Aaapuaa! (33:n vaihteet)
Valvoja: Moderators
Aaapuaa! (33:n vaihteet)
Mulla on Alfa 33 1,7 iE vm 90.. Mikähä mahtais olla vikaan ku mikää vaihe ei mee päälle..? vaihteet 1,3 ja 5 eivät mene ees lokosiin ja loput menee mut ei päälle.. Mulle Alfa on ihan outo vehje, ei oo enne ollu. Oisko laatikosta joku siirtäjä menny..? Paljonkohan tuommosee maksais laatikko? Miten saa parhaite laatikon irti? Edes pallonivelii ei saatu irti.. 33-mallissa sijaitsee ohjekirjan mukaan vaihteisto- ja vetopyörästön öljyn täyttöaukko konehuoneessa. Löysin sieltä jonku jutskan siitä ilmanputsarin vierestä kulmasta.. pitäisikö siinä olla öljyä johonkin merkkiin asti? Kiitos asiantuntevista kommenteista jo etukäteen!
Editoin aiheen mukaan otsikkoon. Kannattaa yleensäkin tehdä noista otsikoista sellaisia, joista käy ketjun aihe jotenkin selville. Asiantuntijatkin löytävät paremmin paikalle. V.Jano
Editoin aiheen mukaan otsikkoon. Kannattaa yleensäkin tehdä noista otsikoista sellaisia, joista käy ketjun aihe jotenkin selville. Asiantuntijatkin löytävät paremmin paikalle. V.Jano
Joo, eli vaihdekepiltä lähtee se semmonen tanko, joka menee sitten laatikon siirtäjän "muhviin". Siellä välissä pitäisi olla semmonen kuminen muhvi, joka tiivistää rakenteen. Se kun häviää, niin vivistosta tulee todella väljä. Tapaus jonka olen nähnyt toimi ihan"hyvin", kunnes siirtimen paikallaan pitävä sokka hajosi ja kepin tanko irtosi. Laitoin galleriaan parikuvaa, kun ne eivät auton omistajan nettisivulle vielä ole ehtineet.
-
- Viestit: 925
- Liittynyt: 11 Maalis 2003, 10:58
- Car(s): Alfa Romeo Giulia Super -19
Fiat Tipo Cross -21 - Paikkakunta: Tuusula
Re: Aaapuaa! (33:n vaihteet)
tomduck kirjoitti:33-mallissa sijaitsee ohjekirjan mukaan vaihteisto- ja vetopyörästön öljyn täyttöaukko konehuoneessa. Löysin sieltä jonku jutskan siitä ilmanputsarin vierestä kulmasta.. pitäisikö siinä olla öljyä johonkin merkkiin asti?
Mitähän se ohjekirja oikein mahtaa tarkoittaa? Jos nyt en aivan väärin muista niin laatikon öljyntäyttötulppa on laatikon kyljessä jossain siellä yläreunassa kohtuullisen ikävässä paikassa. Täyttäminen kaiketi onnistuu parhaiten ujuttamalla joku letku konehuoneen kautta sinne täytöaukolle (huom. en ole koskaan itse tehnyt), mutta ei siellä konehuoneessa mitään mittatikkua pitäisi olla. Ethän nyt vain moottorin öljytikkua löytänyt?
Tosta vivustosta vielä, itsekin veikkaan että vika on siinä vaikka en mikään asiantuntija olekaan. Omassani ei 2. ja 4. vaihde pysy aina päällä, vivustoa korjattiin ja homma parani selkeästi, mutta kaikkia osia ei siihen hätään löytynyt, vissiin juuri tuo markkul:n mainitsema "muhvi" tai pusla mikälie oli huonona. Vivustossa on edelleen selvästi väljää ja välillä selvästi tuntee että keppi ei mene oikeaan asentoon, ja silloin yleensä pykälä pomppaa pois hetken päästä.
Joo, ei konehuoneessa kyllä ole täyttöaukkoa tai mittatikkua _vaihteistoöljylle_. Täyttö on tosiaan siinä laatikon kyljessä yläpuolella, en kyllä muista kummalla puollella. Ainkin 16V laatikosta löytyy tyhjennysproppukin pohjasta.Mitähän se ohjekirja oikein mahtaa tarkoittaa? Jos nyt en aivan väärin muista niin laatikon öljyntäyttötulppa on laatikon kyljessä jossain siellä yläreunassa kohtuullisen ikävässä paikassa. Täyttäminen kaiketi onnistuu parhaiten ujuttamalla joku letku konehuoneen kautta sinne täytöaukolle (huom. en ole koskaan itse tehnyt), mutta ei siellä konehuoneessa mitään mittatikkua pitäisi olla. Ethän nyt vain moottorin öljytikkua löytänyt?
Toi kumimuhvi + uusi sokka maksaa Delta-Autossa alle 10e (en muista tarkalleen), joten hinta ei ole mikään kauhean paha. Kai siihen pala jotain PVC letkuakin käy, se on vaan ehkä liian kovaa.Tosta vivustosta vielä, itsekin veikkaan että vika on siinä vaikka en mikään asiantuntija olekaan. Omassani ei 2. ja 4. vaihde pysy aina päällä, vivustoa korjattiin ja homma parani selkeästi, mutta kaikkia osia ei siihen hätään löytynyt, vissiin juuri tuo markkul:n mainitsema "muhvi" tai pusla mikälie oli huonona. Vivustossa on edelleen selvästi väljää ja välillä selvästi tuntee että keppi ei mene oikeaan asentoon, ja silloin yleensä pykälä pomppaa pois hetken päästä.
Laatikon sisään menevän akselin stefa vuotaa kai aika usein, eli se kannattaisi vaihtaa samalla.
-
- Viestit: 925
- Liittynyt: 11 Maalis 2003, 10:58
- Car(s): Alfa Romeo Giulia Super -19
Fiat Tipo Cross -21 - Paikkakunta: Tuusula
Laatikko on sama 1.5/1.7 IE:ssä ja 16V:ssä, joten proputkin pitäisi löytyä samasta kohtaa. Kaivelin tuossa muistini sopukoita ja mielestäni se täyttöproppu on apukuskin puoleisella sivulla.
Pitänee kysellä uudestaan noita osia jos niitä kerran Deltasta löytyy, hinta ei ainakaan ole ongelma. Siihen liitokseen jouduttiin tekemään mulla joku viritys tuon alkuperäisen sokan tilalle kun joku valopää oli joskus korjannut sen hitsaamalla ja samalla vissiin sulatellut noita kumitötsiä siitä ympäriltä.
Pitänee kysellä uudestaan noita osia jos niitä kerran Deltasta löytyy, hinta ei ainakaan ole ongelma. Siihen liitokseen jouduttiin tekemään mulla joku viritys tuon alkuperäisen sokan tilalle kun joku valopää oli joskus korjannut sen hitsaamalla ja samalla vissiin sulatellut noita kumitötsiä siitä ympäriltä.
Voisin kuvitella, että tosiaan sulaa, kun alkaa hitsaamaan. Kävin kysymässä mm. kiloruuvista ja starkista sitä sokkaa, mutta ei löytynyt. Se sokan hajoaminen on kuulemma tyyppivika, kun se ruostuu ja sitten hajoaa. Sokka itsessään ei maksanut kuin jotain 1e, mikä Delta hinnaksi on halpa. Se kumimuhvi oli varmaan jotain 5e luokkaa.
Tossa mun albumissa on pari kuvaa siitä. Välissä on oikeasti yksi tai kaksi nylon prikkaa. Noi levyt on tehty semmosesta muovisesta kaapelikourusta, mitä näkee seinillä. Se ei ole semmosta kovaa muovia ja on toistaiseksi kestänyt ihan hyvin. Liitos siis tiivistetään niillä. Pohjalla on vielä yksi Deltasta ostettu prikka (samalla ostin, kun ei sellaista laatikossa ollut), ihan hyllytavara varmaan käy
Tossa mun albumissa on pari kuvaa siitä. Välissä on oikeasti yksi tai kaksi nylon prikkaa. Noi levyt on tehty semmosesta muovisesta kaapelikourusta, mitä näkee seinillä. Se ei ole semmosta kovaa muovia ja on toistaiseksi kestänyt ihan hyvin. Liitos siis tiivistetään niillä. Pohjalla on vielä yksi Deltasta ostettu prikka (samalla ostin, kun ei sellaista laatikossa ollut), ihan hyllytavara varmaan käy
Öljyntäyttöproppu löytyy tosiaan apukuskin puolelta ja erikoisen letkusuppiloviritelmän avulla saa sinne öljyt konehuoneen puolelta valuteltua. Yltäyttö on sitten nauretavan helppoa, sillä pintaahan on yksin aika vaikea samalla tarkkailla.
Omassa ex-yksilössäni tuo siirtäjä oli hitsattu suoraan siihen laatikon loveen kiinni.. Kytkintä vaihtaessani taisin siihen myös jonkinlaisen patenttivirityksen hitsailemalla kehittää.
Omassa ex-yksilössäni tuo siirtäjä oli hitsattu suoraan siihen laatikon loveen kiinni.. Kytkintä vaihtaessani taisin siihen myös jonkinlaisen patenttivirityksen hitsailemalla kehittää.
Kaikki paitsi purjehdus on turhaa!