Alfa Romeo Tonale - kompakti hybridi-SUV

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
insinörtti
Viestit: 2648
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): pikaladattava hybridi
Paikkakunta: Vantaa

Re: Alfa Romeo Tonale - kompakti hybridi-SUV

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

Garmund kirjoitti:
08 Helmi 2022, 22:19
En tiedä onko robottilootan kytkimen säästämiseksi, mutta se yrittää joka moodissa (tai ainakin auto ja 4wd, sport en ole varma) lähteä sähköllä liikkeelle.
Hmm. Siinä ensimmäinen järjellinen selitys siihen, miksi nelivetoon laitettu mehulinko TCT:n sijaan.

Kiitokset kanssa Matti Vuoriolle ja JPeltolalle. Aika vahvasti näyttää, että olisi takakonttiin pudotettu sama n. 110 hv sähkömoottori kuin konsernin muissakin vehkeissä ja keulalla sitten remmivetoinen käynnistingeneraattori. Tosin edelleen jää vaille selitystä, miksi mehulingossa vain 6 vaihdetta ja miten 2 l bensaneliveto toimii. Lataushybridin huippunopeus rajoitettu sähkömoottorin vuoksi ja sen vuoksi 6 pykälää katsottu riittäväksi?

BTW poltto- ja sähkömoottorien tehoja tai vääntöjä ei voi suoraan summata, jos maksimiarvot eivät osu samalle kierros/ajonopeudelle.

Vaikka tämä polttomoottorilla edestä ja sähköllä takaa konsepti ei täydellinen ole, niin olisi tämän huonomminki voinut tehdä, kuten jo aiemmin puitu. Vaan taitaa tämä lataushybridi olla myös hemmetin kallis, kun samaan pakettiin kuuluu myös aktiivialusta ym. Etuvedot ei ladattavia = ei tarvita tekniikalle paljoa lisätilaa, joten möhköfanttiolemus on niiden kohdalla vielä vaikeampi antaa anteeksi.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 11350
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Paikkakunta: 13100

Re: Alfa Romeo Tonale - kompakti hybridi-SUV

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

lerppu kirjoitti:
08 Helmi 2022, 22:26
Latauspistoke jännästi
Eka katoin, että poika tuossa kuvassa osoittaa kuinka latauspistoke on tuolla pyöräkotelon sisällä. Vähän sitten petyin.

"Kylkilinja on haluttu pitää puhtaana turhista luukuista ja niinpä lataaminen hoidetaan vasemman etupyörän takana sijaitsevasta pistokkeesta. Latausta varten tulee rengas, jarrut sekä yksi tukivarsi irroittaa, mikä saattaa loskakelillä olla hieman ärsyttävää. Auton työkalupakissa on toimenpidettä varten yksi pari valkoisia hansikkaita. Tyyli ennenkaikkea."
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."

Avatar
Farina
Viestit: 1498
Liittynyt: 13 Huhti 2008, 18:09
Car(s): Japanilainen sähköinen mukamaasturi
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Alfa Romeo Tonale - kompakti hybridi-SUV

Viesti Kirjoittaja Farina »

Valtterinokin oli päässyt mukaan julkaisuvideolle, joka oli muutenkin aika mainiota katsottavaa. Ihmettelen tätä dissauksen määrää ulkonäön suhteen. En ainakaan itse keksi paremman näköistä ~4,5 m SUV:ia kovin äkkiä :roll: Evoque ja 3008 ovat omaan makuun parasta mitä tällä hetkellä löytyy, mutta Tonale päihittää ne videon perusteella selkeästi. Lopullinen kuva muodostuu sitten auton vieressä. Muotoiluun on tuotu hienosti Alfan perinteitä vuosien varrelta. Lyhyt akselivälihän on kopioitu suoraan Brerasta :wink:

Kolme asiaa, jolla tämän voi pilata:
1.) Hinnoittelu. Lähdetään premium-hinnoittelulla ja ihmetellään miksei kauppa käy.
2.) Mallisto. Tuodaan kulimalli ja täyteen ahdettu plugari ilman vaihtoehtoja myyntiin ja ihmetellään miksei kauppa käy.
3.) Ohjaustuntuma. Jos Tonalessa ei ole herkkää ja tarkkaa ohjaustuntumaa, niin sitten toistetaan Giuliettan virhe. Jos Alfa ei tunnu Alfalta, niin miksi ostaa se.

Avatar
Pujazuba
Viestit: 2358
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulia 2.2 JTD
Ex:
Giulietta JTDm2
156 JTS
146 TS

Re: Alfa Romeo Tonale - kompakti hybridi-SUV

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

^ Viisaita sanoja.
En odota että Alfa Romeota lähdetään myymään Kia hinnoilla mutta olisihan se monelle mukava vaihtoehto ilman talouskramppia. Suzuki myy PHEV S-Crossia vähän yli 30 k€:lla kun Audi taas pyytää vastaavasta luokasta yli 45 k€. Tonalen ilmoitettiin sijoittuvan kooltaan Q3 ja Q4 väliin eli ei ihan leluauto kuten esim 2008 tai Mokka.
Offtopikkina vielä että S-Cross on oman kokemuksen mukaan erinomainen ja hyvin hauska ajaa. Tyyli ja intohimo tunteita se ei tosiaan minussa herätä, olen varattu.
Kuva

JanV
Viestit: 1016
Liittynyt: 13 Marras 2018, 12:24
Car(s): Mito QV 2011
Exät:Giulia 2018 2.0t, 156 2.0 ts

Re: Alfa Romeo Tonale - kompakti hybridi-SUV

Viesti Kirjoittaja JanV »

Katumaasturi nyt on lähtökohtaisesti malli, jota ei voi koskaan kehua kauniiksi. Aika vähissä on sellaiset. Jos lähtökohta on että halutaan tehdä roskis ämpärimuoveilla, jossa on rusinat alla, niin kyllä suunnittelijalla joka haluaa tehdä kauniin auton, on keinot vähän vähissä.
Eli kyllä Tonale tässä kategoriassa mun mielestä pärjää ihan hyvin kilpailijoihin nähden, mutta ei se nyt kaunis ole. Tää taitaa olla vaan se nykytrendi että ostajat valitsevat sen mikä on vähiten rumin.
Hinnoittelun suhteen alfalla on vähän nyt jopa mahdollisuuksia kun lähtökohtaisesti hybridi/täyssähköä ei juuri alle 40 saa. Se voi tuoda alfan lähemmäs sitä perushintaluokkaa jonka kuluttajat hyväksyy.

ps. Tankinluukku näyttää olevan jo esittelymallissa vähän käpristynyt...

Avatar
155156
Viestit: 2149
Liittynyt: 11 Kesä 2003, 17:08
Car(s): Alfa Romeo Giulia Veloce Q4 2.0T vm. 2018
Alfa Romeo 156 2.5 V6 vm. 2001
ex-155 2.0 16V
ex-Sprint 1.5 QV
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Alfa Romeo Tonale - kompakti hybridi-SUV

Viesti Kirjoittaja 155156 »

Ulkonäöltään nykyjan peruspötkö. Luulisi siinä mielessä olevan kansan mieleen, kun muutkin just saman näköiset myyvät hyvin.

Avatar
Sampza
Viestit: 156
Liittynyt: 18 Marras 2020, 09:44
Car(s): Ford Puma ST-line -23
ex.Alfa Romeo Giulia 2.2D MT6 -17
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Alfa Romeo Tonale - kompakti hybridi-SUV

Viesti Kirjoittaja Sampza »

Farina kirjoitti:
09 Helmi 2022, 08:40
Valtterinokin oli päässyt mukaan julkaisuv...
3.) Ohjaustuntuma. Jos Tonalessa ei ole herkkää ja tarkkaa ohjaustuntumaa, niin sitten toistetaan Giuliettan virhe. Jos Alfa ei tunnu Alfalta, niin miksi ostaa se.
Tämä Tonale taisi perustua Jeep Compassin pohjalle. Onkohan yhteneväisyyksiä alustan osalta miten paljon. Onko tietoa?
En ole ajanut Compassilla mutta jotenkin on takaraivossa olettamus että mitä voisi olettaa Jeepin ajettavuudelta.

Avatar
liekki
Viestit: 1083
Liittynyt: 31 Maalis 2005, 17:50
Car(s): V60
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Alfa Romeo Tonale - kompakti hybridi-SUV

Viesti Kirjoittaja liekki »

Ulkonäkökommentteihin sellainen näkökulma, että hyvä ettei samantien ole täydellinen. Pitää jättää faceliftiä varten sinne 3-4 vuoden päähän hieman varaa hienosäädölle. Esimerkiksi Giulian kohdalla vaikea kuvitella isompaa faceliftiä, kun on muotoilun puolesta niin upea jo valmiiksi.

Ja onhan tuo nyt muotoiluiltaan ihan eri maailmasta kuin joku Qashqai ja valoja lukuunottamatta hyvin lähellä konseptimallia. Olen erittäin tyytyväinen. Sitten kun vielä saa hinnaston nähtäväksi, niin voi katsella tyhjää lompakkoa.

Tekniikkapuoleen en ota kantaa, kun eipä ole tullut seurattua juurikaan viime vuosien kehitystä sillä saralla. Plugari voisi olla kiva ajella, kun pääasiassa omat ajot 20-30km suuntaansa.

Avatar
mutt
Viestit: 5592
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Alfa Romeo Tonale - kompakti hybridi-SUV

Viesti Kirjoittaja mutt »

Kun lähtökohta on se, auton pitää olla kilpikonnan muotoinen, niin onhan tuossa ihan hyvin onnistuttu se huomioon otettuna. Jos tuosta olisi tehty linjakas, niin sitten se ei olisi kitumaasturi, ja sille olisi Euroopassa suunnilleen kolme ostajaa. On kannattamatonta olla oikeassa silloin, kun maksavat asiakkaat on väärässä.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

V6
Viestit: 5200
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Alfa Romeo Tonale - kompakti hybridi-SUV

Viesti Kirjoittaja V6 »

Sampza kirjoitti:
09 Helmi 2022, 09:20

Tämä Tonale taisi perustua Jeep Compassin pohjalle. Onkohan yhteneväisyyksiä alustan osalta miten paljon. Onko tietoa?
En ole ajanut Compassilla mutta jotenkin on takaraivossa olettamus että mitä voisi olettaa Jeepin ajettavuudelta.
"The basic underpinnings of the Tonale are shared with the latest generation Jeep Compass though they have gone through a “strong evolution,” said Domenico Bagnasco, Alfa’s overseer of high-performance vehicles, during a media backgrounder. It has a wider track, a new suspension – McPherson struts front and back – and a revised steering system, to start with."

"Afa Romeo notes that the suspension (fully independent MacPherson setup with Frequency Selective Damping shock absorbers), steering (13.6:1 ratio), and electronic architecture are all-new."
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02>Helkama

JiiTeeÄssä
Viestit: 1295
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
ex Giulia Super 2.2 jtdm -16
ex 159 1.9 jtdm -10
ex 159sw 2.4 jtdm -07
ex 159 2.4 jtdm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98

Re: Alfa Romeo Tonale - kompakti hybridi-SUV

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

Sen verran voisi tietenkin mussuttaa että McPherson ei ole kuitenkaan sama asia kuin päällekäiset kolmiotukivarret, mitkä löytyy esim. 159 ja Giulian keulasta. Tai oikeastaan Giulian keula on alhaalla monilinkki ja kolmio päällä.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-

Avatar
Jiitee
Viestit: 4456
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, IS250 ´07 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Alfa Romeo Tonale - kompakti hybridi-SUV

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

JiiTeeÄssä kirjoitti:
09 Helmi 2022, 13:57
Sen verran voisi tietenkin mussuttaa että McPherson ei ole kuitenkaan sama asia kuin päällekäiset kolmiotukivarret, mitkä löytyy esim. 159 ja Giulian keulasta. Tai oikeastaan Giulian keula on alhaalla monilinkki ja kolmio päällä.
Roger tämä. Uskon kyllä, että Tonale Compassin päihittää ajettavuudessa sekä alustan että ohjauksen nopeudessa että tarkkuudessa.
Säästöjä on varmaan tehty Giulia/ Stelvioon verrattuna kyllä alustassa, akku/ sähkömoottorin tilantarpeesta ja kustannusten takia.
Joten ajettavuudessa lienee Giulia kaikkiaan edelleen paras nyky-Alfa.
Viimeksi muokannut Jiitee, 09 Helmi 2022, 14:16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
Campari
Viestit: 611
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:55
Car(s): 159 jts (x-files:156ts,147ts,156jtssw,mb500sl,gtv v6 3.0,156v6)
Paikkakunta: Tampere

Re: Alfa Romeo Tonale - kompakti hybridi-SUV

Viesti Kirjoittaja Campari »

Eipä tuu SUVista nättiä vaikka italialaisessa voissa paistaisi, ainoa seikka mikä erottaa muista on keula. Kaippa tuollekin säälistä muutama tuhat ostajaa maailmasta löytyy, kunnes tulee jälleen uusi malli "joka pelastaa Alfan". Voin sanoa, ei tule. Tämä sota on hävitty. :) Taitaa jäädä 156 viimeiseksi koko kansan muotovalioksi. Silti ajan jollain Alfalla niin kauan kuin kykenen. Tämmöistä keittiöjakkaraa en tosin tarvitse, kun vielä yli kuuskymppisenäkin pystyy esim. GTV:n sisällekin sukkuloimaan. Toivon silti Alfa Romeolle onnea ja menestystä ja sellaisen ostavalle etenkin.

-cr
Alfa Romeo - automaailman Aku Ankka

Avatar
TeroPee
Viestit: 1558
Liittynyt: 18 Heinä 2006, 14:49
Car(s): AR 37,5 1.5 puoliturbo, ex-GTV (916) ja 156 1.8TS, ja liuta ei-foorumille sopivia häristimiä.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Alfa Romeo Tonale - kompakti hybridi-SUV

Viesti Kirjoittaja TeroPee »

Alfa Romeon positio tämän hetken markkinoilla on se, että vaikka kuinka haluaisi olla premium-merkki niin aiemmat näytöt ja mallisto eivät tue sitä. Tuotteen itsessään pitäisi olla kaikilla osa-alueilla vähintään yhtä hyvä kuin nuo perinteisemmät premiumit ja lisäksi tarjota jotain ekstraa urheilullisuuden / ajettavuuden / designin yms. saralla. Hinnan pitäisi olla myös hiukan alempana kuin perinteisten premiumien hintojen vastaavalla varustelulla. Ihan karvalakkivarustellulla mallilla saadaan malliston lähtöhinta alas ja sillä tavalla hintamielikuvaa, mutta portaiden siitä ylöspäin pitäisi olla säädyllisiä.

Vastaavasti ns. peruskatumaastureiden (Tiguan, Kuga, RAV4, korealaiset, Opel Mokka yms.) ostajia houkutellakseen tilojen ja arjen käytettävyyden pitäisi olla vähintään samalla tasolla. Sellaiseen ei kuulu esim. takaluukun avaaminen vain avaimella tai hanskalokerossa olevalla napilla silloin kun auto on sammuksissa (en sano että Tonalessa asiat olisi näin, mutta näin on jossain mallissa joskus Alfa Romeollakin ollut). Hintataso voi olla vähän yläpuolella, jos sille rahalle kokee saavansa vastinetta.

Itse näen että kovimmat kilpailijat tulevat omasta leiristä ja siirtymää näkkäri- tai premium -puolelta tapahtuu aika vähän vaan Peugeotin / Citroënin / DS:n hankkinut saattaa ottaakin vaihtelun vuoksi seuraavaksi työsuhdeautokseen Alfa Romeon.

Toivottavasti kuitenkin näitä alkaa näkyä katukuvassa ja markkinoinnissa sellaiselle kohderyhmälle, joille tämä osuu ja jotka pystyvät näitä hankkimaan. Ja kun kiinnostus on saatu herätettyä niin sitten pitää itse tuotteen lunastaa ne lupaukset, mitkä markkinointi ja mielikuvat ovat synnyttäneet.

Avatar
Garmund
Viestit: 2138
Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
Car(s): 508 RXH
Crosswagon Q4
Gtv 3.0 ja pari muuta

Re: Alfa Romeo Tonale - kompakti hybridi-SUV

Viesti Kirjoittaja Garmund »

^ Hyviä pointteja, millä ei ole mitään merkitystä jos jälkimarkkinointi ja huoltoverkoston kattavuus ei parane huomattavasti. "Ei autoliikkeen(myynti, korjaus, huolto) tarkoitus ole myydä/korjata/huoltaa autoja, vaan pitää asiakas tyytyväisenä." :)
Suoraan vaan suoraa

JiiTeeÄssä
Viestit: 1295
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
ex Giulia Super 2.2 jtdm -16
ex 159 1.9 jtdm -10
ex 159sw 2.4 jtdm -07
ex 159 2.4 jtdm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98

Re: Alfa Romeo Tonale - kompakti hybridi-SUV

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

TeroPee kirjoitti:
09 Helmi 2022, 15:05
Alfa Romeon positio tämän hetken markkinoilla on se, että vaikka kuinka haluaisi olla premium-merkki niin aiemmat näytöt ja mallisto eivät tue sitä. Tuotteen itsessään pitäisi olla kaikilla osa-alueilla vähintään yhtä hyvä kuin nuo perinteisemmät premiumit ja lisäksi tarjota jotain ekstraa urheilullisuuden / ajettavuuden / designin yms. saralla. Hinnan pitäisi olla myös hiukan alempana kuin perinteisten premiumien hintojen vastaavalla varustelulla. Ihan karvalakkivarustellulla mallilla saadaan malliston lähtöhinta alas ja sillä tavalla hintamielikuvaa, mutta portaiden siitä ylöspäin pitäisi olla säädyllisiä.
Tässä kohtaa väitän että esim. nykyinen Giuliani vastaa paremmin vastinetta rahalle kuin kilpailevat merkit ja mallit, ja todellakin tarjoaa jotain ekstraa kun katsotaan käyttettyjen hintatasoa. Tästä hyvä vertauskohta samanikäinen 320d lci sportline BMW josta minun piti luopua kun se ei vaan palvellut eikä ajettavuus ollut samalla tasolla vakioalustalla. Eikä ulkonäkö, eikä sisänäkö. Ja paremmin varusteltukin on Giulia, mutta se ehkä vähän sattumaa.
TeroPee kirjoitti:
09 Helmi 2022, 15:05
Vastaavasti ns. peruskatumaastureiden (Tiguan, Kuga, RAV4, korealaiset, Opel Mokka yms.) ostajia houkutellakseen tilojen ja arjen käytettävyyden pitäisi olla vähintään samalla tasolla. Sellaiseen ei kuulu esim. takaluukun avaaminen vain avaimella tai hanskalokerossa olevalla napilla silloin kun auto on sammuksissa (en sano että Tonalessa asiat olisi näin, mutta näin on jossain mallissa joskus Alfa Romeollakin ollut). Hintataso voi olla vähän yläpuolella, jos sille rahalle kokee saavansa vastinetta.
Joo ei ehkä kannata spekuloida Tonalen puutteilla jos niitä ei olekaan. Giuliassa/Stelviossa on paljon hyvää arkikäytettävyyden osalta, faceliftissä varsinkin.
TeroPee kirjoitti:
09 Helmi 2022, 15:05
Itse näen että kovimmat kilpailijat tulevat omasta leiristä ja siirtymää näkkäri- tai premium -puolelta tapahtuu aika vähän vaan Peugeotin / Citroënin / DS:n hankkinut saattaa ottaakin vaihtelun vuoksi seuraavaksi työsuhdeautokseen Alfa Romeon.
Voi olla juuri näin, ehkä nämä alemman segmentin tötteröt on tutumpia ranskalaisia ostaneille, saksalaisissa taas hekumoidaan perinteisesti isompia SUVeja.
TeroPee kirjoitti:
09 Helmi 2022, 15:05
Toivottavasti kuitenkin näitä alkaa näkyä katukuvassa ja markkinoinnissa sellaiselle kohderyhmälle, joille tämä osuu ja jotka pystyvät näitä hankkimaan. Ja kun kiinnostus on saatu herätettyä niin sitten pitää itse tuotteen lunastaa ne lupaukset, mitkä markkinointi ja mielikuvat ovat synnyttäneet.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-

Avatar
silverine
Viestit: 2476
Liittynyt: 19 Syys 2005, 11:07
Car(s): Giulia 2.0
156 3.0 V6 Q2 kompuralla
Mito QV -10
ex: 166 3.0 V6
Paikkakunta: Espoo

Re: Alfa Romeo Tonale - kompakti hybridi-SUV

Viesti Kirjoittaja silverine »

Kaari joistakin ensimmäisistä hahmotelmista valmiiseen vekottimeen - Tonale -> Banale. Onneksi ei sentään Anale.
Ken Alfan kanssa leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM

Avatar
Kivijärvi
Viestit: 959
Liittynyt: 23 Marras 2005, 08:00
Car(s): Citroën Berlingo XL 1.5 BlueHDI 130
ex: Alfa 159 2.4JTDm, Fiat 500L, Fiat 500, Lancia Delta,
Alfa 156 2.0 TS...

Re: Alfa Romeo Tonale - kompakti hybridi-SUV

Viesti Kirjoittaja Kivijärvi »

Compassin alustasta.. eikös se taas ole venytetty 500X/Renegade-alusta..? 500X:ssä on ainakin uniikisti joustintuet joka nurkassa. "alfamainen" ajaa, kovahko, jämäkkä, herää kunnolla joustelemaan satasen vauhdissa. Itse ainakin tykkäsin joskus kanttailla 500X:lla. Ohjaustuntuma oli vähän synteettinen, että olisi eduksi jos Tonalessa juurikin tätä olisi viilattu paremmaksi.

Nyt vain pitäisi saada autoja rajusti kilpiin. Kyllä niitä ajajan autoja voidaan tehdä, jos on riittävästi kysyntää muuten - joku Lexus lienee hyvä esimerkki. Mun mielestä yhtään "kulimallia" ei pitäisi Alfasta tehdä, vaan pysyä korkealla tyylissä ja laadussa. Joku DS3 (se uudempi) on hyvä esimerkki siitä, että imago-odotukset, mainonnan antama kuva ja todellisuus eivät kohtaa, melko harmaa pökäle se on, vaikka on 5000€+ kalliimpi kuin 2008/Mokka. Jälkimmäiset tuntuvat saman hintaisilta, ja ovat jopa tyylikkäämpiä. DS4 on kuvissa eri maata, kuten DS9.

Siitä voinee olla iloinen että 1.2 Puretech ei löytänyt tietään tähän Tonaleen. Toisaalta, näiden uusien koneiden kireys ja monimutkaisuus laittaa toivomaan, että suunnittelijat ovat Ferrarilla, eikä talousosastolta... Uusissa ent. PSA-autoissa uusi Puretech tuntuu olevan ostohinnassa mukana - sen verran 208 on Clioa kalliimpi... Yhteenkään huonoon moottoriin ei Alfalla ole varaa TwinSpark/JTS/Ekotykkiviritysten jälkeen.

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8717
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Alfa Romeo Tonale - kompakti hybridi-SUV

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Kivijärvi kirjoitti:
09 Helmi 2022, 17:58
Siitä voinee olla iloinen että 1.2 Puretech ei löytänyt tietään tähän Tonaleen.
Mikäs kone luulet, että plugarin ”kolmesylinterinen bensaturbo” on?
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
Cloverleaf
Viestit: 1599
Liittynyt: 02 Kesä 2005, 18:02
Car(s): Tesla Model 3

Re: Alfa Romeo Tonale - kompakti hybridi-SUV

Viesti Kirjoittaja Cloverleaf »

Alfissimo kirjoitti:
09 Helmi 2022, 19:06
Kivijärvi kirjoitti:
09 Helmi 2022, 17:58
Siitä voinee olla iloinen että 1.2 Puretech ei löytänyt tietään tähän Tonaleen.
Mikäs kone luulet, että plugarin ”kolmesylinterinen bensaturbo” on?
Moottori-lehdestä:
Paketissa etupyöriä pyörittävä, 1,3-litrainen, tuoreimman Fiat Global Small Engine- eli FireFly -sukupolven nelisylinterinen Multiair Turbo -bensiinimoottori yhdistyy taka-akselille sijoitettuun sähkömoottoriin.

Avatar
Savo
Viestit: 2130
Liittynyt: 23 Elo 2003, 15:42
Car(s): GT 3,2 ja Giulia 2.0
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Alfa Romeo Tonale - kompakti hybridi-SUV

Viesti Kirjoittaja Savo »

En minä näistä nykyautoista mitään ymmärrä. Hesarin Audi artikkelin perustella päättelen, että ainut mahdollisuus saada uusi Alfa on sen rakenteen jakaminen erittäin pitkälle muiden konsernin autojen kanssa. Lienee hyvin rajallista miten Alfa voi niistä poiketa. Olen iloinen tästä uudesta mallista ja tyytyväinen muotoiluun siltä osin, että tästä ei ole tehty mega-agressiivisen näköistä.

HS 22.1.2022:

"Q4 e-tron on kolmas VW-konsernin MEB-alustarakenteelle perustuva täyssähköauto. Tämä parilla lisävarustepaketilla ryyditetty Audi maksaa 74 000 euroa, siis noin 15 000 euroa enemmän kuin hyvin varusteltu vastaava Volkkari tai Škoda. Audista maksettavalla lisärahalla saa ainakin sisaruksia tunnokkaamman ajettavuuden ja ehkä hieman hienostuneemman tunnelman sisätiloihin."

"Vaikka Audi jakaa tekniikkansa ja perusrakenteensa VW:n ja Škodan kanssa, on se kuitenkin leimallisesti oma autonsa. Ylipäänsä nämä kolme sisarusta ovat tyyliltään varsin erilaisia."

"VW-kolmikosta Audi on käsiteltävyydeltään ja ajotunnoltaan paras,..."

Toivottavasti Tonaleen on osattu tehdä oikeat asiat, että se erottuu konsernisisarista(kin) paremmalla ajettavuudella.

Tervetuloa Tonale, odotan sinua positiivisessa hengessä.

Avatar
Cotzy
Viestit: 901
Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 man. Distinctive -01, Brera 3.2 JTS V6 man. Q4 -06, & DS3 Crossback E-Tense -21, Carado A464 -11
Paikkakunta: Turku

Re: Alfa Romeo Tonale - kompakti hybridi-SUV

Viesti Kirjoittaja Cotzy »

Kyllähän tämä esittely ihan positiivisen odottelufiiliksen jätti Tonalen livekohtaamiselle. Kortit on nyt Alfan pikkuSUVin kohdalta aseteltu näkyvämmin pöydälle, joten toivottavasti johtaa kiinnostuksen lisääntymiseen myös Giuliaa ja Stelviota kohtaan :-D .
Jos haluaa markkinoiden parhaimman näköisen ja ajettavimman sedanin taka- tai nelivetona, on se edelleen Giulia.
Ja jos haluaa enemmän tilaa ja markkinoiden parhaimman näköisen ja ajettavimman möhkön takavetopainoitteisena nelivetona, on se edelleen Stelvio :-D. Ei tarvitse enää Giulian ja Stelvion etevämmyyksistä arvuutella :mrgreen: .

Jokunen Giulia tai Stelvio voi kuitenkin päätyä myös Tonalen vaihdokiksikin, jos käytännön painotukset on jotain noiden väliltä.

Itsellä nyt Stelvio veti muotoilultaan, takatiloiltaan ja suorituskyvyltään sen verran selkeästi pidemmän korren Tonaleen, että 2023 hankintalistalle menee 4+4 kpl renkaita ja ruostesuojauksen uusinta Stelvioon. Ei lähde Stelvio vaihdokiksi Tonalelle, ei :mrgreen: .

Mutta varmaan pitää laittaa moottorilämmitin myös, jos vaikka Stelvio joutuisi tallista siirtymään enempi ulkomajoitukseen.
Plug-init kun tykkää lämpimästä tallista enemmän :wink: . Ja rouvan mielestä on epäreilua, että vain Alfat saa olla tallissa.

Cotzy

Avatar
hjpp
Viestit: 1962
Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
Car(s): Spider V6, 164 ts, (Xf 30d)
Paikkakunta: Espoo

Re: Alfa Romeo Tonale - kompakti hybridi-SUV

Viesti Kirjoittaja hjpp »

Tulee jotenkin mieleen Disneyn Autot-elokuvien kulkineet.
Tuostahan saisi kelvollisen, kun sahaisi korista alaosan irti mustia muovireunuksia myöten.

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8717
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Alfa Romeo Tonale - kompakti hybridi-SUV

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Cloverleaf kirjoitti:
09 Helmi 2022, 19:24
Alfissimo kirjoitti:
09 Helmi 2022, 19:06
Kivijärvi kirjoitti:
09 Helmi 2022, 17:58
Siitä voinee olla iloinen että 1.2 Puretech ei löytänyt tietään tähän Tonaleen.
Mikäs kone luulet, että plugarin ”kolmesylinterinen bensaturbo” on?
Moottori-lehdestä:
Paketissa etupyöriä pyörittävä, 1,3-litrainen, tuoreimman Fiat Global Small Engine- eli FireFly -sukupolven nelisylinterinen Multiair Turbo -bensiinimoottori yhdistyy taka-akselille sijoitettuun sähkömoottoriin.
No sitten, jos on nelipytty. Jostain olin lukevinani, ehkä vain lukevinani tai teksti oli väärä, että olisi mainittu kolme sylinteriä. Ilmeisesti siis ei.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

insinörtti
Viestit: 2648
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): pikaladattava hybridi
Paikkakunta: Vantaa

Re: Alfa Romeo Tonale - kompakti hybridi-SUV

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

^Lataushybridissä 1,3 l, muissa "Miller cycle" 1,5 litrainen, jossa tavoitellaan parempaa osakuorman hyötysuhdetta pitämällä imuventtiiliä pitkään auki. Eräs valehteluun taipuvainen itäautovalmistaja kutsuu tätä atkinssoniksi, mikä ei tietenkään pidä paikkaasa. Arkinsonissa männän iskunpituus on erilainen puristus- ja työtahdissa.

^^ tuo 15 cm korotuspala on melkein kaikissa kitumaastureissa. Ja parhaissa on keulaan vaan laitettu 2 tai 3 normimallin maskia päällekkäin.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Avatar
Farina
Viestit: 1498
Liittynyt: 13 Huhti 2008, 18:09
Car(s): Japanilainen sähköinen mukamaasturi
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Alfa Romeo Tonale - kompakti hybridi-SUV

Viesti Kirjoittaja Farina »

silverine kirjoitti:
09 Helmi 2022, 17:45
Kaari joistakin ensimmäisistä hahmotelmista valmiiseen vekottimeen - Tonale -> Banale. Onneksi ei sentään Anale.
No eikös tämä mennyt sitten ihan Alfa-perinteiden mukaisesti. Mahtavasta konseptista -> realistiseen toteutukseen. Brera hyvänä esimerkkinä:
Kuva
Ajan henki vaatii katumaastureita, joten itse ainakin pidän peukkuja tämän menestykselle. Ainahan sitä voi ikuisesti haaveilla bussoista ja 156 designista, mutta niiden aika meni jo. Alfa on viimeisiä merkkejä, joka esittelee sähköistettyä voimalinjaa autoissaan, joten tämä voi olla oikeasti se "totuuden hetki" Alfalle. Jos tämä ei ala myymään, niin jossain kohtaa tulee rasti päälle.

Avatar
Jiitee
Viestit: 4456
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, IS250 ´07 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Alfa Romeo Tonale - kompakti hybridi-SUV

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

insinörtti kirjoitti:
10 Helmi 2022, 07:21
^Lataushybridissä 1,3 l, muissa "Miller cycle" 1,5 litrainen, jossa tavoitellaan parempaa osakuorman hyötysuhdetta pitämällä imuventtiiliä pitkään auki. Eräs valehteluun taipuvainen itäautovalmistaja kutsuu tätä atkinssoniksi, mikä ei tietenkään pidä paikkaasa. Arkinsonissa männän iskunpituus on erilainen puristus- ja työtahdissa.

^^ tuo 15 cm korotuspala on melkein kaikissa kitumaastureissa. Ja parhaissa on keulaan vaan laitettu 2 tai 3 normimallin maskia päällekkäin.
OT: Ei kai mikään nykyvalmistaja alkuperäistä Atkinsonia monimutkaisine
mekaanisine vipuineen tee vaan puhutaan Atkinson- periaatteesta.
Ja Toyotan asiakaslupaus on todennetusti markkinoiden paras...mikä aiheuttaa kateutta
tietyissä piireissä
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

insinörtti
Viestit: 2648
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): pikaladattava hybridi
Paikkakunta: Vantaa

Re: Alfa Romeo Tonale - kompakti hybridi-SUV

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

Kun ao. toimintaperiaatteella on ihan oikea nimi, Miller cycle, niin on vähintäänkin harhaanjohtamista vihjaillakaan mistään atkinsonista. Sama tavoite, mutte erilainen toteutus.

Joilain näkyy myös olevan tapana niellä oman uskonkappaleen opit pureksimatta. Esim. nämä korkeasta laadusta ja tinkimättömästä turvallisuudesta kertoneet Takatan ilmapussukat ja spagettikoodin aiheuttamat hallitsemattomat kiihditykset, jotka hienosti siloteltiin lattiamatoilla ja prikoilla.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

V6
Viestit: 5200
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Alfa Romeo Tonale - kompakti hybridi-SUV

Viesti Kirjoittaja V6 »

Farina kirjoitti:
10 Helmi 2022, 08:01
No eikös tämä mennyt sitten ihan Alfa-perinteiden mukaisesti. Mahtavasta konseptista -> realistiseen toteutukseen. Brera hyvänä esimerkkinä:
Tonale on mielestäni todella lähellä konseptia, Brera taas todella kaukana jossa koko kori näyttää erilaiselle. Käytännössä Tonalessa on oven kahvat, peilit ja sisusta muuttuneet.
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02>Helkama

V6
Viestit: 5200
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Alfa Romeo Tonale - kompakti hybridi-SUV

Viesti Kirjoittaja V6 »

Vähän tarkempaa esittelyä saksan kielellä
Autobild Alfa Romeo Tonale (2022) | Das Designer-SUV unter den kompakten Offroadern | mit Moritz Doka
https://youtu.be/R8xwy2IHpR4

Valoista:
Marelli for Alfa Romeo Tonale - Full-LED Adaptive Matrix Headlights
https://youtu.be/IGc24Y3yLX0
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02>Helkama

Avatar
Polforea
Viestit: 11492
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Alfa Romeo Tonale - kompakti hybridi-SUV

Viesti Kirjoittaja Polforea »

insinörtti kirjoitti:
08 Helmi 2022, 19:00
Edelleen jää mysteeriksi, miksi lataushybridiin on pitänyt laittaa 6-vaihteinen mehulinko oletettavasti kevyemmän, halvemman ja hyötysuhteeltaan paremman 6-pykäläisen TCT:n sijaan.
Osaltaan ehkä myös siksi, että turbiinilla on pehmeämpää kopata kierrosnopeusero moottorin ja pyörien välillä. Kytkimen kanssa pitäisi ensin täsmätä kierrosluku mahdollisimman tarkasti, momentinmuuntimen voi herätellä aiemmin, kunhan kierrosluku on vähän sinnepäin.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
TeroPee
Viestit: 1558
Liittynyt: 18 Heinä 2006, 14:49
Car(s): AR 37,5 1.5 puoliturbo, ex-GTV (916) ja 156 1.8TS, ja liuta ei-foorumille sopivia häristimiä.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Alfa Romeo Tonale - kompakti hybridi-SUV

Viesti Kirjoittaja TeroPee »

Polforea kirjoitti:
11 Helmi 2022, 08:16
insinörtti kirjoitti:
08 Helmi 2022, 19:00
Edelleen jää mysteeriksi, miksi lataushybridiin on pitänyt laittaa 6-vaihteinen mehulinko oletettavasti kevyemmän, halvemman ja hyötysuhteeltaan paremman 6-pykäläisen TCT:n sijaan.
Osaltaan ehkä myös siksi, että turbiinilla on pehmeämpää kopata kierrosnopeusero moottorin ja pyörien välillä. Kytkimen kanssa pitäisi ensin täsmätä kierrosluku mahdollisimman tarkasti, momentinmuuntimen voi herätellä aiemmin, kunhan kierrosluku on vähän sinnepäin.
On se sähkömoottori naitettavissa kaksoiskytkinaskin ihan onnistuneesti, jopa niin että se sähkömoottori siellä välissä pehmentää tuplakytkinsalkun toiminnan zf8hp -tasolle, ellei jopa vielä huomaamattomammaksi.

Avatar
lerppu
Viestit: 6099
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Alfa Romeo Tonale - kompakti hybridi-SUV

Viesti Kirjoittaja lerppu »

https://www.evo.co.uk/alfa-romeo/22407/ ... and-bmw-x1

Rehellinen artikkeli kyllästymiseen asti meuhkaamastani tekniikkaan liittyvästä ominaisuudesta.
"Flagship plug-in that pairs a smaller turbocharged 1.3-litre Multiair four-cylinder with an electric motor mounted on the rear axle. The PHEV is also therefore all-wheel drive in certain situations."

Siltikin, jos tämä ei haittaa, niin pitävällä alustalla kulkiessa saa sekä mukavaa, tehokasta että kustannustehokasta liikkumista. Ja liukkaalle pinnalle on etuvedon apuriksi parkkipaikoille yms. hitaan kulkemisen olosuhteisiin tarjolla apua takapyöriltä. Jos ei ole liian kylmä esim. juuri käynnistetyllä autolla, joka on polanteisessa ruudussa.

Ja ei nyt unohdeta sitä että voihan tämän ostaa pelkkänä etuvetona ilman latausjohtoa! Olihan se Giuliettakin ihan pätevä laite, varsinkin TCT QV - joka on kovinkin maukas vekotin! (Tietty, jos henkisesti yhdistää korkeaan autoon etenemiskykyä vaativissa oloissa, niin neliveto olisi kyllä aika must accessory...)

V6
Viestit: 5200
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Alfa Romeo Tonale - kompakti hybridi-SUV

Viesti Kirjoittaja V6 »

Stelvio
"Alfa Romeo's Q4 AWD system allows the vehicle to travel as a pure RWD but can instantly deliver up to 50% of the engine torque to the front axle when tyre grip is approaching its traction limit."


"Alfa Romeo Q4 hybrid all-wheel drive"
"When road surface conditions are wet, slippery or icy and more traction is needed, the plug-in hybrid Q4 version of the Tonale becomes an authentic 4x4, with all the safety advantages that go with it. The system automatically activates the internal combustion engine on the front axle, which starts to drive the front wheels. At the same time, the electric motor in the rear starts up, delivering up to 275hp for a high-performance, fun and safe drive."
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02>Helkama

Avatar
lerppu
Viestit: 6099
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Alfa Romeo Tonale - kompakti hybridi-SUV

Viesti Kirjoittaja lerppu »

^Niin?

Mulla on molemmilla listaamillasi tekniikoilla olevat kilpailevan merkin autot pihassa.

Toinen niistä lähtee kiertoon kunhan perberi antaa periksi. Kotikaupunkini talvikunnossapito ei suosi vajaavetoista käyttöautoa. Tai ainakaan baijerilaista toteutusta, jossa hybrid all-wheel drive becomes an authentic 4x4 viimeisen 13 kuukauden aikana tasan nolla kertaa.

Toivottavasti Tonalen toteutus on moninkertaisesti parempi. Kokeilla se pitää, mutta hengitystäni en pidätä.

Edit: Niijoo, tulihan se Volvon versio hybridinelivedosta kokeiltua tänä talvena V90 kuorissa. Se oli synkkä. Sai Biimerin vaikuttamaan ihan kyvykkäältä. Jos Tonalesta tulisi se täyssähkö nelikko jossain vaiheessa?

Avatar
Polforea
Viestit: 11492
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Alfa Romeo Tonale - kompakti hybridi-SUV

Viesti Kirjoittaja Polforea »

TeroPee kirjoitti:
11 Helmi 2022, 08:48
On se sähkömoottori naitettavissa kaksoiskytkinaskin ihan onnistuneesti, jopa niin että se sähkömoottori siellä välissä pehmentää tuplakytkinsalkun toiminnan zf8hp -tasolle, ellei jopa vielä huomaamattomammaksi.
Saa toki esitellä, ainoa minun ajama tuollainen kombo ei ollut pehmeä vaihtaja, mutta se A3 rullasikin tehtaalta jo joskus 5 vuotta sitten ja näissä on taatusti menty eteenpäin. Kerään mieluusti kokemuksia teknisestä edistymisestä :)

Mutta siis takaisin pointtiini, sähkömoottori "siellä välissä" ja "naitettavissa kaksoiskytkinaskiin" viittaa siihen että ne on samalla voimalinjalla. Plugarihybbe-Tonalessahan näin ei ole, vaan sähkömoottorivoimalinja on taka-akselilla ja dinopoltinvoimalinja vaihteistoineen on etuakselilla.

Kun auto liikkuu sähkön voimalla vaikka 80km/h ja aletaan vaihtamaan moodia nelivetoon, herätetään dinomoottori henkiin ja kytketään siihen veto päälle. Jos kytkimen vetää kiinni (siis kiinni) vähänkään etuaikaan, alkaa etuakseli moottorijarruttamaan samalla kun taka-akseli työntää vielä vauhtia. Sen sijaan lukitsemattoman turbiinin kanssa se kytkentäkohta ei ole niin justiinsa, vaan luisteleva turbiini tulee mukaan luonnostaan pehmeämmin.

Kyllä tuokin kokonaisuus on tehtävissä kytkintoteutteisena kun vaan täsmää sen kierrosluvun tarpeeksi hyvin tai luistattelee sitä kytkintä (mitä tuplakytkimet harvoin tykkää tehdä), mutta momentinmuuntimella se hoituu ns. luonnostaan.
V6 kirjoitti:
11 Helmi 2022, 13:38
"Alfa Romeo Q4 hybrid all-wheel drive"
"When road surface conditions are wet, slippery or icy and more traction is needed, the plug-in hybrid Q4 version of the Tonale becomes an authentic 4x4, with all the safety advantages that go with it. The system automatically activates the internal combustion engine on the front axle, which starts to drive the front wheels. At the same time, the electric motor in the rear starts up, delivering up to 275hp for a high-performance, fun and safe drive."
Vaikka voimantarjonta olisi synkattu kuinka hyvin tahansa, on liukkaalla kelillä tälläisellä pakko olla dinomoottorin valmiiksi käynnissä ja käytössä, jos haluaa oikeasti nelivedosta hyötyä. Sen käynnistymisessä kun on aina viive, joka saa helposti vanhan haldexinkin tuntumaan ripeältä.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Garmund
Viestit: 2138
Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
Car(s): 508 RXH
Crosswagon Q4
Gtv 3.0 ja pari muuta

Re: Alfa Romeo Tonale - kompakti hybridi-SUV

Viesti Kirjoittaja Garmund »

Samoin Peugeotin nyt jo tietenkin vanhahtava hybrid4 tekniikka on aika ankea mekaanisen nelivedon rinnalla. Eka suditaan hetki paikallaan sähköllä, odottaen polttomoottorin käynnistymistä ja etuvedon kytkeytymistä. Siinä on oikea nelikko jo ollut pitkän matkaa liikkeellä. Nelivetomodessa se ero ettei kone ole sammuneena, ei silti ainakaan normaalissa liikkeelle lähdössä kytke polttomoottoria ja sähkömoottoria samanaikaisesti vetämään. Toivottavasti ovat saaneet tuohon Tonaleen tuon huomattavasti sujuvammaksi.

Vaihdot ovat kyllä saaneet aika pehmeiksi yksöiskytkin robittilaatikkoon, sähkömoottorin avulla. Rampeissa jne ja liikkeellä ylipäätään tuo pösön hybrid4 pelaa hyvin yhteen, liikkeelle lähdettäessä ei niin.


Kiva että sentään jonkun moinen nelikko se plugari, toisin kuin esim kuga, mitä saa vain etuvetona
Suoraan vaan suoraa

Avatar
niki
Viestit: 1652
Liittynyt: 23 Syys 2003, 05:12
Car(s): 159 2.0 JTDm -11, 156 2.5 V6 -03, 145 1.6 TS -00, Fiat 600e -24
Paikkakunta: Aura

Re: Alfa Romeo Tonale - kompakti hybridi-SUV

Viesti Kirjoittaja niki »

TeroPee kirjoitti:
11 Helmi 2022, 08:48
On se sähkömoottori naitettavissa kaksoiskytkinaskin ihan onnistuneesti, jopa niin että se sähkömoottori siellä välissä pehmentää tuplakytkinsalkun toiminnan zf8hp -tasolle, ellei jopa vielä huomaamattomammaksi.
Tässä tullaan takaisin siihen että jos sähkömoottori on siellä välissä, joutuu sähkömoottori pyörittämään kaikkea laatikosta eteenpäin. Siinä hukkuu tehoa ja energiaa jolloin kantamaa puhtaassa sähköajossa hukataan. Koska akusto joudutaan tässä vaihtoehdossa sijoittamaan taka-akselille, tavaratila ja polttoainesäiliön tilavuus jää vajaaksi. Todennäköisesti akun kapasiteetissa joudutaan tällöin tinkimään kun ylenpalttisesti tilaa sen piilottamiseksi ei pienessä autossa ole muutenkaan, jolloin koko plugariyhtälön järkevyys on kyseenalainen. Oma vaikutuksensa saattaa myös olla akun sijoituspaikan vaikutuksessa painopisteeseen ja ajo-ominaisuuksiin. Sähkö-dsg paketeista on hiukan ikäviä kokemuksia, kuinka kallista esim. GTE Volkkarien korjaaminen vanhemmiten voi olla. Esim. tuo zf8hp on erinomainen esimerkki laatikosta joka vaihtaa niin hyvin, ettei kaksoiskytkinratkaisulle ole tarvetta. Toivottavasti Tonalen laatikko osoittautuu yhtä päteväksi.
Ammattina autokauppa

Avatar
TeroPee
Viestit: 1558
Liittynyt: 18 Heinä 2006, 14:49
Car(s): AR 37,5 1.5 puoliturbo, ex-GTV (916) ja 156 1.8TS, ja liuta ei-foorumille sopivia häristimiä.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Alfa Romeo Tonale - kompakti hybridi-SUV

Viesti Kirjoittaja TeroPee »

Näinhän se on. Ei ole absoluuttisesti yhtä parasta ratkaisua liittää sähköä perinteiseen voimalinjaan. Jokaisessa vaihtoehdossa on hyviä ja huonoja puolia.

Pitäisi ehkä koittaa ratkaisu, jossa on edessä polttis + sähkö ja takana sähkö, tyyliin Peugeot 3008, Opel Mokka, DS7.

Avatar
JPeltola
Viestit: 1189
Liittynyt: 11 Tammi 2011, 19:59
Car(s): Alfetta GTV 3.0 24v
Paikkakunta: Vantaa

Re: Alfa Romeo Tonale - kompakti hybridi-SUV

Viesti Kirjoittaja JPeltola »

Konsernin muissa nyky plugineissa käytetään Aisinin 8 vaihteista automaattia (AWF8F35). Samaa käyttää Volvo, BMW, Toyota jne. Vanhemmissa oli 6 vaihteinen Aisinin laatikko (AWTF-80 SC, tunnetaan myös nimellä ZF 6HP). En sitten tiedä onko Tonalessa tuo vanhempi laatikko vai onko nyt tulossa joku uusi 6 vaihteinen.

V6
Viestit: 5200
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Alfa Romeo Tonale - kompakti hybridi-SUV

Viesti Kirjoittaja V6 »

ei ainakaan Renegadessa tai Compassissa ole 8 vaihteista, johon tämä Tonale perustuu. tässä varmaankin tuo sama mikä on Compassissa 6-speed Aisin AW60T. Tonalehan on suunniteltu ennenkuin tuo PSA yhdistyminen tapahtui, niin tähän ei ole vielä kerennyt kasaantumaan pösön osia....
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02>Helkama

Avatar
lerppu
Viestit: 6099
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Alfa Romeo Tonale - kompakti hybridi-SUV

Viesti Kirjoittaja lerppu »

^^Itsellä ollut 3 kpl Zahnradfabrikin 6-lovisia. Ja 4 kpl ZF8:eja, nytkin yksi. Ja tuossa X1:ssä on tosiaan https://en.m.wikipedia.org/wiki/AWTF-80_SC . Sitä en tiennyt että on sama laatikko kuin ZF6. Löydän netistä lähinnä mainintoja ”sukulaisuudesta”, mutta että on sama? Noh, yksi lysti - ihan hyvin toimii. Ei se toki ZF8 veroinen koskaan ole ollut, mutta ei häiritsevän huono ole ollut kummassakaan ZF:n tai tässä Aisinin formissa.

Ei pidä tulevan Tonalen voimalinjasta olla huolissaan. Ihan asiaa se on - ja varmasti tulee olemaan aidosti pystyvä! Allekirjoittaneen marinat on vain pettyneen wanna-be petroseksualistin katkeruuksia.

Avatar
JPeltola
Viestit: 1189
Liittynyt: 11 Tammi 2011, 19:59
Car(s): Alfetta GTV 3.0 24v
Paikkakunta: Vantaa

Re: Alfa Romeo Tonale - kompakti hybridi-SUV

Viesti Kirjoittaja JPeltola »

Juu ei varmaan ole Stellantis-integraatio ehtinyt täysimääräisesti mukaan tähän ja siten vähän eri linjoilla kuin nuo PSA haaran tuotteet. Turhaan varmaan niihin vertailen. On vaan osuvasti mielessä nuo verrokit kun on yksi AWF8F35 pihassa ja toinen tilattu.

Avatar
palkus
Viestit: 5511
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Alfa Romeo Tonale - kompakti hybridi-SUV

Viesti Kirjoittaja palkus »

Tuosta koosta kun ollut puhetta, niin akseliväli on karvan lyhyempi kuin esim dkw q-kolmosessa ja penarin x-ykkösessä. Tonale on vastaavasti hieman edellämainittuja pidempi. Elikäs samaa kokoluokkaa onpi ja esim. hintaluokka varmaankin samaa luokkaa sakujen kanssa.
"puhun niin totta kuin osaan"

V6
Viestit: 5200
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Alfa Romeo Tonale - kompakti hybridi-SUV

Viesti Kirjoittaja V6 »

Kuva
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02>Helkama

Avatar
glideslope
Viestit: 1478
Liittynyt: 02 Syys 2003, 17:00
Car(s): Enyaq 80x, A4 3,0 TDI Quattro.
Ex: 164 Super 3,0 V6-24, Giulietta T-jet 120.
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Alfa Romeo Tonale - kompakti hybridi-SUV

Viesti Kirjoittaja glideslope »

Tuo Xsara Picasso näyttää 23 vuotiaana yhä ihan yhtä modernilta kuin uusi Tonale.

Avatar
Pujazuba
Viestit: 2358
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulia 2.2 JTD
Ex:
Giulietta JTDm2
156 JTS
146 TS

Re: Alfa Romeo Tonale - kompakti hybridi-SUV

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

Ja tuo Tonale näyttää melkein yhtä komealta kuin Tipo.
Kuva

FinPat
Viestit: 7902
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Alfa Romeo Tonale - kompakti hybridi-SUV

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Pujazuba kirjoitti:
15 Helmi 2022, 06:27
Ja tuo Tonale näyttää melkein yhtä komealta kuin Tipo.
Fiatissa parempi väri.

Avatar
Farina
Viestit: 1498
Liittynyt: 13 Huhti 2008, 18:09
Car(s): Japanilainen sähköinen mukamaasturi
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Alfa Romeo Tonale - kompakti hybridi-SUV

Viesti Kirjoittaja Farina »

Missäköhän tossa kuvassa Tipo seikkailee? Tummanharmaa väri ei nähtävästi sovi kovin hyvin Tonalen muotoihin, tai suorastaan peittää ne. Eli ei ole vaihtoehto. Epäilen että mahdollinen musta on vielä pahempi.

Muutaman päivän makustelun jälkeen, Tonale kiinnostaa edelleen vahvasti, mutta mietityttää että kuinka perässä Alfa on näissä voimalinjoissa. Vasta nyt saadaan plugari kehiin, kun osa valmistajista jo julistanut että viimeisen generaation plugarit esiteltiin nyt, pelkkää sähköä seuraavaksi. Olisi voinut ottaa vielä reilumpaa etukenoa ja suunnitella sähköisen voimalinjan samantien. PSA:lta olisi saanut palikat varmasti "lainaan".

insinörtti
Viestit: 2648
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): pikaladattava hybridi
Paikkakunta: Vantaa

Re: Alfa Romeo Tonale - kompakti hybridi-SUV

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

^ Helppohan se on julistaa "seuraavat mallit pelkästään sähköllä", kun tuotannossa on jo plugarit, joita myydään vielä pitkään.

Jos plugaria ei ole valikoimissa, niin loikka täyssähköön karsisi ostajakuntaa. Taitaa monessa muussakin maassa olla samat ongelmat kuin Suomessa eli kotilatauksen järjestäminen etenkin kaupunkien asukkaille. Monessa maassa kun ei ole suomalaisen as oy kaltaista järjestelyä, vaan jokainen vähän niinkuin omistaa oman asuntonsa, ulkoseiniä myöten, vaikka kerrostalossa asuttaisiin ja pahimmillaan latauspisteiden rakentaminen voi vaatia kaikkien talon asukkaiden yksimielistä päätöstä.

Plugarista voi myös väkästellä ei ladattavan version tai täyssähköisen, vaikka ne eivät tilankäytöltä/toimintasäteeltään ihan optimaalisia olisikaan. Alulsta alkaen täyssähköiseksi suunniteltuun autoon taas ei polttomoottori istu, joten se on tavallaan umpikuja.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Vastaa Viestiin