159 2.4 JTDm Q4 (facelift, 210hv) vie motarilla soppaa kuin syntinen perkele. Maantiematkassa huitelee nintendon mielestä helposti alle kuuden litran (eli jarrut ei laahaa tms), motarilla lähentelee kymppiä. Koska tilanne ei oikein miellytä, suhasin kulkineella tänään konttorireissun. Vanhaa baanaa etelään ja parkkiluolassa ruudulla 5,7l/100km. Paluumatkalla MES logittamaan, keula motarin puolelle ja lukema lähtee kohoamaan, kun vauhti nousee sopivasti yli satasen.
Datasta osuu silmään hassuja asioita. Kun auton nopeus ylittää ECUn mielessä 105km/h, se vetää EGR:n kiinni, pyörreläpät nollille ja kaasuläppää kiinnipäin(!?). Tilanne palautuu normaaliksi, kun nopeus alittaa 100km/h:
Sininen käyrä on nopeus, ensimmäinen ylempi piikki on tosiaan 105,7km/h ja siitä lähtee. Kirkkaampi punainen on EGR, tummempi punainen Flow shutter valve eli mielestäni pyörreläpät ja vihreä Throttle valve eli mielestäni kaasuläppä (tai siis lähinnä sammutus-, kun kyseessä on diesel).
Kellään ideoita, että mitä helvettiä tuo auto haluaa tehdä saavuttaessaan 105km/h nopeuden? Se ei polta DPF:ää puhtaaksi siinä kohtaa, moottorin lämpötila pysyy asteen tarkkuudella tasaisena, kiihdytys oli rauhallinen kiihdytys kuutosvaihteella. Ahdoista tuo ei triggaa, tuolla kohtaa kävi ehkä 0,8bar, samalla matkalla 1,3bar ei trigannut tuota käytöstä. Kierrokset meni tuossa kyllä vähän yli 2krpm, mutta pienemmällä pykälällä pidempäänkään 2krpm+ ajellen ei moista käytöstä ilmene.
Suuttimet tähän on hiljattain vaihdettu ja uudet koodattu. Vikakoodeja ei ilmene ja auto toimii hienosti siihen asti, että nopeus puhkaisee tuon 105km/h. Käytöksessä sinänsä ei eroa sittenkään tunnu, mutta soppaa alkaa kulua heittämällä ainakin 2-3l/100km enemmän.
Edit: logissapa ei ollut mukana moottorin kuormitusastetta, kaasuläpän asentoa eikä DPF:n lämpötilaa, joten logitellen ne tässä joku päivä vielä kyytiin, josko kertoisivat lisää.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.