Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Cotzy
Viestit: 822
Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 man. Distinctive -01, Brera 3.2 JTS V6 man. Q4 -06, & DS3 Crossback E-Tense -21, Carado A464 -11
Paikkakunta: Turku

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja Cotzy »

lerppu kirjoitti:
31 Maalis 2023, 17:05
Stelvio sisäpesty, otsonoitu, ulkopesty ja kiillotettu. Työn tuloksesta korkeat pisteet. Bilström Koivuhaka saa suosituksen - varauksin. Sekoilua sekä viedessä että noutaessa, toimipiste on Vaihto+ alakerrassa, tämä ei käynyt mistään ilmi ennalta. Palvelu sinänsä kyllä ystävällistä ja työ avattiin tarkasti läpi hoitosuositusten kera - siitä taas pisteet. Maksupäätteen puutteesta miinus, lasku tulee sähköpostiin. Toivottavasti sovittu hinta pitää, oli hyvin kilpailukykyinen.
Tuo blu montecarlo on kyllä upea väri Stelvioon :shock: . Todella hienolta näyttää.
Olisin halunnut blu montecarlon väriksi ja sovittelin sellaista koeajolla myös autotalliini, jotta varmistin tallin olevan ns. Stelvio-yhteensopivan. Mutta varusteet olivat mallia lakin karva.

Pitäisköhän itsekin laitattaa maalipinta säihkymään Stelviossa? Jokin keraamipinnoite siinä on uudesta ollut, mutta voisi olla aika tehdä kunnon pohjatyöt ja uusia pinnoite.

Mutta jäljen pitäis olla priimaa, jotta voittaa omatoimidetailingin. Onko jollain hyviä referenssejä jakaa Turun seudulla?

Cotzy

Avatar
karila
Viestit: 1173
Liittynyt: 28 Helmi 2011, 15:07
Car(s): Giulia Veloce Q4 benzina 2020
Giulia 1600 Super Biscione 1970
Renault Megane E-tech Techno 2023
Paikkakunta: Turku

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja karila »

^ Rosso Velocen keraaminen pinnoite laitettiin Autofix Team Oy:ssä ja samaan paikkaan menee ens viikolla kun uuteen etupuskuriin laitetaan sama pinnoite. Mitään näistä en ymmärrä mutta kun itse en osaa/viitsi enää opetella, niin olen oikein tyytyväinen ollut. Paikkahan on siinä Deltan päädyssä. Tuleekohan Cotzylle näppylöitä jos siihen taloon menee 😁.
Nano Layer 272 pinnoite laitettiin/laitetaan.
No, onhan niitä muitakin hyviä, itselle sopii tuo paikka kun on kävelymatkan päässä kotoa.
- Kari

Avatar
Cotzy
Viestit: 822
Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 man. Distinctive -01, Brera 3.2 JTS V6 man. Q4 -06, & DS3 Crossback E-Tense -21, Carado A464 -11
Paikkakunta: Turku

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja Cotzy »

Menetin tänään Deltan Alfa Romeo -huoltoneitsyyteni. Vähän olen vältellyt Deltaa aiempien kokemusteni perusteella, mutta nyt oli kätevämpi käyttää siellä.

Stelvio on prötännyt kylmänä parina aamuna ja ottanut vähän huonosti kierroksia heti tyhjäkäynnin yläpuolella pihasta lähtiessä. Mutta pian käynti on tasaantunut. Ei vikavaloja tauluun silti ja lämpimänä käy ihan normaalisti. Tulpat on 3,5 vuotta vanhat ja 40 tkm ajetut, joten vaihtoon menossa seuraavassa huollossa joka tapauksessa.

No, sain vianetsintäajan Deltasta mukavasti kahden päivän sisään. Vikakoodit ja tulpat tarkastettu. Ja ajoivat testeri kiinni myös pidemmän lenkin, jotta ajonaikaiset sytytyskatkokset saisi bongattua.

Lopputulos oli, että computer says no - everything ok, ja kassan kautta ulos :| . Varmaan huoltoproseduurin mukainen tulos. Mutta vähän olin, että otitte ne tulpat irti pöydälle ja laitoitte siis samat takaisin kiinni?

Toivottavasti pelittää kelien lämmitessä häiriöttä seuraavaan vuosihuoltoon, kun vien Salon Moottorihuoltoon syksyllä.
Mutta jos prötää vähänkään, taidanpa vaihtaa tulpat itse uusiin.

Cotzy

Avatar
karila
Viestit: 1173
Liittynyt: 28 Helmi 2011, 15:07
Car(s): Giulia Veloce Q4 benzina 2020
Giulia 1600 Super Biscione 1970
Renault Megane E-tech Techno 2023
Paikkakunta: Turku

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja karila »

Itse olen huomannut että jos kylmän yön pysäköinnin jälkeen käynnistää ja samantein lähtee liikkeelle, niin saattaa vähän nihkeästi kulkea ens pari sataa metriä.
Tullut tavaksi antaa käydä minuutin/2 ja sitten vasta menoksi. Ulkomaisten foorumeiden mukaan aika tavallista. 70/80 luvulla oli dieselmersu, jossa pidettiin hiljainen hetki ennen starttia, nyt on startin jälkeinen hetkonen 😁. Kuten italialainen tuttuni sanoi: normale 😄.
- Kari

Avatar
mutt
Viestit: 5436
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja mutt »

Kylmä kone, mutta ei saa rikastaakaan tarpeeksi, ettei tule sotkua putkesta, niin ihan normaalia pieni empiminen kylmänä. Eihän sitä muutenkaan saisi kylmää konetta liiemmälti rasittaa.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
Cotzy
Viestit: 822
Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 man. Distinctive -01, Brera 3.2 JTS V6 man. Q4 -06, & DS3 Crossback E-Tense -21, Carado A464 -11
Paikkakunta: Turku

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja Cotzy »

Sen verran raikkaasti kävi kylmänä kolmella, että olisi hyvin voinut uudet tulpat varoiksi vaihtaa, vaikkei vielä vikakoodeja
muistiin kerännytkään :? .
Kun Deltan tiskille tulee herkkäperse Alfisti kertomaan erilaisesta ajotuntemuksesta, voisi vähän niitä perinteisiä mekaanikon taitoja vähän väläyttää, eikä vain katsella diagnostiikkaa :wink: .
Mutta katsotaan, jatkuuko aamuiset käyntihäiriöt kylmänä, kun Stelvio joutuu tallista ulkomajoitukseen 166:n tieltä.

Cotzy

Avatar
HANU
Viestit: 1219
Liittynyt: 27 Joulu 2004, 18:25
Paikkakunta: VAHTO
Viesti:

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja HANU »

Cotzy kirjoitti:
06 Huhti 2023, 15:42
Sen verran raikkaasti kävi kylmänä kolmella, että olisi hyvin voinut uudet tulpat varoiksi vaihtaa, vaikkei vielä vikakoodeja
muistiin kerännytkään :? .
Kun Deltan tiskille tulee herkkäperse Alfisti kertomaan erilaisesta ajotuntemuksesta, voisi vähän niitä perinteisiä mekaanikon taitoja vähän väläyttää, eikä vain katsella diagnostiikkaa :wink: .
Mutta katsotaan, jatkuuko aamuiset käyntihäiriöt kylmänä, kun Stelvio joutuu tallista ulkomajoitukseen 166:n tieltä.

Cotzy
Pitäiskö nyt sitten vaihtaa Stelvio QF:n kun tunnelma on vajaatehoisen kanssa pilalla?
QF:ssä on uudet tulpat, niitä ei tarvitse justiinsa vaihdella.
Autokaupan ammattilainen

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8680
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Cotzy kirjoitti:
06 Huhti 2023, 10:30
vähän olin, että otitte ne tulpat irti pöydälle ja laitoitte siis samat takaisin kiinni?
Kaksi vaihtoehtoa; joko et antanut suoraan lupaa tulppien vaihdolle ja kukaan ei keksinyt välissä kysyä lupaa tai todennäköisempi, niitä tulppia ei vaan ollut hyllyssä. Olisi pitänyt tilata 8vk etukäteen :roll:
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
lerppu
Viestit: 5881
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja lerppu »

Cotzy kirjoitti:
06 Huhti 2023, 15:42
Sen verran raikkaasti kävi kylmänä kolmella, että olisi hyvin voinut uudet tulpat varoiksi vaihtaa, vaikkei vielä vikakoodeja
muistiin kerännytkään :? .
Kun Deltan tiskille tulee herkkäperse Alfisti kertomaan erilaisesta ajotuntemuksesta, voisi vähän niitä perinteisiä mekaanikon taitoja vähän väläyttää, eikä vain katsella diagnostiikkaa :wink: .
Mutta katsotaan, jatkuuko aamuiset käyntihäiriöt kylmänä, kun Stelvio joutuu tallista ulkomajoitukseen 166:n tieltä.

Cotzy
Stelvion 5v/60tkm huoltoon kuuluu tulppien vaihto. Tämä tuli itselle vastaan 28tkm kohdalla kuukausi sitten. Auto asuu taivasalla eikä saa esilämmitystä - liikkuu silti kylmänä ihan iloisesti. Voin kaivaa Deltan kuitista esiin mitä tuossa tekivät, lista oli pitkä…

Avatar
Cotzy
Viestit: 822
Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 man. Distinctive -01, Brera 3.2 JTS V6 man. Q4 -06, & DS3 Crossback E-Tense -21, Carado A464 -11
Paikkakunta: Turku

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja Cotzy »

Mulla toi 5v huolto oli viimeksi, mutta tulpat vaihdettiin jo kolmantena vuonna 2020 takuuna. Silloin iski vikavalot tauluun, kun kolmossylinteri jätti välillä työnsä tekemättä kokonaan. Joten tulpat menee nyt eri huoltosyklissä.

Eniweis, Deltan huolto jätti vähän saman mitvit-fiiliksen, kuin viimeksi Ducaton kanssa. Tutkittiin ja laskutettiin :| .
Joten jatkan Stelvion vuosihuoltamista Salon Moottorihuollossa. Siellä on Giorgio-Alfojen kulutusosat saatavilla suoraan omasta hyllystä :shock: . Ja softapäivitykset ei ole mitään mustaa magiaa.

Cotzy

Avatar
Cotzy
Viestit: 822
Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 man. Distinctive -01, Brera 3.2 JTS V6 man. Q4 -06, & DS3 Crossback E-Tense -21, Carado A464 -11
Paikkakunta: Turku

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja Cotzy »

Hieno kevätkeli sai kokeilemaan uusia pesuaineita ja kiillottamaan myös metallipinnat 8) . Vähän näkyy kirkkaassa auringonpaisteessa kolmensävyistä eri Alfa rossoa takaluukussa ja ympäristössä. :wink:

Etuovien alareunat ottaneet vähän kiveniskemää talvella, mutta keula oli ilahduttavan siisti. Vain yksi täytettävä pikku iskemä tuulilasissa.

Cotzy
Liitteet
Stelvio_detailing.jpg
Stelvio_detailing.jpg (126.55 KiB) Katsottu 6354 kertaa

Avatar
ragazza
Viestit: 304
Liittynyt: 24 Heinä 2009, 21:06
Car(s): Stelvio 2.0 280hp '19, 159 2.4 JTDm '06, 147 2.0 T.S. '08
Paikkakunta: Seinäjoki/Tampere

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja ragazza »

Onko kenelläkään käynyt vastaavaa..
Stelvioon (280hp bensa) syttyy kesken ajon moottorin vikavalo, S&S-vikavalo ja meni limp modeen. Muutaman uudelleenkäynnistyksen jälkeen vikavalot sammuu ja matka jatkuu. MES antaa koodiksi P0471 Differential pressure sensor. Huollossa epäilivät, että voi liittyä hiukkassuodattimen puhtaaksipolttoon, koska se ajoittui samaan aikaan kun vikavalo syttyi ensimmäisen kerran. Sama toistui n. 300km jälkeen, mutta omassa MESissä ei näy GPF-polton tietoja, jotta voisi tarkistaa tapahtuiko poltto taas samaan aikaan.

Onko jollekin pitänyt vaihtaa tuota differential pressure sensoria?

jmi
Viestit: 1481
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja jmi »

Eipä ole, mutta kokeile vaikka ensiksi putsata anturi.

Gusse
Viestit: 887
Liittynyt: 22 Syys 2011, 17:29
Car(s): Model 3sr -21 & F-Pace -16 & Miata -90 ex: Niro -18, Proceed Gt -19, Sportage -16, F20 -12, E91 -09, Giulietta MA -11 SP I, Focus Wagon -13 147 "Ruttutukku" -07, E87 -07, GT selespeed -05, Delta 1.4Tjet -09, C2 -05, Xsara -98, ZX -97, BX -89, CX -87
Paikkakunta: Espoo

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja Gusse »

^^ Onko bensamalleissakin nykyään hiukkastenpoltto? Luulin sen olevan vain diesel mallien kirous.

JanV
Viestit: 940
Liittynyt: 13 Marras 2018, 12:24
Car(s): Mito QV 2011
Exät:Giulia 2018 2.0t, 156 2.0 ts

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja JanV »

2019 alkaen on kaikki GPF malleja. Alfa on integroinut kivasti sen downpipe/katalysaattori palikkaan, eikä erillisenä kuten muissa eurooppalaisissa. Todella hyvä ratkaisu muuten mutta ton uusiminen tulee olemaan kalliimpaa koska kaikki vaihtuu paketissa.

Avatar
Jiitee
Viestit: 4305
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

JanV kirjoitti:
14 Huhti 2023, 10:23
2019 alkaen on kaikki GPF malleja. Alfa on integroinut kivasti sen downpipe/katalysaattori palikkaan, eikä erillisenä kuten muissa eurooppalaisissa. Todella hyvä ratkaisu muuten mutta ton uusiminen tulee olemaan kalliimpaa koska kaikki vaihtuu paketissa.
Heh, vielä kun integroidaan Multiair3:n sitten jatkossa kiinni tuohon em.
palikkaan niin päästään maksimoimaan hajoamisriski… tukkeutunut loukku tai
juntturassa oleva MultiAir - kaikki kerralla :roll: :wink:

Ps. Voipi olla, että loukuttomat bensaturbot viedään kohta käsistä…
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

JanV
Viestit: 940
Liittynyt: 13 Marras 2018, 12:24
Car(s): Mito QV 2011
Exät:Giulia 2018 2.0t, 156 2.0 ts

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja JanV »

Onneksi aftermarket pelastaa ja samalla voi oem:n sijaan hankkia lisää virtauskykyä. Varmaan muiltakin valmistajilta tulee mutta ei jenkeistä koska heillä ei tätä hienoutta ole, joten siellä ei sellaisia tajuta edes valmistaa.

https://www.supersprint.com/ww-en/alfa- ... si.aspx#!/

jmi
Viestit: 1481
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja jmi »

Cotzy kirjoitti:
06 Huhti 2023, 15:42
Sen verran raikkaasti kävi kylmänä kolmella, että olisi hyvin voinut uudet tulpat varoiksi vaihtaa, vaikkei vielä vikakoodeja
muistiin kerännytkään :? .
Kun Deltan tiskille tulee herkkäperse Alfisti kertomaan erilaisesta ajotuntemuksesta, voisi vähän niitä perinteisiä mekaanikon taitoja vähän väläyttää, eikä vain katsella diagnostiikkaa :wink: .
Mutta katsotaan, jatkuuko aamuiset käyntihäiriöt kylmänä, kun Stelvio joutuu tallista ulkomajoitukseen 166:n tieltä.

Cotzy
Omassa ollut parina talvena muutaman kerran niin että on lähtenyt käyntiin kolmella ja pitänyt käynnistää uudelleen jotta käynti muuttunut normaaliksi. Nyt alkanut tekemään lähes joka aamu eikä uusintakäynnistykset edes auta, vaan voi lähteä vasta vaikka tunnin päästä kunnolla käyntiin. Joko ei ole vikakoodeja tai sitten on aina nelossylinterin sytytyskatkos. Tulpat uudet ja puolan paikkaa vaihdettu eli jäljelle jää vain MULTIAIR.
Eli eiköhän siellä sinulla samaa oiretta vähitellen ole.

Onko kukaan maksanut itse tätä vaihtoa ja mitä on kustantanut? Vaikuttaa että multiair hajoaa lähes kaikista Stelvioista/Giulioista. Onkohan vaihdettu yksikkö sitten parempi vai saako näitä vaihtaa viiden vuoden välein. 18v. Alfailun ajalta ensimmäinen merkittävä iso ja kallis vika :(

Avatar
matti_vuorio
Viestit: 1519
Liittynyt: 27 Kesä 2011, 19:57
Car(s): Giulia Super 2.0 -17
Ex: Giulietta 1.4 Multiair -11,Bravo -08 JTD 150,Bravo -98 1.4,Sunny -86, Audi 100 -79
Paikkakunta: Siikalatva

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja matti_vuorio »

Gusse kirjoitti:
13 Huhti 2023, 20:58
^^ Onko bensamalleissakin nykyään hiukkastenpoltto? Luulin sen olevan vain diesel mallien kirous.
On, mutta se ei ole mallia keräävä, kuten dieselissä, eikä siinä ole erillistä polttosykliä. Se vaan vetää moottorin erittäin laihalle kun kuljettaja nostaa kaasupolkimen ja se puolestaan nostaa pakolämmöt ylös ja se polttaa ne partikkelit mitä siellä saattaa olla jemmassa. Vaikea sanoa onko ratkaisussa jotain pitkän aikavälin ongelmia.

jmi
Viestit: 1481
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja jmi »

jmi kirjoitti:
17 Huhti 2023, 08:10
Cotzy kirjoitti:
06 Huhti 2023, 15:42
Sen verran raikkaasti kävi kylmänä kolmella, että olisi hyvin voinut uudet tulpat varoiksi vaihtaa, vaikkei vielä vikakoodeja
muistiin kerännytkään :? .
Kun Deltan tiskille tulee herkkäperse Alfisti kertomaan erilaisesta ajotuntemuksesta, voisi vähän niitä perinteisiä mekaanikon taitoja vähän väläyttää, eikä vain katsella diagnostiikkaa :wink: .
Mutta katsotaan, jatkuuko aamuiset käyntihäiriöt kylmänä, kun Stelvio joutuu tallista ulkomajoitukseen 166:n tieltä.

Cotzy
Omassa ollut parina talvena muutaman kerran niin että on lähtenyt käyntiin kolmella ja pitänyt käynnistää uudelleen jotta käynti muuttunut normaaliksi. Nyt alkanut tekemään lähes joka aamu eikä uusintakäynnistykset edes auta, vaan voi lähteä vasta vaikka tunnin päästä kunnolla käyntiin. Joko ei ole vikakoodeja tai sitten on aina nelossylinterin sytytyskatkos. Tulpat uudet ja puolan paikkaa vaihdettu eli jäljelle jää vain MULTIAIR.
Eli eiköhän siellä sinulla samaa oiretta vähitellen ole.

Onko kukaan maksanut itse tätä vaihtoa ja mitä on kustantanut? Vaikuttaa että multiair hajoaa lähes kaikista Stelvioista/Giulioista. Onkohan vaihdettu yksikkö sitten parempi vai saako näitä vaihtaa viiden vuoden välein. 18v. Alfailun ajalta ensimmäinen merkittävä iso ja kallis vika :(
Irroitin akun ja tämän jälkeen auto kävi taas hyvin, mutta kun auton sammuttaa konehuoneesta kuuluu normaalista poikkeavaa ääntä, mikäköhän sinne jää ns. päälle? Akun irroittamisen jälkeen jäi virheilmoituksia, oliko niin että poistuvat kun autolla ajaa hetken? Vikakoodeja ei ole. Akun irroituksen jälkeen myöskään takaluukku ei toimi sähköisesti ja pyytää käyttämään manuaalisesti :shock: Löytyykö pikaista apua vai pitääkö viedä vaan paikalliseen merkkikorjaamoon?

Avatar
Tiige
Viestit: 2842
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon)
Paikkakunta: Turenki

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja Tiige »

^ Kun on käyttänyt akun irti ja laittaa käyntiin niin kääntelee kerran ratin laidasta laitaan. Sammutus ja uudelleen käynnistys niin virheilmoitukset pitäisi olla poissa. Käytä ovet lukossa ja auki niin sen jälkeen pitäisi takaluukunkin toimia. Tai voi olla että se piti kerran repiä käsin auki ja kiinni. Ei kuitenkaan tarvitse mitään koodailuja.
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta

Avatar
Cotzy
Viestit: 822
Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 man. Distinctive -01, Brera 3.2 JTS V6 man. Q4 -06, & DS3 Crossback E-Tense -21, Carado A464 -11
Paikkakunta: Turku

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja Cotzy »

jmi kirjoitti:
17 Huhti 2023, 08:10
Cotzy kirjoitti:
06 Huhti 2023, 15:42
Sen verran raikkaasti kävi kylmänä kolmella, että olisi hyvin voinut uudet tulpat varoiksi vaihtaa, vaikkei vielä vikakoodeja
muistiin kerännytkään :? .
Kun Deltan tiskille tulee herkkäperse Alfisti kertomaan erilaisesta ajotuntemuksesta, voisi vähän niitä perinteisiä mekaanikon taitoja vähän väläyttää, eikä vain katsella diagnostiikkaa :wink: .
Mutta katsotaan, jatkuuko aamuiset käyntihäiriöt kylmänä, kun Stelvio joutuu tallista ulkomajoitukseen 166:n tieltä.

Cotzy
Omassa ollut parina talvena muutaman kerran niin että on lähtenyt käyntiin kolmella ja pitänyt käynnistää uudelleen jotta käynti muuttunut normaaliksi. Nyt alkanut tekemään lähes joka aamu eikä uusintakäynnistykset edes auta, vaan voi lähteä vasta vaikka tunnin päästä kunnolla käyntiin. Joko ei ole vikakoodeja tai sitten on aina nelossylinterin sytytyskatkos. Tulpat uudet ja puolan paikkaa vaihdettu eli jäljelle jää vain MULTIAIR.
Eli eiköhän siellä sinulla samaa oiretta vähitellen ole.

Onko kukaan maksanut itse tätä vaihtoa ja mitä on kustantanut? Vaikuttaa että multiair hajoaa lähes kaikista Stelvioista/Giulioista. Onkohan vaihdettu yksikkö sitten parempi vai saako näitä vaihtaa viiden vuoden välein. 18v. Alfailun ajalta ensimmäinen merkittävä iso ja kallis vika :(
MULTIAIR mainittu :| . No, nyt toimii taas hienosti, mutta katsotaan taas ensi talvena.

Olen nyt kuitenkin sen verran pahasti addiktoitunut, että nykyinen Stelvio pysyy, eikä hevillä vaihdu. Jos sitten pitää vähän uhkailla vajaalla käyntisyyden kohdalla, olkoon se sitten QF. Modernit kuusipyttyisethän käyvät osa väliin ihan luonnollisesti kolmella :) .

Cotzy

jmi
Viestit: 1481
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja jmi »

Sain luukun kiinni ja laitoin akun lataukseen. Täytyy illalla vielä kokeilla miten lähtee käyntiin. Voiko autolla muuten ajaa esim. huoltoon jos hakkaa kolmella pytyllä? Vähän karisi luotto Stelvioon kun tällainen vika tuli 50tkm ajettuun autoon.

Avatar
karila
Viestit: 1173
Liittynyt: 28 Helmi 2011, 15:07
Car(s): Giulia Veloce Q4 benzina 2020
Giulia 1600 Super Biscione 1970
Renault Megane E-tech Techno 2023
Paikkakunta: Turku

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja karila »

jmi kirjoitti:
17 Huhti 2023, 18:56
Sain luukun kiinni ja laitoin akun lataukseen. Täytyy illalla vielä kokeilla miten lähtee käyntiin. Voiko autolla muuten ajaa esim. huoltoon jos hakkaa kolmella pytyllä? Vähän karisi luotto Stelvioon kun tällainen vika tuli 50tkm ajettuun autoon.
Paras varmaan laittaa lavetilla huoltoon. Vaikkei olisi takuunalainen auto, niin yrittäisin asiallisesti keskustella multiairin kestävyydestä ja tehtaan vastaantulosta.
- Kari

jmi
Viestit: 1481
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja jmi »

Auto toimi täysin koeajolla, mutta nyt kun auton sammuttaa niin konehuoneesta kuuluu jatkuva surina/sirinä. Mikä ihme sinne jää päälle?

JanV
Viestit: 940
Liittynyt: 13 Marras 2018, 12:24
Car(s): Mito QV 2011
Exät:Giulia 2018 2.0t, 156 2.0 ts

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja JanV »

Puhallinhan jää monesti hetkeksi päälle, jos tuut pihaan vähän reippaammin.
Mutta siitä ei liene kyse koska sen kyllä tunnistaa.

jmi
Viestit: 1481
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja jmi »

Nyt ääni oli jo poistunut, useampia minuutteja kuitenkin ääntelehti. Mikä ihme näissä kylmäkäynnistyksessä tapahtuu että käynnistys ei onnistu aina? Multiair kuitenkin toimii 99,9% ajasta. Brittifoorumilla joku alfa-asentaja sanoi että ongelma olisi käytännössä aina poistunut "multiair relearn":llä eikä multiair tarvitse vaihtoa. En tosin tiedä miten tällainen tehdään...

Avatar
lerppu
Viestit: 5881
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja lerppu »

Kesätassut ja puhdistus.
0875e746-28c7-449d-8fc3-1358125a8e62.jpeg
0875e746-28c7-449d-8fc3-1358125a8e62.jpeg (166.89 KiB) Katsottu 5558 kertaa

Avatar
ragazza
Viestit: 304
Liittynyt: 24 Heinä 2009, 21:06
Car(s): Stelvio 2.0 280hp '19, 159 2.4 JTDm '06, 147 2.0 T.S. '08
Paikkakunta: Seinäjoki/Tampere

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja ragazza »

jmi kirjoitti:
13 Huhti 2023, 13:00
Eipä ole, mutta kokeile vaikka ensiksi putsata anturi.
Selvittelin ulkomaan foorumeilta, että sensori, joka Differential pressure sensor signal -vikaa voisi aiheuttaa, on turbon edessä näkyvillä ja osanumerokin näkyy. Ei vaan tuolla koodilla (50555430) löydy uutena oikein mistään (?). Käytettynä on 100e luokkaa: https://lagabasen.com/visa-produkt?part=BO-L735106

Mistä voisi vielä etsiä? En oikein tiedä, miten tuo kannattaisi itse putsata.

stelvio-sensor.jpg
stelvio-sensor.jpg (73.33 KiB) Katsottu 5386 kertaa

Avatar
karila
Viestit: 1173
Liittynyt: 28 Helmi 2011, 15:07
Car(s): Giulia Veloce Q4 benzina 2020
Giulia 1600 Super Biscione 1970
Renault Megane E-tech Techno 2023
Paikkakunta: Turku

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja karila »

ragazza kirjoitti:
22 Huhti 2023, 18:09
jmi kirjoitti:
13 Huhti 2023, 13:00
Eipä ole, mutta kokeile vaikka ensiksi putsata anturi.
Selvittelin ulkomaan foorumeilta, että sensori, joka Differential pressure sensor signal -vikaa voisi aiheuttaa, on turbon edessä näkyvillä ja osanumerokin näkyy. Ei vaan tuolla koodilla (50555430) löydy uutena oikein mistään (?). Käytettynä on 100e luokkaa: https://lagabasen.com/visa-produkt?part=BO-L735106

Mistä voisi vielä etsiä? En oikein tiedä, miten tuo kannattaisi itse putsata.


stelvio-sensor.jpg
Onko tämä uusi osa:
https://www.shop4parts.co.uk/?name=stor ... odID=45020
- Kari

Avatar
Cotzy
Viestit: 822
Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 man. Distinctive -01, Brera 3.2 JTS V6 man. Q4 -06, & DS3 Crossback E-Tense -21, Carado A464 -11
Paikkakunta: Turku

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja Cotzy »

Taas on se aika vuodesta, että oheinen ricambi originali paikalleen perään ja Stelvio pääsee kuskaamaan kaikenlaista kakkaa kaatikselle ja hakemaan hevonkakkaa maanparannusaineeksi puutarhaan. Toimii.

Cotzy
Liitteet
AR_koukku.jpg
AR_koukku.jpg (76.09 KiB) Katsottu 5135 kertaa

Avatar
Maunu
Viestit: 3479
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Stelvio kuume vähän nousussa, joten muutama kysymys olisi kyseisestä laitteesta

Oliko näissä joku tietty vuosimalli mihin ei enää Multiecuscan pysty? Oma hankinta olisi varmaankin nettiauton tai blocket.se:n halvimmasta päästä eli 2017-2018 mallinen 210hv diesel vaikka 280hv bensa olisi enemmän lähellä sydäntä.

Onko nahkapenkkejä ollut saatavana ilman tuota poikittais tikkausta (volkkarin penkkit). Omaan silmään nuo ei oikein toimi kun kaikissa omissa Alfoissa, jossa nahat on tai on ollut niin istuin osan tikkaukset on pituus suunnassa. Ainakin Giulioissa olen joskus nähnyt näitä "nätimpiä" penkkejä.
Edit: löytyi ebaystä malli (olisiko veloce?)
https://www.ebay.de/itm/185128595785?ha ... R5jJnayOYg



QV:n penkit tuli joskus testattua kun sellaisella ajelin, mutta en kyllä muista miten päin siinä raidat meni. Varmaankin "väärään" suuntaan, mutta tiheämmin, niin kuin aikoinaan 156 GTA:ssa.

Onko kaikissa jarrullinen vetokyky 2300kg? Nettiauton ilmoituksissa tämäkin heittelee 1600-2300 kg:n välillä.

Onko iso projekti laittaa vetokoukku ja millaisen boksin mahtaa vaatia, että sähköt toimii?

Onko näissä joku ruostuva paikka tai muu vastaava vikakohta mikä kannattaa tarkastaa ennen ostamista?
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

JiiTeeÄssä
Viestit: 1295
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
ex Giulia Super 2.2 jtdm -16
ex 159 1.9 jtdm -10
ex 159sw 2.4 jtdm -07
ex 159 2.4 jtdm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

Maunu kirjoitti:
31 Touko 2023, 20:03
Stelvio kuume vähän nousussa, joten muutama kysymys olisi kyseisestä laitteesta
...
Onko iso projekti laittaa vetokoukku ja millaisen boksin mahtaa vaatia, että sähköt toimii?
Giuliaan olen laittanut PFjonesilta tilatun koukun ja mallikohtaisen sähkösarjan. Stelviossa aika vastaavan näköiset ja selvät ohjeet sähköille, tuossa ei tarvitse touhuta kuin takakontissa, leppoisaa hommaa lämpimänä kesäiltana, jos vain on huolellinen ja samalla aallonpituudella ohjeiden kanssa:
https://www.pfjones.co.uk/pfjoneswiring ... vio-17.pdf
Sellaisenkin sähkösarjna olen asentanut jossa johto pitää vetää rattiakselille ja se on ihan eri savotta.

Itse koukun asennuksesta en usko että Stelviossakaan mitään ongelmaa, ohjeet tulee mukana ja lähinnä voi joutua jotain pultin kantoja lyhentämään tai lämpösuojia muotoilemaan kun äänenvaimentimet voi olla aika lähellä ja paksut koukun kiinnityslevyt pukkaa lämpösuojia hieman eri asentoon. Ettei vaimentimet kolise sitten asennuksen jälkeen. Pahimmassa tapauksessa voi joutua poraamaan ja ruostesuojaamaan jonkun reiän.
Sitten puskurin peittämiseen kun koukku on irti piti Giuliaan tilata erikseen peite ja huolehtia että se sopii juuri tilaamani koukun kanssa yhteen ja ainakin Giulia suojalevy on sellainen suunnittelun kukkanen että se yritti hajota (=hajosi, korjasin) ensimmäisen asennuksen yhteydessä ja on lisäksi tuskainen ottaa irti.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-

Avatar
Maunu
Viestit: 3479
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Kiitos tiedosta. Kiinteä koukku riittää minulle tai irrotettava on yleensä aina kiinni, joten puskurin peitepalan kestävyys ja ulkonäkö on enemmänkin sivuseikka.

eBayssa jo katselin koukkuja. Täytyy tutkia tuo sinun postaama linkki myös.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
Polforea
Viestit: 11174
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja Polforea »

JiiTeeÄssä kirjoitti:
01 Kesä 2023, 10:28
Sellaisenkin sähkösarjna olen asentanut jossa johto pitää vetää rattiakselille ja se on ihan eri savotta.
Onko noiden osalta eroja siinä, miten auto ymmärtää kärryn mukanaolon? Sellasia perushuttuja siis kuten valonvalvonta, ajonvakautus ja parkkitutka, jotka voi hyötyä siitä, että auto ymmärtää kärryn pääle.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

JiiTeeÄssä
Viestit: 1295
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
ex Giulia Super 2.2 jtdm -16
ex 159 1.9 jtdm -10
ex 159sw 2.4 jtdm -07
ex 159 2.4 jtdm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

Tuo rattiakselille vedetty johtosarja oli joskus aikoinaan, olikohan 156 JTS tai eräs Opel Astra. Kyllä nuo nykyiset mallikohtaiset johtosarjat juttelee auton kanssa niin hyvin kuin mahdollista, mutta veikkaampa että ainakaan Alfoista ei löydy niin ovelaa ajonvakautusta että se osaisi kaikenkokoiset perävaunut ottaa ajonvakautuksessa ottaa huomioon. Ajonvakautus tekee parhaansa. Itsellä ainakaan ei parkkitutka myöskään mene peruuttaessa hiljaiseksi automaattisesti vaan pitää painaa summeri hiljaiseksi napista.

Edit: valot toki tottelevat ajovaloautomatiikka, valitettavasti niin hyvin että jos automaatti on päällä niin muistaakseni kärryssäkään ei pala valot, niin kuin ei autossakaan takana valoisalla. Eli kun kärry on perässä niin valitaan joko 0-asento, tai valot päälle asento, jolloin kärrynkin valot pelaavat.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-

Avatar
Polforea
Viestit: 11174
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja Polforea »

JiiTeeÄssä kirjoitti:
01 Kesä 2023, 14:54
Tuo rattiakselille vedetty johtosarja oli joskus aikoinaan, olikohan 156 JTS tai eräs Opel Astra.
Ah, minä aattelin että pari erilaista sarjaan samaan automalliin, jolloin niissä on pakostikin jotain eroa - siksi kysyin.
JiiTeeÄssä kirjoitti:
01 Kesä 2023, 14:54
Kyllä nuo nykyiset mallikohtaiset johtosarjat juttelee auton kanssa niin hyvin kuin mahdollista,
Hyvä niin jos Alfoissa näin, toisaalla (BMW ja Jaguar) ilo ei ole ollut ihan yhtä ylimmillään niissä tarvikesarjoissa, mitä mulle on osunut. Bemarin orggissatsi hoiti kyllä hommat täysin oikein, tarvikesatsissa jäi ajonvakautus kärrystä tietämättömäksi ja polttimovalvonta toimi vajavaisesti. Jaguarilla puolestaan ei ollut mitään hajua kärryn olemassaolosta, kun orggissatsilla olisi ollut.

Kaikki tarvikesatsit ovat olleet Koukkupajan myymiä ja asentamia settejä, joten en tiedä tarkemmin kenen valmistamia ne ovat olleet. Itse koukut ovat olleet 3*Westfalia ja 1*Terwa, mutta sehän ei välttämättä kulje käsi kädessä johtosarjan kanssa.
JiiTeeÄssä kirjoitti:
01 Kesä 2023, 14:54
mutta veikkaampa että ainakaan Alfoista ei löydy niin ovelaa ajonvakautusta että se osaisi kaikenkokoiset perävaunut ottaa ajonvakautuksessa ottaa huomioon.
Eihän se oletusarvoisesti kärryn painoa ja kokoa tiedä, se on totta, mutta ylipäätään kärryn ottaminen huomioon on ollut peruskauraa jo vuosia, sekä siinä että kärryn aiheuttama heilahtelu (sekä normaali että vaarallinen) osataan tunnistaa ja joko reagoida tai olla reagoimatta.
JiiTeeÄssä kirjoitti:
01 Kesä 2023, 14:54
Itsellä ainakaan ei parkkitutka myöskään mene peruuttaessa hiljaiseksi automaattisesti vaan pitää painaa summeri hiljaiseksi napista.
Oliko se johtosarja siis tarvike vai orggis? Minun korvaan tuo ei kuulosta siltä, että johtosarja juttelee auton kanssa niin hyvin kuin mahdollista, vaan on juuri niitä ärsyttävyyksiä, mitä itse olen tarvikesarjoista kokenut.
JiiTeeÄssä kirjoitti:
01 Kesä 2023, 14:54
Edit: valot toki tottelevat ajovaloautomatiikka, valitettavasti niin hyvin että jos automaatti on päällä niin muistaakseni kärryssäkään ei pala valot, niin kuin ei autossakaan takana valoisalla. Eli kun kärry on perässä niin valitaan joko 0-asento, tai valot päälle asento, jolloin kärrynkin valot pelaavat.
Olikohan Bemari tai Audi, jolla menee jossain mallissa niin hauskasti, että jos takavalot on koodattu palamaan päiväajovalojen kanssa, niin se ei koske kärryä. Eli saadaan aikaan tilanne jossa vetoauton takaparkit palaa, mutta kärryn ei. Minusta tuo auton takavalojen 1:1 seuraaminen kuulostaa paljon järkevämmältä.

Valonvalvonnalla meinasin siis kuitenkin polttimovahtia - osaako auto ilmoittaa kärrystä rikkinäistä polttimoa ajotieturiin, osaako se tihentää vilkkua jos kärryn vilkku on pimeänä jne. Näissä on toki myös se vastahasardi, että jos kärryssä on ledivalot, saattaa pre-led -aikakauden polttimovahti olla niistä ihmeissään, kun ei virtamäärät vastaa odotettua, jolloin toimimattomuus voi olla jopa eduksi laskettavissa.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
lerppu
Viestit: 5881
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja lerppu »

Kun Stelvioonsa ostaa sellasen himmeen tatin perberiin, niin takaikkunoihin kuuluu sitten samalla laittaa sellaset imukuppi-aurinkosuojat, joissa on Frozen piirrettyjen hahmoja. Näin se menee, olen pahoillani - en minä näitä sääntöjä keksi.

Gusse
Viestit: 887
Liittynyt: 22 Syys 2011, 17:29
Car(s): Model 3sr -21 & F-Pace -16 & Miata -90 ex: Niro -18, Proceed Gt -19, Sportage -16, F20 -12, E91 -09, Giulietta MA -11 SP I, Focus Wagon -13 147 "Ruttutukku" -07, E87 -07, GT selespeed -05, Delta 1.4Tjet -09, C2 -05, Xsara -98, ZX -97, BX -89, CX -87
Paikkakunta: Espoo

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja Gusse »

lerppu kirjoitti:
01 Kesä 2023, 23:06
Kun Stelvioonsa ostaa sellasen himmeen tatin perberiin, niin takaikkunoihin kuuluu sitten samalla laittaa sellaset imukuppi-aurinkosuojat, joissa on Frozen piirrettyjen hahmoja. Näin se menee, olen pahoillani - en minä näitä sääntöjä keksi.
Tuohon käyttöönhän Stelvio on juuri passeli ja siksi itselläkin aina välillä Stelvio mietinnässä :-D

Avatar
lerppu
Viestit: 5881
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja lerppu »

Gusse kirjoitti:
02 Kesä 2023, 10:08
lerppu kirjoitti:
01 Kesä 2023, 23:06
Kun Stelvioonsa ostaa sellasen himmeen tatin perberiin, niin takaikkunoihin kuuluu sitten samalla laittaa sellaset imukuppi-aurinkosuojat, joissa on Frozen piirrettyjen hahmoja. Näin se menee, olen pahoillani - en minä näitä sääntöjä keksi.
Tuohon käyttöönhän Stelvio on juuri passeli ja siksi itselläkin aina välillä Stelvio mietinnässä :-D
Volkswagen Group valmistaa tähän segmenttiin räätälöityjä tuotteita - Stelvion voi toki uhrata moiselle alttarille, mutta ei ole pakko. Olen onnistunut jo tovin ajamaan tätä mitä mainiointa monikäyttökompromissia koirallisen perheen siirtymävälineenä ilman Disneyn aurinkosuojia, vetokoukkua, niskatukinäyttöä tai muuta sanomatonta hirveyttä, jota en osaa sinisilmäisyyttäni edes kuvitella. Ei siis kannata turhaan miettiä Stelviota, vaan ostohousut jalkaan ja kauppaan!

juri
Viestit: 629
Liittynyt: 05 Syys 2003, 03:27
Car(s): Ex 156 ja 147 Selespeed, MiTo
Nyt alla Wrangler JKU 3.6 Backcountry ja MiTo TCT
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja juri »

Eiköhän se primäärivirhe tapahtunut jo siinä kohtaa kun on ostanut shittymaasturialfan.

Frozen-aurinkosuojien ja vetokoukkujen väistely on ihan turhaa kun peli on jo menetetty...
932 937 955 955

Avatar
lerppu
Viestit: 5881
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja lerppu »

juri kirjoitti:
02 Kesä 2023, 11:23
Eiköhän se primäärivirhe tapahtunut jo siinä kohtaa kun on ostanut shittymaasturialfan.

Frozen-aurinkosuojien ja vetokoukkujen väistely on ihan turhaa kun peli on jo menetetty...
Helppo huudella Tanpereelta, kun Sanna on kaatanut infraan hilloa tiestöä tasoittamaan. Jotkut onnettomat joutuvat liikkumaan nelivetoa ja maavaraa vaativan tienpidon alueella... Onneksi Alfa Romeo on pitänyt meitäkin poloisia mielessä! Ja tehnyt hämmentävän hyvän konstruktion moiseen tarkoitukseen. Olen valmis laittamaan montaa erilaista kilkotinta Stelviota vastaan rehelliseen ajo-ominaisuuskilpaan, vakuuttuneena sen mahdollisuuksista.

Mitä tulee autoluokkaan, niin ei perheen perustaminen ole mikään syy vajota Saarioisten pizzahyllylle lähiön Prismaan. Päinvastoin - tyylin eteen tehtävät panostukset ovat hyväntekeväisyyttä! Niin itselle kuin yhteiskunnalle. Koskaan ei ole liian myöhäistä repäistä Cars-aurinkosuojaa irti takaikkunasta, ruuvata vetokoukkua pois, koittaa saada variant Passatista edes jonkinlaista hyvitystä TSI-DSG +200tkm -yhdistelmästä huolimatta ja ostaa itselle ikioma (tai rahoitusyhtiön) Stelvio! Se on hieno.

juri
Viestit: 629
Liittynyt: 05 Syys 2003, 03:27
Car(s): Ex 156 ja 147 Selespeed, MiTo
Nyt alla Wrangler JKU 3.6 Backcountry ja MiTo TCT
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja juri »

Kyllä prinsesSanna on hillonsa valuttanut aivan muihin kohteisiin kuin mansen infraan, tervetuloa vaan kokeilemaa. Wranglerilläkin on välillä tekemistä täällä liikkuessa, ja se sentään on Oikea Neliveto 😏

Itse suhtaudun maltillisesti siihen mitä toiset autoihinsa laittavat. Shanghaissa näin pipsapossuferrarin, eikä taida olla klassikkoa johon jenkki ei olisi vaihtanut LS-mottia. Ei nuo ole pois minulta.

Toki veistellä saa, mutta ei kannata olettaa että oma autoautismi välttis kiinnostelee muita.
932 937 955 955

Avatar
lerppu
Viestit: 5881
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja lerppu »

juri kirjoitti:
02 Kesä 2023, 12:13
Kyllä prinsesSanna on hillonsa valuttanut aivan muihin kohteisiin kuin mansen infraan, tervetuloa vaan kokeilemaa. Wranglerilläkin on välillä tekemistä täällä liikkuessa, ja se sentään on Oikea Neliveto 😏

Itse suhtaudun maltillisesti siihen mitä toiset autoihinsa laittavat. Shanghaissa näin pipsapossuferrarin, eikä taida olla klassikkoa johon jenkki ei olisi vaihtanut LS-mottia. Ei nuo ole pois minulta.

Toki veistellä saa, mutta ei kannata olettaa että oma autoautismi välttis kiinnostelee muita.
Haa - Pipsapossuferrari onkin varmasti loistelias! Ja se on tietenkin oikein että TM Oikea Neliveto saa liikuntaa, joku sellainenkin on omakohtaisestikin koettuna... - Kaupungin kaduille riittää tuollainen xDrivemäinen toteutus, joka Stelvioon on pudotettu.

Mitä tulee putkinäköiseen käsitykseeni auton jatkeesta henkilön persoonan ilmentymänä ja viestinä omista arvoista ympäristölle, ei siitä missään tapauksessa tarvitse olla kiinnostunut kenenkään elämäänsä vailla moista traumaa elävän kansalaisen. Kalikka jos toinenkin aiheesta jo veistelty, onneksi hiilinielu ei vielä tästä määrästä romahda, joten työstettävää vielä löytyy. Ja jos ei olisi olemassa oman elämänsä jokapoikia Marimekkopaidoissaan ostoskeskuksen parkkipaikalla vaunuja Octavian tilavaan takakoslaan taittelemassa, niin mistä minä sitten hakisin sitä lämmintä hyvää oloa omista elämän mikrovalinnoista? Niin se pitää Marimekko rintakarvan piilossa siinä kuin Ralph Lauren, ja pääsee Sotkalla ihan yhtälailla paritalonpuolikkaan pihaan kuin Stelviollakin. Mutta jostain se ilo on ulosmitattava sosialidemokratian läpikyllästämässä tasapäisyydessä.

juri
Viestit: 629
Liittynyt: 05 Syys 2003, 03:27
Car(s): Ex 156 ja 147 Selespeed, MiTo
Nyt alla Wrangler JKU 3.6 Backcountry ja MiTo TCT
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja juri »

Tottahan tuokin. Stelvio on ainoita luokkansa autoja jotka mieluusti ottaisin, vaan kun lasten harrastukset on niin kalliita, että ei rahat riitä siihen ainoaan malliin jossa on vain kaksi mukia vajaa kone. Kaikki kunnia siis Alfalle siitä, että onnistuivat liki mahdottomassa.

Näin päästyäni viidenkympin kypsään ikään, havaitsin yhtäkkiä ettei ihmisten mielipiteillä ole oikein enää väliä, mutta niiden ilmaisutavalla edelleen on. Perheellisenä murehtien seuraan sitä, kuinka jotkut yrittävät epätoivoisesti erottaa reaalimaailman haaveistaan, kun oikea tapa olisi elää unelmaansa, ei unelmoida elämästään.

Pipsapossuferrarin omistaja oli näin tehnyt. Toki hän tod. näk. oli räävittömän rikas, mutta se on sivuseikka siinä, että hän oli koristellut unelma-autonsa lempiaiheellaan. Samalla tavoin on ihan ookoo pistää stelvioon vetokoukku ja rinsessavarjostimet. Tai olla laittamatta. Se mikä ei ole ookoo, on että miettii noita ratkaisuja sen perusteella mitä joku muu asiasta saattaisi ajatella.
932 937 955 955

juri
Viestit: 629
Liittynyt: 05 Syys 2003, 03:27
Car(s): Ex 156 ja 147 Selespeed, MiTo
Nyt alla Wrangler JKU 3.6 Backcountry ja MiTo TCT
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja juri »

Ihq.
Liitteet
Pipsapossuferrari.
Pipsapossuferrari.
20230602_182219.jpg (100.21 KiB) Katsottu 4416 kertaa
932 937 955 955

Avatar
lerppu
Viestit: 5881
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja lerppu »

juri kirjoitti:
02 Kesä 2023, 17:58
Tottahan tuokin. Stelvio on ainoita luokkansa autoja jotka mieluusti ottaisin, vaan kun lasten harrastukset on niin kalliita, että ei rahat riitä siihen ainoaan malliin jossa on vain kaksi mukia vajaa kone. Kaikki kunnia siis Alfalle siitä, että onnistuivat liki mahdottomassa.

Näin päästyäni viidenkympin kypsään ikään, havaitsin yhtäkkiä ettei ihmisten mielipiteillä ole oikein enää väliä, mutta niiden ilmaisutavalla edelleen on. Perheellisenä murehtien seuraan sitä, kuinka jotkut yrittävät epätoivoisesti erottaa reaalimaailman haaveistaan, kun oikea tapa olisi elää unelmaansa, ei unelmoida elämästään.

Pipsapossuferrarin omistaja oli näin tehnyt. Toki hän tod. näk. oli räävittömän rikas, mutta se on sivuseikka siinä, että hän oli koristellut unelma-autonsa lempiaiheellaan. Samalla tavoin on ihan ookoo pistää stelvioon vetokoukku ja rinsessavarjostimet. Tai olla laittamatta. Se mikä ei ole ookoo, on että miettii noita ratkaisuja sen perusteella mitä joku muu asiasta saattaisi ajatella.
Ymmärrän tulokulman mainiosti! Mutta päätelmästä olen snadisti eri mieltä. Pipsa-Ferrari on Cha cha chaa. it's crazy, it's party. Edelleen imukuppivarjostimet auton takalaseissa on ehkä elämän ankein asia. Mutta ymmärrän mitä tässä haetaan enkä voi olla eri mieltä miehen kanssa, joka ajaa Wranglerillä (MacGyver) tai MiTolla (paras pieni Alfa suurinpiirtein ikinä).

FinPat
Viestit: 7276
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Maunu kirjoitti:
31 Touko 2023, 20:03
Onko näissä joku ruostuva paikka tai muu vastaava vikakohta mikä kannattaa tarkastaa ennen ostamista?
Standardipenkit ainakin omalle vartalolle luokkaa telttatuolit. Olen kyllä kuullut varsinkin 120kg+ sarjalaisten jopa kehuvan näitä. Itse valitsisin ehdottomasti yksilön Velocen penkeillä.

Minulla oli Stelvio vain 3 talvea joten ruostetta ei ehtinyt näkymään mutta arvaisin että se kilakali-maalilla mustaksi vedetty meltorautainen apurunko on ihan yhtä herkkä ruostumaan kuin esim. 159:ssä jos on talvella ajetu eikä erikseen suojattu.

Alkuperäiset softat autossa alle Beta-testauksen kypsyystason. Kannattaa ehdottomasti katsoa että softat on vähintään 2018 loppuvuoden tasoa ja pyytää päivitys mukaan ilmaiseksi jos siellä on vanhempia bittejä.

Akun alkaessa hiipumaan auto voi heittää mitä tahansa virheilmoituksia vaihdelaatikon räjähtämisestä ja kampiakselin katkeamisesta lähtien eli akku kannattaa vaihtaa proaktiivisesti jos vähänkin epäilee sen kuntoa.

Dieselin nokkahihnan kylmän maan vaihtoväli on itkettävän ja naurettavan lyhyt eli 60tkm.

Takajarrujen palat ja levyt myös kulutustavaraa kun stability control paukuttaa.

Laatikon öljyt ja suodatin kannattaisi vaihtaa siinä 100tkm nurkilla mutta harva tekee kun ei ole huolto-ohjelmassa.

Alkupään Stelvioiden ja Giulioiden lampunpesurit eivät olleet vedenkestäviä mutta voisin kuvitella että lähes kaikissa on nämä on vaihdettu. Takuuseen tai ei.

Varsinkin jos ajettu kaupungissa paljon Start/Stop aktiivisena niin startin rele saattaa olla väsynyt. Kannattaa pitää varakappaletta hanskalokerossa.

Muuten Stelvio äärettömän hieno auto ajaa jopa dieselinä, ei millään uskoisi että kyseessä pikkuinen möhköwagon.

Avatar
Cotzy
Viestit: 822
Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 man. Distinctive -01, Brera 3.2 JTS V6 man. Q4 -06, & DS3 Crossback E-Tense -21, Carado A464 -11
Paikkakunta: Turku

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja Cotzy »

FinPat kirjoitti:
02 Kesä 2023, 20:15
Maunu kirjoitti:
31 Touko 2023, 20:03
Onko näissä joku ruostuva paikka tai muu vastaava vikakohta mikä kannattaa tarkastaa ennen ostamista?
Muuten Stelvio äärettömän hieno auto ajaa jopa dieselinä, ei millään uskoisi että kyseessä pikkuinen möhköwagon.
Allekirjoitan FinPatin listan.

Akun varauksen ylläpito ja jarrupalojen- ja levyjen elvytys suomalaisessa hiekoitussepelisateessa ovat olleet suurimmat normihuoltojen ulkopuoliset huolenpidon kohteet.
Alkupään autoissa voi olla enemmän nitinöitä verhoilussa, itsellä ainoa omaa korjaustoimintaa vaativa toimi on ollut kuljettajan turvavyön kiristimen fiksaaminen nitinättömään kuntoon juutuubista katsoen.

Itselle Stelvio on kuin autoilun rakkausavioliitto. Sydämessä ikuiseksi tarkoitettu, todellinen unelma-allrounderi myös Suomen talvessa mielellään ajavalle, perheelliselle omakotiasujalle, jolla on ilmaisia halkoja saatavilla kätevästi n. 300 km päässä :wink: .

Kokeilin pienikulutuksisia, hyvin vaihdokkiarvonsa pitäviä, sovittuja autoilun järkiavioliittoja vuosikaudet erilaisilla perheplugareilla. Ja unelmoin Stelviosta peläten käyttöalfailun järjettömyyttä.
Lopulta laitoin järkiavioliiton ja rakkausavioliiton vastakkain vertailemalla kauan odottamaani sähkövispilää ja Alfa Romeo Stelviota keskenään.
Valinta oli nopea ja helppo, mutta järjellä turhaan vaikeutettu ja hidastettu :wink: .

Jos pitäisi vain yksi auto jättää pihaan, olisi valinta helppo - Stelvio.
Sopii erinomaisesti sekä paskanajoon että ratapäiville. Ja viimeksi eilen näin Citymarketin pihalla tummanvihreän auton, mitä piti lähteä kauempaa katsomaan, mikäs ennennäkemätön muotovalio se siellä :crazyeyes: .
Se oli Stelvio.

Cotzy

Avatar
lerppu
Viestit: 5881
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja lerppu »

Cotzy kirjoitti:
02 Kesä 2023, 22:01
FinPat kirjoitti:
02 Kesä 2023, 20:15
Maunu kirjoitti:
31 Touko 2023, 20:03
Onko näissä joku ruostuva paikka tai muu vastaava vikakohta mikä kannattaa tarkastaa ennen ostamista?
Muuten Stelvio äärettömän hieno auto ajaa jopa dieselinä, ei millään uskoisi että kyseessä pikkuinen möhköwagon.
Allekirjoitan FinPatin listan.

Akun varauksen ylläpito ja jarrupalojen- ja levyjen elvytys suomalaisessa hiekoitussepelisateessa ovat olleet suurimmat normihuoltojen ulkopuoliset huolenpidon kohteet.
Alkupään autoissa voi olla enemmän nitinöitä verhoilussa, itsellä ainoa omaa korjaustoimintaa vaativa toimi on ollut kuljettajan turvavyön kiristimen fiksaaminen nitinättömään kuntoon juutuubista katsoen.

Itselle Stelvio on kuin autoilun rakkausavioliitto. Sydämessä ikuiseksi tarkoitettu, todellinen unelma-allrounderi myös Suomen talvessa mielellään ajavalle, perheelliselle omakotiasujalle, jolla on ilmaisia halkoja saatavilla kätevästi n. 300 km päässä :wink: .

Kokeilin pienikulutuksisia, hyvin vaihdokkiarvonsa pitäviä, sovittuja autoilun järkiavioliittoja vuosikaudet erilaisilla perheplugareilla. Ja unelmoin Stelviosta peläten käyttöalfailun järjettömyyttä.
Lopulta laitoin järkiavioliiton ja rakkausavioliiton vastakkain vertailemalla kauan odottamaani sähkövispilää ja Alfa Romeo Stelviota keskenään.
Valinta oli nopea ja helppo, mutta järjellä turhaan vaikeutettu ja hidastettu :wink: .

Jos pitäisi vain yksi auto jättää pihaan, olisi valinta helppo - Stelvio.
Sopii erinomaisesti sekä paskanajoon että ratapäiville. Ja viimeksi eilen näin Citymarketin pihalla tummanvihreän auton, mitä piti lähteä kauempaa katsomaan, mikäs ennennäkemätön muotovalio se siellä :crazyeyes: .
Se oli Stelvio.

Cotzy
Vihreä Stelvio ois kyllä kova.

Tänään istuin rouvan kyydissä kun Stelviota käskettiin Tuusulanväylällä henkevästi. Siinäkin tarkastettiin edellä menevä kulkine - joka liikkuikin yllättävän vaativasti. McLaren luki perberissä. Sekin oli hieno. Ja nopean oloinen. Muttei ehkä paskanajoon optimi.

Vastaa Viestiin