Alfa 147 abs häiriö

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Jagge
Viestit: 281
Liittynyt: 08 Helmi 2009, 21:52
Paikkakunta: Forssa

Alfa 147 abs häiriö

Viesti Kirjoittaja Jagge »

Hei
Oikean etupyörän abs anturi vaihdettu ja häiriö ei poistunut!
Porasimme vanhan pois ja uusi paikoilleen ja vika jäi,eikä lähdenpois kuittaamalla,vaan tulee uudelleen?
Mistä pitäisi jatkaa?
Onko pois porauksessa voinut jotain vaurioitunut?
Testatessa vasemmalta puolelta tuli pulssia muttei oikealta puolelta,johon anturi vaihdettiin!
Eli alkuperäinen vika oli muualla kuin anturissa??
Jagge

Avatar
Tiige
Viestit: 2444
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GT 3.2 Q2
GTV TB Q2
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon)
Paikkakunta: Turenki

Re: Alfa 147 abs häiriö

Viesti Kirjoittaja Tiige »

Pyöränlaakeri seuraavaksi vaihtoon. Anturi lukee laakerissa olevaa magneettikehää.
ex. 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta

Avatar
palkus
Viestit: 4895
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Alfa 147 abs häiriö

Viesti Kirjoittaja palkus »

Laakeri vaihtoon, luulen.

Edit. Tiige ehtikin jo.
"puhun niin totta kuin osaan"

Jagge
Viestit: 281
Liittynyt: 08 Helmi 2009, 21:52
Paikkakunta: Forssa

Re: Alfa 147 abs häiriö

Viesti Kirjoittaja Jagge »

Minkälainen homma ja mistä edullisesti laakeri?
Jagge

Avatar
Ramsester
Viestit: 195
Liittynyt: 24 Marras 2012, 20:41
Car(s): GTV 2.0 V6 TB -99
156 2,5 V6 -98
147 2.0 TS -04
Fiat Grande Punto 1.4 Starjet -08
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Alfa 147 abs häiriö

Viesti Kirjoittaja Ramsester »

Jokunen on tullut vaihdettu ja viimeisimmäksi pari viikkoa sitten 156:n etupyöränlaakeri. (samalainen rakenne) Koko operaatioon tuhraantui parisen tuntia, kun aikaa meni ruostuneiden pulttien ja alapallon irroituksen kanssa. Homma on nopeampi, jos joutuu vaihtamaan samalla tukivarret. Silloin pallot voi lyödä haarukalla irti. (voi tietysti muutenkin, mutta pallon suojakumi hajoaa siinä aina) Homma meni suunnilleen seuraavasti.

- Keula ylös ja rengas pois
- Jarrusatula ja levy irti (7mm kuusiokolo satulan pultteihin, tai sitten 19mm normihylsy, jos ottaa irti suoraan kiinnikkeineen päivineen)
- Itse irroitin jarrukilven, kun se helpotti alapallon irroitusta. Tämä ei ole ole pakollista ja pultitkin olivat niin ruosteessa, että niitä ei uskaltanut lämmittämättä kääntää.
- Abs anturi irti (harvoin lähtee ehjänä, mutta jos uusi on vaihdettu, niin onnistunee)
- Vetoakselin iso mutteri irti (36mm ohutreunainen tai sorvattu hylsy)
- Raidetangonpää irti. (17mm mutteri)
- Ylä- ja alatukivarren pallot irti. Ylätukivarressa mutteri 17mm ja alapallossa joko 21mm tai 22mm (olen törmännyt molempiin)

Olka-akseli on nyt irti. Seuraavaksi navan irroitus. Itse painoin navan laakerista prässillä. Laakerin keskikoolihan jää napaan kiinni eli se pitää sitten irroittaa navasta tai vaihtaa uusi napa, jos on laiska kuten allekirjoittanut. (Uusi napa maksoi Sparetolla reilut 10 euroa) Itse laakeri on neljällä pultilla kiinni olka-akselissa. (muistaakseni 8mm kuusiokolo) Pultit auki (tässä viimeisimmässä tapauksessa pultit olivat pahasti ruostuneet ja vaativat hieman lämpöä ennekuin aukesivat) ja vanha laakeri irtoaa olka-akselista vasaralla napauttamalla, jos se ei ole oikein pahasti ruostunut.

Irroitettu laakeri ja napa
Kuva

Olka-akselin putsaus ja uusi laakeri kiinni. Ainakin SNR:n laakerissa tuli uudet pultit mukana. Näiden kiristysmomentista ei ole muistikuvaa tähän hätään.

Uusi laakeri kiinni olka-akselissa. Hiekkapuhalsin laakerin paikan, mutta putsaus onnistuu muutenkin. Laakeri menee paremmin paikalleen, kun reikä on putsattu.
Kuva

Viimeinen vaihe ennen olka-akselin kiinnitystä on pyörännavan kiinnitys laakeriin. Jos käytetään vanhaa napaa pitää laakerin sisäkooli ensin irroittaa navasta. Näitä on joskus tullut irrotettua rälläkällä katkaisemalla kooli. Sen jälkeen se lähtee hyvin irti. Jos uusi napa, niin prässissä vaan paikoilleen. Itse tein niin päin, että painoin laakerin napaan. Napa oli siis alla ja painoin sopivalla holkilla laakerin sisäkoolista laakerin paikoilleen. Tässä kohtaa kannattaa varoa sitä laakerin magneettikehää.

Navan kiinnitys laakeriin
Kuva

Loppuhomma onkin aika suoraviivainen eli osien kiinnitys päinvastaisessa järjestyksessä, kuin purkaessa. Laakerin mukana tuli myös uusi vetoakselin mutteri. En muista senkään momenttia, mutta muistaa vaan lyödä sen varmistuksen siitä mutterista, ettei se lähde irti.

Osat tilasin Sparetolta. Laakeri oli muistaakseni tämä ja napa oli tämä Laakeri maksoi 60€ ja napa oli 13€. Motonetissä laakeri näyttäisi maksavan 99€, napaa ei löytynyt ainakaan nettihinnastosta.

edit
Törmäsin tuossa yhtenä päivänä myös tällaiseen laakerinvaihtoon eräässä 147:ssa :crazyeyes: Navasta oli leikattu pala pois, jolloin laakeri on saatu vaihdettua olka-akselia irroittamatta. En kylläkään suosittele tällaista menetelmää.
Kuva

Jagge
Viestit: 281
Liittynyt: 08 Helmi 2009, 21:52
Paikkakunta: Forssa

Re: Alfa 147 abs häiriö

Viesti Kirjoittaja Jagge »

Hei
Kiitos hyvästä kuvauksesta!
Kyllä pitäisi meikäläisenkin pärjätä!
Jagge
PS vielä kysymys ! Mihin se magneetti sieltä laakerissa voi hävitä?
Laakerihan on toiminnaltaan ihan ehjä?

Avatar
palkus
Viestit: 4895
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Alfa 147 abs häiriö

Viesti Kirjoittaja palkus »

^Kohtuu harvoin se kehä siellä itekseen hajoaa, vaikkakin on mahdollista. Tässä on voinut niinkin käydä, että ensin on hajonnut anturi ja stten poratessa kehä.
"puhun niin totta kuin osaan"

Avatar
Ramsester
Viestit: 195
Liittynyt: 24 Marras 2012, 20:41
Car(s): GTV 2.0 V6 TB -99
156 2,5 V6 -98
147 2.0 TS -04
Fiat Grande Punto 1.4 Starjet -08
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Alfa 147 abs häiriö

Viesti Kirjoittaja Ramsester »

Hyvä, jos noista ohjeista on apua. :-D

Veikkaisin samaa, kuin palkus tuossa edellä. Antureita on joskus mennyt, mutta en ole törmännyt yhteenkään itsestään hajonneeseen magneettikehään. Yleensä se vaatii jonkun mekaanisen osuman hajotakseen. Anturin reikää poraamalla voi osua siihen magneettikehään, jolloin se saattaa hajota.

Poranterään voi laittaa poraussyvyydelle merkin esimerkiksi maalarinteipistä. Poraa vain merkkiin asti, niin terä ei yllä magneettikehään asti. Reikä on muistaakseni 10mm eli puhdistaa reiän suoraan sen kokoisella terällä. Pienemmällä terällä "sorvatessa" terä osuu helposti sinne magneettikehään.

pjotrthegreat
Viestit: 822
Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999
Paikkakunta: Helsinki

Re: Alfa 147 abs häiriö

Viesti Kirjoittaja pjotrthegreat »

Joskus eräässä toisessa merkissä kävi niin että anturi jäi millin pari liian kauaksi laakerista ja ei sen takia toiminut. Ruosteisten reikien kanssa kun pelaa niin jää herkästi väljäksi. Itse sain tiivistettyä reikää kalatölkin suikaleella 🤣

Jagge
Viestit: 281
Liittynyt: 08 Helmi 2009, 21:52
Paikkakunta: Forssa

Re: Alfa 147 abs häiriö

Viesti Kirjoittaja Jagge »

Hei
Mikä on sen anturin oikea etäisyys siihen magneettikehään?
Se oli ennen uusinta prässäysta 1.8mm ja nyt kun painettiin uudestaan se on 1.1mm!
Meillä ei ole kun yleis mittari jolla ei aaada kunnon jännitettä!
Pitääkö häiriö poistaa taas uudestaan vai korjaantuuko. Jos pulssia tulee riittävästi?
Jagge

seppo
Viestit: 1251
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Re: Alfa 147 abs häiriö

Viesti Kirjoittaja seppo »

img080.jpg
img080.jpg (116.08 KiB) Katsottu 449 kertaa
Se millin ilmaväli on ok, eikä se ole säädettävissäkään, mutta näitä aktiivitunnistimia ei voi mitata V-mittarilla, kuten induktioantureita. Oskiloskooppi on kytkettävä johtoihin ja tarkastettava pyörä kerrallaan pyörittämällä pyörää noin kävelyvauhdilla. Magneettikehässä on 48-napaparia, ja yhdenkin parin puuttuminen aiheuttaa vian. Skooppikuvassa se näkyy puuttuvana kanttiaaltona. Vika voi olla vain likaa ilmavälissä tms. Anturille tulee kaksi piuhaa, jännite (akkujännite) ja signaali.

Jagge
Viestit: 281
Liittynyt: 08 Helmi 2009, 21:52
Paikkakunta: Forssa

Re: Alfa 147 abs häiriö

Viesti Kirjoittaja Jagge »

Ok
Kiitos tiedosta!
Se ei napa ei ollut aluksi pohjaan painettu ja väli on nyt se milli!Oskilloskooppia ei ole saatavilla !
Uusi laakeri ja anturi,joten pitäisi pelittää!
Laitetaan kasaan ja poistetaan vikakoodi!
Kerron sitten kuinka kävi!
Jagge

Jagge
Viestit: 281
Liittynyt: 08 Helmi 2009, 21:52
Paikkakunta: Forssa

Re: Alfa 147 abs häiriö

Viesti Kirjoittaja Jagge »

Hei
Nyt on kaikki tehty ja lopputulos edelleen vika koodi C1200!
Vika koodi tulee heti kun virta kytketään ja ei poistu!
Mitä tuo koodi kertoo?
Jagge

Jagge
Viestit: 281
Liittynyt: 08 Helmi 2009, 21:52
Paikkakunta: Forssa

Re: Alfa 147 abs häiriö

Viesti Kirjoittaja Jagge »

Hei
Tuli vielä mieleen yksi juttu,kun anturi rek no perusteella liitin oli väärä!johtomkatkaistiin Ja,johdot liitettiin juottamanna konehuoneen puolella lähellä liitintä!
Onko mahdollista että johdot on liitetty väärinpäin ja vika tulee siitä!
Jagge

seppo
Viestit: 1251
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Re: Alfa 147 abs häiriö

Viesti Kirjoittaja seppo »

C1200 on koodi oikean etupyörän anturin sähköinen häiriö, johtimessa tai liittimessä. Oikosulku tai katkos! Siellä se taitaa olla edelleen, kannattaisi ehkä hommata uusi anturi!

Jagge
Viestit: 281
Liittynyt: 08 Helmi 2009, 21:52
Paikkakunta: Forssa

Re: Alfa 147 abs häiriö

Viesti Kirjoittaja Jagge »

Hei
Kiitos tiedosta!
Koitetaan hankkia uusi anturi!
Vielä tekisi kuitenkin mieli mitata se anturin pulssi?
Mistähän saisi sellaisen mittarin tai oskilloskoopin lainaksi?voitais mitata tilanne tehtyihin liitoksiin asti!
Mistähän johtuu ettei rekkarilla tilattaessa saa oikeaa liitintä?
Jagge

seppo
Viestit: 1251
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Re: Alfa 147 abs häiriö

Viesti Kirjoittaja seppo »

ScreenHunter_247 Oct. 10 07.59.jpg
ScreenHunter_247 Oct. 10 07.59.jpg (9.83 KiB) Katsottu 304 kertaa
Jottei asia ei olisi liian yksinkertaista, tehdas on muuttanut anturin liittimen johtojen järjestystä ristiin 02/03 (helmikuu 03). Onko autosi nyt uudempi vai vanhempi valmistusajankohdan mukaan? Jos näet johtojen värit, jotka juotit, voit niistä päätellä jotain. Pitänee olla väri väriin, ehkä!
K71 0n oikea etu, MB on ruskea/valkoinen johto ja BC on valkoinen/oranssi johto!
Niin vielä se ajankohta, se ei ole rekisteröinti pv, vaan valmistus pv.

Avatar
palkus
Viestit: 4895
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Alfa 147 abs häiriö

Viesti Kirjoittaja palkus »

^ja liitin on tuossa yhteydessä varmaankin vaihtunut?
Rekkarilla tilatessa voipi oikein hyvin tulla vääräkin osa, mahdollisia vaihtoehtoja ei välttämättä huomioida. Monimerkkikorjaamot ottavat epäselvissä tilanteissa useamman osan toimittajalta ja palauttavat sitten väärät. Kun itse tilaa maailmalta, niin Fiat eper on ehdoton. Valmistenumeron mukaan osanumero selville ja sillä tilaamaan.
"puhun niin totta kuin osaan"

Jagge
Viestit: 281
Liittynyt: 08 Helmi 2009, 21:52
Paikkakunta: Forssa

Re: Alfa 147 abs häiriö

Viesti Kirjoittaja Jagge »

Hei
Kiitos
Tarkistetaan tuo vielä
Jagge

Jagge
Viestit: 281
Liittynyt: 08 Helmi 2009, 21:52
Paikkakunta: Forssa

Re: Alfa 147 abs häiriö

Viesti Kirjoittaja Jagge »

Hei
Tuossa Sepon kuvassa oli värit 03:sta eteenpäin!
Mitkähän värit ovat vanhemmissa vai onko vaan värit vaan päinvastoin?
Elinvoima kaikella vaan vaihtaa nyt vaan piuhat toisinpäin ja toivoa parasta!
Jagge

Jagge
Viestit: 281
Liittynyt: 08 Helmi 2009, 21:52
Paikkakunta: Forssa

Re: Alfa 147 abs häiriö

Viesti Kirjoittaja Jagge »

Hei kaikille!
Nyt on homma kunnossa!Piti vaihtaa anturin liitos johdot toisinpäin!
Kun ei toiminut olivat llitosjohdoi valkoinen valkoisessa ja musta mustassa!Eikös tunnu loogiselta!
Nyt on musta valkoisessa ja toisessa musta valkoisessa ja ABS häiriö poistui kun laittoi ekakerran virran päälle ja pysyi poissa moottorin käydessäkin!ratkaisu siis helppo mutta yli hilseen!
Toisin sanoen koko jumppa laakereneen ym oli kai turhaa!
Tosin opittiin paljon Alfasta!
Kiitos kaikille vinkkien antajille!
Jagge

Jagge
Viestit: 281
Liittynyt: 08 Helmi 2009, 21:52
Paikkakunta: Forssa

Re: Alfa 147 abs häiriö

Viesti Kirjoittaja Jagge »

Hei
Lainaan Sepon kommenttia ei niin yksinkertainen!
Häriö ilmaantui jälleen muutaman ajokilometrin jälkeen!
Ja häiriövalo jäi jälleen päälle!
Uusi anturi tilattu ja jumppa alkaa uudelleen!
Mitenhän päin johdot nyt laitetaan?
Jatkuu kun uusi anturi tulee!!
Jagge

seppo
Viestit: 1251
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Re: Alfa 147 abs häiriö

Viesti Kirjoittaja seppo »

Kuten edellä jo jäsen "Palkus" kertoi, Eper on varma valinta kun haetaan sopivaa osaa. Varaosien tilausnumerosta (Vettura) 3222101, joka löytyy lukkopellin alumiinilapusta, selviää kumpi vaihtoehto kuuluu autoosi. "C" ennen muutosta, "D" muutoksen jälkeen.Silloin (11-2002) on muuttunut johtosarja, anturi, ABS ECU.
DS (oikea puoli etu) vanha malli 46557535, uusi malli 46842228. Toivottavasti tuli tilattua oikea osa 8)
ScreenHunter_248 Oct. 15 07.46.jpg
ScreenHunter_248 Oct. 15 07.46.jpg (54.53 KiB) Katsottu 149 kertaa

Jagge
Viestit: 281
Liittynyt: 08 Helmi 2009, 21:52
Paikkakunta: Forssa

Re: Alfa 147 abs häiriö

Viesti Kirjoittaja Jagge »

Hei
Kiitos tiedosta!
Tilattu on ja tarkastan ennen kun laitan kiinni!
Jagge

Jagge
Viestit: 281
Liittynyt: 08 Helmi 2009, 21:52
Paikkakunta: Forssa

Re: Alfa 147 abs häiriö

Viesti Kirjoittaja Jagge »

Hei noita C/D ei ollut vaan varaosa tilaus no,sillä nyt tilaan!
Jagge

seppo
Viestit: 1251
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Re: Alfa 147 abs häiriö

Viesti Kirjoittaja seppo »

Varaosan tilausnumero (lukkopellin lapussa) kertoo kumpi osa on autoosi oikea, C vai D, eli muutosajankohta!

Jagge
Viestit: 281
Liittynyt: 08 Helmi 2009, 21:52
Paikkakunta: Forssa

Re: Alfa 147 abs häiriö

Viesti Kirjoittaja Jagge »

Ok
Näin ymmärsin
Jagge
Välitin tiedon Muukkoselle!

seppo
Viestit: 1251
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Re: Alfa 147 abs häiriö

Viesti Kirjoittaja seppo »

Jaa, eiköhän Ruune osaa tilata oikein👍
Mistä se edellinen anturi tuli?

Jagge
Viestit: 281
Liittynyt: 08 Helmi 2009, 21:52
Paikkakunta: Forssa

Re: Alfa 147 abs häiriö

Viesti Kirjoittaja Jagge »

Hei
Ruune lähti juuri Italiaan ja ei saa toimitettua nyt!
Edellinen tuli autodocista!
Sielläkin näkyy nyt oleva se oikea valkoisella liittimellä,niinkuin Runen kuvissa tämä oikea!
Jagge

Jagge
Viestit: 281
Liittynyt: 08 Helmi 2009, 21:52
Paikkakunta: Forssa

Re: Alfa 147 abs häiriö

Viesti Kirjoittaja Jagge »

Sellaisen ostaisin joltain,jos joltainkaverilta löytyisi nopeasti!
Siis oikeaeyuantuti jossa on valkoinen pistoke!
Jagge

Avatar
Polforea
Viestit: 9439
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
XE
350i DHC
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Alfa 147 abs häiriö

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Eli jos tuo vanhempi versio (Sepon mukaan siis 46557535 - ja toverilla on tapana olla oikeassa), niin eikös se olisi sitten tuo: https://aeromotors.fi/kataloog/article/ ... -085-bosch
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Vastaa Viestiin