Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
anatoli
Viestit: 14
Liittynyt: 11 Elo 2021, 17:47

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja anatoli »

Kiitoksia vastauksesta. Olin aikasemmin käyttänyt jotain vanhempaa ePER versiota, niin siinä ei ollut kuin 159 X3 versio pelkästään. Osa mitä tarkoitin on 60697075 BRACKET ja sama toiselle puolelle 60697076. Seuraava kysymys olisi että mistä tuommosia pikkunippeleitä kannattais lähteä etsimään?

seppo
Viestit: 1354
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja seppo »

Ei varmaan saa tarvikkeena :-D mutta uudet osat saa varmaan tilattua maahantuojan kautta, hinta näyttää olevan alle 10€!!

Avatar
Maunu
Viestit: 3473
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Jora kirjoitti:
12 Loka 2021, 21:06
Olisiko kellään tietoa/kokemusta mistä voisi johtua vakkarin toimimattomuus 6 vaihteella? Muilla vaihteilla ok.
Omaan autoon sain cruisen toimimaan viikonloppuna vaihtamalla ajoittain pätkineen abs anturin uuteen sekä korjaamalla kaasuläpän, joka antoi moottorinohjausyksikölle vikakoodin signaali virheestä. Korjauksena kansi auki ja kuumentuneen näköisten tinausten uudelleen kolvaus.

MES:sillä seurasin ajon aikana abs anturien antamaa nopeutta kaikista neljästä renkaasta samaan aikaan. Grafiikka paljasti vasemman etupyörän anturin välillä katkovan signaalia tai antavan hetkellisesti huomattavasti nopeampaa lukemaa.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

devean
Viestit: 7
Liittynyt: 31 Touko 2017, 22:25

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja devean »

Missä olette teettäneet tai suosittelette teettämään 159 2.4 imuläppien poiston Uusimaalla?

Jora
Viestit: 34
Liittynyt: 04 Helmi 2008, 11:37
Car(s): Alfa 159 sportwagon 1750 TBi TI -10

Ex Alfa Giulietta 1.4 multiair -11
Ex Alfa 159 2.4 JTDm -06
Ex Alfa 156 1.8 TS -03
Ex Alfa 147 2.0 TS -02
Paikkakunta: Joensuu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Jora »

Olikos täällä Tbi öljypumpun imuputken tiivisteen vaihtaneita? Millainen urakka edessä ja mitä tulisi ottaa huomioon?

Avatar
Kivijärvi
Viestit: 955
Liittynyt: 23 Marras 2005, 08:00
Car(s): Citroën Berlingo XL 1.5 BlueHDI 130
ex: Alfa 159 2.4JTDm, Fiat 500L, Fiat 500, Lancia Delta,
Alfa 156 2.0 TS...

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Kivijärvi »

2.4JTDm syö egr:iä liki kpl/vuosi. Onko arvauksia mikä ns. riivaa? On korjattu haperoita johdotuksia, ja varmistettu mm. hyvä kontakti itse laitteeseen. Puolitoista vuotta ja 45tkm ja on kuulemma kärvähtäneen oloinen, eikä toimi enää. Samoin oireina vaihdettu puolitoista vuotta sitten. Ja edellinen omistaja oli vaihtanut hetkeä aiemmin kun auto minulle tuli.

Avatar
AmericanItalian
Viestit: 87
Liittynyt: 29 Huhti 2017, 21:33
Car(s): Alfa: 156 2.5 V6 -03
Muut omat:MB SLK r170 230 kompressor-98
MB ML400cdi w163 -02
Perheessä lisäksi: Volvo S60 D3 -12

Entiset alfat: 159 2.4jtdm -07, 156 v6 -99
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja AmericanItalian »

Kivijärvi kirjoitti:
18 Marras 2021, 20:23
2.4JTDm syö egr:iä liki kpl/vuosi. Onko arvauksia mikä ns. riivaa? On korjattu haperoita johdotuksia, ja varmistettu mm. hyvä kontakti itse laitteeseen. Puolitoista vuotta ja 45tkm ja on kuulemma kärvähtäneen oloinen, eikä toimi enää. Samoin oireina vaihdettu puolitoista vuotta sitten. Ja edellinen omistaja oli vaihtanut hetkeä aiemmin kun auto minulle tuli.
Ainoa toimiva ratkaisu mielestäni on ohittaa koko egr. Loppui ongelmat minulla siihen. Samalla dpf myös pois ja uudelleen ohjelmointi. Näitä pitäisi mihinkään autoon asentaa. Nämä vielä 159:n tullessa niin uusia vempaimia ja auton ecu ainakin alkupään malleissa hieman hidas reagoimaan aiheuttaa sen että koko järjestelmä ihan roskaa ellei sitä ohita. Minun mielipide tämä siis mutta oma auto toiminut kuin kello ko toimenpiteen jälkeen.

Avatar
Ricambi
Viestit: 1435
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 20:00
Car(s): Alfa 159 Q4 3,2 JTS -06
Alfa 155 TSPARK 16V 2.0 -95
Alfa 164 V6 3.0 -91
UAZ 31512 -87
Honda CB 750 K2 -72
ex.166 V6 3.0 -99....
Paikkakunta: Tampere

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Ricambi »

jötsi kirjoitti:
04 Loka 2021, 19:49
Onko kokemuksia millainen moottorinlämmitin sopii Brera 3.2 Q4:een?

Ainoa minkä löysin on Defan tarjoama setti 159 3.2:een johon kuuluu letkulämmitin + kiertovesipumppu ja asennusosat:
-http://old.defa.com/vfp/eh/411788.pdf
-http://old.defa.com/vfp/eh/460480.pdf

Mielelläni kuulisin miten muut ratkaisseet 939A000:n lämmittämisen, ja onko jotain mitä kannattaa huomioida.
Tuossa mun vanha kirjoitelma TT-Thermon asennuksesta:
viewtopic.php?f=4&t=27033&p=583731&hili ... bi#p583731

Tuo Defan paketti ei ollut tehokas alkuunkaan tälle koneelle, ja itse vastus hajosi n.3v käytön jälkeen.
ex.156 2.5 V6 -99, 155 TS 2.0 16V -95, 164 TS 2.0 -89, 75 V6 3.0 America -88, Berlina 1750 -69

132 Coupe
Viestit: 262
Liittynyt: 25 Kesä 2004, 07:13
Car(s): ex. Alfa 159 JTDm 2.4 Qtronic 2008, Lancia Kappa 2.4 JTD Berlina, Maserati 222 SE 2.8, Lancia Thesis V6 Emblema, Fiat 124 Sport Coupe 1967, XJ8 4.2 2004, Fiat Bravo 1.4 T-Jet Sport 2008, ex.Lancia Kappa V6 SW, ex. Alfa 166 TS 2001
Paikkakunta: Eura

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja 132 Coupe »

159:n 2.4 jtdm luulee olevansa JTS kone eli antaa P0016 koodia, vaatii useamman starttauksen ja sytyttää keltaisen valon.
Filarossa vaihdettiin vuosi sitten rpm anturi (varmuuden vuoksi) ja viikko sitten myös nokka-akseli anturi + katsottiin hihnakopan sisälle että kaikki kunnossa, hihnakin vaihdettu Filarossa oikeilla työkaluilla.
Auto toimi muutaman päivän normaalisti mutta taas sama juttu.
Onko tullut kenellekään vastaavaa ja pitääkö tässä johtosarjaa ruveta availemaan?

seppo
Viestit: 1354
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja seppo »

Kyllä tuohon P0016 vikaan on uskominen, synkronointivika k-akselin ja nokka-akselien välillä. Imupuolen akselin ajoitusta ei pysty tarkastamaan ilman osien purkamista, jotta työkalun saa paikalleen. Siellä voi olla pieni heitto. Ajoituksen tarkastus molemmista akseleista, niin kyllä vika löytyy!

132 Coupe
Viestit: 262
Liittynyt: 25 Kesä 2004, 07:13
Car(s): ex. Alfa 159 JTDm 2.4 Qtronic 2008, Lancia Kappa 2.4 JTD Berlina, Maserati 222 SE 2.8, Lancia Thesis V6 Emblema, Fiat 124 Sport Coupe 1967, XJ8 4.2 2004, Fiat Bravo 1.4 T-Jet Sport 2008, ex.Lancia Kappa V6 SW, ex. Alfa 166 TS 2001
Paikkakunta: Eura

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja 132 Coupe »

Kyllä se varmaan noin on, menee takaisin Filaroon ensiviikolla..

Muuttohaukka
Viestit: 219
Liittynyt: 23 Elo 2011, 23:58
Car(s): Ranskalainen sähköauto
ex: Alfa Romeo 159 2.4JTD, Alfa Romeo 156 SW
Paikkakunta: Oulu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Muuttohaukka »

2.4JTDm sytytti parina aamuna kylmällä moottorilla "preheat plugs not available" ilmoituksen ja valon, joka sammuu kyllä parissa kymmenessä sekunnissa eikä toistu lämpimällä moottorilla. Käynnistyy kyllä nätisti ja käy hyvin. Tarvitseeko huolestua vai onko normaalia tällasella -15 pakkasella? Auto on ollut johdon päässä "lämmityksessä" ja akku 2v ikäinen.

Avatar
AmericanItalian
Viestit: 87
Liittynyt: 29 Huhti 2017, 21:33
Car(s): Alfa: 156 2.5 V6 -03
Muut omat:MB SLK r170 230 kompressor-98
MB ML400cdi w163 -02
Perheessä lisäksi: Volvo S60 D3 -12

Entiset alfat: 159 2.4jtdm -07, 156 v6 -99
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja AmericanItalian »

Muuttohaukka kirjoitti:
27 Marras 2021, 17:49
2.4JTDm sytytti parina aamuna kylmällä moottorilla "preheat plugs not available" ilmoituksen ja valon, joka sammuu kyllä parissa kymmenessä sekunnissa eikä toistu lämpimällä moottorilla. Käynnistyy kyllä nätisti ja käy hyvin. Tarvitseeko huolestua vai onko normaalia tällasella -15 pakkasella? Auto on ollut johdon päässä "lämmityksessä" ja akku 2v ikäinen.
Hehkurele rupee tuota puskemaan jossain vaiheessa. Ei ole kallis (30-50€) osa autodocilta eikä vaikea vaihtaa. Melko aikaisin ja satunnaisesti se alkaa tuota herjaa tekemään. Itsellä loppui nollaamalla multieculla tämä(uusi osa on tallin hyllyllä valmiina). Tuohan jättää vikamuistiin jäljen joten muista tyhjentää myös se.

Muuttohaukka
Viestit: 219
Liittynyt: 23 Elo 2011, 23:58
Car(s): Ranskalainen sähköauto
ex: Alfa Romeo 159 2.4JTD, Alfa Romeo 156 SW
Paikkakunta: Oulu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Muuttohaukka »

AmericanItalian kirjoitti:
27 Marras 2021, 17:59
Muuttohaukka kirjoitti:
27 Marras 2021, 17:49
2.4JTDm sytytti parina aamuna kylmällä moottorilla "preheat plugs not available" ilmoituksen ja valon, joka sammuu kyllä parissa kymmenessä sekunnissa eikä toistu lämpimällä moottorilla. Käynnistyy kyllä nätisti ja käy hyvin. Tarvitseeko huolestua vai onko normaalia tällasella -15 pakkasella? Auto on ollut johdon päässä "lämmityksessä" ja akku 2v ikäinen.
Hehkurele rupee tuota puskemaan jossain vaiheessa. Ei ole kallis (30-50€) osa autodocilta eikä vaikea vaihtaa. Melko aikaisin ja satunnaisesti se alkaa tuota herjaa tekemään. Itsellä loppui nollaamalla multieculla tämä(uusi osa on tallin hyllyllä valmiina). Tuohan jättää vikamuistiin jäljen joten muista tyhjentää myös se.
Kiitos neuvosta :-D Pitää hakea tuollainen osa. Onnistuukohan tuo nollaus ihan yleislukijalla mallia OBD-testeri vai pitääkö olla multiecuscan?
Viimeksi muokannut Muuttohaukka, 27 Marras 2021, 19:28. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

Avatar
AmericanItalian
Viestit: 87
Liittynyt: 29 Huhti 2017, 21:33
Car(s): Alfa: 156 2.5 V6 -03
Muut omat:MB SLK r170 230 kompressor-98
MB ML400cdi w163 -02
Perheessä lisäksi: Volvo S60 D3 -12

Entiset alfat: 159 2.4jtdm -07, 156 v6 -99
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja AmericanItalian »

Muuttohaukka kirjoitti:
27 Marras 2021, 19:22
AmericanItalian kirjoitti:
27 Marras 2021, 17:59
Muuttohaukka kirjoitti:
27 Marras 2021, 17:49
2.4JTDm sytytti parina aamuna kylmällä moottorilla "preheat plugs not available" ilmoituksen ja valon, joka sammuu kyllä parissa kymmenessä sekunnissa eikä toistu lämpimällä moottorilla. Käynnistyy kyllä nätisti ja käy hyvin. Tarvitseeko huolestua vai onko normaalia tällasella -15 pakkasella? Auto on ollut johdon päässä "lämmityksessä" ja akku 2v ikäinen.
Hehkurele rupee tuota puskemaan jossain vaiheessa. Ei ole kallis (30-50€) osa autodocilta eikä vaikea vaihtaa. Melko aikaisin ja satunnaisesti se alkaa tuota herjaa tekemään. Itsellä loppui nollaamalla multieculla tämä(uusi osa on tallin hyllyllä valmiina). Tuohan jättää vikamuistiin jäljen joten muista tyhjentää myös se.
Kiitos neuvosta :-D Pitää hakea tuollainen osa. Onnistuukohan tuo nollaus ihan yleislukijalla mallia OBD-testeri vai pitääkö olla multiecuscan?
Eiköhän se sieltä ole. Toivotaan että pääset helpolla👍🏻.
Rippuu vähän yleislukijasta ja siitä antaako vian sille. Mulla ei ihan mopotesteri antanu nollata vaikka niin väitti ja jäi todellisuudessa muistiin kun katsoi multieculla sekä toisella laajemmalla ohjelmalla.

Muuttohaukka
Viestit: 219
Liittynyt: 23 Elo 2011, 23:58
Car(s): Ranskalainen sähköauto
ex: Alfa Romeo 159 2.4JTD, Alfa Romeo 156 SW
Paikkakunta: Oulu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Muuttohaukka »

AmericanItalian kirjoitti:
27 Marras 2021, 19:27
Muuttohaukka kirjoitti:
27 Marras 2021, 19:22
AmericanItalian kirjoitti:
27 Marras 2021, 17:59


Hehkurele rupee tuota puskemaan jossain vaiheessa. Ei ole kallis (30-50€) osa autodocilta eikä vaikea vaihtaa. Melko aikaisin ja satunnaisesti se alkaa tuota herjaa tekemään. Itsellä loppui nollaamalla multieculla tämä(uusi osa on tallin hyllyllä valmiina). Tuohan jättää vikamuistiin jäljen joten muista tyhjentää myös se.
Kiitos neuvosta :-D Pitää hakea tuollainen osa. Onnistuukohan tuo nollaus ihan yleislukijalla mallia OBD-testeri vai pitääkö olla multiecuscan?
Eiköhän se sieltä ole. Toivotaan että pääset helpolla👍🏻.
Rippuu vähän yleislukijasta ja siitä antaako vian sille. Mulla ei ihan mopotesteri antanu nollata vaikka niin väitti ja jäi todellisuudessa muistiin kun katsoi multieculla sekä toisella laajemmalla ohjelmalla.
Unohtui kysyä, että missäpäin autoa hehkurele sijaitsee?

Avatar
AmericanItalian
Viestit: 87
Liittynyt: 29 Huhti 2017, 21:33
Car(s): Alfa: 156 2.5 V6 -03
Muut omat:MB SLK r170 230 kompressor-98
MB ML400cdi w163 -02
Perheessä lisäksi: Volvo S60 D3 -12

Entiset alfat: 159 2.4jtdm -07, 156 v6 -99
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja AmericanItalian »

Unohtui kysyä, että missäpäin autoa hehkurele sijaitsee?
[/quote]

Konehuoneessa paisuntasäiliön oikealla puolella ruuveilla kiinni ”tulipellissä”. Sen hiffaa kun näet uuden osan. Youtubesta löytyy myös kun joku serbi semmosen purkaa atomeiksi ja korjaa releenkin itse😅

Avatar
hjpp
Viestit: 1910
Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
Car(s): Spider V6, 164 ts, (Xf 30d)
Paikkakunta: Espoo

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja hjpp »

Tuolla hehkulla saattaa olla jotain tekemistä alhaisen akkujännitteen kanssa. Mun kotterossa ilmoitus on vuosien saatossa näkynyt aina joskus ja muistelen, että edeltävä käyttö on aina ollut akkuvarausta syövää todella lyhyttä ajoa. Kai näissä joku jälkihehkutus on kylmää pannua rääkätessä ja ehkä jännite on sitten hetkellisesti hiukan alhainen sille. Relettä en ole vaihtanut.
Ja tämä siis oli asteella saattaa, ehkä, kenties...

Avatar
Maunu
Viestit: 3473
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Voi antaa hehkureleviasta herjan myös rikkinäisestä hehkusta.
Kannattaa tilata myös ne samalla kun tilaa releen. Bosch ja Beru merkkiset hehkut ovat ainakin hyvin toimineet.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Muuttohaukka
Viestit: 219
Liittynyt: 23 Elo 2011, 23:58
Car(s): Ranskalainen sähköauto
ex: Alfa Romeo 159 2.4JTD, Alfa Romeo 156 SW
Paikkakunta: Oulu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Muuttohaukka »

Kiitos vinkeistä. Ollut ilmeisesti kylmiä startteja, kun sain selville ettei lohkolämmitin lähde edes päälle. Virta tulee kyllä kaapelin päähän asti, mutta jossain auton sisuksissa katoaa. Ei ihme jos ilmoittelee hehkusta kun -18c yöllä. Huomenna kokeilen Eberspächerin kanssa niin katsotaan sitten mitä ilmoittelee.

Muuttohaukka
Viestit: 219
Liittynyt: 23 Elo 2011, 23:58
Car(s): Ranskalainen sähköauto
ex: Alfa Romeo 159 2.4JTD, Alfa Romeo 156 SW
Paikkakunta: Oulu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Muuttohaukka »

Ei auttanut Eberspächerkaan vaan nyt starttaa tosi pitkään ja kaasuakin piti antaa käynnistäessä. Hiukkassuodattimen tukoksen valoa vilkutti hetken. Hyvä puoli ettei vilkuttanut hehkutulppia tms. Kylmänä kyllä käynnistyi paljon paremmin :? Akku on ok kun tarkistin mittarilla.

Avatar
AmericanItalian
Viestit: 87
Liittynyt: 29 Huhti 2017, 21:33
Car(s): Alfa: 156 2.5 V6 -03
Muut omat:MB SLK r170 230 kompressor-98
MB ML400cdi w163 -02
Perheessä lisäksi: Volvo S60 D3 -12

Entiset alfat: 159 2.4jtdm -07, 156 v6 -99
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja AmericanItalian »

Muuttohaukka kirjoitti:
04 Joulu 2021, 16:37
Ei auttanut Eberspächerkaan vaan nyt starttaa tosi pitkään ja kaasuakin piti antaa käynnistäessä. Hiukkassuodattimen tukoksen valoa vilkutti hetken. Hyvä puoli ettei vilkuttanut hehkutulppia tms. Kylmänä kyllä käynnistyi paljon paremmin :? Akku on ok kun tarkistin mittarilla.
Tuo dpf kannattaa kytkeä pois muutenkin. Mulla herjaa samaa sekunnin joskus vaikka kytketty pois. Ohjelmoinnin tehnyt paja sanoi että se on pelkkä softaan jäänyt bugi. Eri asia toki jos sitä ei ole kytketty pois😅.
Mulla ei myöskään toimi lohkolämmitin. Nyt kun -18 niin ei lähtenyt enää käyntiin. Lyhyttä matkaa pääosin ja kesänaftat tankissa niin paletti oli valmis. Hehkujen kanssa ei ollut ongelmaa mutta pitkään se tykkäs hehkuttaa. Apuvirralla tallille ja kesämersu ajoon(toimii lohkolämmitin ja kaikki muutenkin). Pitää tuo lämppäri selvittää ja akku ladata ainakin tässä välissä.

Muuttohaukka
Viestit: 219
Liittynyt: 23 Elo 2011, 23:58
Car(s): Ranskalainen sähköauto
ex: Alfa Romeo 159 2.4JTD, Alfa Romeo 156 SW
Paikkakunta: Oulu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Muuttohaukka »

Muistaakseni on kytketty pois päältä eli sama juttu 😅 Hyvä kun sulla on varabiili :) Lähti se Eberi toimimaan kun opetteli käyttämään oikein :oops: Saksankielinen manuaali ei vain avautunut koulusaksalla, mutta sinnikkyys palkittiin. Piti vaan antaa lämmittimen polttaa karstaa kunnolla 40min ja muillakin käynnistyskerroilla min. 30 päällä. Lähtenyt nyt käyntiin kuin palmun alta vaikka aamulla oli -25c :-D

Avatar
AmericanItalian
Viestit: 87
Liittynyt: 29 Huhti 2017, 21:33
Car(s): Alfa: 156 2.5 V6 -03
Muut omat:MB SLK r170 230 kompressor-98
MB ML400cdi w163 -02
Perheessä lisäksi: Volvo S60 D3 -12

Entiset alfat: 159 2.4jtdm -07, 156 v6 -99
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja AmericanItalian »

Pakko olla toinen auto kun Alfa sen verran vanha ja 319 tkm jo menty :D . En kyllä mielellään tätä kesäautoa talvella kuluta mutta hyvin tuntuu sille talviajelukin maistuvan :-D . Alfasta paljastui melkoinen vuoto termostaatin juuresta, letkuista jne. Tämä oli osittain tiedossa tulevan mutta tiputti/hikoili vain vähän yhteen kulmaan kylmänä eikä maahan asti. Nyt laatikkoa myöden oli jäähdytysnesteessä. Tilasin uuden termarin letkuineen ja jäi Alfa talliin. Vaihdoin muuten tuon hehkureleen kun oli siitäkin jättänyt vikamuistiin jonka tyhjensin. 5min homma 3 minuutin tauolla :-D
Hyvä että sait eberin toimimaan ja auton tulille :)

Cromahdus
Viestit: 61
Liittynyt: 30 Elo 2019, 10:59
Car(s): Alfa Romeo 159 2.4 JTDm Sportwagon Q-tronic 2008
Fiat Croma 1.9 Multijet 16v 2006,
Lancia Kappa Berlina 2.4 1995

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Cromahdus »

Mistäpä saa lukittua kampiakselin 159 2.4 JTDm moottorista. Auto on automaattilaatikolla. Olisi tarve tarkistaa kampiakselin hammashihnapyörän ja kiilan kunto. Lykkäsi nimittäin ihanan koodin P0016 kampiakselin ja nokka-akselin sykronointivirheestä. Oireina aiemmin huonontunut käynnistyminen ja huono tyhjäkäynti.

Avatar
hjpp
Viestit: 1910
Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
Car(s): Spider V6, 164 ts, (Xf 30d)
Paikkakunta: Espoo

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja hjpp »

Siellä taitaa olla merkki, mutta on siihen työkalukin olemassa. Kuvassa keskimmäinen.
https://toolfin.com/ajoitusty%C3%B6kalu ... V2EALw_wcB

Cromahdus
Viestit: 61
Liittynyt: 30 Elo 2019, 10:59
Car(s): Alfa Romeo 159 2.4 JTDm Sportwagon Q-tronic 2008
Fiat Croma 1.9 Multijet 16v 2006,
Lancia Kappa Berlina 2.4 1995

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Cromahdus »

Kiitos vinkistä. Nuo muut ajoitus työkalut minulla on paitsi tuo kaareva, jolla lukitaan ilmeisesti kampiakseli takapäästä vaihdelaatikon puolelta. Epäilen, että kampiakselin etupään lukitustyökalu ei kestä hammashihnapyörän pultin aukaisua, vai kestääkö?
Koko revohka alkoi kun moottori ei vastannuut kasuun paluumatkalla Jyväskylästä. Nappasin kahvila Jari-Pekan pihassa tietokoneen kiinni ja vikakoodi kertoi kampiakselin asentotunnistimen tai johdotuksen olevan viallinen ei sytyttänyt moottorin vikavaloa. No nilkuttamalla matkaan ja vähitellen auto alkoi toimia normaalimmin. Vaihdoin kotona vanhan toimivan nokantunnistimen ja vikavalo katosi ja auto toimi normaalisti. Seuraavana päivänä autoa käynnistettäessä moottorin vikavalo tauluun ja vikakoodi p0016 ( nokka-akselin ja kampiakselin ajoitus ero) oli läsnä. No vaihdoinpa sitten toimivaksi tiedetyn kampiakselin asentotunistimen paikalleen ja kuittasin vikavalon auto käyntiin hikisesti ja vikavaloa ei tullut. Auto sammuksiin uusinta startti ja vikavalo palasi koodilla p0016. Tutkiskelin netin syövereistä tapauksia samalla koodilla ja niitä löytyikin samoilla oireilla muutamia. Vikana joko nokka-akselin hihnapyörän tai kampiakselin (tai molempien) hammashihnapyörän kiilan särkyminen. Tällöin hihnapyörät pääsevät liikkumaan liikaa ja ajoitus sekaisin. Nuo kiilat näyttävät olevan kiinteästi hihnapyörissä. En keksi noitten rikkoutumiselle muuta järkevää selitystä kuin valmistusvika. Onhan tietysti mahdollista että jakohihnan kiristin on hajonnut ja jakohihna on löystynyt tai jakohihna itsessään on menossa poikki. Tuo selviää jahka pakkaset lauhtuvat ja pääsen avaamaan jakopään.

Avatar
Maunu
Viestit: 3473
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Nokka-akselit on säädettävät ja ne voi lukita oikeaan asentoon lukitustyökalun avulla. Nokka-akselien välissä on hammasrattaa, joten nokat täytyy irrottaa koneesta ennen kuin toisenkin nokan saa säädettyä kohdalleen. Helppo työ kunhan on saanut purettua nokat irti koneesta.

Omasta autosta meni jako sekaisin (laturinhihna rispaantui jakohihnan väliin) ja sen seurauksena venttiilien keinuvivut poikki.
Isku oli ollut sen verran kova että imunokka oli hiukan pielessä. Säädön kiristysmutterit otin pulttipyssyllä auki, lukitustyökalun kanssa ajoitus kohdalleen ja mutterit takaisin kiinni.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
palkus
Viestit: 5463
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja palkus »

Tankin luukusta kysymys. Pitäisikö kannen "pompata" ulommas, jolloin kansi ei avattuna ottaisi koppaan kiinni?

Edit: Joo, tutkin mekanismin, eikä se mihinkään pomppaa.
"puhun niin totta kuin osaan"

Cromahdus
Viestit: 61
Liittynyt: 30 Elo 2019, 10:59
Car(s): Alfa Romeo 159 2.4 JTDm Sportwagon Q-tronic 2008
Fiat Croma 1.9 Multijet 16v 2006,
Lancia Kappa Berlina 2.4 1995

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Cromahdus »

Purin 159:n jakopään tänään. Ei poikkinaista hihnaa, kiristin ok ja remmi tiukalla. Testasin ajoituksen, lukitustyökalut menivät paikalleen. Tämähän ei vielä todista, että jako pysyisi kohdillaan auton käydessä jos on kiilavika. Hihnaa en vielä ottanut irti. Ensi viikolla pitäisi tulla uudet hammashihnapyörät ja kunnollinen kampiakselin lukitystyökalu. Saa varmistettua että ainakaan kiilavika ei ole enää sen jälkeen syypää vikakoodiin. Jos tuo ei auta niin sitten on palattava antureitten ja johdotusten pariin.
Edit. Kunnon lukitustyökalut saapuivat ja hammashihnapyörät ovat jo Vantaalla. Moottorin ja automaattivaihteiston välissä on peitepelti jonka poistamalla lukitustyökalun saa hammakehälle. Onko joku poistanut tuota peltiä? Lähteekö irroittamalla pari vaihteiston kiinnityspulttia? Vai pitääkö irrottaa koko vaihteisto?

Avatar
UusAlfisti
Viestit: 71
Liittynyt: 19 Helmi 2021, 20:55
Car(s): Alfa Romeo Giulia 2.0 TB (exä)

Alfa Romeo 159 2.2 JTS (nykyinen)

Audi a4 b8 2.0 TDI exä (elämäni yks suurimpia virheitä)

Renault Clio sport 2.0 RS 172 (my first love)

Citroen C3 Picasso (Niin ruma että oli söpö)

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja UusAlfisti »

Just hankittu 2.2 JTS väliaikasesti, jippiii!!! Tää vasta sitä ajamisen iloa on... Mä oon niin rakastunu tähän 159:iin nytten (harmittaa ku ei oo takaveto Giulian tapaan mut kelpaa silti) niin kyselisin mitä kokemuksia porukalla on tosta 1.7 tbistä? Vois oikeasti tosissaan harkita giuliasta siirtyä paaaaaljon halvempaan joka tarjoaa aika hemmetin moisen ajokokemuksen joka kerta ku rattiin hyppää, esim. vaikka 159 vm 2010-2011 Tbi koneella.
Alfa Romeo, joka on tehnyt kuljettajista mekaanikkoja vuodesta 1910 lähtien.

seppo
Viestit: 1354
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja seppo »

Tehtalta ei ole saatavana muunlaista k-akselin lukitustyökalua, kuin irroitetun moottorin purkamiseen tarkoitettu, ehkä juuri tarkoittamasi rauta.
Nokkapultti (M16) on normaalilla tiukkuudella kiinni, 32-36 daNm, mutta siinä on vasenkätinen kierre! Paineilmatyökalut esiin!!

Cromahdus
Viestit: 61
Liittynyt: 30 Elo 2019, 10:59
Car(s): Alfa Romeo 159 2.4 JTDm Sportwagon Q-tronic 2008
Fiat Croma 1.9 Multijet 16v 2006,
Lancia Kappa Berlina 2.4 1995

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Cromahdus »

Päivitystä 159.2.4 ja p0016
Kiitoksia vinkeistä.
Tässäpä pikku pulmatehtävä :Etsi eroavaisuus!
Etsi eroavaisuus.jpg
Etsi eroavaisuus.jpg (100.04 KiB) Katsottu 3429 kertaa
Viimeksi muokannut Cromahdus, 19 Joulu 2021, 19:38. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
pahakeisari
Viestit: 106
Liittynyt: 19 Elo 2008, 21:24
Car(s): Alfa Romeo 159jtdm q4 2010
Fiat Croma 2.2at 2008

Ex Alfa Romeo Giulietta 2.0jtdm tct
Paikkakunta: Askola

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja pahakeisari »

Alempiosa siirtynyt

JVTL
Viestit: 612
Liittynyt: 14 Marras 2008, 22:17
Car(s): Alfa romeo 159 2.0 jtdm -10. Alfa romeo 164 2.0 -93, + Audi 100 2.2 turbo Quattro, Audi A8 3.7 d3 -03, vw trasporter 1.9 -06.
Paikkakunta: Joutseno

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja JVTL »

Mikäs 159 2.0 jtdm jakohihnan vaihtoväli on..yleistä tietoa antas 4v ja 120tkm koskeeko tätäkin moottoria

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4836
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

^^Kiila näyttäisi hakkautuneen pois
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
Rölli ja metsänhenki
Viestit: 409
Liittynyt: 31 Heinä 2003, 17:35
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Rölli ja metsänhenki »

Heippa!

Partikkelisuodatin oli jatkuvasti tukossa ja pakkopoltot eivät tehonneet. Sisukset lähtivät tänään pois, mutta moottorin vikavalo tuli. Mitä jäi tekemättä?

Auto 2.4 210hv diisseli

Hannu
Kautta likaisten varpaitteni!

Avatar
Polforea
Viestit: 11124
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Polforea »

^Mitä se vikavalo sanoo? Ts. mitä koodia auto pukkaa pihalle jotta vikavalon sytyttää?

Jos DPF:n tyhjentää niin se kannattaa myös softauttaa pois. En kuitenkaan sano juuta enkä jaata, sytyttääkö tyhjä pönttö vikavaloa vakiosoftalla.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Rölli ja metsänhenki
Viestit: 409
Liittynyt: 31 Heinä 2003, 17:35
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Rölli ja metsänhenki »

Jotai liian isosta paine-erosta tais olla. Pitää tarkistaa.
Kautta likaisten varpaitteni!

Avatar
Polforea
Viestit: 11124
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Tsekkaa samalla livedatasta että millasia lukemia paineanturi kertoo. Siellähän ei pitäsi kummosia vastapaineita olla kun pönttö on tyhjä.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Cromahdus
Viestit: 61
Liittynyt: 30 Elo 2019, 10:59
Car(s): Alfa Romeo 159 2.4 JTDm Sportwagon Q-tronic 2008
Fiat Croma 1.9 Multijet 16v 2006,
Lancia Kappa Berlina 2.4 1995

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Cromahdus »

Päivitystä p0016 Alfa 159 2.4
Eilen sain vaihdettua uudet hammashihnapyörät paikoilleen. Kampiakselin päässä olevasta oli kiila täysin atomeina eli ei enää kiilaa ollenkaan. Irroitusta varten jouduin hankkimaan uuden pulttipyssyn. Ensiksi silmiin osui 70€:n laite jonka teho oli 600 Nm, ihan riitävä mutta momentin säätö oli vain oikeakätisen kierteen suuntaan. Siispä hintaluokka pompsahti ja matkaan tarttui Bahcon laite jossa momenttia sai säädettyä molempiin suuntiin. Pultti avautui koneella hienosti. Uuden hihnapyörän kiinnityksessä säädin momentin neljäsosaa vaille maksimin (max. 700 Nm) ja ajoin pultin kiinni. Nyt jälkeenpäin jäi epäilyttämään, että tulikohan tuo tarpeeksi tiukalle. Kampiakselin lukitustyökalulle löytyi paikka kun Dremelöin osan suojapellistä katkipoikki. Ja irroitin katalysaattorin tuen. Tällöin työkalun sai paikoilleen. Tänään kasasin raittiissa ulkoilmassa loput hilut paikoilleen ja tein uuden suojapellin katkaisemani tilalle. Työkalulle saa vastaisuudessa paikan helpommin irroittamalla vaihteiston alimman pultin ja seuraavan kiinnityspultin mutterin, pelti pois ja katalysaattorin tuki pois (kolme kiinnityspulttia) ja lukitustyökalu paikoilleen. Lievästi jännitti kun viimein valmistauduin painamaan käynnistysnappia. Kone tulille kertalaakista ja käynti parasta mitä koko omistusaikanani, kyllä helpotti. Taidanpa vielä varuilta hommata varastoon uuden kampiakselin hihnapyörän ja kiinnityspultin tulevia koitoksia varten.

Avatar
hjpp
Viestit: 1910
Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
Car(s): Spider V6, 164 ts, (Xf 30d)
Paikkakunta: Espoo

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja hjpp »

Polforea kirjoitti:
19 Joulu 2021, 18:15


Jos DPF:n tyhjentää niin se kannattaa myös softauttaa pois. En kuitenkaan sano juuta enkä jaata, sytyttääkö tyhjä pönttö vikavaloa vakiosoftalla.
Sytyttää jossain vaiheessa eli minuuttien ja päivän välillä, mutta ei vie vikatilaan, vaan kulkee juuri niin hyvin kuin tyhjennetyllä pitäisikin.
Omani on ihan vakio, mutta muutaman vuoden tuollaista sivusta seurailin.

Avatar
Elefant
Viestit: 215
Liittynyt: 09 Huhti 2008, 21:34

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Elefant »

Jos partikkelisuodatin tukkeutuu aika-ajoin kannattaa vika selvittää ennen kuin poistetaan vikaindikaatio. Taitaa yleensä olla vuoto ahtoputkistossa tms. liian rikas pa-seos.

Bonezii
Viestit: 49
Liittynyt: 10 Syys 2021, 12:30
Car(s): Sportwagon 1.9 JTS 159 -06

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Bonezii »

Morjesta!
Uutta vetoaksilaa koittanut saada paikalleen. Jää kuvan mukaisesti. Ei liikahda enempää vaikka kuinka kiertää tai kovaa hakkaa puupölkkyyn moukarilla.
Näkyvä metalliosa noin vajaan sormen leveys.

En saanu kuvia ladattua niin nakkasin imguriin https://imgur.com/a/jE9mP6v

onko se pohjasa saakka vaikkei näytä siltä? Ei uskaltaisi kovempaa tuota enään naputella.

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8678
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Äkkiseltään sanoisin, että ei vaan ole vielä osunut uriinsa. Kyllä se muljahtaa aika kivuttoman tuntuisesti pohjaan asti, kun urat osuu kohdalleen, ettei mahdotonta väkivaltaa tarvi.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

seppo
Viestit: 1354
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja seppo »

Kannattaa mitata vanhasta akselista boorien ja laakerikohdan paksuus ja verrata vanhaan, jos akseli on tilattu jostain muualta kuin merkkiorganisaatiosta. Akseleissa on näköjään jonkun verran numeromuutoksia, jotka tulee osien eroista! VIN-numero ePeriin ja katsoo oikean akselin varaosanumeron, onko ostettu akseli edes tähän autoosi tarkoitettu?
Tietysti on muitakin mahdollisuuksia, esim molemmat akselit on irroitettu, jolloin tasauspyörästö on pyörähtänyt, mutta ei kai tämä :-D

Avatar
kovan onnen soturi
Viestit: 400
Liittynyt: 20 Heinä 2014, 11:19
Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 JTS -06

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja kovan onnen soturi »

Nää helpoiten tukilaakerista että onko se oikeassa kohtaa.
Kuvasta päättellen näyttäis olevan perilla.
Lapsena minua kuljetettiin tarhaan takamoottori skodalla, sen jälkeen ei oo VAG:laiset sytyttäny.

Mikee
Viestit: 27
Liittynyt: 05 Maalis 2016, 01:48

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Mikee »

Olisin taas mielipiteitä vailla autoni suhteen 😁

Kyseessä siis 159 2.4 jtdm malli joka viime kesänä alkoi nykiä matalilla kierroksilla sekä tyhjäkäynti oli melko epävakaa. Ei vikakoodeja. Ahtopuolelle savutustesto ettei vuoda mistään->ei vuotoja. Noh MAF vaihto josta ei apua. Lopulta huomattiin että 4 suuttimen korjausarvot päin peetä ja uusittiin lopulta kaikki 5 suutinta. Noh ongelma korjaantui kunnes syksyn mittaan alkanut pientä nypytystä matalilla kierroksilla ja viime aikoina kiihdyttäessä jumittaa 2k kierroksille kiihdyttäessä kunnes lopulta lähtee kiihtymään. Ei vikakoodeja

Noh epäilykset heräsi kaasuläppäkoteloon että se siellä jumittaa eikä aukea/sulkeennu niinkuk pitäsi. Eilen kaasuläppäkotelo pois ja putsaus ( oli siis yllätys yllätys täynnä karstaa ja paskaa. Takaisin kiinni ja kaasu herkistyi huomattavasti kunnes auto menee limb modeen noin minuutin käynnissä olon jälkeen. Ei vikakoodeja.

Miinusnapa pois ja toivo että ecu nollaantus yms mutta ei toivottua parannusta. Auton kun käynnistää uudelleen niin toimii normisti sen minuutin kunnes limb mode. Itsellä myös ollu pitkään jo epäily ton ecun suhteen että onko enää ihan entisensä. Otin maf anturin irti auton ollessa käynnissä jolloin auton pitäisi kaiken järjen mukaan sytyttää moottorin varoitusvalo mutta näin ei kuitenkaan tee.

Käyn nyt pajalla vielä lukemassa noi vikakoodit (itsellä siis ihan yleismallin lukija) ja että löytääkö ne sieltä minkäänlaista ongelmaa.

Tuleekl kenellekään mieleen että missä vika voisi olla? Egr osoittain tulpattu (putsattu vasta) ja dpf poistettu joten noista ei vika varmastikaan johdu

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8678
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Onko dpf myös ohjelmoitu pois käytöstä pelkän poiston lisäksi? En tiedä, mitä ja miten tekee, jos ei ohjelmoi uusiksi, mutta yksi mahdollisuus.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
Vainio
Viestit: 704
Liittynyt: 16 Syys 2010, 17:50
Car(s): ex. 159 2.4JTDM
Kehonsiirrin Tojota
Paikkakunta: Lahti

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Vainio »

^^Taitaa olla joku virisofta autossa, muuten tuo nilkutusmoodissa ajelu ilman keltaista moottorivaloa ei taida olla mahdollista?

Vastaa Viestiin