Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Valvoja: Moderators
- AlfaTom
- Viestit: 2859
- Liittynyt: 20 Maalis 2003, 20:09
- Car(s): 164 Super 3.0 V6 1995
- Paikkakunta: Kuusankoski
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Helppo koodinpoisto. En tiedä tehoaako minun auton tapauksessa, mutta kannattaa kokeilla.
https://youtu.be/wvJnazFofD0
https://youtu.be/wvJnazFofD0
Alfa164Super3.0A M-B Sprinter 313 Kawasaki ZRX1200S
La vita è
La vita è
-
- Viestit: 2642
- Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
- Car(s): pikaladattava hybridi
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
tämän voisi poistaa, piti ottaa uusiksi lainauksen kera, kun sivunvaihto yllätti
Viimeksi muokannut insinörtti, 28 Huhti 2022, 16:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.
-
- Viestit: 2642
- Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
- Car(s): pikaladattava hybridi
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Paine laskee 0,1 bar, kun lämpötila laskee 10 °C. Ei noilla arvoilla painetta ole kunnon pakkasilla ollut yhtään suosituksia enempää.
Omat kokemukseni näistä ovat, että suosituspaineet ovat jostain ihme syystä reilusti alakanttiin. Kuormatun auton paineet tai 0,3 bar lisää suosituspainesiin ihan heti kättelyssä lisää eikä kaikille autoille tämäkään piisaa. V60 vaatii rengasliikkeen mukaan 2,7-3 bar, vaikka suositus 2,3. Pääsin 2 vuotta sitten reilusti etunojassa ostamaan uudet renkaat, kun oli kulunut takarenkaiden sisäsyrjät liki kankaillle. Olin ajellut "vain" 2,5 bar paineilla.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.
- matti_vuorio
- Viestit: 1529
- Liittynyt: 27 Kesä 2011, 19:57
- Car(s): Giulia Super 2.0 -17
Ex: Giulietta 1.4 Multiair -11,Bravo -08 JTD 150,Bravo -98 1.4,Sunny -86, Audi 100 -79 - Paikkakunta: Siikalatva
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Rengaspaineiden näyttö ei ole ihan reaaliaikainen. Paineen muutoksen jälkeen kannattaa ajella pari kilometriä, niin näkee kun paine muuttuu näytöllä rengas kerrallaan. Painetunnistimen olemassaolon näkee parhaiten tuosta metallisesta venttiilin varresta.
- AlfaTom
- Viestit: 2859
- Liittynyt: 20 Maalis 2003, 20:09
- Car(s): 164 Super 3.0 V6 1995
- Paikkakunta: Kuusankoski
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
No näin piti tehdä eli ajella jokunen kilsa niin oli taas näytössä oikeat paineet.
Sinänsä hassusti kävi renkaiden kanssa että painenäytön mukaan 2.2 baaria on oikealla puolella ja vasemmalla 2.4 eli meni renkaat vanteineen ”ristiin” kun järjestelmä ei näköjään tunnista niiden sijaintia oikein. Pitää varmaan vaihtaa oikea takunen ja vasen etunen keskenään niin saa logiikkaa siihen näyttöön.
Renkaisiin ei ollut selvästi merkitty niiden sijaintia. Onkohan tämä ongelma, jos niitä ei kierrätä eteen-taakse? Miten TPMS:n saa oppimaan uudet sijainnit? Mulla oli edellisessä autossa jälkiasenteinen TPMS ja siinä ne paikat oli helppo muuttaa näyttöpaneelin painikkeillla.
Kokeilin myös akun kaapeleiden irroitusta ja tarkastin liittimet hapettumien varalta. Ei näyttänyt pahalta mutta näytin teräsharjaa liitospinnoille ennen takaisin asennusta.
Sitten virta päälle ja käyntiin. Mittariston keskinäytöllä oli jos minkälaista ilmoitusta.
Sitten lähdin ajamaan mutta ilmoitukset jäivät näyttöön. Sitten muistin että pitikin sammuttaa virrat ja laittaa takaisin sekä käynnistää ja ajaa ympyrää molempiin suuntiin ratti tapissa.
Ja sehän poisti kaikki ilmoitukset. Tai ei ihan kaikkia. Se öljyn ylitäytön herja tulee edelleen eikä peilien ja takalasin lämmitys toimi vieläkään. No, eihän sitä voi kaikkea vaatia
Sinänsä hassusti kävi renkaiden kanssa että painenäytön mukaan 2.2 baaria on oikealla puolella ja vasemmalla 2.4 eli meni renkaat vanteineen ”ristiin” kun järjestelmä ei näköjään tunnista niiden sijaintia oikein. Pitää varmaan vaihtaa oikea takunen ja vasen etunen keskenään niin saa logiikkaa siihen näyttöön.
Renkaisiin ei ollut selvästi merkitty niiden sijaintia. Onkohan tämä ongelma, jos niitä ei kierrätä eteen-taakse? Miten TPMS:n saa oppimaan uudet sijainnit? Mulla oli edellisessä autossa jälkiasenteinen TPMS ja siinä ne paikat oli helppo muuttaa näyttöpaneelin painikkeillla.
Kokeilin myös akun kaapeleiden irroitusta ja tarkastin liittimet hapettumien varalta. Ei näyttänyt pahalta mutta näytin teräsharjaa liitospinnoille ennen takaisin asennusta.
Sitten virta päälle ja käyntiin. Mittariston keskinäytöllä oli jos minkälaista ilmoitusta.
Sitten lähdin ajamaan mutta ilmoitukset jäivät näyttöön. Sitten muistin että pitikin sammuttaa virrat ja laittaa takaisin sekä käynnistää ja ajaa ympyrää molempiin suuntiin ratti tapissa.
Ja sehän poisti kaikki ilmoitukset. Tai ei ihan kaikkia. Se öljyn ylitäytön herja tulee edelleen eikä peilien ja takalasin lämmitys toimi vieläkään. No, eihän sitä voi kaikkea vaatia
Alfa164Super3.0A M-B Sprinter 313 Kawasaki ZRX1200S
La vita è
La vita è
- Cloverleaf
- Viestit: 1573
- Liittynyt: 02 Kesä 2005, 18:02
- Car(s): Tesla Model 3
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
TPMS aistii ilmeisesti signaalin voimakkuuteen perustuen mikä anturi on missäkin. Eli automaattisesti näyttää oikean renkaan oikeassa paikassa, vaikka vaihtaisit renkaat päikseen.
TPMS näyttämiin rengaspaineisiin kannattaa suhtautua viitteellisesti. Joskus olen erillisellä painemittarilla tsekannut, että kaikissa pitäisi olla samat paineet, niin TPMS on arponut +/-0.1 baria sinne tänne eli renkaiden välillä ollut jopa 0.2 bar eroa TPMS mukaan.
TPMS näyttämiin rengaspaineisiin kannattaa suhtautua viitteellisesti. Joskus olen erillisellä painemittarilla tsekannut, että kaikissa pitäisi olla samat paineet, niin TPMS on arponut +/-0.1 baria sinne tänne eli renkaiden välillä ollut jopa 0.2 bar eroa TPMS mukaan.
-
- Viestit: 632
- Liittynyt: 05 Syys 2003, 03:27
- Car(s): Ex 156 ja 147 Selespeed, MiTo
Nyt alla Wrangler JKU 3.6 Backcountry ja MiTo TCT - Paikkakunta: Tampere
- Viesti:
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Ainakin Jeepissä logiikka on semmoinen, että edessä on kaksi tunnistinta, ja takana vain yksi. Eturenkaat se oppii aina väkisin oikein, takarenkaat onkin sitten vähän arpapeliä
Joa ei muuten tokene, niin rengasliikkeillä on ohjelmointilaitteet jolla renkaille saa "pakotettua" paikat.
Joa ei muuten tokene, niin rengasliikkeillä on ohjelmointilaitteet jolla renkaille saa "pakotettua" paikat.
932 937 955 955
-
- Viestit: 1036
- Liittynyt: 08 Loka 2003, 18:31
- Car(s): Stelvio Veloce Tbi
159 JTS
QP V8 Evo
75 2.0 TC
ex.159 Tbi & 159 2.0 JTD, 2x156 TS, GTV V6, 166 JTDm, Stelvio JTD - Paikkakunta: Billnäs
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Stelvion manuaali sanoo että mittatikku on vain hätätilanteita varten eli kun anturi on rikki. Normaalitilanteessa pitää taso tarkistaa mittaristosta.AlfaTom kirjoitti: ↑22 Huhti 2022, 08:12Öljyhuollon kaveri tarkisti tikusta öljyn määrän, monta kertaa, oli oikea määrä. Ajoin vielä lenkin ja palasin takaisin öljyhuoltoon, jossa yrittivät saada liikaöljyn ilmoitusta pois mutta ei onnistunut. Tikusta vielä kaksi kertaa varmistettu oikea öljymäärä. Taso oli tikun mitta-asteikon 2/3 kohdalla eli se mikä pitää ollakin, kuulemma. Tikun asteikko on sen verran suurpiirteinen ja lyhyt että parempi näin. Ei sitten hajoa öljyn puutteeseen koko laite.
Ja koneeseen laitettu tehtaan ilmoittama öljymäärä.
Mutta öljymäärän ilmaisimessa joku vika tai sitten tää on ominaisuus, veikkaan jälkimmäistä. Tai sitten pitäisi merkkihuollolle maksaa 80€ ilmoituksen kuittaamisesta eikä ole edes varmaa onnistuuko, jos on anturivika.
En kiinnitä jatkossa enää huomiota koko asiaan.
WARNING The oil dipstick in the engine compartment, on versions with 2.2 JTD engine, must be used ONLY if the oil level sensor is faulty. The latter condition is indicated by the symbol which will appear on the instrument panel.
2.2 JTD Engine Proceed as follows:
with the car level, run the engine until the third oil temperature notch lights on the display on the instrument panel, then stop the engine; wait for at least 3 minutes, turn the ignition switch to ON without starting the engine and wait for 20 seconds. Procedure for reading the engine oil level with the engine running and idling
Proceed as follows: with the car stopped, parked on level ground, run the engine until the second oil temperature notch lights on the display on the instrument panel; idle the engine and wait at least 1 minute for the correct reading.
Meillä huolto teki saman virheen, jouduin viemään takisin ja imivät ylimääräiset pois. Joutuivat varmaan sellainen 0,5 - 1,0 l imemään pois ennen kuin varoitus hävisi mitttaristosta. Liikaa öljyä ei tee hyvää koneelle!
Kannatta lukea sitä manuaalia.
- Cloverleaf
- Viestit: 1573
- Liittynyt: 02 Kesä 2005, 18:02
- Car(s): Tesla Model 3
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Kyllä mä ainakin sitä öljytikkua luen säännöllisesti Giuliassa, kun digimittari päivittyy ehkä kerran vuoteen vaikka ihan ohjekirjan mukaan yrittää saada päivitettyä lukemaa. Tikusta näkee selkeästi öljyn kulumisen, vaikka diginäyttö näyttää ihan täysiä palkkeja.
Eiköhän tuo manuaalin "hätätilanne" mene samaan luokkaan kuin kehotus palaneen polttimon kanssa mennä valtuutettuun huoltoon. Öljytikku on ehkä vähän hankalammassa paikassa kuin yleensä, joten ei ehkä ummikkoa haluta ihmettelemään asiaa.
Eiköhän tuo manuaalin "hätätilanne" mene samaan luokkaan kuin kehotus palaneen polttimon kanssa mennä valtuutettuun huoltoon. Öljytikku on ehkä vähän hankalammassa paikassa kuin yleensä, joten ei ehkä ummikkoa haluta ihmettelemään asiaa.
- AlfaTom
- Viestit: 2859
- Liittynyt: 20 Maalis 2003, 20:09
- Car(s): 164 Super 3.0 V6 1995
- Paikkakunta: Kuusankoski
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
No kappas vain, kyllähän se Stelviokin oppi ne paikat ainakin etu/taka-akselien suhteen eli ei tarvinnut alkaa renkaanvaihtoon enää.juri kirjoitti: ↑28 Huhti 2022, 22:05Ainakin Jeepissä logiikka on semmoinen, että edessä on kaksi tunnistinta, ja takana vain yksi. Eturenkaat se oppii aina väkisin oikein, takarenkaat onkin sitten vähän arpapeliä
Joa ei muuten tokene, niin rengasliikkeillä on ohjelmointilaitteet jolla renkaille saa "pakotettua" paikat.
Alfa164Super3.0A M-B Sprinter 313 Kawasaki ZRX1200S
La vita è
La vita è
- AlfaTom
- Viestit: 2859
- Liittynyt: 20 Maalis 2003, 20:09
- Car(s): 164 Super 3.0 V6 1995
- Paikkakunta: Kuusankoski
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Ihme menettely tosiaan, jos tuohon öljyn määrän ilmaisimeen pitäisi luottaa?Cloverleaf kirjoitti: ↑28 Huhti 2022, 23:09Kyllä mä ainakin sitä öljytikkua luen säännöllisesti Giuliassa, kun digimittari päivittyy ehkä kerran vuoteen vaikka ihan ohjekirjan mukaan yrittää saada päivitettyä lukemaa. Tikusta näkee selkeästi öljyn kulumisen, vaikka diginäyttö näyttää ihan täysiä palkkeja.
Eiköhän tuo manuaalin "hätätilanne" mene samaan luokkaan kuin kehotus palaneen polttimon kanssa mennä valtuutettuun huoltoon. Öljytikku on ehkä vähän hankalammassa paikassa kuin yleensä, joten ei ehkä ummikkoa haluta ihmettelemään asiaa.
Jos moottorista on laskettu pois öljy ja suodatin vaihdettu niin kyllä tikusta pitää tasaisella pinnalla saada oikea lukema.
Sanokoon mittalaitteet mittaristossa mitä hyvänsä. Ja mites sitten kun tämä high tech ratkaisu on rikki tai ei näytä oikein?
Auton moottori saattaa rikkoutua ja vain sen takia, että luottaa elektroniikan toimintaan!
Ohjekirja voisi sanoa paljon muutakin, mutta ei sano, kuten akun kuntoa mittaavan idioottipiirin toiminasta, että peilien ja takalasin lämmittimet eivät toimi. Paljon on vielä autonsuunnittelijoilla opittavaa käytännön elämästä ja varsinkin talviajosta.
Alfa164Super3.0A M-B Sprinter 313 Kawasaki ZRX1200S
La vita è
La vita è
- karila
- Viestit: 1173
- Liittynyt: 28 Helmi 2011, 15:07
- Car(s): Giulia Veloce Q4 benzina 2020
Giulia 1600 Super Biscione 1970
Renault Megane E-tech Techno 2023 - Paikkakunta: Turku
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Juu, kaikenlaista alfamaisuutta.
Mutta esim tuohon akun varaustilaan: bemussa on ihan sama ja varmaan muissakin, että vähennetään virrankulutustusta kun akku vähissä.
En muista oliko bemun ohjekirjassa siitä mainintaa, mutta kyllähän sen oppii muutenkin, kun on kylmissään huurteisessa autossa . Akkulaturi vaan vakiovarusteeksi tänä vanhanaikaisen voimalinjan omaavaan autoon ( lainaus ts:koeajosta tänään)
Mutta esim tuohon akun varaustilaan: bemussa on ihan sama ja varmaan muissakin, että vähennetään virrankulutustusta kun akku vähissä.
En muista oliko bemun ohjekirjassa siitä mainintaa, mutta kyllähän sen oppii muutenkin, kun on kylmissään huurteisessa autossa . Akkulaturi vaan vakiovarusteeksi tänä vanhanaikaisen voimalinjan omaavaan autoon ( lainaus ts:koeajosta tänään)
- Kari
- lerppu
- Viestit: 5950
- Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
- Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
- Paikkakunta: Metsälä
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
^BMW taisi ensiesitellä iBS:n e60 mukana 2003. Voin olla väärässä, en googlannut. Mutta siis e-sukupolvessa Intelligent Battery Management oli about 15 vuotta sitten jo miltei kaikissa malleissa. VAGia en onnekseni tunne kovin intiimisti, mutta heilläkin on akun tilanteen mukaan toimintoja hallittu jo ainakin kahdella vuosikymmenellä ellei kolmella. Ei siis uusinta uutta näissä dinojuissia menovetenä polttavissa laitoksissa kumminkaan. Luulisi että tätä muillakin valmistajilla on, paha sanoa - kun oma autojen vaihtoväli on melko selkeästi akunvaihtoa tiheämpi... (Siihen nähden on tullut vaihdettua sekä akkuja että renkaita hämmentävän tiheästi!)
Tänään jätin ajoakkukinnerin kotiin ja ajelin fiilistellen Stelviolla töihin. Kyllä tuntuu hyvältä. Vaikka sekä ratinlämmitin että penkinlämmitin ovat moninkertaisesti X1:stä hitaammat, niin hytisin 5 asteisessa toukokuun aamussa mielelläni! On se julman upea kulkine tämä Stelvio.
Tänään jätin ajoakkukinnerin kotiin ja ajelin fiilistellen Stelviolla töihin. Kyllä tuntuu hyvältä. Vaikka sekä ratinlämmitin että penkinlämmitin ovat moninkertaisesti X1:stä hitaammat, niin hytisin 5 asteisessa toukokuun aamussa mielelläni! On se julman upea kulkine tämä Stelvio.
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Penkinlämmitin oli omankin kokemukseni mukaan hidas mutta mielestäni ratinlämmitin oli ihan E84/F22 tasoa. Onkohan F48 paljonkin tehokkaampi?
- lerppu
- Viestit: 5950
- Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
- Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
- Paikkakunta: Metsälä
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Ratinkuumentimissa on hämmentäviä eroja. Edellinen F31 kiehautti sormet niin kuumaksi että huolestutti. F48 on vikkelä lämpeämään, mutta ei mene polttavaksi ohjainrinkula. Aika monessa laitteessa on ratinlämmitin ollut ja Stelvion tulkinta aiheesta on - hmm - lempein... Riittävä juu. Mutta konkretiaerona X1 ratti on lämmin kun pääsen Tuusulanväylälle, Stelviossa vasta kehä I pohjoispuolella. Siis puolimatkassa, kun BMW lämmittää sekä perberiä että kämmeniä melkein välittömästi. Aika miellyttävä feature ennen kaikkea näinä aikoina, kun ei enää pukeudu kylmää vastaan. Ja toki se edullinen liikkuminen myös mukavaa, kun elektrodien virtaamalla pääsee työmatkat. Silti - otan Stelvion aina kun rouvan silmä välttää! (Joka siis sitä mieltä että työmatkat ja kauppareissut pitäisi tehdä sähkön voimalla - ihme jäpätystä...)
- lerppu
- Viestit: 5950
- Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
- Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
- Paikkakunta: Metsälä
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Pientä Stelvio proggistelua. Purin kartanlukijan ovipahvit pois. Koska ovi rämisi ja resonoi karmaisevasti. Yhdestä pultista löytyi tarpeeton holkki, joka esti kiristystä. Nippuun ja baanalle. Voila! Pahimmat rätinät poissa, mutta pientä kitinää edelleen. Purku ja niputus paljasti kohdan, jossa kovamuovit vastakkain. Kädensija sekä ikkunannostin alueen kovamuovi on vielä kovemman muovituen sisällä. Vuorasin koko teelmän piiloon jääviltä osiltaan, jotka tukimuoveja vastaan, huonekalujalkojen alle laitettavilla suojatarroilla. Sain tungettua takaisin hahloonsa ja ruuvi tiukalle… FREEDOM!
Nyt ei ovi resonoi kuin enää vähän jostain muualta. En siis vastoin odotuksia pahentanut tilannetta.
Dokumentoin kuvia ottamalla proggista, jos jollekulle tarpeen.
Nyt ei ovi resonoi kuin enää vähän jostain muualta. En siis vastoin odotuksia pahentanut tilannetta.
Dokumentoin kuvia ottamalla proggista, jos jollekulle tarpeen.
- AlfaTom
- Viestit: 2859
- Liittynyt: 20 Maalis 2003, 20:09
- Car(s): 164 Super 3.0 V6 1995
- Paikkakunta: Kuusankoski
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Olis tarvetta vetokoukun hankinnalle/asennukselle. Kyllä, dieselautossa pitää olla vetokoukku!
Netistä googlaamalla tulee vaikka mitä, mutta en ole vakuuttunut kaikenkarvaisten nettisivujen lupauksista ”asennuspaketeista”.
Onko kellään omakohtaista kokemusta asennuksesta tai asennuttamisesta? Kiinteä vai irroitettava koukku? Asennus/johtosarjojen yhteensopivuus? Vaatiiko koodaamista, että herkkä nykyelektroniikka ei mene kuralle johtosarjan lisäämisestä?
Suositeltavia koukkumerkkejä ja mistä hankittu ja missä asennutettu? Merkkiliikkeessä varmasti ollaan jes jes, mutta hinta huimaa jo ajatuksena. Yksi vaihtoehto olisi käydä Tallinnan Alfalla asennuttamassa. Pitäis hankkia karavaani, mutta ilman koukkua sen veto ei onnistu. Vittuilkaa vapaasti
Netistä googlaamalla tulee vaikka mitä, mutta en ole vakuuttunut kaikenkarvaisten nettisivujen lupauksista ”asennuspaketeista”.
Onko kellään omakohtaista kokemusta asennuksesta tai asennuttamisesta? Kiinteä vai irroitettava koukku? Asennus/johtosarjojen yhteensopivuus? Vaatiiko koodaamista, että herkkä nykyelektroniikka ei mene kuralle johtosarjan lisäämisestä?
Suositeltavia koukkumerkkejä ja mistä hankittu ja missä asennutettu? Merkkiliikkeessä varmasti ollaan jes jes, mutta hinta huimaa jo ajatuksena. Yksi vaihtoehto olisi käydä Tallinnan Alfalla asennuttamassa. Pitäis hankkia karavaani, mutta ilman koukkua sen veto ei onnistu. Vittuilkaa vapaasti
Alfa164Super3.0A M-B Sprinter 313 Kawasaki ZRX1200S
La vita è
La vita è
- AlfaTom
- Viestit: 2859
- Liittynyt: 20 Maalis 2003, 20:09
- Car(s): 164 Super 3.0 V6 1995
- Paikkakunta: Kuusankoski
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Erinomaista aktivismia. Jälki-tuotekehittelyä jopa!lerppu kirjoitti: ↑08 Touko 2022, 14:39Pientä Stelvio proggistelua. Purin kartanlukijan ovipahvit pois. Koska ovi rämisi ja resonoi karmaisevasti. Yhdestä pultista löytyi tarpeeton holkki, joka esti kiristystä. Nippuun ja baanalle. Voila! Pahimmat rätinät poissa, mutta pientä kitinää edelleen. Purku ja niputus paljasti kohdan, jossa kovamuovit vastakkain. Kädensija sekä ikkunannostin alueen kovamuovi on vielä kovemman muovituen sisällä. Vuorasin koko teelmän piiloon jääviltä osiltaan, jotka tukimuoveja vastaan, huonekalujalkojen alle laitettavilla suojatarroilla. Sain tungettua takaisin hahloonsa ja ruuvi tiukalle… FREEDOM!
Nyt ei ovi resonoi kuin enää vähän jostain muualta. En siis vastoin odotuksia pahentanut tilannetta.
Dokumentoin kuvia ottamalla proggista, jos jollekulle tarpeen.
Minua häiritsee jostain kuskin puolelta konehuoneesta päin tuleva resonaatio-ääni. Se ei ole dieselin normiraksutusta, vaan selvästi jonkin metalliosan ”tärinää” jotain toista kovaa pintaa vasten, raskaampaa kuin ihan peltinen resonointi, tai ainakin siltä se kuullostaa.
Ilmenee vain tyhjäkäynnillä, liikennevaloissa kun toinen auto on viereisellä kaistalla ääni oikein vahvistuu.
Kun pääsis auton alle kuuntelemaan että mistä se tulee. Nyt ei ole viitsinyt maata kylmällä pihalla siinä tarkoituksessa. Ja tosiaan ääni ei poistu moottorin ollessa lämmin. Veikkauksia tai havaintoja samasta äänestä omissa Stelvioissanne, olisiko vain dieselin ominaisuus?
Alfa164Super3.0A M-B Sprinter 313 Kawasaki ZRX1200S
La vita è
La vita è
- AlfaTom
- Viestit: 2859
- Liittynyt: 20 Maalis 2003, 20:09
- Car(s): 164 Super 3.0 V6 1995
- Paikkakunta: Kuusankoski
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Ihme juttu, vaikka on muita lämmitysongelmia, niin ratinlämmitys on nopea ja tehokas minun Stelviossanilerppu kirjoitti: ↑03 Touko 2022, 12:00
Ratinkuumentimissa on hämmentäviä eroja. Edellinen F31 kiehautti sormet niin kuumaksi että huolestutti. F48 on vikkelä lämpeämään, mutta ei mene polttavaksi ohjainrinkula. Aika monessa laitteessa on ratinlämmitin ollut ja Stelvion tulkinta aiheesta on - hmm - lempein... Riittävä juu. Mutta konkretiaerona X1 ratti on lämmin kun pääsen Tuusulanväylälle, Stelviossa vasta kehä I pohjoispuolella. Siis puolimatkassa, kun BMW lämmittää sekä perberiä että kämmeniä melkein välittömästi. Aika miellyttävä feature ennen kaikkea näinä aikoina, kun ei enää pukeudu kylmää vastaan. Ja toki se edullinen liikkuminen myös mukavaa, kun elektrodien virtaamalla pääsee työmatkat. Silti - otan Stelvion aina kun rouvan silmä välttää! (Joka siis sitä mieltä että työmatkat ja kauppareissut pitäisi tehdä sähkön voimalla - ihme jäpätystä...)
Riitää pakkasellakin muutama minuutti kun alkaa jo lämmittää.
Alfa164Super3.0A M-B Sprinter 313 Kawasaki ZRX1200S
La vita è
La vita è
- mutt
- Viestit: 5474
- Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
- Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Joskus peruutustutka tulkkaa vetokoukun kuulan olevan este. Riippuu vähän tapauksesta, käykö niin. Pääasia kuitenkin, että on koukku.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
- AlfaTom
- Viestit: 2859
- Liittynyt: 20 Maalis 2003, 20:09
- Car(s): 164 Super 3.0 V6 1995
- Paikkakunta: Kuusankoski
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Jaa, tuosta akkulaturi-maininnasta tuli mieleeni, että voisi kokeilla sitä recond-toimintoa Ctecissä. AGM-lataustila ei tehnyt mitään ihmeitä edes yli 20 tunnin latausajalla. Eipä niitä lämppäreitä kovin paljon enää tarvi tässä hyytävän kylmässä toukokuussa. Mutta puolen vuoden päästä asia on taas ajankohtainen, valitettavasti.karila kirjoitti: ↑03 Touko 2022, 11:04Juu, kaikenlaista alfamaisuutta.
Mutta esim tuohon akun varaustilaan: bemussa on ihan sama ja varmaan muissakin, että vähennetään virrankulutustusta kun akku vähissä.
En muista oliko bemun ohjekirjassa siitä mainintaa, mutta kyllähän sen oppii muutenkin, kun on kylmissään huurteisessa autossa . Akkulaturi vaan vakiovarusteeksi tänä vanhanaikaisen voimalinjan omaavaan autoon ( lainaus ts:koeajosta tänään)
Alfa164Super3.0A M-B Sprinter 313 Kawasaki ZRX1200S
La vita è
La vita è
- AlfaTom
- Viestit: 2859
- Liittynyt: 20 Maalis 2003, 20:09
- Car(s): 164 Super 3.0 V6 1995
- Paikkakunta: Kuusankoski
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Tutkien poiskytkentä ja peruutuskamera niin eiköhän se siitä
Eipä niillä koukkumalleilla paljoa hintaeroa ole. Vetotarvehan on kuitenkin tilapäistä, ei päivittäistä.
Alfa164Super3.0A M-B Sprinter 313 Kawasaki ZRX1200S
La vita è
La vita è
- Cotzy
- Viestit: 841
- Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
- Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 man. Distinctive -01, Brera 3.2 JTS V6 man. Q4 -06, & DS3 Crossback E-Tense -21, Carado A464 -11
- Paikkakunta: Turku
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Joo, itselle käyttöalfailuun siirtymisessä se tärkeä ja ainoa kiistämätön järkiperuste oli Stelvion alta löytynyt tehdasvetokoukku, jota myyjätaho ei ollut edes huomioinut varusteissa . Tunneperusteet käyttöalfailuun siirtymiseksi oli jo kehitetty, mutta tehdasperäkoukun löytyminen yllättäen oli ns. merkki taivaasta ja homma oli sitä myöten kätelty samantien .
Säännöllisen yllättäen on jotain vedettävää, ohessa vuosittaisella ryönänhävityskeikalla Topinojalla appivainaan kärryn kanssa. Tosin se yksisuuntainen visiitti kärrynrähjällä alkaa olla aika lähellä, kärry kun tarttis uudet sähköt. Ja kuomullisen vuokrakärryn 10 eur/pvä hintataso alkaa olla jo liian haastava oikeuttamaan lähinnä perikunnan hyvinvointiin kohdistuvaan kunnostusinvestointiin.
Tehdaskoukku ei paljasta itseään muuten kuin altapäin katsottuna. Ja Stelvio on erinomaisen vakaa ja voimakas veturi. Kärryä ei juuri perässä tunne, paitsi hidastetöyssyissä.
Ja myös tuttavan Hobbya on tullut kokeiltua perässä. Toimii hyvin, varsinkin kun nuo ulkopeilit on valmiiksi pakukokoa, jolloin lisäpeilejä ei tartte välttämättä kuin maksimileveillä telivankkureilla. Pakitettaessa isolla vaunulla saa tosin olla hyvin kevyellä kaasujalalla, Stelvio kun tykkää lähteä matkaan reippaasti, myös peruutettaessa .
Cotzy
- Liitteet
-
- kaatisreissu_2022.jpg (134.82 KiB) Katsottu 5320 kertaa
- AlfaTom
- Viestit: 2859
- Liittynyt: 20 Maalis 2003, 20:09
- Car(s): 164 Super 3.0 V6 1995
- Paikkakunta: Kuusankoski
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Siis kääntyykö toi pois näkyvistä vai miten se ”katoaa”?
Vaikka en hommisikaan isoa asuntovaunua niin rojunhävitystä pitää harrastaa jatkuvasti ja siihen tarpeeseen vetokoukku vastaa vaikka lainakännyn kera.
Harmi ettei tuollaista ylläriä paljastunut oman Stelvion helman alta.
Vaikka en hommisikaan isoa asuntovaunua niin rojunhävitystä pitää harrastaa jatkuvasti ja siihen tarpeeseen vetokoukku vastaa vaikka lainakännyn kera.
Harmi ettei tuollaista ylläriä paljastunut oman Stelvion helman alta.
Alfa164Super3.0A M-B Sprinter 313 Kawasaki ZRX1200S
La vita è
La vita è
- Cotzy
- Viestit: 841
- Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
- Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 man. Distinctive -01, Brera 3.2 JTS V6 man. Q4 -06, & DS3 Crossback E-Tense -21, Carado A464 -11
- Paikkakunta: Turku
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Siellä on puskurin takana kiinnityskartio, mihin koukku työnnetään ylöspäin paikalleen. Vaatii vähän herkistelyä keväisin, mutta lukittuu herkistettynä helposti. Liittimen kiinnike oli mulla irrotettu, joten johdot on puskurin sisäpuolella piilossa, kun ei käytössä. Ainoa tehtaan takaisinkutsu liittyi peräkoukun johtosarjan läpivientiin, mikä tehtiin uusiksi ekassa huollossa.AlfaTom kirjoitti: ↑11 Touko 2022, 12:01Siis kääntyykö toi pois näkyvistä vai miten se ”katoaa”?
Vaikka en hommisikaan isoa asuntovaunua niin rojunhävitystä pitää harrastaa jatkuvasti ja siihen tarpeeseen vetokoukku vastaa vaikka lainakännyn kera.
Harmi ettei tuollaista ylläriä paljastunut oman Stelvion helman alta.
Cotzy
- AlfaTom
- Viestit: 2859
- Liittynyt: 20 Maalis 2003, 20:09
- Car(s): 164 Super 3.0 V6 1995
- Paikkakunta: Kuusankoski
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Tehdasasenteinen olisikin ollut hyvä.
Alfa164Super3.0A M-B Sprinter 313 Kawasaki ZRX1200S
La vita è
La vita è
- AlfaTom
- Viestit: 2859
- Liittynyt: 20 Maalis 2003, 20:09
- Car(s): 164 Super 3.0 V6 1995
- Paikkakunta: Kuusankoski
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Huomasin, että sulla on myös lyhyt kilpi. Mua harmittaa kun etukilpi näyttää olevan vähän vinossa, mutta sehän riippuu mihin sitä vertaa.
Vatupassin kanssa tuon voisi tarkistaa
Vatupassin kanssa tuon voisi tarkistaa
Alfa164Super3.0A M-B Sprinter 313 Kawasaki ZRX1200S
La vita è
La vita è
- Cotzy
- Viestit: 841
- Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
- Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 man. Distinctive -01, Brera 3.2 JTS V6 man. Q4 -06, & DS3 Crossback E-Tense -21, Carado A464 -11
- Paikkakunta: Turku
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Joo, auto on ekan vuotensa viettänyt Ruotsissa ja siinä oli ruotsalaiset lyhyet kilvet.
Kun samaan kiinnikkeeseen menee myös suomalainen lyhyt kilpi ja etukiinnike oli siististi kiinnitetty, pyydettiin katsastuskonttorin tiskiltä lyhyet kilvet.
Ja järkipohjaista perustetta myös kuunneltiin .
Takana pysyy tuossa taustalevyssä ihan hyvin tanakalla kaksipuolisella teipillä.
En viitsinyt reikiä porailla, kun noissa lyhyissä kilvissä ei ruuvin reikiä edes ole.
Cotzy
Kun samaan kiinnikkeeseen menee myös suomalainen lyhyt kilpi ja etukiinnike oli siististi kiinnitetty, pyydettiin katsastuskonttorin tiskiltä lyhyet kilvet.
Ja järkipohjaista perustetta myös kuunneltiin .
Takana pysyy tuossa taustalevyssä ihan hyvin tanakalla kaksipuolisella teipillä.
En viitsinyt reikiä porailla, kun noissa lyhyissä kilvissä ei ruuvin reikiä edes ole.
Cotzy
- Cotzy
- Viestit: 841
- Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
- Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 man. Distinctive -01, Brera 3.2 JTS V6 man. Q4 -06, & DS3 Crossback E-Tense -21, Carado A464 -11
- Paikkakunta: Turku
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Ajattelin ajella talvirenkaina jo kurjiksi muuttuneet GoodYearin kitkat loppuun keväällä ja alkukesällä ennen kesärenkaisiin vaihtoa.
Mutta kun lämpötila nousee yli 15 C:n, muuttuu Stelvion suuntavakavuus upeasta vähän huojuvaksi ja epätarkaksi maantiellä. Paineiden nosto ei auta, vaan koko rengas joustaa kurjasti lämpimällä. Ei noilla ainakaan Alastarolla ole kivaa.
No, eiköhän tämä Stelvion ajo-ominaisuuksien heikentäminen säästösyistä jo riitä tältä kesältä .
Varsinkin, kun on uudet kumit odottamassa tallissa vanteillelaittoa .
Cotzy
Mutta kun lämpötila nousee yli 15 C:n, muuttuu Stelvion suuntavakavuus upeasta vähän huojuvaksi ja epätarkaksi maantiellä. Paineiden nosto ei auta, vaan koko rengas joustaa kurjasti lämpimällä. Ei noilla ainakaan Alastarolla ole kivaa.
No, eiköhän tämä Stelvion ajo-ominaisuuksien heikentäminen säästösyistä jo riitä tältä kesältä .
Varsinkin, kun on uudet kumit odottamassa tallissa vanteillelaittoa .
Cotzy
-
- Viestit: 632
- Liittynyt: 05 Syys 2003, 03:27
- Car(s): Ex 156 ja 147 Selespeed, MiTo
Nyt alla Wrangler JKU 3.6 Backcountry ja MiTo TCT - Paikkakunta: Tampere
- Viesti:
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Kitkoissa on aina veltto runko ja niin pehmeä kumiseos, että eipä niillä juuri kesällä kannata autoilla
932 937 955 955
-
- Viestit: 1507
- Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
- Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Ekaa kertaa lähes kolmen vuoden aikana Stelvio lähti huonosti käyntiin kesällä. Vikakoodit tauluun P1064-00, P0304-00, P0300-00 ja P0363-00 eli moottorin vikavalo syttyi myös. Ei auttanut uudelleen käynnistys, mutta vasta kun MES:llä poisti viat auto toimi taas normaalisti. Onko tämä jotain sähköhäikkää, jos vika poistuu heti kun MES:llä nolllaa koodit?
Talvella tehnyt pari kertaa samaa ilman P1064-00 koodia ja silloin käynti ei ole ollut näin huonoa ja ongelma poistunut uudelleenkäynnistyksessä.
Talvella tehnyt pari kertaa samaa ilman P1064-00 koodia ja silloin käynti ei ole ollut näin huonoa ja ongelma poistunut uudelleenkäynnistyksessä.
- matti_vuorio
- Viestit: 1529
- Liittynyt: 27 Kesä 2011, 19:57
- Car(s): Giulia Super 2.0 -17
Ex: Giulietta 1.4 Multiair -11,Bravo -08 JTD 150,Bravo -98 1.4,Sunny -86, Audi 100 -79 - Paikkakunta: Siikalatva
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Onko viimeisestä öljynvaihdosta miten kauan ja vieläkö öljy näyttää ja tuntuu öljylle? Tuo koodien joukko on todennäköisesti ketjureaktio tuosta P1064 -tapahtumasta 4-sylinterin multiair solennoidissa.
-
- Viestit: 1507
- Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
- Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
7kk sitten öljyt vaihdettu ja ajettu jotain reilut 5000km. Eipä ole tikkua mistä katsoa, kurkkaan korkista.matti_vuorio kirjoitti: ↑21 Kesä 2022, 17:40Onko viimeisestä öljynvaihdosta miten kauan ja vieläkö öljy näyttää ja tuntuu öljylle? Tuo koodien joukko on todennäköisesti ketjureaktio tuosta P1064 -tapahtumasta 4-sylinterin multiair solennoidissa.
Meinaatko että öljyt olisivat jo huonot? P1064 taisi kyllä mainita kuplista öljyssä, huono öljy tms. Stelvio itse ei ole ilmoittanut huonosta öljyn laadusta, tarkistan MES:n kautta senkin.
-
- Viestit: 1507
- Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
- Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Öljyn laatu oli vielä 45% eli ei pitäisi olla siinäkään vikaa.jmi kirjoitti: ↑22 Kesä 2022, 08:117kk sitten öljyt vaihdettu ja ajettu jotain reilut 5000km. Eipä ole tikkua mistä katsoa, kurkkaan korkista.matti_vuorio kirjoitti: ↑21 Kesä 2022, 17:40Onko viimeisestä öljynvaihdosta miten kauan ja vieläkö öljy näyttää ja tuntuu öljylle? Tuo koodien joukko on todennäköisesti ketjureaktio tuosta P1064 -tapahtumasta 4-sylinterin multiair solennoidissa.
Meinaatko että öljyt olisivat jo huonot? P1064 taisi kyllä mainita kuplista öljyssä, huono öljy tms. Stelvio itse ei ole ilmoittanut huonosta öljyn laadusta, tarkistan MES:n kautta senkin.
- karila
- Viestit: 1173
- Liittynyt: 28 Helmi 2011, 15:07
- Car(s): Giulia Veloce Q4 benzina 2020
Giulia 1600 Super Biscione 1970
Renault Megane E-tech Techno 2023 - Paikkakunta: Turku
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Miten tämän öljynlaatu-% voi tarkistaa ?jmi kirjoitti: ↑22 Kesä 2022, 21:50Öljyn laatu oli vielä 45% eli ei pitäisi olla siinäkään vikaa.jmi kirjoitti: ↑22 Kesä 2022, 08:117kk sitten öljyt vaihdettu ja ajettu jotain reilut 5000km. Eipä ole tikkua mistä katsoa, kurkkaan korkista.matti_vuorio kirjoitti: ↑21 Kesä 2022, 17:40Onko viimeisestä öljynvaihdosta miten kauan ja vieläkö öljy näyttää ja tuntuu öljylle? Tuo koodien joukko on todennäköisesti ketjureaktio tuosta P1064 -tapahtumasta 4-sylinterin multiair solennoidissa.
Meinaatko että öljyt olisivat jo huonot? P1064 taisi kyllä mainita kuplista öljyssä, huono öljy tms. Stelvio itse ei ole ilmoittanut huonosta öljyn laadusta, tarkistan MES:n kautta senkin.
- Kari
-
- Viestit: 1507
- Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
- Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Multiecuscanilla.
- Cloverleaf
- Viestit: 1573
- Liittynyt: 02 Kesä 2005, 18:02
- Car(s): Tesla Model 3
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Eikös toi öljynlaatu ole jotenkin laskennallinen juttu kilometreihin pohjautuen? Mielestäni kun huolto oli unohtanut kuitata öljyt vaihdetuksi ja kilometrit tuli täyteen, niin laatu näytti nollaa. Sitten ajoin MES avulla tiedon, että öljyt vaihdettu niin laatu meni muistaakseni ihan tappiin.
- matti_vuorio
- Viestit: 1529
- Liittynyt: 27 Kesä 2011, 19:57
- Car(s): Giulia Super 2.0 -17
Ex: Giulietta 1.4 Multiair -11,Bravo -08 JTD 150,Bravo -98 1.4,Sunny -86, Audi 100 -79 - Paikkakunta: Siikalatva
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Se on juurikin laskennallista tuo näytetty vanheneminen. Tuo osaa mitata öljystä vain tasoa, lämpöä ja painetta. Todennäköisesti myös moottorin kuormitus vaikuttaa, mutta näitä siihen vaikuttavia eri tekijöitä Alfa ei kerro. Mikäli tuo P1064 toistuu, niin ensin kannattanee kuitenkin vaihtaa ne öljyt. Koodin kuvaus on "valve stuck", joten jumitusta tapahtuu joko likaisen öljyn tai johtosarjan tai komponenttivian tai muun syyn vuoksi. Vanhemmassa MA moottorissa on ilmeisesti joku ongelma, että pitkään ajamaton auto (>1kk) valuttaa MA yksikön tyhjäksi ja siten seuraavassa käynnistyksessä venttiilit eivät avaudu. GME:n osalta en tiedä onko rakennetta tämän osalta parannettu.
-
- Viestit: 1507
- Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
- Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Outoa, miksi jumitus poistuu heti kun vikakoodit nollaa. Näitä käynnistysongelmia on muillakin ollut eli jotain häiriötä tapahtuu käynnistysvaiheessa ja yleensä valittaa nelossylinteriä. Muutaman kerran vuodessa talvella esiintyy samaa ilman moottorinvikavaloa ja tällöin öljyt ovat olleet ihan uudet.matti_vuorio kirjoitti: ↑23 Kesä 2022, 10:13Se on juurikin laskennallista tuo näytetty vanheneminen. Tuo osaa mitata öljystä vain tasoa, lämpöä ja painetta. Todennäköisesti myös moottorin kuormitus vaikuttaa, mutta näitä siihen vaikuttavia eri tekijöitä Alfa ei kerro. Mikäli tuo P1064 toistuu, niin ensin kannattanee kuitenkin vaihtaa ne öljyt. Koodin kuvaus on "valve stuck", joten jumitusta tapahtuu joko likaisen öljyn tai johtosarjan tai komponenttivian tai muun syyn vuoksi. Vanhemmassa MA moottorissa on ilmeisesti joku ongelma, että pitkään ajamaton auto (>1kk) valuttaa MA yksikön tyhjäksi ja siten seuraavassa käynnistyksessä venttiilit eivät avaudu. GME:n osalta en tiedä onko rakennetta tämän osalta parannettu.
- matti_vuorio
- Viestit: 1529
- Liittynyt: 27 Kesä 2011, 19:57
- Car(s): Giulia Super 2.0 -17
Ex: Giulietta 1.4 Multiair -11,Bravo -08 JTD 150,Bravo -98 1.4,Sunny -86, Audi 100 -79 - Paikkakunta: Siikalatva
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Koodi P0363-00 tarkoittaa, että polttoaineen syöttö on katkaistu sylinteristä x johtuen yleensä esim noista sytytyskatkoista. Se pitää kuitata pois, että kyseisen sylinterin suutin aktivoituu uudestaan. Siksi vasta koodien nollaus palautti toiminnan normaaliksi.
- Jiitee
- Viestit: 4360
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, IS250 ´07 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.
ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Olikos bensa -T ? Puola on yksi veikkaus sytkäkatkoihin ...jmi kirjoitti: ↑23 Kesä 2022, 11:18Outoa, miksi jumitus poistuu heti kun vikakoodit nollaa. Näitä käynnistysongelmia on muillakin ollut eli jotain häiriötä tapahtuu käynnistysvaiheessa ja yleensä valittaa nelossylinteriä. Muutaman kerran vuodessa talvella esiintyy samaa ilman moottorinvikavaloa ja tällöin öljyt ovat olleet ihan uudet.matti_vuorio kirjoitti: ↑23 Kesä 2022, 10:13Se on juurikin laskennallista tuo näytetty vanheneminen. Tuo osaa mitata öljystä vain tasoa, lämpöä ja painetta. Todennäköisesti myös moottorin kuormitus vaikuttaa, mutta näitä siihen vaikuttavia eri tekijöitä Alfa ei kerro. Mikäli tuo P1064 toistuu, niin ensin kannattanee kuitenkin vaihtaa ne öljyt. Koodin kuvaus on "valve stuck", joten jumitusta tapahtuu joko likaisen öljyn tai johtosarjan tai komponenttivian tai muun syyn vuoksi. Vanhemmassa MA moottorissa on ilmeisesti joku ongelma, että pitkään ajamaton auto (>1kk) valuttaa MA yksikön tyhjäksi ja siten seuraavassa käynnistyksessä venttiilit eivät avaudu. GME:n osalta en tiedä onko rakennetta tämän osalta parannettu.
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too
-
- Viestit: 1507
- Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
- Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Puola on vaihdettu 3 ja 4 välillä, silti vikakoodi aina nelosessa.
-
- Viestit: 1507
- Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
- Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Takajarrulevyt menneet huonoksi jostain syystä ja pitää vaihtaa ne. Käsittääkseni brake service tulee aktivoida valikosta, mitä se käytännössä tekee?
Siis vetää käsijarrun männän taakse vai vapauttaako vain sähköisen käsijarrun?
Siis vetää käsijarrun männän taakse vai vapauttaako vain sähköisen käsijarrun?
Paikalla
- Tiige
- Viestit: 2857
- Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
- Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon) - Paikkakunta: Turenki
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Käytännössä se taisi vain vapauttaa käsijarrun. Männän joutui kuitenkin painamaan sisään. Ehkä kiertämään samalla. En muista varmaksi.
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta
-
- Viestit: 1507
- Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
- Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Eli tarvitseeko tuota edes käyttää, jos käsijarru ei ole muutenkaan päällä? Ulkomailla brake service on vaan välillä jäänyt jumiin niin että käsijarrua ei ole saanut irroitettua.
Paikalla
- Tiige
- Viestit: 2857
- Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
- Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon) - Paikkakunta: Turenki
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Noilla ohjeilla tein eikä hommassa ollut mitään kummallista:
https://www.alfaworkshop.co.uk/alfa_Giu ... ment.shtml
https://www.alfaworkshop.co.uk/alfa_Giu ... ment.shtml
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta
- lerppu
- Viestit: 5950
- Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
- Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
- Paikkakunta: Metsälä
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Takaluukun resonaatio saatu kuriin! Tiivistenauhaa muovireunan ja pellin väliin. Piukka sovitus ja kumitiiviste hiljensivät takakoslan tärinän eikä turhia pärinöitä perän suunnasta enää kuule. Follow me for more niksipirkkailua!