Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
AKaT
Viestit: 58
Liittynyt: 08 Kesä 2014, 15:19
Car(s): Alfa 156 sportwagon super, GTV TS, 166 TS
Exiä Alfa 75 TS ja 1.6, 164 TS, 155 TS, 2000 berlina,
Fiat 125 S, 132, Argenta...
Paikkakunta: Espoo

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja AKaT »

Paikallisen kivijalkaliikkeen tukkurit eivät moista tunteneet, eikä myöskään Motonetin, vaikka pitkään myyjä yritti etsiä. Ja yllättäen Motonetin listoilta ei löydy Maseratia laisinkaan. :-D

Pitää katsoa missä kunnossa tulpat ovat, josko sitten tilaa molemmat Alfistista.

Ja naapureille on turha tilata. Olen asunut yli 20 vuotta samassa taloyhtiössä, eikä täällä ole Alfoja ollut ikinä kenelläkään muulla, eikä myöskään muita italoja. :-D

Avatar
VMTD
Viestit: 3362
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97, Lancia Lybra 1.8 -01
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja VMTD »

No ei tässäkään naapurustossa muita ole, mut vajaan kymmenen kilometrin säteellä jo useita 166:a ja nyt tietävät et multa saa sisäilmansuotimen, jos sattuu tarve yllättämään.

Avatar
VMTD
Viestit: 3362
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97, Lancia Lybra 1.8 -01
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Mikä lie vaivaa italian ihmeen kytkimen käyttöjärjestelmää näin pakkasella. Nyt kun kovempia pakkasia tulee aamulla tyhjää polkimeen ja haittaa jo vaihteiden käyttöä. Kerran tein jo nesteiden vaihdon imasemalla säiliön tyhjäksi ja uutta nestettä, sekä reilusti imuvaihtimella vanhaa letkuista pois, lopuksi ruiskulla takaisinpäin. Parisen viikkoa menikin hyvin, mut nyt taas akkasten kiristyessä samaa oireilua, lämmettyä polkimen tyhjä liike häviää ja toimii normaalisti. Työ- sekä pääsylinteri on uusittu jokin aikaa sitten. Onko jollain ollut kyseistä oireilua omassa pirssissä?

Avatar
Kansleri
Viestit: 34
Liittynyt: 15 Elo 2012, 19:06
Car(s): Alfa Romeo 166 2.5V6 facelift -03
Abarth 500 esseesse -10
Maserati Coupe 4200 Cambiocorsa -03
Ford F-150 XLT SE -18
Ford 17M Super -70
Paikkakunta: Kuusamo
Viesti:

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja Kansleri »

Nyt kun tuli tuo 166 taloon, niin onko kenellekään tuttu auto tämä AKI-951 ?

Yksi entinen omistaja löytyi kyllä jo facebookista, mutta muu Suomi-historia kiinnostaisi.
Ensimmäiset neljä vuotta on näemmä palvellut lääkäri-yhtiön leasing-autona pariisissa tämä.
Hyvin on ainakin huollettu, kun valtaosa leimoista näyttää olevan Auto Milanosta. 8)

Avatar
Macela
Viestit: 2657
Liittynyt: 24 Huhti 2013, 16:56
Car(s): .
'06 Brera 2.2
'01 166 2.5 V6
'99 156 2.5 V6
(ex: GT 3.2, GTV TS, 164 V6)
Paikkakunta: Pori

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja Macela »

Heitin ostoilmotuksen muutamista osista viewtopic.php?f=6&t=39215

Mutta kysellään kuitenkin jos saakin vanhat korjattua;

1. Kuskin ovessa laiska lasinnostaja, jaksaa mennä alas mutta ei aina ylös, nousee laiskasti ja usein hyytyy täysin kunnes hetken päästä jaksaakin nousta loppuun asti. Tähän varmaan parempi ostaa ehjä tilalle, minkälainen homma vaihtaa?

2. Takaoven lukko jumittaa niin ettei aukea muiden mukana, sisäkahvastakaan ei aukea. Purin ovipahvin ja siittä kahvamekanismin raudasta sain oven avattua. Toimi normaalisti jonkun aikaa kunnnes veti taas täysjumiin. Se itse lukkoko siellä oikkuilee, saako tollasta korjailtua itse vai löytyykö helpommin toimiva tilalle?

Avatar
VMTD
Viestit: 3362
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97, Lancia Lybra 1.8 -01
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja VMTD »

^Tuohon ykköskohtaan auttaa lasin säätö, se pääsee liikkumaan hieman nokilleen ja siksi alkaa jumittamaan, vetämällä b-pilaria vasten nousee yleensä mukisematta ylös.
Mikä mahtaa olla tuossa mun 166:ssa kun kerryttää öljyä moottorin muovikannen päälle, elikä ilmavirta vissiin pyörittää sen siihen? En löytänyt selvää syytä tutkiessani sitä, mut saattaa tietty vk.tiiviste hieman vuotaa, imuputkessa ei kuitenkaan öljyä ollut.

A Bart
Viestit: 1868
Liittynyt: 01 Joulu 2007, 08:52
Paikkakunta: Pori

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja A Bart »

Macela kirjoitti:
03 Maalis 2022, 20:02

2. Takaoven lukko jumittaa niin ettei aukea muiden mukana, sisäkahvastakaan ei aukea. Purin ovipahvin ja siittä kahvamekanismin raudasta sain oven avattua. Toimi normaalisti jonkun aikaa kunnnes veti taas täysjumiin. Se itse lukkoko siellä oikkuilee, saako tollasta korjailtua itse vai löytyykö helpommin toimiva tilalle?
Siellä lienee lukkomoottori sanonut sopimuksen irti, näin ainakin kappassa.
Saa vaihdettua kunhan löytää moottorin tilalle ja tuo takaovi on helpompi vaihtaa kuin etuoven moottori.

Avatar
Macela
Viestit: 2657
Liittynyt: 24 Huhti 2013, 16:56
Car(s): .
'06 Brera 2.2
'01 166 2.5 V6
'99 156 2.5 V6
(ex: GT 3.2, GTV TS, 164 V6)
Paikkakunta: Pori

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja Macela »

A Bart kirjoitti:
11 Heinä 2022, 09:18
Macela kirjoitti:
03 Maalis 2022, 20:02

2. Takaoven lukko jumittaa niin ettei aukea muiden mukana, sisäkahvastakaan ei aukea. Purin ovipahvin ja siittä kahvamekanismin raudasta sain oven avattua. Toimi normaalisti jonkun aikaa kunnnes veti taas täysjumiin. Se itse lukkoko siellä oikkuilee, saako tollasta korjailtua itse vai löytyykö helpommin toimiva tilalle?
Siellä lienee lukkomoottori sanonut sopimuksen irti, näin ainakin kappassa.
Saa vaihdettua kunhan löytää moottorin tilalle ja tuo takaovi on helpompi vaihtaa kuin etuoven moottori.
Okei, tälläi arvelinkin, tuo oli reilu pari vuotta täysjumissa kunnes koitti tuo mitä ylempänä kirjottelin. Mutta alkukesästä lähtien alkoikin taas toimimaan joten toimikoot nyt sitte jos on toimiakseen. :)

Ammiratore
Viestit: 146
Liittynyt: 02 Tammi 2021, 10:02
Car(s): MiTo QV -11

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja Ammiratore »

Kävikö joku teistä hakemassa sen hopeanvärisen 166 busso-automaatin pois, jota kaupattiin nettiautossa?

Ei ollut oikein paikkaa mihin laittaa täysin projektikuntoinen auto niin jäin arpomaan sitä ja sitten se jo menikin.

Ammiratore
Viestit: 146
Liittynyt: 02 Tammi 2021, 10:02
Car(s): MiTo QV -11

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja Ammiratore »

No nyt meni se Turun projekti myös. Itseäni voin syyttää kun jahkailen.

Siis minulla on ollut jo pitemmän aikaa on off kuumeilua alfan 166tta kohtaan ja ennen kaikkea samalla voisi kokea miten se Aresen viulu oikein laulaakaan. On vaan tilaongelmia ja vähän jännittää rahankäyttö nykyisessä maailmassa. Ehkäpä se sopiva vielä tulee vastaan.

Avatar
VMTD
Viestit: 3362
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97, Lancia Lybra 1.8 -01
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Se Turun auto tais olla yhden foorumilaisen auto aikoinaan. Olis varmaan päässyt kunnostamaan niitä ksenoneita, tuskin niillä talvella olis enää nähnyt ajella.

Ammiratore
Viestit: 146
Liittynyt: 02 Tammi 2021, 10:02
Car(s): MiTo QV -11

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja Ammiratore »

VMTD kirjoitti:
28 Helmi 2023, 15:37
Se Turun auto tais olla yhden foorumilaisen auto aikoinaan. Olis varmaan päässyt kunnostamaan niitä ksenoneita, tuskin niillä talvella olis enää nähnyt ajella.
Mikä vika niissä oli?

Minua se ei olisi haitannut kun tällaisen auton käyttötarkoitus itselle olisi laitella elämän piristykseksi ja ajaa sen max yksi tuhat kilometriä kesässä. On kuitenkin uuden puolisähkökäyttöauton lisäksi MiTo vielä millä ajella kesäkaudella.

Avatar
Macela
Viestit: 2657
Liittynyt: 24 Huhti 2013, 16:56
Car(s): .
'06 Brera 2.2
'01 166 2.5 V6
'99 156 2.5 V6
(ex: GT 3.2, GTV TS, 164 V6)
Paikkakunta: Pori

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja Macela »

166:n ICS/ajotietokone näyttää nyt yhtäkkiä aika sekavia lukemia. Keskinopeudeksi ihan kaikkea esim 1000km/h tai kulutukseksi 0,1l/100km. Kello näytti myös hetkittäin väärää kunnes taas oikeaa aikaa.

Mikähän tota voi aiheuttaa?

jmi
Viestit: 1567
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja jmi »

Onko tietoa mistä saisi uusia ovenrajoittimia 166:seen ja yleensäkin osia? Perusosia saa esim. Ricambi Alfistilta, mutta jos jotain erikoisempaa tarvitsee niin mistä apua...

Avatar
kustomalfa
Viestit: 44
Liittynyt: 18 Kesä 2014, 08:59
Car(s): Alfa 166 3.0 V6
6-v Super 1999
Lincoln Mark IV 1975
Lincoln Kustom 1951
Lincoln Navigator 2008
Paikkakunta: Tampere

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja kustomalfa »

https://www.ebay.com/itm/195359465172?h ... Sw9NlghrOX

Italymotorsilla ainakin taakse löytyy. Itse olen tuolta tilaillut osia.
Perusosia alustaan ym. löytyy vie Trodo, Aeromotors, Alvadi, Autodoc valikoimista...

jmi
Viestit: 1567
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja jmi »

kustomalfa kirjoitti:
08 Elo 2023, 22:25
https://www.ebay.com/itm/195359465172?h ... Sw9NlghrOX

Italymotorsilla ainakin taakse löytyy. Itse olen tuolta tilaillut osia.
Perusosia alustaan ym. löytyy vie Trodo, Aeromotors, Alvadi, Autodoc valikoimista...
Kiitos, pidetään mielessä jos löytyy sopiva 166.

jmi
Viestit: 1567
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja jmi »

No niin, tuli ostettua 166 3.2 ja muutamia kysymyksiä tuli heti mieleen. Jäähdyttimen nestetaso hieman alhainen, lisäsin pari desiä ja tunnin päästä oli jonnekin kadonnut. Konehuoneessa ei näy mitään jälkiä eli onko mahdollisesti sisäkenno? ICS:n takana ei näkynyt nestettä, mutta voiko mennä esim. lattian alle vai mihin katoaa?

Jakohihnalla ajettu 3,5v. ja 20tkm kilometriä, onko vaihdolla jo kiire?

Ilmastointi ei toimi kun jossain vissiin vuoto, tutkittu AutoFilarolla ja vuotoa ei ole löydetty kuin pieni kompressorista. Tutkinta jäänyt siihen.
Yritin tehdä MES:llä AC:n reletestin, mutta epäonnistui, liittyykö jotenkin toisiinsa?

Ruostetta en löytänyt kuin puskurien kannakkeista. Saako muovihelmoja irti ehjänä ja kuinka irtoavat? Voisi tarkistaa vielä niidenkin alta.

3.2 on vaan hieno moottori ja on tällä vaan hieno ajaa....

Avatar
Jarsan
Viestit: 2491
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

Ja onnistuin näemmä tuplaamaan vastauksen...
Viimeksi muokannut Jarsan, 21 Elo 2023, 22:00. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

jmi
Viestit: 1567
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja jmi »

Tutkin molempien etujalkatilojen lattiat ja olivat aivan kuivat. Paisuntasäiliön kun täyttää maksimiin niin muutaman tunnin päästä on laskenut alle minimiin, ei kuitenkaan tyhjäksi. Vai voiko järjestelmässä olla vaan vajausta/ilmaa vai mihin katoaa?

Umpiot myös himmenneet, saako noita hiomalla paremmiksi vai ovatko himmentyneet sisäpuolelta?
Viimeksi muokannut jmi, 21 Elo 2023, 22:01. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

Avatar
Jarsan
Viestit: 2491
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

jmi kirjoitti:
21 Elo 2023, 09:33
jakohihnalla ajettu 3,5v. ja 20tkm kilometriä, onko vaihdolla jo kiire?
Vaihtaisin mielummin ajoissa kuin myöhään, mutta ei nuo Bussot ole olleet mitenkään vikaherkkiä jakopään kanssa. Kiristimet toisinaan vähän löystyy, mut taitaa foorumilla olla useampiakin, jotka on ajaneet kutoskoneen jakopään reippaasti yli vaihtovuosien.

Jos oma olis, niin katsoisin kiristimen tilanteen ja hihnan kunnon silmällä (olettaen, että tietää mitä katsoo). Sen jälkeen kovaa ajoa. :-D

Avatar
Satakuusnelonen
Viestit: 1821
Liittynyt: 10 Maalis 2006, 09:13
Car(s): 75 TS Serie Numerata, Giulietta 2.0TC, 164 TS FL, 164 QV
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja Satakuusnelonen »

jmi kirjoitti:
21 Elo 2023, 09:33
Saako muovihelmoja irti ehjänä ja kuinka irtoavat? Voisi tarkistaa vielä niidenkin alta.
Yksi ruuvi helman takaosassa, loput kiinnikkeet liukuu auki kun kopauttaa johonkin suuntaan. (muistaakseni eteenpäin) Luultavasti muutama kiinnikkeistä hajoaa, kannattaa hankkia varalle. 60613413 oikea puoli, 60621555 vasen puoli.
an amateur practices until he gets it right. a professional practices until he can't get it wrong

jmi
Viestit: 1567
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja jmi »

Jarsan kirjoitti:
21 Elo 2023, 22:00
jmi kirjoitti:
21 Elo 2023, 09:33
jakohihnalla ajettu 3,5v. ja 20tkm kilometriä, onko vaihdolla jo kiire?
Vaihtaisin mielummin ajoissa kuin myöhään, mutta ei nuo Bussot ole olleet mitenkään vikaherkkiä jakopään kanssa. Kiristimet toisinaan vähän löystyy, mut taitaa foorumilla olla useampiakin, jotka on ajaneet kutoskoneen jakopään reippaasti yli vaihtovuosien.

Jos oma olis, niin katsoisin kiristimen tilanteen ja hihnan kunnon silmällä (olettaen, että tietää mitä katsoo). Sen jälkeen kovaa ajoa. :-D
Mielenrauhan vuoksi vaihdatan syksyn aikana.

jmi
Viestit: 1567
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja jmi »

Satakuusnelonen kirjoitti:
21 Elo 2023, 22:30
jmi kirjoitti:
21 Elo 2023, 09:33
Saako muovihelmoja irti ehjänä ja kuinka irtoavat? Voisi tarkistaa vielä niidenkin alta.
Yksi ruuvi helman takaosassa, loput kiinnikkeet liukuu auki kun kopauttaa johonkin suuntaan. (muistaakseni eteenpäin) Luultavasti muutama kiinnikkeistä hajoaa, kannattaa hankkia varalle. 60613413 oikea puoli, 60621555 vasen puoli.
Kiitos varaosanumeroista.

jmi
Viestit: 1567
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja jmi »

jmi kirjoitti:
21 Elo 2023, 21:59
Tutkin molempien etujalkatilojen lattiat ja olivat aivan kuivat. Paisuntasäiliön kun täyttää maksimiin niin muutaman tunnin päästä on laskenut alle minimiin, ei kuitenkaan tyhjäksi. Vai voiko järjestelmässä olla vaan vajausta/ilmaa vai mihin katoaa?

Umpiot myös himmenneet, saako noita hiomalla paremmiksi vai ovatko himmentyneet sisäpuolelta?
Jäähdytinnestettä ei siis näy auton sisällä mattojen alla, ei ICS:n takana eikä auton alla, ihmeellistä...

Avatar
mutt
Viestit: 5592
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja mutt »

Entäs öljytikussa?
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

FinPat
Viestit: 7902
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja FinPat »

jmi kirjoitti:
22 Elo 2023, 08:33
jmi kirjoitti:
21 Elo 2023, 21:59
Tutkin molempien etujalkatilojen lattiat ja olivat aivan kuivat. Paisuntasäiliön kun täyttää maksimiin niin muutaman tunnin päästä on laskenut alle minimiin, ei kuitenkaan tyhjäksi. Vai voiko järjestelmässä olla vaan vajausta/ilmaa vai mihin katoaa?

Umpiot myös himmenneet, saako noita hiomalla paremmiksi vai ovatko himmentyneet sisäpuolelta?
Jäähdytinnestettä ei siis näy auton sisällä mattojen alla, ei ICS:n takana eikä auton alla, ihmeellistä...
Montako kertaa tankkasit jäähdytysnestettä paisuntasäiliöön? Kerran tai ehkä jopa kaksi voisi kadota järjestelmän ilmauksen myötä mutta jos nestettä katoaa ajamatta ns. joka kerta kun tankkaa niin kyllähän se johonkin menee. Voisiko jäähdytin vuotaa jostakin välistä? Sinne kennojen väliin saa desilitran hukattua helposti ilman että näkyy missään.

jmi
Viestit: 1567
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja jmi »

mutt kirjoitti:
22 Elo 2023, 08:43
Entäs öljytikussa?
Ihan öljyltä näytti ja jäähdytinneste mielestäni ihan siistin näköistä. Siistimpää kuin esim. aikanaan 156 bussossa.

jmi
Viestit: 1567
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja jmi »

FinPat kirjoitti:
22 Elo 2023, 09:16
jmi kirjoitti:
22 Elo 2023, 08:33
jmi kirjoitti:
21 Elo 2023, 21:59
Tutkin molempien etujalkatilojen lattiat ja olivat aivan kuivat. Paisuntasäiliön kun täyttää maksimiin niin muutaman tunnin päästä on laskenut alle minimiin, ei kuitenkaan tyhjäksi. Vai voiko järjestelmässä olla vaan vajausta/ilmaa vai mihin katoaa?

Umpiot myös himmenneet, saako noita hiomalla paremmiksi vai ovatko himmentyneet sisäpuolelta?
Jäähdytinnestettä ei siis näy auton sisällä mattojen alla, ei ICS:n takana eikä auton alla, ihmeellistä...
Montako kertaa tankkasit jäähdytysnestettä paisuntasäiliöön? Kerran tai ehkä jopa kaksi voisi kadota järjestelmän ilmauksen myötä mutta jos nestettä katoaa ajamatta ns. joka kerta kun tankkaa niin kyllähän se johonkin menee. Voisiko jäähdytin vuotaa jostakin välistä? Sinne kennojen väliin saa desilitran hukattua helposti ilman että näkyy missään.
Kolme kertaa olen lisännyt pari desiä, toisen kerran jälkeen kylmän koneen ilmausruuvista ei edes tullut nestettä että tuntui myös olevan vajausta. Luulisi että jostain valuisi maahan. Jäähdytin näyttää konehuoneen puolelta ainakin ihan uuden veroiselta.

Avatar
Sape
Viestit: 1398
Liittynyt: 30 Joulu 2006, 19:46
Car(s): 164 TS
75 TS Turbo
75 3.0 V6 24V
GTV 3.0 V6 24V
Paikkakunta: Oulu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja Sape »

Eihän vuoda sen kansien välissä olevan putken tiivisteet? Vesipumpun tai termarin pää.

Avatar
mutt
Viestit: 5592
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja mutt »

Joskus oli tapaus, että vesipumppu vuoti, mutta vain koneen käydessä, ja sen verran, että haihtui ennen maahan tippumista.

Sellainenkin on ollut, että pumppu on vuotanut vain kylmänä.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

jmi
Viestit: 1567
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja jmi »

Sape kirjoitti:
22 Elo 2023, 11:12
Eihän vuoda sen kansien välissä olevan putken tiivisteet? Vesipumpun tai termarin pää.
Miten tuo näkyy, joko jakopään alueella tai termarin lähellä vuotoa? Termostaatin alueella ei vuotojälkiä eikä jakopään alla, kopan alle en ole katsonut.

Avatar
Sape
Viestit: 1398
Liittynyt: 30 Joulu 2006, 19:46
Car(s): 164 TS
75 TS Turbo
75 3.0 V6 24V
GTV 3.0 V6 24V
Paikkakunta: Oulu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja Sape »

Eihän sinne oikein tahdo nähdä. Imuputkien vierestä voi koittaa tiirailla.

Avatar
Ciancarlo
Viestit: 1969
Liittynyt: 28 Loka 2004, 14:54
Car(s): La macchina: senza macchina...
La moto: Duca 1199S Panigale
Paikkakunta: Hki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja Ciancarlo »

mutt kirjoitti:
22 Elo 2023, 11:20
Joskus oli tapaus, että vesipumppu vuoti, mutta vain koneen käydessä, ja sen verran, että haihtui ennen maahan tippumista.

Sellainenkin on ollut, että pumppu on vuotanut vain kylmänä.
Minun GT-Busso teki juuri näin. Mysteerivuoto loppui, kun jakpääremontin yhteydessä vaihdettiin myös vesipumppu. Melkein 5 vuotta ajelin samalla jakopäällä... :oops:
Alfa Romeo - Una macchina vera dell'autista!

jmi
Viestit: 1567
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja jmi »

Sape kirjoitti:
22 Elo 2023, 17:08
Eihän sinne oikein tahdo nähdä. Imuputkien vierestä voi koittaa tiirailla.
Katselin sinnekin, mutta ihan kuivalta näytti. Nyt yön yli oli pysynyt nesteen taso maksimissa eli näyttäisi että järjestelmässä oli vain ilmaa ja vajausta.

Onko tietoa busson sylinterijärjestyksestä, oli vikakoodi 3-sylinteristä? Jos sylinteri on imusarjan alla voisi puolan siirtää eturiviin ja vaihtaa kaikki tulpat samalla.

Avatar
Tiige
Viestit: 2908
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon)
Paikkakunta: Turenki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja Tiige »

jmi kirjoitti:
23 Elo 2023, 08:04
Katselin sinnekin, mutta ihan kuivalta näytti. Nyt yön yli oli pysynyt nesteen taso maksimissa eli näyttäisi että järjestelmässä oli vain ilmaa ja vajausta.

Onko tietoa busson sylinterijärjestyksestä, oli vikakoodi 3-sylinteristä? Jos sylinteri on imusarjan alla voisi puolan siirtää eturiviin ja vaihtaa kaikki tulpat samalla.
Taempi rivi on 1-3 jakopäästä laskien ja etummainen 4-6 jakopäästä laskien.

Jos se jakopää on menossa heti kohta vaihtoon niin siinähän ne menee tulpat samalla kun joutuu ne kuitenkin irroittamaan.
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta

jmi
Viestit: 1567
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja jmi »

Tiige kirjoitti:
23 Elo 2023, 08:15
jmi kirjoitti:
23 Elo 2023, 08:04
Katselin sinnekin, mutta ihan kuivalta näytti. Nyt yön yli oli pysynyt nesteen taso maksimissa eli näyttäisi että järjestelmässä oli vain ilmaa ja vajausta.

Onko tietoa busson sylinterijärjestyksestä, oli vikakoodi 3-sylinteristä? Jos sylinteri on imusarjan alla voisi puolan siirtää eturiviin ja vaihtaa kaikki tulpat samalla.
Taempi rivi on 1-3 jakopäästä laskien ja etummainen 4-6 jakopäästä laskien.

Jos se jakopää on menossa heti kohta vaihtoon niin siinähän ne menee tulpat samalla kun joutuu ne kuitenkin irroittamaan.
Kiitti, millä momentilla tulpat tulee kiristää, jos vielä tarkistaisi miltä näyttävät?

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5404
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: Ampera, X5, 500c, 159tbi
harrasteet: Spider 2000, QP V 4.7S + 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6
Paikkakunta: Keuruu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

jmi kirjoitti:
23 Elo 2023, 09:24
Tiige kirjoitti:
23 Elo 2023, 08:15
jmi kirjoitti:
23 Elo 2023, 08:04
Katselin sinnekin, mutta ihan kuivalta näytti. Nyt yön yli oli pysynyt nesteen taso maksimissa eli näyttäisi että järjestelmässä oli vain ilmaa ja vajausta.

Onko tietoa busson sylinterijärjestyksestä, oli vikakoodi 3-sylinteristä? Jos sylinteri on imusarjan alla voisi puolan siirtää eturiviin ja vaihtaa kaikki tulpat samalla.
Taempi rivi on 1-3 jakopäästä laskien ja etummainen 4-6 jakopäästä laskien.

Jos se jakopää on menossa heti kohta vaihtoon niin siinähän ne menee tulpat samalla kun joutuu ne kuitenkin irroittamaan.
Kiitti, millä momentilla tulpat tulee kiristää, jos vielä tarkistaisi miltä näyttävät?
momenttihan riippuu tulpasta ja mallista, valmistaja määrittää sen minkä heidän tulppansa vaatii.

jmi
Viestit: 1567
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja jmi »

alfa 156 v6 kirjoitti:
23 Elo 2023, 09:33
jmi kirjoitti:
23 Elo 2023, 09:24
Tiige kirjoitti:
23 Elo 2023, 08:15

Taempi rivi on 1-3 jakopäästä laskien ja etummainen 4-6 jakopäästä laskien.

Jos se jakopää on menossa heti kohta vaihtoon niin siinähän ne menee tulpat samalla kun joutuu ne kuitenkin irroittamaan.
Kiitti, millä momentilla tulpat tulee kiristää, jos vielä tarkistaisi miltä näyttävät?
momenttihan riippuu tulpasta ja mallista, valmistaja määrittää sen minkä heidän tulppansa vaatii.
Busson tulpista kyse, NGK PFR6B. NGK:n sivuilta näköjään löytyy, alumiinikansi 14mm ulkokierre 25-30Nm.

Avatar
VMTD
Viestit: 3362
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97, Lancia Lybra 1.8 -01
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja VMTD »

jmi kirjoitti:
21 Elo 2023, 21:59
Tutkin molempien etujalkatilojen lattiat ja olivat aivan kuivat. Paisuntasäiliön kun täyttää maksimiin niin muutaman tunnin päästä on laskenut alle minimiin, ei kuitenkaan tyhjäksi. Vai voiko järjestelmässä olla vaan vajausta/ilmaa vai mihin katoaa?

Umpiot myös himmenneet, saako noita hiomalla paremmiksi vai ovatko himmentyneet sisäpuolelta?
Jos muovien hiominen ei tuo parannusta valotehoon niin sitten pinnoitat heijastimet uudestaan, itse teetin pinnoituksen Naantalissa.

jmi
Viestit: 1567
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja jmi »

VMTD kirjoitti:
25 Elo 2023, 22:40
jmi kirjoitti:
21 Elo 2023, 21:59
Tutkin molempien etujalkatilojen lattiat ja olivat aivan kuivat. Paisuntasäiliön kun täyttää maksimiin niin muutaman tunnin päästä on laskenut alle minimiin, ei kuitenkaan tyhjäksi. Vai voiko järjestelmässä olla vaan vajausta/ilmaa vai mihin katoaa?

Umpiot myös himmenneet, saako noita hiomalla paremmiksi vai ovatko himmentyneet sisäpuolelta?
Jos muovien hiominen ei tuo parannusta valotehoon niin sitten pinnoitat heijastimet uudestaan, itse teetin pinnoituksen Naantalissa.
Mitä maksoi ja mikä firma?

On muuten jäähdyttimen kannakepalkki aivan läpimätä, saakohan tällaista enää mistään?

Avatar
Satakuusnelonen
Viestit: 1821
Liittynyt: 10 Maalis 2006, 09:13
Car(s): 75 TS Serie Numerata, Giulietta 2.0TC, 164 TS FL, 164 QV
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja Satakuusnelonen »

jmi kirjoitti:
26 Elo 2023, 19:52
On muuten jäähdyttimen kannakepalkki aivan läpimätä, saakohan tällaista enää mistään?
Nimenomaan uudempiin löytää helpommin, vanhanokkaseen harvinaisempia
https://www.ebay.com/itm/125953351771

Toi ehkä sopiva. Kannattaa kattoa tarkkaan, noissa on eroja.
an amateur practices until he gets it right. a professional practices until he can't get it wrong

Avatar
VMTD
Viestit: 3362
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97, Lancia Lybra 1.8 -01
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja VMTD »

jmi kirjoitti:
26 Elo 2023, 19:52
VMTD kirjoitti:
25 Elo 2023, 22:40
jmi kirjoitti:
21 Elo 2023, 21:59
Tutkin molempien etujalkatilojen lattiat ja olivat aivan kuivat. Paisuntasäiliön kun täyttää maksimiin niin muutaman tunnin päästä on laskenut alle minimiin, ei kuitenkaan tyhjäksi. Vai voiko järjestelmässä olla vaan vajausta/ilmaa vai mihin katoaa?

Umpiot myös himmenneet, saako noita hiomalla paremmiksi vai ovatko himmentyneet sisäpuolelta?
Jos muovien hiominen ei tuo parannusta valotehoon niin sitten pinnoitat heijastimet uudestaan, itse teetin pinnoituksen Naantalissa.
Mitä maksoi ja mikä firma?

On muuten jäähdyttimen kannakepalkki aivan läpimätä, saakohan tällaista enää mistään?
Suomen Metallointi Oy Naantalissa ja heijastinparin pinnoitus maksoi 250 euroa. Muitakin paikkoja kyllä löytyy.
Minäkin vaihdoin vanhakeulaiseen ehjän kannakepalkin, kun katsastusmies antoi korjauskehoituksen.

jmi
Viestit: 1567
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja jmi »

Satakuusnelonen kirjoitti:
26 Elo 2023, 22:43
jmi kirjoitti:
26 Elo 2023, 19:52
On muuten jäähdyttimen kannakepalkki aivan läpimätä, saakohan tällaista enää mistään?
Nimenomaan uudempiin löytää helpommin, vanhanokkaseen harvinaisempia
https://www.ebay.com/itm/125953351771

Toi ehkä sopiva. Kannattaa kattoa tarkkaan, noissa on eroja.
Kyllä tuo eperin mukaan olisi sopiva 3.2:seen.

jmi
Viestit: 1567
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja jmi »

VMTD kirjoitti:
27 Elo 2023, 10:24
jmi kirjoitti:
26 Elo 2023, 19:52
VMTD kirjoitti:
25 Elo 2023, 22:40


Jos muovien hiominen ei tuo parannusta valotehoon niin sitten pinnoitat heijastimet uudestaan, itse teetin pinnoituksen Naantalissa.
Mitä maksoi ja mikä firma?

On muuten jäähdyttimen kannakepalkki aivan läpimätä, saakohan tällaista enää mistään?
Suomen Metallointi Oy Naantalissa ja heijastinparin pinnoitus maksoi 250 euroa. Muitakin paikkoja kyllä löytyy.
Minäkin vaihdoin vanhakeulaiseen ehjän kannakepalkin, kun katsastusmies antoi korjauskehoituksen.
Mitä joutuu purkamaan, jäähdyttimen, puskurin?

Avatar
VMTD
Viestit: 3362
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97, Lancia Lybra 1.8 -01
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Purkurin irroituksen jälkeen pääsee irroittamaan ajovalot. Ajovalojen muovit irtoavat lämmittämällä ja kampeamalla varovasti esim. ruuvimeisselien avulla irti, toki jotain vaurioita saattaa tulla. Sen jälkeen sisustan osat irti ja heijastimet pinnoitukseen.

jmi
Viestit: 1567
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja jmi »

VMTD kirjoitti:
27 Elo 2023, 22:12
Purkurin irroituksen jälkeen pääsee irroittamaan ajovalot. Ajovalojen muovit irtoavat lämmittämällä ja kampeamalla varovasti esim. ruuvimeisselien avulla irti, toki jotain vaurioita saattaa tulla. Sen jälkeen sisustan osat irti ja heijastimet pinnoitukseen.
Kiitti, vaatiiko jäähdyttimen kannakepalkin vaihto myös puskurin irroitusta?

Avatar
VMTD
Viestit: 3362
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97, Lancia Lybra 1.8 -01
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Ainakin sun täytyy irroittaa puskuri siitä kannakepellistä, se on muutamalla ruuvilla kiinni siinä. Helpommalla pääset irroittamalla puskurin niin sen palkin saa muljautettua pois jäähdytintä irroittamatta, kun laitat sen kannatukselle. Jäähdyttäjän päältä irroitat sen yläpalkin.

jmi
Viestit: 1567
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja jmi »

Satakuusnelonen kirjoitti:
26 Elo 2023, 22:43
jmi kirjoitti:
26 Elo 2023, 19:52
On muuten jäähdyttimen kannakepalkki aivan läpimätä, saakohan tällaista enää mistään?
Nimenomaan uudempiin löytää helpommin, vanhanokkaseen harvinaisempia
https://www.ebay.com/itm/125953351771

Toi ehkä sopiva. Kannattaa kattoa tarkkaan, noissa on eroja.
Eipä toimita Suomeen.

jmi
Viestit: 1567
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja jmi »

Reilun viikon olen ehtinyt tutustua tuohon 3.2:seen ja sillä välin olen vaihtanut tulpat, suodattimet, takapöntön sekä moottoriöljyn/suodattimen.
Ostaessa auto kävi mielestäni ihan suhthyvin tyhjäkäyntiä, mutta nyt välillä kun auton käynnistää niin moottori täristää voimakkaasti tyhjäkäynnillä.
Seuraavalla käynnistyksellä ei täristä, mutta varsinkin pakoputken päästä kuunneltaessa käy mielestäni hieman huonosti. Kokemusta 156 2.5:sta joka kävi tasaisesti. Vikakoodina oli heti oston jälkeen P0303 ja P0300 ja vaihdoin kyseiseen sylinteriin myös puolan. Vikakoodi ei ole uusiutunut enää.
Ajaessa auto toimii mielestäni moitteettomasti.
Pientä sirinää kuuluu etummaisen kannen jakopään puolesta, ohjurin laakeri?

Moottorin ylätuki on väljä ja tarkoitus vaihtaa, mutta ei kai se aiheuta tuollaista tärinää?

Jakohihna vaihdettu Autofilarossa reilu kolme vuotta sitten eli luulisi jaon olevan kohdallaan vai voiko se jotenkin päästä liikkumaan?

Onko ideoita missä vika? Jakohihnan vaihdon varaan huomenna ja en taida viitsiä ajaa paljon ennen sitä.

Kytkin toimii mielestäni normaalisti (pientä nitinää polkimen luona), mutta voiko esim. viallinen kaksoismassavauhtipyörä oireilla tyhjäkäynnillä tuolla tavalla?

jmi
Viestit: 1567
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja jmi »

Pitäisi etuoven lukon moottori vaihtaa? Onko neuvoja kuinka muovikuori aukeaa?

Vastaa Viestiin