Osamaksulla, osamaksulla....lerppu kirjoitti: ↑04 Marras 2023, 17:20Mulla menee yli 10l/100km tolla MA:lla! Ei siis jää vajaaksi pinkka bensapumpulla. Hankintakassa on sen verran tyhjä ettei nyt unelman toteuttaminen ole ollenkaan realistinen ajatus.FinPat kirjoitti: ↑04 Marras 2023, 15:22Joo, totta. Tesla on perheen tehokkain auto joten Busso ja Fefe joutuvat kompensoimaan kulutusta. Mutta ~11l/100km on kyllä vähän. Rouvalla meni ~13l/100km nurkilla 2015 BMW X1 2.8 (N20) kanssa.
Piti kurkata mitä Fuelly:ssä ovat QF Stelviot vieneet.
https://www.fuelly.com/car/alfa_romeo/s ... bmodel_id=
18.6 MPG ~ 12.6l/100km
20.7 MPG ~ 11.4l/100km
Eli aika pienelllä noinkin iso murkula liikkuu.
Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Valvoja: Moderators
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Autokaupan ammattilainen
Paikalla
- lerppu
- Viestit: 5621
- Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
- Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
- Paikkakunta: Metsälä
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Myyntimies myy - mutta nyt potentiaalinen ostaja on vain pennitön haaveilija. Joudun olemaan jarrulla.HANU kirjoitti: ↑04 Marras 2023, 18:36Osamaksulla, osamaksulla....lerppu kirjoitti: ↑04 Marras 2023, 17:20Mulla menee yli 10l/100km tolla MA:lla! Ei siis jää vajaaksi pinkka bensapumpulla. Hankintakassa on sen verran tyhjä ettei nyt unelman toteuttaminen ole ollenkaan realistinen ajatus.FinPat kirjoitti: ↑04 Marras 2023, 15:22
Joo, totta. Tesla on perheen tehokkain auto joten Busso ja Fefe joutuvat kompensoimaan kulutusta. Mutta ~11l/100km on kyllä vähän. Rouvalla meni ~13l/100km nurkilla 2015 BMW X1 2.8 (N20) kanssa.
Piti kurkata mitä Fuelly:ssä ovat QF Stelviot vieneet.
https://www.fuelly.com/car/alfa_romeo/s ... bmodel_id=
18.6 MPG ~ 12.6l/100km
20.7 MPG ~ 11.4l/100km
Eli aika pienelllä noinkin iso murkula liikkuu.

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Tarjoilen vain, että joku muukin pääsisi naattimaan upeasta autosta.
Autokaupan ammattilainen
- Cotzy
- Viestit: 765
- Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
- Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 man. Distinctive -01, Brera 3.2 JTS V6 man. Q4 -06
- Paikkakunta: Turku
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
^HANUlla on oikeanlaisia järjellisyyttömyyden sanoja
.
Jos nyt ajattelee Alfa Romeon tarjontaa, mikä siellä olisikaan Stelviota suorityskykyisempi ja parempi all-rounderi ympärivuotiseen käyttöön, ei se ole suinkaan Tonale. Se on QF. Säästyy myös MultiAir-huolelta
.
Ja jos neliveto miellyttää enemmän, kuin puhdas takaveto, Stelvio QF on ultimaattinen käyttö-Alfa
.
Asiaan pitänee suhtautua avoimesti tulevaisuudessa.
Nyt MultiAir on toiminut taas ongelmitta. Olen pakastanut autoa myös lentokentällä.
Napista vain käyntiin kylmänä ja raivolla pimeyteen räpäskän sekaan.
Cotzy

Jos nyt ajattelee Alfa Romeon tarjontaa, mikä siellä olisikaan Stelviota suorityskykyisempi ja parempi all-rounderi ympärivuotiseen käyttöön, ei se ole suinkaan Tonale. Se on QF. Säästyy myös MultiAir-huolelta

Ja jos neliveto miellyttää enemmän, kuin puhdas takaveto, Stelvio QF on ultimaattinen käyttö-Alfa

Asiaan pitänee suhtautua avoimesti tulevaisuudessa.
Nyt MultiAir on toiminut taas ongelmitta. Olen pakastanut autoa myös lentokentällä.
Napista vain käyntiin kylmänä ja raivolla pimeyteen räpäskän sekaan.
Cotzy
- Maunu
- Viestit: 3422
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
- Paikkakunta: Pori
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Kun kesällä ostin Stelvion, niin jo koeajolla huomasin etupään pitävän pientä kolinaa.
Kolina on pikkuhiljaa lisääntynyt ja alkanut ärsyttää siinä määrin, että jotain oli tehtävä.
Syksyllä myös jarruista alkoi kuulua pientä kolinaa kun ensin peruutti ja sitten lähti eteenpäin.
No kun kotipihassa ei oikein pysty millään koiranluita tai alapalloa toteamaan rikkinäiseksi purkamatta autoa palasiksi päätin viedä Stelvion paikalliselle katsastusasemalle. Sieltä löytyi sopivasti alustan tarkastus palvelu 20€ kohtuulliseen hintaan.
Katsastusmies käytti auton iskaritestissä, jonka jälkeen auto ajettiin nosturille ja ravisteltiin joka suuntaan etu- ja takapäästä.
Mitään ihmeellistä ei löytynyt. Ainoastaan pelkääjän puolen takarenkaassa tuntui pieni välys, joka voisi johtua iskarin yläpään kiinnityksestä.
Tutkimusta jatkettiin ja kas kummaa huomasimme oikeassa etujarrussa löysän metallipalasen. Olisikohan tuo joku paino tai suoja, mutta irti kuitenkin oli. Tämä siis on ainakin yksi kolinan / kilinän aiheuttaja.
Kotiin päästyäni otin renkaan pois ja tutkein jarrusatulaa. Huomasin molempien kiinnityspulttien olevan löysällä ja jarrusatula pääsi heilumaan muutaman millin. Tämä siis aiheutti kolinan liikkeelle lähdettäessä. No pultit kireään, jolloin myös tuo "paino" kiristyi.
Koeajolla auto ei pitänyt enää mitään ylimääräistä ääntä, joten ehkä suurin tuska poistui.
Aamulla kun lähdin autolla liikenteeseen koko voimalinja tuntui hakkaavan auton pohjaan ja konekin kävi ihan päin pe*se*tä. Pienen ajelun jälkeen rauhoittui, joten ehkäpä joku tukikumi oli jään peitossa. Olihan tuo auto muutenkin kuin iglu kun starttasin.
Autoon on vaihdettu viime vuonna jarrupalat ja levyt Team F40 Oy toimesta. Olisikohan jäänyt jarrusylinteri kiristämättä tai ruuvilukite laittamatta.
Kolina on pikkuhiljaa lisääntynyt ja alkanut ärsyttää siinä määrin, että jotain oli tehtävä.
Syksyllä myös jarruista alkoi kuulua pientä kolinaa kun ensin peruutti ja sitten lähti eteenpäin.
No kun kotipihassa ei oikein pysty millään koiranluita tai alapalloa toteamaan rikkinäiseksi purkamatta autoa palasiksi päätin viedä Stelvion paikalliselle katsastusasemalle. Sieltä löytyi sopivasti alustan tarkastus palvelu 20€ kohtuulliseen hintaan.
Katsastusmies käytti auton iskaritestissä, jonka jälkeen auto ajettiin nosturille ja ravisteltiin joka suuntaan etu- ja takapäästä.
Mitään ihmeellistä ei löytynyt. Ainoastaan pelkääjän puolen takarenkaassa tuntui pieni välys, joka voisi johtua iskarin yläpään kiinnityksestä.
Tutkimusta jatkettiin ja kas kummaa huomasimme oikeassa etujarrussa löysän metallipalasen. Olisikohan tuo joku paino tai suoja, mutta irti kuitenkin oli. Tämä siis on ainakin yksi kolinan / kilinän aiheuttaja.
Kotiin päästyäni otin renkaan pois ja tutkein jarrusatulaa. Huomasin molempien kiinnityspulttien olevan löysällä ja jarrusatula pääsi heilumaan muutaman millin. Tämä siis aiheutti kolinan liikkeelle lähdettäessä. No pultit kireään, jolloin myös tuo "paino" kiristyi.
Koeajolla auto ei pitänyt enää mitään ylimääräistä ääntä, joten ehkä suurin tuska poistui.
Aamulla kun lähdin autolla liikenteeseen koko voimalinja tuntui hakkaavan auton pohjaan ja konekin kävi ihan päin pe*se*tä. Pienen ajelun jälkeen rauhoittui, joten ehkäpä joku tukikumi oli jään peitossa. Olihan tuo auto muutenkin kuin iglu kun starttasin.
Autoon on vaihdettu viime vuonna jarrupalat ja levyt Team F40 Oy toimesta. Olisikohan jäänyt jarrusylinteri kiristämättä tai ruuvilukite laittamatta.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
- matti_vuorio
- Viestit: 1493
- Liittynyt: 27 Kesä 2011, 19:57
- Car(s): Giulia Super 2.0 -17
Ex: Giulietta 1.4 Multiair -11,Bravo -08 JTD 150,Bravo -98 1.4,Sunny -86, Audi 100 -79 - Paikkakunta: Siikalatva
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Tämä on kyllä ärsyttävä ominaisuus. Jossain siellä voimalinjassa lumi sulaa vedeksi ja jäätyy väärään paikkaan. Kuulostaa ihan siltä, että jotain on rikki ja pahasti.
- Cotzy
- Viestit: 765
- Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
- Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 man. Distinctive -01, Brera 3.2 JTS V6 man. Q4 -06
- Paikkakunta: Turku
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
^^ Hyvä, että vika löytyi. Itselläkin Stelviolla tallista lähtiessä lumeen möyrimään on väliin unohtunut sulattelu tekemättä. Ravistaa koko autoa aika paljon, jos jäätyy lunta kardaanin ympärille.
Cotzy
Cotzy
- Jiitee
- Viestit: 4141
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.
ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Täh, onko kardaani avoin alta… siis sään armoilla koko hiilikuitukeppi ?
Luulin sen olevan koteloitu Juuliassa…


Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too
- Cotzy
- Viestit: 765
- Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
- Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 man. Distinctive -01, Brera 3.2 JTS V6 man. Q4 -06
- Paikkakunta: Turku
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
^ Ei nyt varsinaisesti avoin. Ohessa Stelvion alusta ruostesuojaukseen menossa suojat poistettuna.
Mutta irtolumessa ajaessa lumi pystyy löytämään tiensä voimansiirron lämpimiin paikkoihin ja jäätymään sinne tasapainotusta häiritsemään, jos yöpakkasta tarjolla ajorupeaman päälle.
Cotzy
Mutta irtolumessa ajaessa lumi pystyy löytämään tiensä voimansiirron lämpimiin paikkoihin ja jäätymään sinne tasapainotusta häiritsemään, jos yöpakkasta tarjolla ajorupeaman päälle.
Cotzy
- Liitteet
-
- Alusta.jpg (135.48 KiB) Katsottu 847 kertaa
-
- Etuapurunko.jpg (147.24 KiB) Katsottu 847 kertaa
- Smiik
- Viestit: 196
- Liittynyt: 14 Marras 2016, 21:03
- Car(s): GT 3.2
Giulietta Multiair 170
Stelvio 2.0 280hv
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Onko kokemusta Stelvio 2.0 bensan kanssa jälkimarkkinaäänenvaimentimista tai -putkistoista? Millaista mökää voi odottaa auton sisälle ja kuuluuko esim. maantienopeuksissa jotain häiritsevää resonanssia tms.?
2017 Stelvio on varauksessa ja saapumassa Suomeen viikonlopun aikana, ensi viikolla pääsee sitten itse ihmettelemään minkälainen kapistus on kyseessä. Tämän ilmoituksen kuvista kuitenkin bongasin kuitenkin myöhemmin, että ulostulojen perusteella jotain ainakin on vaihdettu. Osaako joku ehkä päätellä minkämerkkinen vaimennin tuo voisi olla? Autossa on muutakin tuning-kilkettä, joten vaimentimen vaihto sopii kuvaan. Kauhunsekaisin tuntein kuitenkin odotan äänimaailmaa, toivottavasti ei tarvitse sen takia kauppaan jättää.
Ps. Omassa GT:ssä on Busson kaverina Ragazzonin keski- ja takavaimennin, joten murinoita en pelästy. Tasakaasulla ja maantiellä saisi kuitenkin ainakin kabiinissa olla pakoäänien osalta hiljaista.
2017 Stelvio on varauksessa ja saapumassa Suomeen viikonlopun aikana, ensi viikolla pääsee sitten itse ihmettelemään minkälainen kapistus on kyseessä. Tämän ilmoituksen kuvista kuitenkin bongasin kuitenkin myöhemmin, että ulostulojen perusteella jotain ainakin on vaihdettu. Osaako joku ehkä päätellä minkämerkkinen vaimennin tuo voisi olla? Autossa on muutakin tuning-kilkettä, joten vaimentimen vaihto sopii kuvaan. Kauhunsekaisin tuntein kuitenkin odotan äänimaailmaa, toivottavasti ei tarvitse sen takia kauppaan jättää.

Ps. Omassa GT:ssä on Busson kaverina Ragazzonin keski- ja takavaimennin, joten murinoita en pelästy. Tasakaasulla ja maantiellä saisi kuitenkin ainakin kabiinissa olla pakoäänien osalta hiljaista.
- Tiige
- Viestit: 2783
- Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
- Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon) - Paikkakunta: Turenki
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Jos siellä nyt ei ihan suora putki ilman mitään vaimentajia ole niin et varmaan pelästy. Giulia ragazzon putkella on varsin maltillinen vs 3.2 busso ragazzon putkella.Smiik kirjoitti: ↑17 Marras 2023, 22:33Onko kokemusta Stelvio 2.0 bensan kanssa jälkimarkkinaäänenvaimentimista tai -putkistoista? Millaista mökää voi odottaa auton sisälle ja kuuluuko esim. maantienopeuksissa jotain häiritsevää resonanssia tms.?
2017 Stelvio on varauksessa ja saapumassa Suomeen viikonlopun aikana, ensi viikolla pääsee sitten itse ihmettelemään minkälainen kapistus on kyseessä. Tämän ilmoituksen kuvista kuitenkin bongasin kuitenkin myöhemmin, että ulostulojen perusteella jotain ainakin on vaihdettu. Osaako joku ehkä päätellä minkämerkkinen vaimennin tuo voisi olla? Autossa on muutakin tuning-kilkettä, joten vaimentimen vaihto sopii kuvaan. Kauhunsekaisin tuntein kuitenkin odotan äänimaailmaa, toivottavasti ei tarvitse sen takia kauppaan jättää.![]()
Ps. Omassa GT:ssä on Busson kaverina Ragazzonin keski- ja takavaimennin, joten murinoita en pelästy. Tasakaasulla ja maantiellä saisi kuitenkin ainakin kabiinissa olla pakoäänien osalta hiljaista.
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta
- Smiik
- Viestit: 196
- Liittynyt: 14 Marras 2016, 21:03
- Car(s): GT 3.2
Giulietta Multiair 170
Stelvio 2.0 280hv
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Hyvä kuulla. Toivotaan, että tuosta olisi vain takavaimentaja vaihdettu, niin tuskin on ainakaan mitään resonansseja tai "droonausta" maantievauhdeissa. Sinänsä mitä Youtubesta on eri vaimentimista klippejä katsonut, niin ihan mukavat pörinät useimmista tuntuu lähtevän.
- Cotzy
- Viestit: 765
- Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
- Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 man. Distinctive -01, Brera 3.2 JTS V6 man. Q4 -06
- Paikkakunta: Turku
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Kirjoitin tänään joulupukille. Toivon Multiair 2:ta asennettuna, mieluiten vielä marraskuussaCotzy kirjoitti: ↑02 Marras 2023, 21:35^ Ei ongelmia. Lähinnä kaupunkiajoa viikon verran. Aamulla lähtenyt lohkolämmittimen päästä, päivällä ilman lämmitystä. Käynti normaalia.
S&S:n olen ottanut pois. Ja kotimatkalla lämmittänyt moottoria ajamalla DNA-kytkin D-asennossa. Vähän enemmän huolenpitoa käyntilämpöjen saavuttamisesta siis.
Jos temppuilee uudestaan, laitan MultiAirin vaihtoon. Kyllä käyttöauton pitää lähteä liikenteeseen, heti kun pyydetään.
Myös Alfa Romeon.

Nyt kun etelässä on myös päivisin jotain pakkasen tapaista, ei viihdy enää ulkona yli vuorokautta ilman lohkolämmitintä. Vaan lähtee kylmänä prötäten käyntiin. Kuukauden ja 1200 km toimi vikailmoituksia. Nyt 66 tkm mittarissa.
Vaikka tuon esilämmityksen nyt pystyisikin arjessa järjestämään, eniten Multiair2-ahdistusta tuo moottorin ajoittainen empiminen tyhjäkäynnin yläpuolella 1000-1500 rpm alueella. Bensa-Stelvion kuuluu lähteä kaasua annostellessa joko raivokkaasti, silkkisesti tai jotain siltä väliltä heti tyhjäkäynniltä. Siis Busso-tyyliin. Ja ilman mitään odotteluja, että keksitään miten päästään yli 2000 rpm.
Nyt tuntuu väliin vähän samalta, kuin pihan ajoavustinrajoitettu etuvetosähkäri liukkaalla. Odotella pitää, että voima siirtyy pyörille

Eikä se ole oikein Stelviolle, jonka jouheva neliveto odottaa innolla eteenpäin vievää voimaa.
Joten empatiassani olen rikkonut säästöpossun ja pyytänyt tilaamaan kaikki tarvittavat kilkkeet, tiivisteet ja maahantuojan erikoistyökalun Multiair2 hienomekaanisen mestarinäytteen vaihtamiseksi uuteen. Talvi on vasta alussa ja elämä on.
Toivotaan, että vaihto onnistuu lähiviikkoina. Ja niin, ettei sähkö-DS:n pikku kolarikorjaus osu juuri päällekkäin (Wolttikuski pusutti perään punaisissa, vaikeata on ajaa liukkaalla manuaalilla, varsinkin kun on kaksi kännykkääkin hoidettavana samaan aikaan).
Silloin toteutuisi yleinen dystopia, perheen kulkeminen arjessa olisi vain harraste- Alfa Romeoiden varassa.
Kauheaaan kivaa

Cotzy
Paikalla
- lerppu
- Viestit: 5621
- Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
- Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
- Paikkakunta: Metsälä
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Tsemppiä Stelvioveljelle tulevaan.Cotzy kirjoitti: ↑20 Marras 2023, 18:09Kirjoitin tänään joulupukille. Toivon Multiair 2:ta asennettuna, mieluiten vielä marraskuussaCotzy kirjoitti: ↑02 Marras 2023, 21:35^ Ei ongelmia. Lähinnä kaupunkiajoa viikon verran. Aamulla lähtenyt lohkolämmittimen päästä, päivällä ilman lämmitystä. Käynti normaalia.
S&S:n olen ottanut pois. Ja kotimatkalla lämmittänyt moottoria ajamalla DNA-kytkin D-asennossa. Vähän enemmän huolenpitoa käyntilämpöjen saavuttamisesta siis.
Jos temppuilee uudestaan, laitan MultiAirin vaihtoon. Kyllä käyttöauton pitää lähteä liikenteeseen, heti kun pyydetään.
Myös Alfa Romeon..
Nyt kun etelässä on myös päivisin jotain pakkasen tapaista, ei viihdy enää ulkona yli vuorokautta ilman lohkolämmitintä. Vaan lähtee kylmänä prötäten käyntiin. Kuukauden ja 1200 km toimi vikailmoituksia. Nyt 66 tkm mittarissa.
Vaikka tuon esilämmityksen nyt pystyisikin arjessa järjestämään, eniten Multiair2-ahdistusta tuo moottorin ajoittainen empiminen tyhjäkäynnin yläpuolella 1000-1500 rpm alueella. Bensa-Stelvion kuuluu lähteä kaasua annostellessa joko raivokkaasti, silkkisesti tai jotain siltä väliltä heti tyhjäkäynniltä. Siis Busso-tyyliin. Ja ilman mitään odotteluja, että keksitään miten päästään yli 2000 rpm.
Nyt tuntuu väliin vähän samalta, kuin pihan ajoavustinrajoitettu etuvetosähkäri liukkaalla. Odotella pitää, että voima siirtyy pyörille.
Eikä se ole oikein Stelviolle, jonka jouheva neliveto odottaa innolla eteenpäin vievää voimaa.
Joten empatiassani olen rikkonut säästöpossun ja pyytänyt tilaamaan kaikki tarvittavat kilkkeet, tiivisteet ja maahantuojan erikoistyökalun Multiair2 hienomekaanisen mestarinäytteen vaihtamiseksi uuteen. Talvi on vasta alussa ja elämä on.
Toivotaan, että vaihto onnistuu lähiviikkoina. Ja niin, ettei sähkö-DS:n pikku kolarikorjaus osu juuri päällekkäin (Wolttikuski pusutti perään punaisissa, vaikeata on ajaa liukkaalla manuaalilla, varsinkin kun on kaksi kännykkääkin hoidettavana samaan aikaan).
Silloin toteutuisi yleinen dystopia, perheen kulkeminen arjessa olisi vain harraste- Alfa Romeoiden varassa.
Kauheaaan kivaa
Cotzy
-
- Viestit: 1419
- Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
- Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Päästään varmaan samoihin aikoihin multiairin vaihtoon. Toivottavasti irroitettavista multiaireista näkyisi jokin selvä vika ja keksittäisiin kuinka estää että uusi multiair ei enää vikaantuisi. Vai olisiko uusi varaosanumero tuonut jotain parannusta asiaan, todennäköisesti ei. Ehkä öljynvaihtoväli pitää pudottaa 5000km.Cotzy kirjoitti: ↑20 Marras 2023, 18:09Kirjoitin tänään joulupukille. Toivon Multiair 2:ta asennettuna, mieluiten vielä marraskuussaCotzy kirjoitti: ↑02 Marras 2023, 21:35^ Ei ongelmia. Lähinnä kaupunkiajoa viikon verran. Aamulla lähtenyt lohkolämmittimen päästä, päivällä ilman lämmitystä. Käynti normaalia.
S&S:n olen ottanut pois. Ja kotimatkalla lämmittänyt moottoria ajamalla DNA-kytkin D-asennossa. Vähän enemmän huolenpitoa käyntilämpöjen saavuttamisesta siis.
Jos temppuilee uudestaan, laitan MultiAirin vaihtoon. Kyllä käyttöauton pitää lähteä liikenteeseen, heti kun pyydetään.
Myös Alfa Romeon..
Nyt kun etelässä on myös päivisin jotain pakkasen tapaista, ei viihdy enää ulkona yli vuorokautta ilman lohkolämmitintä. Vaan lähtee kylmänä prötäten käyntiin. Kuukauden ja 1200 km toimi vikailmoituksia. Nyt 66 tkm mittarissa.
Vaikka tuon esilämmityksen nyt pystyisikin arjessa järjestämään, eniten Multiair2-ahdistusta tuo moottorin ajoittainen empiminen tyhjäkäynnin yläpuolella 1000-1500 rpm alueella. Bensa-Stelvion kuuluu lähteä kaasua annostellessa joko raivokkaasti, silkkisesti tai jotain siltä väliltä heti tyhjäkäynniltä. Siis Busso-tyyliin. Ja ilman mitään odotteluja, että keksitään miten päästään yli 2000 rpm.
Nyt tuntuu väliin vähän samalta, kuin pihan ajoavustinrajoitettu etuvetosähkäri liukkaalla. Odotella pitää, että voima siirtyy pyörille.
Eikä se ole oikein Stelviolle, jonka jouheva neliveto odottaa innolla eteenpäin vievää voimaa.
Joten empatiassani olen rikkonut säästöpossun ja pyytänyt tilaamaan kaikki tarvittavat kilkkeet, tiivisteet ja maahantuojan erikoistyökalun Multiair2 hienomekaanisen mestarinäytteen vaihtamiseksi uuteen. Talvi on vasta alussa ja elämä on.
Toivotaan, että vaihto onnistuu lähiviikkoina. Ja niin, ettei sähkö-DS:n pikku kolarikorjaus osu juuri päällekkäin (Wolttikuski pusutti perään punaisissa, vaikeata on ajaa liukkaalla manuaalilla, varsinkin kun on kaksi kännykkääkin hoidettavana samaan aikaan).
Silloin toteutuisi yleinen dystopia, perheen kulkeminen arjessa olisi vain harraste- Alfa Romeoiden varassa.
Kauheaaan kivaa
Cotzy
- Cotzy
- Viestit: 765
- Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
- Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 man. Distinctive -01, Brera 3.2 JTS V6 man. Q4 -06
- Paikkakunta: Turku
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
^ Sarjatyönä tekevät kaksi peräkkäin, jahka osat, työkalut ja potilaat ovat paikalla.
Mä suhtaudun tähän vähän empaattisesti, kuin joskus mukuloiden korvatulehduksiin
.
Stelviollakin on paska olo, kun henki ei kulje kunnolla. Mun pitää huoltajana hoitaa asia kuntoon, jotta Stelvion kulkupuolen ominainen innokkuus palaa.
Ja sitten pitää huoli, että öljyt vaihtuu alle kymppitonnin kilometreillä.
Cotzy
Mä suhtaudun tähän vähän empaattisesti, kuin joskus mukuloiden korvatulehduksiin

Stelviollakin on paska olo, kun henki ei kulje kunnolla. Mun pitää huoltajana hoitaa asia kuntoon, jotta Stelvion kulkupuolen ominainen innokkuus palaa.
Ja sitten pitää huoli, että öljyt vaihtuu alle kymppitonnin kilometreillä.
Cotzy
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Minulla on Bussossa suunnilleen sama kun joka talvi litkut vaihtuvat. Ja myös toiseen avonaiseen italialaiseen muodostuu samanlainen käytäntö.
Diesel Stelviolla sen sijaan vaihdatutin sopat kaksi kertaa vuodessa. 20tkm vaihtoväleillä mentiin. Mutta se perskuleen hihna.
- Jiitee
- Viestit: 4141
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.
ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Mutta tuo riisselin jakopää on huoltotoimenpide vs mahdollinen bensan Multiair2 - rikki ja korjaus.FinPat kirjoitti: ↑21 Marras 2023, 09:31Minulla on Bussossa suunnilleen sama kun joka talvi litkut vaihtuvat. Ja myös toiseen avonaiseen italialaiseen muodostuu samanlainen käytäntö.
Diesel Stelviolla sen sijaan vaihdatutin sopat kaksi kertaa vuodessa. 20tkm vaihtoväleillä mentiin. Mutta se perskuleen hihna.
Lisäksi itseäni häiritsi se, ettei mitään ymmärrystä/ oppimista Multiair2- ongelmiin ei tullut.
Kun käytin Juuliaa vain välimerellisissä ilmastoissa ( siis Suomen kesässä) 5 vuotta niin
minimoin nuo riskit ja mentiin alkuperäisellä MA2:lla 180 tkm:n asti.
Ottaisin nykytiedolla kyllä mielummin riisselin Stelvion/Giulian moottoriksi kuin bensan.

Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too
-
- Viestit: 1419
- Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
- Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Ilman kylmäkäynnistyksiä multiair varmaan kestääkin ikuisesti.Jiitee kirjoitti: ↑21 Marras 2023, 13:20Mutta tuo riisselin jakopää on huoltotoimenpide vs mahdollinen bensan Multiair2 - rikki ja korjaus.FinPat kirjoitti: ↑21 Marras 2023, 09:31Minulla on Bussossa suunnilleen sama kun joka talvi litkut vaihtuvat. Ja myös toiseen avonaiseen italialaiseen muodostuu samanlainen käytäntö.
Diesel Stelviolla sen sijaan vaihdatutin sopat kaksi kertaa vuodessa. 20tkm vaihtoväleillä mentiin. Mutta se perskuleen hihna.
Lisäksi itseäni häiritsi se, ettei mitään ymmärrystä/ oppimista Multiair2- ongelmiin ei tullut.
Kun käytin Juuliaa vain välimerellisissä ilmastoissa ( siis Suomen kesässä) 5 vuotta niin
minimoin nuo riskit ja mentiin alkuperäisellä MA2:lla 180 tkm:n asti.
Ottaisin nykytiedolla kyllä mielummin riisselin Stelvion/Giulian moottoriksi kuin bensan.
- Smiik
- Viestit: 196
- Liittynyt: 14 Marras 2016, 21:03
- Car(s): GT 3.2
Giulietta Multiair 170
Stelvio 2.0 280hv
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
2017 Stelvio bensakoneella tuli taloon. Auto ilmoittelee, että seuraava huolto olisi 3500 km päästä (noin 127tkm nyt ajettu). Ajattelin varmuudeksi varata normaalin huollon yhteyteen myös vaihteisto- ja peräöljyjen vaihdon. Infotainment pitäisi myös päivittää, nyt esim. kuskin penkin easy access -toimintoa ei saa pois käytöstä. Lisäksi pitäisi vielä myyjäliikkeen kustannuksella korjata tankin luukun lukitus, joka ei tällä hetkellä toimi ollenkaan eikä luukku myöskään ponnahda auki, vaan se pitää avata 'raottamalla'. Lisäksi kabiinin puhallin vinkuu, varsinkin matalilla nopeuksilla. Tällekin pitäisi ehkä tehdä jotain. Onko Turun alueella jotain järkevää paikkaa missä nämä onnistuisi vai pitääkö varailla Salosta (Salon Moottorihuolto?)? Delta-Autosta ei nyt ole mitään mairittelevia kokemuksia ainakaan, vaikka en juuri olekaan siellä omien autojen kanssa asioinut.
Auton mukana tulleet kesärenkaat ovat OZ Racing Hyper GT vanteilla (19", 235/55 Kumhot, 4 mm pintaa, TPMS anturit näyttäisi löytyvän), jotka eivät ainakaan minun mielestäni oikein istu Stelvion ilmeeseen. Koko setti tulee todennäköisesti hyvin pian myyntiin, YV:llä voi lähestyä jos kiinnostaa.
Ajoin viimeksi Stelviota vuoden 2017 kesällä koeajokiertueella. 180hv diesel ja 200hv bensa Giuliat tuli myös testattua silloin, mutta 280hv Stelviosta jäi jotenkin enemmän sellainen "tällainen on joskus pakko saada" -fiilis. Silloin vain noin 78k€ hintalappu ja onneton hyvitystarjous 159 Q4:stä eivät hankintaa mahdollistaneet.. Joten nyt kun mahdollisuus tuli, pitihän siihen tarttua ja toistaiseksi vaikuttaa kyllä oikealta valinnalta.
Auton mukana tulleet kesärenkaat ovat OZ Racing Hyper GT vanteilla (19", 235/55 Kumhot, 4 mm pintaa, TPMS anturit näyttäisi löytyvän), jotka eivät ainakaan minun mielestäni oikein istu Stelvion ilmeeseen. Koko setti tulee todennäköisesti hyvin pian myyntiin, YV:llä voi lähestyä jos kiinnostaa.
Ajoin viimeksi Stelviota vuoden 2017 kesällä koeajokiertueella. 180hv diesel ja 200hv bensa Giuliat tuli myös testattua silloin, mutta 280hv Stelviosta jäi jotenkin enemmän sellainen "tällainen on joskus pakko saada" -fiilis. Silloin vain noin 78k€ hintalappu ja onneton hyvitystarjous 159 Q4:stä eivät hankintaa mahdollistaneet.. Joten nyt kun mahdollisuus tuli, pitihän siihen tarttua ja toistaiseksi vaikuttaa kyllä oikealta valinnalta.

- Tiige
- Viestit: 2783
- Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
- Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon) - Paikkakunta: Turenki
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Onnea hienosta hankinnasta!Smiik kirjoitti: ↑25 Marras 2023, 00:192017 Stelvio bensakoneella tuli taloon. Auto ilmoittelee, että seuraava huolto olisi 3500 km päästä (noin 127tkm nyt ajettu). Ajattelin varmuudeksi varata normaalin huollon yhteyteen myös vaihteisto- ja peräöljyjen vaihdon. Infotainment pitäisi myös päivittää, nyt esim. kuskin penkin easy access -toimintoa ei saa pois käytöstä. Lisäksi pitäisi vielä myyjäliikkeen kustannuksella korjata tankin luukun lukitus, joka ei tällä hetkellä toimi ollenkaan eikä luukku myöskään ponnahda auki, vaan se pitää avata 'raottamalla'. Lisäksi kabiinin puhallin vinkuu, varsinkin matalilla nopeuksilla. Tällekin pitäisi ehkä tehdä jotain. Onko Turun alueella jotain järkevää paikkaa missä nämä onnistuisi vai pitääkö varailla Salosta (Salon Moottorihuolto?)? Delta-Autosta ei nyt ole mitään mairittelevia kokemuksia ainakaan, vaikka en juuri olekaan siellä omien autojen kanssa asioinut.
Easy entryä ei kaiketi saa pois alkusarjan autoista vaikka päivittäisi infotaimentin softan. Messillä voi sotkea penkin kalibroinnin jolloin sen saa pois mutta sitten ei toimi muistipaikat.
Puhallin voi vinkua sen takia että raitisilmansuodatin on väkivalloin survottu paikalleen ja/tai samalla rikottu apukuskin jalkatilaan puhaltava ilmatorvi. Toki jos on ollut vesivuotoa niin on ne puhaltimen laakerit saattanut saada kosteutta.
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta
- Smiik
- Viestit: 196
- Liittynyt: 14 Marras 2016, 21:03
- Car(s): GT 3.2
Giulietta Multiair 170
Stelvio 2.0 280hv
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Harmi homma, jos tuota easy entryä ei saa pois. Mutta kyllä sen kanssa pärjää.
Raitisilmasuodatinta itsekin epäilin yhdeksi vaihtoehdoksi puhaltimen vinkumiselle, toivottavasti olisi niinkin pienestä kiinni.
Koeajolla ehdin hetkeksi iskeä MES:in kiinni, mutta en tutustunut sen tarkemmin. Vaikutti kuitenkin, että aika suppeasti pystyi mitään tekemään, esim. vikakoodit kyllä näkyivät (pelkät koodit ilman kuvauksia), mutta niitä ei näyttänyt pystyvän nollaamaan. Pitääkö käyttää jotain adapteria välissä, että pääsee enemmän tekemään?
Raitisilmasuodatinta itsekin epäilin yhdeksi vaihtoehdoksi puhaltimen vinkumiselle, toivottavasti olisi niinkin pienestä kiinni.
Koeajolla ehdin hetkeksi iskeä MES:in kiinni, mutta en tutustunut sen tarkemmin. Vaikutti kuitenkin, että aika suppeasti pystyi mitään tekemään, esim. vikakoodit kyllä näkyivät (pelkät koodit ilman kuvauksia), mutta niitä ei näyttänyt pystyvän nollaamaan. Pitääkö käyttää jotain adapteria välissä, että pääsee enemmän tekemään?
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Ei muuta kuin kasvuhormonia popsimaan. Jos muistan oikein niin Easy Entry Annoyance aktivoituu ainoastaan jos selkänoja on B-pilarin etupuolella. Jossakin niillä nurkilla.
Pitkät ja pitkäjalkaiset ihmiset säästyvät tältä riesalta.
-
- Viestit: 881
- Liittynyt: 13 Marras 2018, 12:24
- Car(s): Mito QV 2011
Exät:Giulia 2018 2.0t, 156 2.0 ts
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Onko käytössä joku vanha versio messistä?Smiik kirjoitti: ↑25 Marras 2023, 23:48Harmi homma, jos tuota easy entryä ei saa pois. Mutta kyllä sen kanssa pärjää.
Raitisilmasuodatinta itsekin epäilin yhdeksi vaihtoehdoksi puhaltimen vinkumiselle, toivottavasti olisi niinkin pienestä kiinni.
Koeajolla ehdin hetkeksi iskeä MES:in kiinni, mutta en tutustunut sen tarkemmin. Vaikutti kuitenkin, että aika suppeasti pystyi mitään tekemään, esim. vikakoodit kyllä näkyivät (pelkät koodit ilman kuvauksia), mutta niitä ei näyttänyt pystyvän nollaamaan. Pitääkö käyttää jotain adapteria välissä, että pääsee enemmän tekemään?
- Cotzy
- Viestit: 765
- Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
- Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 man. Distinctive -01, Brera 3.2 JTS V6 man. Q4 -06
- Paikkakunta: Turku
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Onnea upeasta valinnastaSmiik kirjoitti: ↑25 Marras 2023, 00:192017 Stelvio bensakoneella tuli taloon. Auto ilmoittelee, että seuraava huolto olisi 3500 km päästä (noin 127tkm nyt ajettu). Ajattelin varmuudeksi varata normaalin huollon yhteyteen myös vaihteisto- ja peräöljyjen vaihdon. Infotainment pitäisi myös päivittää, nyt esim. kuskin penkin easy access -toimintoa ei saa pois käytöstä. Lisäksi pitäisi vielä myyjäliikkeen kustannuksella korjata tankin luukun lukitus, joka ei tällä hetkellä toimi ollenkaan eikä luukku myöskään ponnahda auki, vaan se pitää avata 'raottamalla'. Lisäksi kabiinin puhallin vinkuu, varsinkin matalilla nopeuksilla. Tällekin pitäisi ehkä tehdä jotain. Onko Turun alueella jotain järkevää paikkaa missä nämä onnistuisi vai pitääkö varailla Salosta (Salon Moottorihuolto?)? Delta-Autosta ei nyt ole mitään mairittelevia kokemuksia ainakaan, vaikka en juuri olekaan siellä omien autojen kanssa asioinut.
Auton mukana tulleet kesärenkaat ovat OZ Racing Hyper GT vanteilla (19", 235/55 Kumhot, 4 mm pintaa, TPMS anturit näyttäisi löytyvän), jotka eivät ainakaan minun mielestäni oikein istu Stelvion ilmeeseen. Koko setti tulee todennäköisesti hyvin pian myyntiin, YV:llä voi lähestyä jos kiinnostaa.
Ajoin viimeksi Stelviota vuoden 2017 kesällä koeajokiertueella. 180hv diesel ja 200hv bensa Giuliat tuli myös testattua silloin, mutta 280hv Stelviosta jäi jotenkin enemmän sellainen "tällainen on joskus pakko saada" -fiilis. Silloin vain noin 78k€ hintalappu ja onneton hyvitystarjous 159 Q4:stä eivät hankintaa mahdollistaneet.. Joten nyt kun mahdollisuus tuli, pitihän siihen tarttua ja toistaiseksi vaikuttaa kyllä oikealta valinnalta.![]()

Salon Moottorihuolto on paras Alfa Romeo -merkkihuolto Varsinais-Suomessa. Palveluasenne on mainio. Huoltojen perusvaraosat löytyvät hyllystä. Ja jos osia tarvitaan kaukaa Vantaalta tai Italiasta asti, hoitavat ne etukäteen sovittua visiittiä varten. Huollossa puhutaan Alfa Romeota, eikä tartte kuunnella, kuinka jokin muu epäkiinnostava merkki on jonkin asian ratkaissut jollain turhanpäiväisen yksinkertaisella ja mauttomalla tavalla. Tulee myös softat päivitettyä ajan tasalle ja osaavat myös kertoa päivitysten sisällöstä.
Raision Auto Filaron herrasmiehet ovat myös olleet kiinnostuneita Stelvion huoltamisesta, kun olen vanhempaa italokalustoa heiltä huollosta noutanut. Varmaan huollot ja öljyjen vaihdot sujuvatkin heiltä mallikkaasti. Mutta tietotekniikan päivitysvaltuuksien suhteen voi tökkiä.
Turun Delta-Auton kehumisen jätän muille. Omat kokemukset huonon ja korkeintaan tyydyttävän väliltä muusta kalustosta.
Easy access on itsellä toiminut hyvin. Talvella, kun iskee Stelvion käyntiin ja poistuu ikkunoita puhdistamaan penkin pysyäessä paikallaan, tuppaa talvitakin vetoketju sisään palatessa hiertämään jälkiä ratin nahkaan penkin pysyessä edessä. Niiden hoitaminen kuntoon harmittaa enemmän, kuin Easy accessin haittapuolet.
Cotzy
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Onnea Smiikille hienosta kiesistä

- Maunu
- Viestit: 3422
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
- Paikkakunta: Pori
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
MES vaatii sinisen ja harmaan/valkoisen adapterin, jotta pääsee kaikkiin järjestelmiin käsiksi. Aikapaljon pystyy Stelviota muokkaamaan MESsillä kun proxyä muuttaa.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.