Alfasta roikkuu osia :(

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
mchammeri
Viestit: 126
Liittynyt: 16 Kesä 2005, 12:18
Paikkakunta: Espoo

Alfasta roikkuu osia :(

Viesti Kirjoittaja mchammeri »

Jaahas, se on sitten niin että mun autosta näyttää roikkuvan joku osa vähän taka-akselin etupuolella. Olen 97% varma että se on keskiputken kiinnitysrauta (on toisesta päästään kumissa vielä kiinni). Itse putkessa ei kyllä näkynyt oikein mitään liitosta mistä se olisi ollut siinä kiinni.

Onko kenelläkään kokemuksia tuon keskiputken kiinnikkeen pettämisestä? Saako irtiruostuneen hitsattua takaisin kiinni, vai onko nyt sitten rosteriputken hankinnalle otollinen hetki? :mrgreen:

Ensi viikolla pitäisi kyllä käydä Tiittasella poistelemassa etuputken sirinää, joten samalla ne varmaan hitsaa tuonkin paikalleen jos se vaan on tehtävissä..? Osa näytti tosiaan siltä että se oli vain ruostunut irti, mitään pultinreikiä en huomannut, joten lienee kuulunut itse putkeen? Kai sen niin päin pitäisi mennä että se tukirauta on kiinni putkessa ja kiinnitetään sitten autoon siihen kumisysteemiin...

Osaako joku muuten kokemuksesta sanoa minkä hintaisia nuo putkistot (vaikkapa katista taaksepäin) ovat 156 2.0 TS:ään? Esim. siis Novitec, Supersprint, Remus tai jonkun pajan vääntämä rosteriputki..?

Avatar
KJS
Viestit: 4704
Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
Car(s): 1.3 TC, 1.6 TC, 1.6 dCi, 2.2 TDCi, 3.0 JTDm
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja KJS »

Itselläni on ollut jo pidemmän aikaa tuo keskiputken kiinnitysrauta kiinni putkiklemmarilla. Tosin ennen talvea uusin putken katilta taakse.
Alfaholismia vuodesta 2001

Avatar
mattijus
Viestit: 5266
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
sininen mersu
Paikkakunta: Kalukylä

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Mun Alfassa keskiputken etummaisesta liitoksesta oli mutterit haihtuneet ja putki samalla sitten irronnut kiinnikkeistään. Äänet oli erittäin Tuning henkiset :oops:
Jos sinullakin olisi korroosio käynyt mutterit poistamassa?

Onneksi sain laitettua uudet mutterit, ihan tiivis siitä ei silti tullut.
Onko ne laippojen väliin tulevat tiivisteet kertakäyttöisiä vai jäikö se liitos vain löysälle? (Putki oli lämmin kun kiristin uudet mutterit paikalleen)
VMP

Avatar
mchammeri
Viestit: 126
Liittynyt: 16 Kesä 2005, 12:18
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja mchammeri »

KJS kirjoitti:Itselläni on ollut jo pidemmän aikaa tuo keskiputken kiinnitysrauta kiinni putkiklemmarilla. Tosin ennen talvea uusin putken katilta taakse.
On se ihmeellinen auto, aina on jollain esiintynyt sama ongelma. :) Tosin tämä nyt ei niin ihmeellinen juttu ole, korroosiohan noita putkia väkisin syö... Mikä härpäke tuo putkiklemmari on? Voi olla tyhmä kysymys, mutta pitäähän jonkun niitäkin esittää ettei vallan tylsäksi mene. :)

Mitä putkea olet ajatellut sinne laittaa? Oletko törmännyt johonkin video-/audioklippeihin miltä vehje kuulostaa putkenvaihdon jälkeen?

mattijus kirjoitti:Mun Alfassa keskiputken etummaisesta liitoksesta oli mutterit haihtuneet ja putki samalla sitten irronnut kiinnikkeistään. Äänet oli erittäin Tuning henkiset Embarassed
Jos sinullakin olisi korroosio käynyt mutterit poistamassa?
Kyllä se putki ihan paikallaan vielä oli, joten tuskin ne pultit on vielä irronneet..? Eikä tuota ääntä voi kovin tuning-henkisenä pitää. Lähinnä kuplavolkkarilta kuulostaa. :P Tosin olen huomannut että korkeammilla kierroksilla kuuluu putkesta jonkinmoinen "raaka rääkäisy", joka voisi ehkä johtua tästä? Vai kuuluuko vaan asiaan ja henkeen? Perkules kun on ollut auto vasta niin vähän aikaa ettei tiedä miltä sen pitäisi kuulostaa. Tuo rääkäisy ei kuulosta ollenkaan niin nololta tai häiritsevältä kuin sirinä, btw.

Bones
Viestit: 753
Liittynyt: 10 Elo 2004, 02:52
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja Bones »

Ja sama vika löytyy.. Oli muuten siististi irronnut, ei revennyt mistään eikä ruosteessa. Tosin ei putkessa ollut kyllä mitään jälkiä alkuperäisestä hitsaamisestakaan :?
Putkiklemmarilla kiinni vaan, tiukasti on ollut jo puoli vuotta ja hyvin kestänee..
Ja tässä sulle putkiklemmari :)
http://www.hanakkatalo.fi/images/Klemmari3.JPG

Avatar
mchammeri
Viestit: 126
Liittynyt: 16 Kesä 2005, 12:18
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja mchammeri »

Bones kirjoitti:Ja tässä sulle putkiklemmari
Ok, eli putkiklemmari on siis sama asia kuin jubilee clip...

No ei ole paha korjata sitten tuollaisella sitä. Piru, en saakaan uutta putkea. No, toisaalta eihän mun tarvitse sitä ostosta perustella kuin itselleni (ei hellasäröä), joten kyllä tässä on ehkä sittenkin selkeä tarve uudelle putkelle. :roll:

Avatar
mattijus
Viestit: 5266
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
sininen mersu
Paikkakunta: Kalukylä

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Mulla siis kaikki kiinnikkeet ja kilkkeet olivat ehjät, pakoputken laipan pultteihin tulevat mutterit olivat ruostuneet olemattomaksi. Kiinnike tulee näiden pulttien avulla paikalleen, jolloin putki oli löysällä ensimmäisen kiinnikkeen kohdalta. Korjautui siis kun tasapäämeisselillä ja WD-40:llä rouhi mutterinjämät pulttien ympäriltä pois, nosti putken paikalleen ja laittoi uudet mutterit.
Sellainen raaka rääkäisy kuuluu mullakin jossain 3500rpm ja ylöspäin, luulen, että putki vuotaa tuosta liitoksesta ja sen takia se kuuluu. Raaka rääkäisy oli erittäin raaka rääkäisy kun siinä liitoksessa oli millin rako :lol:
VMP

Avatar
ahma
Viestit: 567
Liittynyt: 19 Heinä 2004, 16:19
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja ahma »

Juu, keskimmäinen kannatin irtosi ja löin klemmareilla kiinni vajaa vuosi sitten. Klemmarit ovat vissiin päässet löystymään kun kyseisestä kiinnikkeestä irtoaa niin maan helvetillinen kitinä nykyään kun ajaa montusta.. tai pikkukiven yli.. tai suoraa tietä.. ;)
156 2.0 TS ['98]

Avatar
Have
Viestit: 307
Liittynyt: 04 Touko 2004, 03:03
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Have »

Huomasin tänään, että myös minun 156:sta roikkuu tuo pakoputken kiinnitysrauta taka-akselin läheltä. Tutkailin tarkemmin niin sieltä oli hitsaussaumat ruostuneet ja sitten murtuneet. Ajattelin käydä jossain pajalla hitsauttamassa tuon takaisin kuntoon.

Avatar
Georgios Terziakis
Viestit: 162
Liittynyt: 05 Helmi 2004, 16:27
Paikkakunta: Imatra

Viesti Kirjoittaja Georgios Terziakis »

Tuo mitä ylempänä väitetty putkiklemmari on kylläkii letkuklemmari... kai sillä putkenkin saa ripustettua...
Tässä putkiklemmari: Kuva

Vastaa Viestiin