Osamaksulla, osamaksulla....lerppu kirjoitti: ↑04 Marras 2023, 17:20Mulla menee yli 10l/100km tolla MA:lla! Ei siis jää vajaaksi pinkka bensapumpulla. Hankintakassa on sen verran tyhjä ettei nyt unelman toteuttaminen ole ollenkaan realistinen ajatus.FinPat kirjoitti: ↑04 Marras 2023, 15:22Joo, totta. Tesla on perheen tehokkain auto joten Busso ja Fefe joutuvat kompensoimaan kulutusta. Mutta ~11l/100km on kyllä vähän. Rouvalla meni ~13l/100km nurkilla 2015 BMW X1 2.8 (N20) kanssa.
Piti kurkata mitä Fuelly:ssä ovat QF Stelviot vieneet.
https://www.fuelly.com/car/alfa_romeo/s ... bmodel_id=
18.6 MPG ~ 12.6l/100km
20.7 MPG ~ 11.4l/100km
Eli aika pienelllä noinkin iso murkula liikkuu.
Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Valvoja: Moderators
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Autokaupan ammattilainen
- lerppu
- Viestit: 6155
- Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
- Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
- Paikkakunta: Metsälä
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Myyntimies myy - mutta nyt potentiaalinen ostaja on vain pennitön haaveilija. Joudun olemaan jarrulla.HANU kirjoitti: ↑04 Marras 2023, 18:36Osamaksulla, osamaksulla....lerppu kirjoitti: ↑04 Marras 2023, 17:20Mulla menee yli 10l/100km tolla MA:lla! Ei siis jää vajaaksi pinkka bensapumpulla. Hankintakassa on sen verran tyhjä ettei nyt unelman toteuttaminen ole ollenkaan realistinen ajatus.FinPat kirjoitti: ↑04 Marras 2023, 15:22
Joo, totta. Tesla on perheen tehokkain auto joten Busso ja Fefe joutuvat kompensoimaan kulutusta. Mutta ~11l/100km on kyllä vähän. Rouvalla meni ~13l/100km nurkilla 2015 BMW X1 2.8 (N20) kanssa.
Piti kurkata mitä Fuelly:ssä ovat QF Stelviot vieneet.
https://www.fuelly.com/car/alfa_romeo/s ... bmodel_id=
18.6 MPG ~ 12.6l/100km
20.7 MPG ~ 11.4l/100km
Eli aika pienelllä noinkin iso murkula liikkuu.
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Tarjoilen vain, että joku muukin pääsisi naattimaan upeasta autosta.
Autokaupan ammattilainen
- Cotzy
- Viestit: 914
- Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
- Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 man. Distinctive -01, Brera 3.2 JTS V6 man. Q4 -06, & DS3 Crossback E-Tense -21, Carado A464 -11
- Paikkakunta: Turku
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
^HANUlla on oikeanlaisia järjellisyyttömyyden sanoja .
Jos nyt ajattelee Alfa Romeon tarjontaa, mikä siellä olisikaan Stelviota suorityskykyisempi ja parempi all-rounderi ympärivuotiseen käyttöön, ei se ole suinkaan Tonale. Se on QF. Säästyy myös MultiAir-huolelta .
Ja jos neliveto miellyttää enemmän, kuin puhdas takaveto, Stelvio QF on ultimaattinen käyttö-Alfa .
Asiaan pitänee suhtautua avoimesti tulevaisuudessa.
Nyt MultiAir on toiminut taas ongelmitta. Olen pakastanut autoa myös lentokentällä.
Napista vain käyntiin kylmänä ja raivolla pimeyteen räpäskän sekaan.
Cotzy
Jos nyt ajattelee Alfa Romeon tarjontaa, mikä siellä olisikaan Stelviota suorityskykyisempi ja parempi all-rounderi ympärivuotiseen käyttöön, ei se ole suinkaan Tonale. Se on QF. Säästyy myös MultiAir-huolelta .
Ja jos neliveto miellyttää enemmän, kuin puhdas takaveto, Stelvio QF on ultimaattinen käyttö-Alfa .
Asiaan pitänee suhtautua avoimesti tulevaisuudessa.
Nyt MultiAir on toiminut taas ongelmitta. Olen pakastanut autoa myös lentokentällä.
Napista vain käyntiin kylmänä ja raivolla pimeyteen räpäskän sekaan.
Cotzy
- Maunu
- Viestit: 3548
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
- Paikkakunta: Pori
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Kun kesällä ostin Stelvion, niin jo koeajolla huomasin etupään pitävän pientä kolinaa.
Kolina on pikkuhiljaa lisääntynyt ja alkanut ärsyttää siinä määrin, että jotain oli tehtävä.
Syksyllä myös jarruista alkoi kuulua pientä kolinaa kun ensin peruutti ja sitten lähti eteenpäin.
No kun kotipihassa ei oikein pysty millään koiranluita tai alapalloa toteamaan rikkinäiseksi purkamatta autoa palasiksi päätin viedä Stelvion paikalliselle katsastusasemalle. Sieltä löytyi sopivasti alustan tarkastus palvelu 20€ kohtuulliseen hintaan.
Katsastusmies käytti auton iskaritestissä, jonka jälkeen auto ajettiin nosturille ja ravisteltiin joka suuntaan etu- ja takapäästä.
Mitään ihmeellistä ei löytynyt. Ainoastaan pelkääjän puolen takarenkaassa tuntui pieni välys, joka voisi johtua iskarin yläpään kiinnityksestä.
Tutkimusta jatkettiin ja kas kummaa huomasimme oikeassa etujarrussa löysän metallipalasen. Olisikohan tuo joku paino tai suoja, mutta irti kuitenkin oli. Tämä siis on ainakin yksi kolinan / kilinän aiheuttaja.
Kotiin päästyäni otin renkaan pois ja tutkein jarrusatulaa. Huomasin molempien kiinnityspulttien olevan löysällä ja jarrusatula pääsi heilumaan muutaman millin. Tämä siis aiheutti kolinan liikkeelle lähdettäessä. No pultit kireään, jolloin myös tuo "paino" kiristyi.
Koeajolla auto ei pitänyt enää mitään ylimääräistä ääntä, joten ehkä suurin tuska poistui.
Aamulla kun lähdin autolla liikenteeseen koko voimalinja tuntui hakkaavan auton pohjaan ja konekin kävi ihan päin pe*se*tä. Pienen ajelun jälkeen rauhoittui, joten ehkäpä joku tukikumi oli jään peitossa. Olihan tuo auto muutenkin kuin iglu kun starttasin.
Autoon on vaihdettu viime vuonna jarrupalat ja levyt Team F40 Oy toimesta. Olisikohan jäänyt jarrusylinteri kiristämättä tai ruuvilukite laittamatta.
Kolina on pikkuhiljaa lisääntynyt ja alkanut ärsyttää siinä määrin, että jotain oli tehtävä.
Syksyllä myös jarruista alkoi kuulua pientä kolinaa kun ensin peruutti ja sitten lähti eteenpäin.
No kun kotipihassa ei oikein pysty millään koiranluita tai alapalloa toteamaan rikkinäiseksi purkamatta autoa palasiksi päätin viedä Stelvion paikalliselle katsastusasemalle. Sieltä löytyi sopivasti alustan tarkastus palvelu 20€ kohtuulliseen hintaan.
Katsastusmies käytti auton iskaritestissä, jonka jälkeen auto ajettiin nosturille ja ravisteltiin joka suuntaan etu- ja takapäästä.
Mitään ihmeellistä ei löytynyt. Ainoastaan pelkääjän puolen takarenkaassa tuntui pieni välys, joka voisi johtua iskarin yläpään kiinnityksestä.
Tutkimusta jatkettiin ja kas kummaa huomasimme oikeassa etujarrussa löysän metallipalasen. Olisikohan tuo joku paino tai suoja, mutta irti kuitenkin oli. Tämä siis on ainakin yksi kolinan / kilinän aiheuttaja.
Kotiin päästyäni otin renkaan pois ja tutkein jarrusatulaa. Huomasin molempien kiinnityspulttien olevan löysällä ja jarrusatula pääsi heilumaan muutaman millin. Tämä siis aiheutti kolinan liikkeelle lähdettäessä. No pultit kireään, jolloin myös tuo "paino" kiristyi.
Koeajolla auto ei pitänyt enää mitään ylimääräistä ääntä, joten ehkä suurin tuska poistui.
Aamulla kun lähdin autolla liikenteeseen koko voimalinja tuntui hakkaavan auton pohjaan ja konekin kävi ihan päin pe*se*tä. Pienen ajelun jälkeen rauhoittui, joten ehkäpä joku tukikumi oli jään peitossa. Olihan tuo auto muutenkin kuin iglu kun starttasin.
Autoon on vaihdettu viime vuonna jarrupalat ja levyt Team F40 Oy toimesta. Olisikohan jäänyt jarrusylinteri kiristämättä tai ruuvilukite laittamatta.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
- matti_vuorio
- Viestit: 1540
- Liittynyt: 27 Kesä 2011, 19:57
- Car(s): Giulia Super 2.0 -17
Ex: Giulietta 1.4 Multiair -11,Bravo -08 JTD 150,Bravo -98 1.4,Sunny -86, Audi 100 -79 - Paikkakunta: Siikalatva
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Tämä on kyllä ärsyttävä ominaisuus. Jossain siellä voimalinjassa lumi sulaa vedeksi ja jäätyy väärään paikkaan. Kuulostaa ihan siltä, että jotain on rikki ja pahasti.
- Cotzy
- Viestit: 914
- Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
- Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 man. Distinctive -01, Brera 3.2 JTS V6 man. Q4 -06, & DS3 Crossback E-Tense -21, Carado A464 -11
- Paikkakunta: Turku
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
^^ Hyvä, että vika löytyi. Itselläkin Stelviolla tallista lähtiessä lumeen möyrimään on väliin unohtunut sulattelu tekemättä. Ravistaa koko autoa aika paljon, jos jäätyy lunta kardaanin ympärille.
Cotzy
Cotzy
- Jiitee
- Viestit: 4484
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, IS250 ´07 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.
ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Täh, onko kardaani avoin alta… siis sään armoilla koko hiilikuitukeppi ?
Luulin sen olevan koteloitu Juuliassa…
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too
- Cotzy
- Viestit: 914
- Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
- Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 man. Distinctive -01, Brera 3.2 JTS V6 man. Q4 -06, & DS3 Crossback E-Tense -21, Carado A464 -11
- Paikkakunta: Turku
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
^ Ei nyt varsinaisesti avoin. Ohessa Stelvion alusta ruostesuojaukseen menossa suojat poistettuna.
Mutta irtolumessa ajaessa lumi pystyy löytämään tiensä voimansiirron lämpimiin paikkoihin ja jäätymään sinne tasapainotusta häiritsemään, jos yöpakkasta tarjolla ajorupeaman päälle.
Cotzy
Mutta irtolumessa ajaessa lumi pystyy löytämään tiensä voimansiirron lämpimiin paikkoihin ja jäätymään sinne tasapainotusta häiritsemään, jos yöpakkasta tarjolla ajorupeaman päälle.
Cotzy
- Liitteet
-
- Alusta.jpg (135.48 KiB) Katsottu 5158 kertaa
-
- Etuapurunko.jpg (147.24 KiB) Katsottu 5158 kertaa
- Smiik
- Viestit: 229
- Liittynyt: 14 Marras 2016, 21:03
- Car(s): GT 3.2
Giulietta Multiair 170
Stelvio 2.0 280hv
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Onko kokemusta Stelvio 2.0 bensan kanssa jälkimarkkinaäänenvaimentimista tai -putkistoista? Millaista mökää voi odottaa auton sisälle ja kuuluuko esim. maantienopeuksissa jotain häiritsevää resonanssia tms.?
2017 Stelvio on varauksessa ja saapumassa Suomeen viikonlopun aikana, ensi viikolla pääsee sitten itse ihmettelemään minkälainen kapistus on kyseessä. Tämän ilmoituksen kuvista kuitenkin bongasin kuitenkin myöhemmin, että ulostulojen perusteella jotain ainakin on vaihdettu. Osaako joku ehkä päätellä minkämerkkinen vaimennin tuo voisi olla? Autossa on muutakin tuning-kilkettä, joten vaimentimen vaihto sopii kuvaan. Kauhunsekaisin tuntein kuitenkin odotan äänimaailmaa, toivottavasti ei tarvitse sen takia kauppaan jättää.
Ps. Omassa GT:ssä on Busson kaverina Ragazzonin keski- ja takavaimennin, joten murinoita en pelästy. Tasakaasulla ja maantiellä saisi kuitenkin ainakin kabiinissa olla pakoäänien osalta hiljaista.
2017 Stelvio on varauksessa ja saapumassa Suomeen viikonlopun aikana, ensi viikolla pääsee sitten itse ihmettelemään minkälainen kapistus on kyseessä. Tämän ilmoituksen kuvista kuitenkin bongasin kuitenkin myöhemmin, että ulostulojen perusteella jotain ainakin on vaihdettu. Osaako joku ehkä päätellä minkämerkkinen vaimennin tuo voisi olla? Autossa on muutakin tuning-kilkettä, joten vaimentimen vaihto sopii kuvaan. Kauhunsekaisin tuntein kuitenkin odotan äänimaailmaa, toivottavasti ei tarvitse sen takia kauppaan jättää.
Ps. Omassa GT:ssä on Busson kaverina Ragazzonin keski- ja takavaimennin, joten murinoita en pelästy. Tasakaasulla ja maantiellä saisi kuitenkin ainakin kabiinissa olla pakoäänien osalta hiljaista.
- Tiige
- Viestit: 2934
- Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
- Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon) - Paikkakunta: Turenki
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Jos siellä nyt ei ihan suora putki ilman mitään vaimentajia ole niin et varmaan pelästy. Giulia ragazzon putkella on varsin maltillinen vs 3.2 busso ragazzon putkella.Smiik kirjoitti: ↑17 Marras 2023, 22:33Onko kokemusta Stelvio 2.0 bensan kanssa jälkimarkkinaäänenvaimentimista tai -putkistoista? Millaista mökää voi odottaa auton sisälle ja kuuluuko esim. maantienopeuksissa jotain häiritsevää resonanssia tms.?
2017 Stelvio on varauksessa ja saapumassa Suomeen viikonlopun aikana, ensi viikolla pääsee sitten itse ihmettelemään minkälainen kapistus on kyseessä. Tämän ilmoituksen kuvista kuitenkin bongasin kuitenkin myöhemmin, että ulostulojen perusteella jotain ainakin on vaihdettu. Osaako joku ehkä päätellä minkämerkkinen vaimennin tuo voisi olla? Autossa on muutakin tuning-kilkettä, joten vaimentimen vaihto sopii kuvaan. Kauhunsekaisin tuntein kuitenkin odotan äänimaailmaa, toivottavasti ei tarvitse sen takia kauppaan jättää.
Ps. Omassa GT:ssä on Busson kaverina Ragazzonin keski- ja takavaimennin, joten murinoita en pelästy. Tasakaasulla ja maantiellä saisi kuitenkin ainakin kabiinissa olla pakoäänien osalta hiljaista.
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta
- Smiik
- Viestit: 229
- Liittynyt: 14 Marras 2016, 21:03
- Car(s): GT 3.2
Giulietta Multiair 170
Stelvio 2.0 280hv
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Hyvä kuulla. Toivotaan, että tuosta olisi vain takavaimentaja vaihdettu, niin tuskin on ainakaan mitään resonansseja tai "droonausta" maantievauhdeissa. Sinänsä mitä Youtubesta on eri vaimentimista klippejä katsonut, niin ihan mukavat pörinät useimmista tuntuu lähtevän.
- Cotzy
- Viestit: 914
- Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
- Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 man. Distinctive -01, Brera 3.2 JTS V6 man. Q4 -06, & DS3 Crossback E-Tense -21, Carado A464 -11
- Paikkakunta: Turku
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Kirjoitin tänään joulupukille. Toivon Multiair 2:ta asennettuna, mieluiten vielä marraskuussa .Cotzy kirjoitti: ↑02 Marras 2023, 21:35^ Ei ongelmia. Lähinnä kaupunkiajoa viikon verran. Aamulla lähtenyt lohkolämmittimen päästä, päivällä ilman lämmitystä. Käynti normaalia.
S&S:n olen ottanut pois. Ja kotimatkalla lämmittänyt moottoria ajamalla DNA-kytkin D-asennossa. Vähän enemmän huolenpitoa käyntilämpöjen saavuttamisesta siis.
Jos temppuilee uudestaan, laitan MultiAirin vaihtoon. Kyllä käyttöauton pitää lähteä liikenteeseen, heti kun pyydetään.
Myös Alfa Romeon.
Nyt kun etelässä on myös päivisin jotain pakkasen tapaista, ei viihdy enää ulkona yli vuorokautta ilman lohkolämmitintä. Vaan lähtee kylmänä prötäten käyntiin. Kuukauden ja 1200 km toimi vikailmoituksia. Nyt 66 tkm mittarissa.
Vaikka tuon esilämmityksen nyt pystyisikin arjessa järjestämään, eniten Multiair2-ahdistusta tuo moottorin ajoittainen empiminen tyhjäkäynnin yläpuolella 1000-1500 rpm alueella. Bensa-Stelvion kuuluu lähteä kaasua annostellessa joko raivokkaasti, silkkisesti tai jotain siltä väliltä heti tyhjäkäynniltä. Siis Busso-tyyliin. Ja ilman mitään odotteluja, että keksitään miten päästään yli 2000 rpm.
Nyt tuntuu väliin vähän samalta, kuin pihan ajoavustinrajoitettu etuvetosähkäri liukkaalla. Odotella pitää, että voima siirtyy pyörille .
Eikä se ole oikein Stelviolle, jonka jouheva neliveto odottaa innolla eteenpäin vievää voimaa.
Joten empatiassani olen rikkonut säästöpossun ja pyytänyt tilaamaan kaikki tarvittavat kilkkeet, tiivisteet ja maahantuojan erikoistyökalun Multiair2 hienomekaanisen mestarinäytteen vaihtamiseksi uuteen. Talvi on vasta alussa ja elämä on.
Toivotaan, että vaihto onnistuu lähiviikkoina. Ja niin, ettei sähkö-DS:n pikku kolarikorjaus osu juuri päällekkäin (Wolttikuski pusutti perään punaisissa, vaikeata on ajaa liukkaalla manuaalilla, varsinkin kun on kaksi kännykkääkin hoidettavana samaan aikaan).
Silloin toteutuisi yleinen dystopia, perheen kulkeminen arjessa olisi vain harraste- Alfa Romeoiden varassa.
Kauheaaan kivaa
Cotzy
- lerppu
- Viestit: 6155
- Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
- Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
- Paikkakunta: Metsälä
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Tsemppiä Stelvioveljelle tulevaan.Cotzy kirjoitti: ↑20 Marras 2023, 18:09Kirjoitin tänään joulupukille. Toivon Multiair 2:ta asennettuna, mieluiten vielä marraskuussa .Cotzy kirjoitti: ↑02 Marras 2023, 21:35^ Ei ongelmia. Lähinnä kaupunkiajoa viikon verran. Aamulla lähtenyt lohkolämmittimen päästä, päivällä ilman lämmitystä. Käynti normaalia.
S&S:n olen ottanut pois. Ja kotimatkalla lämmittänyt moottoria ajamalla DNA-kytkin D-asennossa. Vähän enemmän huolenpitoa käyntilämpöjen saavuttamisesta siis.
Jos temppuilee uudestaan, laitan MultiAirin vaihtoon. Kyllä käyttöauton pitää lähteä liikenteeseen, heti kun pyydetään.
Myös Alfa Romeon.
Nyt kun etelässä on myös päivisin jotain pakkasen tapaista, ei viihdy enää ulkona yli vuorokautta ilman lohkolämmitintä. Vaan lähtee kylmänä prötäten käyntiin. Kuukauden ja 1200 km toimi vikailmoituksia. Nyt 66 tkm mittarissa.
Vaikka tuon esilämmityksen nyt pystyisikin arjessa järjestämään, eniten Multiair2-ahdistusta tuo moottorin ajoittainen empiminen tyhjäkäynnin yläpuolella 1000-1500 rpm alueella. Bensa-Stelvion kuuluu lähteä kaasua annostellessa joko raivokkaasti, silkkisesti tai jotain siltä väliltä heti tyhjäkäynniltä. Siis Busso-tyyliin. Ja ilman mitään odotteluja, että keksitään miten päästään yli 2000 rpm.
Nyt tuntuu väliin vähän samalta, kuin pihan ajoavustinrajoitettu etuvetosähkäri liukkaalla. Odotella pitää, että voima siirtyy pyörille .
Eikä se ole oikein Stelviolle, jonka jouheva neliveto odottaa innolla eteenpäin vievää voimaa.
Joten empatiassani olen rikkonut säästöpossun ja pyytänyt tilaamaan kaikki tarvittavat kilkkeet, tiivisteet ja maahantuojan erikoistyökalun Multiair2 hienomekaanisen mestarinäytteen vaihtamiseksi uuteen. Talvi on vasta alussa ja elämä on.
Toivotaan, että vaihto onnistuu lähiviikkoina. Ja niin, ettei sähkö-DS:n pikku kolarikorjaus osu juuri päällekkäin (Wolttikuski pusutti perään punaisissa, vaikeata on ajaa liukkaalla manuaalilla, varsinkin kun on kaksi kännykkääkin hoidettavana samaan aikaan).
Silloin toteutuisi yleinen dystopia, perheen kulkeminen arjessa olisi vain harraste- Alfa Romeoiden varassa.
Kauheaaan kivaa
Cotzy
-
- Viestit: 1583
- Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
- Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Päästään varmaan samoihin aikoihin multiairin vaihtoon. Toivottavasti irroitettavista multiaireista näkyisi jokin selvä vika ja keksittäisiin kuinka estää että uusi multiair ei enää vikaantuisi. Vai olisiko uusi varaosanumero tuonut jotain parannusta asiaan, todennäköisesti ei. Ehkä öljynvaihtoväli pitää pudottaa 5000km.Cotzy kirjoitti: ↑20 Marras 2023, 18:09Kirjoitin tänään joulupukille. Toivon Multiair 2:ta asennettuna, mieluiten vielä marraskuussa .Cotzy kirjoitti: ↑02 Marras 2023, 21:35^ Ei ongelmia. Lähinnä kaupunkiajoa viikon verran. Aamulla lähtenyt lohkolämmittimen päästä, päivällä ilman lämmitystä. Käynti normaalia.
S&S:n olen ottanut pois. Ja kotimatkalla lämmittänyt moottoria ajamalla DNA-kytkin D-asennossa. Vähän enemmän huolenpitoa käyntilämpöjen saavuttamisesta siis.
Jos temppuilee uudestaan, laitan MultiAirin vaihtoon. Kyllä käyttöauton pitää lähteä liikenteeseen, heti kun pyydetään.
Myös Alfa Romeon.
Nyt kun etelässä on myös päivisin jotain pakkasen tapaista, ei viihdy enää ulkona yli vuorokautta ilman lohkolämmitintä. Vaan lähtee kylmänä prötäten käyntiin. Kuukauden ja 1200 km toimi vikailmoituksia. Nyt 66 tkm mittarissa.
Vaikka tuon esilämmityksen nyt pystyisikin arjessa järjestämään, eniten Multiair2-ahdistusta tuo moottorin ajoittainen empiminen tyhjäkäynnin yläpuolella 1000-1500 rpm alueella. Bensa-Stelvion kuuluu lähteä kaasua annostellessa joko raivokkaasti, silkkisesti tai jotain siltä väliltä heti tyhjäkäynniltä. Siis Busso-tyyliin. Ja ilman mitään odotteluja, että keksitään miten päästään yli 2000 rpm.
Nyt tuntuu väliin vähän samalta, kuin pihan ajoavustinrajoitettu etuvetosähkäri liukkaalla. Odotella pitää, että voima siirtyy pyörille .
Eikä se ole oikein Stelviolle, jonka jouheva neliveto odottaa innolla eteenpäin vievää voimaa.
Joten empatiassani olen rikkonut säästöpossun ja pyytänyt tilaamaan kaikki tarvittavat kilkkeet, tiivisteet ja maahantuojan erikoistyökalun Multiair2 hienomekaanisen mestarinäytteen vaihtamiseksi uuteen. Talvi on vasta alussa ja elämä on.
Toivotaan, että vaihto onnistuu lähiviikkoina. Ja niin, ettei sähkö-DS:n pikku kolarikorjaus osu juuri päällekkäin (Wolttikuski pusutti perään punaisissa, vaikeata on ajaa liukkaalla manuaalilla, varsinkin kun on kaksi kännykkääkin hoidettavana samaan aikaan).
Silloin toteutuisi yleinen dystopia, perheen kulkeminen arjessa olisi vain harraste- Alfa Romeoiden varassa.
Kauheaaan kivaa
Cotzy
- Cotzy
- Viestit: 914
- Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
- Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 man. Distinctive -01, Brera 3.2 JTS V6 man. Q4 -06, & DS3 Crossback E-Tense -21, Carado A464 -11
- Paikkakunta: Turku
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
^ Sarjatyönä tekevät kaksi peräkkäin, jahka osat, työkalut ja potilaat ovat paikalla.
Mä suhtaudun tähän vähän empaattisesti, kuin joskus mukuloiden korvatulehduksiin .
Stelviollakin on paska olo, kun henki ei kulje kunnolla. Mun pitää huoltajana hoitaa asia kuntoon, jotta Stelvion kulkupuolen ominainen innokkuus palaa.
Ja sitten pitää huoli, että öljyt vaihtuu alle kymppitonnin kilometreillä.
Cotzy
Mä suhtaudun tähän vähän empaattisesti, kuin joskus mukuloiden korvatulehduksiin .
Stelviollakin on paska olo, kun henki ei kulje kunnolla. Mun pitää huoltajana hoitaa asia kuntoon, jotta Stelvion kulkupuolen ominainen innokkuus palaa.
Ja sitten pitää huoli, että öljyt vaihtuu alle kymppitonnin kilometreillä.
Cotzy
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Minulla on Bussossa suunnilleen sama kun joka talvi litkut vaihtuvat. Ja myös toiseen avonaiseen italialaiseen muodostuu samanlainen käytäntö.
Diesel Stelviolla sen sijaan vaihdatutin sopat kaksi kertaa vuodessa. 20tkm vaihtoväleillä mentiin. Mutta se perskuleen hihna.
- Jiitee
- Viestit: 4484
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, IS250 ´07 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.
ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Mutta tuo riisselin jakopää on huoltotoimenpide vs mahdollinen bensan Multiair2 - rikki ja korjaus.FinPat kirjoitti: ↑21 Marras 2023, 09:31Minulla on Bussossa suunnilleen sama kun joka talvi litkut vaihtuvat. Ja myös toiseen avonaiseen italialaiseen muodostuu samanlainen käytäntö.
Diesel Stelviolla sen sijaan vaihdatutin sopat kaksi kertaa vuodessa. 20tkm vaihtoväleillä mentiin. Mutta se perskuleen hihna.
Lisäksi itseäni häiritsi se, ettei mitään ymmärrystä/ oppimista Multiair2- ongelmiin ei tullut.
Kun käytin Juuliaa vain välimerellisissä ilmastoissa ( siis Suomen kesässä) 5 vuotta niin
minimoin nuo riskit ja mentiin alkuperäisellä MA2:lla 180 tkm:n asti.
Ottaisin nykytiedolla kyllä mielummin riisselin Stelvion/Giulian moottoriksi kuin bensan.
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too
-
- Viestit: 1583
- Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
- Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Ilman kylmäkäynnistyksiä multiair varmaan kestääkin ikuisesti.Jiitee kirjoitti: ↑21 Marras 2023, 13:20Mutta tuo riisselin jakopää on huoltotoimenpide vs mahdollinen bensan Multiair2 - rikki ja korjaus.FinPat kirjoitti: ↑21 Marras 2023, 09:31Minulla on Bussossa suunnilleen sama kun joka talvi litkut vaihtuvat. Ja myös toiseen avonaiseen italialaiseen muodostuu samanlainen käytäntö.
Diesel Stelviolla sen sijaan vaihdatutin sopat kaksi kertaa vuodessa. 20tkm vaihtoväleillä mentiin. Mutta se perskuleen hihna.
Lisäksi itseäni häiritsi se, ettei mitään ymmärrystä/ oppimista Multiair2- ongelmiin ei tullut.
Kun käytin Juuliaa vain välimerellisissä ilmastoissa ( siis Suomen kesässä) 5 vuotta niin
minimoin nuo riskit ja mentiin alkuperäisellä MA2:lla 180 tkm:n asti.
Ottaisin nykytiedolla kyllä mielummin riisselin Stelvion/Giulian moottoriksi kuin bensan.
- Smiik
- Viestit: 229
- Liittynyt: 14 Marras 2016, 21:03
- Car(s): GT 3.2
Giulietta Multiair 170
Stelvio 2.0 280hv
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
2017 Stelvio bensakoneella tuli taloon. Auto ilmoittelee, että seuraava huolto olisi 3500 km päästä (noin 127tkm nyt ajettu). Ajattelin varmuudeksi varata normaalin huollon yhteyteen myös vaihteisto- ja peräöljyjen vaihdon. Infotainment pitäisi myös päivittää, nyt esim. kuskin penkin easy access -toimintoa ei saa pois käytöstä. Lisäksi pitäisi vielä myyjäliikkeen kustannuksella korjata tankin luukun lukitus, joka ei tällä hetkellä toimi ollenkaan eikä luukku myöskään ponnahda auki, vaan se pitää avata 'raottamalla'. Lisäksi kabiinin puhallin vinkuu, varsinkin matalilla nopeuksilla. Tällekin pitäisi ehkä tehdä jotain. Onko Turun alueella jotain järkevää paikkaa missä nämä onnistuisi vai pitääkö varailla Salosta (Salon Moottorihuolto?)? Delta-Autosta ei nyt ole mitään mairittelevia kokemuksia ainakaan, vaikka en juuri olekaan siellä omien autojen kanssa asioinut.
Auton mukana tulleet kesärenkaat ovat OZ Racing Hyper GT vanteilla (19", 235/55 Kumhot, 4 mm pintaa, TPMS anturit näyttäisi löytyvän), jotka eivät ainakaan minun mielestäni oikein istu Stelvion ilmeeseen. Koko setti tulee todennäköisesti hyvin pian myyntiin, YV:llä voi lähestyä jos kiinnostaa.
Ajoin viimeksi Stelviota vuoden 2017 kesällä koeajokiertueella. 180hv diesel ja 200hv bensa Giuliat tuli myös testattua silloin, mutta 280hv Stelviosta jäi jotenkin enemmän sellainen "tällainen on joskus pakko saada" -fiilis. Silloin vain noin 78k€ hintalappu ja onneton hyvitystarjous 159 Q4:stä eivät hankintaa mahdollistaneet.. Joten nyt kun mahdollisuus tuli, pitihän siihen tarttua ja toistaiseksi vaikuttaa kyllä oikealta valinnalta.
Auton mukana tulleet kesärenkaat ovat OZ Racing Hyper GT vanteilla (19", 235/55 Kumhot, 4 mm pintaa, TPMS anturit näyttäisi löytyvän), jotka eivät ainakaan minun mielestäni oikein istu Stelvion ilmeeseen. Koko setti tulee todennäköisesti hyvin pian myyntiin, YV:llä voi lähestyä jos kiinnostaa.
Ajoin viimeksi Stelviota vuoden 2017 kesällä koeajokiertueella. 180hv diesel ja 200hv bensa Giuliat tuli myös testattua silloin, mutta 280hv Stelviosta jäi jotenkin enemmän sellainen "tällainen on joskus pakko saada" -fiilis. Silloin vain noin 78k€ hintalappu ja onneton hyvitystarjous 159 Q4:stä eivät hankintaa mahdollistaneet.. Joten nyt kun mahdollisuus tuli, pitihän siihen tarttua ja toistaiseksi vaikuttaa kyllä oikealta valinnalta.
- Tiige
- Viestit: 2934
- Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
- Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon) - Paikkakunta: Turenki
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Onnea hienosta hankinnasta!Smiik kirjoitti: ↑25 Marras 2023, 00:192017 Stelvio bensakoneella tuli taloon. Auto ilmoittelee, että seuraava huolto olisi 3500 km päästä (noin 127tkm nyt ajettu). Ajattelin varmuudeksi varata normaalin huollon yhteyteen myös vaihteisto- ja peräöljyjen vaihdon. Infotainment pitäisi myös päivittää, nyt esim. kuskin penkin easy access -toimintoa ei saa pois käytöstä. Lisäksi pitäisi vielä myyjäliikkeen kustannuksella korjata tankin luukun lukitus, joka ei tällä hetkellä toimi ollenkaan eikä luukku myöskään ponnahda auki, vaan se pitää avata 'raottamalla'. Lisäksi kabiinin puhallin vinkuu, varsinkin matalilla nopeuksilla. Tällekin pitäisi ehkä tehdä jotain. Onko Turun alueella jotain järkevää paikkaa missä nämä onnistuisi vai pitääkö varailla Salosta (Salon Moottorihuolto?)? Delta-Autosta ei nyt ole mitään mairittelevia kokemuksia ainakaan, vaikka en juuri olekaan siellä omien autojen kanssa asioinut.
Easy entryä ei kaiketi saa pois alkusarjan autoista vaikka päivittäisi infotaimentin softan. Messillä voi sotkea penkin kalibroinnin jolloin sen saa pois mutta sitten ei toimi muistipaikat.
Puhallin voi vinkua sen takia että raitisilmansuodatin on väkivalloin survottu paikalleen ja/tai samalla rikottu apukuskin jalkatilaan puhaltava ilmatorvi. Toki jos on ollut vesivuotoa niin on ne puhaltimen laakerit saattanut saada kosteutta.
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta
- Smiik
- Viestit: 229
- Liittynyt: 14 Marras 2016, 21:03
- Car(s): GT 3.2
Giulietta Multiair 170
Stelvio 2.0 280hv
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Harmi homma, jos tuota easy entryä ei saa pois. Mutta kyllä sen kanssa pärjää.
Raitisilmasuodatinta itsekin epäilin yhdeksi vaihtoehdoksi puhaltimen vinkumiselle, toivottavasti olisi niinkin pienestä kiinni.
Koeajolla ehdin hetkeksi iskeä MES:in kiinni, mutta en tutustunut sen tarkemmin. Vaikutti kuitenkin, että aika suppeasti pystyi mitään tekemään, esim. vikakoodit kyllä näkyivät (pelkät koodit ilman kuvauksia), mutta niitä ei näyttänyt pystyvän nollaamaan. Pitääkö käyttää jotain adapteria välissä, että pääsee enemmän tekemään?
Raitisilmasuodatinta itsekin epäilin yhdeksi vaihtoehdoksi puhaltimen vinkumiselle, toivottavasti olisi niinkin pienestä kiinni.
Koeajolla ehdin hetkeksi iskeä MES:in kiinni, mutta en tutustunut sen tarkemmin. Vaikutti kuitenkin, että aika suppeasti pystyi mitään tekemään, esim. vikakoodit kyllä näkyivät (pelkät koodit ilman kuvauksia), mutta niitä ei näyttänyt pystyvän nollaamaan. Pitääkö käyttää jotain adapteria välissä, että pääsee enemmän tekemään?
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Ei muuta kuin kasvuhormonia popsimaan. Jos muistan oikein niin Easy Entry Annoyance aktivoituu ainoastaan jos selkänoja on B-pilarin etupuolella. Jossakin niillä nurkilla.
Pitkät ja pitkäjalkaiset ihmiset säästyvät tältä riesalta.
-
- Viestit: 1028
- Liittynyt: 13 Marras 2018, 12:24
- Car(s): Mito QV 2011
Exät:Giulia 2018 2.0t, 156 2.0 ts
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Onko käytössä joku vanha versio messistä?Smiik kirjoitti: ↑25 Marras 2023, 23:48Harmi homma, jos tuota easy entryä ei saa pois. Mutta kyllä sen kanssa pärjää.
Raitisilmasuodatinta itsekin epäilin yhdeksi vaihtoehdoksi puhaltimen vinkumiselle, toivottavasti olisi niinkin pienestä kiinni.
Koeajolla ehdin hetkeksi iskeä MES:in kiinni, mutta en tutustunut sen tarkemmin. Vaikutti kuitenkin, että aika suppeasti pystyi mitään tekemään, esim. vikakoodit kyllä näkyivät (pelkät koodit ilman kuvauksia), mutta niitä ei näyttänyt pystyvän nollaamaan. Pitääkö käyttää jotain adapteria välissä, että pääsee enemmän tekemään?
- Cotzy
- Viestit: 914
- Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
- Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 man. Distinctive -01, Brera 3.2 JTS V6 man. Q4 -06, & DS3 Crossback E-Tense -21, Carado A464 -11
- Paikkakunta: Turku
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Onnea upeasta valinnasta . Samat fiilikset, Giulia Veloce ja Stelvio Veloce laittoivat 2017-2018 koeajoilla aivot ostopakkoasentoon.Smiik kirjoitti: ↑25 Marras 2023, 00:192017 Stelvio bensakoneella tuli taloon. Auto ilmoittelee, että seuraava huolto olisi 3500 km päästä (noin 127tkm nyt ajettu). Ajattelin varmuudeksi varata normaalin huollon yhteyteen myös vaihteisto- ja peräöljyjen vaihdon. Infotainment pitäisi myös päivittää, nyt esim. kuskin penkin easy access -toimintoa ei saa pois käytöstä. Lisäksi pitäisi vielä myyjäliikkeen kustannuksella korjata tankin luukun lukitus, joka ei tällä hetkellä toimi ollenkaan eikä luukku myöskään ponnahda auki, vaan se pitää avata 'raottamalla'. Lisäksi kabiinin puhallin vinkuu, varsinkin matalilla nopeuksilla. Tällekin pitäisi ehkä tehdä jotain. Onko Turun alueella jotain järkevää paikkaa missä nämä onnistuisi vai pitääkö varailla Salosta (Salon Moottorihuolto?)? Delta-Autosta ei nyt ole mitään mairittelevia kokemuksia ainakaan, vaikka en juuri olekaan siellä omien autojen kanssa asioinut.
Auton mukana tulleet kesärenkaat ovat OZ Racing Hyper GT vanteilla (19", 235/55 Kumhot, 4 mm pintaa, TPMS anturit näyttäisi löytyvän), jotka eivät ainakaan minun mielestäni oikein istu Stelvion ilmeeseen. Koko setti tulee todennäköisesti hyvin pian myyntiin, YV:llä voi lähestyä jos kiinnostaa.
Ajoin viimeksi Stelviota vuoden 2017 kesällä koeajokiertueella. 180hv diesel ja 200hv bensa Giuliat tuli myös testattua silloin, mutta 280hv Stelviosta jäi jotenkin enemmän sellainen "tällainen on joskus pakko saada" -fiilis. Silloin vain noin 78k€ hintalappu ja onneton hyvitystarjous 159 Q4:stä eivät hankintaa mahdollistaneet.. Joten nyt kun mahdollisuus tuli, pitihän siihen tarttua ja toistaiseksi vaikuttaa kyllä oikealta valinnalta.
Salon Moottorihuolto on paras Alfa Romeo -merkkihuolto Varsinais-Suomessa. Palveluasenne on mainio. Huoltojen perusvaraosat löytyvät hyllystä. Ja jos osia tarvitaan kaukaa Vantaalta tai Italiasta asti, hoitavat ne etukäteen sovittua visiittiä varten. Huollossa puhutaan Alfa Romeota, eikä tartte kuunnella, kuinka jokin muu epäkiinnostava merkki on jonkin asian ratkaissut jollain turhanpäiväisen yksinkertaisella ja mauttomalla tavalla. Tulee myös softat päivitettyä ajan tasalle ja osaavat myös kertoa päivitysten sisällöstä.
Raision Auto Filaron herrasmiehet ovat myös olleet kiinnostuneita Stelvion huoltamisesta, kun olen vanhempaa italokalustoa heiltä huollosta noutanut. Varmaan huollot ja öljyjen vaihdot sujuvatkin heiltä mallikkaasti. Mutta tietotekniikan päivitysvaltuuksien suhteen voi tökkiä.
Turun Delta-Auton kehumisen jätän muille. Omat kokemukset huonon ja korkeintaan tyydyttävän väliltä muusta kalustosta.
Easy access on itsellä toiminut hyvin. Talvella, kun iskee Stelvion käyntiin ja poistuu ikkunoita puhdistamaan penkin pysyäessä paikallaan, tuppaa talvitakin vetoketju sisään palatessa hiertämään jälkiä ratin nahkaan penkin pysyessä edessä. Niiden hoitaminen kuntoon harmittaa enemmän, kuin Easy accessin haittapuolet.
Cotzy
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Onnea Smiikille hienosta kiesistä
- Maunu
- Viestit: 3548
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
- Paikkakunta: Pori
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
MES vaatii sinisen ja harmaan/valkoisen adapterin, jotta pääsee kaikkiin järjestelmiin käsiksi. Aikapaljon pystyy Stelviota muokkaamaan MESsillä kun proxyä muuttaa.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
- Cotzy
- Viestit: 914
- Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
- Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 man. Distinctive -01, Brera 3.2 JTS V6 man. Q4 -06, & DS3 Crossback E-Tense -21, Carado A464 -11
- Paikkakunta: Turku
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Varsinais-Suomessa on nyt todellinen MultiAiristo 2, kun pari Stelviota sai Joulupukilta uudet MultiAir 2-yksiköt paikalleeen asennettuna Salon Moottorihuollossa . Ja vanhan yksikön sai halutessaan mukaan joulukoristeeksi.
Ohessa pari kuvaa 2:n sylinterin solenoidia jumittelevasta MultiAir 2 yksiköstä. Toimintakilometrejä raadolla takana 66500 km, joista välillä oireisia viimeiset n. 8000 km. Levätköön laatikossaan rauhassa . Jos jotakuta kiinnostaa opetella ymmärtämään ja/tai korjaamaan tuota, voi laittaa viestiä. Hienomekaniikkaa ja sähköistä ohjaustekniikkaa monella eri tasolla, yhdistettynä perkeleellisen upeaan voitelujärjestelmään .
Vaihtohommaan meni sellaiset 6 tuntia töitä. Vaatii maahantuojan erikoistyökalun. Samalla vaihdettiin MultiAir-yksikön tiivisteet, uudet moottoriöljyt ja öljynsuodatin. Salon Moottorihuollon herrasmiehet olivat taas ilahduttavasti hereillä, kun vaihtotyön yhteydessä selvisi myös syy turbon jäähdytyskierron taipumukseen hukata hieman jäähdytysnestettä paisaristaan kesäisin. Turbon jäähdytyskierron kumitiivisteet olivat kovettuneet kuudessa vuodessa, joten turbon tiivisteet vaihdettiin myös pikana uusiin, kun moottori oli sopivasti hieman levällään.
Tykkään tälläisestä, että vaihdetaan helposti vaihdettavat kriitisemmät tiivisteet uusiin, kunhan ne joskus ovat helposti vaihdettavissa.
Meni reilut kolme lompsallista koko toimitukseen.
Nyt on taas silkkisyys ja ärhäkkyys palannut Stelvion pataan, heti tyhjäkäynniltä alkaen myös rapsakalla pakkaskelillä.
Potutus on kärsitty jo aiemmin. Joten nyt voi taas nautiskella Stelvion välittömästä responsiivisuudesta sekä alustan, ohjauksen, jarrujen että myös moottorin suhteen.
Jatkossa pidän tätä uutta, silkkisen ihanaa MultiAir 2-yksikköä hyvänä vaihtamalla öljyt selvästi aiemmin ja aina ennen talvikautta.
Moottorin esilämmitystäkin suosin, jos mahdollista.
En tiedä, olenko ollut kiltti vai tuhma tänä vuonna, kun uuden MultiAir 2:n sain. Mutta nyt lyö Stelvion nurkat taas herkästi joulua, joten seuraavaksi toivottavasti sitten ne takajarrut taas uusiksi 100 tkm kohdilla. Tai se Race-moodi, ettei jarrut kulu liikoja .
Cotzy
Ohessa pari kuvaa 2:n sylinterin solenoidia jumittelevasta MultiAir 2 yksiköstä. Toimintakilometrejä raadolla takana 66500 km, joista välillä oireisia viimeiset n. 8000 km. Levätköön laatikossaan rauhassa . Jos jotakuta kiinnostaa opetella ymmärtämään ja/tai korjaamaan tuota, voi laittaa viestiä. Hienomekaniikkaa ja sähköistä ohjaustekniikkaa monella eri tasolla, yhdistettynä perkeleellisen upeaan voitelujärjestelmään .
Vaihtohommaan meni sellaiset 6 tuntia töitä. Vaatii maahantuojan erikoistyökalun. Samalla vaihdettiin MultiAir-yksikön tiivisteet, uudet moottoriöljyt ja öljynsuodatin. Salon Moottorihuollon herrasmiehet olivat taas ilahduttavasti hereillä, kun vaihtotyön yhteydessä selvisi myös syy turbon jäähdytyskierron taipumukseen hukata hieman jäähdytysnestettä paisaristaan kesäisin. Turbon jäähdytyskierron kumitiivisteet olivat kovettuneet kuudessa vuodessa, joten turbon tiivisteet vaihdettiin myös pikana uusiin, kun moottori oli sopivasti hieman levällään.
Tykkään tälläisestä, että vaihdetaan helposti vaihdettavat kriitisemmät tiivisteet uusiin, kunhan ne joskus ovat helposti vaihdettavissa.
Meni reilut kolme lompsallista koko toimitukseen.
Nyt on taas silkkisyys ja ärhäkkyys palannut Stelvion pataan, heti tyhjäkäynniltä alkaen myös rapsakalla pakkaskelillä.
Potutus on kärsitty jo aiemmin. Joten nyt voi taas nautiskella Stelvion välittömästä responsiivisuudesta sekä alustan, ohjauksen, jarrujen että myös moottorin suhteen.
Jatkossa pidän tätä uutta, silkkisen ihanaa MultiAir 2-yksikköä hyvänä vaihtamalla öljyt selvästi aiemmin ja aina ennen talvikautta.
Moottorin esilämmitystäkin suosin, jos mahdollista.
En tiedä, olenko ollut kiltti vai tuhma tänä vuonna, kun uuden MultiAir 2:n sain. Mutta nyt lyö Stelvion nurkat taas herkästi joulua, joten seuraavaksi toivottavasti sitten ne takajarrut taas uusiksi 100 tkm kohdilla. Tai se Race-moodi, ettei jarrut kulu liikoja .
Cotzy
- Liitteet
-
- MultiAir2_raato_2_20231205.jpg (99.97 KiB) Katsottu 4187 kertaa
-
- MultiAir2_raato_20231205.jpg (96.77 KiB) Katsottu 4187 kertaa
- mutt
- Viestit: 5652
- Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
- Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Öljyn luokituksetkin kannattaa huomioida. Läheskään kaikki ei täytä valmistajan vaatimusta, ja tämän Multiairin tapauksessa sillä lienee erityisesti merkitystä. Huolloissa ei välttämättä laiteta sitä mitä kuuluisi.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
- lerppu
- Viestit: 6155
- Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
- Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
- Paikkakunta: Metsälä
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
^^Onnea jouluisesta MA2:sta! Pitkiä luisuja sitten vaan.
-
- Viestit: 1583
- Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
- Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Siellä sinun punainen paholainen oli pihalla kun omani hain 12.00 aikoihin. Minäkin sain multiairin kotiin ihmeteltäväksi. Täytyy myös kehua Moottorihuoltoa, hyvin hoidettu huolto.Cotzy kirjoitti: ↑05 Joulu 2023, 20:31Varsinais-Suomessa on nyt todellinen MultiAiristo 2, kun pari Stelviota sai Joulupukilta uudet MultiAir 2-yksiköt paikalleeen asennettuna Salon Moottorihuollossa . Ja vanhan yksikön sai halutessaan mukaan joulukoristeeksi.
Ohessa pari kuvaa 2:n sylinterin solenoidia jumittelevasta MultiAir 2 yksiköstä. Toimintakilometrejä raadolla takana 66500 km, joista välillä oireisia viimeiset n. 8000 km. Levätköön laatikossaan rauhassa . Jos jotakuta kiinnostaa opetella ymmärtämään ja/tai korjaamaan tuota, voi laittaa viestiä. Hienomekaniikkaa ja sähköistä ohjaustekniikkaa monella eri tasolla, yhdistettynä perkeleellisen upeaan voitelujärjestelmään .
Vaihtohommaan meni sellaiset 6 tuntia töitä. Vaatii maahantuojan erikoistyökalun. Samalla vaihdettiin MultiAir-yksikön tiivisteet, uudet moottoriöljyt ja öljynsuodatin. Salon Moottorihuollon herrasmiehet olivat taas ilahduttavasti hereillä, kun vaihtotyön yhteydessä selvisi myös syy turbon jäähdytyskierron taipumukseen hukata hieman jäähdytysnestettä paisaristaan kesäisin. Turbon jäähdytyskierron kumitiivisteet olivat kovettuneet kuudessa vuodessa, joten turbon tiivisteet vaihdettiin myös pikana uusiin, kun moottori oli sopivasti hieman levällään.
Tykkään tälläisestä, että vaihdetaan helposti vaihdettavat kriitisemmät tiivisteet uusiin, kunhan ne joskus ovat helposti vaihdettavissa.
Meni reilut kolme lompsallista koko toimitukseen.
Nyt on taas silkkisyys ja ärhäkkyys palannut Stelvion pataan, heti tyhjäkäynniltä alkaen myös rapsakalla pakkaskelillä.
Potutus on kärsitty jo aiemmin. Joten nyt voi taas nautiskella Stelvion välittömästä responsiivisuudesta sekä alustan, ohjauksen, jarrujen että myös moottorin suhteen.
Jatkossa pidän tätä uutta, silkkisen ihanaa MultiAir 2-yksikköä hyvänä vaihtamalla öljyt selvästi aiemmin ja aina ennen talvikautta.
Moottorin esilämmitystäkin suosin, jos mahdollista.
En tiedä, olenko ollut kiltti vai tuhma tänä vuonna, kun uuden MultiAir 2:n sain. Mutta nyt lyö Stelvion nurkat taas herkästi joulua, joten seuraavaksi toivottavasti sitten ne takajarrut taas uusiksi 100 tkm kohdilla. Tai se Race-moodi, ettei jarrut kulu liikoja .
Cotzy
-
- Viestit: 1028
- Liittynyt: 13 Marras 2018, 12:24
- Car(s): Mito QV 2011
Exät:Giulia 2018 2.0t, 156 2.0 ts
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Tämähän on Alfankin tunnistama vika 2016 ja 2017 malleissa. 2018 alkaen vaihdettiin eri materiaalin o-rengas ja takuuna noita on vaihdettu vanhempiin. Tunnistaa tiivisteen väristä.Cotzy kirjoitti: ↑05 Joulu 2023, 20:31Salon Moottorihuollon herrasmiehet olivat taas ilahduttavasti hereillä, kun vaihtotyön yhteydessä selvisi myös syy turbon jäähdytyskierron taipumukseen hukata hieman jäähdytysnestettä paisaristaan kesäisin. Turbon jäähdytyskierron kumitiivisteet olivat kovettuneet kuudessa vuodessa, joten turbon tiivisteet vaihdettiin myös pikana uusiin, kun moottori oli sopivasti hieman levällään.
Cotzy
- Maunu
- Viestit: 3548
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
- Paikkakunta: Pori
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Osaako joku neuvoa taas tyhmää käyttäjää eli miten saa takaluukun pikkuisen suojaverhon irti hajottamatta sitä?
Reunoilta kyllä saa irti, mutta en ole uskaltanut alkaa repimään keskikiinnitystä.
Reunoilta kyllä saa irti, mutta en ole uskaltanut alkaa repimään keskikiinnitystä.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
- Cotzy
- Viestit: 914
- Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
- Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 man. Distinctive -01, Brera 3.2 JTS V6 man. Q4 -06, & DS3 Crossback E-Tense -21, Carado A464 -11
- Paikkakunta: Turku
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Selenia Digitek P.E. 0W-30:tä on huolloissa moottoriin laitettu kuittien ja keskustelujen mukaan 2019-2023.
Ja samaa olen parina viime kesänä lisännyt 0.3 litraa, jotta saanut öljymäärämittarin taas ylämerkkiin.
Ainoa vuosihuolto, mikä on vain merkitty tehdyksi, eikä kuitteja, on eka vuosihuolto talvelta 2018-2019 ennen Stelvion hankintaa.
2020 syksyn jälkeen olen huollattanut Stelviota vain Salon Moottorihuollossa. Aiemmissa paikoissa on asia tehty myös huolto-ohjelman mukaan, mutta tuolla on tehty softapäivitykset, huollot, takuukorjaukset ja korjaukset paremminkin hieman yli kuin alle. Joten hyvä, että turbon tiivisteet vaihtui pitävämpiin moottorin kumitiivisteiden uusimisen yhteydessä.
Ovat myös kriittisiä omaa toimintaansa kohtaan, eli jos yllätyksiä tai virheitä tulee, ne myös korjataan kuntoon ja/tai sovitaan asiakkaan kanssa.
Vähän sama juttu itsellä ollut hammaslääkärin kanssa, sen kun voi myös itse valita. Eka hammaslääkäri, joka mainitsi sanan "takuukorjaus" vastaanotolla ja otti hoitaaksen kolleegansa laiminlyönnit edelliseltä vuodelta korvauksen kera, sai minun arvostukseni ja hammaskalustoni työstettäväksi siitä lähtien. Ei kannata vaihtaa, kun hyvän löytää .
Sinänsä jännä juttu, että Alfa Romeoiden moitteettoman käyttökunnon varmistamiseksi ne kannattaisi aina ostaa vain uusina.
Aina tehdastilattuina, ilman varastointia missään.
Ja huoltaa mieluiten itse .
Muuten jokin ekan vuoden random factor kusee koko homman myöhemmin .
No, ehkä joskus vielä on varaa hoitaa homma kunnolla.
Perikunta sitten saa kuunnella ihmettelyjä vain yhden henkilön omistamasta ja huoltamasta Alfa Romeosta .
Cotzy
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Kyllä se ihan vetämällä irtoaa. Sivut ensin irti ja sitten pieni mutta päättäväinen nykäisy keskeltä. Ehkä mielummin lämpimässä kuin -20C pakkasessa. Italialainen muovi kuitenkin kyseessä.
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Cotzy kirjoitti:
”Sinänsä jännä juttu, että Alfa Romeoiden moitteettoman käyttökunnon varmistamiseksi ne kannattaisi aina ostaa vain uusina.
Aina tehdastilattuina, ilman varastointia missään.
Ja huoltaa mieluiten itse .
Muuten jokin ekan vuoden random factor kusee koko homman myöhemmin”
Komppaan kollegaa, nimittäin lähes jokaisesta käytettynä ostamastasi Alfasta on vähintäinkin joku ”pieni yllätys” paljastunut.
Viimeisestä erittäin vähän ajetusta (~11 tkm) 2020 Giuliasta paljastui mm. seuraavaa:
Ensimmäinen vuosihuolto tekemättä. Toinen vuosihuolto tehty yllä mainituilla kilometreillä mutta öljynä Mobil, ei siis Selenia ja jarrunesteet jätetty vaihtamatta, vaikka ne huolto-ohjelman mukaan pitää vaihtaa kahden vuoden välein. Liekö tämä olleena syy (tai joku muu) sille että etujarrut alkoi täristää pikku hiljaa enempi ja enempi. Teettämässäni 3-vuotishuollossa asiaa tutkittiin, mutta varsinaista syytä ei löydetty, eli jarruissa ei varsinaisesti mitään vikaa mutta epäiltiin vahvasti että jarrulevyt ”kierot” Minun oli kohtalaisen vaikea uskoa että hiukan yli 20 tkm auton levyt jo vääntyneet, mutta tilasin kuitenkin Skruvat nettimyynnistä uudet Zimmermannin levyt ja jarrupalat. Nämä kun vaihdettiin alle niin täristys katosi välittömästi. Tämä sitten kustansi (osat ja vaihto) hiukka vajaat 400€
Auton ostaessani se oli seisonut jälleenmyyjän hallissa jo lähes kuusi kuukautta, ja varmaan Ruotsissakin (tuontiauto) ainakin saman verran, joten auton akun varaus oli sen ostaessani lähes alakuoloalueella. Autoa kotiin ajaessani Start&Stop, törmäysvaroitin, kaistavahti ja adaptiivinen vakkari eivät toimineet ollenkaan. Muutaman viikon ajelun ja ylläpitolatauksen ansiosta kaikki nämä toiminnot elpyivät kuitenkin nopeasti, eivätkä ole tämän elvytyksen jälkeen kertaakaan temppuilleet.
Autoon olen muutoinkin täysin tyytyväinen sillä se nyt kolmivuotisena kuin uusi, ei yhtään häpeä juuri pakasta vedetyille…
”Sinänsä jännä juttu, että Alfa Romeoiden moitteettoman käyttökunnon varmistamiseksi ne kannattaisi aina ostaa vain uusina.
Aina tehdastilattuina, ilman varastointia missään.
Ja huoltaa mieluiten itse .
Muuten jokin ekan vuoden random factor kusee koko homman myöhemmin”
Komppaan kollegaa, nimittäin lähes jokaisesta käytettynä ostamastasi Alfasta on vähintäinkin joku ”pieni yllätys” paljastunut.
Viimeisestä erittäin vähän ajetusta (~11 tkm) 2020 Giuliasta paljastui mm. seuraavaa:
Ensimmäinen vuosihuolto tekemättä. Toinen vuosihuolto tehty yllä mainituilla kilometreillä mutta öljynä Mobil, ei siis Selenia ja jarrunesteet jätetty vaihtamatta, vaikka ne huolto-ohjelman mukaan pitää vaihtaa kahden vuoden välein. Liekö tämä olleena syy (tai joku muu) sille että etujarrut alkoi täristää pikku hiljaa enempi ja enempi. Teettämässäni 3-vuotishuollossa asiaa tutkittiin, mutta varsinaista syytä ei löydetty, eli jarruissa ei varsinaisesti mitään vikaa mutta epäiltiin vahvasti että jarrulevyt ”kierot” Minun oli kohtalaisen vaikea uskoa että hiukan yli 20 tkm auton levyt jo vääntyneet, mutta tilasin kuitenkin Skruvat nettimyynnistä uudet Zimmermannin levyt ja jarrupalat. Nämä kun vaihdettiin alle niin täristys katosi välittömästi. Tämä sitten kustansi (osat ja vaihto) hiukka vajaat 400€
Auton ostaessani se oli seisonut jälleenmyyjän hallissa jo lähes kuusi kuukautta, ja varmaan Ruotsissakin (tuontiauto) ainakin saman verran, joten auton akun varaus oli sen ostaessani lähes alakuoloalueella. Autoa kotiin ajaessani Start&Stop, törmäysvaroitin, kaistavahti ja adaptiivinen vakkari eivät toimineet ollenkaan. Muutaman viikon ajelun ja ylläpitolatauksen ansiosta kaikki nämä toiminnot elpyivät kuitenkin nopeasti, eivätkä ole tämän elvytyksen jälkeen kertaakaan temppuilleet.
Autoon olen muutoinkin täysin tyytyväinen sillä se nyt kolmivuotisena kuin uusi, ei yhtään häpeä juuri pakasta vedetyille…
- Aquatica
- Viestit: 15113
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Nyxät:
Saparo Outback 2.0 Boxer diesel '11
Citruen C5 1.8 16v '02
Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99 - Paikkakunta: Mikkeli
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Öljyt nyt on... öljyt. Harvempi paikka laittaa tehtaan suositusten mukaisia. Ei sen Seleniaa tarvihe olla.MeSoma kirjoitti: ↑06 Joulu 2023, 15:44Toinen vuosihuolto tehty yllä mainituilla kilometreillä mutta öljynä Mobil, ei siis Selenia ja jarrunesteet jätetty vaihtamatta, vaikka ne huolto-ohjelman mukaan pitää vaihtaa kahden vuoden välein. Liekö tämä olleena syy (tai joku muu) sille että etujarrut alkoi täristää pikku hiljaa enempi ja enempi.
Mutta kierot jarrulevyt ei ole mitään ihmeellistä. Eipä se tarvitse pakasta vedetyillä kuin yksi täysjarrutus vesilätäkössä ja ovat kierona. Koskee erityisesti parempia merkkejä. Kun ovat asettuneet hetken, tuota ei tapahdu.
156:ssa jo oli todella yleistä, että Brembon etulevyt veti kieroon ekassa oikeassa jarrutuksessa ja koneistamokäynnin jälkeen pysyivät muodossa. Tai stten kun tarpeeksi asettuneet - tai mitä ikinä.
-
- Viestit: 138
- Liittynyt: 21 Elo 2017, 21:33
- Car(s): Giulietta MA M6 '17
Spider TS '03
Lancia k Busso '99 - Paikkakunta: Helsinki
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Allekirjoitan täysin kahden uuden ja kahden "vähän ajetun" Alfan kokemuksella. Viimeisimmän kanssa on edelleen vuosi kaupanteon jälkeen sekä takuu- että huoltamattomuushistorian jälkipyykki kesken...MeSoma kirjoitti: ↑06 Joulu 2023, 15:44Cotzy kirjoitti:
”Sinänsä jännä juttu, että Alfa Romeoiden moitteettoman käyttökunnon varmistamiseksi ne kannattaisi aina ostaa vain uusina.
Aina tehdastilattuina, ilman varastointia missään.
Ja huoltaa mieluiten itse .
Muuten jokin ekan vuoden random factor kusee koko homman myöhemmin”
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Taitaa yleisesti ottaen olla niin, että pitkä seisominen, erityisesti myyntirivistön lumihangessa tai muuten luonnonvoimien armoilla on iso ongelmien lähde. Mitä nyt ollut yksi Stelvio + Giulia, joista toisessa kilsoja 100tkm ja toisessa 180tkm, niin molemmat sattunut jollain ihmeen tuurilla olemaan suoraan ostettaessa moitteettomassa teknisessä käyttökunnossa. Sitten luonnollisesti tehty huollot siten, ettei jatkossakaan tulisi murheita, niin oli molempien 10-15tkm ajelut melkoisen mukavia.Lumlum kirjoitti: ↑06 Joulu 2023, 23:05Allekirjoitan täysin kahden uuden ja kahden "vähän ajetun" Alfan kokemuksella. Viimeisimmän kanssa on edelleen vuosi kaupanteon jälkeen sekä takuu- että huoltamattomuushistorian jälkipyykki kesken...MeSoma kirjoitti: ↑06 Joulu 2023, 15:44Cotzy kirjoitti:
”Sinänsä jännä juttu, että Alfa Romeoiden moitteettoman käyttökunnon varmistamiseksi ne kannattaisi aina ostaa vain uusina.
Aina tehdastilattuina, ilman varastointia missään.
Ja huoltaa mieluiten itse .
Muuten jokin ekan vuoden random factor kusee koko homman myöhemmin”
Enköhän ole taas apajilla kun Diesel Stelvion saa Webastolla varustettuna alle kahden kympin… Älyttömän mukavia pelejä.
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Allekirjoitan saman addressin, tosin vain yhden "uuden" ja ajamattoman mutta vuodeksi hillotun Stelvion kokemuksella.Lumlum kirjoitti: ↑06 Joulu 2023, 23:05Allekirjoitan täysin kahden uuden ja kahden "vähän ajetun" Alfan kokemuksella. Viimeisimmän kanssa on edelleen vuosi kaupanteon jälkeen sekä takuu- että huoltamattomuushistorian jälkipyykki kesken...MeSoma kirjoitti: ↑06 Joulu 2023, 15:44Cotzy kirjoitti:
”Sinänsä jännä juttu, että Alfa Romeoiden moitteettoman käyttökunnon varmistamiseksi ne kannattaisi aina ostaa vain uusina.
Aina tehdastilattuina, ilman varastointia missään.
Ja huoltaa mieluiten itse .
Muuten jokin ekan vuoden random factor kusee koko homman myöhemmin”
-
- Viestit: 1583
- Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
- Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Viimeistään ammattitaidoton korjaamo hajottaa Alfan, ja näitä tuntuu Suomessa riittävän.FinPat kirjoitti: ↑07 Joulu 2023, 11:24Allekirjoitan saman addressin, tosin vain yhden "uuden" ja ajamattoman mutta vuodeksi hillotun Stelvion kokemuksella.Lumlum kirjoitti: ↑06 Joulu 2023, 23:05Allekirjoitan täysin kahden uuden ja kahden "vähän ajetun" Alfan kokemuksella. Viimeisimmän kanssa on edelleen vuosi kaupanteon jälkeen sekä takuu- että huoltamattomuushistorian jälkipyykki kesken...MeSoma kirjoitti: ↑06 Joulu 2023, 15:44Cotzy kirjoitti:
”Sinänsä jännä juttu, että Alfa Romeoiden moitteettoman käyttökunnon varmistamiseksi ne kannattaisi aina ostaa vain uusina.
Aina tehdastilattuina, ilman varastointia missään.
Ja huoltaa mieluiten itse .
Muuten jokin ekan vuoden random factor kusee koko homman myöhemmin”
- Cotzy
- Viestit: 914
- Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
- Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 man. Distinctive -01, Brera 3.2 JTS V6 man. Q4 -06, & DS3 Crossback E-Tense -21, Carado A464 -11
- Paikkakunta: Turku
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Uusi Multiair sai nyt nautiskella kipakampia pakkasia ulkosalla sukulaisia tapaamassa ja hautausmaita kiertäessä.
Vaikka kylmää olikin, lähti hienosti käyntiin lohkolämppärillä ja myös joissain paikoissa ilman esilämpöä .
Erilaiset patterit sen sijaan aiheuttivat vilkkuvaloja mittaristoon (jahka keskinäyttö suostui kylmässä näyttämään jotain), kun TPMS -anturit olivat kylmässä pimenneet ja auton avaimen patteri myös kuoli pakkasessa housun taskuun .
No onneksi pääsi syrjäisellä hautuumaalla mekaanisella avaimella sisään ja auto lähti myös käyntiin laittamalla avain keskikonsolin pohjan alla olevaan avaimen lukusensorin päälle. Neljäkymmentä kilometria sai kuunnella pimpotusta siitä, ettei autossa ollut avainta. Mutta sitten Tokmannista uusi patteri avaimeen ja homma toimi taas . Ehkä jatkossa kylmenpään talvimatkailuun on hyvä ottaa myös toinen avain mukaan.
Cotzy
Vaikka kylmää olikin, lähti hienosti käyntiin lohkolämppärillä ja myös joissain paikoissa ilman esilämpöä .
Erilaiset patterit sen sijaan aiheuttivat vilkkuvaloja mittaristoon (jahka keskinäyttö suostui kylmässä näyttämään jotain), kun TPMS -anturit olivat kylmässä pimenneet ja auton avaimen patteri myös kuoli pakkasessa housun taskuun .
No onneksi pääsi syrjäisellä hautuumaalla mekaanisella avaimella sisään ja auto lähti myös käyntiin laittamalla avain keskikonsolin pohjan alla olevaan avaimen lukusensorin päälle. Neljäkymmentä kilometria sai kuunnella pimpotusta siitä, ettei autossa ollut avainta. Mutta sitten Tokmannista uusi patteri avaimeen ja homma toimi taas . Ehkä jatkossa kylmenpään talvimatkailuun on hyvä ottaa myös toinen avain mukaan.
Cotzy
-
- Viestit: 1583
- Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
- Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Keskinäyttöhän menee pimeäksi jos akun varaus laskee riittävästi.Cotzy kirjoitti: ↑31 Joulu 2023, 18:48Uusi Multiair sai nyt nautiskella kipakampia pakkasia ulkosalla sukulaisia tapaamassa ja hautausmaita kiertäessä.
Vaikka kylmää olikin, lähti hienosti käyntiin lohkolämppärillä ja myös joissain paikoissa ilman esilämpöä .
Erilaiset patterit sen sijaan aiheuttivat vilkkuvaloja mittaristoon (jahka keskinäyttö suostui kylmässä näyttämään jotain), kun TPMS -anturit olivat kylmässä pimenneet ja auton avaimen patteri myös kuoli pakkasessa housun taskuun .
No onneksi pääsi syrjäisellä hautuumaalla mekaanisella avaimella sisään ja auto lähti myös käyntiin laittamalla avain keskikonsolin pohjan alla olevaan avaimen lukusensorin päälle. Neljäkymmentä kilometria sai kuunnella pimpotusta siitä, ettei autossa ollut avainta. Mutta sitten Tokmannista uusi patteri avaimeen ja homma toimi taas . Ehkä jatkossa kylmenpään talvimatkailuun on hyvä ottaa myös toinen avain mukaan.
Cotzy
- Cotzy
- Viestit: 914
- Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
- Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 man. Distinctive -01, Brera 3.2 JTS V6 man. Q4 -06, & DS3 Crossback E-Tense -21, Carado A464 -11
- Paikkakunta: Turku
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
^Keskinäyttö välkähteli aluksi, sitten pimeni. Ja muutaman minuutin ajon jälkeen alkoi taas keskinäyttö toimia.
Takalasin lämmitin pysyi silti päällä, mikä yleensä ensin pudonnut pois akun varaustilan laskiessa.
Ihan hyvin pysynyt akun varaustila tänä talvena kunnossa, kun moottorin esilämmityksen yhteydessä akkua samalla latailtu automaattisesti.
Mutta onhan tuo akun sijoituspaikka takakontin pohjalla aika kylmä ulkomajoituksessa kunnon pakkasella, vaikka matkustamo lämpimäksi puhalletaankin .
Cotzy
Takalasin lämmitin pysyi silti päällä, mikä yleensä ensin pudonnut pois akun varaustilan laskiessa.
Ihan hyvin pysynyt akun varaustila tänä talvena kunnossa, kun moottorin esilämmityksen yhteydessä akkua samalla latailtu automaattisesti.
Mutta onhan tuo akun sijoituspaikka takakontin pohjalla aika kylmä ulkomajoituksessa kunnon pakkasella, vaikka matkustamo lämpimäksi puhalletaankin .
Cotzy
- Polforea
- Viestit: 11550
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Kylmän akun heikko virranantokyky voi myös hämätä auton tajuntaa kuvittelemaan akun varaustilan/kunnon heikommaksi kun onkaan. Hetken heräilyään ja lämmettyään akku alkaa taas olla helpommin ymmärettävissä.
Ei ole takakulma-asennus pakkasmaassa optimi ei, vaikka sitä osaisi kompensoida nostamalla latausjännitettä oikeaoppisesti.
Ei ole takakulma-asennus pakkasmaassa optimi ei, vaikka sitä osaisi kompensoida nostamalla latausjännitettä oikeaoppisesti.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Kyl määki muute Fefel talvel ajaisi mut se aku sijoitus taakse...
Onneksi 348:sta on myös talviversio jossa akku keulalla. Jossa taitaa olla kauempana koneesta mutta kuitenkin...
Jottei menisi kokonaan OT:ksi niin ehdotetaan LiFePO4 akkua Stelvioon ratkaisuksi kylmän kestoon. Ja akun painokaan ei sitten väännä takaiskareita solmuun...
https://powertexbatteries.com/products/ ... ve-battery
- mutt
- Viestit: 5652
- Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
- Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Myös talvimallin Ferrareihin on olemassa ratkaisu akkupulmien karttamiseksi, esim:
https://arcticheat.fi/products/arctic-b ... gm-akuille
https://arcticheat.fi/products/arctic-b ... gm-akuille
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
- Smiik
- Viestit: 229
- Liittynyt: 14 Marras 2016, 21:03
- Car(s): GT 3.2
Giulietta Multiair 170
Stelvio 2.0 280hv
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Minulle kävi vähän sama tilanne sunnuntaina aamupäivällä, kun kävin Kuuvuoren portaissa vähän hengästymässä. Takin taskussa ollut avain oli sen verran kohmettunut -15°C kelissä, että avaimeton sisäänkäynti ei pelittänyt eivätkä avaimen napitkaan toimineet. Ennen kuin kaivoin mekaanisen avaimen esiin, laitoin avaimen ensin lämpeämään kalsareihin ja muutaman minuutin päästä pääsinkin jo normaalisti autoon sisään. Todennäköisesti pariston vaihto olisi paikallaan, mieluummin ennemmin kuin myöhemmin. Vaimon Ford muuten ainakin valittaa avaimen pariston heikkenemisestä ja muistaakseni myös ex-Pösö ja ex-Qashqai ehkä tekivät näin, mutta ilmeisesti Alfalla tätä ominaisuutta ei ole?Cotzy kirjoitti: ↑31 Joulu 2023, 18:48No onneksi pääsi syrjäisellä hautuumaalla mekaanisella avaimella sisään ja auto lähti myös käyntiin laittamalla avain keskikonsolin pohjan alla olevaan avaimen lukusensorin päälle. Neljäkymmentä kilometria sai kuunnella pimpotusta siitä, ettei autossa ollut avainta. Mutta sitten Tokmannista uusi patteri avaimeen ja homma toimi taas . Ehkä jatkossa kylmenpään talvimatkailuun on hyvä ottaa myös toinen avain mukaan.
Pari omaakin kysymystä:
- Viimasuojia ilmeisesti ei ole ainakaan mallikohtaisena saatavilla? Uskaltaako esim. scudettoon viritellä viimasuojan vai onko siellä takana esim. ulkoilman lämpöanturi kuten joissain muissa autoissa? Hieman nopeammin voisi lämmöt nousta näillä pakkaskeleillä.
- Toinen xenonpolttimo "vilkkuu" tai "värisee" välillä (ei siis sammu kokonaan, mutta valokuviosta erottaa korkeataajuista värinää). Polttimon vaihto lähestymässä vaiko ehkä jotain hämminkiä ballastissa?
- MKT
- Viestit: 685
- Liittynyt: 10 Syys 2003, 18:35
- Car(s): Stelvio Veloce+
Giulietta QV TCT
147 2.0 T.Spark
ex. 156/159/164/166 - Paikkakunta: Muurame
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Avaimen paristot saa oman kokemuksen mukaan vaihtaa joka vuosi. Ainakin aktiivisessa käytössä. Mitään varoitusta ei alentuneesta jännittestä tule mutta juurikin talviurheilun jälkeen saa todeta että autoon ei pääse sisälle. Avaimen lämmitys auttaa jos jännite on päässyt kyykähtämään. Uusilla paristoilla ongelma poistuu.
Itse olen askarrellut scudettoon viimasuojan, kun se on selvästi suurin aukko keulassa. Mitään ongelmia siitä ei ole tullut ainakaan JTDm:n kanssa.
Itse olen askarrellut scudettoon viimasuojan, kun se on selvästi suurin aukko keulassa. Mitään ongelmia siitä ei ole tullut ainakaan JTDm:n kanssa.