ALFA 156 2.0 TWIN SPARK ONGELMANRATKAISUHAASTE
Valvoja: Moderators
ALFA 156 2.0 TWIN SPARK ONGELMANRATKAISUHAASTE
ONGELMANRATKAISUHAASTE
Potilas:
1998 156 2.0 Twin Spark. Autolla ajettu 93tkm. Bensa tuore Shell V-Power. Ei vie öljyä. Koneessa nyt Mobil1 5W-50. Auto on viime vuodet ennen omistustani ollut erittäin vähällä käytöllä.
Päivitys:
Vikakoodin P0655 nollaus. Kaikki OK hienosti toimi 2 päivää, vetoja todella hyvin, mutta yhtäkkiä matkalla töistä kotiin käynnistyksen jälkeen hieman nyki, tehot kadoksissa ja koodi ilmeni taas. Eli P0655 koodia antaa, ja tämän aiheuttaja aiheuttaa tehojen katoamista osittain sekä nykimistä, mutta missä voisi vika olla? Joku huono maadoitus varmasti mutta missä? Liittimet tarkistettu ja laitettu contact sprayta, maadoituskohta ECU kyljessä puhdistettu. Kampiakselin anturia mittasin 930k ohm -> OK mutta saattaa tietysti olla viallinen.
P0655 koodi tarkoittaa moottorin ylikuumenemisvalon piirissä ongelmaa, mutta valo toimii hyvin. Sekä käynnistäessä että multiecuscannerilla testattuna. Eli siinä ongelma ei ole, mutta josko se jostain muualta tulisi piiriin häiriö?
Voisiko esim. kampiakselin anturi, nokka-akselin asentoanturi, joku lämpötilananturi ym. aiheuttaa tällaisen koodin?
Ongelman kuvaus:
Varsinkin moottori kylmänä, mutta ei aina, moottori nykii, ei halua iloisesti kiihtyä tai kiihtyy portaittain. Yleensä noin minuutin-parin minuutin ajan tätä esiintyy, jonka jälkeen ajossa huomaa selvän ”nykäisyn” ihan kuin ryyppyä ois otettu pois, jonka jälkeen kone käy hienosti, joskin tuntuu ehkä yläkierroksilla hieman tehottomalta.
Välillä lämpimänä tyhjäkäynti putoaa liian alas ja ”hakee” oikean nopeuden muutaman kerran esim. jos muutaman kaasulla pumppaa kierroksia ja sitten antaa mennä tyhjäkäynnille, mutta vaan silloin tällöin.
Suoritetut toimenpiteet:
- Ensimmäisen sylinterin tulpat / johto ruosteessa. Auto seisonut vuosia, olisiko pesun jälkeen jäänyt vettä tulpankoloon. Uudet tulpat ja huolellinen kaapeleiden puhdistus.
- Lambda-anturi uusi Bosch
- Ilmamäärämittari uusi Bosch (vanha rikki)
- Tulpat uudet ja suhteellisen uudet NGK
- Ilmansuodatin uusi
- Imuputken haitarikumi uusi (vanhassa pikku halkeama)
- Uusi Bosch polttoainepumppu (vanha hieman vuoti ja haisi sisätilassa bensiini)
- Tyhjäkäyntimoottori vaihdettu toiseen, ei eroa.
Potilas:
1998 156 2.0 Twin Spark. Autolla ajettu 93tkm. Bensa tuore Shell V-Power. Ei vie öljyä. Koneessa nyt Mobil1 5W-50. Auto on viime vuodet ennen omistustani ollut erittäin vähällä käytöllä.
Päivitys:
Vikakoodin P0655 nollaus. Kaikki OK hienosti toimi 2 päivää, vetoja todella hyvin, mutta yhtäkkiä matkalla töistä kotiin käynnistyksen jälkeen hieman nyki, tehot kadoksissa ja koodi ilmeni taas. Eli P0655 koodia antaa, ja tämän aiheuttaja aiheuttaa tehojen katoamista osittain sekä nykimistä, mutta missä voisi vika olla? Joku huono maadoitus varmasti mutta missä? Liittimet tarkistettu ja laitettu contact sprayta, maadoituskohta ECU kyljessä puhdistettu. Kampiakselin anturia mittasin 930k ohm -> OK mutta saattaa tietysti olla viallinen.
P0655 koodi tarkoittaa moottorin ylikuumenemisvalon piirissä ongelmaa, mutta valo toimii hyvin. Sekä käynnistäessä että multiecuscannerilla testattuna. Eli siinä ongelma ei ole, mutta josko se jostain muualta tulisi piiriin häiriö?
Voisiko esim. kampiakselin anturi, nokka-akselin asentoanturi, joku lämpötilananturi ym. aiheuttaa tällaisen koodin?
Ongelman kuvaus:
Varsinkin moottori kylmänä, mutta ei aina, moottori nykii, ei halua iloisesti kiihtyä tai kiihtyy portaittain. Yleensä noin minuutin-parin minuutin ajan tätä esiintyy, jonka jälkeen ajossa huomaa selvän ”nykäisyn” ihan kuin ryyppyä ois otettu pois, jonka jälkeen kone käy hienosti, joskin tuntuu ehkä yläkierroksilla hieman tehottomalta.
Välillä lämpimänä tyhjäkäynti putoaa liian alas ja ”hakee” oikean nopeuden muutaman kerran esim. jos muutaman kaasulla pumppaa kierroksia ja sitten antaa mennä tyhjäkäynnille, mutta vaan silloin tällöin.
Suoritetut toimenpiteet:
- Ensimmäisen sylinterin tulpat / johto ruosteessa. Auto seisonut vuosia, olisiko pesun jälkeen jäänyt vettä tulpankoloon. Uudet tulpat ja huolellinen kaapeleiden puhdistus.
- Lambda-anturi uusi Bosch
- Ilmamäärämittari uusi Bosch (vanha rikki)
- Tulpat uudet ja suhteellisen uudet NGK
- Ilmansuodatin uusi
- Imuputken haitarikumi uusi (vanhassa pikku halkeama)
- Uusi Bosch polttoainepumppu (vanha hieman vuoti ja haisi sisätilassa bensiini)
- Tyhjäkäyntimoottori vaihdettu toiseen, ei eroa.
- mutt
- Viestit: 5069
- Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
- Car(s): Lanciat: Prisma 1.6ie -87, Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60
Re: ALFA 156 2.0 TWIN SPARK ONGELMANRATKAISUHAASTE
Lämpöanturia voisi epäillä, joko itse anturia, tai sitten sen liitintä ja johdotusta. Nuo vikakoodit ei aina ole suoraan vikakohteeseen viittaavia, vaan tarvitsevat tulkintaa.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Re: ALFA 156 2.0 TWIN SPARK ONGELMANRATKAISUHAASTE
Se on justiinsakin niin, mutta mikä lämpötila-anturi voisi olla viallinen? Ainakin kaikki lämmöt täsmää Multiecuscanin mukaan, eikä ole ihmeellistä "hyppimistä" ym. havaittavissa käppyröistä. Voihan se vika siinä kuitenkin olla...
Re: ALFA 156 2.0 TWIN SPARK ONGELMANRATKAISUHAASTE
Moottorin lämpötila-anturi muuttui 5.98, vanhassa oli ylikuumenemisen merkkivalon ohjaus kaksinapaisella anturilla kannen takapäässä. Eli siellä oli kaksi toimintaa yhdessä anturissa, Motronicille omansa ja merkkivalolle omansa ja mittarille lisäksi lämpötila-anturi termarissa, Uusi anturi oli 3-napainen, joka ohjasi myös Motronicia ja ylikuumenemisen merkkivaloa, eli kannessa oli vain yksi anturi ja termarikotelossa mittarille tietysti omansa. Näin se taisi olla?
Re: ALFA 156 2.0 TWIN SPARK ONGELMANRATKAISUHAASTE
Okei eli tässä CF2 koneessani on yksi lämpötilananturi missä 3 pinniä (07/1998). Eli kaksi eri anturia yhdessä paketissa. Koitan tätä vaihtaa niin katsotaan onko vaikutusta. Ei ole muita lämpöantureita löytynyt koneesta toistaiseksi.
Re: ALFA 156 2.0 TWIN SPARK ONGELMANRATKAISUHAASTE
Joo, näin on jos valmistusajankohta on tuo 7.98 ja anturissa on kolme pinniä! No1 tulee lämpömittarissa olevalta ylikuumenemisen merkkivalolta ja maadottuu anturin runkoon, ja sytyttää tarvittaessa merkkivalon. No2 ja 3 menee moottorin ohjainlaitteelle.
- mutt
- Viestit: 5069
- Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
- Car(s): Lanciat: Prisma 1.6ie -87, Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60
Re: ALFA 156 2.0 TWIN SPARK ONGELMANRATKAISUHAASTE
Tuolla tavalla vikaantuvan anturin ei kyllä pitäisi käyntihäiriöitä tehdä... Ellei yksi pinneistä ole sitten molempien piirien maa tms.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Re: ALFA 156 2.0 TWIN SPARK ONGELMANRATKAISUHAASTE
Uusin vaihtoehto kuvassa sinun vuosimalliin, mittaria ohjataan anturin navasta 1? merkkivalon piiri kulkee moottorin ecun kautta navalle 3 ja 2 kautta takaisun moottorin eculle M10 navalle 1. Olisikohan tämä oikea, ihan kuin termostaatissa ei olisi lainkaan anturia? On tässä jotain muutakin ihmeellistä, tuota vikakoodia 0655 ei ole tehtaan vikakoodilistoilla lainkaan? Millä auton mallilla menit testerillä sisään, ja mikä testeri sulla on käytössä. Eli tämän mukaan jos anturin vaihto ei tuota tyydyttävää tulosta, ongelma voi olla myös moottorin ECUssa, tai vain johtosarjassa, joka on helppo käydä läpi nyt kun pinnit on tiedossa?
Re: ALFA 156 2.0 TWIN SPARK ONGELMANRATKAISUHAASTE
Terve, kiitoksia vastauksistanne.
Minulla on käytössä VAG KKL kaapelin yhteydellä Multiecuscan ohjelma.
Sieltä Alfa Romeo 156 Bosch Motronic 1.5.5. (1998) ohjelmaan sisään.
Olen huomannut että jos antaa ennen moottorin käynnistystä lämpömittarin punaisen varoitusvalon sammua niin ongelmaa ei ole ilmennyt? Ehkä?
Minulla on käytössä VAG KKL kaapelin yhteydellä Multiecuscan ohjelma.
Sieltä Alfa Romeo 156 Bosch Motronic 1.5.5. (1998) ohjelmaan sisään.
Olen huomannut että jos antaa ennen moottorin käynnistystä lämpömittarin punaisen varoitusvalon sammua niin ongelmaa ei ole ilmennyt? Ehkä?
-
- Viestit: 611
- Liittynyt: 05 Syys 2003, 03:27
- Car(s): Ex 156 ja 147 Selespeed, MiTo
Nyt alla Wrangler JKU 3.6 Backcountry ja MiTo TCT - Paikkakunta: Tampere
- Viesti:
Re: ALFA 156 2.0 TWIN SPARK ONGELMANRATKAISUHAASTE
Tämmöisiä johtopäätöksiä ei moottorinohjauksen logiikasta pitäisi vetää. Jos ECU, PCM tjsp saa joltain anturilta virheellisen signaalin, lopputulos voi olla ihan mitä vaan, esim. kuvatunlainen.
Jos tosiaan on niin, että odotettaessa valon sammuminen ennen käynnistystä ei käyntihäiriöitä ilmene, on homma tod näk juuri siten, että vikavalo päällä ECU saa väärää tietoa, ja moottori käynnistetään väärillä parametreilla.
Lämpötila on aika olennainen osa moottorin säätöä...
932 937 955 955