Giulietta 940 sähköt

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
-VP-
Viestit: 5
Liittynyt: 21 Loka 2021, 19:57

Giulietta 940 sähköt

Viesti Kirjoittaja -VP- »

Sähkö ongelmaan kaivataan tietäjien apua....

Giulietta -12 1,4 vikahistoria menee jotenkin näin:
Polttoainemittari lakkasi ajottain toimimasta (välillä siis näyttää oikein, välillä ei mitään ja välillä tankin ollessa täysi, noin puolta tankkia).
-> vaihdettu "polttoainepumppupaketti" -> ei vaikutusta.
Jonkin aikaa tämän jälkeen matkamittari alkoi vilkkumaan.
Akun ikääntymisen oireet -> vaihdettu akku
Joitain aikoja edm. jälkeen pe auto pihaan, ma ei ei akussa virtaa. Purkaa siis akkua.
Mitattu ensin purkauksen syyksi laturi -> vaihdettu -> ei vaikutusta (n. 150tkm laturi olisi siis kaupan...).
Putsattu akun alta maajohdon liittimet -> ei vaikutusta.

Nyt tutkittu enemmän purkautumisen lähdettä. Purkamisen tutkimisen tekee ongelmalliseksi sen vaihtelu. Välillä näyttää 0,2amp, mikä lienee siedettävää. Mutta hetken päästä samasta kaapelista ja kohtaa 0,6amp, joka ei enää ole kohtuullista.
Sulakkeiden F32 ja F36 taakse on nyt paikannettu purkausta. F32 taisi olla sisävalot ja F36 vain maininalla +30, eli lienee johonkin jatkuva virta.

Siis lyhyesti, purkaa akkua, matkamittari vilkkuu, polttoainemittari ei toimi (aina), takalasinpyyhin pysähtyy mihin sattuu (liikerata ja toimivuus muutoin hyvä)...
Niin vielä, start-stop ei ole toiminut enää aikaan. Tai no välillä saattoi sammua, mut käynnisti heti.

Onko ideoita?
Viimeksi muokannut -VP-, 21 Loka 2021, 21:09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Taika-Jim
Viestit: 42
Liittynyt: 22 Touko 2012, 19:00
Car(s): Giulietta MA
Paikkakunta: Uusimaa

Re: Giulietta 940 sähköt

Viesti Kirjoittaja Taika-Jim »

Takalasin pyyhin: haitarikumin sisällä oleva piuha poikki takaluukussa tai ruosteesta jumittava mekanismi jos liike muutenkin on aneemista.

Avatar
tritonus
Viestit: 229
Liittynyt: 14 Huhti 2011, 14:50
Car(s): ex-Giulietta -10 (170hv jtdm2)
Giulietta -11 (170hv multiair)
Fiat 127 1.2 16v

Re: Giulietta 940 sähköt

Viesti Kirjoittaja tritonus »

Sisävaloista ja akun purkamisesta tulee aina mieleen klassinen takakontin valo.
Ei ole yksi tai kaksi autoa jonka akun ko. lyhty on purkanut palaessaan vaikka kontti olis kiinni.

Sulakkeesta F36 löyty nopeella googlella seuraavaa:
"It controls the stereo, the climate control and the opening/closing of the mirrors"
Jollakin muullakin maailmassa on ollut vastaava vika kun sinulla. Hällä vika oli myös paikallistettu sulakkeen F36 taakse ja syy oli ollut Blue and me.

Takalasin pyyhkimen kohdalla epäilisin takaluukun johtosarjaa.
Start-stop luultavasti luovuttaa akun heikon varauksen vuoksi. Toinen yleinen syy on vaihdekepin asentotunnistin, mutta silloin ei toimi myöskään DNA.

Sntn
Viestit: 42
Liittynyt: 23 Syys 2013, 23:40

Re: Giulietta 940 sähköt

Viesti Kirjoittaja Sntn »

Ettei vaan olisi korimoduuli, omassa autossa se meni vaihtoon kun lisäjarruvalo paloi vaikka virratkin oli pois. Korjaamon henkilökunta oli huomannut että takalasinpyyhin temppuilee myös ja se korjaantui samalla.

Nopeusmittaria, takalasinpyyhintä ja polttoainemittaria yhdistää ainakin kaikkia se, että ne on tekemisissä tuon korimoduulin kanssa.

seppo
Viestit: 1354
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Re: Giulietta 940 sähköt

Viesti Kirjoittaja seppo »

Noin juuri, autoon on suunniteltu liian monimutkainen ohjaus takalasin pyyhkimen- ja pesimen toiminnalle. Useita eri nopeuksia pienillä eroilla, joilla ei saavuteta käytännössä mitään hyötyä?

Puro Cotone
Viestit: 10
Liittynyt: 23 Loka 2021, 15:56
Car(s): Giulia 2.2 2016
GTV 2.0 TS 1998
ex: Giulietta 1.4 T-jet 2013

Re: Giulietta 940 sähköt

Viesti Kirjoittaja Puro Cotone »

Tulipa rekisteröidyttyä, kun törmäsin tähän ketjuun.

Poikani Giuliettassa takalasinpyyhin alkoi häröillä. Takaluukun oikean puolen johtosarjassa oli poikki johtoja, joiden korjaaminen auttoi tilanteeseen osittain. Edelleen takalasinpyyhin saattoi joinakin päivinä pysähdellä mihin sattuu. Vaikutti siltä, että tämä riippui lämpötilasta, ilmankosteudesta, kuun asennosta tms. Perinteinen Alfa siis... :-D

Ratkaisu löytyi korjaamalla korimoduulin (BCM) juotokset. Italian Alfa-foorumilta löytyy aiheesta lisää. Linkki alla:
https://forum.clubalfa.it/threads/guida ... li.124220/

Ensimmäisen postauksen kuvassa on keltaisella ympäröity 330 ohmin vastukset, jotka vaikuttavat takalasinpyyhkijöiden toimintaan. Kuudennessa postauksessa on hyvä kuva vastusten kylmistä juotoksista.

Irrotin kuljettajan jalkatilasta korimoduulin, jonka avaamisessa piti olla varovainen. Muovi vaikutti hauraalta, joten klipsejä piti varoa. Sain kotelon auki pikku hiljaa hivuttelemalla. Vastuksissa oli selvät kylmät juotokset, jotka juotin kuntoon. Piirilevyn juotokset eivät mielestäni muutenkaan kestäneet päivänvaloa, joten kävin samalla läpi useita epäilyttäviä juotoksia (esim. piikkirimojen juotokset). Onneksi kaapista löytyi kunnollinen kolvi pienellä elektroniikalle soveltuvalla kärjellä (Weller) ja hyvää tinaa (ennen 2018 lyijydirektiiviä). Korjauksen jälkeen takalasinpyyhin on toiminut moitteetta.

seppo
Viestit: 1354
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Re: Giulietta 940 sähköt

Viesti Kirjoittaja seppo »

Tuossa saattaa olla ratkaisu tyttären auton samaan ongelmaan, pitää kokeilla! Aika selkeä ohje, tehdas kun ei anna minkäänlaisia ohjeita näiden ohjaimien korjaamiseen, muuta kuin tilaa uusi !!

-VP-
Viestit: 5
Liittynyt: 21 Loka 2021, 19:57

Re: Giulietta 940 sähköt

Viesti Kirjoittaja -VP- »

Kiitos kommenteista!

Sisävalojen toiminta oli yksi ensimmäisistä joka tuli tutkittua. Kaikki toimi normaalisti.
Omaan (vajaaseen) järkeen tuo korimoduuli voisi olla nyt tutkimisen arvoinen. Mutta purkaako se akkua?

Toki tässä välissä yksi uusi oire... Kun auton käynnistää, tuon bensamittarin taustavalo syttyy muutamien sekunttien viiveellä. Kaikki muut ok.
Eli mittaristossa vaivana bensamittari, matkamittarin vilkkuminen, yksi taustavalo. Kysymys kuuluukin, onko näistä mennyt mittaristoja? Onko tietoa, onko ajonesto mittaristossa vai jossain muualla?

Vikana lienee joku, joka antaa ilmeisesti can-väylä ongelman, koska tuo matkamittari vilkkuu. Mittaristo, korimodullia, vai? Ratkaiseeko joku noista akun tyhjenemisen, mene ja tiedä.
Auto onyt seisonut perjantaista. Huomenna ma aamuna selviää onko akussa vielä voimaa, kun sulake F32 on ollut irrotettuna.

Mutta aiheesta tietävät voisi vielä heitellä arvioita mikä tätä taloutemme 1. (ja viim...?) Alfaa vaivaa...
Kiitokset etukäteen!

Avatar
ArttuNaattor
Viestit: 68
Liittynyt: 23 Huhti 2021, 15:10
Car(s): 2012 Giulietta T-Jet

Re: Giulietta 940 sähköt

Viesti Kirjoittaja ArttuNaattor »

Toimiiko sinulla Blue&Me moduuli autossa? Eli jos painat windows-nappia ratissa kuuluuko puhetta. Matkamittarin vilkkumminen ja akun purkaminen nimittäin kuulostaavat ihan tekstikirja keissiltä mitä tapahtuu, jos Blue&Me moduuli hajoaa. Moduuli on radion vieressä, oikealla puolella oleva metallinen laatikko. Fascia-paneeli lähtee irti muuten vaan vetämällä, mutta joissain varianteissa on yksi ruuvi mihin pääsy on hansikaslokeron etu/yläreunassa olevan kumitulpan kautta. Moduuli kannattaa ottaa ulos ja irroittaa siitä liittimet. Sen jälkeen MES:llä Proxi Alignmentilla kerrot autolle, että Blue&Me varustusta ei enää autossa ole ja matkamittari lopettaa vilkkumisen. Tällä ainakin saat akun purkauksen loppumaan, jos siis moduuli on kuollut ja windows nappi ratissa ei tee mitään. F36 sulake on tosiaan kaikille laitteille, mihin menee jatkuva virta.

Start&Stop järjestelmän toimivuus vaatii akulta todella korkeaa varaustilaa. Jos autossa on mitään, mikä purkaa akkua, niin järjestelmä estää toiminnan seuraavallakin ajosyklillä. Akun varaustilan mittari (negatiivisesta navasta lähtevä paksu akun yli menevä johto) tarkkailee tilaa silloinkin kun kone ei ole käynnissä, eli ei riitä vaikka auto käynnistyy ja laturi nostaa jännitteen ajon aikana. Akun jännitteen täytyy pysyä korkealla myös kun kone sammutetaan, jottei Start&Stop käynnistä moottoria samantien uudestaan. Yleisin virhe, mitä näihin autoihin tehdään akun vaihdon yhteydessä on se, että varsinkin 1.4 bensakoneisiin vaihdetaan pienin mahdollinen tarvikeakku kapasiteetiltaan ja kooltaan (242xL175xK190), koska se on se "virallinen" speksi ilman tajuamatta että se nimellisesti samalla speksillä oleva tehdasakku on huomattavasti laadukkaampi (&kalliimpi) kuin samoilla spekseillä oleva tarvike. 1.4 TB ja MultiAir koneellisiinkin kannattaa vaihtaa 2.0 JTDM speksin mukainen tarvikeakku (278xL175xK190). Akun johdukset, kiinnitykset ja kannattinlevy/alusta on sama kaikissa varianteissa. Omassa 1.4 bensa Giuliettassa ei toiminut 2v vanhalla 62ah akulla Start&Stop kuin pari kertaa vuodessa. Isommalla akulla lähtee muuten aika paljon itsevarmempi ääni myös starttimoottorista, nopeuttaen Start&Stopin toimintaa. Näissähän on tosiaan tuon järjestelmän takia jytympi startti, niin siitä isommasta akusta on ihan oikeasti hyötyä.

Polttoainemittarin toiminnan epäilisin johtuvan mittaristosta, eikä korimoduulista. Molemmissa on ollut kyllä juotosvikoja ja korimoduuleita on palanut takaluukun johtosarjojen vioittumisen yhteydessä (esimerkiksi takapyyhkijä ei ole Giuliettoissa sulakkeen takana ollenkaan vaan johdotettu suoraan Body Computeriin, mikä on todella idioottimaista). Muillekkin vinkkinä, jos/kun takaluukun johtosarja hajoaa ja takapyyhkijä alkaa pysähdellä mihin sattuu, niin johtosarjojen korjaus ei riitä. Johdotusviat jättävät Body Computeriin pysyvät vikakoodit B1037-13 Wiper rear cam ja B1022-13 - Rear window wiper feedback. Nämä vikakoodit eivät poistu vain johtosarjojen korjauksen myötä, vaan ne jäävät Body Computeriin estäen takapyyhkijän oikean toiminnan. Takapyyhkijä alkaa toimia oikein ja pysähtymään oikeassa paikassa johtosarjojen korjaamisenkin jälkeen vasta, kun vikakoodit on pyyhitty. BCM:n vaihtaminen korjaa tietenkin myös tämän, koska uudessa BCM:ssä ei noita vikakoodeja tehtaalta tule. Toimenpiteestä löytyy ohjevideo Youtubesta https://www.youtube.com/watch?v=yHNQR5Mst3w

Nojoo, takaisin mittaristoon: yleisin vika niisssä on kolvausviat bensamittarissa, käyntilämpötilan mittarissa ja etenkin sen taustavaloissa. Yleensä tapahtuu niin päin, että kolvaukset pettää bensamittarin taustavalon LEDeistä ja mittari on silloin tällöin pimeänä. Viallinen mittaristo saattaa myös aiheuttaa akun purkaamista, koska mittaristo voi herättää BCM:n lepotilasta (tai toisinpäin) ja estää auton elektroniikan siirtymisen lepotilaan. Viallinen mittaristo, tai BCM ovat siis myös ihan mahdollisia syitä akun purkaamiselle, jos Blue&Me moduulisi toimii moitteetta. Näistä ensimmäiseksi uusisin mittariston, käytetty mittaristo purkuautosta millä on ajettu vähemmän. MES:llä saat lisättyä mittaristoon kilometrejä, mutta et vähennettyä niitä. Jos se ei korjaa vikaa, niin vasta seuraavaksi vaihtoon BCM.

Ehdotan seuraavaa:
-Lopeta korjaamon käyttö, mikä on sinulle on noilla oireilla ladannut osatykin asiakkaan laskuun ja vaihtanut polttoainepumppupaketin ja laturin (akun vaihto on ollut ihan hyvä toimenpide)
-Siirry seuraavan korjaamon käyttäjäksi, millä on käytössään merkkitesterin/MES:n vertainen laite ja asiantuntemus sen käyttöön
-Selvitä mikä moduuli on rikki (aiheuttaen matkamittarin vilkkumisen), koodaa vioittunut moduuli pois auton järjestelmästä (tai korvaa se), eli jos sun ratin Windows napista ei tapahdu mitään, niin irroita Blue&Me moduuli ja koodaa se pois proxi alignmentilla. Vaikka sun Blue&Me systeemi tomisi, niin irroittaisin kyllä itse silti siitä piuhat, koodaisin pois ja testaisin loppuuko akun purkaus sillä. Moduulin saa aina jälkeenpäin koodattua autoon takaisin samalla proseduurilla.
- Jos akun purkaus jatkuu, diagnosoi BCM ja mittaristo
- Jos akun purkaus loppuu ja ongelmat rajoittuvat tämän jälkeen vain mittaristoon, diagnosoi ja vaihda mittaristo. MES:llä voit myös testata mittariston&BCM:n toiminnot ja arvot läpi ja eristää ongelman. Eli kun bensamittari temppuilee, ota polttoainetason arvot mittaristosta ja/tai BCM:stä näkyviin. Jos mittariston ja bodycomputerin moduulit saa luettua ja raportoitua auton väylästä oikean tiedon, mutta fyysisen mittarin neula näyttää silti väärin, tiedät että ongelma on mittaristossa. Toinen mitä voit kokeilla bensamittarin prakatessa on mennä mittariston actuator testeihin ja testata neulan toimivuuden kun se näyttää väärin. Jos neula ei liikahda/tee miten testeri sanoo niin tiedät tätäkin kautta itse fyysisen mittarin olevan ongelma.
- Jokaisessa vaiheessa auttaa huomattavasti, jos sinulla on MES/testeri käytössä ja voit tarkkailla arvoja, tehdä testejä itse. MES:n lisenssi taitaa olla 40-50€ ja USB johto adaptereineen 25-30€. Yhden korjaamolla tehdyn vikakoodin luvun hinnalla voit suorittaa itse diagnooseja, proxi aligmnetteja niin monta kertaa ja tuntia, kun vain sielu sietää.

-VP-
Viestit: 5
Liittynyt: 21 Loka 2021, 19:57

Re: Giulietta 940 sähköt

Viesti Kirjoittaja -VP- »

ArttuNaattor kirjoitti:
28 Loka 2021, 16:08
Toimiiko sinulla Blue&Me moduuli autossa? Eli jos painat windows-nappia ratissa kuuluuko puhetta. Matkamittarin vilkkumminen ja akun purkaminen nimittäin kuulostaavat ihan tekstikirja keissiltä mitä tapahtuu, jos Blue&Me moduuli hajoaa. Moduuli on radion vieressä, oikealla puolella oleva metallinen laatikko. Fascia-paneeli lähtee irti muuten vaan vetämällä, mutta joissain varianteissa on yksi ruuvi mihin pääsy on hansikaslokeron etu/yläreunassa olevan kumitulpan kautta. Moduuli kannattaa ottaa ulos ja irroittaa siitä liittimet....
Moro!
Ensinnäkin TODELLA isolla kädellä kiitoksia vastauksestasi!!!
Pikainen testaus ja toden totta Blue&Me ei toimi.
Perehdyn tarkemmin noihin, kun työkiireet vähän hellittävät. Mutta tässä kohtaa vielä sinulle tosiaan reipas kiitos pitkän seikkaperäisen vastauksen kirjoittamisesta!
Muuten, mistähän toimivan testerin voisi / kannattaisi hankkia. Tarvittaessa on ollut käytössö Hella Gutman ja Bosch testeri, mut niillähän ei kovin pitkälle pääse (mm. huoltoa nollaamaan, jne.). Yleistestereitä siis.

-V-

Avatar
fahlsjy
Viestit: 1730
Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
Car(s): Ei Alfaa tällä hetkellä...
Mini Cooper Electric Maximise/XL
Jaguar XKRR convertible
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Giulietta 940 sähköt

Viesti Kirjoittaja fahlsjy »

Tää on ainakin hyväksi todettu https://www.multiecuscan.net/
Haulla löytyy palstalta paljon juttua

Avatar
ArttuNaattor
Viestit: 68
Liittynyt: 23 Huhti 2021, 15:10
Car(s): 2012 Giulietta T-Jet

Re: Giulietta 940 sähköt

Viesti Kirjoittaja ArttuNaattor »

-VP- kirjoitti:
01 Marras 2021, 19:49
ArttuNaattor kirjoitti:
28 Loka 2021, 16:08
Toimiiko sinulla Blue&Me moduuli autossa? Eli jos painat windows-nappia ratissa kuuluuko puhetta. Matkamittarin vilkkumminen ja akun purkaminen nimittäin kuulostaavat ihan tekstikirja keissiltä mitä tapahtuu, jos Blue&Me moduuli hajoaa. Moduuli on radion vieressä, oikealla puolella oleva metallinen laatikko. Fascia-paneeli lähtee irti muuten vaan vetämällä, mutta joissain varianteissa on yksi ruuvi mihin pääsy on hansikaslokeron etu/yläreunassa olevan kumitulpan kautta. Moduuli kannattaa ottaa ulos ja irroittaa siitä liittimet....
Moro!
Ensinnäkin TODELLA isolla kädellä kiitoksia vastauksestasi!!!
Pikainen testaus ja toden totta Blue&Me ei toimi.
Perehdyn tarkemmin noihin, kun työkiireet vähän hellittävät. Mutta tässä kohtaa vielä sinulle tosiaan reipas kiitos pitkän seikkaperäisen vastauksen kirjoittamisesta!
Muuten, mistähän toimivan testerin voisi / kannattaisi hankkia. Tarvittaessa on ollut käytössö Hella Gutman ja Bosch testeri, mut niillähän ei kovin pitkälle pääse (mm. huoltoa nollaamaan, jne.). Yleistestereitä siis.

-V-
Toivottavasti on jotain apua. Pieni toivo olisi vielä sille, että toi sun polttoainemittarin sekoilu loppuisi myös sillä, kun rikkinäinen moduuli otetaan CAN-väylästä pois, lataat akun, käyt tyhjentämässä Engine, Body ja Dashboard moduuleiden vikakoodit, ja lopuksi kuittaat auton väylän kokoon proxi alignmentilla. Oman kokemuksen mukaan (mikä on tietenkin rajoittunutta italialaisiin) jos CAN-väylässä on häikkää tai autossa on virransaantiongelmia, mittaristo (ja varsinkin bensamittari) on ekat mitkä alkavat kiukuttelemaan näissä. Muistan kun käytin halpaa kiinakopio ELM327 bluetooth lukijaa tutkiakseni auton tietoja, ja jätin vahingossa lukijan OBD-porttiin kiinni siksi ajaksi, kun pesin autoa antaumuksella ainakin tunnin ajan. Avain oli pesun ajan käännettynä pois asentoon, mutta kännykkään oli jäänyt diagnoosisofta päälle ja se yritti koko ajan yhdistää autoon. Pesun jälkeen kun käynnistin auton niin mittaristossa ei näkynyt matkamittaria ollenkaan, bensamittari ei toiminut myöskään ollenkaan. Käynnistin pari kertaa uudestaan ja välillä bensamittari toimi, mutta nopeus ja kierroslukumittarit jäivät näyttämään nollaa. Sammutin auton, otin lukijan pois ja käynnistin niin kaikki toiminnot palautuivat normaaleiksi. Väylät on siis todella herkkiä nykyautoissa, ja samoin jos virransaannissa on mitään ongelmia niin sekin vaikuttaa. Toinen samanlainen "pelästyminen" nimittäin kävi, kun vaihdatin akun ja positiviinen akkukenkä löystyi pari kuukautta akunvaihdon jälkeen. Tismalleen samat oireet eli mittariston sekoilua (+keskuslukitus alkoi temppuilemaan), mitkä sitten johtuivat tuosta löysästä akkukengästä. Todella hankala oli diagnosoida, koska johtosarja piti kyllä kenkää paikallaan eli jos kokeilin akkukenkiä pyörittämällä niitä, ne tuntuivat kireiltä. Vasta kun kokeilin nostaa niitä ylöspäin huomasin että positiivisen akkukengän sai käsin veivattua pois paikoiltaan. Se olisi myös ehkä yksi sellainen helppo varmistettava asia sullekkin mikä kannattaa tehdä, eli koita nostella niitä akkukenkiä pois ja varmista että on kunnollinen kontakti.

Testereistä itsekkin suosittelen Multiecuscan nimistä softaa. Sillä saa italialaisiin käytännössä merkkihuollon tasoiset toiminnot, ja softa on todella suosittu. Lähes kaikki opasvideot youtubesta ym. käyttävät tuota, niin ohjeita on itse helppo seurata. Ainut mitä softalisenssin ja läppärin lisäksi tarvitsee on valmiiksi modattu kaapelisarja ja adapteripaketti että saa kaikkiin moduuleihin kirjoitusoikeudet. Multiecuscan kyllä kertoo ennen moduuliin yhdistämistä, minkä värinen adateri pitää piuhan ja auton portin väliin laittaa jos tarvitsee. Mutta noista tosiaan haulla löytyy lisää juttua. Tässä esimerkiksi se kaapelisarja minkä itse pari vuotta sitten ostin, silloin ei tosin ollut brexittiä vielä niin briteistä tilaaminen ei ollut samanlainen hidaste, kuin nykyisin: https://www.ebay.co.uk/itm/163652981395

Tästä vielä referenssivideo, miten proxi alignment tehdään. Ilmeisesti videon tyyppi on korvannut moduulin toisella toimivalla, mutta proceduuri on sama jos se on kokonaan poistettu: https://www.youtube.com/watch?v=3X7kzQGnrXA

seppo
Viestit: 1354
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Re: Giulietta 940 sähköt

Viesti Kirjoittaja seppo »

Tuli viimein sopiva aika katsoa sitä keskusohjainlaitteen ongelmaa, kun se ei kykene pysäyttämään takalasin pyyhintä lepoasentoon, vaan aina johonkin epämääräiseen kohtaan. Kuten aiemmin jäsen "Puro Cotone" oli kertonut löytäneensä italialaiselta Alfa Clubin sivuilta korjausohjeen tähän ongelmaan, ja korjannut sen mukaan piirilevyn juotokset perheen Giuliettaan hyvin tuloksin. Joten tein saman korjauksen, vastukset 331 juotettiin uudelleen ja korjailtiin muutamia muitakin epämääräisiä kohtia puuttumatta kuitenkaan niihin etupyyhkimien toimintaa ohjaaviin vastuksiin. Meikäläinen ei kuitenkaan uskaltanut tehdä uusintajuotoksia, vaan löysin netistä illalla ainoan "piirilevykorjaajan", joka oli vielä avoinna klo 19:00. No, keula Hyrylää kohti ja irroitettu ja purettu purkki mukaan, tunnin päästä olin takaisin tallilla ja seuraavana aamuna purkki autossa kiinni. Ja kaikki toimi sen jälkeen niin kuin pitikin!
Kiitokset "Puro Cotonelle" hyvästä linkistä, elektroniikkapaja Elkotronin työntekijälle ja ClubAlfa-keskustelupalstan kirjoittajalle "Andre96 Alfista principiante", joka selvitti tämän ongelman! Molto Grazie tutti!

-VP-
Viestit: 5
Liittynyt: 21 Loka 2021, 19:57

Re: Giulietta 940 sähköt

Viesti Kirjoittaja -VP- »

ArttuNaattor kirjoitti:
02 Marras 2021, 12:27
-VP- kirjoitti:
01 Marras 2021, 19:49
ArttuNaattor kirjoitti:
28 Loka 2021, 16:08
Toimiiko sinulla Blue&Me moduuli autossa? Eli jos painat windows-nappia ratissa kuuluuko puhetta. Matkamittarin vilkkumminen ja akun purkaminen nimittäin kuulostaavat ihan tekstikirja keissiltä mitä tapahtuu, jos Blue&Me moduuli hajoaa. Moduuli on radion vieressä, oikealla puolella oleva metallinen laatikko. Fascia-paneeli lähtee irti muuten vaan vetämällä, mutta joissain varianteissa on yksi ruuvi mihin pääsy on hansikaslokeron etu/yläreunassa olevan kumitulpan kautta. Moduuli kannattaa ottaa ulos ja irroittaa siitä liittimet....
Moro!
Ensinnäkin TODELLA isolla kädellä kiitoksia vastauksestasi!!!
Pikainen testaus ja toden totta Blue&Me ei toimi.
Perehdyn tarkemmin noihin, kun työkiireet vähän hellittävät. Mutta tässä kohtaa vielä sinulle tosiaan reipas kiitos pitkän seikkaperäisen vastauksen kirjoittamisesta!
Muuten, mistähän toimivan testerin voisi / kannattaisi hankkia. Tarvittaessa on ollut käytössö Hella Gutman ja Bosch testeri, mut niillähän ei kovin pitkälle pääse (mm. huoltoa nollaamaan, jne.). Yleistestereitä siis.

-V-
Toivottavasti on jotain apua. Pieni toivo olisi vielä sille, että toi sun polttoainemittarin sekoilu loppuisi myös sillä, kun rikkinäinen moduuli otetaan CAN-väylästä pois, lataat akun, käyt tyhjentämässä Engine, Body ja Dashboard moduuleiden vikakoodit, ja lopuksi kuittaat auton väylän kokoon proxi alignmentilla.....
....kuin nykyisin: https://www.ebay.co.uk/itm/163652981395
Tästä vielä referenssivideo, miten proxi alignment tehdään. Ilmeisesti videon tyyppi on korvannut moduulin toisella toimivalla, mutta proceduuri on sama jos se on kokonaan poistettu: https://www.youtube.com/watch?v=3X7kzQGnrXA
Moro!

Poistin taannoin tuon Blue&Me -yksikön ja olen seuraillut nyt viikon verran akun tyhjenemistä. Tosiaan, nyt akussa alkaa virrat pysymään sisällä. Mittailin levossa kulutukseksi 0,2-0,3Ah. Tähän kohtaan TAAS iso kiitos tiedoista, missä moduuli on ja siitä yksittäisestä ruuvista ;)
Ehkä viikon päästä pitäs tulla eBaystä tilatut kaapelit. Sitten pääsee harjoittelemaan nollausta, jne. Joten tuon tiimoilta tulee varmasti minulta lisää kysymyksiä...

Vähän vanhanliiton ukkoja kun olen, tykkäisin kaikesta huolimatta, et jos autossa on toi varuste ollut, niin on jatkossakin. Toki en nyt muista et tota olis kukaan koskaan käyttänyt, mut silti...
Kattelin et Italiassa olis paja joka korjaa noita moduuleita (B&M). Hintaa oli n. 115€. En nyt tähän hätään löydä tota linkkiä ko. pajan sivuille. Onkohan kukaan korjauttanut noita? Tuota edellä mainittua kotimaista Elkotron -pajaa on kehuttu. Täytyneeköhän kysyä myös sieltä.

Nyt löytyi toi Italian korjauspaja...
https://www.chiptuningshop.it/blue-me/2 ... ts=3&cate=

-V-

Avatar
ArttuNaattor
Viestit: 68
Liittynyt: 23 Huhti 2021, 15:10
Car(s): 2012 Giulietta T-Jet

Re: Giulietta 940 sähköt

Viesti Kirjoittaja ArttuNaattor »

Hyvä kuulla ettö virransyönti loppui. Tuo olikin mulle uusi tieto, että noille Blue&Me moduuleille löytyy nykyisin noin hyvää korjauspalvelua ja tohon hintaan se onkin jo suht järkevää korjauttaa. Itsekkään en kehtaisi tuosta luopua ellen korvaisi sitten radiota jollain ihan kokonaan muulla vehkellä, missä olisi kunnolliset handsfree toiminnot myös. Loppuiko bensamittarin/muiden väyläsähköjen sekoilu samalla, kun poistit viallisen moduulin autosta?

-VP-
Viestit: 5
Liittynyt: 21 Loka 2021, 19:57

Re: Giulietta 940 sähköt

Viesti Kirjoittaja -VP- »

ArttuNaattor kirjoitti:
22 Marras 2021, 13:20
Hyvä kuulla ettö virransyönti loppui. Tuo olikin mulle uusi tieto, että noille Blue&Me moduuleille löytyy nykyisin noin hyvää korjauspalvelua ja tohon hintaan se onkin jo suht järkevää korjauttaa. Itsekkään en kehtaisi tuosta luopua ellen korvaisi sitten radiota jollain ihan kokonaan muulla vehkellä, missä olisi kunnolliset handsfree toiminnot myös. Loppuiko bensamittarin/muiden väyläsähköjen sekoilu samalla, kun poistit viallisen moduulin autosta?
Kaikki muut oireet jäi voimaan / päälle. Katsotaan sitten uudestaan kun saan nollattua vikakoodit jne.

Italiasta tuli vastaus tiedusteluuni:
"Thanks for your message, we are specialized in remanufacturing blue&me, so you should send it to us and we repair it.
How much it costs:
Once we have received your unit we will fully test and inform you of the results:
- If the unit could be fixed, we will rebuild it €145 + shipping costs (for your Country €35)
- If the unit couldn't be fixed, we will replace it €200 + shipping costs
- If the unit is not faulty, you only pay the test fee. €40 + shipping costs
98% it can be fixed"

Kertsu
Viestit: 894
Liittynyt: 25 Huhti 2015, 15:48
Paikkakunta: Kuopio

Re: Giulietta 940 sähköt

Viesti Kirjoittaja Kertsu »

Kävin kysymässä autosähköpajalta arviota korimoduulin korjaamisesta mutta siellä oltiin sitä mieltä, että vika on pelkästään mittaristossa eikä mittariston ja takalasinpyyhkijän toiminta liity toisiinsa mitenkään. Lisäksi eivät korjaa mittaristoja. Eipä siinä, mutta olisi mukava tietää missä se vika nyt sitten on (nopeusmittaristosta osa pimeänä ja takalasinpyyhin pysähtyy mihin sattuu, johdot korjattu). Start&Stop toimii eikä akku purkaannu.

Avatar
tritonus
Viestit: 229
Liittynyt: 14 Huhti 2011, 14:50
Car(s): ex-Giulietta -10 (170hv jtdm2)
Giulietta -11 (170hv multiair)
Fiat 127 1.2 16v

Re: Giulietta 940 sähköt

Viesti Kirjoittaja tritonus »

Katoha, samoija oireita kun mulla.
Mittarivalot pääosan ajasta toimii, mutta välillä pimenee yksi tai kaksi valoista, juurikin nopeusmittarilta.
Tätä mittarivalo-ongelmaa joskus googlettelin ja tämä lienee jonkin verran yleistä, koskapa muistaakseni briteistä löyty paja joka korjaa juurikin näitä valovikoja Miton ja Giuliettan mittaristoissa. En muista heidän hinnoittelustaan muuta kuin sen, ettei tarvinnut edes harkita lähtevänsä repimään mittaristoa irti.

Takalasinpyyhin pysähtyy mullakin mihin sitä sattuu kiinnostamaan. Tää on kaksinkertainen ärsytys, ekana harmittaa että sitä vahingossa tuli edes käytettyä ja sit se kohta mihin se pysähtyy.
Tapahtuiskohan jotain kauheaa (auton sähköaivon mielestä) jos nappais pyyhkijänmoottorilta piuhan irti. Aivan turha varuste itselle, tykkäisin enemmän naarmuttomasta takalasista.
Mä en tiedä koska omaan on takaluukun johtosarja vaihdettu, mutta muita oireita ei ole eikä näkyviä vaurioitakaan.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15002
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Giulietta 940 sähköt

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Mulla ex-159:ssä takalasinpyyhkijä pysähtyy mihin sattui. Syynä: moottori itsessään.
Giulietassa oli sitten johtosarjasta yksi johdin katkennut takaluukun johtosarjasta.

Pitäisi jaksaa purkaa nykyisen viisysin pyyhkijän moottori pöydälle ja putsata & rasvata uusiksi myös, mutta ei ole mukamas kerennyt.

Avatar
ArttuNaattor
Viestit: 68
Liittynyt: 23 Huhti 2021, 15:10
Car(s): 2012 Giulietta T-Jet

Re: Giulietta 940 sähköt

Viesti Kirjoittaja ArttuNaattor »

Kuulostaa aika tönköltä vastaukselta tuo että eivät korjaa mittaristoja. Giuliettan mittaristo on todella helppo purettava, ja noihin valovikaisiin ei välttämättä edes tarvitse uusia komponentteja vaan lähinnä ne juotokset pettää. Pelkkä LED:ien uudellenjuottaminen tuossa tapauksessa riittää, jollei sitten ole käynyt niin huono tuuri että itse ledit on rikki. Silloinkin helpointa/halvinta voi olla tilata ulkomailta netistä parilla kympillä käytetty mittaristo, mistä sitten juottaa / juotattaa elektroniikkakorjaamolla tarvittavat ledit oman mittariston piirilevylle tai tilata ledejä kasa ja vaihtaa vaan kaikki

https://tysonpower.de/blog/repairing-th ... ulietta-qv

Takalasinpyyhkijän epämääräinen toiminta (jos johdot ja moottori itsessään on kunnossa) johtuu tyyppiviasta koritietokoneessa. Sen voi diagnosoida ongelman juurisyyksi painamalla tiettyä johtosarjan liitintä samalla, kun pyyhkijää käyttää. Täältä löytyy korjaus ja diagnoosiopas: ylempänä google translate linkki ja alhaalla originelli. Oletettavasti jos kyseessä ei ole juotosvika vaan ihan vaikka jotain on palanut korimoduulista (jos piuhat on menny oikkariin ja sulakkeen puutteen takia oikkari päätynyt tietokoneelle asti) niin tuo liitintäpainamistesti ei tuota tulosta.

https://forum-clubalfa-it.translate.goo ... r_pto=wapp

https://forum.clubalfa.it/threads/guida ... li.124220/


tritonus kirjoitti:
03 Loka 2022, 13:01
Tapahtuiskohan jotain kauheaa (auton sähköaivon mielestä) jos nappais pyyhkijänmoottorilta piuhan irti. Aivan turha varuste itselle, tykkäisin enemmän naarmuttomasta takalasista.
Korimoduuliin tulee korkeintaan hiljainen vikakoodi, mutta ei muuta. Ei tule mitään hälytyksiä vaikka pyyhkijän kytkintä käyttäisi. Poisin itse koko kapistuksen kokonaan, kun Giuliettassa toisin kuin Fiatissa ei ole sulaketta, mistä sitä olisi saanut kuitattua pois. On hieno design myös senkin takia, että jos tosiaan ne takakontin piuhat menee oikosulkuun niin sulakkeen puutteen takia se oikosulku meneekin sitten sinne koritietokoneelle asti aiheuttaen vahinkoa.

Se automaattinen pyyhintä peruuttaessa on varmasti hieno toiminto Etelä-Euroopassa, talvikeleillä täällä ei niinkään. Käytin KillAllWipersin MiTo kittiä Giuliettaan, se käy tähän myös vaikkei sitä heidän sivuillaan mainosteta.

Kuva

Tästä kuvasta näkyy tehtaan juotosten laadun ja murtumat

Kuva

seppo
Viestit: 1354
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Re: Giulietta 940 sähköt

Viesti Kirjoittaja seppo »

Noiden komponenttien, jotka juuri vaikuttaa takapyyhkimeen, uudelleenjuotto korjasi tyttäreni auton takalasin pyyhkimen toiminnan. Tietysti ensin pitää tarkastaa johdotus, että piuhat on kunnossa. Oli senverran tarkkaa työtä, että itse en ryhtynyt kolvaamaan vaan vein pienelle firmalle juotettavaksi. Aikaa meni 20 min kun osat olivat valmiiksi purettuna! Hyvä ohje, toiminut jo vuoden moitteetta!

Avatar
tritonus
Viestit: 229
Liittynyt: 14 Huhti 2011, 14:50
Car(s): ex-Giulietta -10 (170hv jtdm2)
Giulietta -11 (170hv multiair)
Fiat 127 1.2 16v

Re: Giulietta 940 sähköt

Viesti Kirjoittaja tritonus »

ArttuNaattor kirjoitti:
04 Loka 2022, 16:50

Se automaattinen pyyhintä peruuttaessa on varmasti hieno toiminto Etelä-Euroopassa, talvikeleillä täällä ei niinkään. Käytin KillAllWipersin MiTo kittiä Giuliettaan, se käy tähän myös vaikkei sitä heidän sivuillaan mainosteta.
Kiitos vinkistä, lähti tilaukseen. Saa takalasinpyyhin häädön ihan justiinsa.

Fenix
Viestit: 5
Liittynyt: 18 Elo 2022, 12:04
Car(s): Giulietta JTDm 2,0

Re: Giulietta 940 sähköt

Viesti Kirjoittaja Fenix »

Toinen Giulietta menossa, ensimmäinen ehti olla vajaa puoli vuotta, ajelin pitkin ojan pohjaa ja meni lunariin. Ed. yksilössä oli vika että takalasinpyyhin pysähtyy mihin sattuu mutta kun auto lämpeni (kosteus haihtui?) niin toimi oikein. No se siitä... mutta tässä vuotta tuoreemmasta yksilössä pyyhin ei toimi ollenkaan, eikä parkkitutkat myöskään. Takalasin lämmitinkin saattaa olla mykkä.... joten.... onko nyt aistittavissa että johtosarjasta jotain poikki?
Tuleeko ed. mainituille toiminoille piuhat samalta puolelta koria?
Kyseessä siis 2012 vm yksilö dieselinä 170 hv versio.

Vastaa Viestiin