Giulia jumissa, sähköinen käsijarru päällä
Valvoja: Moderators
-
- Viestit: 29
- Liittynyt: 02 Touko 2009, 16:31
- Car(s): Giulia 2.2 AT8 Super ex Renault Talisman, AR 166 2.5V6 03
- Paikkakunta: Espoo
Giulia jumissa, sähköinen käsijarru päällä
Jonkin aikaa ensin ei ei toiminut, mennyt päälle, sitten yhtenä päivänä kun piti lähteä niin olikin tiukassa jumissa. Ei kun hinaten pienelle korjaamolle. Korjaamo osasi vapauttaa ja epäaktivoida, mutta ei korjata vikaa. Mikä on hankalaa on hinaus, voisikohan tuon vapautuksen tehdä kotona tai jopa tien päällä? Hinausmiehen mukaan sähköisen käsijarrun jumit ovat yleisiä.
- UusAlfisti
- Viestit: 76
- Liittynyt: 19 Helmi 2021, 20:55
- Car(s): Alfa Romeo Giulia 2.0 TB (exä)
Alfa Romeo 159 2.2 JTS (nykyinen)
Audi a4 b8 2.0 TDI exä (elämäni yks suurimpia virheitä)
Renault Clio sport 2.0 RS 172 (my first love)
Citroen C3 Picasso (Niin ruma että oli söpö)
Re: Giulia jumissa, sähköinen käsijarru päällä
Mulla täysin sama ongelma, BestDrive suutarila ei osannu sanoo muutakun satulat on kaput ja yli tonnin remppa. Mihin veit ja mitä ne tarkalleen teki?
Alfa Romeo, joka on tehnyt kuljettajista mekaanikkoja vuodesta 1910 lähtien.
- Polforea
- Viestit: 11605
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Giulia jumissa, sähköinen käsijarru päällä
Anteeksi maalaisuuteni, mutta mitä tuo muutasanomattomuus pitää sisällään? Tarkoittaako se syytä satuloiden jumimiselle, vai sitä että eivät ole ajelleet jarruja diagnostiikalla ja tutkineet vikaa syvällisemmin, jolloin voisi kyseenalaistaa diagnoosin?
Äkkiseltään kuulostaa aika jännältä, jos molemmat satulat jumii samaan aikaan. Onhan se mahdollista, mutta äkkiseltään tekisi kyllä mieli tutkia, että onko sittenkin syynä joku muu kuin ne itse satulat...
Äkkiseltään kuulostaa aika jännältä, jos molemmat satulat jumii samaan aikaan. Onhan se mahdollista, mutta äkkiseltään tekisi kyllä mieli tutkia, että onko sittenkin syynä joku muu kuin ne itse satulat...
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
- UusAlfisti
- Viestit: 76
- Liittynyt: 19 Helmi 2021, 20:55
- Car(s): Alfa Romeo Giulia 2.0 TB (exä)
Alfa Romeo 159 2.2 JTS (nykyinen)
Audi a4 b8 2.0 TDI exä (elämäni yks suurimpia virheitä)
Renault Clio sport 2.0 RS 172 (my first love)
Citroen C3 Picasso (Niin ruma että oli söpö)
Re: Giulia jumissa, sähköinen käsijarru päällä
Tämä juuri. Autoa ei edes ”ajettu” sisälle, ulkosaltaan yritti kai jollain tavalla saada kässärin pois päältä, en kyllä usko et lähti diagnosoimaan jarruja erityisemmin. Ja kun mitä tuolta ulkomaan foorumeilta lukenut vastaavia tapauksia on monta ja kyseinen vika voidaan luokitella mun mielestä tyyppiviaksi, missään niissä ei ollut ymmärtääkseni satulavikaa..Polforea kirjoitti: ↑10 Helmi 2023, 15:02Anteeksi maalaisuuteni, mutta mitä tuo muutasanomattomuus pitää sisällään? Tarkoittaako se syytä satuloiden jumimiselle, vai sitä että eivät ole ajelleet jarruja diagnostiikalla ja tutkineet vikaa syvällisemmin, jolloin voisi kyseenalaistaa diagnoosin?
Äkkiseltään kuulostaa aika jännältä, jos molemmat satulat jumii samaan aikaan. Onhan se mahdollista, mutta äkkiseltään tekisi kyllä mieli tutkia, että onko sittenkin syynä joku muu kuin ne itse satulat...
Löysin jonkinlaisen ”kotikonstin” ottamalla virtaa akusta ja antaa virtaa sinne ”terminaaliin”, mut tässä säässä ulkosalla varsinkin omasta kädestä en viitti. Mainitsin tästä konstista heille, sanoivat vaan että ei kannata, saattaa sähköt sekoo kokonaan yms.
Alfa Romeo, joka on tehnyt kuljettajista mekaanikkoja vuodesta 1910 lähtien.
- Polforea
- Viestit: 11605
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Giulia jumissa, sähköinen käsijarru päällä
Ihan en tuolla speksillä vetäisi nimeä tonnin satulanvaihtoon...
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
-
- Viestit: 1591
- Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
- Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004
Re: Giulia jumissa, sähköinen käsijarru päällä
Eikö "brake service" vapauta käsijarrun, mutta onko niin että silloin ei saa myöskään autoa käyntiin?köysti kirjoitti: ↑31 Heinä 2019, 14:50Jonkin aikaa ensin ei ei toiminut, mennyt päälle, sitten yhtenä päivänä kun piti lähteä niin olikin tiukassa jumissa. Ei kun hinaten pienelle korjaamolle. Korjaamo osasi vapauttaa ja epäaktivoida, mutta ei korjata vikaa. Mikä on hankalaa on hinaus, voisikohan tuon vapautuksen tehdä kotona tai jopa tien päällä? Hinausmiehen mukaan sähköisen käsijarrun jumit ovat yleisiä.
Ei kai vika satulassa ole, sähkömoottori?
- UusAlfisti
- Viestit: 76
- Liittynyt: 19 Helmi 2021, 20:55
- Car(s): Alfa Romeo Giulia 2.0 TB (exä)
Alfa Romeo 159 2.2 JTS (nykyinen)
Audi a4 b8 2.0 TDI exä (elämäni yks suurimpia virheitä)
Renault Clio sport 2.0 RS 172 (my first love)
Citroen C3 Picasso (Niin ruma että oli söpö)
Re: Giulia jumissa, sähköinen käsijarru päällä
Mun tapauksessa brake service oli se joka aiheutti kässärin jumittamisen. Ennen sitä oli vikavaloa mutta autolla ajo ihan normaalisti. Eilen yöllä otti pataan se vikavalo, kokeilin piruuttani et saisko sen nollattua sieltä brake servicen kautta.. noh, onnistuhan se ja kässäri meni päälle (kumpa ei ois menny) mut ei enään antanu periks. Aamulla hinattiin Suutarilaan.jmi kirjoitti: ↑10 Helmi 2023, 22:18Eikö "brake service" vapauta käsijarrun, mutta onko niin että silloin ei saa myöskään autoa käyntiin?köysti kirjoitti: ↑31 Heinä 2019, 14:50Jonkin aikaa ensin ei ei toiminut, mennyt päälle, sitten yhtenä päivänä kun piti lähteä niin olikin tiukassa jumissa. Ei kun hinaten pienelle korjaamolle. Korjaamo osasi vapauttaa ja epäaktivoida, mutta ei korjata vikaa. Mikä on hankalaa on hinaus, voisikohan tuon vapautuksen tehdä kotona tai jopa tien päällä? Hinausmiehen mukaan sähköisen käsijarrun jumit ovat yleisiä.
Ei kai vika satulassa ole, sähkömoottori?
Alfa Romeo, joka on tehnyt kuljettajista mekaanikkoja vuodesta 1910 lähtien.
-
- Viestit: 31
- Liittynyt: 01 Tammi 2022, 16:32
- Car(s): Giulia Diesel 2016
Re: Giulia jumissa, sähköinen käsijarru päällä
Saman kokenut. Vuosi sitten talvella käsijarru ei halunnut mennä pakkasella aina päälle, kaivoin valikosta Brake Servicen ja sen jälkeen auto ei enää liikkunut muuta kuin vinssillä hinurin lavalle.
Ei tarvinnut uusia satuloita, eikä muutenkaan ollut mitään muuta varsinaista vikaa kuin italialaisen insinöörin aivopieru, jonka ansiosta käsijarrun saa sopovissa olosuhteissa lukittua valikosta niin, ettei sitä pysty sieltä enää avaamaan. Toimintaongelmaan taas olivat syynä pakkanen, vesi ja jää. Takajarrulevyt menivät uusiksi, mutta sillä ei toki ollut mitään tekemistä jumin tai Brake Service -katastrofin kanssa. Auto oli muutenkin menossa määräaikaishuoltoon, ja lasku jäi jopa Deltassa jakohihnan vaihtoineen alle tuon tonnin, mitä sinulle lupailtiin jarrukeikan kustannukseksi.
Ei tarvinnut uusia satuloita, eikä muutenkaan ollut mitään muuta varsinaista vikaa kuin italialaisen insinöörin aivopieru, jonka ansiosta käsijarrun saa sopovissa olosuhteissa lukittua valikosta niin, ettei sitä pysty sieltä enää avaamaan. Toimintaongelmaan taas olivat syynä pakkanen, vesi ja jää. Takajarrulevyt menivät uusiksi, mutta sillä ei toki ollut mitään tekemistä jumin tai Brake Service -katastrofin kanssa. Auto oli muutenkin menossa määräaikaishuoltoon, ja lasku jäi jopa Deltassa jakohihnan vaihtoineen alle tuon tonnin, mitä sinulle lupailtiin jarrukeikan kustannukseksi.
- UusAlfisti
- Viestit: 76
- Liittynyt: 19 Helmi 2021, 20:55
- Car(s): Alfa Romeo Giulia 2.0 TB (exä)
Alfa Romeo 159 2.2 JTS (nykyinen)
Audi a4 b8 2.0 TDI exä (elämäni yks suurimpia virheitä)
Renault Clio sport 2.0 RS 172 (my first love)
Citroen C3 Picasso (Niin ruma että oli söpö)
Re: Giulia jumissa, sähköinen käsijarru päällä
Eli hinurilla Deltaan mitä ne siellä teki saadakseen kässärin pois päältä? Millä paikkakunnalla tämä kyseinen Delta?Bulligator kirjoitti: ↑11 Helmi 2023, 10:04Saman kokenut. Vuosi sitten talvella käsijarru ei halunnut mennä pakkasella aina päälle, kaivoin valikosta Brake Servicen ja sen jälkeen auto ei enää liikkunut muuta kuin vinssillä hinurin lavalle.
Ei tarvinnut uusia satuloita, eikä muutenkaan ollut mitään muuta varsinaista vikaa kuin italialaisen insinöörin aivopieru, jonka ansiosta käsijarrun saa sopovissa olosuhteissa lukittua valikosta niin, ettei sitä pysty sieltä enää avaamaan. Toimintaongelmaan taas olivat syynä pakkanen, vesi ja jää. Takajarrulevyt menivät uusiksi, mutta sillä ei toki ollut mitään tekemistä jumin tai Brake Service -katastrofin kanssa. Auto oli muutenkin menossa määräaikaishuoltoon, ja lasku jäi jopa Deltassa jakohihnan vaihtoineen alle tuon tonnin, mitä sinulle lupailtiin jarrukeikan kustannukseksi.
En käsitä tota hinta-arviota mitä mulle täräytettiin.. 748€ per puoli ja + työt siihen päälle (joka tulee kalliimmaksi koska pitää ulkona tehdä)
Kiitos etukäteen!
Alfa Romeo, joka on tehnyt kuljettajista mekaanikkoja vuodesta 1910 lähtien.
-
- Viestit: 31
- Liittynyt: 01 Tammi 2022, 16:32
- Car(s): Giulia Diesel 2016
Re: Giulia jumissa, sähköinen käsijarru päällä
Herttoniemen Delta Helsingissä, sinne olin tosiaan jo varannut vuosihuoltoajan ( <- miksi ihmeessä?!? No koska vastikään hankitun auton myyjä oli luvannut merkkiliikkeen määräaikaishuollon mukaan kauppaan).
Käsijarrun vapautus ei ymmärtääkseni ollut kummoinen operaatio (eikä siitä näy edes olevan laskulla omaa riviään), mutta se piti tehdä mekaanisesti jostain x-kautta ja olikohan peräti joku pyörä irrotettuna; ajotietokoneesta sen siis sai vain päälle muttei pois.
Käsijarrun vapautus ei ymmärtääkseni ollut kummoinen operaatio (eikä siitä näy edes olevan laskulla omaa riviään), mutta se piti tehdä mekaanisesti jostain x-kautta ja olikohan peräti joku pyörä irrotettuna; ajotietokoneesta sen siis sai vain päälle muttei pois.
-
- Viestit: 1591
- Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
- Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004
Re: Giulia jumissa, sähköinen käsijarru päällä
Netissä paljon videoita, joissa neuvotaan, että käsijarrun saa pois päältä manuaalisesti irroittamalla sähkömoottorin, jonka alta saa pyöritettyä männän taaksepäin.
- UusAlfisti
- Viestit: 76
- Liittynyt: 19 Helmi 2021, 20:55
- Car(s): Alfa Romeo Giulia 2.0 TB (exä)
Alfa Romeo 159 2.2 JTS (nykyinen)
Audi a4 b8 2.0 TDI exä (elämäni yks suurimpia virheitä)
Renault Clio sport 2.0 RS 172 (my first love)
Citroen C3 Picasso (Niin ruma että oli söpö)
Re: Giulia jumissa, sähköinen käsijarru päällä
Päivitystä tilanteeseen;
Deltalle siis hinattiin auto viime maanantaina, kässäri saatiin vapautettua sen kummempaa ongelmaa, ja sit paljastukin uus ongelma; jarruissa ei ollut yhtään tehoa ja ABS valo palaa. Tänään aamulla sain diagnoosin että ABS yksikkö sisänen mekaaninen vika, johdot on poks yms. 5000 € töineen ja osineen. Plus maukas odotusaika. En vaan käsitä miten näin voi käydä kässärin takia, jarrut kaikki toimi moitteettomasti..
Deltalle siis hinattiin auto viime maanantaina, kässäri saatiin vapautettua sen kummempaa ongelmaa, ja sit paljastukin uus ongelma; jarruissa ei ollut yhtään tehoa ja ABS valo palaa. Tänään aamulla sain diagnoosin että ABS yksikkö sisänen mekaaninen vika, johdot on poks yms. 5000 € töineen ja osineen. Plus maukas odotusaika. En vaan käsitä miten näin voi käydä kässärin takia, jarrut kaikki toimi moitteettomasti..
Alfa Romeo, joka on tehnyt kuljettajista mekaanikkoja vuodesta 1910 lähtien.
- Jiitee
- Viestit: 4512
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, IS250 ´07 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.
ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: Giulia jumissa, sähköinen käsijarru päällä
Oho, aika paukku... pitkää pinnaa nyt tarvitaan ja tsemppiä Juulian kanssa.
Ihmettelen suuresti, miten käsijarrujen vapautus voi aiheuttaa tuollaista tuhoa...
isot virrat josssakin ilman sulakettako .... ?
Ihmettelen suuresti, miten käsijarrujen vapautus voi aiheuttaa tuollaista tuhoa...
isot virrat josssakin ilman sulakettako .... ?
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too
- lerppu
- Viestit: 6195
- Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
- Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
- Paikkakunta: Metsälä
Re: Giulia jumissa, sähköinen käsijarru päällä
5 keur!UusAlfisti kirjoitti: ↑21 Helmi 2023, 10:34Päivitystä tilanteeseen;
Deltalle siis hinattiin auto viime maanantaina, kässäri saatiin vapautettua sen kummempaa ongelmaa, ja sit paljastukin uus ongelma; jarruissa ei ollut yhtään tehoa ja ABS valo palaa. Tänään aamulla sain diagnoosin että ABS yksikkö sisänen mekaaninen vika, johdot on poks yms. 5000 € töineen ja osineen. Plus maukas odotusaika. En vaan käsitä miten näin voi käydä kässärin takia, jarrut kaikki toimi moitteettomasti..
Mistä perkeleen unobtainiumista ne jarrut on tehty?
- mutt
- Viestit: 5677
- Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
- Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60
Re: Giulia jumissa, sähköinen käsijarru päällä
Asentajajamppa päättänyt ajaa kässärin auki ulkoisella virtalähteellä, ja tullut kytkeneeksi hieman vääriin napoihin? Tuli vain mieleen...
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Re: Giulia jumissa, sähköinen käsijarru päällä
Kai tuollainen ABS yksikkökin voi hajota mutta tavallisen harvinaista lienee. Ovatkohan oikeasti tehneet kunnon diagnoosin vai onkohan kyseessä "piuha kiinni ja mitä tietokone kertoo" -tyyppinen arvaus?lerppu kirjoitti: ↑21 Helmi 2023, 12:005 keur!UusAlfisti kirjoitti: ↑21 Helmi 2023, 10:34Päivitystä tilanteeseen;
Deltalle siis hinattiin auto viime maanantaina, kässäri saatiin vapautettua sen kummempaa ongelmaa, ja sit paljastukin uus ongelma; jarruissa ei ollut yhtään tehoa ja ABS valo palaa. Tänään aamulla sain diagnoosin että ABS yksikkö sisänen mekaaninen vika, johdot on poks yms. 5000 € töineen ja osineen. Plus maukas odotusaika. En vaan käsitä miten näin voi käydä kässärin takia, jarrut kaikki toimi moitteettomasti..
Mistä perkeleen unobtainiumista ne jarrut on tehty?
Anyway, ehkä käytetty osa toimisi tässä?
https://eurofrance24.com/catalog/product/view/id/172176
https://www.ebay.com/itm/154563470858
https://www.pieces-okaz.com/en/alfa-rom ... 38941.html
https://pkautoparts.com/alfa-romeo-giul ... t-pk500920
Re: Giulia jumissa, sähköinen käsijarru päällä
Mihin luotat nykyään eniten:
a) Merkkikorjaamon osaamiseen?
b) Poliitikon puheisiin?
c) Taksikuskin ajotaitoon ja paikallistuntemukseen?
- UusAlfisti
- Viestit: 76
- Liittynyt: 19 Helmi 2021, 20:55
- Car(s): Alfa Romeo Giulia 2.0 TB (exä)
Alfa Romeo 159 2.2 JTS (nykyinen)
Audi a4 b8 2.0 TDI exä (elämäni yks suurimpia virheitä)
Renault Clio sport 2.0 RS 172 (my first love)
Citroen C3 Picasso (Niin ruma että oli söpö)
Re: Giulia jumissa, sähköinen käsijarru päällä
Niiku just tämä, kun ei oikee löydy luottamusta näihin diagnooseihin ku ei todista sitä omilla silmillä.
Suutarilassa tonnin satula
Konalassa viiden tonnin ABS yksikkö
Hohhoijaa
1 asian tiedän mun Juuliassa olevan täysin vaihtokunnossa ja se on akku. Ekan kerran sain low battery level ilmotuksen about 1,5 kk sitten. Sitten tuli startstop ei käytettävissä. Sen ohella välillä tullu airbägejä sunmuita, mut itellä kertyy aika paljon kilometrejä jo päivän aikana niin aika nopeesti ne vikakoodit sieltä myös katos (paitsi startstoppi), niin aattelin et kyl tolla akulla kevääseen asti ajaa. No sit viimeisin on tää elektroninen käsijarru ei toiminnassa. Siitäkin sanottiin netissä muillakin palstoilla että 99% akku on kaput.
Tässä vaan, unelmoin ja fantasioin, voiks tää silti olla oikeesti vaan jostain perkeleen akusta? Delta mies torju ajatuksen heti ja rupes houhottaa täällä on alfa spesialisti jolla kokemusta jo 15-20vuotta (?)
Sen tiedän aika varmaks että kässäri vapautettiin samalla menetelmällä mitä mutt tossa aikasemmin mainitsi.
Ja FinPatin viimeiseen kysymykseen; näin osa-aikasena suharina niin nykypäivänä ei ainakaan enään siihen jälkimmäiseen
Suutarilassa tonnin satula
Konalassa viiden tonnin ABS yksikkö
Hohhoijaa
1 asian tiedän mun Juuliassa olevan täysin vaihtokunnossa ja se on akku. Ekan kerran sain low battery level ilmotuksen about 1,5 kk sitten. Sitten tuli startstop ei käytettävissä. Sen ohella välillä tullu airbägejä sunmuita, mut itellä kertyy aika paljon kilometrejä jo päivän aikana niin aika nopeesti ne vikakoodit sieltä myös katos (paitsi startstoppi), niin aattelin et kyl tolla akulla kevääseen asti ajaa. No sit viimeisin on tää elektroninen käsijarru ei toiminnassa. Siitäkin sanottiin netissä muillakin palstoilla että 99% akku on kaput.
Tässä vaan, unelmoin ja fantasioin, voiks tää silti olla oikeesti vaan jostain perkeleen akusta? Delta mies torju ajatuksen heti ja rupes houhottaa täällä on alfa spesialisti jolla kokemusta jo 15-20vuotta (?)
Sen tiedän aika varmaks että kässäri vapautettiin samalla menetelmällä mitä mutt tossa aikasemmin mainitsi.
Ja FinPatin viimeiseen kysymykseen; näin osa-aikasena suharina niin nykypäivänä ei ainakaan enään siihen jälkimmäiseen
Alfa Romeo, joka on tehnyt kuljettajista mekaanikkoja vuodesta 1910 lähtien.
- lerppu
- Viestit: 6195
- Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
- Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
- Paikkakunta: Metsälä
Re: Giulia jumissa, sähköinen käsijarru päällä
Joku Alfa tässä on itsellä reippaan vuosikymmenen aikana pyörinyt käsissä - ja kaikki käytettyjä - joten akkujen kanssa ollut jumppaa. Kun on ollut miltei mitä vain mystistä Alfassa tekeillä, akun vaihto on auttanut! 5 vuotias akku voi näissä kokemusasijantuntijuuden rintaäänellä olla jo vainaa, ja pulmia voi tulla aikaisemmin... Oma ajoprofiili on miltei tyystin lyhyitä kaupunkisiirtymiä, joten akkua kulutetaan. Ja sen vuoksi niitä vaihdetaan myös tiheästi.UusAlfisti kirjoitti: ↑21 Helmi 2023, 13:371 asian tiedän mun Juuliassa olevan täysin vaihtokunnossa ja se on akku.
Joten jos saan huudella vinkkiä, niin heti kun akku oireilee - vaihtoon. Aiheutuu tarpeetonta vaivaa jos pitkittää uuden hankintaa.
- matti_vuorio
- Viestit: 1547
- Liittynyt: 27 Kesä 2011, 19:57
- Car(s): Giulia Super 2.0 -17
Ex: Giulietta 1.4 Multiair -11,Bravo -08 JTD 150,Bravo -98 1.4,Sunny -86, Audi 100 -79 - Paikkakunta: Siikalatva
Re: Giulia jumissa, sähköinen käsijarru päällä
Kova on hinta. Osa numero 50562151 maksaa muualla noin 2000€ uutena ja romiksen hinta esim. Ruotsissa 7000kr.
Re: Giulia jumissa, sähköinen käsijarru päällä
Kai tuosta abs-yksiköstä pystytään testereillä havainnoimaan/testaamaan manuaalisesti esim. pumpun aktivointia? Ettei olisi niinkuin mersun surullisen kuuluisissa sbc-järjestelmissä, että kuitenkin itse pumppu väsähtänyt (ei kai sentään abs-yksikössä ole vastaavaa hienoa laskuria mitä mersulla oli ).
Raportoihan tänne sitten, mihin tässä lopulta päädytään ja missä oli vika, on meinaan kultaakin kalliimpaa tietotaitoa näin giuliasta haaveilevalle..
Raportoihan tänne sitten, mihin tässä lopulta päädytään ja missä oli vika, on meinaan kultaakin kalliimpaa tietotaitoa näin giuliasta haaveilevalle..
- karila
- Viestit: 1194
- Liittynyt: 28 Helmi 2011, 15:07
- Car(s): Giulia Veloce Q4 benzina 2020
Giulia 1600 Super Biscione 1970 - Paikkakunta: Turku
Re: Giulia jumissa, sähköinen käsijarru päällä
Juu, 5 v akku on nykyautossa jo vanha. Ja Giuliaa kannattaa ladata tasaisin väiajoin, varsinkin jos ajaa paljon taajamaa. Itse lataan 2 vkon välein varmuuden vuoksi. Kannatan myös ajatusta akun uusimisesta.lerppu kirjoitti: ↑21 Helmi 2023, 14:58Joku Alfa tässä on itsellä reippaan vuosikymmenen aikana pyörinyt käsissä - ja kaikki käytettyjä - joten akkujen kanssa ollut jumppaa. Kun on ollut miltei mitä vain mystistä Alfassa tekeillä, akun vaihto on auttanut! 5 vuotias akku voi näissä kokemusasijantuntijuuden rintaäänellä olla jo vainaa, ja pulmia voi tulla aikaisemmin... Oma ajoprofiili on miltei tyystin lyhyitä kaupunkisiirtymiä, joten akkua kulutetaan. Ja sen vuoksi niitä vaihdetaan myös tiheästi.UusAlfisti kirjoitti: ↑21 Helmi 2023, 13:371 asian tiedän mun Juuliassa olevan täysin vaihtokunnossa ja se on akku.
Joten jos saan huudella vinkkiä, niin heti kun akku oireilee - vaihtoon. Aiheutuu tarpeetonta vaivaa jos pitkittää uuden hankintaa.
- Kari
Paikalla
- Aquatica
- Viestit: 15122
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Nyxät:
Saparo Outback 2.0 Boxer diesel '11
Citruen C5 1.8 16v '02
Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99 - Paikkakunta: Mikkeli
Re: Giulia jumissa, sähköinen käsijarru päällä
Tässä voisi ajatella seuraavasti:
Akku on tunnetusti todennäköisesti vaihtokunnossa, testeri toki voi näyttää et kaikki OK. Eli se pitäisi *joka tapauksessa* vaihtaa.
Sehän olisi vain täys bonari, jos käkkäri alkaisi heräämään siinä samalla.
Ja tunnettu fakta Alfoissa on (jo ainakin 159:stä alkaen), että huono akku aiheuttaa mitä ihmeellisimpiä ongelmia. Uudemmissa sitten vieläkin enemmän, kun aivan älyttömän ylikonservatiivinen akunhallinta
Ainiin, jossain joitakin vuosia vanhassa (2019? 2020?) bimmerissä oli sellainen, että ylläpitolaturin kanssa homma ei toiminut jonkun airbagi-ecun tai vastaavan kanssa (tai koritietokoneen, sillä nyt ei olennaista väliä varmaan ole), uudella akulla sitten yhteys pelitti ja vikakoodejakaan ei enää löytynyt. Työkaveri vähän manaili, kun hälle ehdotettiin aika monen tonnin varaosaa.
Akku on tunnetusti todennäköisesti vaihtokunnossa, testeri toki voi näyttää et kaikki OK. Eli se pitäisi *joka tapauksessa* vaihtaa.
Sehän olisi vain täys bonari, jos käkkäri alkaisi heräämään siinä samalla.
Ja tunnettu fakta Alfoissa on (jo ainakin 159:stä alkaen), että huono akku aiheuttaa mitä ihmeellisimpiä ongelmia. Uudemmissa sitten vieläkin enemmän, kun aivan älyttömän ylikonservatiivinen akunhallinta
Ainiin, jossain joitakin vuosia vanhassa (2019? 2020?) bimmerissä oli sellainen, että ylläpitolaturin kanssa homma ei toiminut jonkun airbagi-ecun tai vastaavan kanssa (tai koritietokoneen, sillä nyt ei olennaista väliä varmaan ole), uudella akulla sitten yhteys pelitti ja vikakoodejakaan ei enää löytynyt. Työkaveri vähän manaili, kun hälle ehdotettiin aika monen tonnin varaosaa.
- UusAlfisti
- Viestit: 76
- Liittynyt: 19 Helmi 2021, 20:55
- Car(s): Alfa Romeo Giulia 2.0 TB (exä)
Alfa Romeo 159 2.2 JTS (nykyinen)
Audi a4 b8 2.0 TDI exä (elämäni yks suurimpia virheitä)
Renault Clio sport 2.0 RS 172 (my first love)
Citroen C3 Picasso (Niin ruma että oli söpö)
Re: Giulia jumissa, sähköinen käsijarru päällä
”Autonne tuli 13.2.2023 Delta Auto Konalaan koska käsijarru oli jäänyt päälle.
Oikea + Vasen, käsijarrumoottorien johtosarjojen johtoja poikki, nämä kunnostettu
Käsijarru toimii nyt. Mutta ABS/jarrujärjestelmän vikavaloja palaa ja ilmenee useita vikailmoituksia jarrujärjestelmästä
Yritetty AlfaRomeo Testerillä suorittaa eri sopeutuksia jarruihin tämän kuitenkaan onnistumatta. Autossa ei tällä hetkellä jarrutehostusta ollenkaan!!
Tarkistettu ABS yksikön liitännät, nämä ok. Päädytty ABS yksikön sisäiseen vikaan, ABS yksikkö uusittava.
Kustannusarvio 5000€
Jo tehty vianhaku ja korjaustoimet 800€
ABS yksikkö + vaihtotyö 4200€”
800 euroa vianhausta ja kässärin vapauttamisesta johon en usko et enempää kun 1-2h menny. Varmaan tiesitte jo, mut välttäkää oikeesti Deltaa ellette omista haistapaska rahaa paljon.
Oikea + Vasen, käsijarrumoottorien johtosarjojen johtoja poikki, nämä kunnostettu
Käsijarru toimii nyt. Mutta ABS/jarrujärjestelmän vikavaloja palaa ja ilmenee useita vikailmoituksia jarrujärjestelmästä
Yritetty AlfaRomeo Testerillä suorittaa eri sopeutuksia jarruihin tämän kuitenkaan onnistumatta. Autossa ei tällä hetkellä jarrutehostusta ollenkaan!!
Tarkistettu ABS yksikön liitännät, nämä ok. Päädytty ABS yksikön sisäiseen vikaan, ABS yksikkö uusittava.
Kustannusarvio 5000€
Jo tehty vianhaku ja korjaustoimet 800€
ABS yksikkö + vaihtotyö 4200€”
800 euroa vianhausta ja kässärin vapauttamisesta johon en usko et enempää kun 1-2h menny. Varmaan tiesitte jo, mut välttäkää oikeesti Deltaa ellette omista haistapaska rahaa paljon.
Alfa Romeo, joka on tehnyt kuljettajista mekaanikkoja vuodesta 1910 lähtien.
-
- Viestit: 944
- Liittynyt: 22 Syys 2011, 17:29
- Car(s): Model 3sr -21 & F-Pace -16 & Miata -90 ex: Niro -18, Proceed Gt -19, Sportage -16, F20 -12, E91 -09, Giulietta MA -11 SP I, Focus Wagon -13 147 "Ruttutukku" -07, E87 -07, GT selespeed -05, Delta 1.4Tjet -09, C2 -05, Xsara -98, ZX -97, BX -89, CX -87
- Paikkakunta: Espoo
Re: Giulia jumissa, sähköinen käsijarru päällä
^ Mutta giulia olisi nyt kuitenkin ajettavissa ilman abseja pois deltasta? Ajaa sen pois sieltä ja kokeilee akun vaihtoa ja ajaa sen sitten vaikka auto-milanoon jatkotutkimuksiin.
-
- Viestit: 1591
- Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
- Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004
Re: Giulia jumissa, sähköinen käsijarru päällä
Jos 100€/tunti niin johtojen kunnostamiseen ja testerin käyttöön mennyt 8 tuntiaUusAlfisti kirjoitti: ↑22 Helmi 2023, 14:37”Autonne tuli 13.2.2023 Delta Auto Konalaan koska käsijarru oli jäänyt päälle.
Oikea + Vasen, käsijarrumoottorien johtosarjojen johtoja poikki, nämä kunnostettu
Käsijarru toimii nyt. Mutta ABS/jarrujärjestelmän vikavaloja palaa ja ilmenee useita vikailmoituksia jarrujärjestelmästä
Yritetty AlfaRomeo Testerillä suorittaa eri sopeutuksia jarruihin tämän kuitenkaan onnistumatta. Autossa ei tällä hetkellä jarrutehostusta ollenkaan!!
Tarkistettu ABS yksikön liitännät, nämä ok. Päädytty ABS yksikön sisäiseen vikaan, ABS yksikkö uusittava.
Kustannusarvio 5000€
Jo tehty vianhaku ja korjaustoimet 800€
ABS yksikkö + vaihtotyö 4200€”
800 euroa vianhausta ja kässärin vapauttamisesta johon en usko et enempää kun 1-2h menny. Varmaan tiesitte jo, mut välttäkää oikeesti Deltaa ellette omista haistapaska rahaa paljon.
Miten ne johdot ovat menneet poikki, täytyy itsekin tutkia eikö niitä ole mitenkään suojattu.
Paikalla
- Aquatica
- Viestit: 15122
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Nyxät:
Saparo Outback 2.0 Boxer diesel '11
Citruen C5 1.8 16v '02
Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99 - Paikkakunta: Mikkeli
Re: Giulia jumissa, sähköinen käsijarru päällä
Normityöveloitus taitaa olla jo sen 100e/h marmorilla. Sähkötyöt on monesti karkeasti tuplat, joten äkkiä se 4h tossa on käytetty johtojen fiksailuihin, mittauksiin jne - etenkin jos on yhtään vähemmän touhunnut Giulian kanssa.
Ja kyllähän se on mahdollista, että ABS-yksikkö on gonahtanut.
Vaan kuinkahan usein noita oikeasti hajoaa, kun tosi moni moinen diagnoosi on oikeasti ollut jossain muualla? Maadotuksessa ongelmaa tai sähkönsaannissa (ja tässä päästään taas siihen akkuun. 159 jo herjaa ABS:sta sun muista, jos akun jännite kyykkää tarpeeksi. Ja tuo on sentään vaan tyhmä systeemi ilman liikaa älyä.).
Ja kyllähän se on mahdollista, että ABS-yksikkö on gonahtanut.
Vaan kuinkahan usein noita oikeasti hajoaa, kun tosi moni moinen diagnoosi on oikeasti ollut jossain muualla? Maadotuksessa ongelmaa tai sähkönsaannissa (ja tässä päästään taas siihen akkuun. 159 jo herjaa ABS:sta sun muista, jos akun jännite kyykkää tarpeeksi. Ja tuo on sentään vaan tyhmä systeemi ilman liikaa älyä.).
- matti_vuorio
- Viestit: 1547
- Liittynyt: 27 Kesä 2011, 19:57
- Car(s): Giulia Super 2.0 -17
Ex: Giulietta 1.4 Multiair -11,Bravo -08 JTD 150,Bravo -98 1.4,Sunny -86, Audi 100 -79 - Paikkakunta: Siikalatva
Re: Giulia jumissa, sähköinen käsijarru päällä
Äkkiä pois vaan tuolta. Tuossahan pääsee ihan tienaamaan jo sitenkin, että hankki uuden 2000€ yksikön, niin jää asennusrahaa 2200€. Purkuosana voi olla tosiaan muutaman satkun. Tuntihinta on ihan mahdollista olla siellä 200€ nurkilla, jos on joku turvalaite tai muu "vaativampi" kohde. Giulietan turvavyön vaihdossa tuntihinta oli 180,34€ sisältäen alvin.
- Polforea
- Viestit: 11605
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Giulia jumissa, sähköinen käsijarru päällä
Poikkinaisen johdon kautta on ihan mahdollista kyrvyyttää elektroniikkaa, riippuen toki vähän siitä, miten se piiri on suojattu moisilta "hyökkäyksiltä". Mutta mikä piru niitä johtoja on käynyt pilkkomassa? Sokea kattivaras, se edellinen korjausfirma vai kuka? Ja onko ne ylipäätään leikkautuneet poikki vai hiertyneet puhki vai mitähä?
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
- Jiitee
- Viestit: 4512
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, IS250 ´07 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.
ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: Giulia jumissa, sähköinen käsijarru päällä
Näitä kysymyksiä vaan Deltalle peliin… kyllä siellä firmallaPolforea kirjoitti: ↑22 Helmi 2023, 17:36Poikkinaisen johdon kautta on ihan mahdollista kyrvyyttää elektroniikkaa, riippuen toki vähän siitä, miten se piiri on suojattu moisilta "hyökkäyksiltä". Mutta mikä piru niitä johtoja on käynyt pilkkomassa? Sokea kattivaras, se edellinen korjausfirma vai kuka? Ja onko ne ylipäätään leikkautuneet poikki vai hiertyneet puhki vai mitähä?
on asentajan kämmin varalle vastuuvakuutus… voipi jäsen Mutt
olla oikeilla jäljillä….
Ja Finpatin kyssäriin: E- Pohjanmaalla ehdottomasti vaihtoehto 3.
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too
- Isola
- Viestit: 2068
- Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
- Car(s): Thesis, スバル ed una berlina a 4 porte
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: Giulia jumissa, sähköinen käsijarru päällä
Vain jos se elektroniikka on luokattoman huonosti suunniteltua. Jos näin olisi käynynyt (sitähän emme vielä tiedä), niin reklamaatio valmistajan suuntaan. Autoelektroniikan PITÄÄ kestää tavanomainen johtosarjavika hajoamatta.
Järkiautoilija. H4, I5 ja V8. Etu-, taka- ja neliveto. Puuttuu W2 ja yliveto.
- Polforea
- Viestit: 11605
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Giulia jumissa, sähköinen käsijarru päällä
^Olen samaa mieltä, mutta emme myöskään tiedä, mitä siellä johdoilla on tehty. Noin niinkuin esimerkkinä mahdollinen (jo veikattu) asentaja, joka on yrittänyt ajaa jarrumoottoreita irti ja valinnut väärän johdonpään lisäksi väärän virtalähteen ja tuupannut vastapalloon jotain epätavanomaista (kuten akkulaturin rekka-asennolla 24V tai jollain huippuhienolla suoritteella suoraan 230VAC).
Jos se piuha on van hinkkautunut poikki auton koria vasten, niin sen pitäisi tosiaan olla ihan no-brainer sille jarruohjaimelle.
Jos se piuha on van hinkkautunut poikki auton koria vasten, niin sen pitäisi tosiaan olla ihan no-brainer sille jarruohjaimelle.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
-
- Viestit: 1591
- Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
- Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004
Re: Giulia jumissa, sähköinen käsijarru päällä
Miksei niitä moottoreita ole vaan irroitettu ja pyöritetty käsin mäntää ulos, näin käsittääkseni onnistuu. Johtokin jos on poikki niin korjaussarjan saa muutamalla kympillä ja vaihtoon menee varmaan 10min. Törkeää rahastusta mielestäni.
Toivottavasti UusAlfisti saa jostain asiallista apua ja ongelma tulee kuntoon. Tosiaan akun vaihdolla voisi aloittaa.
Toivottavasti UusAlfisti saa jostain asiallista apua ja ongelma tulee kuntoon. Tosiaan akun vaihdolla voisi aloittaa.
Re: Giulia jumissa, sähköinen käsijarru päällä
Ehkä vähän derailaan keskustelua, punaisena lankana kuitenkin merkkikorjaamojen osaamattomuus.
Esimerkkejä on monia, omalla kohdalla surkuhupaisin vuodelta 2008. Auto oli 2003 BMW M3 e46, ajettu silloin n 50tkm. Moottorin vikavalo syttyi ja Hertsikan Laakkosen diagnoosi oli että Vanokset rikki, korjausarvio 6000€. En jättänyt autoa sinne vaan ajoin kotiin ja ihmettelin internettiä. Selvisi että pakonokan asennontunnistimen anturi oli noilla kilometreillä tyyppivika.
Seuraavana aamuna takaisin Laakkosella oman diagnoosin kanssa ja siitähän syntyi ihan riita korjaamopäällikön kanssa. Lopulta kysyin että vaihtaako ne sen anturin vai vienkö muualle. Suostuivat vaihtamaan. Tuntihinta pikahuollossa oli 120€, huolto maksoi 77€, eli anturi sattui olemaan hyllyssä ja maksoi peräti 17€, puoli tuntia työtä.
Puksuttelin autolla vielä pari vuotta, kävin radalla Nyrrellä saakka. Vaihdoin pois 2010, pääty sen aikasen työkaverin veljelle joka ajoi sillä 2014 saakka. Samoilla Vanoksilla.
Punanen lanka, merkkihuolto ei ole tae yhtään mistään osaamiseen liittyvästä asiasta kun mennään määräaikaishuoltojen ulkopuolelle.
Esimerkkejä on monia, omalla kohdalla surkuhupaisin vuodelta 2008. Auto oli 2003 BMW M3 e46, ajettu silloin n 50tkm. Moottorin vikavalo syttyi ja Hertsikan Laakkosen diagnoosi oli että Vanokset rikki, korjausarvio 6000€. En jättänyt autoa sinne vaan ajoin kotiin ja ihmettelin internettiä. Selvisi että pakonokan asennontunnistimen anturi oli noilla kilometreillä tyyppivika.
Seuraavana aamuna takaisin Laakkosella oman diagnoosin kanssa ja siitähän syntyi ihan riita korjaamopäällikön kanssa. Lopulta kysyin että vaihtaako ne sen anturin vai vienkö muualle. Suostuivat vaihtamaan. Tuntihinta pikahuollossa oli 120€, huolto maksoi 77€, eli anturi sattui olemaan hyllyssä ja maksoi peräti 17€, puoli tuntia työtä.
Puksuttelin autolla vielä pari vuotta, kävin radalla Nyrrellä saakka. Vaihdoin pois 2010, pääty sen aikasen työkaverin veljelle joka ajoi sillä 2014 saakka. Samoilla Vanoksilla.
Punanen lanka, merkkihuolto ei ole tae yhtään mistään osaamiseen liittyvästä asiasta kun mennään määräaikaishuoltojen ulkopuolelle.
- UusAlfisti
- Viestit: 76
- Liittynyt: 19 Helmi 2021, 20:55
- Car(s): Alfa Romeo Giulia 2.0 TB (exä)
Alfa Romeo 159 2.2 JTS (nykyinen)
Audi a4 b8 2.0 TDI exä (elämäni yks suurimpia virheitä)
Renault Clio sport 2.0 RS 172 (my first love)
Citroen C3 Picasso (Niin ruma että oli söpö)
Re: Giulia jumissa, sähköinen käsijarru päällä
Huomenna haen Juulian Konalasta, ja päätin aloittaa akun vaihdolla kun se muutenkin on ajankohtanen. Nyt olis kiva tietää, onko porukka ite vaihtanu akkuja tohon, onko miten helppo prosessi? Pitääkö koodata jotain, vai oppiiko ite samantien?
Samalla jos jollakin ideaa mistä hankkia akun PK-seudulla niin anna tulla vaan. Ite löysin puuilosta Yuasa merkkisen 95ah 353x175x190 (250€). Motonetistä rekkarilla ei antanu yhtään tulosta, mut löysin samoilla spekseillä Exiden joka saman hintanen.
Ja kiitos kaikille vinkeistä, henkisestä tuesta ja kaikesta muustakin
EDIT: ”I had this twice, first time I needed a new e-brake actuator for the rear driver side (UK) and second time the ABS wiring loom had a wire that had been damaged and was causing high resistance to the ABS module - I ended up getting rid of the car, it was becoming too expensive to repair and I couldn’t deal with the unreliability and not being able to get to work”
Tommosen vastauksen sain FB:n Giulia Global ryhmästä. Hänellä siis myös alkuperänen ongelma oli tämä käsijarrun jumittuminen.
Samalla jos jollakin ideaa mistä hankkia akun PK-seudulla niin anna tulla vaan. Ite löysin puuilosta Yuasa merkkisen 95ah 353x175x190 (250€). Motonetistä rekkarilla ei antanu yhtään tulosta, mut löysin samoilla spekseillä Exiden joka saman hintanen.
Ja kiitos kaikille vinkeistä, henkisestä tuesta ja kaikesta muustakin
EDIT: ”I had this twice, first time I needed a new e-brake actuator for the rear driver side (UK) and second time the ABS wiring loom had a wire that had been damaged and was causing high resistance to the ABS module - I ended up getting rid of the car, it was becoming too expensive to repair and I couldn’t deal with the unreliability and not being able to get to work”
Tommosen vastauksen sain FB:n Giulia Global ryhmästä. Hänellä siis myös alkuperänen ongelma oli tämä käsijarrun jumittuminen.
Viimeksi muokannut UusAlfisti, 23 Helmi 2023, 22:38. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Alfa Romeo, joka on tehnyt kuljettajista mekaanikkoja vuodesta 1910 lähtien.
- Isola
- Viestit: 2068
- Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
- Car(s): Thesis, スバル ed una berlina a 4 porte
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: Giulia jumissa, sähköinen käsijarru päällä
Lievä ot taas, mutta noista kahdesta ottaisin Yuasan. Exide oli joskus laatumerkki, mutta viimeisten 10 v kokemuksen perusteella en sellaista enää autooni laittaisi. Thesiksen alkuperäinen akku oli Exiden valmistama, ja sen vaihdoin pois 11 vuoden kohdalla ihan varmuuden vuoksi. Uusi Exide kestikin sitten jopa 3 vuotta. Ei ollut ensimmäinen eikä viimeinen 2010-luvun Exide, joka oli ehtoossa melko vikkelään. Nyt on kahdessa autossa Yuasat ja hyvin tuntuvat pysyvän hengissä.
Järkiautoilija. H4, I5 ja V8. Etu-, taka- ja neliveto. Puuttuu W2 ja yliveto.
- karila
- Viestit: 1194
- Liittynyt: 28 Helmi 2011, 15:07
- Car(s): Giulia Veloce Q4 benzina 2020
Giulia 1600 Super Biscione 1970 - Paikkakunta: Turku
Re: Giulia jumissa, sähköinen käsijarru päällä
Näyttää olevan muuallakin näitä Giulian kässärin johto-/moottoriongelmia.
https://www.alfaowner.com/threads/parki ... n.1204593/
https://www.alfaowner.com/threads/parki ... n.1204593/
- Kari
- UusAlfisti
- Viestit: 76
- Liittynyt: 19 Helmi 2021, 20:55
- Car(s): Alfa Romeo Giulia 2.0 TB (exä)
Alfa Romeo 159 2.2 JTS (nykyinen)
Audi a4 b8 2.0 TDI exä (elämäni yks suurimpia virheitä)
Renault Clio sport 2.0 RS 172 (my first love)
Citroen C3 Picasso (Niin ruma että oli söpö)
Re: Giulia jumissa, sähköinen käsijarru päällä
Auto on nyt hinattu kotiparkkiin.
Elikkä katsaus tilanteeseen;
Moottorivalo palaa
ESC
Hill control
Brake fluid low
check brakes
Forward collision warning
Check electronic brake (kässäri)
Automaattiset kaukovalot ei toimi
Steering assist
ABS
Ainut mikä ei pala niin airbägi (jippii)
Näistä mainittuna diagnoosissa ja kuitissa vain jarrujärjestelmän vikailmotukset.
Poljin on kivikova ja ottaa kiinni vasta pohjalta.
Kässärin sanottiin toimivan normaalisti, mutta ite en todellakaan oo vielä uskaltanu sitä kokeilla.
Kun auto vietiin Deltaan oli vaan kässärin vikailmotus. Sieltä noudettaessa miljoona vikakoodia ja 800 euroa köyhempi.
Deltasta sanottiin vaan että jos akku on lopussa niin se on saattanut puskea korkeita jännitteitä jonka kautta on tullut oikosulku ja sen kautta ABS yksikkö on saanut tällin.
Tänään illemmalla tai huomenna kokeillaan akunvaihto.
Elikkä katsaus tilanteeseen;
Moottorivalo palaa
ESC
Hill control
Brake fluid low
check brakes
Forward collision warning
Check electronic brake (kässäri)
Automaattiset kaukovalot ei toimi
Steering assist
ABS
Ainut mikä ei pala niin airbägi (jippii)
Näistä mainittuna diagnoosissa ja kuitissa vain jarrujärjestelmän vikailmotukset.
Poljin on kivikova ja ottaa kiinni vasta pohjalta.
Kässärin sanottiin toimivan normaalisti, mutta ite en todellakaan oo vielä uskaltanu sitä kokeilla.
Kun auto vietiin Deltaan oli vaan kässärin vikailmotus. Sieltä noudettaessa miljoona vikakoodia ja 800 euroa köyhempi.
Deltasta sanottiin vaan että jos akku on lopussa niin se on saattanut puskea korkeita jännitteitä jonka kautta on tullut oikosulku ja sen kautta ABS yksikkö on saanut tällin.
Tänään illemmalla tai huomenna kokeillaan akunvaihto.
Alfa Romeo, joka on tehnyt kuljettajista mekaanikkoja vuodesta 1910 lähtien.
- Isola
- Viestit: 2068
- Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
- Car(s): Thesis, スバル ed una berlina a 4 porte
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: Giulia jumissa, sähköinen käsijarru päällä
TähUusAlfisti kirjoitti: ↑24 Helmi 2023, 15:41Deltasta sanottiin vaan että jos akku on lopussa niin se on saattanut puskea korkeita jännitteitä jonka kautta on tullut oikosulku ja sen kautta ABS yksikkö on saanut tällin.
Tuossa ei ole teknisesti päätä eikä häntää. Pahin tilanne auton sähköjärjestelmän kannalta on akun irtoaminen kun latausvirta on suurimmillaan. Silloin laturiin varastoitunut energia purkautuu ja aiheuttaa korkean jännitepiikin ennen kuin lataussäädin ehtii väliin. Kaikki autoelektroniikka tehdään sietämään tämä tilanne. Tuossa ei ole oikosulkua missään, ja vaikka se ohitettaisiin "maallikoselostuksena", niin tilanne on kahdella tavalla mahdoton: ensinnäkään mikään ei saa hajota normaalin load dump -tilanteen vuoksi (jos hajoaa, tuotteessa on suunnitteluvirhe ja valmistaja maksaa korjauksen), ja toisaalta - täysin loppukaan akku ei saa tuota aikaan, sillä senkään kyky vastaanottaa virtaa ei romahda äkillisesti. Tässä tapauksessa "äkillisesti" tarkoittaa siis todellakin nopeaa irtikytkentää, ei mitään latausvirran pienenemistä akun ollessa kyvytön ottamaan virtaa vastaan.
Järkiautoilija. H4, I5 ja V8. Etu-, taka- ja neliveto. Puuttuu W2 ja yliveto.
- matti_vuorio
- Viestit: 1547
- Liittynyt: 27 Kesä 2011, 19:57
- Car(s): Giulia Super 2.0 -17
Ex: Giulietta 1.4 Multiair -11,Bravo -08 JTD 150,Bravo -98 1.4,Sunny -86, Audi 100 -79 - Paikkakunta: Siikalatva
Re: Giulia jumissa, sähköinen käsijarru päällä
Dokumentaatio nimen omaan korostaa, että laite kestää sähköjen puolesta mitä tahansa.
"The ABS module must manage all the effects caused by the lowering of tension due to the absorption by the electronic components of the vehicle and to the lowering of tension due to starting of the engine. Besides such absorption it must manage any voltage overloads in order to prevent braking system malfunctions."
Kyllähän tuosta tietysti testerillä/MES:illä saisi esiin jotain koodeja jos se on sen verran toiminnassa, että kommunikoi väylään. Tuo jarrunesteen taso olisi yksi, mitä abs yksikkö mittaa erikseen ja jos nestettä on, niin se liittynee vikaan. Sitten Giulian osalta vielä pari juttua, eli toimiiko jarruvalot ja toimiiko nopeusmittari. Tämä data on myös peräisin tuosta yksiköstä. Perusasiat voisi myös tarkistaa, että onko tuon järjestelmän molemmat sulakkeet ehjiä ja onko tuo yksikön maapiste kunnossa. Liittimiä siinä pitäisi olla kolme, joista yksi virransyöttö, yksi nesteelle ja yksi dataväylä.
Sähkökuva
Kuvaus
Yleiskuvaus
"The ABS module must manage all the effects caused by the lowering of tension due to the absorption by the electronic components of the vehicle and to the lowering of tension due to starting of the engine. Besides such absorption it must manage any voltage overloads in order to prevent braking system malfunctions."
Kyllähän tuosta tietysti testerillä/MES:illä saisi esiin jotain koodeja jos se on sen verran toiminnassa, että kommunikoi väylään. Tuo jarrunesteen taso olisi yksi, mitä abs yksikkö mittaa erikseen ja jos nestettä on, niin se liittynee vikaan. Sitten Giulian osalta vielä pari juttua, eli toimiiko jarruvalot ja toimiiko nopeusmittari. Tämä data on myös peräisin tuosta yksiköstä. Perusasiat voisi myös tarkistaa, että onko tuon järjestelmän molemmat sulakkeet ehjiä ja onko tuo yksikön maapiste kunnossa. Liittimiä siinä pitäisi olla kolme, joista yksi virransyöttö, yksi nesteelle ja yksi dataväylä.
Sähkökuva
Kuvaus
Yleiskuvaus
- UusAlfisti
- Viestit: 76
- Liittynyt: 19 Helmi 2021, 20:55
- Car(s): Alfa Romeo Giulia 2.0 TB (exä)
Alfa Romeo 159 2.2 JTS (nykyinen)
Audi a4 b8 2.0 TDI exä (elämäni yks suurimpia virheitä)
Renault Clio sport 2.0 RS 172 (my first love)
Citroen C3 Picasso (Niin ruma että oli söpö)
Re: Giulia jumissa, sähköinen käsijarru päällä
^ Tarkistin jarrunesteen ja sulakkeet ja ne oli ok. Jarruvalo toimii ja niin myös nopeusmittari. Onks hyvä vai huono juttu, niinkun sen yksikön kannalta? Kiitos muuten noista linkkeistä (kuvista)!
Edit; jos joku ihmettelee toimiiko akunvaihto, en ole vielä sitä tehnyt/teettänyt. Yks tuttu tuntee jonku sähkömiehen, aattelin hänelle näyttää maanantaina sitten.
Edit; jos joku ihmettelee toimiiko akunvaihto, en ole vielä sitä tehnyt/teettänyt. Yks tuttu tuntee jonku sähkömiehen, aattelin hänelle näyttää maanantaina sitten.
Alfa Romeo, joka on tehnyt kuljettajista mekaanikkoja vuodesta 1910 lähtien.
-
- Viestit: 1034
- Liittynyt: 13 Marras 2018, 12:24
- Car(s): Mito QV 2011
Exät:Giulia 2018 2.0t, 156 2.0 ts
Re: Giulia jumissa, sähköinen käsijarru päällä
Deltan diagnoosi voi olla oikea tai sitten ei mutta noi deltan hinnat on kyllä jäätäviä. Ne repii tosta pumpusta jo huikean katteen + vaihtotyöstä aika reilun hinnan. Suosittelen myös kokeilemaan muut vaihtoehdot ensin läpi ennen kuin tuohon lähtee.
800 € 2 johdon korjauksesta. Mikä se vika niissä nyt sitten olikaan. Liitin vain hinkkautunut jotenkin poikki?
Toi heikko akku ja sitä kautta koko auto saa ylijännitepiikkejä on ihan bs:ää. Jarruille kun he syöttävät virtaa niin eivät varmaan pysty tekemään sitä ilman liittimen irroittamista, joten sinänsä eivät pysty väärän suuntaan virtaa syöttämään.
Taisin joskus vuosia sitten jo mainita että deltan osaaminen on lähinnä laskutuksessa. Ei asiakaspalvelussa eikä autojen korjauksessa.
Akun vaihdossa ei ole itsessään mitään kummoista. Kunhan valitset vain alkuperäisen kokoisen eikä pienempää.
800 € 2 johdon korjauksesta. Mikä se vika niissä nyt sitten olikaan. Liitin vain hinkkautunut jotenkin poikki?
Toi heikko akku ja sitä kautta koko auto saa ylijännitepiikkejä on ihan bs:ää. Jarruille kun he syöttävät virtaa niin eivät varmaan pysty tekemään sitä ilman liittimen irroittamista, joten sinänsä eivät pysty väärän suuntaan virtaa syöttämään.
Taisin joskus vuosia sitten jo mainita että deltan osaaminen on lähinnä laskutuksessa. Ei asiakaspalvelussa eikä autojen korjauksessa.
Akun vaihdossa ei ole itsessään mitään kummoista. Kunhan valitset vain alkuperäisen kokoisen eikä pienempää.
- matti_vuorio
- Viestit: 1547
- Liittynyt: 27 Kesä 2011, 19:57
- Car(s): Giulia Super 2.0 -17
Ex: Giulietta 1.4 Multiair -11,Bravo -08 JTD 150,Bravo -98 1.4,Sunny -86, Audi 100 -79 - Paikkakunta: Siikalatva
Re: Giulia jumissa, sähköinen käsijarru päällä
^^Tuon perusteella yksikkö ei ole ihan täysin mykkänä. Tuota brake fluid low -ilmoitusta jäin miettimään, että pitikö siinä lukea brake fluid flow?
<oma mutu ongelmasta>
Giuliassa on noiden jarrujen kanssa puuhastellessa tehtävä homma vaihe vaiheelta oikein tai lopputuloksena on näitä vikoja. Yksi asia on maajohdon irroitus akulta, ettei ABS yksikkö tiedä mitä ympärillä tapahtuu.
Tuossa yksikössä on mittaus jarrunesteen virtaukselle molempiin suuntiin, mikä on tarkoitettu havaitsemaan jarrunesteen vuoto, katkennut putki, hajonnut satula ja muut vikatilanteet. Mikäli käsijarrun vapautuksessa on painettu satulan mäntä sisään akku liitettynä, menee tuo yksikkö tuohon vikatilaan. Siellä voisi olla vikakoodi C104B-7A (Volume Deviation Monitoring - Fluid Leak Or Seal Failure) tai C104B-92 (Volume Deviation Monitoring - Performance Or Incorrect Operation) joissa molemmissa on "mechanical component has an unexpected gas or liquid flow in, out, or through the component" -tyyppinen kuvaus. Sisään painettu mäntä on nimen omaan tällainen "putki poikki" -tyyppinen tilanne ABS yksikölle ja se saattaa sulkea sen jarrupiirin pois toiminnasta. Koodin korjausohje on sellainen, että tarkistetaan kaikki mekaaniikka, vuodot ja sähköliitännät. Jos koodi palaa nollauksen jälkeen, niin vaihdetaan ABS yksikkö. Tästä syystä varmaankin Delta sitä melko herkästi suosittelee, koska eivät ymmärrä mitä ovat aiheuttaneet omalla toiminnallaan.
Jos Googletat takaisinvedon RCRIT-21V309-0432 niin saat ladattua pdf-tiedoston, missä on tuo ilmaus (bleeding) prosessi kuvattu ja sen oheessa on myös referenssitaulukko erilaisten jarrusatuloiden tilavuudesta. MES ei osaa tuota arvoa kertoa, mutta todennäköisesti tuo taulukko on se minkä raja-arvoissa ABS yksikkö toimii ja jos mennään arvojen ulkopuolelle, on tuloksena vikatila.
Mikäli et ole polttanut satuloiden tiivisteitä pilalle, (https://www.giuliaforums.com/threads/re ... e-on.54078) kuten tuossa, niin sitten melkein sen akun vaihdon jälkeen kannattaa kokeilla tämä (https://www.youtube.com/watch?v=NXtFcGjzcRI) missä siis poljetaan palat kiinni levyyn ilman virtoja. Ilman MES:iä tuo ei onnistu ja jos sitä ei ole omasta takaa, niin varmaan joku foorumilainen voi käydä jeesaamassa. Toivoisin, ettei tuossa operaatiossa ole käytetty jarruputkea irti, koska sitten siihen pitäisi varmaan suorittaa tuo ilmaus.
</oma mutu ongelmasta>
<oma mutu ongelmasta>
Giuliassa on noiden jarrujen kanssa puuhastellessa tehtävä homma vaihe vaiheelta oikein tai lopputuloksena on näitä vikoja. Yksi asia on maajohdon irroitus akulta, ettei ABS yksikkö tiedä mitä ympärillä tapahtuu.
Tuossa yksikössä on mittaus jarrunesteen virtaukselle molempiin suuntiin, mikä on tarkoitettu havaitsemaan jarrunesteen vuoto, katkennut putki, hajonnut satula ja muut vikatilanteet. Mikäli käsijarrun vapautuksessa on painettu satulan mäntä sisään akku liitettynä, menee tuo yksikkö tuohon vikatilaan. Siellä voisi olla vikakoodi C104B-7A (Volume Deviation Monitoring - Fluid Leak Or Seal Failure) tai C104B-92 (Volume Deviation Monitoring - Performance Or Incorrect Operation) joissa molemmissa on "mechanical component has an unexpected gas or liquid flow in, out, or through the component" -tyyppinen kuvaus. Sisään painettu mäntä on nimen omaan tällainen "putki poikki" -tyyppinen tilanne ABS yksikölle ja se saattaa sulkea sen jarrupiirin pois toiminnasta. Koodin korjausohje on sellainen, että tarkistetaan kaikki mekaaniikka, vuodot ja sähköliitännät. Jos koodi palaa nollauksen jälkeen, niin vaihdetaan ABS yksikkö. Tästä syystä varmaankin Delta sitä melko herkästi suosittelee, koska eivät ymmärrä mitä ovat aiheuttaneet omalla toiminnallaan.
Jos Googletat takaisinvedon RCRIT-21V309-0432 niin saat ladattua pdf-tiedoston, missä on tuo ilmaus (bleeding) prosessi kuvattu ja sen oheessa on myös referenssitaulukko erilaisten jarrusatuloiden tilavuudesta. MES ei osaa tuota arvoa kertoa, mutta todennäköisesti tuo taulukko on se minkä raja-arvoissa ABS yksikkö toimii ja jos mennään arvojen ulkopuolelle, on tuloksena vikatila.
Mikäli et ole polttanut satuloiden tiivisteitä pilalle, (https://www.giuliaforums.com/threads/re ... e-on.54078) kuten tuossa, niin sitten melkein sen akun vaihdon jälkeen kannattaa kokeilla tämä (https://www.youtube.com/watch?v=NXtFcGjzcRI) missä siis poljetaan palat kiinni levyyn ilman virtoja. Ilman MES:iä tuo ei onnistu ja jos sitä ei ole omasta takaa, niin varmaan joku foorumilainen voi käydä jeesaamassa. Toivoisin, ettei tuossa operaatiossa ole käytetty jarruputkea irti, koska sitten siihen pitäisi varmaan suorittaa tuo ilmaus.
</oma mutu ongelmasta>
- karila
- Viestit: 1194
- Liittynyt: 28 Helmi 2011, 15:07
- Car(s): Giulia Veloce Q4 benzina 2020
Giulia 1600 Super Biscione 1970 - Paikkakunta: Turku
Re: Giulia jumissa, sähköinen käsijarru päällä
Delta voisi ostaa Matilta Giulia-koulutusta asentajilleen .
- Kari
-
- Viestit: 1861
- Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
- Car(s): 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta, C5 sitikka, 740 penari, 508GT pösö
- Paikkakunta: Rauman seutu
Re: Giulia jumissa, sähköinen käsijarru päällä
Toisaalta, pelottavaa, jos jarrujen käpistely muuttunut noin hankalaksi. Lie kuitenki tärkein auton lisävaruste.
Tosin ookoo, jos aateekoo pystyy disabloimaan ranet.
Tosin ookoo, jos aateekoo pystyy disabloimaan ranet.
- Tiige
- Viestit: 2944
- Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
- Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon) - Paikkakunta: Turenki
Re: Giulia jumissa, sähköinen käsijarru päällä
Stelvioon olen vaihtanut kaikki palat ja levyt täysin perinteisin menoin akku kiinni. Ei tullut mitään vikakoodeja. Myöhemmin myös nesteet imurilla akku kiinni. Edelleenkään ei mitään.
Mieletön tuuri vai olisiko kuitenkin niin että virrat pois päältä abs-yksikkö ei välitä virtauksista tuon taivaallista?
Mieletön tuuri vai olisiko kuitenkin niin että virrat pois päältä abs-yksikkö ei välitä virtauksista tuon taivaallista?
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta
-
- Viestit: 234
- Liittynyt: 28 Helmi 2012, 12:14
- Car(s): Alfa Romeo Spider 2.0ts -96
Alfa Romeo GT 3.2 -04
Alfa Romeo MiTo Qv -10
Tesla Model Y -23
Toyota GR Yaris -21
Subaru Impreza STi -07
Chevrolet Corvette -00
+ Liuta Saabeja :)
Re: Giulia jumissa, sähköinen käsijarru päällä
Meillä kerran kävi tollain jarruja vaihtaessa, mutta sai MESsillä ja Launch x431:llä ratkaistua, joten ei kannata vielä vaipua epätoivoon
- matti_vuorio
- Viestit: 1547
- Liittynyt: 27 Kesä 2011, 19:57
- Car(s): Giulia Super 2.0 -17
Ex: Giulietta 1.4 Multiair -11,Bravo -08 JTD 150,Bravo -98 1.4,Sunny -86, Audi 100 -79 - Paikkakunta: Siikalatva
Re: Giulia jumissa, sähköinen käsijarru päällä
Ihan järkeen käypää, että joskus onnistuu ja joskus ei. Riippunee kirurgista, että herääkö potilas kesken toimenpiteen. Tuossa järjestelmän kuvauksessa oli, että järjestelmä on virrat kytkettynä brake by wire -tilassa ja virran sammutuksen jälkeen tai vikatilanteessa fallback tilassa. Ilmausohjeessa on melko perusteellinen sammutus, missä kytketään jarruhuolto päälle, kytketään irti IBS, maajohto ja ECM. Tuossa ECM:n irtikytkennässä oli perusteena, ettei auto vahingossa käynnisty kesken operaation. Lienee joku varmuuden maksimointi, ettei kukaan pyöri kardaanin ympärillä. Tuskin tarpeellinen.
-
- Viestit: 75
- Liittynyt: 30 Tammi 2012, 18:53
- Car(s): Giulia Super 2.0 -16
ex Giulietta 2.0 JTDm TCT -13
ex 159 2.4 JTDm Qtronic -07 - Paikkakunta: Orimattila
Re: Giulia jumissa, sähköinen käsijarru päällä
Johtimista hajoaa jostain syystä eristeet, niihin pääsee kosteutta sisään ja sitten ne syöpyy poikki. Tässä kuvassa just käsijarrun johdin, kuparit kadoksissa vajaan sentin matkalta tuosta kohdasta.Polforea kirjoitti: ↑22 Helmi 2023, 17:36Poikkinaisen johdon kautta on ihan mahdollista kyrvyyttää elektroniikkaa, riippuen toki vähän siitä, miten se piiri on suojattu moisilta "hyökkäyksiltä". Mutta mikä piru niitä johtoja on käynyt pilkkomassa? Sokea kattivaras, se edellinen korjausfirma vai kuka? Ja onko ne ylipäätään leikkautuneet poikki vai hiertyneet puhki vai mitähä?
- Liitteet
-
- 24B4BD7D-B92D-4820-8D64-219EF80F0409.jpeg (56.66 KiB) Katsottu 7180 kertaa
- UusAlfisti
- Viestit: 76
- Liittynyt: 19 Helmi 2021, 20:55
- Car(s): Alfa Romeo Giulia 2.0 TB (exä)
Alfa Romeo 159 2.2 JTS (nykyinen)
Audi a4 b8 2.0 TDI exä (elämäni yks suurimpia virheitä)
Renault Clio sport 2.0 RS 172 (my first love)
Citroen C3 Picasso (Niin ruma että oli söpö)
Re: Giulia jumissa, sähköinen käsijarru päällä
Elikkä nyt auto viety 3 eri paikkaan, erikoistuneita ABS järjestelmän huoltamiseen, sanoma on sama: yksikkö vaan vaihtoon ja tottakai käytetty kelpaa kun aika harvoin hajoaa. Nyt ongelmana on mun numeroilla mitä siinä yksikössä on, ei löydy mistään. Useita Giulian/Stelvion bensakoneitten yksiköitä olen löytänyt, halvimmillaan 175e Puolasta, mut täs on tää ongelma nyt että en tiedä mikä sopii ja mikä ei.
Kysymys kuuluu, arvon foorumilaiset, täytyykö osanumeron olla täysin sama? Jos täytyy, miten voi olla että just mun autolle ei löydy _mistään_?
Osa 175-250€ ja työstä sanottiin 150-200€, elikkä about 500€ sais hoidettua homman..
Tässä pari linkkiä mitkä löysin
https://autoteile360.de/abs-pumpe-alfa- ... 27504.html
https://www.ebay.com/itm/134246540410
Ja johdoista sen verran, mulle sanottiin että johdot oli hapettuneet poikki, eikä tiedetä miks ja miten 6 vuotiaassa autossa oli noin pahasti..
Kysymys kuuluu, arvon foorumilaiset, täytyykö osanumeron olla täysin sama? Jos täytyy, miten voi olla että just mun autolle ei löydy _mistään_?
Osa 175-250€ ja työstä sanottiin 150-200€, elikkä about 500€ sais hoidettua homman..
Tässä pari linkkiä mitkä löysin
https://autoteile360.de/abs-pumpe-alfa- ... 27504.html
https://www.ebay.com/itm/134246540410
Ja johdoista sen verran, mulle sanottiin että johdot oli hapettuneet poikki, eikä tiedetä miks ja miten 6 vuotiaassa autossa oli noin pahasti..
Alfa Romeo, joka on tehnyt kuljettajista mekaanikkoja vuodesta 1910 lähtien.