Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Paikalla
arv
Viestit: 588
Liittynyt: 25 Loka 2009, 05:12
Car(s): Mito QV -10
Fiat 500 Abarth -18
Paikkakunta: Seinäjoki/Jyväskylä

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja arv »

Maunu kirjoitti:
16 Syys 2023, 16:22
Lisähuomiona totesin paisuntasäiliön pikkuputken liitoksen irronneen eli tuo perinteinen hajoaminen oli tapahtunut.
Täytyy katsoa saisiko tuon jotenkin ranetettua ehjäksi. Uutta paisaria ei juuri nyt kiinnostaisi ostaa tähän autoon.
Ohutseinäisellä metalliputkella korjasin. Tiukka sovitus ilman mitään liimoja, niin ei vuoda.

Bonezii
Viestit: 49
Liittynyt: 10 Syys 2021, 12:30
Car(s): Sportwagon 1.9 JTS 159 -06

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Bonezii »

Polforea kirjoitti:
11 Syys 2023, 20:01
Tuossa on valittuna moottorin nopeus ja sytytys- sekä ruiskuajoitukset, mutta koska vikakoodi on nenäkepin asennosta, niin pitäisi kaivella sen nenäkepin asento. Listaa etiäppäin selaamalla sieltä löytyy (tajusin vasta äsken, että voin tarkistaa nämä simulaatiomoodilla):
-Phase variator control (intake)
-Intake phase variator position
-Desired intake phase variator position
-Phase variator control (exhaust)
-Exhaust phase variator position
-Desired exhaust phase variator position




Kun tuosta käppyräruudulta painaa Stop ja perään Export, pääsee login tallentamaan tiedostoon. Voit halutessasi tuupata tiedostoa vaikka tännepäin, niin tulkinnassa voi auttaa etänäkin.

Kummankin nokan haluttu ja mitattu asento pitäisi siis olla lähellä toisiaan ja toteuman seurata pyyntiä, eli Intake phase variator position pitäisi seurata Desired intake phase variator positionia. Vastaavasti pakopuolella Exhaust phase variator positionin pitäisi seurata Desired exhaust phase variator positionia. Siellä on fyysiset hitaudet läsnä, joten toteuman pitäisi aina seurata pyyntiä pienellä viiveellä eikä välttämättä osu mittaustarkkuuden rajoissa täysin samalle asteelle, mutta pitäisi olla samalla tontilla. Tasaisella tyhjäkäynnissä ero näkyy yleensä selvästi, kun pyynnin pitäisi pysyä melko paikallaan. Antamalla kaasua - jopa ilman kuormaa - näet miten pyynti (Desired...) muuttuu ja toteuma sen perässä.


Kiitos vastauksesta. Mulla oli ne silloin kanssa valittuna, niistäkin on kuvat muttei nyt löytynyt läppäriltä sitä toista screenshottia kun etsin. Se kulma oli tyhjäkäynnillä kuiteski 36-37 luokkaa. En muista desired kulmaa. tyhjäkäynti välillä heitteli ja tällöin moottori kävi epätasaisesti ja auto tärisi. Käyn läpi uudestaan kunhan tulisi ei sateinen päivä taas.

Avatar
Polforea
Viestit: 11178
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Je, just se desiredin ja toteutuneen ero on merkitsevä noiden ajoitusvirhekoodien kannalta.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Maunu
Viestit: 3480
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Imusarja on vaihdettu uuteen muutama vuosi sitten. Tanko on paikoillaan.
Karstaa ei ollut yhtään map anturissa, joten tuskin imusarja on karstoittunut. Egr pitäisi olla tulpattu, jos ei pelti ole syöpynyt rikki.

Öljyä map anturissa vähän oli, mutta ei tuo kone tunnu öljyäkään syövän pahasti, alle desin tuhannella kilometrillä, josta suurin osa tulee turbon paluulinjan putken tiivisteen välistä.


Täytyy kokeilla vielä ottaa map anturi irti vaikuttaako jotain arvoihin.
Tässä autossa on kaiketi joku viri softa edellisen omistajan ajalta. Voisikohan nuo pyyntiarvot olla sen takia pielessä?
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Paikalla
seppo
Viestit: 1361
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja seppo »

159 2.4 JTDm arvot ovat joutokäynnillä EGR auki ja EGR kiinni seuraavat tehtaan mukaan,

EGR auki, mitattu ilmamassa (mg/ruiskutus) 205-265 / EGR avoinna 30-55%
EGR suljettu, 400-530 / EGR avoinna <5 %

Jos mitattu arvo on suurempi kuin tavoite, vaihda ilmamassamittari, semmoista vaihtoehtoa ei edes ole, että tavoite olisi korkeampi kuin mitattu!
Mittausolosuhteet, kone 90ast, EGR auki/kiinni taulukon mukaan. Ei vikoja muistissa! Ilmamassamittari oikein päin, verkko koneeseen päin!

Navat, 1. 12V 2. Maa 3. lämpötilasignaali 4. Ilmamassasignaali ( 850 rpm - 355, 3000 rpm- 638, 5000rpm - 615 mg/ruiskutus (arvot 1.9 JTDm 8v)
Digitaalisen ilmamassamittarin signaali lähetetään moottorin ECU:lle, jonka amplituudi on 5V ja taajuus 1.4 kHz... 12 kHz.

Ilmamassamittariin ongelmat tuntuvat keskittyvän minunkin mielestä, tosin jos/kun EGR on tulpattu ja ohjelma on muokattu, mitä ne vaikuttaa?

Avatar
Elefant
Viestit: 216
Liittynyt: 09 Huhti 2008, 21:34

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Elefant »

Näyttökuva (51).png
Näyttökuva (51).png (91.64 KiB) Katsottu 7222 kertaa
Näyttökuva (52).png
Näyttökuva (52).png (88.41 KiB) Katsottu 7222 kertaa
Tuossa meidän MES-arvoja vakio ECU, Näkyy vähän suttuisena, mutta voin toimittaa SP jos tarvis

Mila
Viestit: 10
Liittynyt: 08 Heinä 2021, 11:51
Car(s): Alfa 159 tbi , Alfa 156 2.5 V6

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Mila »

Savo kirjoitti:
26 Elo 2023, 09:55
Mikäs on hyvä vaihtoväli (km/aika) 1,8 Tbi -moottorille?
TBi remminvaihto 60 tkm/ 4 v. Hihna verrattain kireällä, porsii vesipumpun rullasta. En kokeilis yliajalla vinguttaa.
Vain kuolleet kalat uivat myötävirtaan

Avatar
Al Fist
Viestit: 18
Liittynyt: 14 Tammi 2022, 13:19
Car(s): Alfa Romeo 159 Berlina 2.2
Kivoin exä Mercedes-Benz A 160.

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Al Fist »

Al Fist kirjoitti:
16 Helmi 2023, 14:03
Oireiden kuvaus: herkkyys sähkönkulutuksen muutoksille ja blackoutit

Auto (2.2. JTS berlina -06, 208 000 km) saattaa päiviä tai viikkojakin toimia ihan normaalisti. Akku ja lautaussäädin ilmeisesti vaihdettu 2020.

Toisinaan kun kytkee jotain päälle (vilkun, pyyhkijät, pitkät valot) mittariston valaistuksessa tapahtuu ihan silmänräpäyksen nopea himmeämpänä käyminen.

Huonona päivänä vastaavassa tilanteessa (erityisesti maantievauhdissa pitkät päälle) tapahtuu ihan selkeä tyyliin 0,2 sekunnin blackout:
- veto nykäisee, ajovalot ja kojelaudan valot käväisevät pimeänä
- ilmoitus "ASR/VDC disconnected"
- mahdollisesti moottorin vikavalokin päälle ja "check engine"
- nopeusmittarin neula alkaa tekemään erikoista sahaavaa liikettä, esim. 80 km/h vauhdissa neula alkaa sahata n. 60-80 väliä ikäänkuin 60 olisi trampoliini josta se hyppii 80 korkeudelle. Tätä voi jatkua pitkään, saattaa kadota jarrun painalluksella tai lakata kohta itsestäänkin
- uutena oireena moottoritievauhdissa kävi nyt jo niinkin, että moottorista heikkeni tehot, bensamittari vajosi nolliin ja bensavalo syttyi (tankki ihan täynnä), ja auton pysäyttäessä tyhjäkäynti oli katkonaista. Auton uudelleen käynnistäminen poisti muut oireet ja jätti enää vikavalot päälle, ja loput 100km pystyi ajamaan perille
- ja hiljattain blackout kävi kunnon loskamyräkässä maantiellä jo koskematta mihinkään katkaisijaan

- Kesällä myös ilmastoinnin päällä pitäminen on aiheuttanut sitä, että liikennevaloissa seisoessa auto pysyy hädin tuskin käynnissä kun virta katkeilee muutaman sekunnin välein ja mittaristossa vilkkuu valoshow
Näillä monipuolisille ja epäsäännöllisille ominaisuuksille näyttäisi nyt löytyneen selittävä tekijä. Oireet katosivat kun akulta lähtevä maadoituskaapeli uusittiin, ja ovat pysyneet poissa pari kuukautta. Operaation suoritti Auto-Alarm Lahdessa, jota eräs toinen korjaamo taudinkuvauksen kuultuaan suositteli. AA:n sähkäri oli äkännyt, että maadoitusjohto kuumenee kuormittaessa tulikuumaksi. Oppia ikä kaikki!

No ilman helikopteria mittaristossa ei sentään tarvitse ajella, koska moottoripuolelta tulee vielä nokka-akselien asentovirhettä ja sytytyksenajoitus on pielessä. Kahtellaan tätä sitten seuraavaksi, näköjään tätä matkakumppania saa neljännesvuosittain käyttää kuntouttavassa hoidossa.

Avatar
UusAlfisti
Viestit: 71
Liittynyt: 19 Helmi 2021, 20:55
Car(s): Alfa Romeo Giulia 2.0 TB (exä)

Alfa Romeo 159 2.2 JTS (nykyinen)

Audi a4 b8 2.0 TDI exä (elämäni yks suurimpia virheitä)

Renault Clio sport 2.0 RS 172 (my first love)

Citroen C3 Picasso (Niin ruma että oli söpö)

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja UusAlfisti »

Ois myynnissä netissä 159 q4 1000€.
Antaa vikakoodia kuulema p0340, kone kolisee mut käynnistyy normaalisti. Mikä tos voi olla? Harkitsen kyl vakavasti ostoa kun Giulia lähtee tod näk pakkomyyntiin nykysen elämän tilanteen takia, joten tähtäimes ois vanhempi halvempi ja NELIVEDOLLA 159 :twisted:
Alfa Romeo, joka on tehnyt kuljettajista mekaanikkoja vuodesta 1910 lähtien.

Avatar
Polforea
Viestit: 11178
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Vikakoodi viittaa vissiin nokan asentoanturiin, joten kahden vian peli kyseessä. Kolinasta paha sanoa kuulematta, mutta se voinee tulla alakerran laakeroinnista, kaksoismassavauhtipyörästä, jostain apulaitteesta tai jostain muualta.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Bonezii
Viestit: 49
Liittynyt: 10 Syys 2021, 12:30
Car(s): Sportwagon 1.9 JTS 159 -06

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Bonezii »

Polforea kirjoitti:
16 Syys 2023, 21:32
Je, just se desiredin ja toteutuneen ero on merkitsevä noiden ajoitusvirhekoodien kannalta.
Juuh elikkäs se intake value pysyi nollassa koko tarkkailun ajan eli oletusti anturi paskana. Kävin hakemassa uuden, mutten ole kerinnty vielä vaihtamaan.

ulostulo valuet ei ollutkaan -36 vaan -0,3 ja -0,360 luokkaa.

Se ei jostain syystä antanut tallentaa sitä graafia? Se export nappi pysyi harmaana vaikka lopetti nauhoittamisen.

Avatar
Polforea
Viestit: 11178
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Vaiko sittenkin solenoidi? Olisi tosi jännä tapa anturilla hajota, että tarjoaisi asentotietoa mutta meinaisi sen olevan nollassa.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Mila
Viestit: 10
Liittynyt: 08 Heinä 2021, 11:51
Car(s): Alfa 159 tbi , Alfa 156 2.5 V6

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Mila »

159 ja temppuilevat sähköikkunat

Jos tuon saa piuhaan, niin pystyykö sille ajaa jonkin "tehdasasetusten palautuksen" ikkunoille, kun toimivat ihan miten sattuu? Vai olisiko jtn näppärää vinkkiä mitä muuta kokeilisi?
Vain kuolleet kalat uivat myötävirtaan

Avatar
Polforea
Viestit: 11178
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Polforea »

^Muistaakseni ei. Mutta todennäköisin syypää lienee kuskin oven nappulapaneeli, joka tuppaa saamaan kosteutta sisäänsä, hapettumaan ja antamaan käskyjä miten sattuu, joten aloittaisin tutkinnan sen sisäisellä puhdistamisella.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Bonezii
Viestit: 49
Liittynyt: 10 Syys 2021, 12:30
Car(s): Sportwagon 1.9 JTS 159 -06

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Bonezii »

Polforea kirjoitti:
20 Syys 2023, 20:22
Vaiko sittenkin solenoidi? Olisi tosi jännä tapa anturilla hajota, että tarjoaisi asentotietoa mutta meinaisi sen olevan nollassa.
Eikö sen pitäisi antaa mitään jos se on rikki? Eli meinaa et antaa 0 sille anturille koska solenoidi tarjoaa sitä?
Missäs tää solenoidi sijaitsee? Eperistä tarkoittaako noi electro valvet kyseistä solenoidia?

Huomenna pitäisi olla pouta päivä täällä niin kerkiän vaihtamaan ton anturin. Jos ei asia muutu niin ainakin on toi edellinen sitten varalle..

Avatar
Polforea
Viestit: 11178
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Siellä nokkapyörässä on sellainen nypylä, jota anturi haistelee, eli anturi huomaa kun nypylä menee siitä ohi ja ilmoittaa tämän moottorinohjaukselle, joka tietää moottorin asennon muiden anturien ansiosta ja vertaa siihen, missä kohtaa nokka-akselin pitäisi kierrostansa olla menossa.

Jos siis anturi hajoaa, niin nokka-akselin asentotiedon pitäisi puuttua kokonaan. On mahdollista, että tässä tilanteessa moottorinohjaus jättää nokka-akselin ajoituksen ohjaamatta ja olettaa sen olevan nolla-asennossa, mutta koska moottorinohjaus tekee tämän tietoisesti, sen pitäisi myös antaa vikakoodi siitä anturista.

Jos taas nokka-akselin asentoa mitataan siihen nolla-asentoon eli perusasentoon ihan iloisesti ja moottorinohjaus yrittää sitä säätää (se desired -arvo muuttuu) mutta ei vaan muutu, niin todennäköisesti vika ei ole asennon anturoinnissa, vaan asennon säätämisessä, joka taas minusta viittaa siihen solenoidiin.

Solenoidi näyttää tosiaan olevan ePerissä nimellä Elektro-valve. Jos veikkaan auton oikein (1.9JTS pre-facelift) ja tulkkasin ePeriä oikein, on osanumero joko 71773494 tai 71773493 (toinen on pako ja toinen imu).
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Maunu
Viestit: 3480
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Eilen sain vaihdettua 159:siin ilmamassamittarin ja rail-paineanturin.
Virisofta ei anna tehdä uusien osien alustusta MESsillä.
Edelleen on ilmamäärän arvo ja pyynti älyttömän korkealla, mutta musta savu loppui kuitenkin kaasutusten aikana, joten lähdin pikatielle kaasupohjassa ajelemaan ja kärylappua hakemaan.
Lopputulos oli riittävä joka polkaisulla, joten ainakin jotenkin tämä korjaantui.
Nyt on siis taas mahdollinen vuosi 159:sin kanssa edessä.
Harmittaa tuollaiset virisoftat, jotka estävät autoa toimimasta oikein. Tämän softauksen on teettänyt joku edellinen omistaja eikä ole mitään tietoa kuka ja missä on tehty. Palautus alkuperäiseen maksaisi varmasti enemmän kuin auton arvo on, joten tällä mennään niin kauan kuin auto toimintakuntoinen on.

Tänään vielä täytyisi laittaa uusi jakopää paikoilleen, niin uskaltaa taas ajella.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
Isola
Viestit: 1963
Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
Car(s): Thesis, スバル ed una berlina a 4 porte
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Isola »

Korjaanpa tuota aiempaa postaustani siitä pyydetystä ilmamäärästä. Jostain syystä kuvittelin hetken sen olevan ilmamassa per kierros, kun se on ilmamassa per ruiskutus eli sylinterin täytös. Se siis on todellakin älyttömän korkea ja selittynee juuri sillä virisoftalla. Mahdollisesti sillä huijataan sallitun polttoainemäärän ylärajan laskentaa ECUssa. Tämä nyt on puhdasta arvailua.
Järkiautoilija. H4, I5 ja V8. Etu-, taka- ja neliveto. Puuttuu W2 ja yliveto.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15027
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Maunu kirjoitti:
23 Syys 2023, 12:20
Eilen sain vaihdettua 159:siin ilmamassamittarin ja rail-paineanturin.
Virisofta ei anna tehdä uusien osien alustusta MESsillä.
Edelleen on ilmamäärän arvo ja pyynti älyttömän korkealla, mutta musta savu loppui kuitenkin kaasutusten aikana, joten lähdin pikatielle kaasupohjassa ajelemaan ja kärylappua hakemaan.
Lopputulos oli riittävä joka polkaisulla, joten ainakin jotenkin tämä korjaantui.
Nyt on siis taas mahdollinen vuosi 159:sin kanssa edessä.
Harmittaa tuollaiset virisoftat, jotka estävät autoa toimimasta oikein. Tämän softauksen on teettänyt joku edellinen omistaja eikä ole mitään tietoa kuka ja missä on tehty. Palautus alkuperäiseen maksaisi varmasti enemmän kuin auton arvo on, joten tällä mennään niin kauan kuin auto toimintakuntoinen on.

Tänään vielä täytyisi laittaa uusi jakopää paikoilleen, niin uskaltaa taas ajella.
Alkuperäinen softa oli 79,- kaikkinensa Hyvinkäällä hyvin palvelevassa harrastajaystävällisessä merkkipaikassa. Tuli jopa uusin softa. Tämä toki viime vuonna, mutta kuitennii. Tuskin on montaa satkua tullut hintaa lisää.
Vähämaan Autopalvelu teki hyvää työtä.

Huom, jos jotain DPF:iä tai EGR:iä on softattu pois, ne on parempi olla olemassa vakiosoftalla :wink:

Avatar
Maunu
Viestit: 3480
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Maunu »

DPF polttoa ei ole koskaan tuo auto tehnyt, joten tuskin sitä siellä on. En ole koskaan tutkaillut sinne mitä laatikko sisältää.

Jakopää tuli laitettua. Meni käsittämättömän helposti, vaikka yleensä tuo neliveto vähän on häirinnyt koneen tunkkausta ylöspäin.
Laiskana miehenä en jaksanut edes lukita kampiakselia paikoilleen. Pelkällä nokka-akselin lukituksella mentiin ja jakohihnan merkeillä.
Kun kerran olivat kaikki paikoillaan niin kiristin vaan tiukkaan ja pari kierrosta koneelle käsin.
Oli jo aika vaihtaa osat kun kaikissa laakereissa tuntui selvästi välystä.92tkm oli edellisestä vaihdosta ja 5 vuotta.
Nyt kone käy nätimmin. Vesipumpun pitämä uellus katosi uuden pumpun asennuksen myötä.
Ilmin ja turbon välisen putken turbon pään klemmarin vaihdoin uuteen kun tuntui ettei enää jaksanut kiristää putkea kunnolla kiinni.
Voi olla että oli hiukan ohivuotoa tuolta päästä mittauksessa.

Yksi pysäköintitutkan anturikin vaihtui etupuskuriin.

Radion vaihdoin Kiinalaiseen ikivanhaan android radioon. Samalla lähti blue & me pois tilaa viemästä. MESsillä sain muutettua body computerista blue &me asetukset pois. Kilometrien vilkunta loppui type 2 displayllä ja proxy alligmentilla.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Antares
Viestit: 10
Liittynyt: 07 Joulu 2020, 21:13
Car(s): 159 2.4jtdm

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Antares »

159 äänentoisto täysin mykkä, itse radion vaihto ei auttanut. Mankka itsessään on elossa ja löytää kanavat tms muttei ääntä. Missä lienee ongelma

Avatar
Maunu
Viestit: 3480
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Onko Bosen? Jos bose ei saa herätevirtaa mankalta niin ei kuulu mitään.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Antares
Viestit: 10
Liittynyt: 07 Joulu 2020, 21:13
Car(s): 159 2.4jtdm

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Antares »

Bosen on kyllä, vaihdettu siis toinen mankka joka on ehjä mutta hiljaiselo jatkuu,

Avatar
Polforea
Viestit: 11178
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Siellä mankan takana on se kolmivärinen liitin, josta lähtee Bosen herätevirta, piuha on muistaakseni sininen. Kaavio on printattuna soittimeen ja jos oikein tulkkaan sähkökaaviota, pinni 6 molemmissa päissä, sekä vahvarilla että soittimella. Tuon johdon kiinniolo soittimelta kannattaa varmistaa ensimmäisenä.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Polforea
Viestit: 11178
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Onko kukaan kokeillut, mitä MES sanoo 2.4:n ilmamassa-arvoiksi ECUn parametreistä katsellessa, jos MAF ei toimi tai on irti? Sanooko eioota vai tuleeko siihen joku järkevän oloinen (laskennallinen) arvo?
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
palkus
Viestit: 5468
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja palkus »

Rapsuttelin irtoruosteita alatukivarsista takana ja sisälokaritkin ovat pois. Näin jälkeenpäin tuli mieleen, että mitäs se yksi läpipultti kiinnittää? On kohtuullisen märäntynyt mutteri ja aluslaatta siinä.
"puhun niin totta kuin osaan"

Avatar
Sape
Viestit: 1396
Liittynyt: 30 Joulu 2006, 19:46
Car(s): 164 TS
75 TS Turbo
75 3.0 V6 24V
GTV 3.0 V6 24V
Paikkakunta: Oulu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Sape »

Polforea kirjoitti:
09 Loka 2023, 20:21
Onko kukaan kokeillut, mitä MES sanoo 2.4:n ilmamassa-arvoiksi ECUn parametreistä katsellessa, jos MAF ei toimi tai on irti? Sanooko eioota vai tuleeko siihen joku järkevän oloinen (laskennallinen) arvo?
Näytti se jotain laskennallista arvoa vaikka maffin sulake oli palanut.

Avatar
palkus
Viestit: 5468
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja palkus »

palkus kirjoitti:
09 Loka 2023, 21:09
Rapsuttelin irtoruosteita alatukivarsista takana ja sisälokaritkin ovat pois. Näin jälkeenpäin tuli mieleen, että mitäs se yksi läpipultti kiinnittää? On kohtuullisen märäntynyt mutteri ja aluslaatta siinä.
Joo, turvavyön kiinnityshän tuo. Taitaa olla pistehitsatttu tuolla pyöränkotelon puolella tuo mutteri&prikka?
"puhun niin totta kuin osaan"

Avatar
Polforea
Viestit: 11178
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Sape kirjoitti:
10 Loka 2023, 06:13
Näytti se jotain laskennallista arvoa vaikka maffin sulake oli palanut.
Kiitos! Lisätään vielä, että MAF:n sulake on kuskin polven yläpuolella F35, pikkumallinen 7,5A lattasulake ja sen palaminen saattaa aiheutta myös vikakoodin jarrupolkimen poljinkytkimestä. Joten jos 2.4 sanoo vikakoodit MAF:sta ja jarrupolkimen kytkimestä, niin ekana tarkastamaan tuo.

Lisäboonussina se jarrukoodi pysyi poissa niin kauan, kun poljin oli painettuna, jos koodit nollasi poljin painettuna. Koodi kuitenkin palasi heti, kun polkimen nosti.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Stiletto
Viestit: 356
Liittynyt: 08 Elo 2013, 23:49
Car(s): Ar 159 1.9 Jts
Fiat Barchetta
EX AR 147 2.0 TS (pojalla)
EX. AR 156 V6
EX AR 159 2.4 jtdm
Paikkakunta: Kouvola

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Stiletto »

No nii. Mystisiä sähköjä. Sedan malli kyseessä ja pakkivalo ei toiminu. Noh mittailun tuloksena ei tuu jännitettä. Pakkivalon katkaisimen vaihto ja uudet öljyt laatikkoon samalla. Manuaalilootasta tuli ulos 2.2 L automaattiöljyä Laitoin sinne opel palstaa luettuani ( F40 lootahan tos pitäis olla) 3 litraa. No nyt kun laittaa pakin päälle niin palaa se sulake missä esim vakkarikin on F35. Edellinen katkaisija toimi ihan samoin kun toi uusi.Mutta ei polttanu sulaketta. Häh miksi, vaikuttaako öljynmäärä nyt jotenkin? Katkooko pakkikatkaisin jännitettä vai maata?
Muitakin mystisiä vikoja mm. takakontin valo ei toimi. Jännitettä joku 0.5v. Mistä helvetistä se tietää syttyä kun ei näy edes katkaisijaa? Sähkölukostako?
Nää on hienoja vehkeitä. Palautu taas mieleen kolmen vuoden tauon jälkeen 😄 Bonuskysymyksenä vielä: Miks ihmeessä siinä pakkivalon kanssa eli takapaksin kannessa oleva toinen poltin on 21/5w eihän siinä mikään jarruvalo pala? Eikä voikkaan palaa ku ei siihen tuu ku 3 johtoo maa ja sit parkkivalo ja toi peruutusvalo? Eikä siel pohjassakaan oo ku yks läpyskä?
Jos harrastukseen ei mene kaikki rahat, on valittu väärä harrastus!

Avatar
Polforea
Viestit: 11178
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Stiletto kirjoitti:
13 Loka 2023, 13:25
Manuaalilootasta tuli ulos 2.2 L automaattiöljyä Laitoin sinne opel palstaa luettuani ( F40 lootahan tos pitäis olla) 3 litraa.
Profiilin 1.9? M32 siinä minusta pitäsi olla eikä F40
Stiletto kirjoitti:
13 Loka 2023, 13:25
Muitakin mystisiä vikoja mm. takakontin valo ei toimi. Jännitettä joku 0.5v. Mistä helvetistä se tietää syttyä kun ei näy edes katkaisijaa? Sähkölukostako?
Eiköhän se ota tiedon lukkosalvassa olevasta mikrokytkimestä. Samasta, joka kertoo ajotieturille jos kontti on auki. Jos ajotieturi ei kerro että kontti on auki, niin suuntaa katse sinne lukkomekanismin kytkimelle, jos taas ajotieturi tietää homman, suuntaa korjaava katse itse valoon ja sen syöttöön.

Ainakin osaa valoista saa käskyteltyä MESsillä, jolloin on helppo tarkistaa itse valon toiminta.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Maunu
Viestit: 3480
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Onkohan johdot mennyt poikki saranan kohdalta.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Stiletto
Viestit: 356
Liittynyt: 08 Elo 2013, 23:49
Car(s): Ar 159 1.9 Jts
Fiat Barchetta
EX AR 147 2.0 TS (pojalla)
EX. AR 156 V6
EX AR 159 2.4 jtdm
Paikkakunta: Kouvola

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Stiletto »

Maunu kirjoitti:
13 Loka 2023, 15:45
Onkohan johdot mennyt poikki saranan kohdalta.
Joo varmaan. Joku siel oli käynykkin jo ku oli sinisel teipin alla surrattu maajohtoja yhteen .
Ei tosin näkynyt ihan selvää vikaakaan piuhoissa.

Eikö 1.9 bensassa oo F40 ja 2.2 se huonompi M32😱 Mää ku kattelin wyrtin testerillä ni voisin vaikka vannoa et vaiheloota oli F40 koneenkin mielestä?
Onks muuten sedanin takapaksin valo sellain et sen saa painettua pois päältäkin siitä muovilasista? Ainakin se painuu toisesta reunasta ja silloin se ei sulje lampun virtapiiriä.
Toisaalta mul tulee liittimeen vain kaksi karvaa. Mistä sen on tarkoitus maata saada. Molemmista tulee maata vasten 5 v jännitettä .
Elämä on muuttunut hyvin jännäksi alfan myötä.
Jos harrastukseen ei mene kaikki rahat, on valittu väärä harrastus!

Avatar
Aquatica
Viestit: 15027
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Kontin lukossa on KAKSI mikrokytkintä.

Toinen kertoo hälyttimelle/ajokoneelle, että on auki.

Toinen sytyttää kontin valot.

Mun edellisessä Q4ssä hajosi se kytkin joka sytyttää valon, joten vedin johtosarjaan hyppylangan näiden kahden välille.

Polforea oli mukana sähködiagnoosissa ja ihmeteltiin kovasti, miksi lisämaa vaikuttaa toimivuuteen.... Mun vanhan Q4n projektissa saattaa olla jopa kuva ja tiedot tuosta.

Avatar
Polforea
Viestit: 11178
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Stiletto kirjoitti:
13 Loka 2023, 16:40
Eikö 1.9 bensassa oo F40 ja 2.2 se huonompi M32😱 Mää ku kattelin wyrtin testerillä ni voisin vaikka vannoa et vaiheloota oli F40 koneenkin mielestä?
Onhan tuo toki ainakin teoriassa mahdollista, mutta olisi jopa italialaisilta todella hämmentävä ratkaisu laittaa se järeämpi loota hennomman koneen perään.

Kyllä mulle OpenPer niputtaa nuo pikkubensat nimenomaan saman askin pariin:
Kuva

Tuosta ylimmästä kategoriasta löytyy askin numeroksi vain 55556448, eli sen perusteella pitäisi olla 1.9JTS ja 2.2JTS ihan sama aski.
Aquatica kirjoitti:
13 Loka 2023, 17:50
Kontin lukossa on KAKSI mikrokytkintä.
Perskuta, näin se näyttää eLearnikin kertovan:
https://4cardata.info/elearn/939/2/9390 ... /939011618

Jos mikrokytkin osoittautuu rikkinäiseksi, niin mulla on tässä kourassa toimivana (joskin pitkään seisseenä) irroitettu salpayksikkö, saa tulla hakemaan pikkurahalla pois, jos antaa sen rikkinäisen vaihdossa.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15027
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Polforea kirjoitti:
13 Loka 2023, 18:52
Jos mikrokytkin osoittautuu rikkinäiseksi, niin mulla on tässä kourassa toimivana (joskin pitkään seisseenä) irroitettu salpayksikkö, saa tulla hakemaan pikkurahalla pois, jos antaa sen rikkinäisen vaihdossa.
Tai sitten Rane (Tm), toimii.

Tässä vielä tägäys myös Stiletolle, jottei mene ohi - linkki postaukseen, jossa ohitan toisen mikrokytkimen.
Stiletto kirjoitti:
13 Loka 2023, 13:25
Muitakin mystisiä vikoja mm. takakontin valo ei toimi. Jännitettä joku 0.5v. Mistä helvetistä se tietää syttyä kun ei näy edes katkaisijaa? Sähkölukostako?
viewtopic.php?p=641205#p641205

Avatar
palkus
Viestit: 5468
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja palkus »

Mitenkäs nuo kiveniskukalvot on tarkoitus laittaa? Olen kerran laittanut takakaariin ja - oviin ja oli kyllä *erseestä. Uudet orggis kalvot siis on taas hommattuna. Noissahan on se taustapahvi selkeästi muoltoiltu. Onko siis tarkoitettu, että sillä taustalla mallataan asemointi ja siitä sitten paikalleen? Sitten jää kyllä kuplia ja pirusti. Viimeksi laitoin kevyellä saippuavedellä ja aika turaaminen oli, että sai edes jotenkin säädyllisesti.
"puhun niin totta kuin osaan"

Avatar
Macela
Viestit: 2627
Liittynyt: 24 Huhti 2013, 16:56
Car(s): .
'06 Brera 2.2
'01 166 2.5 V6
'99 156 2.5 V6
(ex: GT 3.2, GTV TS, 164 V6)
Paikkakunta: Pori

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Macela »

Pyytääkö toi alkuperänen navisoitin jotai codea jos akun kenkää ottaa irti?

Avatar
Polforea
Viestit: 11178
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Ei pitäisi. Konditionaali on kuitenkin suomen kielen ihanin sijamuoto.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Cromahdus
Viestit: 63
Liittynyt: 30 Elo 2019, 10:59
Car(s): Alfa Romeo 159 2.4 JTDm Sportwagon Q-tronic 2008
Fiat Croma 1.9 Multijet 16v 2006,
Lancia Kappa Berlina 2.4 1995

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Cromahdus »

Mitkähän mahtavat olla 2.4 JTDm automaatissa käynnistyskehän pulttien kiristysmomentti kampiakselin päähän? Onko tuo arvo sama kuin manuaalisakillisella? eLearn ei tunnu tuntevan automaattia ollenkaan eikä netin penkominenkaan ole tuottanut tulosta. Toinen kiinnostava tieto olisi turbiinin kiinnityspulttien momentti samaiseen käynnistyskehään.

Cromahdus
Viestit: 63
Liittynyt: 30 Elo 2019, 10:59
Car(s): Alfa Romeo 159 2.4 JTDm Sportwagon Q-tronic 2008
Fiat Croma 1.9 Multijet 16v 2006,
Lancia Kappa Berlina 2.4 1995

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Cromahdus »

No uusi kaivelu netistä ja volvo-sivuilta löytyi tuon turbiinin pulttien momentti 60 Nm. Enää pitäisi saada varmistus käynnistyskehän kiinnityspulttien momenttiin.

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4856
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Tuntuu että ohjaukseen tullut pieni välys. Rakkaat vaihdoin eikä suoraan tuntunut välystä. Lisäksi ulommat ja sisemmät raidepäät ei ole ollut kauaa. Onko jotain eksoottisempaa paikkaa?
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
mutt
Viestit: 5438
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja mutt »

Alfistipohjoosesta kirjoitti:
31 Loka 2023, 10:49
Tuntuu että ohjaukseen tullut pieni välys. Rakkaat vaihdoin eikä suoraan tuntunut välystä.
Yleensä tuon vaihto auttaa naputukseen, jos on auttaakseen (naputus voi johtua myös omasta virheestä), mutta välyksiin en ole kuullut sen vaikuttavan.

Ohjausvaihteessahan se välys yleensä on, harvemmin menee ohjausakselin niveliä.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4856
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

:-D hups. Täytyy katsoa ohjausvaihde.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
ragazza
Viestit: 304
Liittynyt: 24 Heinä 2009, 21:06
Car(s): Stelvio 2.0 280hp '19, 159 2.4 JTDm '06, 147 2.0 T.S. '08
Paikkakunta: Seinäjoki/Tampere

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja ragazza »

Alfistipohjoosesta kirjoitti:
31 Loka 2023, 10:49
Tuntuu että ohjaukseen tullut pieni välys. Rakkaat vaihdoin eikä suoraan tuntunut välystä. Lisäksi ulommat ja sisemmät raidepäät ei ole ollut kauaa. Onko jotain eksoottisempaa paikkaa?
Minulla on ollut jo pitkään välystä ohjauksessa, pieni kuollut alue keskialueella. Hammastangossa on jokin kiristettävä ruuvi, jolla ohjaustuntumaa saisi säädettyä, mutta sinne ei pääse käsiksi purkamatta kallistuksenvakaajaa (joka oli ihan jumissa). Löysin edullisesti uuden hammastangon ja vaihdettiin tietty samalla raidetangon osat. Mielestäni ei vaikuttanut välykseen ollenkaan. Ehkä ohjaus on hieman smoothimpi, mutta tyhjä alue löytyy edelleen. Uuden hammastangon "kiristysruuviin" ei koskettu.

Ranttall
Viestit: 220
Liittynyt: 24 Joulu 2011, 20:51
Car(s): Volvo S80 D5 AWD -09 Executive
Ex: Alfa Romeo 159 2.4 JTDm Q-Tronic -07, Alfa Romeo 159 2.2 JTS -06, Alfa Romeo GT 2.0 JTS -04 Selespeed, Alfa Romeo 156 2.0 TS -00
Paikkakunta: Lahti

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Ranttall »

Ja taas alkoi 159 temppuilemaan. Aiemmin tuli ongelma, että starttaus kesti silloin tällöin noin viisi sekuntia. Useimmiten käynnistyi kuitenkin normaalisti. Tänään sitten startti sahasi noin kymmenen sekuntia ennen kuin auto hörähti käyntiin ja mittaristossa kävi ilmoitus "anti pollution filter clogged". Nopealla Googlauksella dpf olisi tukossa, mutta toisaalta vaikea uskoa, kun autolla ajetaan viikottain 130 km suuntaansa maantietä.

Vaatiikohan ihan dpf:n irroituksen ja putsauksen vai jotain vielä isompaa ja kalliimpaa remppaa?

Auto siis 2.4 JTDm.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15027
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Kokeile pakkopolttoa. Se saattaa tehdä tempun, tai sitten ei.
MES:llä onnistuu...

Nyt kun on lunta maassa, voisi omaankin kokeilla kun palamista ei tarvitse pelätä :D

Avatar
Polforea
Viestit: 11178
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Onko 200 vai 210hp versio?

Kannattaa katsoa MESsillä, millaisia polttovälejä viime aikoina on pidellyt. Mm. vuotava suutin alkaa tukkia DPF:ää ikävästi, samaan pystyy myös mm. MAF-vika. MAF-vika saattaa myös oireilla niin, että tuo ilmoitus pölähtää tauluun yllättäen ja pyytämättä, jos purkki pitäisi polttaa puhtaaksi mutta sitä ei MAF-vian takia tule tehtyä.

Meillä tuo, jossa pari suutinta vuoti, ei enää juurikaan herjaile, mutta polttaa toki yhä melko tiuhaan.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Ranttall
Viestit: 220
Liittynyt: 24 Joulu 2011, 20:51
Car(s): Volvo S80 D5 AWD -09 Executive
Ex: Alfa Romeo 159 2.4 JTDm Q-Tronic -07, Alfa Romeo 159 2.2 JTS -06, Alfa Romeo GT 2.0 JTS -04 Selespeed, Alfa Romeo 156 2.0 TS -00
Paikkakunta: Lahti

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Ranttall »

200 heppanen versio kyseessä.

Itseltä ei MESsiä löydy, joten taitaa mennä korjaamohommiksi ellei ajaminen motarilla isoilla kierroksilla auta. :drinking:

Avatar
Aquatica
Viestit: 15027
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Kyllä siitä Hämeisemmästäkin maasta löytyy monta MES:iläistä. Ja jos satut joskus itäänpäin, niin Savossa onnistuu myös. Taitaa olla aika moni vaan lähempänä :lol:

Vastaa Viestiin