Tyhmiä kysymyksiä GT:stä
Valvoja: Moderators
Re: Tyhmiä kysymyksiä GT:stä
Joo, halogeenivaloista on kyse. Ei siis tarvetta tilata umpiota. Eihän kellään oo linkkiä korjaustyöohjeisiin?
- TeroV.
- Viestit: 546
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:47
- Car(s): Giulietta T-JET 2012
156 SW 2.4 JTDm 20V 2005
GT 1.9 JTDm 16V 2007
Lancia Delta 2.0 Multijet 2008
Aprilia RST 1000 Futura 2004 - Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: Tyhmiä kysymyksiä GT:stä
Juuri korjasin saman vaivan omasta GT:stä. Ohjetta ei ole tarjota, mutta ei ollut kovin vaikea homma. Umpion takakannen poiston jälkeen moottori näkyy hyvin ja se on paikallaan umpion sisällä muistaakseni kahdella ruuvilla. Säätötapin kuulapää irtoaa heijastimen hahlosta joko moottoria nostamalla tai laskemalla (en muista kuinka, mutta suunta on kyllä pääteltävissä).
Kun moottori on käsissä, sen saa auki helposti ruuvit avaamalla. Tässä minun GT:n tapauksessa säätötapin asentoa mittaavan piirilevylle juotetun komponentin uloke oli joistain syystä ponnahtanut pois säätötapin hahlosta. Kun sen laittoi takaisin paikalleen, moottori toimi taas normaalisti, mitään osia ei tarvinnut vaihtaa. Toimintaperiaatteen tajuaa kyllä, kun moottorin avaa. Se vaan pitää muistaa, että kuulapäistä säätötappia ei saa kiertää, tapin pituutta muutetaan moottorin sisältä ratasta pyörittämällä.
Re: Tyhmiä kysymyksiä GT:stä
Korkeudensäätö toimii mutta apumiehen puolen valo näyttää liian alas. Miten se mekaaninen säätö toimii?
- Tiige
- Viestit: 2919
- Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
- Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon) - Paikkakunta: Turenki
Re: Tyhmiä kysymyksiä GT:stä
^ Kaksi muovista ruuvia siellä on. Toisesta korkeus ja toisesta leveys. Taisivat olla valkoisella kannalla.
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta
Re: Tyhmiä kysymyksiä GT:stä
^Kiitos, löytyi. Ei tainnut vaan korkeus säätyä mihinkään. Täytyy vielä vähän pimeämmällä kokeilla uudestaan. Meneeköhän umpio uusiksi, jos säätö on väännetty rikki. Vaatiko se umpion vaihto puskurin irrotuksen?
- Alfissimo
- Viestit: 8717
- Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
- Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2 - Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet
Re: Tyhmiä kysymyksiä GT:stä
Toistan...
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
Re: Tyhmiä kysymyksiä GT:stä
^Joo, siis mun mielestä korkeudensäätö toimii, mutta jää liian alas. Onko se pullahtaminen tässäkin tilanteessa se syy?
- Alfissimo
- Viestit: 8717
- Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
- Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2 - Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet
Re: Tyhmiä kysymyksiä GT:stä
Jos se tottelee säätöjä, sitten ei välttämättä siitä kyse.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
- Aquatica
- Viestit: 15111
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Nyxät:
Saparo Outback 2.0 Boxer diesel '11
Citruen C5 1.8 16v '02
Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99 - Paikkakunta: Mikkeli
Re: Tyhmiä kysymyksiä GT:stä
Ex-Giulietassa pullahti xenonin kuula pois. Säätö toimi, mutta jäi vajaaksi - eli varmasti riippuu säädön rakenteesta, kummalle puolelle se voi pullahtaa.
Jos valo sattuu olemaan H7, niin onhan se kunnolla kolossaan? Sen kun saa väärin päin melkein jokaisessa autossa, jolloinka ohjaava nasta kampeaa lamppua pahasti vinoon.
Jos valo sattuu olemaan H7, niin onhan se kunnolla kolossaan? Sen kun saa väärin päin melkein jokaisessa autossa, jolloinka ohjaava nasta kampeaa lamppua pahasti vinoon.
Re: Tyhmiä kysymyksiä GT:stä
Autoon vaihdettu soitin, Pioneerin joku 2din -navi. Jossain vaiheessa huomasin, ettei oikea etukaiutin toimi. Lähdin vianetsintään.
Kaiuttimet päikseen vasen-oikea edessä. Oikea ei toimi vieläkään ja vasen toimii, kaiutin kunnossa.
Ulostulo soittimesta oli kytketty linjatason lähdöksi kontin vahvistimelle, kaiuttimet olivatkin suhisseet ja äänentaso oli pienelläkin liian kova.
Vaihdoin ulostulon RCA:ksi soittimelta, suhinat hävisi ja volume käyttäytyy oikein. Oikea etukaiutin ei toimi vieläkään, eli soittimen pitäisi olla kunnossa. Vaihdoin vielä ulostuloja päikseen ja edestä taakse ja ristiin, oikea etu aina pimeänä.
Eli vian pitäisi piillä vahvistimessa tai vahvistimen ja kaiuttimen välillä. Vaihdoin vahvistimen ulostulon kaiuttimille päikseen edessä... oikea etu vieläkin pimeänä, mitä ihmettä?
Mittaan vahvistimen ja kaiuttimien väliset piuhat, kaikki alle <1 ohm kaiuttimen liittimeen asti. Johtojen pitäisi olla kunnossa.
Vaihdan vahvistimen sisääntulot päikseen ja ristiin ja miten päin vaan, oikea etukaiutin aina pimeänä.
Eli, mitä tahansa johtojen kytkentöjä tein, oikea etukaiutin oli ainoa josta ei kuulunut ääntä kaikissa tapauksissa.. miten voi olla edes mahdollista?
Katselin skoopilla vahvistimen ulostuloa kaiuttimille, ja oikean signaali on kyllä erilainen kun vasemman, ja lisäksi jos oikean liittimen nappaa pois niin kaiuttimista alkaa kuulumaan ihme vinkunaa. Vahvistimessa on pakko olla jokin sisäinen vika, mutta miten ihmeessä tuo vika ei siirry esim vasemmalle eteen jos vaihdan piuhat päikseen?
Jos jollain on tuollaista BOSEn vahvaria ylimääräisenä, kokeilin mielelläni sen kanssa.
Kaiuttimet päikseen vasen-oikea edessä. Oikea ei toimi vieläkään ja vasen toimii, kaiutin kunnossa.
Ulostulo soittimesta oli kytketty linjatason lähdöksi kontin vahvistimelle, kaiuttimet olivatkin suhisseet ja äänentaso oli pienelläkin liian kova.
Vaihdoin ulostulon RCA:ksi soittimelta, suhinat hävisi ja volume käyttäytyy oikein. Oikea etukaiutin ei toimi vieläkään, eli soittimen pitäisi olla kunnossa. Vaihdoin vielä ulostuloja päikseen ja edestä taakse ja ristiin, oikea etu aina pimeänä.
Eli vian pitäisi piillä vahvistimessa tai vahvistimen ja kaiuttimen välillä. Vaihdoin vahvistimen ulostulon kaiuttimille päikseen edessä... oikea etu vieläkin pimeänä, mitä ihmettä?
Mittaan vahvistimen ja kaiuttimien väliset piuhat, kaikki alle <1 ohm kaiuttimen liittimeen asti. Johtojen pitäisi olla kunnossa.
Vaihdan vahvistimen sisääntulot päikseen ja ristiin ja miten päin vaan, oikea etukaiutin aina pimeänä.
Eli, mitä tahansa johtojen kytkentöjä tein, oikea etukaiutin oli ainoa josta ei kuulunut ääntä kaikissa tapauksissa.. miten voi olla edes mahdollista?
Katselin skoopilla vahvistimen ulostuloa kaiuttimille, ja oikean signaali on kyllä erilainen kun vasemman, ja lisäksi jos oikean liittimen nappaa pois niin kaiuttimista alkaa kuulumaan ihme vinkunaa. Vahvistimessa on pakko olla jokin sisäinen vika, mutta miten ihmeessä tuo vika ei siirry esim vasemmalle eteen jos vaihdan piuhat päikseen?
Jos jollain on tuollaista BOSEn vahvaria ylimääräisenä, kokeilin mielelläni sen kanssa.
- dnapekko
- Viestit: 611
- Liittynyt: 10 Helmi 2017, 15:02
- Car(s): GT 2,0 JTS -04; Thesis 3,2 -03; ex 156 SW JTS 2,0 -06, ex Brera 3,2 -06, ex 147 2,0 TS -07
Re: Tyhmiä kysymyksiä GT:stä
Tietysti mittasit myös kaiuttimen? Firman rellussa oli kaksikin kaiutinta mykkänä, piuha poikki sisältä. Tosin vika ilmeni laitteen totaalisena mykkyytenä.
Pekka Kajaanista
Chevyt Corvair-61 + Vega-74
Honda VF1000F2
Aprilia RST Futura 2001
Chevyt Corvair-61 + Vega-74
Honda VF1000F2
Aprilia RST Futura 2001
- Tiige
- Viestit: 2919
- Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
- Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon) - Paikkakunta: Turenki
Re: Tyhmiä kysymyksiä GT:stä
Jos ei olisi jo noin kattavasti mittailtu niin veikkaisin oven johtosarjan liitintä.
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta
Re: Tyhmiä kysymyksiä GT:stä
Kaikennäköstä tuli tosiaan mittailtua, eikä enää käynyt järkeen mistä tuo johtuu. Kaiutin tosiaan toimii ihan normaalisti vasemmalla puolella, ja vasemman puolen toimiva kaiutin ei inahdakkaan oikealla. Johdot ristiin vahvistimelta ei vaikuta mitään. Kai se voisi olla esim silti liian huono kontakti piuhoissa, vaikka vähävirtainen resistanssimittaus näyttääkin hyvältä.
Seuraavana kysymyksenä, pitäisi helmat vaihtaa GT:stä. Takakulmat nyt ainakin katsastukseen, nätimmin myöhemmin. Puolasta on aihiot hommattu, mutta aika askarteluksi silti menee. Onko tuohon jotain vinkkejä / asiansa osaavia paikkoja?
Seuraavana kysymyksenä, pitäisi helmat vaihtaa GT:stä. Takakulmat nyt ainakin katsastukseen, nätimmin myöhemmin. Puolasta on aihiot hommattu, mutta aika askarteluksi silti menee. Onko tuohon jotain vinkkejä / asiansa osaavia paikkoja?
Re: Tyhmiä kysymyksiä GT:stä
GT:n apukuskin puoleinen ovi ei suostu enää avautumaan ulkokahvasta, sisäpuolelta avautuu ja oven lukko toimii. Näissä ilmeisesti kahvan kanssa on ollut ongelmia, mutta omassani itse kahva vaikuttaa ulkoisesti olevan kunnossa (mikään ei ole irti) Onko kukaan tutkaillut tuota avausmekanismia tarkemmin? Mietin mikä sielä on mahdollisesti pettänyt ja millainen homma tuo olisi korjata.
Itä-Suomessa on huono tilanne Alfa huoltojen suhteen, joten pitänee ensin itse tutkia.
Itä-Suomessa on huono tilanne Alfa huoltojen suhteen, joten pitänee ensin itse tutkia.
- Alfissimo
- Viestit: 8717
- Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
- Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2 - Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet
Re: Tyhmiä kysymyksiä GT:stä
Jos kahva ulkoisilta osin ehjä, on mahdollista, että välitanko olisi pudonnut irti, jos tangon lukitusta ei ole käännetty kiinni esim. aiemman kahvan vaihdon yhteydessä.
Ovipahvi irti, muuten ei näe oikein mitään. Muistijälki sanoo myös, että GT:ssä pitää irrottaa ikkunalasi, että kahvan saa vaihdettua. Voi olla, että muistan myös väärin ja lasin irrottamiseen oli joku muu syy. Välitangon voi ehkä saada näplättyä koloonsa lasin ollessa paikallaan.
Ovipahvi irti, muuten ei näe oikein mitään. Muistijälki sanoo myös, että GT:ssä pitää irrottaa ikkunalasi, että kahvan saa vaihdettua. Voi olla, että muistan myös väärin ja lasin irrottamiseen oli joku muu syy. Välitangon voi ehkä saada näplättyä koloonsa lasin ollessa paikallaan.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
Re: Tyhmiä kysymyksiä GT:stä
Kiitos! Pitää talven aikana koittaa tuo ovipahvi irroittaa ja tutkia asiaa, tuo välitangon irtoaminen kuulostaisi loogiselle kun kahva vaikuttaa ehjälle.
Re: Tyhmiä kysymyksiä GT:stä
Nm. "Jakuaarille" voin lohduttaa, että jos puolanpellit on firmalta Salix.pl, niin ne on erittäin hyvin istuvat, riittävän paksut ja galvanoidut. Takapenkki pois, sivuverhoilut takaa irti, niin kokonaiskuva on silmien edessä. Kynnyksestä poistetään vaahtomuovit, leikataan vain ruostunut osa pois helman pystyvahvikkeeseen asti, ja korjauspellistä vastaava osa tulppahitsillä tilalle. Sisäpuolen purkaus tärkeää, jotta näkee mitä pitää tehdä, kuinka pitkälle vauriota on, tekee sen kuka hyvänsä. Jos viet sen korjaamolle tehväksi, kustannusarvion tekeminen helpottuu kun näkee rakenteen myös sisältä. Ruostevaurio normaalisti on reilun puolen metrin matkalla!
- TeroV.
- Viestit: 546
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:47
- Car(s): Giulietta T-JET 2012
156 SW 2.4 JTDm 20V 2005
GT 1.9 JTDm 16V 2007
Lancia Delta 2.0 Multijet 2008
Aprilia RST 1000 Futura 2004 - Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: Tyhmiä kysymyksiä GT:stä
Mistä Salixin valmistamia peltejä voi ostaa? Firman sivuilla ei verkkokauppaa näkynyt. Ebayssä on kyllä puolalaista helmapeltiä tarjolla (https://www.ebay.com/itm/204154194892), mutta tuossa en Salixin nimeä tai mainintaa galvanoinnista huomannut. Brittilästä näyttää löytyvän galvanoitua peltiä (https://www.ebay.com/itm/373993059303), mutta paksuudesta ei ole mainintaa. Suosituksia hankintakanavaksi otetaan mielellään vastaan.
EDIT: Tällainen puolalainen korinosien verkkokauppa tuli vastaan: https://easyparts.online/ . Onko kenelläkään tästä kokemuksia?
EDIT: Tällainen puolalainen korinosien verkkokauppa tuli vastaan: https://easyparts.online/ . Onko kenelläkään tästä kokemuksia?
Re: Tyhmiä kysymyksiä GT:stä
Siellä kotisivuilla (Salix.pl) on yhteydeottomahdollisuus, kysy kuka myy heidän peltejä esim suomessa vai pitääkö tilata puolasta? Tuo toinen firma myy myös kohtuuhintaisia helmoja, ja varmaan sieltäkin kysymällä löytyy joku joka myy myös suomessa heidän peltejään.
- TeroV.
- Viestit: 546
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:47
- Car(s): Giulietta T-JET 2012
156 SW 2.4 JTDm 20V 2005
GT 1.9 JTDm 16V 2007
Lancia Delta 2.0 Multijet 2008
Aprilia RST 1000 Futura 2004 - Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: Tyhmiä kysymyksiä GT:stä
Tekeeköhän mikään ohjelmointipulju Tampereen alueella kotikäyntejä? Projekti-GT JTD:n "optimointi" pitäisi palauttaa takaisin vakioksi, niin savutusongelman syyn selvittäminen voisi onnistua paremmin. Puuhakilvillä autoa voisi tietysti ajella, mutta savutus on sen verran reipasta, ettei sillä viitsisi liikenteeseen lähteä.
EDIT: Löytyi jo, ihan omalta kylältä.
EDIT: Löytyi jo, ihan omalta kylältä.
Re: Tyhmiä kysymyksiä GT:stä
Gt:n peruutusvalo ei toiminut ja olin jo henkisesti valmistautunut etsimään vikaa takakontin johtosarjasta. Yllätys olikin positiiven kun vika paikantui peruutusvalon polttimon kiinikkeeseen, jossa on kosketushäiriö ja koroosiota. Puhdistus ei auttanut, joten uusi osa pitäisi löytää. En vaan mistään löydä tälle osanumeroa? Mistähän tällaisen saisi ja onko samaa osaa joissain muissa malleissa? Kuvan lainasin internetistä. Kyseessä siis tuo musta liitin.
- Liitteet
-
- IMG_6336.jpeg (66.62 KiB) Katsottu 7912 kertaa
- Mandeprkl
- Viestit: 1548
- Liittynyt: 21 Kesä 2010, 15:27
- Car(s): Alfa GT 3.2 V6 -07, MB E55 AMG -99, Ford Focus 1.0 EcoBoost -12
- Paikkakunta: Espoo
Re: Tyhmiä kysymyksiä GT:stä
Minkäslainen työmaa tuo Busso GT:n kytkimen pääsylinterin vaihto on? On alkanut polkimessa tuntumaan pieni naksahdus/narskunta ja ihan niinkuin ottaisi kiinni vähän alempaa?
Re: Tyhmiä kysymyksiä GT:stä
Onko nesteet vaihdettu koska kytkinpiiristä?
- Keltsi
- Viestit: 1869
- Liittynyt: 14 Kesä 2004, 21:33
- Car(s): 155 Q4, 156 2.4 JTD 10V, 156 GTA, 164 TB, 1666 3.0, B5 Qt
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: Tyhmiä kysymyksiä GT:stä
Yhdestä 147 GTA:sta tuota katseltiin ja ainakin siinä työmäärä on melkoinen... Uskoisin 147:n vastaavan GT:tä näiltä osin, mutta varma en asiasta ole. Ainakin 147:n kohdalla tuon pääsylinterin vaihdettavuudessa on menty reilusti takapakkia 156:een verrattuna
"No smoke => no power => no hope"
- Tiige
- Viestit: 2919
- Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
- Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon) - Paikkakunta: Turenki
Re: Tyhmiä kysymyksiä GT:stä
Kerran olen moisen vaihtanut. Purin ensin apurungon ja vaihdelaatikon pois tieltä. Eikä silti ollut mikään miellyttävä homma.
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta
- Mandeprkl
- Viestit: 1548
- Liittynyt: 21 Kesä 2010, 15:27
- Car(s): Alfa GT 3.2 V6 -07, MB E55 AMG -99, Ford Focus 1.0 EcoBoost -12
- Paikkakunta: Espoo
Re: Tyhmiä kysymyksiä GT:stä
EI helevetti... Kai täytyy ensin kokeilla ihan nesteiden vaihtoa. Ehkä seuraava jakopääremontti on kone pois tyylillä niin saa vaihdettua kaiken muun samalla...Tiige kirjoitti: ↑22 Touko 2023, 15:51Kerran olen moisen vaihtanut. Purin ensin apurungon ja vaihdelaatikon pois tieltä. Eikä silti ollut mikään miellyttävä homma.
- Tiige
- Viestit: 2919
- Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
- Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon) - Paikkakunta: Turenki
Re: Tyhmiä kysymyksiä GT:stä
Nojoo. Kytkinrempan yhteydessä vaihdoin varmuuden vuoksi. Saattaa se onnistua ilman apurungon purkua mutta hankalassa paikassa on. Kannattaa aloittaa huolellisella nesteiden vaihdolla.Mandeprkl kirjoitti: ↑22 Touko 2023, 18:34EI helevetti... Kai täytyy ensin kokeilla ihan nesteiden vaihtoa. Ehkä seuraava jakopääremontti on kone pois tyylillä niin saa vaihdettua kaiken muun samalla...
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta
- TeroV.
- Viestit: 546
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:47
- Car(s): Giulietta T-JET 2012
156 SW 2.4 JTDm 20V 2005
GT 1.9 JTDm 16V 2007
Lancia Delta 2.0 Multijet 2008
Aprilia RST 1000 Futura 2004 - Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: Tyhmiä kysymyksiä GT:stä
Pitääpä kysyä foorumin asiantuntijoiltakin, kun alkaa olla projekti-GT:n kanssa kaikki omat keinot käytetty, mutta ei vaan meinaa tulla kuntoon. Korin kanssa on vielä paljon voimisteluja edessä, mutta ennen kuin niihin ryhdyn, pitäisi saada moottoripuoli kuntoon.
Potilaana on siis 2007 GT JTD, jonka kohtaloksi koitui keväällä 2022 katsastuksessa tehty ryntäytys. Kone nielaisi konttorilla poljettaessa yhden metallisen pyörreläpän imusarjasta sylinteriin ja jälki oli sen mukaista: kansi oli yhden sylinterin osalta kuin tikan hakkaama, samoin mäntä oli käyttökelvottomassa kunnossa. Kumma kyllä sylinterin seinämiin ei ollut mitään jälkiä jäänyt, ei ainakaan silmämääräisesti arvioiden.
Tähän mennessä on tullut tehtyä monenlaisia toimenpiteitä ja moottori on nyt käyntikuntoinen, mutta savuttaa mustaa TODELLA paljon. Tupruttelu alkaa jo tyhjäkäynnillä ja kierroksia nostettaessa se yltyy tractor pulling-kaluston mittoihin. Tähän mennessä on moottoriosastolle tehty seuraavia toimenpiteitä (yksinkertaistettu versio, osa toimenpiteistä on tehty useampaankin kertaan):
- Käytetty ehjä sylinterinkansi, koneistamon tarkastama
- Käytetty ehjä mäntä
- Uudet männänrenkaat joka mäntään + kevyt hoonaus
- Kiertokangen laakerit vaihdettu joka kankeen
- Imusarja vaihdettu vanhemman malliseen alumiiniseen, jossa ei ole pyörreläppiä.
- Kunnostetut suuttimet (Autodoc)
- Suutinten vuodot tsekattu, keskinäisessä vertailussa kaikki suuttimet vuotavat tasaisesti, mikään ei vuoda merkittävästi enempää kuin muut
- Uusi MAP anturi (Bosch)
- Uusi MAF-anturi (Bosch)
- Uusi turboahdin (Mahle)
- Uusi ilmansuodatin
- Uusi huohotusventtiili (huohotuksen määrä silmämääräisesti normaali)
- ECUssa oletettavasti ollut viriohjelma palautettu vakioksi (EGR & DPF edelleen pois toiminnasta)
- EGR tulpattu
- DPF on "vapaasti hengittävä", eli ei sisuskaluja pl. alkuosassa lyhyt katalysaattorikennosto, joka on auki
- Downpipen katalysaattori tarkastettu, ei tukossa
- Äänenvaimennin tsekattu, ei tukossa
- Ahtoputkien ja välijäähdyttimen tiiveys tarkastettu - ok (yksi putki vaihdettu)
- Jakopään hilut vaihdettu ja jako tarkistettu parikin kertaa, kaikki ok (myös nokkien keskinäinen ajoitus tsekattu ja ok)
- Puristuspaineet mitattu, kaikkien sylinterien paineet 1 bar sisällä (24-25 bar)
Lisäksi eilen irrotin korkeapainepumpun paineensäätimen ja puhaltelin sen paineilmalla puhtaaksi. Ulkoisesti ei mitään vikaa näyttänyt olevan ja painearvot tuntuvat muuttuvan loogisesti, kun niitä MESillä seuraa. MES:llä ei näy mitään vikakoodeja ja parametrien pyynti vs. toteuma -vertailut seuraavat hyvin toisiaan. Suuttimien korjausarvot ovat aivan sekaisin, mutta näillä syöttömäärillä niihin ei varmaan kannata kauheasti tuijotella. Suuttimia on kokeilussa ollut yhteensä 10 yksilöä, millään vaihdolla ei ole ollut savutukseen oleellista muutosta, vaikka korjausarvot muuttuvatkin. Moottori lähtee käymään nätisti lyhyellä startilla ja käy tyhjäkäyntiä tasaisesti kaikilla pytyillä. Omaan silmään savu on mustaa, joten se ei vaikuttaisi olevan peräisin moottoriöljystä vaan dieselistä.
Tuleeko kenelläkään mieleen, mitä vielä kannattaisi kokeilla?
Potilaana on siis 2007 GT JTD, jonka kohtaloksi koitui keväällä 2022 katsastuksessa tehty ryntäytys. Kone nielaisi konttorilla poljettaessa yhden metallisen pyörreläpän imusarjasta sylinteriin ja jälki oli sen mukaista: kansi oli yhden sylinterin osalta kuin tikan hakkaama, samoin mäntä oli käyttökelvottomassa kunnossa. Kumma kyllä sylinterin seinämiin ei ollut mitään jälkiä jäänyt, ei ainakaan silmämääräisesti arvioiden.
Tähän mennessä on tullut tehtyä monenlaisia toimenpiteitä ja moottori on nyt käyntikuntoinen, mutta savuttaa mustaa TODELLA paljon. Tupruttelu alkaa jo tyhjäkäynnillä ja kierroksia nostettaessa se yltyy tractor pulling-kaluston mittoihin. Tähän mennessä on moottoriosastolle tehty seuraavia toimenpiteitä (yksinkertaistettu versio, osa toimenpiteistä on tehty useampaankin kertaan):
- Käytetty ehjä sylinterinkansi, koneistamon tarkastama
- Käytetty ehjä mäntä
- Uudet männänrenkaat joka mäntään + kevyt hoonaus
- Kiertokangen laakerit vaihdettu joka kankeen
- Imusarja vaihdettu vanhemman malliseen alumiiniseen, jossa ei ole pyörreläppiä.
- Kunnostetut suuttimet (Autodoc)
- Suutinten vuodot tsekattu, keskinäisessä vertailussa kaikki suuttimet vuotavat tasaisesti, mikään ei vuoda merkittävästi enempää kuin muut
- Uusi MAP anturi (Bosch)
- Uusi MAF-anturi (Bosch)
- Uusi turboahdin (Mahle)
- Uusi ilmansuodatin
- Uusi huohotusventtiili (huohotuksen määrä silmämääräisesti normaali)
- ECUssa oletettavasti ollut viriohjelma palautettu vakioksi (EGR & DPF edelleen pois toiminnasta)
- EGR tulpattu
- DPF on "vapaasti hengittävä", eli ei sisuskaluja pl. alkuosassa lyhyt katalysaattorikennosto, joka on auki
- Downpipen katalysaattori tarkastettu, ei tukossa
- Äänenvaimennin tsekattu, ei tukossa
- Ahtoputkien ja välijäähdyttimen tiiveys tarkastettu - ok (yksi putki vaihdettu)
- Jakopään hilut vaihdettu ja jako tarkistettu parikin kertaa, kaikki ok (myös nokkien keskinäinen ajoitus tsekattu ja ok)
- Puristuspaineet mitattu, kaikkien sylinterien paineet 1 bar sisällä (24-25 bar)
Lisäksi eilen irrotin korkeapainepumpun paineensäätimen ja puhaltelin sen paineilmalla puhtaaksi. Ulkoisesti ei mitään vikaa näyttänyt olevan ja painearvot tuntuvat muuttuvan loogisesti, kun niitä MESillä seuraa. MES:llä ei näy mitään vikakoodeja ja parametrien pyynti vs. toteuma -vertailut seuraavat hyvin toisiaan. Suuttimien korjausarvot ovat aivan sekaisin, mutta näillä syöttömäärillä niihin ei varmaan kannata kauheasti tuijotella. Suuttimia on kokeilussa ollut yhteensä 10 yksilöä, millään vaihdolla ei ole ollut savutukseen oleellista muutosta, vaikka korjausarvot muuttuvatkin. Moottori lähtee käymään nätisti lyhyellä startilla ja käy tyhjäkäyntiä tasaisesti kaikilla pytyillä. Omaan silmään savu on mustaa, joten se ei vaikuttaisi olevan peräisin moottoriöljystä vaan dieselistä.
Tuleeko kenelläkään mieleen, mitä vielä kannattaisi kokeilla?
Re: Tyhmiä kysymyksiä GT:stä
Jos kuvaamasi savutus on noin voimakasta, ihan pienista asioista ei voi olla kyse! Mitä ilmamassaarvot ovat joutokäynnillä ja onko egr täysin suljettu pois toiminnasta? Toimiiko ilmaläppä oikein, ja onko se kiinni akselissa? Eikö mitään vikakoodeja ole vikamuistissa?
- TeroV.
- Viestit: 546
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:47
- Car(s): Giulietta T-JET 2012
156 SW 2.4 JTDm 20V 2005
GT 1.9 JTDm 16V 2007
Lancia Delta 2.0 Multijet 2008
Aprilia RST 1000 Futura 2004 - Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: Tyhmiä kysymyksiä GT:stä
Laitan ilmamassa-anturin käyriä tänne illemmalla. Pakokaasujen takaisinkierrätyslinja on tulpattu molemmista päistä. Mitään vikakoodeja ei ole muistissa.seppo kirjoitti: ↑19 Kesä 2023, 07:55Jos kuvaamasi savutus on noin voimakasta, ihan pienista asioista ei voi olla kyse! Mitä ilmamassaarvot ovat joutokäynnillä ja onko egr täysin suljettu pois toiminnasta? Toimiiko ilmaläppä oikein, ja onko se kiinni akselissa? Eikö mitään vikakoodeja ole vikamuistissa?
Re: Tyhmiä kysymyksiä GT:stä
Tee joku vika, vaikka liittimen irroittamalla niin saa varmuuden että viat yleensä kirjautuu muistiin!
Vaikka siitä sulkuläpältä.
Terv. Seppo
Vaikka siitä sulkuläpältä.
Terv. Seppo
- TeroV.
- Viestit: 546
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:47
- Car(s): Giulietta T-JET 2012
156 SW 2.4 JTDm 20V 2005
GT 1.9 JTDm 16V 2007
Lancia Delta 2.0 Multijet 2008
Aprilia RST 1000 Futura 2004 - Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: Tyhmiä kysymyksiä GT:stä
Kyllä sinne vikakoodeja on saanut tehtyä, kun liittimiä irrottaa (esim. ilmamassa-anturi, suuttimet jne.). Sulkuläppä toimii oikein, eli se on auton käydessä täysin auki ja sulkee imukanavan hetkeksi, kun moottorin sammuttaa. Tämä on helppo todeta, kun autoa käyttää ahtoputki irti. Savutukseen ahtoputken irrotuksella ei ole vaikutusta. Sulkuläpän moottoria pystyy testailemaan myös MESillä, hyvin se tuntuu toimivan.
- TeroV.
- Viestit: 546
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:47
- Car(s): Giulietta T-JET 2012
156 SW 2.4 JTDm 20V 2005
GT 1.9 JTDm 16V 2007
Lancia Delta 2.0 Multijet 2008
Aprilia RST 1000 Futura 2004 - Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: Tyhmiä kysymyksiä GT:stä
Tässä MESin käyristä kaapattuja kuvia ilmamääristä, ahtopaineista, polttoaineen paineesta ja määrästä sekä lämpötiloista. Ihan normaaleissa käyntilämpötiloissa ei vielä tuossa oltu, reilussa 70 asteessa kuitenkin. Useimmissa käppyröissä on alussa pieni kierrosten nosto, sillä sain helpoimmin skaalattua käppyrän paremmin seurattavaan muotoon. Ahtopainetta on hieman enemmän mitä pyyntiä, mutta olen ymmärtänyt, että tuo olisi ihan normaalia - onko?
Tänään parinkymmenen minuutin tyhjäkäytön jälkeen alkoi ilmetä käyntihäiriöitä, suuttimien johtoja vauhdissa irrotellessa selvisi, että ilmeisesti nelospytyssä. Autoa on kiusattu pitkiä jaksoja tyhjäkäynnillä, joten ei varsinaisesti ihme, jos alkaisi sisäinen nokikertymä aiheuttaa ongelmia.
Tänään parinkymmenen minuutin tyhjäkäytön jälkeen alkoi ilmetä käyntihäiriöitä, suuttimien johtoja vauhdissa irrotellessa selvisi, että ilmeisesti nelospytyssä. Autoa on kiusattu pitkiä jaksoja tyhjäkäynnillä, joten ei varsinaisesti ihme, jos alkaisi sisäinen nokikertymä aiheuttaa ongelmia.
- Liitteet
-
- GT JTD AIR.JPG (52.19 KiB) Katsottu 7203 kertaa
-
- GT JTD BOOST.JPG (52.92 KiB) Katsottu 7203 kertaa
-
- GT JTD FUELP.JPG (56.05 KiB) Katsottu 7203 kertaa
- TeroV.
- Viestit: 546
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:47
- Car(s): Giulietta T-JET 2012
156 SW 2.4 JTDm 20V 2005
GT 1.9 JTDm 16V 2007
Lancia Delta 2.0 Multijet 2008
Aprilia RST 1000 Futura 2004 - Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: Tyhmiä kysymyksiä GT:stä
Vielä pari kuvaa. Kuvien laatu menee näemmä aika heikoksi näin liitteinä...
- Liitteet
-
- GT JTD FUELQ.JPG (53.91 KiB) Katsottu 7201 kertaa
-
- GT JTD TEMP.JPG (58.05 KiB) Katsottu 7201 kertaa
Re: Tyhmiä kysymyksiä GT:stä
Mikähän 2.0 jts gt:n kytkimeen iski..
Auto kävi tänään jarrunesteiden vaihdossa. 100km ajon jälkeen ei kytkin poljin enää palaudu ja koneen ollessa käynnissä ei vaihteet mene silmään. Kone sammutettuna vaihteet kytkeytyy, ja jos poljinta nostaa kädellä tuntuu se hetken normaalilta. Sattuiko vaan huono tuuri että jotain hajosi jarrunesteiden vaihdon yhteydessä vai hajosiko kytkin juuri kun sai auton muuten kuntoon
Auto kävi tänään jarrunesteiden vaihdossa. 100km ajon jälkeen ei kytkin poljin enää palaudu ja koneen ollessa käynnissä ei vaihteet mene silmään. Kone sammutettuna vaihteet kytkeytyy, ja jos poljinta nostaa kädellä tuntuu se hetken normaalilta. Sattuiko vaan huono tuuri että jotain hajosi jarrunesteiden vaihdon yhteydessä vai hajosiko kytkin juuri kun sai auton muuten kuntoon
Re: Tyhmiä kysymyksiä GT:stä
Ottaako JTS GT kytkinnesteet samasta säiliöstä? Jos ottaa niin voipi tarvita ilmauksen.
Re: Tyhmiä kysymyksiä GT:stä
Samasta lähtee kytkinnesteetkin, pitää ilmausta kokeilla ensihätään.
Re: Tyhmiä kysymyksiä GT:stä
Jos soppa tulee samasta säiliöstä ja ainoastaan jarrut on ilmattu niin varaudu siihen että neste kytkinpiirin läpi on mustaa litkua tai kuraa. Ja on erittäin todennäköistä että sinulla on ilma kytkinpiirissä näillä oireilla.
En tunne GT:tä mutta jos se on vähänkään samanlainen kuin 916 Spider niin ilmaus on helppoa, ainakin jos on joko imevä tai paineistava työkalu käytössä.
En tunne GT:tä mutta jos se on vähänkään samanlainen kuin 916 Spider niin ilmaus on helppoa, ainakin jos on joko imevä tai paineistava työkalu käytössä.
Re: Tyhmiä kysymyksiä GT:stä
Kytkimen ilmaus piti paineet hetken sisällä, jonka jälkeen taas kytkin väsähti. Tuomioksi tuli rikkinäinen kytkimen painelaakeri, valuttaa nesteet kytkimen sisään. Kytkin remontti on sen verran kallis työ tehdä liikeessä, ettei enää tätä gt:tä kannata yrittää pelastaa. Harmi sinäänsä kun ruosteeton peli.
- TeroV.
- Viestit: 546
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:47
- Car(s): Giulietta T-JET 2012
156 SW 2.4 JTDm 20V 2005
GT 1.9 JTDm 16V 2007
Lancia Delta 2.0 Multijet 2008
Aprilia RST 1000 Futura 2004 - Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: Tyhmiä kysymyksiä GT:stä
GT JTD:n moottorin korjaus ei näytä onnistuvan meikäläisen taidoilla, joten pitää varmaan vaihtaa koko mylly. GT:ssä olleita JTD-moottoreita ei vilisemällä näytä purkamoilta löytyvän (ainakaan tolkulliseen hintaan) eikä 156:n 110 kW dieseleitäkään ole juuri nyt silmiin sattunut. Samaa konetta on käytetty mm. Saabeissa ja niiden saatavuus olisi parempi. Onko kenelläkään tietoa, onko GT:n ikäisessä Saabissa käytetty 110 kW TiD -moottori mahdollista sovittaa GT:een? Öljypohjan, vauhtipyörän, suodatinjalan jne. irtohilppeet voin siirrellä koneesta toiseen, kunhan peruslohko olisi samanlainen.
- matti_vuorio
- Viestit: 1539
- Liittynyt: 27 Kesä 2011, 19:57
- Car(s): Giulia Super 2.0 -17
Ex: Giulietta 1.4 Multiair -11,Bravo -08 JTD 150,Bravo -98 1.4,Sunny -86, Audi 100 -79 - Paikkakunta: Siikalatva
Re: Tyhmiä kysymyksiä GT:stä
Fiat Bravo II varustettuna sillä 150hp diesel moottorilla on sama. Moottorikoodi 937 A5.000 tuottaa hakutuloksia ristiin niin GT:n kuin myös Bravon kanssa. Näitä nyt luulisi paremmin löytyvän.
- TeroV.
- Viestit: 546
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:47
- Car(s): Giulietta T-JET 2012
156 SW 2.4 JTDm 20V 2005
GT 1.9 JTDm 16V 2007
Lancia Delta 2.0 Multijet 2008
Aprilia RST 1000 Futura 2004 - Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: Tyhmiä kysymyksiä GT:stä
Bravo II dieselinä ei kauhean yleinen näytä olevan sekään ja suurin osa purkamosivuilta löytämistäni moottoreista näyttäisi olevan 88 kW versioita.
Saabin 110 kW myllyä tuntuu löytyvän useita ja jopa kohtuullisen edullisesti, mutta niissä ainakin öljynsuodattimen sijainti vaikuttaisi olevan erilainen kuin GT:ssä. Se voi olla merkittävin eroavaisuus ristiinsopivuuden kannalta.
Saabin 110 kW myllyä tuntuu löytyvän useita ja jopa kohtuullisen edullisesti, mutta niissä ainakin öljynsuodattimen sijainti vaikuttaisi olevan erilainen kuin GT:ssä. Se voi olla merkittävin eroavaisuus ristiinsopivuuden kannalta.
Re: Tyhmiä kysymyksiä GT:stä
Miten GT:ssä on toteutettu ilmastoinnin kondenssi-veden poisto? Tutkailin eilen omani pohjaa ja huomasin että kaikki vesi valuu kuskin puolelta apurungon päältä maahan. Apurunko päältä aivan märkä. Pitäisikö vedelle olla jokin poistoputki?
Re: Tyhmiä kysymyksiä GT:stä
Noin se on suunniteltu, äänieristematon alta tulee putki keskeltä rintapeltiä ja valuu minne valuu, juuri apurungon päälle!
Re: Tyhmiä kysymyksiä GT:stä
Kiitos seppo! Mielenkiintoinen ratkaisu vedenpoistolle.
Re: Tyhmiä kysymyksiä GT:stä
Johan taas tuli jännitystä aamuun..
Auto käynnistyi kotipihassa hyvin, mutta seuraavalla käynistyksellä bensa-asemalla oli täysin virraton. Ainoastaan airbagin punainen merkkivalo paloi himmeästi. Mitkään muut sähkölaitteet ei reagoineet. Eikä auto edes yrittänyt käynnityä. Bensaa oli puolitankkia tankatessa, joten se ei ollut päässyt vähiin. Hinuria odotelessa kokeilin vielä heilutella akun napojen liittimiä ja sulakerasiaa. Sen jälkeen kuuluikin ikkunan sulkeutumis ääni ja virrat oli palautuneet.
Sain ajettua takaisin kotiin ja koitin käynnistää uudelleen, toimi edelleen ja käynnistyi hyvin. Ainoastaan airbagin punainen valo paloi hetken ja sammui. On välillä myös ajossa syttynyt ja sammunut. Mikähän mahtaa tällaisen ongelman aiheuttaa?
Akun navat oli tukevasti kiinni. Auton herättyä uudelleen henkiin oli ajotietokoneen kello nollaantunut, joten virrat ovat siis katkenneet kokonaan. Kyseessä 2.0 JTS GT
Auto käynnistyi kotipihassa hyvin, mutta seuraavalla käynistyksellä bensa-asemalla oli täysin virraton. Ainoastaan airbagin punainen merkkivalo paloi himmeästi. Mitkään muut sähkölaitteet ei reagoineet. Eikä auto edes yrittänyt käynnityä. Bensaa oli puolitankkia tankatessa, joten se ei ollut päässyt vähiin. Hinuria odotelessa kokeilin vielä heilutella akun napojen liittimiä ja sulakerasiaa. Sen jälkeen kuuluikin ikkunan sulkeutumis ääni ja virrat oli palautuneet.
Sain ajettua takaisin kotiin ja koitin käynnistää uudelleen, toimi edelleen ja käynnistyi hyvin. Ainoastaan airbagin punainen valo paloi hetken ja sammui. On välillä myös ajossa syttynyt ja sammunut. Mikähän mahtaa tällaisen ongelman aiheuttaa?
Akun navat oli tukevasti kiinni. Auton herättyä uudelleen henkiin oli ajotietokoneen kello nollaantunut, joten virrat ovat siis katkenneet kokonaan. Kyseessä 2.0 JTS GT
- Alfissimo
- Viestit: 8717
- Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
- Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2 - Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet
Re: Tyhmiä kysymyksiä GT:stä
Jos akussa kengät kunnolla kiinni, niin plusnavan rasiassa olevat lattasulakkeet voi tehdä kiusaa. Voi näyttää ehjältä, mutta paikaltaan avatessa meneekin puoliksi.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
Re: Tyhmiä kysymyksiä GT:stä
Kiitos! Pitää tutkailla nuo sulakkeet ja puhdistella liittimet.
- Mandeprkl
- Viestit: 1548
- Liittynyt: 21 Kesä 2010, 15:27
- Car(s): Alfa GT 3.2 V6 -07, MB E55 AMG -99, Ford Focus 1.0 EcoBoost -12
- Paikkakunta: Espoo
Re: Tyhmiä kysymyksiä GT:stä
Taisin ensimmäistä kertaa joutua italialaisella tienvarteen.. Sunnuntaina lähdössä kohti Espoota Seinäjoelta syttyi "Low battery charge"-ilmoitus ja aluksi oletin että liittyisi vaan siihen kun auto on seissyt kauan ja akun varaus oli alhaalla. Pysähdyin hetken päästä ja kokeilin startata. Vielä starttasi ihan iloisesti. Jalasjärven Nesteellä tankki täyteen ja ei enää startannutkaan niin iloisesti. Nokka kohti Seinäjokea ja varoittava puhelu puhelu apujoukoille. Isä tuli työkalujen ja Volvo Amazonin akun kanssa vastaan. Alfa tiputteli nätisti sähkölaitteita pois ja viimeisimpänä tummui mittariston valot ennen kuin kaasupoljin tippui pelistä. Kierrokset edelleen 3000rpm paikkeilla ja pääsi valuttelemaan auton hyvään kohtaan. Amazonin akku saatiin vaihdettua mutta koska nava toli väärällä puolella, joutui jättämään ilmanputsarin putken pois että sai liitettyä johdot ja sen plussanavan sulakeboxihässäkän. Matka jatkui kaikkien mahdollisten vikavalojen ja pienen nykimisen kanssa hallille jonne Alfa jäi ja matka jatkui Mersulla..
Jos laturi on nyt kaput niin on vissiin aika kettumainen vaihtaa? Etukelkka irti että saa tilaa? Pakoputkistoa vissiin kans pois tieltä pakosarjan jälkeen?
Onkos korvaavassa laturissa mitään huomioitavaa?
Jos laturi on nyt kaput niin on vissiin aika kettumainen vaihtaa? Etukelkka irti että saa tilaa? Pakoputkistoa vissiin kans pois tieltä pakosarjan jälkeen?
Onkos korvaavassa laturissa mitään huomioitavaa?