Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Valvoja: Moderators
-
- Viestit: 1569
- Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
- Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Reilu kaksi vuotta / reilu 20tkm käytännössä ilman ongelmia. Vielä kun ulkolämpömittarin saisi toimimaan. Mittari näyttää eriä kuin MES
Ja välillä näyttää tallissa pakkasta vaikka sisällä n.+10. Mahtaisiko ongelma poistua vastuksen vaihdolla? Muilla ongelmia?
Näyttää hyvältä ja on varmasti markkinoiden paras ajaa.
Ja välillä näyttää tallissa pakkasta vaikka sisällä n.+10. Mahtaisiko ongelma poistua vastuksen vaihdolla? Muilla ongelmia?
Näyttää hyvältä ja on varmasti markkinoiden paras ajaa.
- Cotzy
- Viestit: 910
- Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
- Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 man. Distinctive -01, Brera 3.2 JTS V6 man. Q4 -06, & DS3 Crossback E-Tense -21, Carado A464 -11
- Paikkakunta: Turku
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Turkuun pamahti täydellinen talvikeli joulupäivänä, kun muutamassa tunnissa pamahti kaikkialle 25 cm kevyttä pakkaslunta. Jäsen karilan Kemiön kierroksen innoittamana ajoin Tapaninajot Paimalantien, Rusko, Vahdon ja Valpperin kautta Nousiaisiin.
Stelvion neliveto toimii hienosti puhtaalla lumipinnalla ja kaarteet sai ajaa läpi pienellä luistolla nelivetojärjestelmän hoitaessa korjailun .
Ainoastaan ehtoopuolella olevien kitkarenkaiden terävähkö kitkan loppuminen vaati nopeuden pitämisen vähän tylsän maltillisena.
No, ensi jouluun kirjoittelin joulupukille jo toiveen uusista talvirenkaista. Samoin pitää vuosihuolto tehdä seuraavaksi jo ennen joulua, jotta varoitus öljynlaadun heikkenemisestä ei pamahda tauluun juuri joulunpyhien alla.
Cotzy
Stelvion neliveto toimii hienosti puhtaalla lumipinnalla ja kaarteet sai ajaa läpi pienellä luistolla nelivetojärjestelmän hoitaessa korjailun .
Ainoastaan ehtoopuolella olevien kitkarenkaiden terävähkö kitkan loppuminen vaati nopeuden pitämisen vähän tylsän maltillisena.
No, ensi jouluun kirjoittelin joulupukille jo toiveen uusista talvirenkaista. Samoin pitää vuosihuolto tehdä seuraavaksi jo ennen joulua, jotta varoitus öljynlaadun heikkenemisestä ei pamahda tauluun juuri joulunpyhien alla.
Cotzy
-
- Viestit: 1569
- Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
- Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Nyt löytyy jo Motonetistakin, jos vielä harrastajia löytyy. Stelvioon tosin kun tulppia vaihtaa niin saa itse olla osittain konehuoneen päällä, aika kaukana takana on viimeinen tulppa.
- Cotzy
- Viestit: 910
- Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
- Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 man. Distinctive -01, Brera 3.2 JTS V6 man. Q4 -06, & DS3 Crossback E-Tense -21, Carado A464 -11
- Paikkakunta: Turku
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Stelvio kävi 4. vuoden huollossa Salon Moottorihuollossa tänään. 48 tkm mittarissa, joten mitään kovin kummallista ei tullut vastaan .
Tavallisten softapäivitystsekkausten, öljyjen, suodattimien ja jarrunesteiden vaihdon lisäksi vaihdettiin apulaitehihna ja täytettiin kylmäaineet ilmastointiin. Sytytystulpat tuli vaihdettua 2020 syksyllä akun kanssa vielä takuuna, kun yhdessä sylinterissä ilmeni pari kertaa sytytyshäiriöitä.
Takajarrut olivat jo aikas vaihtokunnossa. Ilmeisesti talviajotyylini silti käyttää takajarruja enemmän ja noi takajarrulevyt imevät itseensä todella herkästi hiekoitussepeliä urittaakseen levyjä armotta . Joten takajarrut menee vaihtoon viimeistään seuraavassa vuosihuollossa loppuvuonna 2022, jahka hiekoitussepelin kylväminen loppuu ja katsuri on takajarruja mittaillut seuraavassa katsastuksessa syksyllä 2022.
Etujarrupalat olivat jo ehtoopuolella, mutta levyt ovat pysyneet hyvinä. Etujarrujen suojakilpi tuntuu tekevän työnsä ja pitävän terävän hiekoitussepelin poissa jarruista.
Laskivat jo hinnat taka- ja etujarrujen vaihdoista pakettina valmiiksi. Kuulemma osat ovat hyvin saatavilla nykyisen maahantuojan varastosta Vantaalta, joten osien odotteluun ei tartte varata enää viikkoja.
Hintaa tuli koko hommalle 590 e sijaisauton kanssa.
Vaikka Turun Delta kosiskelee huoltoasiakkaaksi tarjouslappusillaan, aion jättää väliin. Olen kahteen otteeseen vienyt kaksi eri Fiattia muualle korjattavaksi Deltan huollon jälkeen. Joten mieluummin ajan 200 km ylimääräistä viedäkseni Stelvion osaavaan Alfa Romeo -huoltoon, kuin osallistun huoltotiskillä tapahtuvaan vaivaannuttavaan joukkopäivittelyyn, miksi italialainen suunnittelu on niin erilaista Deltan myymiin peruskulkineisiin nähden.
Cotzy
Tavallisten softapäivitystsekkausten, öljyjen, suodattimien ja jarrunesteiden vaihdon lisäksi vaihdettiin apulaitehihna ja täytettiin kylmäaineet ilmastointiin. Sytytystulpat tuli vaihdettua 2020 syksyllä akun kanssa vielä takuuna, kun yhdessä sylinterissä ilmeni pari kertaa sytytyshäiriöitä.
Takajarrut olivat jo aikas vaihtokunnossa. Ilmeisesti talviajotyylini silti käyttää takajarruja enemmän ja noi takajarrulevyt imevät itseensä todella herkästi hiekoitussepeliä urittaakseen levyjä armotta . Joten takajarrut menee vaihtoon viimeistään seuraavassa vuosihuollossa loppuvuonna 2022, jahka hiekoitussepelin kylväminen loppuu ja katsuri on takajarruja mittaillut seuraavassa katsastuksessa syksyllä 2022.
Etujarrupalat olivat jo ehtoopuolella, mutta levyt ovat pysyneet hyvinä. Etujarrujen suojakilpi tuntuu tekevän työnsä ja pitävän terävän hiekoitussepelin poissa jarruista.
Laskivat jo hinnat taka- ja etujarrujen vaihdoista pakettina valmiiksi. Kuulemma osat ovat hyvin saatavilla nykyisen maahantuojan varastosta Vantaalta, joten osien odotteluun ei tartte varata enää viikkoja.
Hintaa tuli koko hommalle 590 e sijaisauton kanssa.
Vaikka Turun Delta kosiskelee huoltoasiakkaaksi tarjouslappusillaan, aion jättää väliin. Olen kahteen otteeseen vienyt kaksi eri Fiattia muualle korjattavaksi Deltan huollon jälkeen. Joten mieluummin ajan 200 km ylimääräistä viedäkseni Stelvion osaavaan Alfa Romeo -huoltoon, kuin osallistun huoltotiskillä tapahtuvaan vaivaannuttavaan joukkopäivittelyyn, miksi italialainen suunnittelu on niin erilaista Deltan myymiin peruskulkineisiin nähden.
Cotzy
- palkus
- Viestit: 5517
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
- Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
^Ennenkuin Roomeon edustus siirtyi datsunkeskukseen, niin Turun konelassa oli ihan ok tietämys ja kiinnostus Alfoihin. Lähti sieltä tietysti jo aikaisemmin Italiaanojen osaajia pois, muttei ihan kaikki. Datsunkeskus oli kyllä sitten kans oma lukunsa
"puhun niin totta kuin osaan"
- Jiitee
- Viestit: 4466
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, IS250 ´07 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.
ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Ot: Jos se huollon taso ja osaaminen olisikin ollut Datsun- tasoa niin harvempi
valittaisi.
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too
- lerppu
- Viestit: 6138
- Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
- Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
- Paikkakunta: Metsälä
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Bavaria Laakkonen ei päästä tuolla hinnalla edes ovesta sisään! Voihan pyhä kakka.
-
- Viestit: 1569
- Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
- Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Onko kenelläkään Stelviossa moottorilämmitintä eli öljypohjalämmitintä? Jos, niin onko toiminut hyvin vai häiritseekö auton sähköaivoja?
Ajattelin motonetista hakea Defan ja itse asentaa.
Ajattelin motonetista hakea Defan ja itse asentaa.
-
- Viestit: 354
- Liittynyt: 08 Marras 2008, 09:33
- Car(s): Giulia 2,0 ja 10 ex Alfaa
- Paikkakunta: Kuopio
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Giuliassa ei ainakaan oo mitään häiriötä aiheuttanut..
- MKT
- Viestit: 685
- Liittynyt: 10 Syys 2003, 18:35
- Car(s): Stelvio Veloce+
Giulietta QV TCT
147 2.0 T.Spark
ex. 156/159/164/166 - Paikkakunta: Muurame
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Defan silitysrauta on omassa Stelviossa. Ei ole aiheuttanut probleemia vaikka aluksi Defa ei sitä 2020-malliseen dieseliin suositellut, vasta marraskuussa tuli vihreää valoa että voi laittaa euro6d-koneelle. Asennettu merkkiliikkeessä joten en tiedä onko tehty muuta kuin plug and play. Samalla kannattaa laittaa laturi niin ei sähköt lopu.
-
- Viestit: 1569
- Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
- Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Ok, mistä muuten pistoke on teillä laitettu tulemaan?
- MKT
- Viestit: 685
- Liittynyt: 10 Syys 2003, 18:35
- Car(s): Stelvio Veloce+
Giulietta QV TCT
147 2.0 T.Spark
ex. 156/159/164/166 - Paikkakunta: Muurame
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Alaritilän oikeasta reunasta. Pistoke sopii juuri yhteen "hunajakennon" reikään. Hieman normaalia haastavampaa saada suojakansi avautumaan, mutta on kyllä täysin huomaamaton asennuspaikka.
- AlfaTom
- Viestit: 2864
- Liittynyt: 20 Maalis 2003, 20:09
- Car(s): 164 Super 3.0 V6 1995
- Paikkakunta: Kuusankoski
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Tuli sitten ostettua 2018-mallinen Stelvio 2.2Jtdm.
Ruotsista uitettu 2021.
Ihmettelen vaan sivupeilien lämmityksen toimimattomuutta ja takalasin lämmityksen heikkoutta. Peileistä ei poistu edes huurre ja takalasista ei saa kirkasta pitkälläkään lämmittämisellä. Onko tää jotain viher-ekoilua vai onko lämmitykset vaan niin huonot?
Lämmityslaitekin tuntuu alimitoitetulta kun kymmenen asteen pakkasella ei tule kuin lehmän henkäys lämmintä.
Oli 159:ssä vielä sentään kunnolliset laitteen tähän verrattuna.
Taidan asennuttaa polttoainekäyttöisen lämmittimen vai tarviiko siihen jo ympäristöministerin luvan?
Muuten auto tuntuu ihan napakalta 19” talvipyörillä. Kesätassut on 20” rillat.
Dieselin kulutus kaupungissa on kympin pinnassa. Italian kesässä mitattu 5,5L kaupunkikulutus saattaa olla jopa sinne päin.
Laatuvaikutelma on tyydyttävällä tasolla, mutta ei yllä Lexuksen tasolle ja poppikonekin on huomattavasti vaatimattomampaa luokkaa. Penkit on sentään omalle keholle sopivat ja ajoasennon saa mukavaksi ja sivutukikin on asiallinen.
Parempia mutkatiekelejä odotellessa.
Ruotsista uitettu 2021.
Ihmettelen vaan sivupeilien lämmityksen toimimattomuutta ja takalasin lämmityksen heikkoutta. Peileistä ei poistu edes huurre ja takalasista ei saa kirkasta pitkälläkään lämmittämisellä. Onko tää jotain viher-ekoilua vai onko lämmitykset vaan niin huonot?
Lämmityslaitekin tuntuu alimitoitetulta kun kymmenen asteen pakkasella ei tule kuin lehmän henkäys lämmintä.
Oli 159:ssä vielä sentään kunnolliset laitteen tähän verrattuna.
Taidan asennuttaa polttoainekäyttöisen lämmittimen vai tarviiko siihen jo ympäristöministerin luvan?
Muuten auto tuntuu ihan napakalta 19” talvipyörillä. Kesätassut on 20” rillat.
Dieselin kulutus kaupungissa on kympin pinnassa. Italian kesässä mitattu 5,5L kaupunkikulutus saattaa olla jopa sinne päin.
Laatuvaikutelma on tyydyttävällä tasolla, mutta ei yllä Lexuksen tasolle ja poppikonekin on huomattavasti vaatimattomampaa luokkaa. Penkit on sentään omalle keholle sopivat ja ajoasennon saa mukavaksi ja sivutukikin on asiallinen.
Parempia mutkatiekelejä odotellessa.
Alfa164Super3.0A M-B Sprinter 313 Kawasaki ZRX1200S
La vita è
La vita è
Paikalla
- karila
- Viestit: 1186
- Liittynyt: 28 Helmi 2011, 15:07
- Car(s): Giulia Veloce Q4 benzina 2020
Giulia 1600 Super Biscione 1970 - Paikkakunta: Turku
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
^ voipi olla että:
Akun varaustila heikko, niin tiputtaa noita lämmityksiä pois.
Voipiolla ettei ole pohjois-eurooppa varustuksella, eli onko isompi akku 95Ah , oisko lämmityslaite myös heikompi jos keski-euroopan malli ? Rattilämmitys kait kuuluu myös pohjoisen varusteisiiin.
Kyllä näissä on tarkentunut hyvin kovillakin pakkasilla.
Akun varaustila heikko, niin tiputtaa noita lämmityksiä pois.
Voipiolla ettei ole pohjois-eurooppa varustuksella, eli onko isompi akku 95Ah , oisko lämmityslaite myös heikompi jos keski-euroopan malli ? Rattilämmitys kait kuuluu myös pohjoisen varusteisiiin.
Kyllä näissä on tarkentunut hyvin kovillakin pakkasilla.
- Kari
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Onnittelut hankinnasta!AlfaTom kirjoitti: ↑04 Helmi 2022, 13:42Tuli sitten ostettua 2018-mallinen Stelvio 2.2Jtdm.
Ruotsista uitettu 2021.
Ihmettelen vaan sivupeilien lämmityksen toimimattomuutta ja takalasin lämmityksen heikkoutta. Peileistä ei poistu edes huurre ja takalasista ei saa kirkasta pitkälläkään lämmittämisellä.
Hain 2018 itsekin tuollaisen Ruåtsista ja kyllä siinä peilien ja takalasin lämmitys toimi kuten voi odottaakin. Uskoisin että sinulla on jotain häikkää nyt tuossa. Klassinen kysymys, onhan akku kunnossa ja ladattuna? Siis oikeasti.
Nyt on ainakin Etelä-Suomessa juuri oikeat Stelvio kelit.
- AlfaTom
- Viestit: 2864
- Liittynyt: 20 Maalis 2003, 20:09
- Car(s): 164 Super 3.0 V6 1995
- Paikkakunta: Kuusankoski
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
On 95Ah akku, löytyy rattilämmitys ja Ruotsissa uutena rek. Ulkomaiselta Stelviofoorumilta luin myös tosta akusta. Vaikka käynnistyy -20 asteen pakkasessa niin silti voi olla akku loppu? On nää uudet autot kyllä hienoa tekniikkaa....karila kirjoitti: ↑04 Helmi 2022, 13:59^ voipi olla että:
Akun varaustila heikko, niin tiputtaa noita lämmityksiä pois.
Voipiolla ettei ole pohjois-eurooppa varustuksella, eli onko isompi akku 95Ah , oisko lämmityslaite myös heikompi jos keski-euroopan malli ? Rattilämmitys kait kuuluu myös pohjoisen varusteisiiin.
Kyllä näissä on tarkentunut hyvin kovillakin pakkasilla.
Alfa164Super3.0A M-B Sprinter 313 Kawasaki ZRX1200S
La vita è
La vita è
- Tiige
- Viestit: 2919
- Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
- Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon) - Paikkakunta: Turenki
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Kyllä siinä mahtaa olla ihan jotain vikaa. Ainakin MY 2017 diesel Stelviossa on tehokas takalasin/peilien lämmitin ja sisälle tulee myös hyvin lämmintä vaikka olisi yli 20 pakkasta
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta
- AlfaTom
- Viestit: 2864
- Liittynyt: 20 Maalis 2003, 20:09
- Car(s): 164 Super 3.0 V6 1995
- Paikkakunta: Kuusankoski
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Ok hyvä tietää. Tämä yksilö on ollut askettäin jakohihnan vaihdossa merkkihuollossa. Miksihän näissä on kaksi jäähdytysnestesäiliötä? En ole moiseen ratkaisuun koskaan ennen törmännyt paitsi Lexuksen hybridissä, mutta siinä ne on kaksi erillistä järjestelmää. Olisko jäänyt lämppärin kennoon ilmaa?
Alfa164Super3.0A M-B Sprinter 313 Kawasaki ZRX1200S
La vita è
La vita è
Paikalla
- karila
- Viestit: 1186
- Liittynyt: 28 Helmi 2011, 15:07
- Car(s): Giulia Veloce Q4 benzina 2020
Giulia 1600 Super Biscione 1970 - Paikkakunta: Turku
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Eikös Stelviossa ja Giuliassa ole turboahtimelle oma jäähdytys-systeemi.
- Kari
- Cotzy
- Viestit: 910
- Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
- Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 man. Distinctive -01, Brera 3.2 JTS V6 man. Q4 -06, & DS3 Crossback E-Tense -21, Carado A464 -11
- Paikkakunta: Turku
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Ei kun laturiin kiinni vain. Kannattaa tehdä suosista aina heti, kun tulee WTF Stelvio -hetki .AlfaTom kirjoitti: ↑04 Helmi 2022, 14:31On 95Ah akku, löytyy rattilämmitys ja Ruotsissa uutena rek. Ulkomaiselta Stelviofoorumilta luin myös tosta akusta. Vaikka käynnistyy -20 asteen pakkasessa niin silti voi olla akku loppu? On nää uudet autot kyllä hienoa tekniikkaa....karila kirjoitti: ↑04 Helmi 2022, 13:59^ voipi olla että:
Akun varaustila heikko, niin tiputtaa noita lämmityksiä pois.
Voipiolla ettei ole pohjois-eurooppa varustuksella, eli onko isompi akku 95Ah , oisko lämmityslaite myös heikompi jos keski-euroopan malli ? Rattilämmitys kait kuuluu myös pohjoisen varusteisiiin.
Kyllä näissä on tarkentunut hyvin kovillakin pakkasilla.
Syksyllä omani oli hetken ulkosalla yöpakkasten tullessa ja ihmettelin, kun takalasin lämmitin ei lähtenyt toimimaan, vaikka merkkivalo kirkkaana loistikin mittaristossa. No testasin jo muutaman sulakkeenkin kartturin jalkatilasta, ennenkuin muistin, että Intelligent Battery management System (IBS) on useimmiten syy minkä tahansa järjestelmän yllättävälle toimimattomuudelle Stelviossa. IBS kun pudottaa takalasin ja peilien lämmittimet ensiksi pois käytöstä S&S:n kanssa samaan aikaan akun varaustilan laskiessa .
Nyt talvella käytän ylläpitolaturia parin viikon välein, jotta pysyy lämmittimet toiminnassa.
Jos akku on vain on kunnossa ja ladattuna, kyllä lämpöä Stelviossa pitäisi riittää myös kipakammilla pakkasilla ilman mitään viimasuojia.
Paras, mukavin ja todellakin hauskin talviauto minkä olen omistanut. Lunta tuleekin nyt sakeanaan, pitää varmaan lähteä ajelulle .
Cotzy
- Liitteet
-
- Stelvion_lataaminen.jpg (117.59 KiB) Katsottu 5358 kertaa
- matti_vuorio
- Viestit: 1539
- Liittynyt: 27 Kesä 2011, 19:57
- Car(s): Giulia Super 2.0 -17
Ex: Giulietta 1.4 Multiair -11,Bravo -08 JTD 150,Bravo -98 1.4,Sunny -86, Audi 100 -79 - Paikkakunta: Siikalatva
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Lienee sama logiikka kuin Giuliassa. Olikohan se peräti 60% vai 65% mitä pitää olla akussa varausta ennenkuin peilien ja takalasin sulatus suostuu käynnistymään. Auto toimii ja käynnistyy vaikka akussa olisi vain 15% varaus. Ajele muutama tonni, niin saattaa lähteä toimimaan.AlfaTom kirjoitti: ↑04 Helmi 2022, 14:31On 95Ah akku, löytyy rattilämmitys ja Ruotsissa uutena rek. Ulkomaiselta Stelviofoorumilta luin myös tosta akusta. Vaikka käynnistyy -20 asteen pakkasessa niin silti voi olla akku loppu? On nää uudet autot kyllä hienoa tekniikkaa....karila kirjoitti: ↑04 Helmi 2022, 13:59^ voipi olla että:
Akun varaustila heikko, niin tiputtaa noita lämmityksiä pois.
Voipiolla ettei ole pohjois-eurooppa varustuksella, eli onko isompi akku 95Ah , oisko lämmityslaite myös heikompi jos keski-euroopan malli ? Rattilämmitys kait kuuluu myös pohjoisen varusteisiiin.
Kyllä näissä on tarkentunut hyvin kovillakin pakkasilla.
-
- Viestit: 1569
- Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
- Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Täällä taas akun alhainen varaus on pimentänyt keskimittarin, muistaakseni IBS näytti silloin 70%.
-
- Viestit: 1569
- Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
- Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Avonaisista hunajakennon rei'istä ei suoraan päässyt konehuoneeseen, joten tein reiän yhteen umpinaiseen hunajakennoon ja sieltä pääsi kätevästi konehuoneeseen. Itse lämmitin tuli aika lähelle öljynsuodatinta, mutta eiköhän se sieltä vielä mahdu pois. Vajaan kolmen tunnin projekti ja Stelvio kiittää! Nyt kylmäkulutus on jo hybridiluokkaa
- MKT
- Viestit: 685
- Liittynyt: 10 Syys 2003, 18:35
- Car(s): Stelvio Veloce+
Giulietta QV TCT
147 2.0 T.Spark
ex. 156/159/164/166 - Paikkakunta: Muurame
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Pahoittelut epäselvästä ilmaisusta. Minullakin se on "umpinaisessa reiässä". Avoimeen kiinnittäminen saattaisi olla aika vaikeaa. Hienoa että projekti meni onnistuneesti!
-
- Viestit: 1023
- Liittynyt: 13 Marras 2018, 12:24
- Car(s): Mito QV 2011
Exät:Giulia 2018 2.0t, 156 2.0 ts
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Avoimien takana (ainakin toisella puolella) on sellanen kuppi takana joten siitä ei pääse ilman poraa läpi. Se kuppi on lisäksi kiinteä osa ritilää joten sitä ei ilman sahaa saa pois.
Itsellä myöskin porattu reikä yhteen umpinaiseen, mihin parhaiten mahtui niin että läppä aukesi kunnolla.
Itsellä myöskin porattu reikä yhteen umpinaiseen, mihin parhaiten mahtui niin että läppä aukesi kunnolla.
-
- Viestit: 1569
- Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
- Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Joo ja niiden avoimien takana on vielä ne pienet jäähdyttimet joiden alta ei mahdu. Aika hyvin likaa kertyy jäähdyttimiin.
- AlfaTom
- Viestit: 2864
- Liittynyt: 20 Maalis 2003, 20:09
- Car(s): 164 Super 3.0 V6 1995
- Paikkakunta: Kuusankoski
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Ilmeisesti tehtaan tarkoitus on totuttaa Stelvion omistajat hybridin käyttöön kun perinteisenkin auton joutuu pitämään ylläpitolaturissa ettei akku mene huonoksi.
Alfa164Super3.0A M-B Sprinter 313 Kawasaki ZRX1200S
La vita è
La vita è
- AlfaTom
- Viestit: 2864
- Liittynyt: 20 Maalis 2003, 20:09
- Car(s): 164 Super 3.0 V6 1995
- Paikkakunta: Kuusankoski
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Ostin CTEK MXS 7.0 laturin. Hankala vaan latailla pihalla kun pitää jättää takaluukku tai konealumiini auki verkkovirran saamiseksi.karila kirjoitti: ↑04 Helmi 2022, 13:59
Lienee sama logiikka kuin Giuliassa. Olikohan se peräti 60% vai 65% mitä pitää olla akussa varausta ennenkuin peilien ja takalasin sulatus suostuu käynnistymään. Auto toimii ja käynnistyy vaikka akussa olisi vain 15% varaus. Ajele muutama tonni, niin saattaa lähteä toimimaan.
Pikaliitin tuli laturin mukana, mutta akun miinusnavan liitospultissa on joku erikoinen kierre kun tavallinen M5 mutteri ei mene siihen.
Plusnavan pulttiin menee. Italialaista insinöörihuumoria?
Akku ilmeisesti alkuperäinen AGM 95A. Ottaa täyden latauksen mutta silti ei sivupeilit ja takaikkuna lämpene. Myös keskikonsolin 12V ulosotto kylmänä. Takakontin sivuseinässä oleva taas toimii. Erikoista sekin.
Tuo IBS elää ihan omaa elämäänsä, miten se resetoidaan? Kuulemma resetoimalla saattaa lämmittimet lähteä toimimaan edellyttäen että akku on älyissään.
Muuten, asiasta toiseen: onko vielä mahdollista saada Alfan täydelliset tiedot kuten ennen vanhaan tehtaalta kysymällä sähköpostilla?
Eperistä sai hyvät tiedot VIN koodilla mutta en ole mistään löytänyt tarpeeksi uutta ePerin versiota joka tuntisi Stelvion/Giulian mallit.
Olisi mukava tietää millainen setuppi tähän mun autoon on tehtaalla ladattu.
Alfa164Super3.0A M-B Sprinter 313 Kawasaki ZRX1200S
La vita è
La vita è
- AlfaTom
- Viestit: 2864
- Liittynyt: 20 Maalis 2003, 20:09
- Car(s): 164 Super 3.0 V6 1995
- Paikkakunta: Kuusankoski
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Auttaako pelkän SS:n poiskytkentä tuohon IBS:n huijaamiseen? Pitää kokeilla....
Alfa164Super3.0A M-B Sprinter 313 Kawasaki ZRX1200S
La vita è
La vita è
- Polforea
- Viestit: 11521
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Lataa se akku niin että laturin miinusnapa on kiinni auton korissa. Siinä miinuskenkähässäkässä on kuulemma myös virallinen latauspiste, mutta jos törkkäät lautrin väärään kohtaan miinuskenkähässäkkää niin latausvirta ei kulje IBS:n mittauksen kautta eikä IBS saa tietoa latauksesta.
Itse varmaan käyttäisin niitä konehuoneen apuvirtatökkeleitä lataukseen, saattaisin pujottaa laturin pikatökkelin jostain raosta näkösälle, vaikka ruma onkin, ettei tartte konepeittoa rassata. Ja jos autossa on sähkökäyttöinen esilämmitys (eli klassinen defa/calix), laittaisin ko. settiin kuuluvan laturin niin akku latautuu aina kun auto on piuhassa.
Itse varmaan käyttäisin niitä konehuoneen apuvirtatökkeleitä lataukseen, saattaisin pujottaa laturin pikatökkelin jostain raosta näkösälle, vaikka ruma onkin, ettei tartte konepeittoa rassata. Ja jos autossa on sähkökäyttöinen esilämmitys (eli klassinen defa/calix), laittaisin ko. settiin kuuluvan laturin niin akku latautuu aina kun auto on piuhassa.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
- AlfaTom
- Viestit: 2864
- Liittynyt: 20 Maalis 2003, 20:09
- Car(s): 164 Super 3.0 V6 1995
- Paikkakunta: Kuusankoski
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Ohjekirja ohjeistaa lataamaan akun navoista. Jos se IBS palikka on se, joka on kiinni miinusnavan asetelmassa, niin pitäisi latausvirran mennä sen kautta kun laturin kytkee siihen navan tynkään tai siihen ”pulttiin” koska ne on samaa pakettia tai ainakin kiinni toisissaan.
Konehuoneen virtapisteet on ohjekirjan mukaan tarkoitettu apuvirran antoon, mutta toimii varmaan ihan samalla tavalla kuin suoraan akkuunkin kytkettynä, vaikka onkin metrikaupalla piuhaa välissä. Latausvirroilla tämä ei liene iso haitta.
Laturissa on AGM valintamahdollisuus ja sitä varmaan on syytä käyttää. Recond-valintaa en ole vielä kokeillut. Se syöttää enemmän virtaa yhdessä lataussyklissä kuin perus/AGM valinnat.
Tämä lataussykli on vain Recond-valinnassa. Sen maksimi virta on 15,8V 1,5A. Auton ohjekirja rajoittaa maksimilatausjännitteen 15V arvoon.
Onkohan tuosta 0,8V ”ylijännitteestä” oikeasti mitään haittaa?
Konehuoneen virtapisteet on ohjekirjan mukaan tarkoitettu apuvirran antoon, mutta toimii varmaan ihan samalla tavalla kuin suoraan akkuunkin kytkettynä, vaikka onkin metrikaupalla piuhaa välissä. Latausvirroilla tämä ei liene iso haitta.
Laturissa on AGM valintamahdollisuus ja sitä varmaan on syytä käyttää. Recond-valintaa en ole vielä kokeillut. Se syöttää enemmän virtaa yhdessä lataussyklissä kuin perus/AGM valinnat.
Tämä lataussykli on vain Recond-valinnassa. Sen maksimi virta on 15,8V 1,5A. Auton ohjekirja rajoittaa maksimilatausjännitteen 15V arvoon.
Onkohan tuosta 0,8V ”ylijännitteestä” oikeasti mitään haittaa?
Alfa164Super3.0A M-B Sprinter 313 Kawasaki ZRX1200S
La vita è
La vita è
- Polforea
- Viestit: 11521
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Joo ja kun laturi on oikealla kohtaa sitä miinusnavan asetelmaa eli just siinä, mihin ohjekirja sen sijoittaa, on se IBS:n kannalta oikealla puolen shunttia, eli eri puolella kuin itse akku. Mutta jos laturin törkkää "perinteisesti" kiinni mahdollisimman lähelle akun napaa (tai suoraan napaan), niin se on virhe, koska silloin latausvirta ei kulje sen IBS:n shuntin kautta.AlfaTom kirjoitti: ↑17 Helmi 2022, 13:28Ohjekirja ohjeistaa lataamaan akun navoista. Jos se IBS palikka on se, joka on kiinni miinusnavan asetelmassa, niin pitäisi latausvirran mennä sen kautta kun laturin kytkee siihen navan tynkään tai siihen ”pulttiin” koska ne on samaa pakettia tai ainakin kiinni toisissaan.
Käytännössä auton kori on tässä kohtaa samaa aluetta kuin se virallinen latauspiste. Se, millä on merkitystä, on, että kummalla puolen IBS:n shunttia laturiliitos on.
Giulia -ketjussa oli muistaakseni kuvat sekä miinusnavan asetelmasta että ohjekirjasta ja siellä oli muuten myös IBS:n resetointiohjeet.
Siitä välissä olevasta piuhasta vedetään kuitenkin starttivirta toiseen suuntaan ja siinä heivataan kuitenkin pilkkua jopa parikin pykälää oikealle latausvirtaan verrattuna, niin ne metrit on, kuten totesit, ihan yhdentekeviä tässä kohtaa. Sieltä konehuoneesta vaan kokisin itse saavani helpommin/mukavammin sen laturin tökkelin tarjolle, siksi siis laittaisin sinne enkä peräkonttiin.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
- AlfaTom
- Viestit: 2864
- Liittynyt: 20 Maalis 2003, 20:09
- Car(s): 164 Super 3.0 V6 1995
- Paikkakunta: Kuusankoski
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Kiinnitin CTEKin pikaliittimen miinusjohdon takaluukun lukon pultin alle, ei kovin siisti ratkaisu kun piuha kulkee akulta verhoilun päällä, mutta koko takakontin lattiaverhoulun purkaminen ei kiinnostanut, joten tein helpomman kautta. Ja ne johdot jää sinne tavaratilan kannen alle jokatapauksessa. Ainoa vaan että takaluukun ollessa kiinni verkkovirtajohto on luukun välissä, mutta pakkohan se auto on lukita esim yön ajaksi. Akkuliikkeessä mittasivat akun kapasiteetin ja taisi olla noin 80%, mutta se ei siis riitä IBS sensorille.
Pitää yrittää muutama päivä pitää autoa latirin perässä, jos saisi lämmittimet toimimaan. Uusi AGM akku maksaa noin 230€ ja sen päälle vielä ”akun ohjelmointi” eli auton järjestelmälle pitää erikseen kertoa että on asennettu uusi akku, jotta se voi alkaa pilaamaan sitä uuttakin akkua.
Pitää yrittää muutama päivä pitää autoa latirin perässä, jos saisi lämmittimet toimimaan. Uusi AGM akku maksaa noin 230€ ja sen päälle vielä ”akun ohjelmointi” eli auton järjestelmälle pitää erikseen kertoa että on asennettu uusi akku, jotta se voi alkaa pilaamaan sitä uuttakin akkua.
Alfa164Super3.0A M-B Sprinter 313 Kawasaki ZRX1200S
La vita è
La vita è
- matti_vuorio
- Viestit: 1539
- Liittynyt: 27 Kesä 2011, 19:57
- Car(s): Giulia Super 2.0 -17
Ex: Giulietta 1.4 Multiair -11,Bravo -08 JTD 150,Bravo -98 1.4,Sunny -86, Audi 100 -79 - Paikkakunta: Siikalatva
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Ahaa, eli akun kunnoksi on mitattu 80% erillisellä testerillä? Sillä ei ole tosiaan mitään tekemistä IBS:n kanssa, vaan IBS:n kertoma taso on se mikä ohjaa laitteiden poiskytkentää. Akkua ei ohjelmoida millään testerillä näissä, vaan IBS:n irroitus akun navasta nollaa sen mittaushistorian ja sen jälkeen se opettelee akun varaustilan ja kunnon uudelleen. Toki tässä akun vaihdossa on tietty rituaali käynnistyksiä ja joutenoloa, jos se oikein haluaa tehdä.
- Jiitee
- Viestit: 4466
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, IS250 ´07 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.
ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Akun parannuksen rituaalinen sakramentti rippituolissa, korjaan siis Alfan kabiinissa .... on se aito italialainenmatti_vuorio kirjoitti: ↑19 Helmi 2022, 00:50Ahaa, eli akun kunnoksi on mitattu 80% erillisellä testerillä? Sillä ei ole tosiaan mitään tekemistä IBS:n kanssa, vaan IBS:n kertoma taso on se mikä ohjaa laitteiden poiskytkentää. Akkua ei ohjelmoida millään testerillä näissä, vaan IBS:n irroitus akun navasta nollaa sen mittaushistorian ja sen jälkeen se opettelee akun varaustilan ja kunnon uudelleen. Toki tässä akun vaihdossa on tietty rituaali käynnistyksiä ja joutenoloa, jos se oikein haluaa tehdä.
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too
Paikalla
- karila
- Viestit: 1186
- Liittynyt: 28 Helmi 2011, 15:07
- Car(s): Giulia Veloce Q4 benzina 2020
Giulia 1600 Super Biscione 1970 - Paikkakunta: Turku
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Itse hankin CSFree version Ctekiltä, ei tarvii virtajohtoa lataukseen, niin saa luukut kiinni.AlfaTom kirjoitti: ↑18 Helmi 2022, 23:41Kiinnitin CTEKin pikaliittimen miinusjohdon takaluukun lukon pultin alle, ei kovin siisti ratkaisu kun piuha kulkee akulta verhoilun päällä, mutta koko takakontin lattiaverhoulun purkaminen ei kiinnostanut, joten tein helpomman kautta. Ja ne johdot jää sinne tavaratilan kannen alle jokatapauksessa. Ainoa vaan että takaluukun ollessa kiinni verkkovirtajohto on luukun välissä, mutta pakkohan se auto on lukita esim yön ajaksi. Akkuliikkeessä mittasivat akun kapasiteetin ja taisi olla noin 80%, mutta se ei siis riitä IBS sensorille.
Pitää yrittää muutama päivä pitää autoa latirin perässä, jos saisi lämmittimet toimimaan. Uusi AGM akku maksaa noin 230€ ja sen päälle vielä ”akun ohjelmointi” eli auton järjestelmälle pitää erikseen kertoa että on asennettu uusi akku, jotta se voi alkaa pilaamaan sitä uuttakin akkua.
- Kari
-
- Viestit: 5
- Liittynyt: 19 Helmi 2022, 13:54
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Itsellä puskenut pahimman laatuinen autokuume kun kävin koeajamassa 2.0T Stelvion.
Nyt kiinnostaisi tuon bensakoneella varustetun Stelvion todellinen kulutus normaalissa maantieajossa. Toki dieselkoneisen kulutukset kiinnostavat myös.
Työkaveri jaksaa aina mainostaa oman vm. 2016 A4 2.0 TFSI Quattron todellista kutosen keskikulutusta kun ajelee 100km/päivä työmatkaa rauhallisesti 80-100km/h. Toki kori on A4:ssa paljon matalampi ja automaattilaatikko on kaksoiskytkinhimmeli ilman öljynvatkainta. Jos jollain on henkilökohtaista kokemusta A4 Quattro:sta ennen Stelvioon vaihtamista niin olisin enemmän kuin kiinostunut vertailevista fiiliksistä.
Nyt kiinnostaisi tuon bensakoneella varustetun Stelvion todellinen kulutus normaalissa maantieajossa. Toki dieselkoneisen kulutukset kiinnostavat myös.
Työkaveri jaksaa aina mainostaa oman vm. 2016 A4 2.0 TFSI Quattron todellista kutosen keskikulutusta kun ajelee 100km/päivä työmatkaa rauhallisesti 80-100km/h. Toki kori on A4:ssa paljon matalampi ja automaattilaatikko on kaksoiskytkinhimmeli ilman öljynvatkainta. Jos jollain on henkilökohtaista kokemusta A4 Quattro:sta ennen Stelvioon vaihtamista niin olisin enemmän kuin kiinostunut vertailevista fiiliksistä.
Paikalla
- karila
- Viestit: 1186
- Liittynyt: 28 Helmi 2011, 15:07
- Car(s): Giulia Veloce Q4 benzina 2020
Giulia 1600 Super Biscione 1970 - Paikkakunta: Turku
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Oisko se maantiekulutus jossain 7-7.5 paikkeilla ? Giulian 280 hv bensa vie rauhallisessa ajossa about sen, kerran kokeilin pari sataa kilometriä, tylsistymisen kera . Toisaalta, ei näitä oikein kannata hankkia pienen kulutuksen toivossa, koska Stelvio/Giulia on niin maukas ajettava, ettei oikein malta hissutellen ajaa .
Audi on varmaan sopivampi, jos haluaa rauhallista kyytiä pienellä polttoaineenkulutuksella.
Audi on varmaan sopivampi, jos haluaa rauhallista kyytiä pienellä polttoaineenkulutuksella.
- Kari
- Cotzy
- Viestit: 910
- Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
- Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 man. Distinctive -01, Brera 3.2 JTS V6 man. Q4 -06, & DS3 Crossback E-Tense -21, Carado A464 -11
- Paikkakunta: Turku
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
^^ Kyllä bensa-Stelvion saa menemään maantiellä 80-90 km/h vakkarilla ja DNA-kytkin A-asennossa 6-7 -l/100 km. Pitää tällöin kierrokset alhaalla ja 8-vaihteen päälle heti kun vain mahdollista. Muttei se ole oikein Stelviolle luontainen tapa edetä . Sopii enemmän sitten pidempiin talvireissuihin, kun talvinopeusrajoitukset on voimassa.
Semmoisessa normaalimmassa maantieajossa 90-110 km/h DNA-kytkin N-asennossa mene sellaiset 8,5-9,5 l/100 km.
Mutta jos ajaa kaupungissa vähänkään enemmän, paahtaa moottoritietä tai hyödyntää Stelvion vahvuuksia ajamalla lumisia mutkateita pikku sladissa DNA-kytkin D asennossa, menee sitten 10-12 l/100 km.
Itsellä ajotietokone näyttää viimeisiltä 15000 km:ltä 10,8 l/100 km keskikulutusta. Tuolta matkalta on se 2/3 ajettu kaupungissa tai taajamassa alle 60 km/h. 1/3 sitten maantiellä tai moottoritiellä.
Stelvio mahdollistaa kyllä sen DNA-kytkimen A-asennon käyttämisellä ihan maltillisetkin kulutuslukemat kokoisekseen.
Mutta siinä sitten jää vähän Stelvion todelliset vahvuudet ja laillinen huumausainevaikutus isosti hyödyntämättä .
Cotzy
Semmoisessa normaalimmassa maantieajossa 90-110 km/h DNA-kytkin N-asennossa mene sellaiset 8,5-9,5 l/100 km.
Mutta jos ajaa kaupungissa vähänkään enemmän, paahtaa moottoritietä tai hyödyntää Stelvion vahvuuksia ajamalla lumisia mutkateita pikku sladissa DNA-kytkin D asennossa, menee sitten 10-12 l/100 km.
Itsellä ajotietokone näyttää viimeisiltä 15000 km:ltä 10,8 l/100 km keskikulutusta. Tuolta matkalta on se 2/3 ajettu kaupungissa tai taajamassa alle 60 km/h. 1/3 sitten maantiellä tai moottoritiellä.
Stelvio mahdollistaa kyllä sen DNA-kytkimen A-asennon käyttämisellä ihan maltillisetkin kulutuslukemat kokoisekseen.
Mutta siinä sitten jää vähän Stelvion todelliset vahvuudet ja laillinen huumausainevaikutus isosti hyödyntämättä .
Cotzy
-
- Viestit: 1569
- Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
- Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Joo, menee hyvä auto hukkaan jos kulutusta joutuu miettimään. Lomareissulla tuli ajettu n.1100 km ja keskikulutus oli 7,4 litraa keskinopeudella 80.
Kaupungissa pyörii siellä 11-12 litran paikkeilla rauhallisessa ajossa.
Kaupungissa pyörii siellä 11-12 litran paikkeilla rauhallisessa ajossa.
- AlfaTom
- Viestit: 2864
- Liittynyt: 20 Maalis 2003, 20:09
- Car(s): 164 Super 3.0 V6 1995
- Paikkakunta: Kuusankoski
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Jos nyt vain kommentoin kulutusta niin 2.2Jtdm Stelvio vie mulla kaupunki/taajama-ajossa ajotietokoneen mukaan noin 10L/100km.
Tehtaan 5,5L kaupungissa on pelkkää kesäunelmaa eikä takuulla pääse Stelvion solan serpentiinejä läpi alle kympin, varmaan lähempänä 15L/100km
Aika paljon tuo dieselkin kuluttaa mutta maantiellä pitäisi kesäkelissä päästä 5 litran tuntumaan. Tosin se on sitä tylsää köröttelemistä
Tehtaan 5,5L kaupungissa on pelkkää kesäunelmaa eikä takuulla pääse Stelvion solan serpentiinejä läpi alle kympin, varmaan lähempänä 15L/100km
Aika paljon tuo dieselkin kuluttaa mutta maantiellä pitäisi kesäkelissä päästä 5 litran tuntumaan. Tosin se on sitä tylsää köröttelemistä
Alfa164Super3.0A M-B Sprinter 313 Kawasaki ZRX1200S
La vita è
La vita è
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
viewtopic.php?p=645607#p645607AlfaTom kirjoitti: ↑21 Helmi 2022, 12:50Jos nyt vain kommentoin kulutusta niin 2.2Jtdm Stelvio vie mulla kaupunki/taajama-ajossa ajotietokoneen mukaan noin 10L/100km.
Tehtaan 5,5L kaupungissa on pelkkää kesäunelmaa eikä takuulla pääse Stelvion solan serpentiinejä läpi alle kympin, varmaan lähempänä 15L/100km
Aika paljon tuo dieselkin kuluttaa mutta maantiellä pitäisi kesäkelissä päästä 5 litran tuntumaan. Tosin se on sitä tylsää köröttelemistä
Taisi olla diesel-Stelvion 140tkm keskikulutus luokkaa 6.5L/100km, alle 5L/100km ei millään mutta toisaalta ei tainnut 10L/100km myöskään paukkua.
- AlfaTom
- Viestit: 2864
- Liittynyt: 20 Maalis 2003, 20:09
- Car(s): 164 Super 3.0 V6 1995
- Paikkakunta: Kuusankoski
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Niin, en ole mitannut todellista kulutusta, lukema perustuu Alfan hupiosaston ilmoittamaan lukemaan.
Oli muuten 166:ssa huomattavasti monipuolisempi ”infotainment” jo reilu 20 vuotta sitten ja värinäyttökin.
Ainoa positiivinen asia Stelvion hupikeskuksessa on se, ettei kojelautaan ole ruuvattu mitään rumaa taulutelevisiota kuten suurimmassa osassa nykyautoja. Teslan järkyttävä taulutv on kamalin kaikista.
Keskikonsolin pylpyrä toimii tyydyttävästi, vaikka logiikan opettelu ottaakin aikaa. Mikä ei välttämättä johdu autosta vaan ratin ja penkin välistä.
Oli muuten 166:ssa huomattavasti monipuolisempi ”infotainment” jo reilu 20 vuotta sitten ja värinäyttökin.
Ainoa positiivinen asia Stelvion hupikeskuksessa on se, ettei kojelautaan ole ruuvattu mitään rumaa taulutelevisiota kuten suurimmassa osassa nykyautoja. Teslan järkyttävä taulutv on kamalin kaikista.
Keskikonsolin pylpyrä toimii tyydyttävästi, vaikka logiikan opettelu ottaakin aikaa. Mikä ei välttämättä johdu autosta vaan ratin ja penkin välistä.
Alfa164Super3.0A M-B Sprinter 313 Kawasaki ZRX1200S
La vita è
La vita è
-
- Viestit: 5
- Liittynyt: 19 Helmi 2022, 13:54
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Itsellä suurin syy tykästymiseen koeajossa (ajo-ominaisuuksien lisäksi) oli hillitty ja selkeä kojelauta sekä aidot lämmityslaitteen säätimet. Stelvio näyttää ihan autolta eikä miltään vilkkuvalta joulukuuselta kuten esim. tämä:
https://mb.cision.com/Public/118/273208 ... x800ar.jpg
Siskolla on tommonen B-mersu ja meinasi laatta lentää kun istuin kuskin paikalle, tosin kun oli Renun tekniikalla niin yllättävän pirteä ja automaattikin vaihtoi ihan fiksusti.
Tonalekaan ei ole siltä kojalautatelkkarilta säästynyt
https://mb.cision.com/Public/118/273208 ... x800ar.jpg
Siskolla on tommonen B-mersu ja meinasi laatta lentää kun istuin kuskin paikalle, tosin kun oli Renun tekniikalla niin yllättävän pirteä ja automaattikin vaihtoi ihan fiksusti.
Tonalekaan ei ole siltä kojalautatelkkarilta säästynyt
- AlfaTom
- Viestit: 2864
- Liittynyt: 20 Maalis 2003, 20:09
- Car(s): 164 Super 3.0 V6 1995
- Paikkakunta: Kuusankoski
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Edelleen ihmettelen lämmityslaitteen tehottomuutta. Kestää todella kauan ennen kuin autossa tulee kuuma vaikka ulkolämpötila olisi nollassa.Auto on merkkihuollettu Lahden Deltalla viime joulukuussa. Jos ei ole tyyppivika niin joku on mokannut.
Niin ja se öljynlämpötilamittari nousee poulivälin paikkeille ajossa kun on nollakeli, pakkasella se pysyy neljänneksessä
Mikähän siinäkin on ettei nykyautojen suunnittelijoille kelpaa selkeä numeroasteikko vaan pitää kikkailla kaikenlaisilla matopeleistä otetuilla symboleilla. Kyllä ennen oli paremmin.
Niin ja se öljynlämpötilamittari nousee poulivälin paikkeille ajossa kun on nollakeli, pakkasella se pysyy neljänneksessä
Mikähän siinäkin on ettei nykyautojen suunnittelijoille kelpaa selkeä numeroasteikko vaan pitää kikkailla kaikenlaisilla matopeleistä otetuilla symboleilla. Kyllä ennen oli paremmin.
Alfa164Super3.0A M-B Sprinter 313 Kawasaki ZRX1200S
La vita è
La vita è
- Jiitee
- Viestit: 4466
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, IS250 ´07 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.
ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Toimiiko puhallin normaalisti ? Kokeile manuaalisäädöllä pistää täysi hönkä päälle.
Omassa Juuliassa menossa keväällä puhallinyksikkö vaihtoon, koska alkuperäinen on ruostejumissa.
Meni siis jo neljässä vuodessa…
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too
-
- Viestit: 938
- Liittynyt: 22 Syys 2011, 17:29
- Car(s): Model 3sr -21 & F-Pace -16 & Miata -90 ex: Niro -18, Proceed Gt -19, Sportage -16, F20 -12, E91 -09, Giulietta MA -11 SP I, Focus Wagon -13 147 "Ruttutukku" -07, E87 -07, GT selespeed -05, Delta 1.4Tjet -09, C2 -05, Xsara -98, ZX -97, BX -89, CX -87
- Paikkakunta: Espoo
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
^ Vaikuttaisiko tuossa sinun tapauksessa ruostumiseen ja jumittamiseen osaltaan se, että juulia seisoo monta kuukautta vuodesta?
- Jiitee
- Viestit: 4466
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, IS250 ´07 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.
ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Ei vaikuttanut, jumi alkoi jo vuonna -19 pikku hiljaa pahentuen. Tilasin jo Liettuasta hajottamolta korvaavan toimivan tilalle. Tiskiltä uusi olisi ollut noin 400 eur ja tunnin työ…
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too
- AlfaTom
- Viestit: 2864
- Liittynyt: 20 Maalis 2003, 20:09
- Car(s): 164 Super 3.0 V6 1995
- Paikkakunta: Kuusankoski
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Puhallin kyllä puhkuu pontevasti, tai ei ehkä niin hyvin kuin edellisessä Alfassa eli 159:ssä.
Selvästi on ollut paukut vähissä kehittelyvaiheessa tai sitten kaikki paukut käytetty johonkin muuhun.
En kyllä uskaltaisi ostaa Tonalea kun siinä on tätä sähköä ihan liikaa Alfaksi
Selvästi on ollut paukut vähissä kehittelyvaiheessa tai sitten kaikki paukut käytetty johonkin muuhun.
En kyllä uskaltaisi ostaa Tonalea kun siinä on tätä sähköä ihan liikaa Alfaksi
Alfa164Super3.0A M-B Sprinter 313 Kawasaki ZRX1200S
La vita è
La vita è