Lisälämppäri on tosiaan 900W tehoinen. Osanumeroltaan 50511806. Jos kiinnostaa onko tuota autossa, niin Eperistä sen näkee. Fiatforumin uusi openeper on esim tähän toimiva. VIN perusteella kun hakee ja painaa List of vehicle details kohdasta optiot auki, jos listasta löytyy koodi
PTC HEATER FOR DIESEL Yes (52Y)
Niin sitten löytyy lisälämppärin vastus. Jännästi nimetty optio "for diesel" mutta tuon on voinut bensoihinkin valita. Itsellä ei tuota ole. Eikä ollut autoa ostessa sisätilanlämppäriä, eikä minkäänlaista moottorinlämmitintä. Ihmettelin miksei tuohon ole Defalta tarjolla letkulämmitintä, vaan säteilylämmitin. Kuitenkin esim FIRE koneiseen Pandaan tarjottiin vain letkulämmitintä Defan katalogin mukaan. Ehkä nämä vikatilaan menemiset sitten sen selittää.
1.4 bensoihin tarjottava säteilylämmitin on kyllä toiminut itsellä tosi hyvin (mitä nyt kaksi talvea ehdin käyttää, ennenkö pyhitin kesä-autoksi). Se vastus pulttaantuu lohkon alaosan kylkeen kiinni, eikä suoraan öljypohjaan. Kyseessä ei siis ole mikään ihan super turha öljynkeitin, ja sitä kehtasi kovilla pakkasilla käyttää montakin tuntia. Kovillakin pakkasilla (-20c) yllätyin kun tuon säteilijän käyttö näkyi ihan jäähdytysnesteen lämpötilassa niin että oli selkeästi plussan puolella. Eihän se silti perinteiseen lohkolämmittimeen verrattava ole (myöskään tehoiltaan, Giuliettassa Defan teho 300W, perinteiset lohkolämppärit on yleensä 500-600W), ainakin Toyotan 4A-FE koneeseen ihan koneen yläosaan asennettu vesitilaan menevä vastus pidempiä aikoja käytettäessä nosti koneen lämmöt 50c:n jo ennen käynnistystä. Tosin sehän ei sitten lämmitä öljyjä ollenkaan ja lohkolämppärin vastus on käytännössä termostaatin (ja lämpötila-anturin) vieressä, siinä missä tuo Giuliettan Defa menee sinne koneen alakertaan ja termostaatti sekä anturi on aika pitkän matkan päässä siitä. Konetilahan on siinä mielessä talvikäyttöön hyvin suunniteltu, kun siinä on pohjapanssareita niin paljon että pienikin lämppäri saa siellä aika rauhassa ilman pakkasviimaa pöhöttää menemään. Start&Stopin takia näissä on myös suhteellisen jyty starttimoottori, mikä tuntui vielä hyötyvän lisävirrasta kun asensi mahdollisimman ison 2.0 dieselille tarkoitetun akun paikalleen (akun kannatinlevy ja johdotukset on samat kaikissa versioissa). Pyöritti kovillakin pakkasilla todella iloisesti
Edellisessä Giuliettassa oli H7-lähivaloissa juuri tuollainen mm. Saksassa tieliikennekäyttöön hyväksytty LED-muutossarja käytössä ja sillä mentiin molemmilla kerroilla läpi katsastuksesta kun auto oli omistuksessani. Eikä vastaantulijat koskaan vilautelleet pitkiä vastaan tullessa.
Itsellä sama kokemus Osramin sarjasta. Eihän nuo valotehollaan mitenkään hurmaa, oikeastaan Osramin Night Breaker halogeeneillä näki ihan aavistuksen pidemmälle, mutta ei ole tarvinnut kahteen vuoteen vaihtaa polttimoita joten ovat jo maksaneet itsensä takaisin. Meni maku noihin tehokkaampiin halogeeneihin kun ne maksaa yli 30€ per pari, kesti vain 6-9kk, vaihto 15 minuutin homma ja joka kerta käsien ja sormien iho aivan naarmuilla siinä pienessä tilassa ähkimisestä. Saksan amazonista sai pari vuotta sitten tuon Osramin H7 Nightbreaker LED sarjan 90€. Varmaan jollain kiinan turboledeillä saa katsurin vihaiseksi, mutta mitä Youtubesta vertailuja katselin niin näissähän on lumeneita vähemmänkin kuin noissa tehokkaammissa halogeeneissä. Ja toisin kuin kiinan ledi, nämä ovat säilyttäneet valotehonsa vuosien mittaan. Sellaiset himmeät keltaiset longlife "peruspolttimot" pesee kyllä satanolla. Ja värilämpötila sopii umpion muihin ledeihin täydellisesti. Valokuvio näissä on todella lähellä halogeenejä. Oikealla Night Breaker Laser ja Vasemmalla Night Breaker LED. Ajaessa huomaa eron niin, että valokeila on aavistuksen lyhyempi, mutta leveämpi.
Ajovaloja enemmän hankaluuksia tuotti löytää rekisterkilven valoille LEDit mitkä ei aiheuttaisi katsastuksessa närää. Piti tilata erikseen vastukset ettei tule virheitä kojetauluun, ja 5 eri paria W5W ledejä aliexpressistä ja kokeilla mitkä oli kaikista himmeimmät. Ne kun laittoi paikalleen orkkis "umpioihin" ei tullut sanomista.