Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
JanV
Viestit: 930
Liittynyt: 13 Marras 2018, 12:24
Car(s): Mito QV 2011
Exät:Giulia 2018 2.0t, 156 2.0 ts

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja JanV »

Maunu kirjoitti:
31 Touko 2023, 20:03

Oliko näissä joku tietty vuosimalli mihin ei enää Multiecuscan pysty? Oma hankinta olisi varmaankin nettiauton tai blocket.se:n halvimmasta päästä eli 2017-2018 mallinen 210hv diesel vaikka 280hv bensa olisi enemmän lähellä sydäntä.
2019 ja siitä eteenpäin mes pystyy mutta sun täytyy ohittaa sgw. Saatto olla jo 2018 lopun autoissa. Ja stelviossa se on valitettavasti huomattavasti giuliaa ikävämmässä paikassa eli ohjauspylvään päällä. Giuliassa sentään on ajateltu tuunareita (ei tunareita)
Stelviossa se kannattaa suosiolla tiputtaa kokonaan alas ja uudelleensijoittaa.

jmi
Viestit: 1477
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja jmi »

Cotzy kirjoitti:
02 Kesä 2023, 22:01
FinPat kirjoitti:
02 Kesä 2023, 20:15
Maunu kirjoitti:
31 Touko 2023, 20:03
Onko näissä joku ruostuva paikka tai muu vastaava vikakohta mikä kannattaa tarkastaa ennen ostamista?
Muuten Stelvio äärettömän hieno auto ajaa jopa dieselinä, ei millään uskoisi että kyseessä pikkuinen möhköwagon.
Allekirjoitan FinPatin listan.

Akun varauksen ylläpito ja jarrupalojen- ja levyjen elvytys suomalaisessa hiekoitussepelisateessa ovat olleet suurimmat normihuoltojen ulkopuoliset huolenpidon kohteet.
Alkupään autoissa voi olla enemmän nitinöitä verhoilussa, itsellä ainoa omaa korjaustoimintaa vaativa toimi on ollut kuljettajan turvavyön kiristimen fiksaaminen nitinättömään kuntoon juutuubista katsoen.

Itselle Stelvio on kuin autoilun rakkausavioliitto. Sydämessä ikuiseksi tarkoitettu, todellinen unelma-allrounderi myös Suomen talvessa mielellään ajavalle, perheelliselle omakotiasujalle, jolla on ilmaisia halkoja saatavilla kätevästi n. 300 km päässä :wink: .

Kokeilin pienikulutuksisia, hyvin vaihdokkiarvonsa pitäviä, sovittuja autoilun järkiavioliittoja vuosikaudet erilaisilla perheplugareilla. Ja unelmoin Stelviosta peläten käyttöalfailun järjettömyyttä.
Lopulta laitoin järkiavioliiton ja rakkausavioliiton vastakkain vertailemalla kauan odottamaani sähkövispilää ja Alfa Romeo Stelviota keskenään.
Valinta oli nopea ja helppo, mutta järjellä turhaan vaikeutettu ja hidastettu :wink: .

Jos pitäisi vain yksi auto jättää pihaan, olisi valinta helppo - Stelvio.
Sopii erinomaisesti sekä paskanajoon että ratapäiville. Ja viimeksi eilen näin Citymarketin pihalla tummanvihreän auton, mitä piti lähteä kauempaa katsomaan, mikäs ennennäkemätön muotovalio se siellä :crazyeyes: .
Se oli Stelvio.

Cotzy
Ja ilman Multiairia ei pahemmin murheita olisi. Nyt tuntuu että lähes kaikilla on sen kanssa ongelmia bensamalleissa. Sytytyskatkoksia syntyy joiden syntyperästä ei tunnu kenelläkään olevan tietoa. Osalla vaihdettu multiair, mutta en tiedä onko ongelmat pysyneet poissa sen jälkeen. Itsellä temppuili pari kuukautta sitten mutta nyt tuntuu taas toimivan.

Avatar
karila
Viestit: 1173
Liittynyt: 28 Helmi 2011, 15:07
Car(s): Giulia Veloce Q4 benzina 2020
Giulia 1600 Super Biscione 1970
Renault Megane E-tech Techno 2023
Paikkakunta: Turku

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja karila »

10t km välein öljynvaihto, siitä ei varmaankaan ole haittaa.
- Kari

jmi
Viestit: 1477
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja jmi »

karila kirjoitti:
05 Kesä 2023, 10:42
10t km välein öljynvaihto, siitä ei varmaankaan ole haittaa.
Sitä on toteutettu. Ulkomaalaisilla foorumeilla on epäilty akun alhaista varaustilaa tai moottorin karstoittumista yhtenä syynä.
Itsellä akun lataus poisti ongelmat, mutta epäilen että talvella tulevat taas. Paskamaista muuten niin hienossa autossa.

JiiTeeÄssä
Viestit: 1295
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
ex Giulia Super 2.2 jtdm -16
ex 159 1.9 jtdm -10
ex 159sw 2.4 jtdm -07
ex 159 2.4 jtdm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

Polforea kirjoitti:
01 Kesä 2023, 18:51
JiiTeeÄssä kirjoitti:
01 Kesä 2023, 14:54
Itsellä ainakaan ei parkkitutka myöskään mene peruuttaessa hiljaiseksi automaattisesti vaan pitää painaa summeri hiljaiseksi napista.
Oliko se johtosarja siis tarvike vai orggis? Minun korvaan tuo ei kuulosta siltä, että johtosarja juttelee auton kanssa niin hyvin kuin mahdollista, vaan on juuri niitä ärsyttävyyksiä, mitä itse olen tarvikesarjoista kokenut.
Tietääkseni ei ole parempiakaan jälkiasennussarjoja olemassa kuin mitä esim. PFJones myy mallikohtaisena. Onko nyt sitten mallikohtainen tarvike. Voi olla että olen viettänyt Alfojen parissa liikaa aikaa, onhan kuulemma esim. Volvoissa valmis töpseli johon johtosarja kytketään, jolloin juttelee varmaan puhtaastin auton can verkon kanssa. Tuo PFJonesin sarja ei taida tehdä näin kuin osaksi, ja osa ohjaussignaaleista varastetaan edelleen takavaloille menevistä johdoista yms.
Enkä ole kuullutkaan että Alfa tarjoaisi koukun johtosarjaa, jos myykin niin eiköhän sieltä joku Jaegerin logo löydy kuten tarvikesarjastakin.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-

FinPat
Viestit: 7220
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja FinPat »

jmi kirjoitti:
05 Kesä 2023, 11:35
Itsellä akun lataus poisti ongelmat, mutta epäilen että talvella tulevat taas. Paskamaista muuten niin hienossa autossa.
Ovathan bitit järjestelty muutaman kerran uusiksi tehtaan jäljiltä? Minulla katosi ainakin osa jännitteiden notkumisista johtuvista mystisistä oireista dieselissä kun sai uudempaa softaa sisäänsä.

jmi
Viestit: 1477
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja jmi »

FinPat kirjoitti:
05 Kesä 2023, 14:59
jmi kirjoitti:
05 Kesä 2023, 11:35
Itsellä akun lataus poisti ongelmat, mutta epäilen että talvella tulevat taas. Paskamaista muuten niin hienossa autossa.
Ovathan bitit järjestelty muutaman kerran uusiksi tehtaan jäljiltä? Minulla katosi ainakin osa jännitteiden notkumisista johtuvista mystisistä oireista dieselissä kun sai uudempaa softaa sisäänsä.
Takuuaikana v.2020 kävin vielä takuu/merkkihuollossa ja silloin ainakin piti olla kaikki päivitettynä. En vaan vielä suostunut maksamaan multiair-remonttia sytytyshäiriöiden takia, monihan sen remontin on tehnyt. Itse multiair ei anna vikakoodia enkä ymmärrä miten se voisi olla viallinen vain kylminä aamuina. Huhtikuussa en saanut autoa käyntiin normaalisti ennen kuin irroitin akun navan ja tämän jälkeen latasin akun. Siitä lähtien auto on taas toiminut normaalisti. Voiko alhainen akun varaus muka tehdä sen että yksi sylinteri ei lähde normaalisti mukaan ja tulee sytytyskatkoksia?

Avatar
Polforea
Viestit: 11125
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja Polforea »

JiiTeeÄssä kirjoitti:
05 Kesä 2023, 14:16
Tietääkseni ei ole parempiakaan jälkiasennussarjoja olemassa kuin mitä esim. PFJones myy mallikohtaisena.
Se voi hyvin olla, ettei parempaa (tai yksinkertaisesti mitään muuta) ns. tarvikemarkkinoilta saa. Marmorilta saattaa saada parempaa - tai sitten ei. Jos saa, niin sillä todennäköisesti on marmoriluokan hintalappu. On myös mahdollista, että itse sarjat on fyysisesti samoja, mutta marmorilla on muita parempi mahdollisuus lisätä koukun tiedot auton ohjelmistoon.
JiiTeeÄssä kirjoitti:
05 Kesä 2023, 14:16
Enkä ole kuullutkaan että Alfa tarjoaisi koukun johtosarjaa, jos myykin niin eiköhän sieltä joku Jaegerin logo löydy kuten tarvikesarjastakin.
Itse johtosarjaa en (ainakaan vielä) löytänyt, mutta ePer listaa Stelvioon koukkusähkölle aivolaatikon osanumerolla 50540525 tai 50563970. Saattaa olla samanlainen ja samalla softalla kuin jälkkärisarjoissa tai sitten ei, yksi löytyi nopeasti eBaysta https://www.ebay.com/itm/325046635847 Vähän lisää kaivamalla ePer listaa toisenkin moduulin 50559417, jollaisesta löytyi kuva Westfalian logolla: https://www.ebay.com/itm/224835068478

Jännä kyllä sinänsä, en löydä koukkusähköjä myöskään mistään peräpään johtosarjaversiosta ajatellen, että olisiko tehdaskoukun sähköt integroitu takaosan johtosarjaan. Tuolloin tehdaskoukun jälkiasennus olisi erittäin työläs ja sitämyöten hintava operaatio, jolloin hintaero helposti motivoi törkkimään parkkitutkan nappia itse :)
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Maunu
Viestit: 3473
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Westfalian koukun sähkösarjan asennusohjetta tuli lueskeltua ja ainakin siinä sarjassa oli tutkien automaattien sammutus.
Osa johdoista kytketään edessä pelkääjän puolen jalkatilaan ja sarja vaatii tietokoneella parkkitutkan asetusten muuttamisen.

Saa nähdä saanko tarjouksen autosta tänään. Sitten keskustellaan tuleeko Stelvio taloon piankin vai ei.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
lerppu
Viestit: 5831
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja lerppu »

Polforea kirjoitti:
05 Kesä 2023, 22:38
jolloin hintaero helposti motivoi törkkimään parkkitutkan nappia itse :)
Tämä nappi on elämän pelastaja. Tökkään sitä joka ikinen kerta kun lähden liikkeelle. Hysteerinen toteutus saa tutkan huutamaan jos pensaan lehti heiluu metrin päässä autosta. Alkaa olla toiminto niin toinen luonto, että en jaksa edes selvittää miten tutkan saisi pysyvästi pois päältä. Stelvion vahvuudet ovat selkeästi muualla kuin näissä elektronisissa kuskin "avustimissa". :silly:

Avatar
mutt
Viestit: 5418
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja mutt »

Erikoista, kun rouvan twinair on samaa vuosimallia Lerpun Stelvion kanssa, ja siinä peruutustutka on viileän asiallinen. Ehkä Alfaan sitten on tuolla tavalla tehty enemmän temperamenttia. Italialaisenhan kuuluu huutaa ja huitoa siinä missä sakemanni vain huutaa "HALT!"
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
lerppu
Viestit: 5831
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja lerppu »

mutt kirjoitti:
06 Kesä 2023, 09:31
Erikoista, kun rouvan twinair on samaa vuosimallia Lerpun Stelvion kanssa, ja siinä peruutustutka on viileän asiallinen. Ehkä Alfaan sitten on tuolla tavalla tehty enemmän temperamenttia. Italialaisenhan kuuluu huutaa ja huitoa siinä missä sakemanni vain huutaa "HALT!"
Tuntuu että nimenomaan se etututka on aivan liian herkällä. Takatutka onkin jotenkin paremmin kalibroitu, toki peruutuskameralla olen tottunut peruuttamaaan, jopa tällä Stelvion pikselimössöllä. Mutta siis pysäköin pensasaitaa vasten ja tutka huutaa joka ikinen kerta autoa käynnistäessä. Keulassa on ehkä parikymmentä senttiä matkaa puskaan, joten voi olla että sen jotain pitääkin jo sanoa. Mutta ihan oikeasti se siirtyy piipityksestä suoraan huutoon jo niin aikaisin, että etututkan päällä oleminen on aivan turhaa - tai sitten jää metrin rako aina eteen. Ja pienessä tilassa kun operoi niin joka nurkasta piipittää / huutaa, siitä syntyy lähinnä kakofonia vs esim alppien pohjoispuolen autojen toteutukseen. Mutta tämä on pientä. En oikeastaan kameran lisäksi kaipaa mitään näitä avustimia, vähän niinkuin päinvastoin.

Stelvio on ajamista, saapumista ja hyvänolon tunnetta varten. Käytännöllisyys on bonus, jolla rouva saadaan hyväksymään Alfa Romeo.
Täydellinen perheellisen miehen ympärivuoden auto. Jopa näillä telttaistuimilla, jotka omassa kabiinissa majailevat.

Hmm. Rouva on alkanut epäillä että Stelvio menee aika kovaa... Kun hänen autonsa suoritusarvot ovat paperilla hieman paremmat kuin Stelvion, mutta perberi kertoo jotain aivan muuta. Yksi hankinnan ehdoista aikoinaan oli, etten tuunaa Alfaa mitenkään. Niin nyt on vähän riskinä että softauksesta on jääty kiinni - ei silti tunnu valittavan, ehkä tämä on hiljaisesti hyväksytty! Kuten jalkatilamattojen uusiminen.

Avatar
Polforea
Viestit: 11125
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja Polforea »

lerppu kirjoitti:
06 Kesä 2023, 10:15
Hmm. Rouva on alkanut epäillä että Stelvio menee aika kovaa... Kun hänen autonsa suoritusarvot ovat paperilla hieman paremmat kuin Stelvion, mutta perberi kertoo jotain aivan muuta. Yksi hankinnan ehdoista aikoinaan oli, etten tuunaa Alfaa mitenkään. Niin nyt on vähän riskinä että softauksesta on jääty kiinni - ei silti tunnu valittavan, ehkä tämä on hiljaisesti hyväksytty! Kuten jalkatilamattojen uusiminen.
Se on se italialainen temperamentti, joka tuntuu.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Gusse
Viestit: 876
Liittynyt: 22 Syys 2011, 17:29
Car(s): Model 3sr -21 & F-Pace -16 & Miata -90 ex: Niro -18, Proceed Gt -19, Sportage -16, F20 -12, E91 -09, Giulietta MA -11 SP I, Focus Wagon -13 147 "Ruttutukku" -07, E87 -07, GT selespeed -05, Delta 1.4Tjet -09, C2 -05, Xsara -98, ZX -97, BX -89, CX -87
Paikkakunta: Espoo

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja Gusse »

lerppu kirjoitti:
06 Kesä 2023, 10:15
mutt kirjoitti:
06 Kesä 2023, 09:31
Erikoista, kun rouvan twinair on samaa vuosimallia Lerpun Stelvion kanssa, ja siinä peruutustutka on viileän asiallinen. Ehkä Alfaan sitten on tuolla tavalla tehty enemmän temperamenttia. Italialaisenhan kuuluu huutaa ja huitoa siinä missä sakemanni vain huutaa "HALT!"
Tuntuu että nimenomaan se etututka on aivan liian herkällä. Takatutka onkin jotenkin paremmin kalibroitu, toki peruutuskameralla olen tottunut peruuttamaaan, jopa tällä Stelvion pikselimössöllä. Mutta siis pysäköin pensasaitaa vasten ja tutka huutaa joka ikinen kerta autoa käynnistäessä. Keulassa on ehkä parikymmentä senttiä matkaa puskaan, joten voi olla että sen jotain pitääkin jo sanoa. Mutta ihan oikeasti se siirtyy piipityksestä suoraan huutoon jo niin aikaisin, että etututkan päällä oleminen on aivan turhaa - tai sitten jää metrin rako aina eteen. Ja pienessä tilassa kun operoi niin joka nurkasta piipittää / huutaa, siitä syntyy lähinnä kakofonia vs esim alppien pohjoispuolen autojen toteutukseen. Mutta tämä on pientä. En oikeastaan kameran lisäksi kaipaa mitään näitä avustimia, vähän niinkuin päinvastoin.
Tuohan toimii siis samalla tavalla kuin vanhempien Astra, joka huutaa esimerkiksi heti startista jos on sattunut pysäköimään liian lähelle jotain oksaa tai jotakin :shock: .

Avatar
Cotzy
Viestit: 805
Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 man. Distinctive -01, Brera 3.2 JTS V6 man. Q4 -06, & DS3 Crossback E-Tense -21, Carado A464 -11
Paikkakunta: Turku

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja Cotzy »

lerppu kirjoitti:
06 Kesä 2023, 10:15

Hmm. Rouva on alkanut epäillä että Stelvio menee aika kovaa... Kun hänen autonsa suoritusarvot ovat paperilla hieman paremmat kuin Stelvion, mutta perberi kertoo jotain aivan muuta. Yksi hankinnan ehdoista aikoinaan oli, etten tuunaa Alfaa mitenkään. Niin nyt on vähän riskinä että softauksesta on jääty kiinni - ei silti tunnu valittavan, ehkä tämä on hiljaisesti hyväksytty! Kuten jalkatilamattojen uusiminen.
Rouvasväen kiintyminen Stelvioon on ihan positiivinen juttu noin käyttöalfailun ylläpidon kannalta. Oma rouva sai Stelviolla kamerasakot ja puolusti kovasti auton ja itsensä toimintaa tilanteessa. Auto toimi tilanteessa kuulemma niin sujuvasti, ettei rajoitus oli maantiellä täysin turha ja aivan liian alas laitettu Stelviolle. Uudet kesärenkaat ehkä syynä vauhdin tunnottomuuteen. Kuulemma koko kuvausepisodi enemmän yhteiskunnan vika.
Ja myös allekirjoittaneen, varsinkin kun lähetin kirjeen saatuani yhteiskunnalle oikaisupyynnön kiistäen olleeni kuskina :-D .

Cotzy

Avatar
lerppu
Viestit: 5831
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja lerppu »

Cotzy kirjoitti:
06 Kesä 2023, 23:03
lerppu kirjoitti:
06 Kesä 2023, 10:15

Hmm. Rouva on alkanut epäillä että Stelvio menee aika kovaa... Kun hänen autonsa suoritusarvot ovat paperilla hieman paremmat kuin Stelvion, mutta perberi kertoo jotain aivan muuta. Yksi hankinnan ehdoista aikoinaan oli, etten tuunaa Alfaa mitenkään. Niin nyt on vähän riskinä että softauksesta on jääty kiinni - ei silti tunnu valittavan, ehkä tämä on hiljaisesti hyväksytty! Kuten jalkatilamattojen uusiminen.
Rouvasväen kiintyminen Stelvioon on ihan positiivinen juttu noin käyttöalfailun ylläpidon kannalta. Oma rouva sai Stelviolla kamerasakot ja puolusti kovasti auton ja itsensä toimintaa tilanteessa. Auto toimi tilanteessa kuulemma niin sujuvasti, ettei rajoitus oli maantiellä täysin turha ja aivan liian alas laitettu Stelviolle. Uudet kesärenkaat ehkä syynä vauhdin tunnottomuuteen. Kuulemma koko kuvausepisodi enemmän yhteiskunnan vika.
Ja myös allekirjoittaneen, varsinkin kun lähetin kirjeen saatuani yhteiskunnalle oikaisupyynnön kiistäen olleeni kuskina :-D .

Cotzy
Rva Cotzy on varmasti arvioissaan oikeassa! Voimia maantierosvouden kourissa painimiseen.

Avatar
Maunu
Viestit: 3473
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Tänään tuli maksettua varausmaksu Stelviosta. Mahdollisesti tiistaina saan auton, kunhan maanantaina 159 menee katsastuksesta läpi. Vaihtoon lähtee siis tuo meidän parempi kuntoinen, mutta vanhempi etuvetoinen diesel 159.
Stelvioksi valikoitui Nettiauton halvin vaihtoehto. Euroopan hintatasoa kun seurailin niin ei ollut mitään järkeä lähteä maailmalta hakemaan autoa.

210hv diesel 2018 loppuvuodesta käyttöön otettu 150tkm ajettu yksilö.
Plussaa oli hinta, vaihtoauton vastaanotto ja ainakin kuvista päätellen siisti yleisilme. Renkaat ainakin myyjän mukaan noin 6mm pinnalla molemmat sarjat.

Miinusta puolinahkasisusta laudemaisille kuviolla ja muotoilulla. Valkoinen väri.

Hankittavaa ainakin vetokoukku, racemode dna kytkin (käsittääkseni muuten ei vdc:tä saa pois päältä, kun vetää painavaa kärryä mökkitiellä) ja kumimatot.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
Polforea
Viestit: 11125
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Maunu kirjoitti:
10 Kesä 2023, 16:46
racemode dna kytkin (käsittääkseni muuten ei vdc:tä saa pois päältä, kun vetää painavaa kärryä mökkitiellä)
Mökkitietä tuntematta (ja racemoodia paheksumatta), varmaan koettasin itse ensin, tarviiko siinä nykiä VDC:tä pois päältä vai voiko vaan ajaa. Stelvion voimalinja on kuitenkin varsin pätevä ja se vetää ihan oikeasti molemmista päistä jo oletuksena.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Maunu
Viestit: 3473
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Ainakin 159:ssä nelivedon ajotuntuma on paljon parempi kun saa elektroniikan pois. Varsinkin tuo sutimisen esto on ihan perseestä. Jos neljä rengasta pyörii sutien, niin silti vetoa piisaa ja auto on hallittavissa. Elektroniikka tuppaa kyykyttämään moottoria ja veto loppuu. Jäistä mäkeä kun yrittää ylös 1500kg perässä ja auto alkaa kytkemään vetoa pois niin siihen jäädään.

Jäisestä risteyksestäkin 159:sillä pääsee paremmin liikkeelle kun ottaa ainakin asr:n pois.
Nämä tietysti on vain omia mieltymyksiä enkä todellakaan väitä että Polforea olisi väärässä.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
Polforea
Viestit: 11125
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Kyl, allekirjoitan tuon suoraan 159:n osalta. Stelvion teknologia on kuitenkin valovuoden 159:iä edellä, niin en vain dumaisi sitä kokeilematta. Neliveto on Stelviossa paaaaaljon kehittyneempi kuin 159:ssä ja aika vahvalla todennäköisyydellä se VDC:kin kokenut vähän kehitystä.

Jäistä mäkeä noustessa aisapaino ja dynaaminen painonsiirtymä siirtää painotusta edestä taakse ja keventää etuakselin pitoa. Viisysin torsen sutaisee siinä kohtaa helposti edestä ja sutimisenesto tarraa kiinni, siinä missä Stelvion actimax pitää vaan keskikytkimen kiinni ja etupää pyörii tasan samaa kyytiä kuin takapyörät ja auto etenee paremmin.

MES:llä saanee Stelvion dynomodeen, niin asiaa voi kokeilla jo ennen racenapin asentamista.

Mainitaan vielä, että mulla ei siis ole mitään sitä vastaan että racemodeja asennellaan :). Mietin vaan teknisesti sitä, että kuinka iso hyöty siitä oikeasti on mökkitiellä kärryn kanssa.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Cotzy
Viestit: 805
Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 man. Distinctive -01, Brera 3.2 JTS V6 man. Q4 -06, & DS3 Crossback E-Tense -21, Carado A464 -11
Paikkakunta: Turku

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja Cotzy »

^^ Onnea upeasta hankinnasta :-D !

Kokeile ensin. Olen vetänyt Stelviolla multa- ja hevonpaskakuormia. Kerran oli peltotie niin märkä ja mutainen, että painava kärry aiheutti hieman ongelmia paluumatkalla. Reilulla kaasulla tultiin ylös notkelmasta. Kyljet oli komeasti ravassa, joten vetoa kyllä riitti joka kulmasta vaikka renkaat eivät olleet mitkään mutarinkulat.

Cotzy

Avatar
lerppu
Viestit: 5831
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja lerppu »

Stelvio on lähes pelkkää mahtavuutta. Harmillisesti elektroninen aivo haittaa ihan oikeasti nelivedon toimintaa. Itsellä jäi vaiheeseen rallikytkin kun nelivedon softa pitäisi päivittää. Mutta siis suora vertaus samanikäiseen kutakuinkin samanlaiseen penarin xdriveen - ja harmillisesti BMW hyötyy paljon siitä että voi aivot sammuttaa. Stelviolle tekisi sama hyvää.

Nyt jää paljon talvihauskaa kokematta - onneksi kesähauska paikkaa! Softattuna tää on oikeasti pirteä, tänään ajelin 500 km pitkin pikkuteitä - tuskin olisi muun SUVin ratissa ollut yhtä hauskaa! Helvetti että menee hienosti - eikä se potku haittaa vaikka pointtina onkin ajettavuus.

Paikalla
Dfin
Viestit: 389
Liittynyt: 18 Huhti 2015, 11:29
Car(s): Alfa Romeo Giulia Super

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja Dfin »

Maunu kirjoitti:
10 Kesä 2023, 16:46
Tänään tuli maksettua varausmaksu Stelviosta. Mahdollisesti tiistaina saan auton, kunhan maanantaina 159 menee katsastuksesta läpi. Vaihtoon lähtee siis tuo meidän parempi kuntoinen, mutta vanhempi etuvetoinen diesel 159.
Stelvioksi valikoitui Nettiauton halvin vaihtoehto. Euroopan hintatasoa kun seurailin niin ei ollut mitään järkeä lähteä maailmalta hakemaan autoa.

210hv diesel 2018 loppuvuodesta käyttöön otettu 150tkm ajettu yksilö.
Plussaa oli hinta, vaihtoauton vastaanotto ja ainakin kuvista päätellen siisti yleisilme. Renkaat ainakin myyjän mukaan noin 6mm pinnalla molemmat sarjat.

Miinusta puolinahkasisusta laudemaisille kuviolla ja muotoilulla. Valkoinen väri.

Hankittavaa ainakin vetokoukku, racemode dna kytkin (käsittääkseni muuten ei vdc:tä saa pois päältä, kun vetää painavaa kärryä mökkitiellä) ja kumimatot.

Onnittelut! Livenä nähtynä tuo yksilö oli hienossa tikissä, itse olisin siihen langennut jos oltaisiin päästy siitä kauppoihin. Mulla oli tyytyminen giuliaan tällä erää, toki stelviolla oonkin ajellut jo jokusen kuukauden ennestään.

Avatar
Maunu
Viestit: 3473
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja Maunu »

On se hyvä, että joku on tuon käynyt katsomassa. Itse olen vain kuvat nähnyt ja myyjän kanssa kerran autosta puhelimessa jutellut.
No täytyy olla positiivisella mielellä. Hiukan vanhempi ja enemmän ajettu yksilö tällä kertaa tulee kuin yleensä on tullut ostettua, mutta luotto on kova laadun suhteen. Yhteenkään Alfaan ei ole tarvinnut pettyä tai no ehkä tuohon joka lähteen vaihdossa, kun siihen ei juuri ole remonttia saanut tehdä perus huoltojen lisäksi :-D
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
Maunu
Viestit: 3473
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Tänään tuli Stelvio pihaan ja melkein heti lähti pyörimään pitkin Poria pojan käskyttämänä.

Itse en juuri ehtinyt autoa tutkia muuta kuin ohjekirjan muodossa.

Havaittuja vikoja, puutteita tai muita ihmetyksiä:

Auton takaluukussa oli avattu kannu seleniaa sekä käyttämätön pullo jäähdytysnestettä.
-> Tutkittuani vähän autoa löysin mittaristosta öljyntason näytön. Näytti pientä vajausta öljyntasossa. -> Foorumin koko Stelvioketjun kahlattuani läpi tajusin katsoa konepellin alle ja löysin öljytikun. -> Tikku ylös, putsaus, kastelu ja toteamus/ihmettelyä -> koneessa on siis öljyä käsittääkseni liikaa, koska öljyraja menee tikun lattaosuuden yläpuolelle about 5-7mm. Peruskone taitaa olla aikalailla sama kuin 159:ssä, joten öljyä olisi liikaa noin 5dl.
En katsonut kuinka paljon selenia purkista on otettu, mutta veikkaan kyseistä määrää. Täytyy yrittää imeä öljyä pois koneesta. Jos imu ei onnistu täytyy kaiketi tehdä öljyn vaihto saman tien.

Jäädytin nesteen taso oli normaali molemmissa säiliöissä, joten villi arvaus on, että pullo ollut vararengaskotelossa edellisestä jakohihnan vaihdosta asti. Ehkä korjaamolla on mainittu mahdollisesta ilmataskuista, jonka seurauksena neste pinta voisi laskea vähän pienen muutaman päivän ajon jälkeen. Huomenna autolla olisi tarkoitus mennä Vaasaan, joten kaiketi tuon matkan ja tämän päiväisen Tuusula-Pori matkan aikana nestettä katoaa johonkin, jos vuotaa jostain.

Samalla kun tutkin mahdollisia vuotoja huomasin yhden letkun menevän väärältä puolelta kiinnikettä, jonka seurauksena putki voi hiertyä rikki.
Paikalleen laitto vaatii ilmanputsarin kotelon irrotuksen, joten jää johonkin toiseen päivään.

Jakopään sijaintia tuli ihmeteltyä. Jonkin verran saa purkaa tavaraa pois ennen kuin jakopää on esillä. Täytyy tilata jakopään osat, jos kerran vaihtoväli on 60tkm. Vielä olisi 10tkm jäljellä. Huolto kuittien mukaan jakopää olisi tehty vasta 100tkm kohdalla.

Auton softa numero on 002.009.043, joka taitaa olla aika vanha. Onkohan tuon päivitys kallista?

Takapenkin onnistuin kaatamaan, mutta saako tuon keskiosan kaatumaan erikseen? Suksiluukkua kun tuossa ei ole vaikka käsinoja keskipenkistä aukeaa. Joku lukitus ja reikä siinä näyttäisi olevan mutta en keksinyt miten sen saa auki. Turvavyön soljen tungin reikään, mutta ei sillä ainakaan auennut.

Poika ei onnistunut saamaan kuskin ikkunaa kiinni kunnolla. Väitti, että ikkuna meni väärään suuntaan välillä tai liike pätki. En ehtinyt tuota testaamaan, mutta olisinko jostain lukenut, että näissä katkaisijoissa on ollut vikoja.

Auton mukana tuli luultavasti koko historian kaikki huolto- ja rengashotellikuitit.

Auto on todella siistissä kunnossa eikä näyttäisi kärsineen parkkipaikkakolhujakaan.

Talvirenkaat ovat välttävät ehkä 4-5mm pintaa. Kesärenkaina on 6-7mm misukan suv renkaat.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

A Bart
Viestit: 1848
Liittynyt: 01 Joulu 2007, 08:52
Paikkakunta: Pori

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja A Bart »

Mulla on kätevä öljyimuri, jos tarviit.

Avatar
Cloverleaf
Viestit: 1559
Liittynyt: 02 Kesä 2005, 18:02
Car(s): Tesla Model 3

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja Cloverleaf »

Toi softanumero on infotainmentin versio. Jos löytyy uudempaa, niin netistä saa ladattua ja muistitikulla asennettua https://www.alfaowner.com/threads/how-t ... s.1185573/

Auton muiden softien versiot näkee muistaakseni MES avulla. Niiden päivitys voi olla kallista, sillä ainakin Lohjan PP Auto (silloinen merkkiliike) otti yli 100 € siitä että yrittivät päivittää softan mutta softas ei ollut tarjolla. Samoin Delta lupasi huollossa päivittää softat, mutta testeri näytti kuulemma ettei ollut softaa. Lopulta Länsiautossa saatiin BCM-softa päivitettyä kun valitin että Alfa sammuilee ajossa. Eli softaa ei välttämättä päivitetä edes rahalla ellei autossa ole jotain vikaa.

Avatar
Maunu
Viestit: 3473
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Täytyy katsoa MES:sillä tuo softanumero jossain vaiheessa ja päivittää tuo infohässäkkä usbilla.

Yritän imeä öljyä pois ensin jarrujen ilmauslaitteella tai Lidlin öljynvaihto pumpulla. Jos ei onnistu niin soitetelen A Bartille.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
mutt
Viestit: 5418
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja mutt »

Jarrujen ilmauslaitteen tiivisteet ei välttämättä kestä moottoriöljyä.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

FinPat
Viestit: 7220
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Cloverleaf kirjoitti:
14 Kesä 2023, 06:49
Eli softaa ei välttämättä päivitetä edes rahalla ellei autossa ole jotain vikaa.
Heikoksi on huolto mennyt. Itselläni kävi siis tuuri kun sain takuun piiriin melko laajasti softapäivityksiä.

Ja johonkin Teslaan tunkee ilmanylipäivityksiä samaan tahtiin kuin M$- tai i-laitteisiin.

Avatar
MKT
Viestit: 680
Liittynyt: 10 Syys 2003, 18:35
Car(s): Stelvio Veloce+
Giulietta QV TCT
147 2.0 T.Spark
ex. 156/159/164/166
Paikkakunta: Muurame

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja MKT »

Maunu kirjoitti:
13 Kesä 2023, 23:33

Takapenkin onnistuin kaatamaan, mutta saako tuon keskiosan kaatumaan erikseen? Suksiluukkua kun tuossa ei ole vaikka käsinoja keskipenkistä aukeaa. Joku lukitus ja reikä siinä näyttäisi olevan mutta en keksinyt miten sen saa auki. Turvavyön soljen tungin reikään, mutta ei sillä ainakaan auennut.
Ainakin Velocessa on selkänojan yläpinnassa, niskatuen vieressä kankainen solki, josta ylöspäin nostamalla lukitus vapautuu ja keskiosa putoaa erikseen alas.

JanV
Viestit: 930
Liittynyt: 13 Marras 2018, 12:24
Car(s): Mito QV 2011
Exät:Giulia 2018 2.0t, 156 2.0 ts

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja JanV »

FinPat kirjoitti:
14 Kesä 2023, 10:22
Cloverleaf kirjoitti:
14 Kesä 2023, 06:49
Eli softaa ei välttämättä päivitetä edes rahalla ellei autossa ole jotain vikaa.
Heikoksi on huolto mennyt. Itselläni kävi siis tuuri kun sain takuun piiriin melko laajasti softapäivityksiä.

Ja johonkin Teslaan tunkee ilmanylipäivityksiä samaan tahtiin kuin M$- tai i-laitteisiin.
Turussa tilanne on toinen. pk seudulla saa vaan kettuilua ja laskun.

FinPat
Viestit: 7220
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja FinPat »

JanV kirjoitti:
14 Kesä 2023, 13:29
FinPat kirjoitti:
14 Kesä 2023, 10:22
Cloverleaf kirjoitti:
14 Kesä 2023, 06:49
Eli softaa ei välttämättä päivitetä edes rahalla ellei autossa ole jotain vikaa.
Heikoksi on huolto mennyt. Itselläni kävi siis tuuri kun sain takuun piiriin melko laajasti softapäivityksiä.

Ja johonkin Teslaan tunkee ilmanylipäivityksiä samaan tahtiin kuin M$- tai i-laitteisiin.
Turussa tilanne on toinen. pk seudulla saa vaan kettuilua ja laskun.
Turussa asunnotkin halvempia. Eikun muuttoauto tilaukseen!

Avatar
Jiitee
Viestit: 4284
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

FinPat kirjoitti:
14 Kesä 2023, 15:14
JanV kirjoitti:
14 Kesä 2023, 13:29
FinPat kirjoitti:
14 Kesä 2023, 10:22


Heikoksi on huolto mennyt. Itselläni kävi siis tuuri kun sain takuun piiriin melko laajasti softapäivityksiä.

Ja johonkin Teslaan tunkee ilmanylipäivityksiä samaan tahtiin kuin M$- tai i-laitteisiin.
8)
Turussa tilanne on toinen. pk seudulla saa vaan kettuilua ja laskun.
Turussa asunnotkin halvempia. Eikun muuttoauto tilaukseen!
Etelä- Pohjanmaalla sekä edullista asua ja elää sekä
EEPEE- autotalon avulla voi Stelviotakin pitää
yllä lähes toyotamaisella osaamisella ja kustannuksilla.


Tervetuloa :wink:
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
lerppu
Viestit: 5831
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja lerppu »

Tilaihme.

80x200 kerrossänky.
38ab6929-6265-47a8-82bf-0ac0e79c22e6.jpeg
38ab6929-6265-47a8-82bf-0ac0e79c22e6.jpeg (126.17 KiB) Katsottu 6460 kertaa
09972e57-3795-45f1-9bbf-ae82da2a4f35.jpeg
09972e57-3795-45f1-9bbf-ae82da2a4f35.jpeg (74.69 KiB) Katsottu 6460 kertaa

Avatar
Jiitee
Viestit: 4284
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

Tilaihme :-D

Mökkiläisen perusvaruste vielä hankkimatta ?
Koukku ja kuomukärry , jaa mistäkö tiedän :wink:
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
lerppu
Viestit: 5831
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja lerppu »

Jiitee kirjoitti:
15 Kesä 2023, 15:42
Koukku ja kuomukärry
Minua ei voi houkutella pimeyden puolelle.

Avatar
Polforea
Viestit: 11125
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Totta, Stelvio on aivan väärä auto vetää kärryä.

Koukku sopisi paljon paremmin siihen toisessa ketjussa keskusteltuun Corvetteen.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Maunu
Viestit: 3473
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Ensimmäinen Vaasan reissu takana Stelviolla.
Sain imettyä ennen matkaa lidlin öljynvaihtopumpulla about puolilitraa öljyä pois koneesta. Ainakin tikun mukaan näytti öljyn taso olevan ylätasossa imun jälkeen.

Autossa havaittuja plussia ja miinuksia.

Plussat
Auto toimi moitteetta ja oli aika hiljainen isoissakin nopeuksissa.
Iphone totteli auton nappuloita ja näytössä luki kaikki tarpeellinen.
Osa elektronisista laitteista tuntui toimivan halutulla tavalla eivätkä pilanneet ajonautintoa (kaista vahti ja kuolleen kulman varoitin)

Miinukset

Penkki on mallia laude. Selkä ja jalat puutuvat. Tämä oli kyllä tiedossa jo ostaessa. No katsotaan tottuuko kroppa tähän vai alkaako parempien penkkien metsästys. Tässä on kyllä sähköllä liikkuvat penkit, mutta säätöjä siltä tosi vähän.

159:sillä kolmella vuosikymmenellä ajaneena on tottunut tiettyihin asioihin ja toimintoihin autossa. Stelviossa on vähän samaa ongelmaa kuin uudessa windows versiossa. Jotain täytyy muuttaa, että käyttäjän kokemus on erilainen.
Vakionopeuden säädin on Stelviossa hienompi, mutta käyttömukavuus mielestäni huonompi. Kun koskee kerran set nappulaa vaihtaa auto +-10km/h nopeutta, 159 +-2km/h. Pitkään kun painaa, niin saa ehkä haluamansa nopeuden tai sitten ei. Ehkä tässäkin on kyse käyttäjän ensimmäisistä metreistä, mutta hermo meni kuin ei saanut säädettyä helposti nopeutta.

Volume säätö oli vaihtanut paikkaa vasemmalta oikealle, vaatii samaa totuttelua kuin käynnistys ratista.

Keskikonsolin kyynernojan luukku ei aukea / käänny riittävän taakse, hankaloittaa karkin syömistä ajaessa.

Start stop yleisesti -> kiinasta onneksi saa Stelvioon suunnitellun lisälaitteen, jolla pois kytkentä nappi kytkeytyy automaattisesti päälle startin jälkeen.

Ohittaminen vähän laiskempaa kuin 159:llä, potkua riittää kohtuullisesti, kun vaan muistaa käyttää dynamic tilaa. Eco moodilla odottelua, josko joku humma heräisi töihin. Ecolla kuitenkin mukavampi ajella pitkää matkaa. Normaalitilalla ei tullut juurikaan ajettua, joten siitä ei vielä ole kokemusta.

Eiköhän tuosta vielä kelpo 159:sin korvaaja saada ja onhan sekin vielä pihassa, jos haluaa taantua.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
matti_vuorio
Viestit: 1513
Liittynyt: 27 Kesä 2011, 19:57
Car(s): Giulia Super 2.0 -17
Ex: Giulietta 1.4 Multiair -11,Bravo -08 JTD 150,Bravo -98 1.4,Sunny -86, Audi 100 -79
Paikkakunta: Siikalatva

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja matti_vuorio »

Maunu kirjoitti:
15 Kesä 2023, 20:09
Vakionopeuden säädin on Stelviossa hienompi, mutta käyttömukavuus mielestäni huonompi. Kun koskee kerran set nappulaa vaihtaa auto +-10km/h nopeutta, 159 +-2km/h. Pitkään kun painaa, niin saa ehkä haluamansa nopeuden tai sitten ei. Ehkä tässäkin on kyse käyttäjän ensimmäisistä metreistä, mutta hermo meni kuin ei saanut säädettyä helposti nopeutta.
Varmaan sama demo efekti, mitä itselläkin oli ensimmäisillä koeajoilla. Sitä set-nappia ei runnota pohjaan, vaan kevyesti keikutellaan peukalolla. Se säätää 1km/h pykälillä nopeutta (näkyy näytöllä, muttei tunnu perseessä) ja sitten reilummin käännettäessä tuo porras on suurempi olikohan 5 vaiko 10.

Avatar
Maunu
Viestit: 3473
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Ok täytyy kokeilla.

Vielä unohtui tuosta miinus arviosta nuo rattivaihteet. Olin peruuttamassa ja käsi osui plus vipuun, jonka seurauksena auto vaihtoi vaihteen suoraan D:lle. Eihän tuossa ole mitään järkeä. Vaihdekeppikään ei toimi suunnanvaihtajana ilman N aluetta.
Muutenkin läpyskät ovat järjettömän isot. Taas verrataan 156:seen, jossa facelift selespeedissä on näppärät pikku läpsykät ratin takana, siis ratissa kiinni.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
Cotzy
Viestit: 805
Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 man. Distinctive -01, Brera 3.2 JTS V6 man. Q4 -06, & DS3 Crossback E-Tense -21, Carado A464 -11
Paikkakunta: Turku

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja Cotzy »

lerppu kirjoitti:
15 Kesä 2023, 12:40
Tilaihme.
Joo, on. Sopii mukavasti myös trukkilastaukseen :-D . Tuossa 120 kg metallia neljällä liinalla kuudesta pisteestä kiinni.
Kun taakka tukevasti kiinni taka-akselin päällä, parantaa itse asiassa lähtöpitoa eikä heikennä ajo-ominaisuuksia suuremmin 8) .

Cotzy
Liitteet
Stelvio_120kg_metallia.jpg
Stelvio_120kg_metallia.jpg (129.03 KiB) Katsottu 6328 kertaa

Avatar
Maunu
Viestit: 3473
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Vielä unohtui matkan aikana huomattu miinus.
Tuulilasin pesuri oli käsittämättömän huono. Voi olla että johtui pullollisesta itikkalasolia. Ei ollut mitään hajua oliko edellinen käyttäjä laittanut jo itikkaa tai vastaavaa säiliöön.

Eli ongelmana oli huono pyyhkivyys kun vesi tulee vain sulan päälle. Ja kun laittoi enemmän pesunestettä lasille kastui kuskin ikkuna lasoli sekoituksesta ja pesuaine jäi pyörimään ikkunan reunaan eikä valunut pois, siis sivuikkunaan peilin viereen. Siihen se sitten kuivui eikä ikkunasta nähnyt enää läpi.

Täytyy ruikkia tuo neste pois ja vaihtaa kunnon pesuaine tilalle, toivottavasti tilanne paranee sillä, jos ei, niin sitten täytyy varmaan muokata pesurit konepeltiin tai ikkunan alareunaan kiinni.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
karila
Viestit: 1173
Liittynyt: 28 Helmi 2011, 15:07
Car(s): Giulia Veloce Q4 benzina 2020
Giulia 1600 Super Biscione 1970
Renault Megane E-tech Techno 2023
Paikkakunta: Turku

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja karila »

Maunu kirjoitti:
15 Kesä 2023, 21:00
Ok täytyy kokeilla.

Vielä unohtui tuosta miinus arviosta nuo rattivaihteet. Olin peruuttamassa ja käsi osui plus vipuun, jonka seurauksena auto vaihtoi vaihteen suoraan D:lle. Eihän tuossa ole mitään järkeä. Vaihdekeppikään ei toimi suunnanvaihtajana ilman N aluetta.
Muutenkin läpyskät ovat järjettömän isot. Taas verrataan 156:seen, jossa facelift selespeedissä on näppärät pikku läpsykät ratin takana, siis ratissa kiinni.
No, itse asiassa Stelviossa , niikuin Giuliassa ne rattivaihteet on tarkoituksella isot, koska nämä autot on aktiivisessa ajossa tarkoitettu ajettavaksi näillä rattivaihteilla. Syy isoon kokoon on se että ne löytyy myös myös mutkaisella tiellä rattia kääntäessä ja siksi ne myös pysyvät paikallaan.
Ajomoodiksi oikeasti Stelvioon ja Giuliaan on tarkoitettu vain dynamic. Se eco ja normal on eu-hömppää. Ja ohituksissa ratista miinusta ja ohi vaan heittämällä 😁.
- Kari

Avatar
lerppu
Viestit: 5831
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja lerppu »

Jännän äärellä näissä Stelvio arvioissa.
159:iä olen itse ajanut vain V6 bensaa manuaali ja momenttimuunnin lootalla. Suorituskykyä jos vertaan bensa rivineloseen, niin Stelvio on kyllä niin paljon vikkelämpi (noh, bittikuristus poistettuna) että vaikea ajatella näitä verrokkeina. Ajettavuus Stelviossa on myös ihan todella paljon edellä, eihän nämä nyt toki kilpaile keskenään. Mutta tietty jos jokin on kolahtanut ja osuu omaan hermoon, niin sitten se on juuri niin!

En ole Stelviota parempaa perhekäyttöön tarkoitettua tilavaa ja kotimaan tieverkkoon sopivaa autoa koskaan ajanut. Oleelliset kilpailijat (ja jokunen kierrepallokin) on kokeiltuna.

Omassa yksilössä on uusi tuulilasi ja sen kanssa ainakin pyyhkijät (jotka toki nekin uudet) pelittävät oikein hyvin. Eivät nuo toki järkkykuluneet vaihtoon mennessä olleet, taisi olla bout 25tkm rullattu silloin. Mutta voi olla kulumisesta kiinni heikko pyyhkimistulos, kun en ole tässä heikkoutta omassa yksilössä havainnut.

Vakkarin toiminta on Bemarilta apinoitu, joten en ole sitä osannut pitää outona. Muutenkin on paljon Alppien pohjoispuolen logiikkaa (pahimmat kuopat väistettynä) eksynyt hallintalaitteisiin - tätä en pidä heikennyksenä.

Rattiläpyskät on itselle turhat, mutta nätit katsella. Niihin tottuu, eivät häiritse enää edes rouvaa (joka aluksi vaati että ne pitää irroittaa). Voimalinja on erinomainen, kun varmaankin markkinoiden paras automaatti välityksiä arpoo. Alustan toiminta on luokassaan ennenkuulumattoman hyvää - kuin kirkas, sokaiseva valo taivaasta.

Start stop ei ole sen kummallisempi kuin muissa autoissa, tosin omassa softattu defaulttina pois päältä. Oikeasti ikävää on hysteeriset tutkat, tarpeettomat ajoavustimet ja sisustan heikohko laatu narinoineen. Ergonomia ei tosiaan myöskään ole ihan parasta noilla puutarhajakkaroilla, mutta en ole onnistunut edes 7h yhtämittaisilla rupeamilla puutumaan ohjaksiin. Tässä varmaan kehon mittasuhteet näyttelevät osaansa, mutta jakkara voisi kyllä olla mallia Veloce.

Mitäs muuta tässä nyt oli… Fiksuahan se on autoon tutustua rehellisesti. Oma tulokulma on katsoa rasittavuuksia vähän hymähdellen ja nauttia niistä hyvin selkeistä Stelvion vahvuuksista!

Avatar
Maunu
Viestit: 3473
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Sain kaivettua takapenkin keskiosan aukaisulenkin ylös kolostaan. Ei ollut ihan helppo homma, mutta nyt kaatuu penkki oikein.

Tuo suorituskyky 159 vs Stelvio on tietty vähän vaikea arvioida kun autojen koossa on eroa. Oma 159 Q4 on piristetty versio 210hv diesel koneesta ja manuaali laatikolla. Stelvio taas perus 210hv diesel. 0-100km/h Stelvio menee helposti nopeammin, mutta 90-150km/h tuntuisi menevän 159:sille mielestäni aika selvällä erolla. Tässäkin taas voi olla kuskin kokemus ero autoista osa syynä. Stelviolla dynamic mod, kickdown ja kaasu pohjaan ohituksen ajaksi. Stelvio ei puske onneksi mustaa voimasavua niin kuin 159:n.

Huomasin takaluukun lukon suojamuovin puuttuvan, täytyy sellainen tilata.
Takaluukun aukaisu jalkaa heiluttamalla ei onnistunut, joten tuota ominaisuutta ei varmaankaan ole tuossa autossa. Saakohan tuon jotenkin asennettua? Meneeköhän samalla ajatuksella kuin muutkin lisävarusteet eli MES aktivointi ja ehkä joku uusi anturi.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Paikalla
Dfin
Viestit: 389
Liittynyt: 18 Huhti 2015, 11:29
Car(s): Alfa Romeo Giulia Super

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja Dfin »

Joo, samanlaisia havaintoja itsellä giulian kulkupuolesta. Tuo vaihteisto laittaa hitaissa vauhdeissa kiihdyttäessä suorastaan hymyilemään, niin hienosti se latoo etenkin D-moodissa isompaa sisään.

Muutenkin tuntuu, että vaihteiston kaikissa olosuhteissa hieno toiminta tekee tästä teholukemiaan ripeämmän oloisen, kun turha arpominen puuttuu. Kovemmassa vauhdissa kiihdyttäessä sitten huomaa että totta tosiaan, kyse on nelisylinterisestä nakuttajasta. :-D

Itse olen myöskin taipuvainen rämppäämään ajomoodeja econ ja dynamicin välillä. Eco on loistava tavanomaiseen lipumiseen alle 80km/h alueiden sisällä kun taas dynamic tuntuu mutkatiellä täysiä runtatessa lukevan kuljettajan ajatukset sopivan vaihdon ajankohdasta. Näin ollen läpysköjä tuli myös mutkatiellä käytettyä odotettua paljon vähemmän.

Olen ajanut ZF 8-lovisella varustettuja bemareita, audeja, jaguaria sekä kahta alfaa ja ilman merkkilaseja voin kehua kerrankin Alfan insinöörejä laatikon ohjauksen loistavasta optimoinnista eri ajomoodeihin, nimittäin kaikkien muiden pajojen tuotteilla arpominen on tullut aina jossain määrin tutuksi.

Mitä penkkeihin tulee niin havaitsin kolmen eri penkin koeajon jäljiltä, että omalle kropalleni toimi parhaiten puolinahkainen vakiopenkki. Jostain syystä velocen penkissä selkä oli vähemmän optimaalisessa asennossa. Nahka tuntuu olevan sen verran paksua, että se haittasi loistavan ergonomian hakemista.

Avatar
Maunu
Viestit: 3473
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Pitäisi aloittaa vetokoukun asennus tänään.
Westfalian ohjeissa mainitaan radio koodi akun navan irroituksessa.
Onko tosiaan näin, ettei koodi ole tallennettu bodycompuutteriin, niin kuin 159:ssä?
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

JanV
Viestit: 930
Liittynyt: 13 Marras 2018, 12:24
Car(s): Mito QV 2011
Exät:Giulia 2018 2.0t, 156 2.0 ts

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja JanV »

Kyl se on tallennettu. Eihän mikään 10 vuotta tai nuorempi auto enää koodeja huutele.

Avatar
Maunu
Viestit: 3473
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Tänään sain koukun rauta puolen asennettua. Sähkö puoli odottelee vielä asennusta.
Sen verran sain kuitenkin sähköjäkin asennettua, että pistoke ja sen johdotus asentui kontista koukulle.

Veemäisiä nuo takalokarien muovilevikkeiden kiinnitykset. Helposti irtoaa peltiin kiinnitetyt kiinnikkeet väärältä puolelta, kun yrittää saada vain muovipuskurissa kiinni olevat kiinnikkeet auki. Sisälokarin kiinnityksiä aukaisemalla pääsin kuitenkin kiinnikkeisiin takapuolelta käsiksi ja sain painetua niitä sen verran kasaan, että lähtivät auki. Muutama kiinnike puuttui eli aikaisemman omistajan toimesta takapuskuri on ollut jostain syystä auki.
Korvasin kiinnikkeet vähän eri tyylisillä verhoilukiinnikkeillä, mutta hyvin tuntuivat ottavan kiinni.

Muuten asennus oli aika kivuton. Tyhmyyksissäni tosin yritin aukaista myös puskurin alapuolella olevia kuusikolopultteja. Nämä pitävät pakoputken "suurenninta" paikoillaan. Ovat kaiketi rosteria ja katkesivat heti. Näitä ei olisi edes tarvinnut aukaista. Induktiokuumentimella sain kierteen palaset helposti auki ja uudet pultit väänsin tilalle.
Liitteet
Koukunasennus1.JPG
Koukunasennus1.JPG (123.92 KiB) Katsottu 5938 kertaa
koukunasennus2.JPG
koukunasennus2.JPG (106.37 KiB) Katsottu 5938 kertaa
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Vastaa Viestiin