Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Alfissimo
Viestit: 8535
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

jknracing kirjoitti:
03 Syys 2022, 20:47
1750 TBI tykkää syödä öljyä ja pölläyttelee sillointällöin sinistä. Mikähän vois olla syynä? Huohotin sökö?
Historia tuntee myös rikkoontuneita ahtimiakin.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Kiisselilinko
Viestit: 24
Liittynyt: 18 Marras 2020, 09:03
Car(s): Alfa Romeo 159 2.4

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Kiisselilinko »

Tietääkö kukaan mitkä olis normaalit öljynpaineet 2.4jtdm koneella? Tyhjäkäynnin ja x-määrällä kierroksia?
Kolmas kampiakselin stefa tullut nyt ulos ja tähänmenessä vaihdettu öljynhuohotin ja öljysuodatin o-renkaineen myös huohottimen letkut käyty läpi ja oikeamäärä öljyä katsottu manuaalisesti. Alkaa loppumaan motivaatio tohon autoon🙄
Noh jos nyt vielä yhden stefan vaihtaa ja yrittäis kattoo millasilla paineilla on tyhjäkäynnillä. (Alle 2.7-3k kierroksi= ei ongelmaa, kaikki siitä yli niin stefa pullahtaa ulos😐)

Avatar
Polforea
Viestit: 10020
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Tuossa neidon punasessa sano mittari tyhjiksellä 5,4bar, imo kuulostaa hiukka reippaalta mutta voihan se olla. Sitä ei tullut kierroksilla ihmeteltyä.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Avatar
jknracing
Viestit: 3069
Liittynyt: 17 Huhti 2004, 07:50
Car(s): 7 x 156 V6, Seiskafemmoja, 159
Paikkakunta: lahti
Viesti:

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja jknracing »

"Historia tuntee myös rikkoontuneita ahtimiakin."

Kuvittelisin, että jos ahdin on loppu, niin tulis sitä sinistä kokoajan eikä vaan pöläystä epäsäännöllisin väliajoin. Taidan ensimmäiseksi laittaa pesuaineet öljyn sekaan ja vaihtaa uudet öljyt. Jatkaa asiaan syventymistä sitten kun näkee muuttuuko tilanne mihinkään.
Viimeksi muokannut jknracing, 05 Syys 2022, 22:21. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Free Alcohol - so much better than Alcohol Free

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4696
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Saiskos viritettyä (sisäkumi ja painemittari tms) mittauksen millä näkisi sen huohotuspaineen? Öljypaineeseen ei ole tietoa. Eikös tuolla stefan takana ole yleensä joku isohko kanava joka estää paineen kohdistumista stefaan?
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
Tiige
Viestit: 2633
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GT 3.2 Q2
GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon)
Paikkakunta: Turenki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Tiige »

Kampikammion paine siellä pitäisi olla eikä öljynpaineella ole mitään tekemistä sen kanssa. Jos se kierroksilla pullauttaa stefan ulos niin olisiko ohivuotoa niin reilusti että kampikammion paine nousee? En tiedä millainen huohotusjärjestelmä tuossa moottorissa on mutta pystyisikö sen poistamaan käytöstä hetkellisesti ja kokeilemaan onko vaikutusta. Eli huohotus letkulla ulkoilmaan ja tulppaa imuputken yhteen.
ex. 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta

Avatar
nipaka
Viestit: 1671
Liittynyt: 26 Syys 2018, 17:54
Car(s): Lancia Kappa
Joitain takapotku Fiateja
Paikkakunta: Askola

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja nipaka »

Tarkasta ettei huohotin ole tukossa. Stefan pullahtamisia tapahtuu talvella huohottimen jäätyessä.
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.

Avatar
jknracing
Viestit: 3069
Liittynyt: 17 Huhti 2004, 07:50
Car(s): 7 x 156 V6, Seiskafemmoja, 159
Paikkakunta: lahti
Viesti:

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja jknracing »

Muljahtaako se stefa kokonaan pois paikoiltaan vai pullahtaako se kumi tiivistepinnan kohdalta nurin/ulos?
Free Alcohol - so much better than Alcohol Free

Avatar
jknracing
Viestit: 3069
Liittynyt: 17 Huhti 2004, 07:50
Car(s): 7 x 156 V6, Seiskafemmoja, 159
Paikkakunta: lahti
Viesti:

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja jknracing »

jknracing kirjoitti:
05 Syys 2022, 22:12
"Historia tuntee myös rikkoontuneita ahtimiakin."

Kuvittelisin, että jos ahdin on loppu, niin tulis sitä sinistä kokoajan eikä vaan pöläystä epäsäännöllisin väliajoin. Taidan ensimmäiseksi laittaa pesuaineet öljyn sekaan ja vaihtaa uudet öljyt. Jatkaa asiaan syventymistä sitten kun näkee muuttuuko tilanne mihinkään.
Hyvin ainakin ahtaa vielä. Nyt alkoi luistamaan kytkin kun kutonen päällä ahtopainemittarin viisari osoitti 1.5 Bar. :mrgreen: :drinking:

Kyllä täst vielä rouvalle hyvä työmatkakulkine tulee muutamaksi vuodeksi kun ensiks vaan vaihtelee vähän osia...
Free Alcohol - so much better than Alcohol Free

Kiisselilinko
Viestit: 24
Liittynyt: 18 Marras 2020, 09:03
Car(s): Alfa Romeo 159 2.4

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Kiisselilinko »

jknracing kirjoitti:
06 Syys 2022, 20:38
Muljahtaako se stefa kokonaan pois paikoiltaan vai pullahtaako se kumi tiivistepinnan kohdalta nurin/ulos?
Tulee ulos sen kuminverran🙄
nipaka kirjoitti:
06 Syys 2022, 15:07
Tarkasta ettei huohotin ole tukossa. Stefan pullahtamisia tapahtuu talvella huohottimen jäätyessä.
Tarkistettu, ei apua
Tiige kirjoitti:
06 Syys 2022, 12:32
Kampikammion paine siellä pitäisi olla eikä öljynpaineella ole mitään tekemistä sen kanssa. Jos se kierroksilla pullauttaa stefan ulos niin olisiko ohivuotoa niin reilusti että kampikammion paine nousee? En tiedä millainen huohotusjärjestelmä tuossa moottorissa on mutta pystyisikö sen poistamaan käytöstä hetkellisesti ja kokeilemaan onko vaikutusta. Eli huohotus letkulla ulkoilmaan ja tulppaa imuputken yhteen.
Ohivuoto pitää varmaan mitata joka pytystä🤔 mutta kyllähän kampiakselilla öljy käy, niin kai silläkin jotain vaikutusta voi olla:/ pitää myös koittaa irrottaa tuo huohotinletku joka menee imuputkeen🤔

HessuS
Viestit: 22
Liittynyt: 23 Kesä 2022, 21:12
Car(s): Alfa Romeo 159 3.2JTS Q4 -07
Maserati Biturbo 2.24v -90

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja HessuS »

Heh, isojötsin kanssa kävi niin että startti meni jumiin - piti laittaa vaihde päälle ja nylkytellä pari kertaa ees taas niin taas rupesi toimimaan.

Eli onko tietoa voiko tuota starttia huoltaa itse, vai pitääkö uutta ruveta etsimään? Golfissa oli joskus tämmöistä ja se meni kyllä putsaamalla ja rasvalla.

Niin ja saakos tuon irti repimättä auki puolta konehuonetta?

Avatar
Polforea
Viestit: 10020
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Mistä vuotaa öljyä 2.4JTDm, jossa kastuu moottorin takapuoli jakopään päästä melko alhaalta? Valuu siitä sitten apurungon kautta maahan. Öljyfiltterin seutu näyttää puhtaalta, on siitä reunempana ja alempana selkeästi.

Nyt kirjoittaessa tulee mieleen, että mitenhän tuossa olikaan toteutettu öljytikun yhteys öljypohjan suuntaan?
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Avatar
Vainio
Viestit: 696
Liittynyt: 16 Syys 2010, 17:50
Car(s): ex. 159 2.4JTDM
Kehonsiirrin Tojota
Paikkakunta: Lahti

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Vainio »

Öljytikun putken liitos öljypohjaan tai sit suodatinjalalta öljyn jäähdytyskennolle menevien putkien liitokset arvattu.
E. Nii, kait nuo putketkin hapantua sopivasti :)
2_4Dmotor.jpg
2_4Dmotor.jpg (64.21 KiB) Katsottu 1018 kertaa

Avatar
Polforea
Viestit: 10020
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Kiitos kuvasta! Nuo tosiaan osuu aika lähelle oikeita seutuja, joten eiköhän noihin kannata paha silmä sihdata.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

petcast
Viestit: 51
Liittynyt: 29 Helmi 2016, 15:11
Car(s): Alfa Romeo 159 2,0 JTDM vm. 2009
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja petcast »

Osaisko joku päätellä mistä johtuu 159:n jarrujen ravistus?

Viime vuoden loppupuolella alkoi autossani viheliäinen ongelma. Jarrutuksissa alkoi ratissa tuntumaan ravistusta. Päättelin jarrulevyjen menneen edestä jostain syystää kieroksi. Siksipä päätin laittaa kerralla uusiksi sekä etu että taka levyt ja samalla tietenkin palat. Tuli hifisteltyä sen verran että tilasin Autodocilta oikein reikälevyt ihan ulkonäköä kohentaakseni.

Levyt asennettiin alle marraskuussa 2021. Ehdin ajella autolla 1-2 kuukautta kun ongelma palasi. Taas rattia alkoi ravistaa jarrutuksissa. Samalla huomasin jarruissa outoa puoltamista silloin kun keli oli märkä/loskainen. Ajattelin vian johtuvan noista reikäjarrulevyistä, ja alkoi hitonmoinen, pari kuukautta kestänyt taistelu Autodocin, ja takuuasioiden kanssa.

Sain rahani Autodocilta jossain vaiheessa takaisin, mutta sitä ennen olin jo tilannut autooni uudet/alkuperäiset 330mm Brembon etelevyt ja palat, ja asennuttanut ne alle. Samalla kaikki jarrusylinterit ja satulat käytiin perusteellisesti läpi. Kaikki näytti asennusvaiheessa pelaavan virheettömästi jarrusylinterejä myöten.

Siltä auto tuntuikin alkuun. Mutta....... 2-3 viikon ajon jälkeen jarrujen ongelmat palasivat. Jotenkin ongelma oli alkuun sen luontoinen että sitä oli vaikea paikallistaa. Tuntui siltä että hytkyminen olisi jarrutuksissa takana. Joskus se tuntui taas ratissa. Eilen ajellessani töistä kotiin oli ratin ravistus jartutuksissa ihan selvä. Se missä nopeudessa jarrutuksen tekee tuntuu myös vaikuttavan asiaan. Maantienopeuksissa ja 30-40kmh ongelma on hyvin pieni. 60kmh kaikkein pahin.

Pää leviää asian kanssa. Olen käyttänyt autoa tuttuni pajalla viimeksi 2 viikkoa sitten. Vikaa on etsitty turhaan. Sylinterit ei jumita, ja levyt+palat näyttää silmämääräisesti olevan kunnossa. Levyjen suoruutta ei ole tarkistettu. Vielä! Jos levyt ovat taas kierot, on jarruissa nyt joku ihan perseillään. Tai sitten ongelma on ihan joku muu kuin jarrut. Syttyiskö noilla tiedoilla lamppu kellään, mistä vikaa kannattais katella?

Auto: 2010 mallin 159 2,0 JTDM, Sedan, 170hp (ohjelmoitu 200hp/440Nm), ajettu 147tkm

Avatar
Polforea
Viestit: 10020
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Ensimmäisen levy&pala -jumpan jälkeen teki mieli veikata jarrusatulassa jumittelevaa mäntää, mutta jos kerran satulat on sittemmin käyty täikammalla läpi, niin tuskin on siitä. Mutta jarrulevyjen lisäksi kannattaa tarkistaa ainakin napojen suoruus ja kunto - onko muuten jo vaihdettu pyöränlaakerit eteen, vai vieläkö mennään alkuperäisillä? Noilla kilsoilla voi olla kummin vaan.

Out-of-the-box -ajatteluna kannattaa myös tarkistaa nivelet, puslat yms. Viisysissä en ole moista kohdannut, mutta eräässä saksanseisojassa hämmentää jarruravistelua aiheutti raidetangon sisäpään välys. Jos pyörä pääsee sopivasti heilumaan liikaa, voi se näköjään jarrutilanteessa esiintyä erikoisellakin tavalla.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4696
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Sitten vielä pienempään marginaaliin. Jarruletkun sisävulganisoinnin irtoaminen. Neste ei virtaa kunnolla takaisin.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

petcast
Viestit: 51
Liittynyt: 29 Helmi 2016, 15:11
Car(s): Alfa Romeo 159 2,0 JTDM vm. 2009
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja petcast »

Polforea kirjoitti:
23 Syys 2022, 06:47
Ensimmäisen levy&pala -jumpan jälkeen teki mieli veikata jarrusatulassa jumittelevaa mäntää, mutta jos kerran satulat on sittemmin käyty täikammalla läpi, niin tuskin on siitä. Mutta jarrulevyjen lisäksi kannattaa tarkistaa ainakin napojen suoruus ja kunto - onko muuten jo vaihdettu pyöränlaakerit eteen, vai vieläkö mennään alkuperäisillä? Noilla kilsoilla voi olla kummin vaan.

Out-of-the-box -ajatteluna kannattaa myös tarkistaa nivelet, puslat yms. Viisysissä en ole moista kohdannut, mutta eräässä saksanseisojassa hämmentää jarruravistelua aiheutti raidetangon sisäpään välys. Jos pyörä pääsee sopivasti heilumaan liikaa, voi se näköjään jarrutilanteessa esiintyä erikoisellakin tavalla.
Täytyy tutkia asiaa. Auto tuli minulle pari vuotta sitten Viron kautta Saksasta. Viimeisimpänä huoltona siihen oli vaihdettu oikean puolen vetari. Tuo vetari osoittautui tarvikkeeksi ja oli mitoiltaan erilainen kuin alkuperäinen. Ajossa ei ongelmia esiintynyt. Varmuuden vuoksi vaihdoimme autoon alkuperäisen vetoakselin ja samassa yhteydessä uusittiin oikean puolen etulaakeri. Myös takaa on uusittu jomman kumman puolen laakeri. Pari laakereista on siis vielä uusimatta.

Tuttuni kertoi juuri hakeneensa lainaksi heittokellon. Tutkitaan nyt alkuun että onko levyt pysyneet suorina. Siitäpä sitten syytä metsästämään. Mikä vääntää levyt kieroiksi, tai jos vika ei olekaan levyissä, niin missä sitten...... Kiitokset vinkeistä.

Avatar
palkus
Viestit: 5114
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja palkus »

^Ookkona koittanut oikein kunnon jarrutusta jostain konenetievauhdista?
"puhun niin totta kuin osaan"

Cromahdus
Viestit: 21
Liittynyt: 30 Elo 2019, 10:59
Car(s): Alfa Romeo 159 2.4 JTDm Sportwagon Q-tronic 2008
Fiat Croma 1.9 Multijet 16v 2006,
Lancia Kappa Berlina 2.4 1995

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Cromahdus »

Alkoi 159 2.4 merkkaamaan reviriiään. Syynä vuotava kampiakselin stefa. Olikos nuo stefan mitat 7x31x41?. ePeristä ei osunut silmään alkuperäisnumeroa.

FinPat
Viestit: 5117
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja FinPat »

petcast kirjoitti:
24 Syys 2022, 09:25
Tuttuni kertoi juuri hakeneensa lainaksi heittokellon. Tutkitaan nyt alkuun että onko levyt pysyneet suorina. Siitäpä sitten syytä metsästämään. Mikä vääntää levyt kieroiksi, tai jos vika ei olekaan levyissä, niin missä sitten...... Kiitokset vinkeistä.
Yleensähän levyt eivät oikeasti väänny vaan heitto tulee epätasaisesta kulumisesta tai "lasittumisesta" johtuvasta materiaalien kerääntymisestä levyn pintaan.

Bonezii
Viestit: 30
Liittynyt: 10 Syys 2021, 12:30
Car(s): Sportwagon 1.9 JTS 159 -06

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Bonezii »

Öljy haisee bensalta ja alkanut savuttaa sinisen harmaata savua.

Tarviiko huolestua? :-D
perkele pitääkö alkaa remppailee konetta nyt sitten...

Edit: Obd lukija oli tallentanu jotain nokka-akseliin tunnistimeen liittyvää. Nollasin ja katson tuleeko takaisin. Voisikohoan se nykiminen mahdollisesti johtua tuosta? Ei auttanut injection cleanerit yhtään.

Avatar
Mikael J
Viestit: 163
Liittynyt: 09 Kesä 2013, 20:41
Car(s): Alfa 159 2.2jts
Paikkakunta: Kuopio

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Mikael J »

Tuttua vikakoodia pukkaa. Eli P0016 (nokka-akselin korrelaatio, synkronointivaihe pako)

Ajettu 146.000km. 2.2 siis. Jakoketju sarja vaihdettu liikkeessä 2014, 95,000km kohdalla. Tasapainoketjun osia tosin ei.

Joko ois taas uuden ketjun paikka vai onko muita vaihtoehtoja ensin?
Ajoituksen solenoideja oon aina öljyn vaihdon yhteydessä putsannut.
Mitenkä toi ketjun kiristin? Täällä on joskus pelkästään sen vaihtamalla saatu tuloksia aikaan...

Auto pelittää kyllä muuten mainiosti ja kiihtyy normaalisti.

Avatar
jargon
Viestit: 521
Liittynyt: 28 Elo 2011, 21:42
Car(s): 33 -84 (1,7 16v)

ja Romanialainen käyttis
(ex 33 1,7 -92, 164 super 3,0 -96, 156sw 2,5 -03, 159sw 2,2 -06, 159 2,2 -06)
Paikkakunta: Varkaus

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja jargon »

Mikael J kirjoitti:
02 Loka 2022, 15:15
Tuttua vikakoodia pukkaa. Eli P0016 (nokka-akselin korrelaatio, synkronointivaihe pako)

Ajettu 146.000km. 2.2 siis. Jakoketju sarja vaihdettu liikkeessä 2014, 95,000km kohdalla. Tasapainoketjun osia tosin ei.

Joko ois taas uuden ketjun paikka vai onko muita vaihtoehtoja ensin?
Ajoituksen solenoideja oon aina öljyn vaihdon yhteydessä putsannut.
Mitenkä toi ketjun kiristin? Täällä on joskus pelkästään sen vaihtamalla saatu tuloksia aikaan...

Auto pelittää kyllä muuten mainiosti ja kiihtyy normaalisti.
Mulla oli noin 30tkm edellisen vaihdon jälkeen ketjujumppa edessä, siitä kiristimen laahaimesta oli irronnut pinta

Avatar
palkus
Viestit: 5114
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja palkus »

Onkos näissä ketjujen vaihoissa vaihettu kaikki liittyvät osaset? Onkosta laahaimet olleet oe-osia vai tarvikkeita?
"puhun niin totta kuin osaan"

Avatar
jargon
Viestit: 521
Liittynyt: 28 Elo 2011, 21:42
Car(s): 33 -84 (1,7 16v)

ja Romanialainen käyttis
(ex 33 1,7 -92, 164 super 3,0 -96, 156sw 2,5 -03, 159sw 2,2 -06, 159 2,2 -06)
Paikkakunta: Varkaus

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja jargon »

^mulla oli vaihdettu ainakin laahaimet lisäksi, tarvikeosat käsittäkseni, ainakin tasapainoakselien rattaissa teksti improved design, usa.
Tehty liikkeessä "alfa romeoihin perehtyneen mekanikon toimesta"

Avatar
AmericanItalian
Viestit: 80
Liittynyt: 29 Huhti 2017, 21:33
Car(s): Alfat: 159 2.4jtdm -06 ja 156 2.5 V6 -03
Mersu: SLK r170 230 -98 kompressor
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja AmericanItalian »

petcast kirjoitti:
23 Syys 2022, 04:17
Osaisko joku päätellä mistä johtuu 159:n jarrujen ravistus?

Tuossa jo tulikin pari hyvää vinkkiä mutta itselle tuli mieleen että onhan aina uusien jarrulevyjen kanssa menty varovasti ensimmäiset 100-200km…kovin helpolla tulee itsekullakin painettua poljinta liian kovaa enne kuin levyt on kunnolla ”asettuneet”

Avatar
AmericanItalian
Viestit: 80
Liittynyt: 29 Huhti 2017, 21:33
Car(s): Alfat: 159 2.4jtdm -06 ja 156 2.5 V6 -03
Mersu: SLK r170 230 -98 kompressor
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja AmericanItalian »

Oma kyssäri tai tiedustelu liittyy outoon humisevaan ääneen 90-120 ja kovemmissa nopeuksissa. Rengas ja spaceri showta kesältä epäilen itse tässä kohtaa ja pitää kokeilla toisilla renkailla vielä. Ääni siis katoaa kun rattia kääntää edes vähän. Kaikki pyöränlaakerit on vaihdettu keväällä.

Avatar
Maunu
Viestit: 3298
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
Paikkakunta: Pori

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Mulla piti uusi laakeri pientä ääntä joskus. Syyksi paljastui liian löysäksi jäänyt vetoakselin mutteri.
Laakerissa tuntui selvä välys kun otti renkaasta kiinni ja heilutti sitä.
Luultavasti vetonivelen akselin urat olivat vähän turhan ruosteiset kun mutterin kiinni laitoin. Kaikki tuntui olevan ok muutaman päivän.
Mutterin kiristämisellä selvittiin. Ainakin vielä samainen laakeri on autossa kiinni ja toimii edelleen.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Vastaa Viestiin