Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
palkus
Viestit: 5463
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja palkus »

^jos lukkopalat ja heittokello käytössä, niin noit hinnat olisi kohillaan. Korjaamot ottavat varaosat joltain tukkurilta ja niillä on myös tyypillisesti erikoistyökalut vuokrattavissa. Yli kymmenen vuoden jts kokemuksella voin todeta, että vaikka se remmi on helppo laittaa samoille hampaille, niin mitään takeita ei ole, että ajotus olisi edelleen tikissään. Ainakin jts oli todella tarkka ajotuksestaan, jos halusi moitteettoman toiminnan.
"puhun niin totta kuin osaan"

Avatar
Turre
Viestit: 330
Liittynyt: 29 Kesä 2009, 23:37
Car(s): 156 2.0 JTS -03 (Oikkuli)
156 SW 2.0 JTS -02 (Villikko)
156 SW 1.8 TS -05 (Maanikko)
156 SW 2.5 V6 -03 (Vararikko)
Peugeot Boxer 290C 2.0HDi (Ludvig)
Paikkakunta: Kangasniemi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Turre »

AmericanItalian kirjoitti:
28 Kesä 2022, 21:59
Vdc failure. Koodi C1505. Steering angle sensor. Sen ratin kehän tunnistimen sitten irroitin kaikkea purkaessa ja näköjään väärin kiinni. E-learn(taas) neuvoo että jos sen laittaa väärään asentoon joutuu hankkimaan iuden ja koodaamaan sen. Kenelläkään tämmöisestä kokemusta?
MES antoi siis tiivistettynä: ”The steering wheel angular position sensor is faulty” check connections jne(toivotaan että niissä). ”Make sure the sensor has been INITIALIZED and that it is of the correct type”
Teitkö sille tuon alustuksen? Ainakin osan vaihtuessa se antaa virhekoodia joka poistuu kun kalibroidaan/alustetaan (kuka mitäkin termiä käyttää), en ihmettelisi jos pitäisi irrotuksen jälkeen myös. Jos ei muuta niin on ainakin helppo ja halpa kokeilu. MES varmastikin osaa ko tempun, itse olen kylläkin tehnyt vaan AlfaOBD:lla.
Duct tape is like the force: It has a dark side and a light side and it holds the universe together.

nonzero
Viestit: 100
Liittynyt: 29 Marras 2011, 13:55
Car(s): Ex: 2x 156 2.0TS 1999, 75 2.0 TC 1987, 156v6 1998
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja nonzero »

Mistähän voisi johtua yhtäkkinen korkea tyhjäkäynti? Lähdettiin kaupasta ja kierrokset ei enää laske alle kahden tonnin. Kyseessä vm 98 busso.

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8678
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

A: poljin jumittaa, eikä nouse ylös asti
B: kaasuläppä jumittaa eikä pääse kiinni asti

Poljin helppo kokeilla varpaalla ylös asti ja varmaan jo kokeiltukin. Kaasuläpän saa näkyviin haitariputken irrotuksella ja pahimpaan hätään liottaa läpän ympäristöä bräkleenillä. Läppää ei kannata kääntää käsipelillä, vaan huuhtelee ympäristöstä nokitöhnää pois.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

nonzero
Viestit: 100
Liittynyt: 29 Marras 2011, 13:55
Car(s): Ex: 2x 156 2.0TS 1999, 75 2.0 TC 1987, 156v6 1998
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja nonzero »

Alfissimo kirjoitti:
02 Heinä 2022, 17:29
A: poljin jumittaa, eikä nouse ylös asti
B: kaasuläppä jumittaa eikä pääse kiinni asti

Poljin helppo kokeilla varpaalla ylös asti ja varmaan jo kokeiltukin. Kaasuläpän saa näkyviin haitariputken irrotuksella ja pahimpaan hätään liottaa läpän ympäristöä bräkleenillä. Läppää ei kannata kääntää käsipelillä, vaan huuhtelee ympäristöstä nokitöhnää pois.
Kiitos. Näistä ei löytynyt ratkaisua. Kierrokset nousevat parhaimmillaan 3000 asti. Jotain säätöä tapahtuu, kun laskevat sitten 2000 ja taas nousevat 2500.

Moottori sammuksissa kuuluu kovaa sirinää jostain läpän suunnasta. Ja löytyi sieltä ilmavuotokin, jonka yritin tukkia. Mutta tilanne edelleen päällä. Löytyykö C vaihtoehtoa.

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8678
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Palaako mittaristossa ruiskuvalo? Surina vihjaa vahvasti kaasuläppäkoteloon ja säätömoottoriin, eikä korkeita kierroksia selitä oikein muu, kuin läpän auki jääminen. Jos auton laittaa virrat päälle ja katsot kaasuläppää putki irti, niin onko nollassa vai selkeästi raollaan?
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
AmericanItalian
Viestit: 87
Liittynyt: 29 Huhti 2017, 21:33
Car(s): Alfa: 156 2.5 V6 -03
Muut omat:MB SLK r170 230 kompressor-98
MB ML400cdi w163 -02
Perheessä lisäksi: Volvo S60 D3 -12

Entiset alfat: 159 2.4jtdm -07, 156 v6 -99
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja AmericanItalian »

Turre kirjoitti:
02 Heinä 2022, 13:00
AmericanItalian kirjoitti:
28 Kesä 2022, 21:59
Teitkö sille tuon alustuksen? Ainakin osan vaihtuessa se antaa virhekoodia joka poistuu kun kalibroidaan/alustetaan (kuka mitäkin termiä käyttää), en ihmettelisi jos pitäisi irrotuksen jälkeen myös.
Otin anturin uudelleen irti ja takaisin kiinni. Itse anturi ei kyllä ole liikkunut. Sen jälkeen tulevat 2 pientä osaa kyllä. Toisessa ratas kehällä ja toinen vinkkarin palautin tms. Tein messin valikosta steering angle calibrationin kyllä mutta valo ei poistunut. Tämän jälkeen vielä pyyhin vikamuistin. Eilen mes herjasi erroria kun kokeilin jälleen. Pienen matkan ajoa ja sammutus, niin valo hävisi hetkeksi, kunnes pienen matkan jälkeen taas syttyi. Katsotaan mitä mes ja valo sanoo huomenna ratapäivien jälkeen.

nonzero
Viestit: 100
Liittynyt: 29 Marras 2011, 13:55
Car(s): Ex: 2x 156 2.0TS 1999, 75 2.0 TC 1987, 156v6 1998
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja nonzero »

Alfissimo kirjoitti:
02 Heinä 2022, 21:56
Palaako mittaristossa ruiskuvalo? Surina vihjaa vahvasti kaasuläppäkoteloon ja säätömoottoriin, eikä korkeita kierroksia selitä oikein muu, kuin läpän auki jääminen. Jos auton laittaa virrat päälle ja katsot kaasuläppää putki irti, niin onko nollassa vai selkeästi raollaan?
Ruiskuvalo ei pala. Kaasuläppä luontaisesti on hieman raollaan, ainakin minulla. Joutuu jousia vasten sen painamaan kiinni. Hyvin pieni liike. Virrat päällä ikäänkuin värähtelee paikallaan. En katsonut missä asennossa on moottorin käydessä.
Otin kaasuläpän irti ja auki, putsasin sähköpuolen. Ei siellä mikään näyttänyt vialliselta. Tällä ei ollut vaikutusta.
Onko kaaspolkimen asentoanturi sitten seuraava epäilyksen kohde? Vai joku muu anturi?

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8678
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Kaasuläpän liitin irrotettuna pitäisi käydä tyhjäkäyntiä normaalisti, mutta ei reagoi polkimeen. Sillä saa ainakin rajattua syyn joko polkimeen tai kaasuläppäkoteloon.

MES:n kanssa pystyy katsomaan kaasupolkimen ja kaasuläpän liikeradan. Noista kahdesta epäillystä kaasuläppäkotelo on huomattavasti helpompi operaatio vaihtaa vs. kaasupolkimen potikka. Tai noh, ei se potikan vaihtokaan tekemätön paikka ole, mutta korvaajan löytäminen on eri juttu.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

ojis
Viestit: 11
Liittynyt: 28 Tammi 2018, 18:35
Car(s): 156 2.5 v6 -03
ex: 159 2.4 JTDm -06
156 2.0 JTS -06

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja ojis »

Jahas, olisiko jollain ajatusta mistä lähteä seuraavaa "ominaisuutta" poistelemaan. Kyseessä -03 v6, sytytteli pitemmän aikaa moottorin vikavaloa ja herjasi ajoittaista sytytyskatkosta 4-6 sylintereissä. Syttyi aina tyhjäkäynnillä. Pysy nollauksen jälkeen 3-4 viikkoa poissa.

Jakopään uusimisen lomassa vaihdoin kaikki tulpat ja puolat. Ominaisuus korjaantui siten, että nyt katkokset sylintereissä 1-3.

Avatar
Tiige
Viestit: 2834
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon)
Paikkakunta: Turenki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Tiige »

^ Vaihdoitko hihnan lukkopaloilla ja heittokellolla nokkapyörät löysäten?
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta

ojis
Viestit: 11
Liittynyt: 28 Tammi 2018, 18:35
Car(s): 156 2.5 v6 -03
ex: 159 2.4 JTDm -06
156 2.0 JTS -06

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja ojis »

Ei pitäisi ajoituksen olla pielessä. Hihnan vaihdoin ns. by the book, lukkopaloilla ja ajoituksen tarkistin kellolla. Epäilin jossain vaiheessa laturia, mutta akusta mitattuna vaikuttaa olevan kunnossa.

Joka kerta kun herja on ilmaantunut ei ole mitään havaittavaa muutosta ollut tyhjäkäynnissä ja on muutoinkin toiminut ihan normaalisti.

Avatar
matti_vuorio
Viestit: 1513
Liittynyt: 27 Kesä 2011, 19:57
Car(s): Giulia Super 2.0 -17
Ex: Giulietta 1.4 Multiair -11,Bravo -08 JTD 150,Bravo -98 1.4,Sunny -86, Audi 100 -79
Paikkakunta: Siikalatva

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja matti_vuorio »

^Tämä lie samanlainen tapaus: viewtopic.php?p=632994#p632994

Avatar
AmericanItalian
Viestit: 87
Liittynyt: 29 Huhti 2017, 21:33
Car(s): Alfa: 156 2.5 V6 -03
Muut omat:MB SLK r170 230 kompressor-98
MB ML400cdi w163 -02
Perheessä lisäksi: Volvo S60 D3 -12

Entiset alfat: 159 2.4jtdm -07, 156 v6 -99
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja AmericanItalian »

Ei lähde valo pois. Saa hetkellisesti alustettua messillä ja poistettua vikakoodin. Kokeilin irroittaa ja uudelleen asentaa anturin jne.

Avatar
155156
Viestit: 2080
Liittynyt: 11 Kesä 2003, 17:08
Car(s): Alfa Romeo Giulia Veloce Q4 2.0T vm. 2018
Alfa Romeo 156 2.5 V6 vm. 2001
ex-155 2.0 16V
ex-Sprint 1.5 QV
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja 155156 »

Tiedän kuinka pitkään 156:n bensatankin kiinnityspanta kestää: tasan 21 vuotta, 6 kuukautta ja 6 päivää (ja 324 000 kilometriä).

Avatar
155156
Viestit: 2080
Liittynyt: 11 Kesä 2003, 17:08
Car(s): Alfa Romeo Giulia Veloce Q4 2.0T vm. 2018
Alfa Romeo 156 2.5 V6 vm. 2001
ex-155 2.0 16V
ex-Sprint 1.5 QV
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja 155156 »

156 2.5 V6 ravistaa ja "vikisee" liikkeelle lähdettäessä eli kytkintä nostettaessa, mutta vain peruuttamalla ja kuumalla moottorilla. Kylmänä ja eteenpäin lähdettäessä tätä ei esiinny, tai ei ainakaan siinä määrin, että sitä huomaisi,

Mikä on todennäköisin syy ilmiöön näillä oireilla?

atm
Viestit: 171
Liittynyt: 28 Joulu 2016, 19:07
Car(s): 156 2,5 24V

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja atm »

Erimerkissä vastaava oire ja syynä on öljyvuoto kytkinlevylle joko moottorin tai lootan akselista.
Ajappa pari sataa km yhteen kyytiin maantietä ja kun pysähdyt niin lähtiessä jäkättää jo 1. vaihteellakin. Pakilla tekee herkemmin kun on 1. vaihdetta pienempi välitys.

Avatar
155156
Viestit: 2080
Liittynyt: 11 Kesä 2003, 17:08
Car(s): Alfa Romeo Giulia Veloce Q4 2.0T vm. 2018
Alfa Romeo 156 2.5 V6 vm. 2001
ex-155 2.0 16V
ex-Sprint 1.5 QV
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja 155156 »

^Pähkäilin niin, ettei vika ole kytkimessä, kun puistaa ja uikuttaa pelkästään pakilla ja eihän se kytkin tiedä kumpaan suuntaan ollaan menossa. On se varmaan kuitenkin se. Autolla ajettu 324 tkm ja kytkin on alkuperäinen.

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8678
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Parissa yksilössä kokenut vastaavan, eikä se oikein muusta kuin kytkimestä voi johtua. Kytkin toiminut kuitenkin, eikä ole ajoa estänyt ko. yksilöissä.

Yksi mahdollinen epäily moottorin tukikumeihin, että päästäisi moottorin heilahduksia läpi ja pakilla ravistaa herkemmin, kun pienillä kierroksilla ryömittää kytkimen kanssa.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
155156
Viestit: 2080
Liittynyt: 11 Kesä 2003, 17:08
Car(s): Alfa Romeo Giulia Veloce Q4 2.0T vm. 2018
Alfa Romeo 156 2.5 V6 vm. 2001
ex-155 2.0 16V
ex-Sprint 1.5 QV
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja 155156 »

Alfissimo kirjoitti:
29 Heinä 2022, 11:19
Yksi mahdollinen epäily moottorin tukikumeihin, että päästäisi moottorin heilahduksia läpi ja pakilla ravistaa herkemmin, kun pienillä kierroksilla ryömittää kytkimen kanssa.
Tämän tyyppistä olen itsekin epäillyt, kun se ravistaa melko voimakkaasti ja tosiaankin vain pakilla. En tiedä käykö se tähän kuvioon, että tapahtuu vain moottorin lämmettyä kunnolla.

arkka
Viestit: 53
Liittynyt: 28 Kesä 2016, 08:39
Car(s): 156 TS, 156 JTS STW FaceLift

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja arkka »

Millä parhaiten onnistuu pikkujötsin kytkimen ilmaus, vaihdoin pääsylinteri. Tuntuu, että hörppii ilmaa jostain jarrujen ilmauslaitteella.
Pumppaamalla kytkin muuttuu paremmaksi, mutta mutta.

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8678
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Ei saa hyväksi pelkällä imurilla. Kahden tekijän operaatio, toinen polkee ja toinen avaa nippaa. Kun poljin jo muuten valmis, niin vielä viimeinen kerta siten, että käyttää nipan vain nopeasti auki, ettei nipasta lopu nestevirtaus. Nippa kiinni, sokka paikalleen ja pitäisi olla hyvä.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

arkka
Viestit: 53
Liittynyt: 28 Kesä 2016, 08:39
Car(s): 156 TS, 156 JTS STW FaceLift

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja arkka »

Kiitos, pitää pyytää apuvoimia. Aika haastava ilmattava, vanhanajan nippasysteemit helpompia ilmattavia.

arkka
Viestit: 53
Liittynyt: 28 Kesä 2016, 08:39
Car(s): 156 TS, 156 JTS STW FaceLift

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja arkka »

Vastoinkäymiset jatkuu, kytkimen työsylinteri entinen. Laatikon irroitus kotioloissa, ilman pilarinosturia. Kuinka paha rasti on laatikon irrotus,
pitääkö/kannattaako ottaa alakelkka pois? Tietysti samalla vois vaihtaa kallistuksen vakaajan kumit ja ala- ja ylätukivarret, iskarit, koiranluut jotka
jo varmuuden vuoksi ostettu. Ja autohan oli pikkujötsi.

Nimimerkki "onhan vielä lomaa jäljellä"

Avatar
mutt
Viestit: 5418
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja mutt »

Eikö 156:ssa työsylinteri ole laatikon ulkopuolella?
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
Aquatica
Viestit: 15001
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
V6:ssa ja ehkä dieselissä.

TS:ssä se on sisäpuolella.

arkka
Viestit: 53
Liittynyt: 28 Kesä 2016, 08:39
Car(s): 156 TS, 156 JTS STW FaceLift

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja arkka »

Ikävä kyllä laatikon sisällä.

Avatar
AmericanItalian
Viestit: 87
Liittynyt: 29 Huhti 2017, 21:33
Car(s): Alfa: 156 2.5 V6 -03
Muut omat:MB SLK r170 230 kompressor-98
MB ML400cdi w163 -02
Perheessä lisäksi: Volvo S60 D3 -12

Entiset alfat: 159 2.4jtdm -07, 156 v6 -99
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja AmericanItalian »

AmericanItalian kirjoitti:
08 Heinä 2022, 12:30
Ei lähde valo pois. Saa hetkellisesti alustettua messillä ja poistettua vikakoodin. Kokeilin irroittaa ja uudelleen asentaa anturin jne.
Nyt vihdoin korjattu tämäkin. Vaati uuden ohjasupyörän asentotunnistimen sekä spiraalin joka kiinni ohjauspyörän vivustossa. Tässä se ongelma olikin kun minä nokkelana olin mennyt avaamaan tuon spiraalin. Kyllä, siinähän lukee 'caution see service manual". Tämän olinkin tekevinäni (elearn). Sieltähän paljastui tuo jo aiemmin mainitsemani "if the spiral is removed, it will have to be replaced"
Tilasin puolasta molemmat kun ei meinannut löytyä. Ovoko.fi kautta löytyi käytetyt. Viikset on nyt farmarin(takalasin pyyhin extrana) mutta kaikki toimii.

Avatar
Ramsester
Viestit: 254
Liittynyt: 24 Marras 2012, 20:41
Car(s): 159 2,2 JTS -06
GTV 2.0 V6 TB -99
Fiat Grande Punto 1.4 Starjet -08
Fiat Bravo 1.4 TJET -08
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Ramsester »

arkka kirjoitti:
01 Elo 2022, 12:10
Vastoinkäymiset jatkuu, kytkimen työsylinteri entinen. Laatikon irroitus kotioloissa, ilman pilarinosturia. Kuinka paha rasti on laatikon irrotus,
pitääkö/kannattaako ottaa alakelkka pois? Tietysti samalla vois vaihtaa kallistuksen vakaajan kumit ja ala- ja ylätukivarret, iskarit, koiranluut jotka
jo varmuuden vuoksi ostettu. Ja autohan oli pikkujötsi.

Nimimerkki "onhan vielä lomaa jäljellä"
TS:n laatikon saa kyllä irti ilman apurungon irroitusta vaikka onkin hieman ahdasta. Irroittaa koneen alakiinnikkeen ja kääntää konetta hieman etuviistoon ja alas niin laatikko mahtuu pois. Alla kuva yhdestä vanhasta TS kytkimenvaihdosta. Tämä on tehty pienessä autotallissa tunkilla ja Bilteman pukeilla.

Kampiakselin takapään stefa kannattaa vaihtaa samalla vaivalla ja tietysti myös kytkinpaketti. Stefa on kiinni peltisessä laipassa ja se pultataan koneen päähän kiinni, joten vaihto on helppo. Vauhtipyörän pulttien vaihto voi myös olla hyvä idea.

Kuva

Tavis
Viestit: 41
Liittynyt: 24 Huhti 2018, 08:08
Car(s): 156 SW 2.5 V6 2001
Ex: 159 1750 TBi 2011
Paikkakunta: Espoo / Munchen

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Tavis »

Omassa 156:ssa on ilmeisesti Andy's leather vaaleat connolly nahkapenkit ja muu sisusta. Nyt pitäisi ruveta kunnostamaan niitä, mutta mistähän tai mitenhän saisi sen värisävyn selville? Beige se ei ollut, kokeilin yhtä Autodude maalia, selkeästi vaaleampi on.

Kiitos vinkeistä etukäteen.

MikkoTT
Viestit: 4
Liittynyt: 09 Syys 2020, 17:28
Car(s): Alfa Romeo 156 facelift 2004

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja MikkoTT »

Moro!

Vaihdan tässä just jäähdytinputkea 156 JTS 2.0 moottoriin. Osaako joku sanoa, mikä tämä osa on ympyröitynä? (näyttää olevan halki) AC-kompressori tos päällä (irti) ja pakosarja näkyy oikealla vähän. Kuva otettu siis alta edestä.
Kiitti!
Liitteet
rsz_1img_20220830_153808-min.jpg
rsz_1img_20220830_153808-min.jpg (99.71 KiB) Katsottu 7268 kertaa

seppo
Viestit: 1354
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja seppo »

Tasapainoakselin suojakoppa, kiinnike lohjennut joten näyttää hiukan kärsineeltä.

MikkoTT
Viestit: 4
Liittynyt: 09 Syys 2020, 17:28
Car(s): Alfa Romeo 156 facelift 2004

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja MikkoTT »

Joo, okei kiitti. Joltain suojakopalta se näytti, muttei ollut tuttu paikka!

Avatar
Turre
Viestit: 330
Liittynyt: 29 Kesä 2009, 23:37
Car(s): 156 2.0 JTS -03 (Oikkuli)
156 SW 2.0 JTS -02 (Villikko)
156 SW 1.8 TS -05 (Maanikko)
156 SW 2.5 V6 -03 (Vararikko)
Peugeot Boxer 290C 2.0HDi (Ludvig)
Paikkakunta: Kangasniemi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Turre »

Omassa oli hyvin vastaavasti rikki, muistaakseni ärsyttävästi niin että kuntoon saadakseen pitää vaihtaa sekä jako- että tasapainohihnan suojus, ja ehjien löytäminen...

Nuo näyttää semmoiselta että jakohihnan vaihtaja ei ole tajunnut että siellä vielä yksi ruuvi on, ja ruhjaissut väkisin irti. Asiakkaallehan ei tämmöisestä pikku työtapaturmasta tietenkään kerrota, kuka sitä sieltä huomaa...
Duct tape is like the force: It has a dark side and a light side and it holds the universe together.

Avatar
kivirok
Viestit: 472
Liittynyt: 28 Touko 2012, 09:33
Car(s): 156 V6 SW, 159 2.2
Paikkakunta: Lahti

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja kivirok »

Omassa ilmeni tasapainohihnan kiristimen kuoleminen noin. Kannattaa kurkata.

Avatar
jeQQ
Viestit: 4330
Liittynyt: 22 Kesä 2006, 18:01
Car(s): Z1100, 147GTA, 33 Giardinetta 4x4, Kona
Paikkakunta: Vihti

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja jeQQ »

Gta(147) ja 2.5 kaasuläpän liitin sama? Omasta klipsi hajonnut..

Avatar
Raikkoo
Viestit: 278
Liittynyt: 27 Loka 2013, 15:13
Car(s): Giulia Super, -18
156 2.5 V6 Berlina, -99

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Raikkoo »

Tulipas viimeviikolla investoitua 156 Berlina pikku-bussolla, kaikkien näiden vuosien jälkeen sain dieselin rinnalle oikean moottorin.

Auto luonnollisesti vaatii kaikenlaista pientä laittoa, mutta päällimmäisenä mielessä on saada dinosaurusten laulu kuulumaan ympäristöön. Eli ajatuksena vaihtaa takavaimennin paremmin hengittävään tai sitte muokata alkuperäistä.

Onko immeisillä kokemuksia vaimentimen avarruksesta?

Avatar
Jiitee
Viestit: 4284
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

hei

Mitenkäs näissä TS-moottoreissa oli tuon tasapainoakselin kanssa ?
Mulla Spiderissa 2.0 TS se on, mutta onko 156 1,8 TS:ssä?
Vävyllä 2.autoksi tuollainen1,8 TS- moottorinen berlinetta haussa.


PS.
Eikös 1,6 TS ollut ilman tuota härpäkettä ?
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Paikalla
Avatar
mattijus
Viestit: 5251
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
sininen mersu
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Jiitee kirjoitti:
14 Joulu 2022, 20:43
hei

Mitenkäs näissä TS-moottoreissa oli tuon tasapainoakselin kanssa ?
Mulla Spiderissa 2.0 TS se on, mutta onko 156 1,8 TS:ssä?
Vävyllä 2.autoksi tuollainen1,8 TS- moottorinen berlinetta haussa.


PS.
Eikös 1,6 TS ollut ilman tuota härpäkettä ?
Kaksilitraisessa on kaksi tasapainoakselia, pienemmissä näitä ei ole.
VMP

Avatar
Jiitee
Viestit: 4284
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

mattijus kirjoitti:
14 Joulu 2022, 22:35
Jiitee kirjoitti:
14 Joulu 2022, 20:43
hei

Mitenkäs näissä TS-moottoreissa oli tuon tasapainoakselin kanssa ?
Mulla Spiderissa 2.0 TS se on, mutta onko 156 1,8 TS:ssä?
Vävyllä 2.autoksi tuollainen1,8 TS- moottorinen berlinetta haussa.


PS.
Eikös 1,6 TS ollut ilman tuota härpäkettä ?
Kaksilitraisessa on kaksi tasapainoakselia, pienemmissä näitä ei ole.
Kiitos varmistuksesta.
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

kolli
Viestit: 50
Liittynyt: 14 Loka 2006, 08:00
Car(s): 159 2.4 jtdm
166 2.5 V6
156 2.0 stw
Alfetta GT
Paikkakunta: Sauvo

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja kolli »

Osaisiko joku sanoa mistä kannattaa lähteä etsimään vikaa.
2.0 ts starttasi normaalisti, hetken päästä alkoi kolina.
Sammutin, kokeilin vielä uudestaan, niin ei enää lähtenyt käyntiin.
Sen verran tarkistin että jakopään hihna on normisti kireällä.

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8678
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Pyöriikö hihna koneen mukana? Hihna voi olla kireällä, vaikka siitä puuttuisi hampaat alahihnapyörän kohdalta.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

kolli
Viestit: 50
Liittynyt: 14 Loka 2006, 08:00
Car(s): 159 2.4 jtdm
166 2.5 V6
156 2.0 stw
Alfetta GT
Paikkakunta: Sauvo

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja kolli »

Kyllä pyörii

Avatar
mutt
Viestit: 5418
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja mutt »

Ehkä siellä kumminkin on hammaskatoa jossain kohdassa?
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

kolli
Viestit: 50
Liittynyt: 14 Loka 2006, 08:00
Car(s): 159 2.4 jtdm
166 2.5 V6
156 2.0 stw
Alfetta GT
Paikkakunta: Sauvo

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja kolli »

Hihnasta ei puutu hampaita.

Avatar
Raikkoo
Viestit: 278
Liittynyt: 27 Loka 2013, 15:13
Car(s): Giulia Super, -18
156 2.5 V6 Berlina, -99

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Raikkoo »

Busson latauskyky alkaa olla hiipunut, lämpimänä tyhjäkäynnillä ei lataa käytännössä ollenkaan. Kaasuun koskiessa reilun 13 volttia. Tuskin tässäkään asiassa on oikotietä onneen, mutta kysytään kuitenkin.

Onko olemassa mitään muuta ilmiön aiheuttajaa kuin epäkuntoinen laturi? Maapisteet pikaisesti tsekattu ja ok.

ruusiala
Viestit: 1
Liittynyt: 21 Syys 2020, 09:11

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja ruusiala »

Suuttimen vaihto meneillään 2.0 JTS. Imukanavat on öljyn/noen kerrostamat. Millä noita kanavia voisi putsata? bräkleeni? Onko riskiä että jää karstaa venttiilin väliin tms.

Avatar
Jarsan
Viestit: 2490
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

ruusiala kirjoitti:
27 Touko 2023, 19:56
Suuttimen vaihto meneillään 2.0 JTS. Imukanavat on öljyn/noen kerrostamat. Millä noita kanavia voisi putsata? bräkleeni? Onko riskiä että jää karstaa venttiilin väliin tms.
Pähkinällä puhallellaan näitä. Joka merkillä sama, kun on suorasuihkujen ns. "tyyppivika" tää.

Samper
Viestit: 14
Liittynyt: 12 Huhti 2016, 19:08
Car(s): Alfa Romeo 156 2.0 jts sportwagon vm2004

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Samper »

Samper kirjoitti:
15 Marras 2020, 15:16
Tuo käynnistymätön JTS: Talvi lähenee ja johonkin se pitäs pihasta liikuttaa.
Auto on käytännössä Lappeenrannassa, tällä hetkellä Ylämaalla. Pitäisi saada testeriin.
Minkälaisia vaihtoehtoja on muilla harrastajilla käytössä?
Bensarahoja vastaan apuja?

Mietin, että teen Lpr:n isommille korjaamolle kysely kierroksen vika diagnosoinnista. Montaa sataa en sijoittaisi, mutta mielenrauha..

Viimeisin havainto: Moottorivikavalo ei sammu kun kääntää virrat päälle. (Ei muutes sammu kahdessa peugeotissakaan kun virrat kääntää päälle :wink: )
Kierroslukumittari mittaristossa ei värähdä startatessa.

Edit: Tässähän tämä onkin tubetettuna: https://youtu.be/tw4O6j-3Atc
PS. Jos jollain on myydä 2.0JTS bensapumppua varalle niin otetaan tarjouksia..

Bensapumppu vaihdettu tankkiin.
Lähti miltei laakista käyntiin.
Ei olla hötkyilty tän asian kanssa 😁

Projekti etenee, kohta sen saa ajettua paaliin? 🤭

A Bart
Viestit: 1848
Liittynyt: 01 Joulu 2007, 08:52
Paikkakunta: Pori

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja A Bart »

ruusiala kirjoitti:
27 Touko 2023, 19:56
Suuttimen vaihto meneillään 2.0 JTS. Imukanavat on öljyn/noen kerrostamat. Millä noita kanavia voisi putsata? bräkleeni? Onko riskiä että jää karstaa venttiilin väliin tms.
Mä aikoinaan putsasin Forten litkulla.
Mielestäni aika hyvä tuli ja konekin jaksoi kiertää iloisesti punaiselle kun se ennen hyytyi 5000 jälkeen.

Vastaa Viestiin