166 3.2 ongelmia
Valvoja: Moderators
-
- Viestit: 1567
- Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
- Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004
166 3.2 ongelmia
Nyt tarvitaan apuja fiksummilta.
Ostin pitkään toivomani 166 3.2:n pari kuukautta sitten, jossa tyhjäkäynti oli hieman huono, vikakoodeja oli vain tallessa p0303. Ajattelin että siinä voisi olla jako hieman pielessä ja tulisi kuntoon hihnanvaihdossa. Vaihdoin kuitenkin kaikki tulpat ja puolan 3.sylinteriin ja vikaa ei tullut uudestaan.
Hihnanvaihdossa selvisi, että 3.sylinterin puristukset olivat vain n.7 ja lopulta selvisi, että venttiilit vuosivat karstoittumisesta johtuen. Molemmat kannet käytettiin koneistamolla ja tämän jälkeen kaikki oli ok. Korjaamolta lähtiessä tyhjäkäynti oli vielä hieman epänormaali, mutta ajattelin sen tasoittuvan kun ajan koneen lämpimäksi. Kierroksilla auto toimii kuitenkin mahtavasti ja voimaa on. Parin päivän ajelun jälkeen kuitenkin kotipihalle saapuessa moottorin vikavalo syttyi ja vikakoodeina olivat otsikon 300,301,302 ja 303.
Korjaamo siirsi tulpat ja puolat kannesta toiseen ja avasivat venttiilikannet ja katsoivat että jako olisi kohdallaan(tämä minun toiveesta). Testasivat myös suuttimet. Kaikki kuulemma ok mutta edelleen tulevat samat vikakoodit. Tässä vaiheessa nostivat kädet ylös.
KYSYMYS: Voiko tässä tapauksessa olla kuitenkaan muuta vikaa kuin että jako heittää edelleen vaikka se on tarkistettu? Tässä topikissa samanlaista ongelmaa viewtopic.php?f=1&t=37349
Eli pitäisikö viedä johonkin merkkiliikkeeseen tarkastettavaksi?
Ostin pitkään toivomani 166 3.2:n pari kuukautta sitten, jossa tyhjäkäynti oli hieman huono, vikakoodeja oli vain tallessa p0303. Ajattelin että siinä voisi olla jako hieman pielessä ja tulisi kuntoon hihnanvaihdossa. Vaihdoin kuitenkin kaikki tulpat ja puolan 3.sylinteriin ja vikaa ei tullut uudestaan.
Hihnanvaihdossa selvisi, että 3.sylinterin puristukset olivat vain n.7 ja lopulta selvisi, että venttiilit vuosivat karstoittumisesta johtuen. Molemmat kannet käytettiin koneistamolla ja tämän jälkeen kaikki oli ok. Korjaamolta lähtiessä tyhjäkäynti oli vielä hieman epänormaali, mutta ajattelin sen tasoittuvan kun ajan koneen lämpimäksi. Kierroksilla auto toimii kuitenkin mahtavasti ja voimaa on. Parin päivän ajelun jälkeen kuitenkin kotipihalle saapuessa moottorin vikavalo syttyi ja vikakoodeina olivat otsikon 300,301,302 ja 303.
Korjaamo siirsi tulpat ja puolat kannesta toiseen ja avasivat venttiilikannet ja katsoivat että jako olisi kohdallaan(tämä minun toiveesta). Testasivat myös suuttimet. Kaikki kuulemma ok mutta edelleen tulevat samat vikakoodit. Tässä vaiheessa nostivat kädet ylös.
KYSYMYS: Voiko tässä tapauksessa olla kuitenkaan muuta vikaa kuin että jako heittää edelleen vaikka se on tarkistettu? Tässä topikissa samanlaista ongelmaa viewtopic.php?f=1&t=37349
Eli pitäisikö viedä johonkin merkkiliikkeeseen tarkastettavaksi?
Viimeksi muokannut jmi, 09 Marras 2023, 21:12. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- karila
- Viestit: 1183
- Liittynyt: 28 Helmi 2011, 15:07
- Car(s): Giulia Veloce Q4 benzina 2020
Giulia 1600 Super Biscione 1970 - Paikkakunta: Turku
Re: Busso P0300,301,302,303
Voisis olla ihan hyvä asia viedä tarkistettavaksi. Second opinion. Itselle se olisi itsestään selvää koska en osaa itse.
Tuohon GT 3.2 topikkiin viitaten: eikö jako tarkisteta aina samalla tavalla, samanlaisia työkaluja käyttäen jolloin se on kohdallaan ? Kun luin tuon topikin, niin jakoa tarkistettin, mutta kuitenkin oli pielessä ennen viimeistä huoltoa.
Tuohon GT 3.2 topikkiin viitaten: eikö jako tarkisteta aina samalla tavalla, samanlaisia työkaluja käyttäen jolloin se on kohdallaan ? Kun luin tuon topikin, niin jakoa tarkistettin, mutta kuitenkin oli pielessä ennen viimeistä huoltoa.
- Kari
- mattijus
- Viestit: 5283
- Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
- Car(s): harmaa tojota
sininen mersu - Paikkakunta: Kalukylä
Re: Busso P0300,301,302,303
Luonnollisestikin voi olla muutakin vikaa, ei kuitenkaan kovin todennäköistä.jmi kirjoitti: ↑26 Loka 2023, 16:37KYSYMYS: Voiko tässä tapauksessa olla kuitenkaan muuta vikaa kuin että jako heittää edelleen vaikka se on tarkistettu? Tässä topikissa samanlaista ongelmaa viewtopic.php?f=1&t=37349
VMP
- Aquatica
- Viestit: 15107
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Nyxät:
Saparo Outback 2.0 Boxer diesel '11
Citruen C5 1.8 16v '02
Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99 - Paikkakunta: Mikkeli
Re: Busso P0300,301,302,303
Täällä foorumilla ollut puhetta näistä useampaan otteeseen, konsensus lienee "laadukkaillakin lukkopaloilla jako voi mennä pieleen, ilman niitä melkein varmasti meneekin".
Jotkut kyllä sanoo saaneensa koneen niputettua oikeaan jakoon ilman lukkopalojakin, että kai sekin sitten on mahdollista myös näissä uudemmissa Bussoissa? En tiiä. Itse en ainakaan uskaltaisi
- fahlsjy
- Viestit: 1737
- Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
- Car(s): Ei Alfaa tällä hetkellä...
Mini Cooper Electric Maximise/XL
Jaguar XKRR convertible - Paikkakunta: Järvenpää
Re: Busso P0300,301,302,303
Koska säädettävät nokkapyörät niin pakko käyttää lukkopaloja jos nokkapyörien pultit avaa. Onnistuu tietty merkit tehden jos ei avaa nokkapyörien pultteja, aikas kikkailua kyllä tuolleeen.
Lukkopaloista sen verran että itse tilasin aikanaan camskillistä briteistä palat ja niistä oli yksi koneistettu pieleen Hiukan aihetti hämmennystä kun jako oli aina pielessä vaikka kuinka tarkasti teki.... tuskin olen ainoa kenellä poskelleen koneistettu sarja oli.
Lukkopaloista sen verran että itse tilasin aikanaan camskillistä briteistä palat ja niistä oli yksi koneistettu pieleen Hiukan aihetti hämmennystä kun jako oli aina pielessä vaikka kuinka tarkasti teki.... tuskin olen ainoa kenellä poskelleen koneistettu sarja oli.
-
- Viestit: 1567
- Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
- Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004
Re: Busso P0300,301,302,303
Niin tuossahan on ollut kaikki nokka-akselit yms. irti koska kaikki pakoventtiilit putsattiin. Aika varattu parin viikon päähän.
Tuossa liittämässäni ketjussa nimim. "Seppo" kertoili että kyseinen vikakoodisarja juuri kertoisi siitä että nokka-akselin ja kampiakselin suhteessa on eroavaisuutta eli jako olisi pielessä.
Osaako joku sanoa, onko tuosta pienestä jaon heitosta mitään haittaa koneelle, katalysaattorille?
Tuossa liittämässäni ketjussa nimim. "Seppo" kertoili että kyseinen vikakoodisarja juuri kertoisi siitä että nokka-akselin ja kampiakselin suhteessa on eroavaisuutta eli jako olisi pielessä.
Osaako joku sanoa, onko tuosta pienestä jaon heitosta mitään haittaa koneelle, katalysaattorille?
- Keltsi
- Viestit: 1869
- Liittynyt: 14 Kesä 2004, 21:33
- Car(s): 155 Q4, 156 2.4 JTD 10V, 156 GTA, 164 TB, 1666 3.0, B5 Qt
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: Busso P0300,301,302,303
Tämä ei nyt suoranaisesti liity ko. vikakoodeihin, mutta itse taistelin juuri 1,5kk oman 166 3.0:n kanssa. Vaihdoin tuohon itse jakohihnan vuosi sitten keväällä (käyttämilläni lukkopaloilla on 156 2,5 CF2 tehty onnistuneesti) Viime syksynä kuuntelin tyhjäkäynnin huonontuneen ja vikakoodeja oli satunnaiset misfiret sylintereissä 1, 2 ja 3, ei mitään kampiakselin ja nokan kulma erosta. Vika kuitenkin sopi pelottavan hyvin perinteiseen jakopielessä/väärät lukkopalat kuvaukseen, joten keväällä käytin venakopat irti ja tarkastin jaon nokka-akseleiden päässä olevista urista. Suurin heitto oli kynnen paksuuden verran, joten ei muuta kuin ajoon.
Tyhjäkäynti oli yhä erikoinen ja satunnaisesti tuli nuo vikakoodit, mutta vikavalo ei syttynyt. Katsastuksen lähestyessä vaihdoin uudet tulpat ja samalla vaihdoin puolat edestä taakse, jotta näkisi siirtyisikö vikakoodit sylintereihin 4, 5 ja 6, ei siirtyneet. Samalla kävin vielä kerran läpi mahdolliset imuvuodot, mutta mitään ei tälläkään kerralla löytynyt.
Kesällä erään pidemmän ajorupeaman jälkeen koneesta katosi yksi pytty pois pelistä ja onnuin 1666:n tallin uumeniin. Nyt oli tarkoituksena käydä jako huolellisesti läpi ajan kanssa. Tällä kerralla hain kanssa harrastajalta toimiviksi tiedetyt lukkopalat lainaan, lisäksi käytin vielä noita edellisen remontin sekä 3.2:n lukkopaloja verrokkeina. Pieniä eroja noissa kaikissa lukkopaloissa oli, mutta ei mitään suurempaa (pl. 3.2 imunokkien palat)
Toiveikkaana kone nippuun ja vääntämään avaimesta, lopputuloksella että kone pyörii startilla normaalisti, muttei käynnisty... MES kiinni ja sieltähän on suuttimet hukassa Suuttimen liittimestä mitattuna jännite ok, WTF? Tökkäsin sitten GTA:n suuttimet liittimiin kiinni ja sama lopputulos, lopulta vaihdoin koneen johtosarjan GTA:sta ja vieläkin oli suuttimet hukassa ECU paskana? Kokeilin vielä GTA:n ECUa, mutta sehän ei mene proseduurissa suuttimien testaukseen saakka, kun ajonesto on päällä.
Tässä vaiheessa älysin mitata suuttimille ja puolille tuleavan jännitteen korin johtosarjan liittimestä ja sine ei tullutkaan plussaa. Hyppyjohdolla testaamalla suuttimet löytyivät ja vikakoodit poistuivat ja konekin lähti käyntiin. Tyhjäkäynti oli kuitenkin melko matalalla koneen lämmettyä (n. 750 rpm, kun pyynti oli 930rpm) Lambdojen käyriä katsellessa näytti anturit reagoivan hitaanlaisesti ja niiden reagoidessa tyhjäkäyntikin kuulosti paremmalta. Seuraavaksi uudet etummaiset Lambdat tilaukseen ja ihmettelemään puuttuvaan plussaa... Vaihtoehtoina oli sulake, ohjausrele ja ECU, näistä syylliseksi paljastui sulake, onneksi! Se vaan ei ollut palanut vaan murtunut poikki, eli tärinässä toimi tai ei toiminut... Suuremmalla virrankulutuksella yhteys pätki, kone kävi laihalla ja siksi se antoi vikakoodeja 1, 2 ja 3 sylintereiden misfireistä!
Lambdojen saavuttua vaihdoin ne (on muuten kiva vaihtaa tuo 1-3-sylintereiden antur) ja jälleen kone käymään. Nyt se kävi lämpimänä pyydettyä 930rpm, mutta yhä satunnaisesti se hiukan niiasi hetkellisesti. Onneksi silloin oli vielä etummaisten puolien suojakansi irti, niin satuin kuulemaan 4:n puolan lyövän läpi. GTA:sta uusi puola tilalla ja vihdoin 1666 kävi nätisti kuten Busson kuuluukin
Kuten tämä tapaus osoittaa, pielessä olevalla jaolla pelotellaan ihan aiheesta, mutta on siellä myös muita vikamahdollisuuksia olemassa. Mulla vaan oli useampia samaan vikaan viittaavia yhtaikaa päällä ja niiden selättäminen oli melkoinen urakka.
Tyhjäkäynti oli yhä erikoinen ja satunnaisesti tuli nuo vikakoodit, mutta vikavalo ei syttynyt. Katsastuksen lähestyessä vaihdoin uudet tulpat ja samalla vaihdoin puolat edestä taakse, jotta näkisi siirtyisikö vikakoodit sylintereihin 4, 5 ja 6, ei siirtyneet. Samalla kävin vielä kerran läpi mahdolliset imuvuodot, mutta mitään ei tälläkään kerralla löytynyt.
Kesällä erään pidemmän ajorupeaman jälkeen koneesta katosi yksi pytty pois pelistä ja onnuin 1666:n tallin uumeniin. Nyt oli tarkoituksena käydä jako huolellisesti läpi ajan kanssa. Tällä kerralla hain kanssa harrastajalta toimiviksi tiedetyt lukkopalat lainaan, lisäksi käytin vielä noita edellisen remontin sekä 3.2:n lukkopaloja verrokkeina. Pieniä eroja noissa kaikissa lukkopaloissa oli, mutta ei mitään suurempaa (pl. 3.2 imunokkien palat)
Toiveikkaana kone nippuun ja vääntämään avaimesta, lopputuloksella että kone pyörii startilla normaalisti, muttei käynnisty... MES kiinni ja sieltähän on suuttimet hukassa Suuttimen liittimestä mitattuna jännite ok, WTF? Tökkäsin sitten GTA:n suuttimet liittimiin kiinni ja sama lopputulos, lopulta vaihdoin koneen johtosarjan GTA:sta ja vieläkin oli suuttimet hukassa ECU paskana? Kokeilin vielä GTA:n ECUa, mutta sehän ei mene proseduurissa suuttimien testaukseen saakka, kun ajonesto on päällä.
Tässä vaiheessa älysin mitata suuttimille ja puolille tuleavan jännitteen korin johtosarjan liittimestä ja sine ei tullutkaan plussaa. Hyppyjohdolla testaamalla suuttimet löytyivät ja vikakoodit poistuivat ja konekin lähti käyntiin. Tyhjäkäynti oli kuitenkin melko matalalla koneen lämmettyä (n. 750 rpm, kun pyynti oli 930rpm) Lambdojen käyriä katsellessa näytti anturit reagoivan hitaanlaisesti ja niiden reagoidessa tyhjäkäyntikin kuulosti paremmalta. Seuraavaksi uudet etummaiset Lambdat tilaukseen ja ihmettelemään puuttuvaan plussaa... Vaihtoehtoina oli sulake, ohjausrele ja ECU, näistä syylliseksi paljastui sulake, onneksi! Se vaan ei ollut palanut vaan murtunut poikki, eli tärinässä toimi tai ei toiminut... Suuremmalla virrankulutuksella yhteys pätki, kone kävi laihalla ja siksi se antoi vikakoodeja 1, 2 ja 3 sylintereiden misfireistä!
Lambdojen saavuttua vaihdoin ne (on muuten kiva vaihtaa tuo 1-3-sylintereiden antur) ja jälleen kone käymään. Nyt se kävi lämpimänä pyydettyä 930rpm, mutta yhä satunnaisesti se hiukan niiasi hetkellisesti. Onneksi silloin oli vielä etummaisten puolien suojakansi irti, niin satuin kuulemaan 4:n puolan lyövän läpi. GTA:sta uusi puola tilalla ja vihdoin 1666 kävi nätisti kuten Busson kuuluukin
Kuten tämä tapaus osoittaa, pielessä olevalla jaolla pelotellaan ihan aiheesta, mutta on siellä myös muita vikamahdollisuuksia olemassa. Mulla vaan oli useampia samaan vikaan viittaavia yhtaikaa päällä ja niiden selättäminen oli melkoinen urakka.
"No smoke => no power => no hope"
-
- Viestit: 1567
- Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
- Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004
Re: Busso P0300,301,302,303
Mielenkiintoista, viitsitkö sanoa missä kyseinen sulake on? Voisin varmuudeksi senkin vielä vaihtaa/tarkastaa. Onhan mahdollista myös että korjaamolla on jotain rikottu vahingossa.Keltsi kirjoitti: ↑27 Loka 2023, 16:25Tämä ei nyt suoranaisesti liity ko. vikakoodeihin, mutta itse taistelin juuri 1,5kk oman 166 3.0:n kanssa. Vaihdoin tuohon itse jakohihnan vuosi sitten keväällä (käyttämilläni lukkopaloilla on 156 2,5 CF2 tehty onnistuneesti) Viime syksynä kuuntelin tyhjäkäynnin huonontuneen ja vikakoodeja oli satunnaiset misfiret sylintereissä 1, 2 ja 3, ei mitään kampiakselin ja nokan kulma erosta. Vika kuitenkin sopi pelottavan hyvin perinteiseen jakopielessä/väärät lukkopalat kuvaukseen, joten keväällä käytin venakopat irti ja tarkastin jaon nokka-akseleiden päässä olevista urista. Suurin heitto oli kynnen paksuuden verran, joten ei muuta kuin ajoon.
Tyhjäkäynti oli yhä erikoinen ja satunnaisesti tuli nuo vikakoodit, mutta vikavalo ei syttynyt. Katsastuksen lähestyessä vaihdoin uudet tulpat ja samalla vaihdoin puolat edestä taakse, jotta näkisi siirtyisikö vikakoodit sylintereihin 4, 5 ja 6, ei siirtyneet. Samalla kävin vielä kerran läpi mahdolliset imuvuodot, mutta mitään ei tälläkään kerralla löytynyt.
Kesällä erään pidemmän ajorupeaman jälkeen koneesta katosi yksi pytty pois pelistä ja onnuin 1666:n tallin uumeniin. Nyt oli tarkoituksena käydä jako huolellisesti läpi ajan kanssa. Tällä kerralla hain kanssa harrastajalta toimiviksi tiedetyt lukkopalat lainaan, lisäksi käytin vielä noita edellisen remontin sekä 3.2:n lukkopaloja verrokkeina. Pieniä eroja noissa kaikissa lukkopaloissa oli, mutta ei mitään suurempaa (pl. 3.2 imunokkien palat)
Toiveikkaana kone nippuun ja vääntämään avaimesta, lopputuloksella että kone pyörii startilla normaalisti, muttei käynnisty... MES kiinni ja sieltähän on suuttimet hukassa Suuttimen liittimestä mitattuna jännite ok, WTF? Tökkäsin sitten GTA:n suuttimet liittimiin kiinni ja sama lopputulos, lopulta vaihdoin koneen johtosarjan GTA:sta ja vieläkin oli suuttimet hukassa ECU paskana? Kokeilin vielä GTA:n ECUa, mutta sehän ei mene proseduurissa suuttimien testaukseen saakka, kun ajonesto on päällä.
Tässä vaiheessa älysin mitata suuttimille ja puolille tuleavan jännitteen korin johtosarjan liittimestä ja sine ei tullutkaan plussaa. Hyppyjohdolla testaamalla suuttimet löytyivät ja vikakoodit poistuivat ja konekin lähti käyntiin. Tyhjäkäynti oli kuitenkin melko matalalla koneen lämmettyä (n. 750 rpm, kun pyynti oli 930rpm) Lambdojen käyriä katsellessa näytti anturit reagoivan hitaanlaisesti ja niiden reagoidessa tyhjäkäyntikin kuulosti paremmalta. Seuraavaksi uudet etummaiset Lambdat tilaukseen ja ihmettelemään puuttuvaan plussaa... Vaihtoehtoina oli sulake, ohjausrele ja ECU, näistä syylliseksi paljastui sulake, onneksi! Se vaan ei ollut palanut vaan murtunut poikki, eli tärinässä toimi tai ei toiminut... Suuremmalla virrankulutuksella yhteys pätki, kone kävi laihalla ja siksi se antoi vikakoodeja 1, 2 ja 3 sylintereiden misfireistä!
Lambdojen saavuttua vaihdoin ne (on muuten kiva vaihtaa tuo 1-3-sylintereiden antur) ja jälleen kone käymään. Nyt se kävi lämpimänä pyydettyä 930rpm, mutta yhä satunnaisesti se hiukan niiasi hetkellisesti. Onneksi silloin oli vielä etummaisten puolien suojakansi irti, niin satuin kuulemaan 4:n puolan lyövän läpi. GTA:sta uusi puola tilalla ja vihdoin 1666 kävi nätisti kuten Busson kuuluukin
Kuten tämä tapaus osoittaa, pielessä olevalla jaolla pelotellaan ihan aiheesta, mutta on siellä myös muita vikamahdollisuuksia olemassa. Mulla vaan oli useampia samaan vikaan viittaavia yhtaikaa päällä ja niiden selättäminen oli melkoinen urakka.
- Keltsi
- Viestit: 1869
- Liittynyt: 14 Kesä 2004, 21:33
- Car(s): 155 Q4, 156 2.4 JTD 10V, 156 GTA, 164 TB, 1666 3.0, B5 Qt
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: Busso P0300,301,302,303
Se oli konehuoneen sulake taulussa mini 10A, olisiko ollut etummaisen rivin (5 sulaketta) keskimmäinen? Voin katsoa tarkemmin viikonloppuna.
Kannattaa myös käydä ilmavuodot läpi huolellisesti.
EDIT 2: Siinä rivissä on 4 + 2 sulaketta, suuttimien sulake on numero 20 (10A)
Kannattaa myös käydä ilmavuodot läpi huolellisesti.
EDIT 2: Siinä rivissä on 4 + 2 sulaketta, suuttimien sulake on numero 20 (10A)
Viimeksi muokannut Keltsi, 08 Marras 2023, 12:38. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"No smoke => no power => no hope"
-
- Viestit: 1567
- Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
- Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004
Re: Busso P0300,301,302,303
No niin, tänään auto jäi kaupan pihalle, starttaa mutta ei lähde käyntiin. Vikakoodeina kaikkien suuttimien vikakoodit. Kävin suuttimien sulakkeet läpi, kaikki ehjiä. Ohjekirja näytti että sulakkeita/releitä olisi siellä raitisilmasuodattimen lähellä, mutta en siellä mitään sellaista boxia nähnyt. Konehuoneessa kuskin puolella on releitä/sulakkeita, bensapumpun releen paikkaa vaihdoin mutta ei apuja. Hinurilla (ekaa kertaa 23.v aikana) merkkikorjaamon pihalle. Kaikki ongelmat alkoivat jakohihnan vaihdon jälkeen. Veikkauksia missä vika?
- Keltsi
- Viestit: 1869
- Liittynyt: 14 Kesä 2004, 21:33
- Car(s): 155 Q4, 156 2.4 JTD 10V, 156 GTA, 164 TB, 1666 3.0, B5 Qt
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: Busso P0300,301,302,303
Ei tuohon mitään helppoa konstia ole heittää, järjestelmällisesti vaan kohta kohdalta tutkimaan...
Tarkasta nyt ensin, että ECUn luona on se maapiuha kiinni, samoin että termarikopan luona olevat maapiuhat ovat ehjiä.
Sitten plenumi sivuun, ECU irti plenumista, ECUn maadoittaminen ja johdot suuttimilta sekä puolilta irti ja sitten mittaamaan tuleeko virrat päällä kaikille liittimille plussa. Jos ei, niin koneen johtosarjan iso liitin auki ja katsoo, että kaikki pinnit on ok. sen jälkeen testaa piipparilla onko johtosarjan plus-pinnistä yhteys jokaiseen suuttimen ja puolan liittimiin. Mikäli nämä on kunnossa, voi vielä askarrella hyppyjohdot tuon ison liittimen välille (tekee vielä plus-johtoon yhden liitoksen väliin) ja syöttää sulakkeellisella hyppyjohdolla plussan suoraan ECU:lle ja katsoa katoaako vikakoodit. Tuosta plus-johdossa olevasta liitoksesta pääsee myös katsomaan tuleeko korin suunnasta plussa...
Nämä kaikki sitten omalla vastuulla, kerron tässä vain kuinka itse noita selvittelin omastani. Noi tekemäni hyppyjohdot joutavat kyllä tarvittaessa lainaan.
Tarkasta nyt ensin, että ECUn luona on se maapiuha kiinni, samoin että termarikopan luona olevat maapiuhat ovat ehjiä.
Sitten plenumi sivuun, ECU irti plenumista, ECUn maadoittaminen ja johdot suuttimilta sekä puolilta irti ja sitten mittaamaan tuleeko virrat päällä kaikille liittimille plussa. Jos ei, niin koneen johtosarjan iso liitin auki ja katsoo, että kaikki pinnit on ok. sen jälkeen testaa piipparilla onko johtosarjan plus-pinnistä yhteys jokaiseen suuttimen ja puolan liittimiin. Mikäli nämä on kunnossa, voi vielä askarrella hyppyjohdot tuon ison liittimen välille (tekee vielä plus-johtoon yhden liitoksen väliin) ja syöttää sulakkeellisella hyppyjohdolla plussan suoraan ECU:lle ja katsoa katoaako vikakoodit. Tuosta plus-johdossa olevasta liitoksesta pääsee myös katsomaan tuleeko korin suunnasta plussa...
Nämä kaikki sitten omalla vastuulla, kerron tässä vain kuinka itse noita selvittelin omastani. Noi tekemäni hyppyjohdot joutavat kyllä tarvittaessa lainaan.
"No smoke => no power => no hope"
-
- Viestit: 1567
- Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
- Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004
Re: Busso P0300,301,302,303
Pilkkopimeän kaupan pihalla ainut ratkaisu oli hinaus merkkikorjaamoon. Saavat siellä selvittää mistä vika tuli. Onko sinulla releitä/sulakkeita siellä raitisilmasuodattimen lähellä? Ohjekirjan mukaan siellä olisi, mutta en kyllä mitään kantta siellä nähnyt.Keltsi kirjoitti: ↑06 Marras 2023, 15:10Ei tuohon mitään helppoa konstia ole heittää, järjestelmällisesti vaan kohta kohdalta tutkimaan...
Tarkasta nyt ensin, että ECUn luona on se maapiuha kiinni, samoin että termarikopan luona olevat maapiuhat ovat ehjiä.
Sitten plenumi sivuun, ECU irti plenumista, ECUn maadoittaminen ja johdot suuttimilta sekä puolilta irti ja sitten mittaamaan tuleeko virrat päällä kaikille liittimille plussa. Jos ei, niin koneen johtosarjan iso liitin auki ja katsoo, että kaikki pinnit on ok. sen jälkeen testaa piipparilla onko johtosarjan plus-pinnistä yhteys jokaiseen suuttimen ja puolan liittimiin. Mikäli nämä on kunnossa, voi vielä askarrella hyppyjohdot tuon ison liittimen välille (tekee vielä plus-johtoon yhden liitoksen väliin) ja syöttää sulakkeellisella hyppyjohdolla plussan suoraan ECU:lle ja katsoa katoaako vikakoodit. Tuosta plus-johdossa olevasta liitoksesta pääsee myös katsomaan tuleeko korin suunnasta plussa...
Nämä kaikki sitten omalla vastuulla, kerron tässä vain kuinka itse noita selvittelin omastani. Noi tekemäni hyppyjohdot joutavat kyllä tarvittaessa lainaan.
- Keltsi
- Viestit: 1869
- Liittynyt: 14 Kesä 2004, 21:33
- Car(s): 155 Q4, 156 2.4 JTD 10V, 156 GTA, 164 TB, 1666 3.0, B5 Qt
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: Busso P0300,301,302,303
Itse en ohjekirjasta noita releiden sijainteja edes katsonut, kun vika löytyi sulakkeesta. Fl ja pre-FL mallien sähköt eroavat toisistaan, eikä pre-FL mallin korjausmanuaalista ollut tässä kohtaa mitään iloa.
Jossain tuossa sulakkeen jälkeen pitää kuitenkin olla rele jota ECU ohjaa, mutta sen sijaintia en tiedä. Jos ehtoolla ei pahemmin sada, niin voin käydä katomassa löytäisinkö ko. releen.
Jossain tuossa sulakkeen jälkeen pitää kuitenkin olla rele jota ECU ohjaa, mutta sen sijaintia en tiedä. Jos ehtoolla ei pahemmin sada, niin voin käydä katomassa löytäisinkö ko. releen.
"No smoke => no power => no hope"
- Keltsi
- Viestit: 1869
- Liittynyt: 14 Kesä 2004, 21:33
- Car(s): 155 Q4, 156 2.4 JTD 10V, 156 GTA, 164 TB, 1666 3.0, B5 Qt
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: Busso P0300,301,302,303
Ei apparin jalkatilasta löytynyt mitään releitä eikä owners manualista ollut mitä viittausta moiseen. Sulakkeita ja releitä on kolmessa lokaatiossa: konehuoneessa ilmanputsarin vieressä, kuskin jalkatilassa sekä takakontin oikeassa reunassa. Ruiskun sulakkeita on vain kahdessa ensimmäisessä.
Lisäsin kolme kuvaa manuskasta albumiin:
Konehuoneen sulake rasia: https://photos.app.goo.gl/yW4wV5hFtK4fcCGz7
Jalkatilan sulakerasia: https://photos.app.goo.gl/EeUBAx39bcr5otMT9
Sulakkeiden sijainnit (ECUlle sulakkeet 16, 20, 21 ja 22): https://photos.app.goo.gl/L7RHhyXzZr9Q1wQX6
EDIT: Korjattu kuvien linkit
Lisäsin kolme kuvaa manuskasta albumiin:
Konehuoneen sulake rasia: https://photos.app.goo.gl/yW4wV5hFtK4fcCGz7
Jalkatilan sulakerasia: https://photos.app.goo.gl/EeUBAx39bcr5otMT9
Sulakkeiden sijainnit (ECUlle sulakkeet 16, 20, 21 ja 22): https://photos.app.goo.gl/L7RHhyXzZr9Q1wQX6
EDIT: Korjattu kuvien linkit
Viimeksi muokannut Keltsi, 08 Marras 2023, 12:33. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"No smoke => no power => no hope"
- Polforea
- Viestit: 11492
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Busso P0300,301,302,303
Myöskään eLearnin sähkökuvat eivät kerro mikä rele on kyseessä.
Helppoa on kuitenkin ottaa yhdeltä suuttimelta johto irti, laittaa autoon virta päälle ja jännitemittarilla mitata koria vasten, kumpi napa on +. Suuttimet kun tuppaa olemaan maaohjattuja, niin +12V tullee aina kun sytytysvirta on päällä. Sitten mittarin ollessa kiinni pyöräyttää starttia, niin jos jännite ei kauhiasti dippaa (joku 9-10V on vielä ihan ok, koska se itse startti hörppää sähköä isosti) niin suutinten sähkönsyötön pitäisi olla ihan ok.
Helppoa on kuitenkin ottaa yhdeltä suuttimelta johto irti, laittaa autoon virta päälle ja jännitemittarilla mitata koria vasten, kumpi napa on +. Suuttimet kun tuppaa olemaan maaohjattuja, niin +12V tullee aina kun sytytysvirta on päällä. Sitten mittarin ollessa kiinni pyöräyttää starttia, niin jos jännite ei kauhiasti dippaa (joku 9-10V on vielä ihan ok, koska se itse startti hörppää sähköä isosti) niin suutinten sähkönsyötön pitäisi olla ihan ok.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
-
- Viestit: 1567
- Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
- Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004
Re: Busso P0300,301,302,303
Mulle ei vielä selvinnyt että missä sulakkeessa oli vika?Keltsi kirjoitti: ↑27 Loka 2023, 20:53Se oli konehuoneen sulake taulussa mini 10A, olisiko ollut etummaisen rivin (5 sulaketta) keskimmäinen? Voin katsoa tarkemmin viikonloppuna.
Kannattaa myös käydä ilmavuodot läpi huolellisesti.
EDIT: Siinä rivissä on 4 + 2 sulaketta, suuttimien sulake on numero 17 (10A)
https://fusesdiagram.com/alfa-romeo/fus ... o-166.html
Tämän sivuston mukaan konehuoneen sulake 17 on Additional heater 20A
- Keltsi
- Viestit: 1869
- Liittynyt: 14 Kesä 2004, 21:33
- Car(s): 155 Q4, 156 2.4 JTD 10V, 156 GTA, 164 TB, 1666 3.0, B5 Qt
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: Busso P0300,301,302,303
Mistäköhän nappasin tuon numeron 17 Kenkkuillut sulake oli siis numero 20...
"No smoke => no power => no hope"
-
- Viestit: 1567
- Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
- Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004
Re: Busso P0300,301,302,303
Myös minun autossa sulake 20 oli murtunut eli taitaa vanhemmiten katketa. Nro 17 olit löytänyt sulakerasiasta jossa sulakkeen 20 kohdalla lukee f17. Kiitos Keltsi avusta kuitenkin vaikka itse en vikaa ehtinyt löytää ennen korjaamoa.
Vastoinkäymisten jatkuessa hinausauto oli rikkonut ksenonin korkeussäädön laittaessa koukut takapäähän molemmille puolille. Johto,tanko sekä säätimen korvake rikki.
- Keltsi
- Viestit: 1869
- Liittynyt: 14 Kesä 2004, 21:33
- Car(s): 155 Q4, 156 2.4 JTD 10V, 156 GTA, 164 TB, 1666 3.0, B5 Qt
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: 166 3.2 ongelmia
Tuo sulakerasian f17 merkintä selittää sekaannuksen, hyvin Luigimainen tapa numeroida paikka eri numerolla kuin sulakekartta
166 tuli siis kuntoon tuon rötäämisen osalta sulakkeen vaihdolla?
166 tuli siis kuntoon tuon rötäämisen osalta sulakkeen vaihdolla?
"No smoke => no power => no hope"
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4906
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Re: 166 3.2 ongelmia
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)
-
- Viestit: 1567
- Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
- Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004
Re: 166 3.2 ongelmia
Siis nyt auto käynnistyy taas normaalisti, pienestä on kiinni. Käynti on edelleen huono ja vikakoodit tulevat. Olen menossa maanantaina autofilaroon, jossa jako laitetaan kohdalleen. Nyt täytyy vaan selvitellä osia tuohon korkeussäätimeen.
-
- Viestit: 2535
- Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
- Car(s): Jaguar XJ6 -95 3.2 BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
- Paikkakunta: Lahti
Re: 166 3.2 ongelmia
Sellainen loivasti offtopic juttu, että toin veljelleni kymmenisen vuotta sitten muistaakseni vm. -05 mustan 166 3.2:n Saksasta.
Se kävi vähän huonosti, ja olivat Saksassa korjaukseksi vaihtaneet uuden ecun ja sitten luovuttaneet..
Jako oli ollut vähän pielessä. Ja jakopään vaihdosta oli käsittääkseni ongelma alkanut.
Se kävi vähän huonosti, ja olivat Saksassa korjaukseksi vaihtaneet uuden ecun ja sitten luovuttaneet..
Jako oli ollut vähän pielessä. Ja jakopään vaihdosta oli käsittääkseni ongelma alkanut.
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER
-
- Viestit: 1567
- Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
- Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004
Re: 166 3.2 ongelmia
Joo, eiköhän tässä melko varmasti ole jako pielessä kun vikakoodit syttyivät jakohihnan vaihdon jälkeen. Myös merkkikorjaamo sanoi vikakoodien perusteella että jako on pielessä. Käsittääkseni korjaamojen vuokraamissa lukkopaloissa on virheellisiä joukossa. Olen vaan joskus täältä lukenut että myös kansissa olisi merkit jotka voisi tarkistaa kun lukot on paikallaan että myös täsmäävät tehtaan merkkeihin. En vaan ole koskaan vielä venttiilikansia itse avannut että olisin voinut todeta näkyykö siellä jossain tehtaan merkkejä.
Paikalla
- Alfissimo
- Viestit: 8717
- Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
- Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2 - Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet
Re: 166 3.2 ongelmia
Nokka-akseleissa on kohdistusviivat toisessa päässä. Viiva kuuluu olla kannen kanssa tasan ja viivojen avulla saanut kohdistettua jaon myös vähemmän tarkoilla lukkopaloillakin, kun hihnapyörän kiristysvaiheessa varmistaa, että viivat pysyy paikallaan.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
-
- Viestit: 1567
- Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
- Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004
Re: 166 3.2 ongelmia
Alfoihin erikoistuneen Auto-Filaron mukaan mitään kohdistusviivoja ei ole
Jako on kuulemma kohdallaan ja vikakoodit tulevat edelleen P0300-303 ja tyhjäkäynti huono. Eivät tiedä missä on vika.
Paikalla
- Alfissimo
- Viestit: 8717
- Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
- Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2 - Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet
Re: 166 3.2 ongelmia
Eivät sitten vaan ehkä katsoneet oikein, jos nokan päädystä ei löytynyt.
Viimeksi muokannut Alfissimo, 14 Marras 2023, 19:32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
-
- Viestit: 1567
- Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
- Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004
Re: 166 3.2 ongelmia
Jatkoin itsetutkiskelua kun korjaamot nostivat kädet ylös. Öljykorkin ja termostaatin lähellä olevan maadoitusliittimen johdot liikkuvat liittimen sisässä, tulevatko tähän takimmaisten puolien yms. maadoitukset? Voisi olla yksi mahdollinen vikakohde, tuotahan on irroteltu ja väännelty hihnarempassa. Huomasin kun suojateippi oli haljennut.
Paikalla
- Alfissimo
- Viestit: 8717
- Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
- Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2 - Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet
Re: 166 3.2 ongelmia
Jos poikkeusyksilöitä seassa, niin mistä sen tietää, mutta tuollaiset viivat pitäisi oleman kaikissa 24V-koneissa.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
-
- Viestit: 1567
- Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
- Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004
Re: 166 3.2 ongelmia
Kiitos kuvasta, selkeä viivahan siinä on. Ei käsitä miten joka päivä Alfoja korvaava paja ei tiedä tätä.
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4906
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Re: 166 3.2 ongelmia
Eivät ole alfabbs:ssä.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)
Re: 166 3.2 ongelmia
kuva antaa hiukan liian "siistin kuvan", useasti akseli on kiinnitelty tehtaalla juuri noista kartioista jossain koneistusvaiheessa, ja nuo kartiot ovat viivanpätkää täysi. Mutta aina sieltä löytyy yksi syvempi ura, joka on ajoitusmerkki!
Tähän liittyy myös toinen sudenkuoppa, koska sylinterikansi on nokka-akselien laakerikansien osalta symmetriset, ne voidaan asentaa myös "väärinpäin". Eli näittä merkkejä voi käyttää myös tuplavarmistuksena vaikka käyttäisi paloja. No, kunhan muistaa että työkalun aukko jakapäähän päin.
Nämä työkalut muuten eivät olleet tämän moottorin alkuajoista alkaen edes käytössä, vaan merkkejä ja muutamia lukkopihtejä oli käytettävä.
Pari konettä rikottiin väärin ajoitettujen nokkien takia, eli ei ne turhia ole. Hihnapyörät näin laaja remontti tietysti vaatii vapautettavaksi.
Nämä asiat hyvin paljastaa, kuinka aika on ajanut monelta asentajalta ohi!
Tähän liittyy myös toinen sudenkuoppa, koska sylinterikansi on nokka-akselien laakerikansien osalta symmetriset, ne voidaan asentaa myös "väärinpäin". Eli näittä merkkejä voi käyttää myös tuplavarmistuksena vaikka käyttäisi paloja. No, kunhan muistaa että työkalun aukko jakapäähän päin.
Nämä työkalut muuten eivät olleet tämän moottorin alkuajoista alkaen edes käytössä, vaan merkkejä ja muutamia lukkopihtejä oli käytettävä.
Pari konettä rikottiin väärin ajoitettujen nokkien takia, eli ei ne turhia ole. Hihnapyörät näin laaja remontti tietysti vaatii vapautettavaksi.
Nämä asiat hyvin paljastaa, kuinka aika on ajanut monelta asentajalta ohi!
-
- Viestit: 1567
- Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
- Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004
Re: 166 3.2 ongelmia
Onko sitten niin että korjausohjeissa ei ole mainintaa näistä kohdistusviivoista vaan pelkästään lukkopaloista?
Kohdistusviiva löytyy varmaan jokaisesta nokka-akselista?
Kohdistusviiva löytyy varmaan jokaisesta nokka-akselista?
Re: 166 3.2 ongelmia
Kyllä siellä on ohje alustavassa koneen kokoonpanossa.
Kyllä kohdistusviivat löytyy joka akselista.
Varsinainen ohje on luonnollisesti Lukituspalojen kanssa.
Mutta kuten kaikissa muissakin Alfan omissa moottoreissa, ajoitusviivat on olleet todella kauan käytössä, lukituspalat tuli vasta '95 156 V6 24v myötä.
Mm. 24v moottori tuli joskus '92 164 Superin myötä ensi kerran ja ohjeet vain viivoilla!
Kyllä kohdistusviivat löytyy joka akselista.
Varsinainen ohje on luonnollisesti Lukituspalojen kanssa.
Mutta kuten kaikissa muissakin Alfan omissa moottoreissa, ajoitusviivat on olleet todella kauan käytössä, lukituspalat tuli vasta '95 156 V6 24v myötä.
Mm. 24v moottori tuli joskus '92 164 Superin myötä ensi kerran ja ohjeet vain viivoilla!
-
- Viestit: 1567
- Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
- Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004
Re: 166 3.2 ongelmia
Tää on kyllä mielenkiintoista, oma autoni on ollut kahdessa korjaamossa, eka vaihtoi jakohihnan ja toinen tarkasti ja molempien mielestä jako on kohdallaan. Kuitenkin hihnanvaihdon jälkeen tulee vikakoodit P0300-303, ei ennen huoltoa. Alkaa mennä usko autokorjaamoihin, jos ohjeillakaan ei onnistuta.seppo kirjoitti: ↑15 Marras 2023, 09:18Kyllä siellä on ohje alustavassa koneen kokoonpanossa.
Kyllä kohdistusviivat löytyy joka akselista.
Varsinainen ohje on luonnollisesti Lukituspalojen kanssa.
Mutta kuten kaikissa muissakin Alfan omissa moottoreissa, ajoitusviivat on olleet todella kauan käytössä, lukituspalat tuli vasta '95 156 V6 24v myötä.
Mm. 24v moottori tuli joskus '92 164 Superin myötä ensi kerran ja ohjeet vain viivoilla!
Kiristän vielä öljykorkin maadoituspisteen liittimen, mutta jos sekään ei vaikuta ongelmaan niin onko ratkaisu viedä vielä kolmanteen ja merkkihuoltoon jaon tarkistukseen vai onko muita ideoita?
Autoahan ei saa katsastettua vikakoodeilla.
- Aquatica
- Viestit: 15107
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Nyxät:
Saparo Outback 2.0 Boxer diesel '11
Citruen C5 1.8 16v '02
Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99 - Paikkakunta: Mikkeli
Re: 166 3.2 ongelmia
Tuskin ovat edes kuulleet a) Bussosta ja b) ajoitusviivoista, eikä välttämättä edes usko vaikka niistä kertoisi...
Potentiaalinen paikka, joka saattaisi jopa uskoa (ja on muuten myös merkkihuolto) olis Vähämaa Hyvinggeessä. Mutta liekkö sielläkään ketään, kuka Bussoa tuntisi?
Varmaan joku harrastaja pystyisi tässä asiassa oikeasti auttamaan varmemmin
- Cotzy
- Viestit: 901
- Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
- Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 man. Distinctive -01, Brera 3.2 JTS V6 man. Q4 -06, & DS3 Crossback E-Tense -21, Carado A464 -11
- Paikkakunta: Turku
Re: 166 3.2 ongelmia
Kumma homma todellakin .jmi kirjoitti: ↑15 Marras 2023, 12:55Tää on kyllä mielenkiintoista, oma autoni on ollut kahdessa korjaamossa, eka vaihtoi jakohihnan ja toinen tarkasti ja molempien mielestä jako on kohdallaan. Kuitenkin hihnanvaihdon jälkeen tulee vikakoodit P0300-303, ei ennen huoltoa. Alkaa mennä usko autokorjaamoihin, jos ohjeillakaan ei onnistuta.seppo kirjoitti: ↑15 Marras 2023, 09:18Kyllä siellä on ohje alustavassa koneen kokoonpanossa.
Kyllä kohdistusviivat löytyy joka akselista.
Varsinainen ohje on luonnollisesti Lukituspalojen kanssa.
Mutta kuten kaikissa muissakin Alfan omissa moottoreissa, ajoitusviivat on olleet todella kauan käytössä, lukituspalat tuli vasta '95 156 V6 24v myötä.
Mm. 24v moottori tuli joskus '92 164 Superin myötä ensi kerran ja ohjeet vain viivoilla!
Kiristän vielä öljykorkin maadoituspisteen liittimen, mutta jos sekään ei vaikuta ongelmaan niin onko ratkaisu viedä vielä kolmanteen ja merkkihuoltoon jaon tarkistukseen vai onko muita ideoita?
Autoahan ei saa katsastettua vikakoodeilla.
Filarossa on oman 166:n jakopää tehty, tosin lukituspaloilla. Ja kyllä ne tarvittaessa saavat siellä Busson irti, palasteltua ja takaisin nippuun isomman koneremontin kohdalla, kun ei yritetä mennä helpoimman kautta.
Aika työteliäs vaiva tämä, toivottavasti selviää harrastaja, siis asiantuntija, avustuksella.
Cotzy
-
- Viestit: 2535
- Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
- Car(s): Jaguar XJ6 -95 3.2 BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
- Paikkakunta: Lahti
Re: 166 3.2 ongelmia
Jos minä olisin tuossa tilanteessa, että täytyisi viedä kolmannelle paikalle saman vian takia, niin kysyisin ainakin näiltä kahdelta korjaamolta että ovatko tietoisia siitä faktasta että tarkastusmerkit vähintäänkin yleensä löytyy kyseiseltä kohdalta, ja jos kolmannella yrityksellä selviää että te olette tehneet homman väärin, ja jako oli pielessä, niin kaikki ylimääräiset kustannukset tulee teille luonnollisesti kustannettavaksi vaikka oikeuden kautta jos ei muuten onnistu, ja nettiin tietoa siitä miten nämä jutut on menneet. Voi hyvin olla että löytyy kiinnostusta tarkistaa nokka-akselien merkit jos eivät ole sitä vaivautuneet aiemmin tekemään.jmi kirjoitti: ↑15 Marras 2023, 12:55Tää on kyllä mielenkiintoista, oma autoni on ollut kahdessa korjaamossa, eka vaihtoi jakohihnan ja toinen tarkasti ja molempien mielestä jako on kohdallaan. Kuitenkin hihnanvaihdon jälkeen tulee vikakoodit P0300-303, ei ennen huoltoa. Alkaa mennä usko autokorjaamoihin, jos ohjeillakaan ei onnistuta.seppo kirjoitti: ↑15 Marras 2023, 09:18Kyllä siellä on ohje alustavassa koneen kokoonpanossa.
Kyllä kohdistusviivat löytyy joka akselista.
Varsinainen ohje on luonnollisesti Lukituspalojen kanssa.
Mutta kuten kaikissa muissakin Alfan omissa moottoreissa, ajoitusviivat on olleet todella kauan käytössä, lukituspalat tuli vasta '95 156 V6 24v myötä.
Mm. 24v moottori tuli joskus '92 164 Superin myötä ensi kerran ja ohjeet vain viivoilla!
Kiristän vielä öljykorkin maadoituspisteen liittimen, mutta jos sekään ei vaikuta ongelmaan niin onko ratkaisu viedä vielä kolmanteen ja merkkihuoltoon jaon tarkistukseen vai onko muita ideoita?
Autoahan ei saa katsastettua vikakoodeilla.
Valtaosassa yrityksistä kun tärkein prioriteetti on mahdollisimman tehokkaasti asiakkaiden rahan vieminen, niin tämän tapainen laadun vaatiminen on se keino millä sitä laatua yleisesti ottaen saa parannettua. Todella iso osa autokorjaamoiden virheistä kun jää vaille mitään vaateita korjaamoille kun asiakas ei tiedä/ jaksa vaatia virheitä korjattaviksi.
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER
-
- Viestit: 1567
- Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
- Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004
Re: 166 3.2 ongelmia
Siis autofilaro tarkisti jaon lukkopaloilla käsittääkseni, mutta ei tiennyt kohdistusviivoista mitään. Tästä johtuen jäi vähän epävarma olo että onko jako varmasti oikein. Outoa että sinun autoon jako on saatu kohdalleen. En ole löytänyt noille vikakoodeille mitään muuta vikavaihtoehtoa kuin pielessä olevan jaon.Cotzy kirjoitti: ↑15 Marras 2023, 17:27Kumma homma todellakin .jmi kirjoitti: ↑15 Marras 2023, 12:55Tää on kyllä mielenkiintoista, oma autoni on ollut kahdessa korjaamossa, eka vaihtoi jakohihnan ja toinen tarkasti ja molempien mielestä jako on kohdallaan. Kuitenkin hihnanvaihdon jälkeen tulee vikakoodit P0300-303, ei ennen huoltoa. Alkaa mennä usko autokorjaamoihin, jos ohjeillakaan ei onnistuta.seppo kirjoitti: ↑15 Marras 2023, 09:18Kyllä siellä on ohje alustavassa koneen kokoonpanossa.
Kyllä kohdistusviivat löytyy joka akselista.
Varsinainen ohje on luonnollisesti Lukituspalojen kanssa.
Mutta kuten kaikissa muissakin Alfan omissa moottoreissa, ajoitusviivat on olleet todella kauan käytössä, lukituspalat tuli vasta '95 156 V6 24v myötä.
Mm. 24v moottori tuli joskus '92 164 Superin myötä ensi kerran ja ohjeet vain viivoilla!
Kiristän vielä öljykorkin maadoituspisteen liittimen, mutta jos sekään ei vaikuta ongelmaan niin onko ratkaisu viedä vielä kolmanteen ja merkkihuoltoon jaon tarkistukseen vai onko muita ideoita?
Autoahan ei saa katsastettua vikakoodeilla.
Filarossa on oman 166:n jakopää tehty, tosin lukituspaloilla. Ja kyllä ne tarvittaessa saavat siellä Busson irti, palasteltua ja takaisin nippuun isomman koneremontin kohdalla, kun ei yritetä mennä helpoimman kautta.
Aika työteliäs vaiva tämä, toivottavasti selviää harrastaja, siis asiantuntija, avustuksella.
Cotzy
-
- Viestit: 1567
- Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
- Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004
Re: 166 3.2 ongelmia
Tuli mieleen, että voiko esim. viallinen kiristin aiheuttaa jaon hyppimistä tai viallinen kampiakselin hihnapyörä?
Paikalla
- Alfissimo
- Viestit: 8717
- Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
- Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2 - Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet
Re: 166 3.2 ongelmia
Jos olisi jossain kohti mennyt vähän pieleen, niin ei se tarkistuksen hetkelle olisi enää takaisin oikeaksi hypännyt.
Yksi, mikä tulee mieleen, niin eihän suuttimien liittimiä ole tuhottu jakopään vaihdon yhteydessä.
Imuvuotojen ei periaatteessa pitäisi tehdä tuollaista koodia, mutta jos imuputket vuotaisi juuresta ja sotkisi seosta sen verran, jonka äly tunnistaisi syttyhäröksi. Myös lambdojen toiminta olisi hyvä tarkistaa, ettei sotke kokonaisuutta, kuten Keltsin tapauksessakin kävi ilmi.
Yksi, mikä tulee mieleen, niin eihän suuttimien liittimiä ole tuhottu jakopään vaihdon yhteydessä.
Imuvuotojen ei periaatteessa pitäisi tehdä tuollaista koodia, mutta jos imuputket vuotaisi juuresta ja sotkisi seosta sen verran, jonka äly tunnistaisi syttyhäröksi. Myös lambdojen toiminta olisi hyvä tarkistaa, ettei sotke kokonaisuutta, kuten Keltsin tapauksessakin kävi ilmi.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
-
- Viestit: 1567
- Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
- Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004
Re: 166 3.2 ongelmia
Tuntuu oudolta että kaikkien takasuuttimien liittimet olisi hajoitettu, kierroksilla auto toimii kuitenkin normaalisti. Imuputkien tiivisteet on vaihdettu.
Mikä tai mitkä anturit antavat tuon vikakoodikasan po300-303? Nokka-akselin anturihan on juuri tuossa taaemmassa kannessa eli havaitseeko kone ristiriitaa juuri nokan ja kammen välillä?
Takakannen lambdaa irroittelin ja vertasin käyrää eikä mielestäni eroa toisesta lambdasta.
Ja viat tulivat heti jakohihnan vaihdon jälkeen
Mikä tai mitkä anturit antavat tuon vikakoodikasan po300-303? Nokka-akselin anturihan on juuri tuossa taaemmassa kannessa eli havaitseeko kone ristiriitaa juuri nokan ja kammen välillä?
Takakannen lambdaa irroittelin ja vertasin käyrää eikä mielestäni eroa toisesta lambdasta.
Ja viat tulivat heti jakohihnan vaihdon jälkeen
- mutt
- Viestit: 5592
- Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
- Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60
Re: 166 3.2 ongelmia
Bussoa tuntematta, jos alahihnapyörän kiila on hajotettu, ja ajoitusta tarkistaessa on käytetty pyörässä olevaa merkkiä, voi ajoitus olla pielessä.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
- Janne
- Viestit: 2131
- Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
- Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 2x75, Käyttis: Bmw X1 -18
- Paikkakunta: Oulu
Re: 166 3.2 ongelmia
Mites tuota konetta pitää pyöritellä ja varmistaa ajoitus remminvaihdon yhteydessä? Voisiko tuollaisesta johtua, jos olisi jäänyt tekemättä?
Alfa Romeo 155 V6 1992
Paikalla
- Alfissimo
- Viestit: 8717
- Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
- Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2 - Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet
Re: 166 3.2 ongelmia
Olisi aika pölö oikaisu, varsinkin jakoa tarkistaessa, vaikka alapyörällä merkki onkin. Ykkösen ykk katsotaan heittokellolla ja silloin pitää aiemman kuvan nokkien viivat täsmätä.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
- mutt
- Viestit: 5592
- Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
- Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60
Re: 166 3.2 ongelmia
Heittokello pitää asetella paikalleen, merkki on jo siellä, ja hommaan on varattu joku rajallinen aika. Varsin usein, jos oikaisuun on mahdollisuus, sitä noissa tilanteissa käytetään.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
-
- Viestit: 1567
- Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
- Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004
Re: Busso P0300,301,302,303
Tuo takimmainen lambda voisi kyllä kanssa sekoittaa käyntiä ja vaikuttaa noihin 1-3 sylinteriin. Kuinka sait vaihdettua lambdan (ala- vai yläkautta) ja onko näissä pelkona että menee kierteet?Keltsi kirjoitti: ↑27 Loka 2023, 16:25Lambdojen saavuttua vaihdoin ne (on muuten kiva vaihtaa tuo 1-3-sylintereiden antur) ja jälleen kone käymään. Nyt se kävi lämpimänä pyydettyä 930rpm, mutta yhä satunnaisesti se hiukan niiasi hetkellisesti. Onneksi silloin oli vielä etummaisten puolien suojakansi irti, niin satuin kuulemaan 4:n puolan lyövän läpi. GTA:sta uusi puola tilalla ja vihdoin 1666 kävi nätisti kuten Busson kuuluukin
Kuten tämä tapaus osoittaa, pielessä olevalla jaolla pelotellaan ihan aiheesta, mutta on siellä myös muita vikamahdollisuuksia olemassa. Mulla vaan oli useampia samaan vikaan viittaavia yhtaikaa päällä ja niiden selättäminen oli melkoinen urakka.
-
- Viestit: 1567
- Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
- Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004
Re: 166 3.2 ongelmia
Katselin noita Lambdojen arvoja niin jännite hyppii 0,1-0,7V n. yhden sekunnin välein, onko normaalia?
"Desired idle" on vaan 730rpm kun käsittääkseni se pitäisi olla 930rpm lämpimänä, mistäköhän tuo johtuu?
"Desired idle" on vaan 730rpm kun käsittääkseni se pitäisi olla 930rpm lämpimänä, mistäköhän tuo johtuu?
- Keltsi
- Viestit: 1869
- Liittynyt: 14 Kesä 2004, 21:33
- Car(s): 155 Q4, 156 2.4 JTD 10V, 156 GTA, 164 TB, 1666 3.0, B5 Qt
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: 166 3.2 ongelmia
Takimmaisen sylinteriryhmän (sylinterit 1,2 ja 3) etummainen lambda onkin mukava vaihdettava, ainakin automaattivaihteisessa. Anturinhan näkee yläpuolelta oikein kivasti, mutta perinteinen Lambda-hylsy ei tuonne mahdu... Itsellä on useampia enemmän tai vähemmän modattuja hylsyjä joista yksi sopi, mutta Lambdan liitin piti purkaa Lisäksi jouduin hakemaan Biltemasta lyhyemmän räikän, että mahtui vääntämään. Tehtävissä siis yläkautta, mutta vaatii hermoja.
Kyllä nuo kaikki oireet ovat 1:1 oman 1666:n kanssa, myös tuo matala tyhjäkäynti. Omassani tuon korjasi uudet Boschilaiset Lambdat, toki lähes kaikki muu oli jo korjattu tuossa vaiheessa. Lambdojen jännite on aaltoilevaa ja seilaa 0.1-0.9V alueella
CF3-Bussot ilmoittavat laihasta seoksesta noilla Misfire-koodeilla, ei pelkästään puolavioista! Kierroksilla kone toimii ok, koska silloin Lambda-ohjaus ohitetaan ja mennään kiinteillä kartoilla.
Kyllä nuo kaikki oireet ovat 1:1 oman 1666:n kanssa, myös tuo matala tyhjäkäynti. Omassani tuon korjasi uudet Boschilaiset Lambdat, toki lähes kaikki muu oli jo korjattu tuossa vaiheessa. Lambdojen jännite on aaltoilevaa ja seilaa 0.1-0.9V alueella
CF3-Bussot ilmoittavat laihasta seoksesta noilla Misfire-koodeilla, ei pelkästään puolavioista! Kierroksilla kone toimii ok, koska silloin Lambda-ohjaus ohitetaan ja mennään kiinteillä kartoilla.
"No smoke => no power => no hope"
-
- Viestit: 1567
- Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
- Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004
Re: 166 3.2 ongelmia
Irroititko imusarjan vai mitä kautta pääsit anturiin käsiksi? Täytyykö kone olla lämmin tai mikä on varmin keino että anturin saa irti ilman että kierteet menee?Keltsi kirjoitti: ↑20 Marras 2023, 15:20Takimmaisen sylinteriryhmän (sylinterit 1,2 ja 3) etummainen lambda onkin mukava vaihdettava, ainakin automaattivaihteisessa. Anturinhan näkee yläpuolelta oikein kivasti, mutta perinteinen Lambda-hylsy ei tuonne mahdu... Itsellä on useampia enemmän tai vähemmän modattuja hylsyjä joista yksi sopi, mutta Lambdan liitin piti purkaa Lisäksi jouduin hakemaan Biltemasta lyhyemmän räikän, että mahtui vääntämään. Tehtävissä siis yläkautta, mutta vaatii hermoja.
Kyllä nuo kaikki oireet ovat 1:1 oman 1666:n kanssa, myös tuo matala tyhjäkäynti. Omassani tuon korjasi uudet Boschilaiset Lambdat, toki lähes kaikki muu oli jo korjattu tuossa vaiheessa. Lambdojen jännite on aaltoilevaa ja seilaa 0.1-0.9V alueella
CF3-Bussot ilmoittavat laihasta seoksesta noilla Misfire-koodeilla, ei pelkästään puolavioista! Kierroksilla kone toimii ok, koska silloin Lambda-ohjaus ohitetaan ja mennään kiinteillä kartoilla.
Omassani on se ero että vikakoodit tulivat vasta jakohihnan vaihdon jälkeen ja sinulla ei ollut P0300-vikakoodia. Korjaamo tarkistaa vielä jaon ja erityisesti tehtaan merkkejä seuraten, epäilys että lukkopalat olivat virheelliset.
- Keltsi
- Viestit: 1869
- Liittynyt: 14 Kesä 2004, 21:33
- Car(s): 155 Q4, 156 2.4 JTD 10V, 156 GTA, 164 TB, 1666 3.0, B5 Qt
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: 166 3.2 ongelmia
Imusarja oli pois, että edes näkee mitä on tekemässä. Hylsyn ja räikän ujutin koneen ja jarrutehostimen välistä, siitä mahtui myös vääntämään anturin auki/kiinni. Pakosarja oli kylmä anturia irrotettaessa.
"No smoke => no power => no hope"