
https://fi.pinterest.com/pin/746542075726469478/

Valvoja: Moderators
Ei tullut, kyllä tuo releswappi oli jo tiedossa. Ei vaan napannut yhtään itse raplata ladya nyt. Hinaus vakuutukseen ja ESS:lta saa bonusta ostopalveluista, which I like
Onko tähän heittää kuvallista ohjetta? Omassa nyt 150tkm mittarissa ja ilmeisesti alkuperäisellä releellä mennään. Kai se on hyvä kuitenkin hommata varaosa valmiiksi hanskalokeroon.
Moimatti_vuorio kirjoitti: ↑29 Heinä 2022, 12:30Ovatko releet 11129985 ja 11130885 keskenään vaihtokelpoisia? Tähän jälkimmäiseen törmää aina välillä starttireleestä puhuttaessa.
Kyllä. Pelkkä halpa rele.matti_vuorio kirjoitti: ↑29 Heinä 2022, 18:46^Oliko se rele sinulla syynä käynnistysongelmaan?
Tuo on näemmä Bosch 0 332 011 007, eli taas yksi vaihtoehto lisää sopivien releiden listaan. Omron 34F231002 on myös yksi vaihtoehto ja näiden myötä avautuu sitten jo pitkä lista eri autonvalmistajien oem-numeroita.
https://varaosaykkoset.fi/vilkkurele-bo ... 32-011-007
Oma auto ollut kohta 2 vuotta ja aina silloin tällöin lävähtää kaikki tauluun ajossa. Akku ja vanhat softat voi olla ongelmallisia. Omassa nyt epäilyksenä viallinen päärele.
Terve @Tiige ja @h_lauri! Ja muutkin.Tiige kirjoitti: ↑22 Huhti 2022, 17:23Ei pidä mutta kannattaa vaihtaa siinä 100tkm nurkilla kaikki voimansiirron öljyt. Loota+suodatin, jakolaatikkoon, etuperään ja takaperään. Q4 stelvion ohjekirjassa näistä vaihettaviksi taitaa olla määritelty vain jakolaatikon öljyt 120tkm välein.
OEM liemiä löytyy esim tuolta: https://shop.alfisti.net/Tuning-Styling ... 0_591.html
Sulla ei oo bensanpaineita. Joko tankki tyhjä tai bensapumppu on hajonnutTouho kirjoitti: ↑15 Elo 2022, 18:18Tämä sopisi myös hinurilla mennään -ketjuun, muttei tullut kuvattua niin laitan tänne. Giulia sammui tänään suoraan ajosta erinäisten vikavalojen saattelemana. Onneksi sattui pikkutiellä ja sai vapaalla valuteltua hyvään kohtaan. Koodien nollauksen jälkeen uusi yritys, hyvin pyörittää, muttei millään käyntiin ja samat koodit heti takaisin. Soitto vakuutusyhtiöön ja lavetti tulolleen. Tunnin verran odottelua ja asiansa osaava lavettikuski paikalle, auto Turun Deltaan ja sijais-Corolla alle. Giulian tunteet olivat odotellessa sen verran jäähtyneet, että lähti käyntiin ja ajamalla kyytiin.
Koodeina P008A ja P0087. Ehkä jo tällä viikolla jotain diagnoosia.
Tähän starttireleeseen liittyen niin onkohan meidän dieselissä menossa starttirele kun perjantaina ensimmäisen kerran teki niin ettei lähtenytkään ensin napista käyntiin. Naksahti kyllä(starttirele?). Muutaman kerran remppasin nappia niin sitten lähti käyntiin mutta sytytti check engine valon.matti_vuorio kirjoitti: ↑30 Heinä 2022, 12:12Kipinöinti hajottaa releen kontaktipinnat ennemmin tai myöhemmin. Tuossa on kuva, kun joku on purkanut tuollaisen hajonneen releen.
Relay.PNG
Tulisikohan se kipinöinti tässä tapauksessa tuosta startin solenoidin kelasta, koska niissä ei käsittääkseni käytetä noita diodeja. Toki on halvempaa uhrata startin rele, kuin vaihtaa BCM aina parin vuoden välein.
GiuliaStart.png
OhjekirjastaTompanGiulia kirjoitti: ↑04 Elo 2022, 09:18Joo, outo homma tuo AdBlue kirjoittelu tuolla Alfisti-kaupassa. Auton manuaalissa sanotaan 0w20, mutta italialaiseen tyyliin se ei ole ihan eksplisiittisen täsmällisesti oikein vaan sinnepäin eli 210hp auton ohjekirjassa mallimerkinnät loppuu 180hp eikä uusinta koneversiota ole jaksettu päivittää kirjaanSiinä 0w30 on mainittu 200hp bensakoneelle. Voi tulkita joko niin, että italiaano on ajatellut, että turha päivittää kirjaan uutta riviä, koska öljy on kuitenkin sama - tai sitten on ajatellut, että näkeehän tosta, että suuritehoisemmille 0w30
![]()
![]()
Nuo muut öljyt ovat nähdäkseni oikein tuossa minun listauksessa, vastaa Alfistikaupan ja ohjekirjan tekstejä.
No jopa on paikassa tuoki... Täytyypä tilailla uus rele ja vaihdella.
Juu tilattiin suomenkielinen ohjekirja alfalta 2019 kun ostettiin tuo meidän Giulia. Oli ruotsinkieliset ainoastaan auton mukana(luonnollisesti kun ruotsiin viety uutena)TompanGiulia kirjoitti: ↑16 Elo 2022, 14:14Perfect, sinulla onkin päivitetty ohjekirja ja siinähän on juurikin tuo sama öljy minkä laitoin listaan (peukku). Kiitos!
Ois hauska saada kokemuksia et kuinka tarvike vs oem (se päivitetty versio) kestää aikaa . Kaiken järjen mukaan testiaika tulee olemaan vain aika pitkä. Selkeesti alfa on nähny ongelman koska päivitetty osa on tullut. Kuulemma painavampi kuin alkuperäinen. Molemmat oem on punaisia. Kaikki tarvikkeet mustia.Sampza kirjoitti: ↑16 Elo 2022, 10:58No jopa on paikassa tuoki... Täytyypä tilailla uus rele ja vaihdella.
kiitos ohjeesta
EDIT:
fixukselta löytyy relettä ainaki https://www.fixusnet.fi/fin/monitoimint ... -923768-0/
Laitoin tilaukseen ni täytyy vaihdella.
Onko tästä starttireleongelmasta kenelläkään mitään yleiskuvaa, että onko tämä selkeästi jollakin aikavälillä/km-määrällä/starttimäärällä toistuva? Mietin lähinnä sitä, että voisiko tämän koko ongelman välttää vaihtamalla releen ennakoivasti esim vuosi/jokatoinenvuosi -huollossa?
Tässäkin ketjussa esitetyn analyysin mukaan kipinöinti tuhoaa alkuperäisen releen kontaktipinnat. Ongelman esiintyminen lienee siis vahvasti starttikertojen funktio eli SS pois käytöstä niin ongelmat eivät tule niin nopeasti esiin. Itselläni meni 140 tkm pääsääntöisesti maantieajoa ilman tätä ongelmaa vaikka SS oli toiminnassa melkein koko ajan.TompanGiulia kirjoitti: ↑17 Elo 2022, 21:27Onko tästä starttireleongelmasta kenelläkään mitään yleiskuvaa, että onko tämä selkeästi jollakin aikavälillä/km-määrällä/starttimäärällä toistuva? Mietin lähinnä sitä, että voisiko tämän koko ongelman välttää vaihtamalla releen ennakoivasti esim vuosi/jokatoinenvuosi -huollossa?
Meillä dieselissä 120tkm mittarissa ja nyt alkoi pelleilemään meillä ollessa ensimmäisiä kertoja, olemme itse ajaneet 90tkm tuosta.FinPat kirjoitti: ↑17 Elo 2022, 22:01Tässäkin ketjussa esitetyn analyysin mukaan kipinöinti tuhoaa alkuperäisen releen kontaktipinnat. Ongelman esiintyminen lienee siis vahvasti starttikertojen funktio eli SS pois käytöstä niin ongelmat eivät tule niin nopeasti esiin. Itselläni meni 140 tkm pääsääntöisesti maantieajoa ilman tätä ongelmaa vaikka SS oli toiminnassa melkein koko ajan.TompanGiulia kirjoitti: ↑17 Elo 2022, 21:27Onko tästä starttireleongelmasta kenelläkään mitään yleiskuvaa, että onko tämä selkeästi jollakin aikavälillä/km-määrällä/starttimäärällä toistuva? Mietin lähinnä sitä, että voisiko tämän koko ongelman välttää vaihtamalla releen ennakoivasti esim vuosi/jokatoinenvuosi -huollossa?
Kuten jäsen JanV spekuloi niin uusi, toivottavasti parannettu relemalli on saattanut myöskin korjata ongelman. Ehkä.
Rele vaihtoon ja toinen vielä varmuuden vuoksi hansikaslokeroon.TompanGiulia kirjoitti: ↑18 Elo 2022, 08:07Joop, joop… Itellä on nyt reilu 150tkm, tässähän voi jo alkaa jännittää joko kohta menee rele vai olisko vaihettu jo matkan varrellaTaidanpa vaihtaa ihan vaan varmuuden vuoksi!
Giulia tänään kotiin, "korjauksena" moottorin ohjauksen päivitys, myös suuttimet oli testattu. Herättää hieman ihmetystä, kun auto kävi heinäkuussa samassa paikassa päivitettävänä, eikä mitään ollut silloin tarjolla. No, onpahan viimein yksi softa ajan tasalla. Seuraavaksi sitten vian uusiessa polttoainepumppua tilaukseen.Touho kirjoitti: ↑15 Elo 2022, 18:18Tämä sopisi myös hinurilla mennään -ketjuun, muttei tullut kuvattua niin laitan tänne. Giulia sammui tänään suoraan ajosta erinäisten vikavalojen saattelemana. Onneksi sattui pikkutiellä ja sai vapaalla valuteltua hyvään kohtaan. Koodien nollauksen jälkeen uusi yritys, hyvin pyörittää, muttei millään käyntiin ja samat koodit heti takaisin. Soitto vakuutusyhtiöön ja lavetti tulolleen. Tunnin verran odottelua ja asiansa osaava lavettikuski paikalle, auto Turun Deltaan ja sijais-Corolla alle. Giulian tunteet olivat odotellessa sen verran jäähtyneet, että lähti käyntiin ja ajamalla kyytiin.
Koodeina P008A ja P0087. Ehkä jo tällä viikolla jotain diagnoosia.