Yhteys vaan pajalle missä tehty ja varmistaa, että on kanssa kaikki asialliset kamat vaihdettu.
Jotkut säästää vesipumpun parin kympin hinnan, kun "kyllähän ne nyt kestää". No, kestää ne. Joskus
"Korjasivat" myös tuon takalasinpyyhkijän johtosarjan. No joo, toimii se tosi paljon paremmin kuin aiemmin mutta pysähtyy silti välillä väärään kohtaan
^ Onko akkua irrotettu näiden sähkötöiden aikana tai jälkeen?
Korjasin takaluukun johtosarjoja ja irrotin/kiinnitin pyyhkijämoottoria ilman akkujohdon irrotusta ja siitä lähtien takapyyhkijä jäi hassuihin asentoihin. Eilen irrotin akun muiden töiden takia ja sen jälkeen takapyyhkijä on ollut kiltisti.
Kannattaa myös lukasta viestiketju "Giulietta 940 sähköt" edelliseltä sivulta, siellä on painavaa asiaa lasinpyyhkimien ongelmista! Siihen liittyy paljon muutakin kuin katkenneet takaluukun johtimet.
Jaahas, "check reverse lights" pamahti tänään tauluun kun laitoin peruutusvaihteen päälle. Vasemmanpuoleinen peruutusvalo ei toimi, polttimovian mahdollisuuden suljin jo pois vaihtamalla polttimot päikseen, eikä vasemmalla puolella pala edelleenkään. Joko taas takaluukun johtosarjavikaa... Viime vuoden helmikuussa korjattiin vasemmanpuoleinen johtosarja kun koko valoumpio meni yllättäen pimeäksi ja tähän päivään saakka kaikki toiminut normaalisti autossa.
Luultavasti. Edellisessä G:ssa minulla tehtiin 2 kertaa johtojen korjausta, tosin väliä taisi olla 4v.
Saas nähdä miten nykyisessä 2017 mallissa kestävät piuhat, kuulemma uusittu parempiin mallimuutoksen yhteydessä.
^ Ennen kun vien johonkin korjattavaksi niin tekisi mieli sulkea pois palaneen sulakkeen mahdollisuus, mutta en löytänyt sulekekaaviosta peruutusvalojen sulaketta. Ajo- ja sumuvaloille ainakin on vasemmalle ja oikealle puolelle omat sulakkeensa, mutta peruutusvaloista ei ollut kaaviossa mitään tietoa
^ Ennen kun vien johonkin korjattavaksi niin tekisi mieli sulkea pois palaneen sulakkeen mahdollisuus, mutta en löytänyt sulekekaaviosta peruutusvalojen sulaketta. Ajo- ja sumuvaloille ainakin on vasemmalle ja oikealle puolelle omat sulakkeensa, mutta peruutusvaloista ei ollut kaaviossa mitään tietoa
Ohjekirjassa on monta sulaketta joiden takana on 'Various devices'. Voi olla että haluamasi piiri on näiden takana.
Various devices F31
Various devices F37
Various devices F49
Various devices F50
Various devices F51
^ Tuo korjaussarja oli n. 50 € luokkaa ja muutama tuntia touhua maallikolle. Sen kestävyys on erittäin hyvä eli luultavasti ei tarvitse toisen kerran tehdä jos se on hyvin hoidettu.
Nyt kuitenkin näyttää siltä että niiden hinnat on 50-100 € puolesta riippuen.
^ Tuo korjaussarja oli n. 50 € luokkaa ja muutama tuntia touhua maallikolle. Sen kestävyys on erittäin hyvä eli luultavasti ei tarvitse toisen kerran tehdä jos se on hyvin hoidettu.
Nyt kuitenkin näyttää siltä että niiden hinnat on 50-100 € puolesta riippuen.
Ja tänään sitten molemmat peruutusvalot toimi normaalisti eikä ajotietokonekaan herjannut rikkinäisestä polttimosta. Merkillinen itsensä korjaava auto, nämä on nyt vissiin näitä italialaisten ominaisuuksia
Tosin johtosarjasta tässä saattaa edelleen olla kyse, jos on vaikka luukkua sulkiessa rikkinäinen piuha vaihtanut asentoaan sen verran että virta pääsee taas kulkemaan. Noh, täytyy tarkailla miten tilanne kehittyy, muita oireita ei ole vielä ilmennyt.
Kävinpä vähän kokeilemassa miten takaluukun aukaiseminen vaikuttaa valojen toimintaan ja johtosarjavikaan viittaavaa käyttäytymistähän sieltä paljastui. Luukku kiinni peruutusvalo toimii normaalisti, jos luukkua avaa vähänkin niin valo sammuu tai alkaa välkkyä.
Täällä kans vasta "korjattu" rekisterikilven polttimo. Vaihdoin uudet tilalle molempiin, kun oikeanpuoleinen oli palanut. Tätä ennen näytti check number plate light -varoitusta. No, polttimot palavat nyt, mutta näyttää yhä varoitusta
Mitähän tälle nyt sitten tekisi, vai lienevätkö syypäät virheviestiin tilalle laittamani led-polttimot ("canbus-compatible", Osram)
Täällä kans vasta "korjattu" rekisterikilven polttimo. Vaihdoin uudet tilalle molempiin, kun oikeanpuoleinen oli palanut. Tätä ennen näytti check number plate light -varoitusta. No, polttimot palavat nyt, mutta näyttää yhä varoitusta
Mitähän tälle nyt sitten tekisi, vai lienevätkö syypäät virheviestiin tilalle laittamani led-polttimot ("canbus-compatible", Osram)
Mulla sama. Nyt ledit, mutta kokeillut myös toisilla perinteisillä polttimoilla. Putsaillu liittimet ja tehny muut perushuoltotoimet, mutta aina vaan jaksaa ilmoittaa viasta.
Toisaalta, sitä on tottunut näiden omien kulkineiden kanssa siihen, että vikojen määrä on vakio. Pitää vain valita ne viat joiden kanssa elää. Tää on sikäli sangen harmiton.
Täällä kans vasta "korjattu" rekisterikilven polttimo. Vaihdoin uudet tilalle molempiin, kun oikeanpuoleinen oli palanut. Tätä ennen näytti check number plate light -varoitusta. No, polttimot palavat nyt, mutta näyttää yhä varoitusta
Mitähän tälle nyt sitten tekisi, vai lienevätkö syypäät virheviestiin tilalle laittamani led-polttimot ("canbus-compatible", Osram)
Mulla sama. Nyt ledit, mutta kokeillut myös toisilla perinteisillä polttimoilla. Putsaillu liittimet ja tehny muut perushuoltotoimet, mutta aina vaan jaksaa ilmoittaa viasta.
Toisaalta, sitä on tottunut näiden omien kulkineiden kanssa siihen, että vikojen määrä on vakio. Pitää vain valita ne viat joiden kanssa elää. Tää on sikäli sangen harmiton.
Hah, hauska tietää, ettei vika välttämättä lähde edes normi hehkuilla. Pitänee koittaa nollata vikakoodit, jos tuo sattuisi sillä lähtemään.
^ Mulla canbus-yhteensopivat ledit kilvenvaloissa, ei vikailmoituksia. Toisaalta vikailmoitusta ei tullut polttimoita vaihtaessakaan kun toisella puolella oli ledi paikoillaan ja laitoin virrat päälle kokeillakseni miten ledi pelittää. Toisella puolella ei tällöin ollut lamppua ollenkaan ja auto oli tilanteeseen ihan tyytyväinen
^ Mulla canbus-yhteensopivat ledit kilvenvaloissa, ei vikailmoituksia. Toisaalta vikailmoitusta ei tullut polttimoita vaihtaessakaan kun toisella puolella oli ledi paikoillaan ja laitoin virrat päälle kokeillakseni miten ledi pelittää. Toisella puolella ei tällöin ollut lamppua ollenkaan ja auto oli tilanteeseen ihan tyytyväinen
Joo, ei se heti tulekaan. Mä oon noita korjaillessani ehtinyt peruutella auton tallista pihalle ja ajella hyvän matkaa kotiappäi ennenkun vika syttyy ruutuun.
Mitäs etupään iskarien ja jousien vaihto maksaa osineen ja töineen suurinpiirtein? Katsastuksesta ne meni läpi muutama kuukausi takaperin, mutta iästä ei tietoa ja nyt nyt tuli huollon päätteeksi huomattua autoa alas tunkatessa että toisesta jousesta tippui pala pois, oletettavasti oli ylhäällä jumissa jossain.
Mitäs etupään iskarien ja jousien vaihto maksaa osineen ja töineen suurinpiirtein? Katsastuksesta ne meni läpi muutama kuukausi takaperin, mutta iästä ei tietoa ja nyt nyt tuli huollon päätteeksi huomattua autoa alas tunkatessa että toisesta jousesta tippui pala pois, oletettavasti oli ylhäällä jumissa jossain.
Autojerry.fi tai vastaavasta palvelusta saa parhaan hintahaarukan selville ja samalla lukuisia tarjouksia.
Jos on Sportpack-alusta, Fixukset yms. listaa väärät jouset. Listaa vakiojouset. Been there, done that.
Anyway iskareita ei omasta tarvinnut vaihtaa, mut jousien + alapallojen vaihtotyö oli 400€ sisältäen yläpään kääntölaakerit. Alapallot oli kallis keikka, kun ei oltu koskaan vaihdettu -> alkuperäiset oli niiteillä ja piti porata.
Alapallot oli kallis keikka, kun ei oltu koskaan vaihdettu -> alkuperäiset oli niiteillä ja piti porata.
Tuohan on pelkkää scheissea, niittien poraaminen vie suunnilleen saman verran aikaa kuin mutterin avaaminen. Kannatta ehkä miettiä jotain muuta korjaamoa...
Mitäs etupään iskarien ja jousien vaihto maksaa osineen ja töineen suurinpiirtein? Katsastuksesta ne meni läpi muutama kuukausi takaperin, mutta iästä ei tietoa ja nyt nyt tuli huollon päätteeksi huomattua autoa alas tunkatessa että toisesta jousesta tippui pala pois, oletettavasti oli ylhäällä jumissa jossain.
Autojerry.fi tai vastaavasta palvelusta saa parhaan hintahaarukan selville ja samalla lukuisia tarjouksia.
Autojerryssä on tällä hetkellä yksi tulos ja hinta sen verran alhainen että ei tietoa sisältääkö se työt ja/tai osat ja kuinka monelle puolelle. Toiselle puolelle on naksuva kääntölaakeri vaihdettu "ennen kuin jousi menee poikki" muun huollon aikana joten sinänsä karkea työn määrä on tiedossa, ongelmana vain että työn hoiti alfoihin erikoistunut luottokorjaamo ja nyt auto jäi paikkaan josta en sitä rikkinäisenä kotiin mielellään ajaisi. Kiinnostus on lähinnä että kuinka monta satalappusta foorumin väki on maksanut vastaavasta hommasta, tietää sitten että mihin asti auton viitsii ajaa/hinauttaa nykyisestä olinpaikasta kun omallakin ajalla on joku hinta ja lähistöllä olisi yksi korjaamo minkä toimitaan luotan edes jonkun verran.
Alapallot oli kallis keikka, kun ei oltu koskaan vaihdettu -> alkuperäiset oli niiteillä ja piti porata.
Tuohan on pelkkää scheissea, niittien poraaminen vie suunnilleen saman verran aikaa kuin mutterin avaaminen. Kannatta ehkä miettiä jotain muuta korjaamoa...
Juu, kuulemma on kiva tehdä paikallansa. Giuliettan rakenne on ihan ja sanonko että mistä - tämän takia ulkoistin sen korjaamolle x)
Tuosta voi toki laskea joku noheva, että jousien vaihto vanhoihin tolppiin yhdistettynä yläpäiden vaihdolla on ehkä 250-300 töineen joten loppuosa työstä (100-150) on alapalloja. Työvaihekohtaisesti äkkiseltään laskettuna väitän, että kallein osuus oli se. Voi toki olla et oikeesti jouset oli kallista, hitostako noita tietää. Ei mikään korjaamo erottele työvaihekohtaisesti laskutusta
En näe ainakaan itse mitään pointtia vaihdattaa ulkopuolisen tekemänä tuota pelkkää alapalloa. 40€ lisää, niin vaihtuu myös puslat. Alapalloa ei ollut erikseen saatavilla vielä takavuosina, mutta nyt sen saa.
Itse totesin, ettei mulla ole työkaluja jolla saan edes tukivarret irti purkamatta puolta keulaa
Etummaiset pultit typerässä kolossa puskurin alla piilossa.
Pöydällä ollessaanhan nuo olisikin ihan triviaalinen homma vaihtaa itse.
Onko viime jakopäärempassa käytetty kenties Gatesin hihnasarjaa ja vesipumppua? Mites tyhjäkäynti, kuuluuko sellainen muljuva ulina-ääni siitä vesipumpun alueelta myös? Toi ihan videon alku kuulostaa ainakin vähän siltä, ennenkuin alat nostaa kierroksia. Gatesin logon pitäisi erottaa jakohihnasta, mutta en ole varma saako sitä luntattua helposti päältäpäin. Altapäin konetta katsoessa se hihna on ihan hyvin näkyvissä. Omassa Giuliettassa on Daycon sarja ja hiljainen kone. Aikaisempi auto oli Fiat Bravo T-Jet, mikä alkoi pitämään tuollaista samanlaista ääntä jakopäärempan jälkeen kun oli käytetty Gatesin sarjaa. Auto ei vaan ehtinyt olla minulla niin pitkään, että olisi tullut uusi hihnanvaihto vastaan ja olisin saanut varmistettua oisko kone hiljentynyt jos olisi käyttänyt erimerkkistä hihnasarjaa ja vesipumppua. Autostetoskoopilla kun kuuntelin niin vesipumpusta tuo identtinen ääni ainakin lähti, toimi kyllä hyvin seuraavat 3-vuotta mitä omistin mutta ääni ärsytti.
Pakko nyt vielä tähän palata , pajalle vein katsottavaksi ja Gatesin hihnahan se siellä. Mitään ongelmaakaan eivät löytäneet niin ehkä on sitten vaan ominaisuus .
Hyvä tietää ja pääasia että kone kukkuu normaalisti. Minulle jäi erittäin vahva käsitys, että se on tosiaan se Gatesin vesipumppu ainakin näihin FIRE pohjaisiin 1.4 koneisiin vaan ominaisuudeltaan äänekäs. Kun tulee parin vuoden päästä aika teetättää jakopää oman Giuliettaan niin täytyy kyllä pyytää korjaamoa laittamaan jotain muuta merkkiä, kuin sitä.
Mikähän on? Kesken ajon tauluun tuli ensiksi akun kuva. Hetken kuluttua tästä alkoi tippumaan yksitellen lisälaitteet pelistä tekstin kera. Ajalin kotiin asti ja pihassa sammutin ja koitin käynnistää uudelleen. Napsuttaa vain.
Mikähän on? Kesken ajon tauluun tuli ensiksi akun kuva. Hetken kuluttua tästä alkoi tippumaan yksitellen lisälaitteet pelistä tekstin kera. Ajalin kotiin asti ja pihassa sammutin ja koitin käynnistää uudelleen. Napsuttaa vain.
Jarrulevyistä ja niiden koosta olisi pari kysymystä, en hakutoiminnolla nyt tähän hätään löytänyt täältä aiempaa vastausta. Eli siis auto on varustettu sportpack ykkösellä, mutta levyt on näissä ilmeisesti täysin samat kuin perusmallissa? Bremboja tässä ei ainakaan ole. Hämmentävää kuitenkin on että Autodocista löytyy esim. taakse kahden kokoisia levyjä (264/278 mm) ja pienempien kohdalla osassa lukee "ei autoille sport-paketilla".
Jarrulevyistä ja niiden koosta olisi pari kysymystä, en hakutoiminnolla nyt tähän hätään löytänyt täältä aiempaa vastausta. Eli siis auto on varustettu sportpack ykkösellä, mutta levyt on näissä ilmeisesti täysin samat kuin perusmallissa? Bremboja tässä ei ainakaan ole. Hämmentävää kuitenkin on että Autodocista löytyy esim. taakse kahden kokoisia levyjä (264/278 mm) ja pienempien kohdalla osassa lukee "ei autoille sport-paketilla".
Shop.alfisti.net kertoo seuraavaa. Eli jos sulla on 2011 mallinen, jossa ei ole Bremboja edessä, niin tuo 264 olisi oikea valinta.
Screenshot_20220306-203641_Firefox.jpg (67.62 KiB) Katsottu 6890 kertaa
Jarrulevyistä ja niiden koosta olisi pari kysymystä, en hakutoiminnolla nyt tähän hätään löytänyt täältä aiempaa vastausta. Eli siis auto on varustettu sportpack ykkösellä, mutta levyt on näissä ilmeisesti täysin samat kuin perusmallissa? Bremboja tässä ei ainakaan ole. Hämmentävää kuitenkin on että Autodocista löytyy esim. taakse kahden kokoisia levyjä (264/278 mm) ja pienempien kohdalla osassa lukee "ei autoille sport-paketilla".
Eteen on kolme eri vaihtoehtoa ja taakse kaksi. 2011 Multiar sopi 305mm eteen ja 264mm taakse.
an amateur practices until he gets it right. a professional practices until he can't get it wrong
^ Joo, tuollainen setti + palat tulikin laitettua tilaukseen. Takana levyjen paksuus minimimitassa ja edessäkin melkein, uusin kaikki samalla kertaa. Autodoc yritti joidenkin 305 mm etulevyjen kohdalla väittää, etteivät kuuluisi sport-paketilla varustettuun autoon. Varmistin vielä koon ottamalla toisen etupyörän irti ja mittaamalla levyn halkaisijan, 305 mm siellä tosiaan oli
^ Joo, tuollainen setti + palat tulikin laitettua tilaukseen. Takana levyjen paksuus minimimitassa ja edessäkin melkein, uusin kaikki samalla kertaa. Autodoc yritti joidenkin 305 mm etulevyjen kohdalla väittää, etteivät kuuluisi sport-paketilla varustettuun autoon. Varmistin vielä koon ottamalla toisen etupyörän irti ja mittaamalla levyn halkaisijan, 305 mm siellä tosiaan oli
Onkohan Autodocin järjestelmässä nuo Brembot nimellä "Sport-paketti"? Nimittäin tuo sopisi myös siihen, mitä kirjoitit noista takajarrujen mitoista ja sport-paketista. Ja tällä Autodocin termillä ei varmaankaan ole mitään tekemistä Alfan oman varustepaketin nimen kanssa.
Siellähän näköjään muovinen pohjapanssari ottanut itseensä jossain urassa tai en tiiä ja revennyt yhden kiinnitysniitin kohdalta. Onneksi ei pahemmin repsota.
Kyllähän tossa Arabiassa Hämeentiellä vähän rusahtelua onkin kuulunut.
Jarruosien kanssa olen itse suosinut VINin mukaan toimivia Epereitä, mistä pääsee ihan räjäytyskuvista katsomaan mikä on se oman VIN:in mukainen alkuperäinen osanumero levyjen, palojen ym. kilkkeiden osalta ja lyönyt sen OEM numeron autodocin hakuun. Tuo tosiaan sekoittaa pakkaa oikean osan etsinnän kanssa jonkun verran, jos kaikissa sport-packeissa ei olekkaan tullut Bremboja 330 millisillä levyillä, koska myös Brembon omilla sivuilla oleva katalogi luulee näin.
Onko kellään tietoa missä onnistuu Giulietta 1.4 multiair tct:n voiteluöljyn vaihto ja hydrauliikkaöljyn lisäys? Siis automaattilaatikkoon.
Pitäisi teettää 100000 km huolto.
Delta auto on nostanut kädet pystyyn! Kyselly niiltä eri kaupungeista.... eivät viitsi edes ottaa yhteyttä ja myöntää. Postia tulee kyllä, että huollamme autonne. Heh!
Tampereen Delta auto on vitsi! Kävin paikan päällä kysymässä tct:n voiteluöljyn vaihtoa Giuliettaan. Vastaus oli: "Mikä auto se on?" Noh! Loppu selvitys oli ettei ole tietoa/ohjetta. Ei osata!
Onko kellään tietoa missä onnistuu Giulietta 1.4 multiair tct:n voiteluöljyn vaihto ja hydrauliikkaöljyn lisäys? Siis automaattilaatikkoon.
Pitäisi teettää 100000 km huolto.
Delta auto on nostanut kädet pystyyn! Kyselly niiltä eri kaupungeista.... eivät viitsi edes ottaa yhteyttä ja myöntää. Postia tulee kyllä, että huollamme autonne. Heh!
Tampereen Delta auto on vitsi! Kävin paikan päällä kysymässä tct:n voiteluöljyn vaihtoa Giuliettaan. Vastaus oli: "Mikä auto se on?" Noh! Loppu selvitys oli ettei ole tietoa/ohjetta. Ei osata!
Onpa toivotonta tuon ns virallisen jälleenmyyjän palvelut.
Öljypiste mainostaa kaikenlaisia öljynvaihtoja muttei ole AR talo. Auto Milano on AR spesialisti josta olen kuullut. Esim Hyvinkäällä Vähämaan autopalvelu on myös spesialisti.
Ottaisin itse ainakin tarkasti selville oikean öljyn tyypin ja varmistaisin ettei mikään paja laita järjestelmään jotakin joka ei täytä kaikki oikeat valmistajan vaatimukset (viskositeetti + luokitus).
TCT tapauksessa taitaa olla kahta eri öljyä laatikon eri kohdissa käytössä?
On vaikeaa! AutoJerry ei tuottanut mitään eikä DeltaAuton chattipalvelu.... Noh! Ehkä tämä tästä.
Mutta tuo kyseinen TCT. Siinä on hydrauliikka öljyä pienoinen määrä ja sen tarkoitus on hoitaa vaihteensiirron "jouhevuutta". Jotenkin näin sen olen ymmärtänyt. Eli, jos vaihteensiirto takeltelee tai jumittaa, syy löytyy ensisijaisesti siitä sen vähyydestä.
Nyt soittelin ET-Autotech korjaamoon asiasta..... Lupasivat selvittää asiaa ja ottaa vielä tänään yhteyttä.
Onko kellään tietoa missä onnistuu Giulietta 1.4 multiair tct:n voiteluöljyn vaihto ja hydrauliikkaöljyn lisäys? Siis automaattilaatikkoon.
Pitäisi teettää 100000 km huolto.
Delta auto on nostanut kädet pystyyn! Kyselly niiltä eri kaupungeista.... eivät viitsi edes ottaa yhteyttä ja myöntää. Postia tulee kyllä, että huollamme autonne. Heh!
Tampereen Delta auto on vitsi! Kävin paikan päällä kysymässä tct:n voiteluöljyn vaihtoa Giuliettaan. Vastaus oli: "Mikä auto se on?" Noh! Loppu selvitys oli ettei ole tietoa/ohjetta. Ei osata!