Käytetyn auton arvon muutos?
Valvoja: Moderators
-
- Viestit: 358
- Liittynyt: 11 Kesä 2015, 00:16
- Car(s): Ex: Giulietta MA '12, 75 2.0 '86, 75 1.6 '88
- Paikkakunta: Varsinais-Suomi
Käytetyn auton arvon muutos?
Toisaalla kerrottuun Giulietta -tarinaan liittyen yritän kartoittaa seuraavaa asiaa:
Paljonko auton vuosimallilla on tänä syksynä vaikutusta myyntiarvoon, jos Alfa Giulietta on vm. 2011 tai 2013? Oletuksena ajokilometrit eivät muutu, ainoastaan vuosimalli. Auton ikä siis kymmenen vuotta versus kaksitoista vuotta.
Jos joku pystyy linkittämään edes jotain kaikkien merkkien ja mallien keskiarvoja arvonkehityksestä tässä ikäluokassa, niin sekin olisi suuri apu.
Nyrkkisääntöjä on aina ollut, esimerkiksi että arvonalenema henkilöautoissa vakiintuisi jonnekin 7-10% vuositasolle ensimmäisen kahden tai kolmen vuoden jälkeen. Ja arvon alenema saattaa jossain vaiheessa pysähtyäkin - olisiko suurinpiirtein 20v iässä Suomessa?
Asia liittyy tapaukseen, jossa auto on myyty niin, että sen vuosimalli on ilmoitettu väärin.
Paljonko auton vuosimallilla on tänä syksynä vaikutusta myyntiarvoon, jos Alfa Giulietta on vm. 2011 tai 2013? Oletuksena ajokilometrit eivät muutu, ainoastaan vuosimalli. Auton ikä siis kymmenen vuotta versus kaksitoista vuotta.
Jos joku pystyy linkittämään edes jotain kaikkien merkkien ja mallien keskiarvoja arvonkehityksestä tässä ikäluokassa, niin sekin olisi suuri apu.
Nyrkkisääntöjä on aina ollut, esimerkiksi että arvonalenema henkilöautoissa vakiintuisi jonnekin 7-10% vuositasolle ensimmäisen kahden tai kolmen vuoden jälkeen. Ja arvon alenema saattaa jossain vaiheessa pysähtyäkin - olisiko suurinpiirtein 20v iässä Suomessa?
Asia liittyy tapaukseen, jossa auto on myyty niin, että sen vuosimalli on ilmoitettu väärin.
Paikalla
Noin 10v BMW markkinassa näkee näppituntumalla "Life Cycle Improvement" (LCI) faceliftin hinnoissa, samaten esim. hieman vanhemmissa Possuissa 986/7.1 vs 986/7.2 faceliftien välillä.
Itsekin ostin 1990 mallisen 348:n joka sitten olikin 1991 mallinen kun kurkkaa konehuoneen laattoja. Näin vanhoissa romppeissa ei mitään vaikutusta mihinkään suuntaan.
Oliko muuten sinun casessa kyseessä valmistuspäivämäärä vs ensirekisteröinti ero?
Re: Käytetyn auton arvon muutos?
En ole autokaupan asiantuntija enkä ole tehnyt analyysiä aiheesta mutta nättituntumalta heitän että 2011 vs 2013 markkinahintojen ero vuonna 2023 on mitätön jos tuossa välissä ei ole tullut markkinoiden merkittäväksi katsomaa face liftiä tai jos mitään valmistajan takuuta ei ole katkolla.
Noin 10v BMW markkinassa näkee näppituntumalla "Life Cycle Improvement" (LCI) faceliftin hinnoissa, samaten esim. hieman vanhemmissa Possuissa 986/7.1 vs 986/7.2 faceliftien välillä.
Itsekin ostin 1990 mallisen 348:n joka sitten olikin 1991 mallinen kun kurkkaa konehuoneen laattoja. Näin vanhoissa romppeissa ei mitään vaikutusta mihinkään suuntaan.
Oliko muuten sinun casessa kyseessä valmistuspäivämäärä vs ensirekisteröinti ero?
- lerppu
- Viestit: 6155
- Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
- Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
- Paikkakunta: Metsälä
Re: Käytetyn auton arvon muutos?
Itsellä on myös molemmat autot eri vuonna tehtyjä kuin ensirekisteröinti.
Stelvio on rullannut tehtaalta ulos jo armon vuonna '17, mutta se on saanut kilvet vasta jouluna '18 - jollaisen ikäisenä se minulle myytiin.
BMW myytiin '19 ensirekisteröitynä, mutta Baijerista se oli maailmaan putkahtanut jo edellisenä vuotena sekin.
Kauppias saanee myydä auton sen vuotisena kun rekisteriin auto on pamahtanut - riippumatta oikeasta valmistumisvuodesta. Hyvitysarvoa laskettaessa saattaa VIN numeron tarkastelu mennä syvempiin yksityiskohtiin... Mutta se nyt on vain yksi nyanssi tätä tanssia! En koe tulleeni silmään pissityksi tavanomaista enempää.
Stelvio on rullannut tehtaalta ulos jo armon vuonna '17, mutta se on saanut kilvet vasta jouluna '18 - jollaisen ikäisenä se minulle myytiin.
BMW myytiin '19 ensirekisteröitynä, mutta Baijerista se oli maailmaan putkahtanut jo edellisenä vuotena sekin.
Kauppias saanee myydä auton sen vuotisena kun rekisteriin auto on pamahtanut - riippumatta oikeasta valmistumisvuodesta. Hyvitysarvoa laskettaessa saattaa VIN numeron tarkastelu mennä syvempiin yksityiskohtiin... Mutta se nyt on vain yksi nyanssi tätä tanssia! En koe tulleeni silmään pissityksi tavanomaista enempää.
-
- Viestit: 938
- Liittynyt: 22 Syys 2011, 17:29
- Car(s): Model 3sr -21 & F-Pace -16 & Miata -90 ex: Niro -18, Proceed Gt -19, Sportage -16, F20 -12, E91 -09, Giulietta MA -11 SP I, Focus Wagon -13 147 "Ruttutukku" -07, E87 -07, GT selespeed -05, Delta 1.4Tjet -09, C2 -05, Xsara -98, ZX -97, BX -89, CX -87
- Paikkakunta: Espoo
Re: Käytetyn auton arvon muutos?
Itsekään en ole asiantuntija, mutta kuluttajana en näkisi Giulietan hinnassa yli 10 vuotiaassa eroa että onko vuosimalli 2011 vai 2013. Merkittävämpi olisi kilometrit ja kunto.
Faceliftin taisivat esitellä giulietalle -13, mutta taisi tulla myyntiin -14 vuosimallista eteenpäin. Sen toki tunnistaa ostaessa jo siitä, että ei ole enää winkkarim blue&me: tä.
Faceliftin taisivat esitellä giulietalle -13, mutta taisi tulla myyntiin -14 vuosimallista eteenpäin. Sen toki tunnistaa ostaessa jo siitä, että ei ole enää winkkarim blue&me: tä.
Re: Käytetyn auton arvon muutos?
Noilla vuosimalleilla ei ole hinnassa mitää eroa.
Eroavaisuus hinnoissa tulee auton kondiksesta, huolloista, varusteista ja ennen kaikkea siitä ottaako autoliike edes vanhaa Alfaa vaihdossa.
Jos Alfa on autoliikkeen mielestä arvotonta p---kaa, niin siinä ei ole merkitystä onko auto vm. 2011 vai 2013.
Eroavaisuus hinnoissa tulee auton kondiksesta, huolloista, varusteista ja ennen kaikkea siitä ottaako autoliike edes vanhaa Alfaa vaihdossa.
Jos Alfa on autoliikkeen mielestä arvotonta p---kaa, niin siinä ei ole merkitystä onko auto vm. 2011 vai 2013.
Autokaupan ammattilainen
- mattijus
- Viestit: 5287
- Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
- Car(s): harmaa tojota
sininen mersu - Paikkakunta: Kalukylä
Re: Käytetyn auton arvon muutos?
Verottajan "palvelu" sanoo hattuvakioiduilla spekseillä Giuliettalle 6324eur vs. 7142eur
VMP
-
- Viestit: 2535
- Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
- Car(s): Jaguar XJ6 -95 3.2 BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
- Paikkakunta: Lahti
Re: Käytetyn auton arvon muutos?
On tuo kohtuullisen lähellä totuutta. Karkea havainnollistava esimerkki: 10v vanha auto on Suomessa noin keski-ikäinen, ja 12v vanha on selkeästi yli keski-iän. Voi myös ajatella että selkeästi yli 10v vanha auto on selkeästi vanhempi kuin 10v.
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER
Re: Käytetyn auton arvon muutos?
Itse olen ollut yli 15 vuotta kohtuullisen lähellä käytetyn auton ja käytetyn Alfan kauppaa, niin siinä ei päde ihan kaikki tilastotiedot.
Autokaupan ammattilainen
-
- Viestit: 358
- Liittynyt: 11 Kesä 2015, 00:16
- Car(s): Ex: Giulietta MA '12, 75 2.0 '86, 75 1.6 '88
- Paikkakunta: Varsinais-Suomi
Re: Käytetyn auton arvon muutos?
Yleiseen kommentointiin jatkokommentti: Ainakin itse vuoden verran Giuliettaa etsittyäni olin tottunut näkemään hinnassa eroa vuosimallin mukaan; tietenkin hintaeron laskiessa sitä mukaa kun mennään vanhempiin ikäluokkiin. On yhtä lailla totta, että ajokilometrit ja kunto ovat vanhemmassa yksilössä määräävässä roolissa, mutta ei se sitä tarkoita etteikö vuosimallilla olisi asiaan mitään vaikutusta. Tilastollisesti ikävuodet lakkaavat kai keskimäärin merkitsemästä silloin kun lähennellään 20v ikää (arvonaleneman loppupiste). Ja joidenkin automallien osalta sitten tuosta aletaan vähitellen taas nostamaan hintaa kun missään määrin keräilykohteeksi mielletyt autot alkavat harvinaistua. Ongelma tässä kaikessa on vain siinä, että mitään tilastoitua dataa ei meinaa asiasta olla tarjolla.
TLDR: katson, että ikävuosilla on merkitystä, vaikka muut tekijät vaikuttavatkin asiaan jopa niitä enemmän. Vaikutus ei välttämättä ole valtavan suuri, mutta jokin vaikutus sillä on. Nyt markkinoita on toki hämmennetty kunnolla viimeiset kolme vuotta ja osin hintahistoria on jo korkean inflaationkin myötä vaikeasti hahmotettavissa.
Selkein yleistieto tähän tarpeeseen olisi keskimääräinen arvonalenemiskäyrä Suomessa myydyille henkilöautoille. Siitä sentään näkisi jotain suuntaa siitä missä iässä vuosimalli keskimäärin lakkaa merkitsemästä.
TLDR: katson, että ikävuosilla on merkitystä, vaikka muut tekijät vaikuttavatkin asiaan jopa niitä enemmän. Vaikutus ei välttämättä ole valtavan suuri, mutta jokin vaikutus sillä on. Nyt markkinoita on toki hämmennetty kunnolla viimeiset kolme vuotta ja osin hintahistoria on jo korkean inflaationkin myötä vaikeasti hahmotettavissa.
Selkein yleistieto tähän tarpeeseen olisi keskimääräinen arvonalenemiskäyrä Suomessa myydyille henkilöautoille. Siitä sentään näkisi jotain suuntaa siitä missä iässä vuosimalli keskimäärin lakkaa merkitsemästä.
Voisitko linkittää mistä sait nuo arvot? Kiitos.
Viimeksi muokannut TurboJ, 22 Marras 2023, 16:23. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Paikalla
Re: Käytetyn auton arvon muutos?
Itseasiassa ketjun aloittajan kannalta de facto todellisuus lienee vähemmän tärkeä kuin de jure numerot. Jos kuluttajalle on myyty 2011 mallinen auto 2013 mallisena ja virallista tahoista virallisin eli verottaja on dokumentoidusti sitä mieltä että hinnaneroa on ~11% niin tällöinhän tuota argumentaatiota kannattaa keskustelussa käyttää.
-
- Viestit: 358
- Liittynyt: 11 Kesä 2015, 00:16
- Car(s): Ex: Giulietta MA '12, 75 2.0 '86, 75 1.6 '88
- Paikkakunta: Varsinais-Suomi
Re: Käytetyn auton arvon muutos?
^
De jure tottakai on tässä preferenssi. Autoyksilö oli jo valmiiksi hinnoiteltu kaikin puolin yläkanttiin jopa virheellisesti ilmoitettu vuosimalli huomioiden (sekä varsinkin lopulta selvinneen vikojen paljouden kannalta).
De jure tottakai on tässä preferenssi. Autoyksilö oli jo valmiiksi hinnoiteltu kaikin puolin yläkanttiin jopa virheellisesti ilmoitettu vuosimalli huomioiden (sekä varsinkin lopulta selvinneen vikojen paljouden kannalta).
Viimeksi muokannut TurboJ, 22 Marras 2023, 16:31. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
-
- Viestit: 358
- Liittynyt: 11 Kesä 2015, 00:16
- Car(s): Ex: Giulietta MA '12, 75 2.0 '86, 75 1.6 '88
- Paikkakunta: Varsinais-Suomi
Re: Käytetyn auton arvon muutos?
Joo, siis auto on valmistettu 11/2011 ja ensirekisteröinti on 7/2013. Vuosimalliksi ilmoitettiin 2013 ja vasta omalla tutkimuksella asian todellinen laita selvisi. Kyllä tilanne sikäli harmillinen on, että ainakaan itse en olisi pitänyt auton hintapyyntöä ollenkaan kohtuuden rajoissa olevana mikäli olisin tiennyt sen olevan kaksi vuotta ilmoitettua vanhempi. Toki historia esittelyautona ei ole sama kuin päivittäisessä ajossa olo, mutta tuollainen pitkä seisonta-aika ei ole sekään pelkästään hyvä asia.
-
- Viestit: 2535
- Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
- Car(s): Jaguar XJ6 -95 3.2 BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
- Paikkakunta: Lahti
Re: Käytetyn auton arvon muutos?
^ Sellainen pieni virhe sattui silmään että yleensä autovalmistajat alkavat valmistaa seuraavan vuoden malleja noin syyskuussa. Näin ollen marraskuussa 2011 valmistettu auto voidaan hyvin lukea vuoden 2012 malliksi. Tässä tapauksessa käytännön merkitys on toki hyvin pieni.
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER
- mattijus
- Viestit: 5287
- Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
- Car(s): harmaa tojota
sininen mersu - Paikkakunta: Kalukylä
Re: Käytetyn auton arvon muutos?
Voin toki, typeräähän tiedon pimittäminen olisi. Löytyy googlen avulla hakusanoilla ajoneuvojen hintatietopalvelu
https://www.vero.fi/henkiloasiakkaat/au ... ron_maara/
VMP
-
- Viestit: 358
- Liittynyt: 11 Kesä 2015, 00:16
- Car(s): Ex: Giulietta MA '12, 75 2.0 '86, 75 1.6 '88
- Paikkakunta: Varsinais-Suomi
Re: Käytetyn auton arvon muutos?
Noinhan se on, mutta mistään en ole saanut tietoa milloin on Giuliettan mallivuosi vaihtunut tuona aikana tai edes yleensä kaikkina aikoina. Esim. Saksassa tapana on, että syyskuun 1. päivänä mallivuosi vaihtuu, mutta italialaisesta menettelystä Luigi yksin tietää.gYdEbUh kirjoitti: ↑22 Marras 2023, 17:06^ Sellainen pieni virhe sattui silmään että yleensä autovalmistajat alkavat valmistaa seuraavan vuoden malleja noin syyskuussa. Näin ollen marraskuussa 2011 valmistettu auto voidaan hyvin lukea vuoden 2012 malliksi. Tässä tapauksessa käytännön merkitys on toki hyvin pieni.
Re: Käytetyn auton arvon muutos?
Veikkaan, että ilman facelift päivitystä linjalta tulevat autot ovat identtisiä koko elinkaarensa ajan, joten ainoa, mikä vaihtuu on valmistumis ajankohta.
Ei pidä pitää valmistus-päivää/vuotta ja rekisteröinti-päivää/vuotta samana asiana. Autotehtaiden (myös saksalaisten) valmistamat autot ovat yleensä jo asiakkaille myytyjä autoja (myös suuret jälleenmyyjät ovat asiakkaita) ja niitä ei tehdä varastoon, joten tehtaan sisällä mallivuosi vaihtuu kalenterivuoden kanssa samaan aikaan.
Mallivuosi kikkailu voipi olla kauppiaiden hienovaraista kotiin päin vetoa, jos edellisen vuoden lopulla valmistettu esittelyajoneuvo/ajoneuvot meinaa jäädä näppeihin?
Se kuka tämän kikan aikanaan on keksinyt pitäisi kyllä palkita...
Ajoneuvokauppa on mitä suurimmassa määrin mielikuvien myyntiä ja tämä mallivuosi-kikka on vain yksi niistä työkaluista, mitä käytetään.
Ei pidä pitää valmistus-päivää/vuotta ja rekisteröinti-päivää/vuotta samana asiana. Autotehtaiden (myös saksalaisten) valmistamat autot ovat yleensä jo asiakkaille myytyjä autoja (myös suuret jälleenmyyjät ovat asiakkaita) ja niitä ei tehdä varastoon, joten tehtaan sisällä mallivuosi vaihtuu kalenterivuoden kanssa samaan aikaan.
Mallivuosi kikkailu voipi olla kauppiaiden hienovaraista kotiin päin vetoa, jos edellisen vuoden lopulla valmistettu esittelyajoneuvo/ajoneuvot meinaa jäädä näppeihin?
Se kuka tämän kikan aikanaan on keksinyt pitäisi kyllä palkita...
Ajoneuvokauppa on mitä suurimmassa määrin mielikuvien myyntiä ja tämä mallivuosi-kikka on vain yksi niistä työkaluista, mitä käytetään.
- Isola
- Viestit: 2067
- Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
- Car(s): Thesis, スバル ed una berlina a 4 porte
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: Käytetyn auton arvon muutos?
Sen kikkailun on keksinyt se, jonka mielestä oli hyvä idea ajoittaa tehtaan huoltoseisakki kesälomakauteen. Sen vuoksi "seuraavan vuoden" autoja alkaa rullata ulos linjalta kun tuotantolinjan muutokset on lomien jälkeen tehty eli käytännössä syyskuussa.
Silloinkin kun vuosimallipäivitystä ei ole, on luonnollista pitää se mallivuosikatko samassa kohdassa.
En jaksanut tutkailla verottajan laskuria alkua pidemmälle, koska se vaati ihan liian monen napin painamista. Suvaitsen epäillä sen datapisteiden olevan sen verran harvassa, että pelkän vuosimallin vaikutusta erotettuna ajomäärästä, varusteista, auton kunnosta ja kaupantekohetken makrotilanteesta ei pysty erottelemaan. Epäilykseni saa toki osoittaa vääräksi.
Noin yleisesti auton ikä alkaa juosta ensirekisteröintipäivästä. Valmistuspäivää harvemmin edes näkee auton dokumenteista. FCA:n tuotteissa sen voi tietenkin katsoa Eperistä, mutta muilla kuin merkkiliikkeillä sitä ei ole käytössä ja tuskinpa merkkiliikkeelläkään myyntiorganisaatiossa, varaosakuvasto kun on. Se auton arvon alenema käytössä on jotain aivan muuta kuin käyttämättömänä. Ymmärrän tuon eron harmittavan, mutta en itse osaisi lähteä sen perusteella hyvitystä vaatimaan.
Silloinkin kun vuosimallipäivitystä ei ole, on luonnollista pitää se mallivuosikatko samassa kohdassa.
En jaksanut tutkailla verottajan laskuria alkua pidemmälle, koska se vaati ihan liian monen napin painamista. Suvaitsen epäillä sen datapisteiden olevan sen verran harvassa, että pelkän vuosimallin vaikutusta erotettuna ajomäärästä, varusteista, auton kunnosta ja kaupantekohetken makrotilanteesta ei pysty erottelemaan. Epäilykseni saa toki osoittaa vääräksi.
Noin yleisesti auton ikä alkaa juosta ensirekisteröintipäivästä. Valmistuspäivää harvemmin edes näkee auton dokumenteista. FCA:n tuotteissa sen voi tietenkin katsoa Eperistä, mutta muilla kuin merkkiliikkeillä sitä ei ole käytössä ja tuskinpa merkkiliikkeelläkään myyntiorganisaatiossa, varaosakuvasto kun on. Se auton arvon alenema käytössä on jotain aivan muuta kuin käyttämättömänä. Ymmärrän tuon eron harmittavan, mutta en itse osaisi lähteä sen perusteella hyvitystä vaatimaan.
Järkiautoilija. H4, I5 ja V8. Etu-, taka- ja neliveto. Puuttuu W2 ja yliveto.
-
- Viestit: 358
- Liittynyt: 11 Kesä 2015, 00:16
- Car(s): Ex: Giulietta MA '12, 75 2.0 '86, 75 1.6 '88
- Paikkakunta: Varsinais-Suomi
Re: Käytetyn auton arvon muutos?
^^
Joskus ovat mallivuodet muuttumattomia, joskus ei. Esimerkiksi yksi juttu mikä tarinan autosta jäi puuttumaan "väärän" mallivuoden takia oli ratin vaihdeläpyskät. Myös monenlaisia tyyppivikakohteita on pikkuhiljaa päivitetty mallivuosiuudistusten yhteydessä ilman, että on ollut kyse vielä faceliftista. Se on yksi tapa järkeistää tehtaan toimintaa, että pikkufiksitkin toteutetaan vasta vuosimallin vaihtuessa sen sijaan, että kukin päivitys toteutettaisiin aina jo seuraavaan tuotantoerään. Tottakai faceliftissä sitten tehdään paljon laajempia muutoksia, vaikka monet niistäkin ovat hyödyllisyydeltään vahvimmin läsnä mainoslehtisen numeroissa.
Silti selvää on, että mallivuosien avulla on harjoitettu paljon myös kuvaamasi kaltaista kikkailua ilman mitään todellista perustetta. Kummasta toimintatavasta milloinkin on kyse niin sitä on vaikea tietää.
^
Itse olen puolestani sen kannalla, että jos ajoneuvo myydään väärillä tiedoilla niin asia on tavalla tai toisella oikaistava. Olisikohan koko reklamaatioprosessikin vienyt itseltäni tähän asti jo yli sata työtuntia, niin senkin seikan johdosta on kärsivällisyys erittäin vähäistä antaa autoliikkeelle enää yhtään vapaaehtoista liekaa.
Joskus ovat mallivuodet muuttumattomia, joskus ei. Esimerkiksi yksi juttu mikä tarinan autosta jäi puuttumaan "väärän" mallivuoden takia oli ratin vaihdeläpyskät. Myös monenlaisia tyyppivikakohteita on pikkuhiljaa päivitetty mallivuosiuudistusten yhteydessä ilman, että on ollut kyse vielä faceliftista. Se on yksi tapa järkeistää tehtaan toimintaa, että pikkufiksitkin toteutetaan vasta vuosimallin vaihtuessa sen sijaan, että kukin päivitys toteutettaisiin aina jo seuraavaan tuotantoerään. Tottakai faceliftissä sitten tehdään paljon laajempia muutoksia, vaikka monet niistäkin ovat hyödyllisyydeltään vahvimmin läsnä mainoslehtisen numeroissa.
Silti selvää on, että mallivuosien avulla on harjoitettu paljon myös kuvaamasi kaltaista kikkailua ilman mitään todellista perustetta. Kummasta toimintatavasta milloinkin on kyse niin sitä on vaikea tietää.
^
Itse olen puolestani sen kannalla, että jos ajoneuvo myydään väärillä tiedoilla niin asia on tavalla tai toisella oikaistava. Olisikohan koko reklamaatioprosessikin vienyt itseltäni tähän asti jo yli sata työtuntia, niin senkin seikan johdosta on kärsivällisyys erittäin vähäistä antaa autoliikkeelle enää yhtään vapaaehtoista liekaa.
-
- Viestit: 2535
- Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
- Car(s): Jaguar XJ6 -95 3.2 BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
- Paikkakunta: Lahti
Re: Käytetyn auton arvon muutos?
Kirjoitit potaskaa. On yleistä tietoa että mallivuoden valmistus vaihtuu yleensä autotehtailla syksyn paikkeilla, tarkemmin sanottuna taitaa olla että aikaisintaan vuoden toisella puoliskolla olevat uudet mallit saa ilmoittaa seuraavan vuoden malleiksi.AutonAlfa kirjoitti: ↑22 Marras 2023, 20:51Veikkaan, että ilman facelift päivitystä linjalta tulevat autot ovat identtisiä koko elinkaarensa ajan, joten ainoa, mikä vaihtuu on valmistumis ajankohta.
Ei pidä pitää valmistus-päivää/vuotta ja rekisteröinti-päivää/vuotta samana asiana. Autotehtaiden (myös saksalaisten) valmistamat autot ovat yleensä jo asiakkaille myytyjä autoja (myös suuret jälleenmyyjät ovat asiakkaita) ja niitä ei tehdä varastoon, joten tehtaan sisällä mallivuosi vaihtuu kalenterivuoden kanssa samaan aikaan.
Mallivuosi kikkailu voipi olla kauppiaiden hienovaraista kotiin päin vetoa, jos edellisen vuoden lopulla valmistettu esittelyajoneuvo/ajoneuvot meinaa jäädä näppeihin?
Se kuka tämän kikan aikanaan on keksinyt pitäisi kyllä palkita...
Ajoneuvokauppa on mitä suurimmassa määrin mielikuvien myyntiä ja tämä mallivuosi-kikka on vain yksi niistä työkaluista, mitä käytetään.
Eikä tämän toteaminen yleisesti ottaen vaadi kovin suurta selvittelyä.
Pääsin tämän kokemaan ihan henkilökohtaisestikin kun olin aikoinaan Valmet Automotivella mukana valmistamassa A-Mersuja kun vuosimalli vaihtui joskus selkeästi ennen vuodenvaihdetta. Tässä kyseisessä tapauksessa oltiin muistaakseni jo selkeästi talven puolella.
Ei ollut mikään facelift vuodenvaihto.
Kuulemma koriin liittyen tuli vähän eroja joidenkin reikien määrään.
Yleensä saman mallin valmistuksen aikana, vuosimallin vaihtumisen kohdalla eroja tulee vähän varusteluihin/ väreihin.
Pienempiä muutoksia mitkä ei päällepäin näy tullee varmaan sitä tahtia kun muutoksia saadaan aikaan. Esim. joidenkin osien valmistaja vaihtuu, tai vaikka eroja äänieristykseen, tai yleisesti jotain pieniä parannuksia. Näin henkilökohtaisesti koettuna Valmet Automotivella A-Mersulla.
Eri valmistajilla voi tietenkin olla eroja.
2011 ja 2012 Giulietat saattaa toki olla vaikka identtisiä. Siihen en ole kommentoinut mitään, eikä se ole ollut tässä mikään pointti, vaan yleisesti ilmoitettava vuosimalli.
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER
-
- Viestit: 1028
- Liittynyt: 13 Marras 2018, 12:24
- Car(s): Mito QV 2011
Exät:Giulia 2018 2.0t, 156 2.0 ts
Re: Käytetyn auton arvon muutos?
Hyvä että olet tarkkana oikeuksistasi, mutta lievästi paistaa "vaikea asiakas" tässä taustalla. Hinnallisesti ei ole suurta merkitystä onko se 2011 vai 2013 ja sinänsä se on oikein myyty 2013 rekisteröitynä. Juridisesti toki määrää se mitä auton mallivuodesta on sanottu myyntisopimuksessa vaikka käyttöönottovuosi olisi 2013.TurboJ kirjoitti: ↑22 Marras 2023, 22:10
Itse olen puolestani sen kannalla, että jos ajoneuvo myydään väärillä tiedoilla niin asia on tavalla tai toisella oikaistava. Olisikohan koko reklamaatioprosessikin vienyt itseltäni tähän asti jo yli sata työtuntia, niin senkin seikan johdosta on kärsivällisyys erittäin vähäistä antaa autoliikkeelle enää yhtään vapaaehtoista liekaa.
Itse en olisi jaksanut. Viatkin ovat sen verran pieniä/epäolennaisia, että melkein laittaisin ne normaaliksi +10 vuotta vanhassa autossa. Ostin myös itsekkin (kuten monet muutkin) uuden Giulian 2018 joka oli tullut maahan jo 2017. Sinänsä ei mitään merkitystä muuten kuin akku oli mennyt vuoden seisonnassa pilalle. Se meni tietenkin takuuna.
Myin auton 2018 mallina ja autoliike myi sen 2018 mallina taas eteenpäin.
Mutta +100h räyhäämiseen... Mä arvostan omaa aikaani korkeammalle kuin noi ongelmat.
-
- Viestit: 1028
- Liittynyt: 13 Marras 2018, 12:24
- Car(s): Mito QV 2011
Exät:Giulia 2018 2.0t, 156 2.0 ts
Re: Käytetyn auton arvon muutos?
Ja Hanu vois kertoo ammattilaisena, onko sulla ees mahdollisuutta voittaa tota casea, vai kannattaisiko vaan siirtyä elämässä eteenpäin.
Re: Käytetyn auton arvon muutos?
Kannattaa siirtyä elämässä eteenpäin. Jos tuohon on käyetty jo yli 100 tuntia aikaa, niin joskus Suomalaisenkin kannattaa luovuttaa ennenkuin tulee enemmän vaurioita. Tuosta voi kuluttajariitalautakunnan kautta saada ensi vuonna muutaman satasen. Käräjille jos vie, niin voi tulla tukkaan 4 tai 5 numeroinen määrä euroja.
Tuon Alfan jälleenmyyntiarvoon ei vaikuta vuosimallli vaan kondis ja se, että kelpaako auto edes johki kauppaan.
Autokaupan ammattilainen
-
- Viestit: 358
- Liittynyt: 11 Kesä 2015, 00:16
- Car(s): Ex: Giulietta MA '12, 75 2.0 '86, 75 1.6 '88
- Paikkakunta: Varsinais-Suomi
Re: Käytetyn auton arvon muutos?
Ei minulla ole mitään velvollisuutta olla helppo asiakas. Asian helppous tai vaikeus on ihan kokonaan myyjästä kiinni. Tässä tapauksessa myyjä on pelannut aikaa systemaattisesti ja sen vuoksi olen toistuvasti joutunut muistuttamaan sitä siitä mistä on jo kertaalleen sovittu. Mitä ongelmaa sinulle aiheuttaa se, että minä pidän puoleni asiassa?
Räyhäämisestä ei ole puhuttu sanaakaan eikä sellaista ole missään vaiheessa tapahtunut. Omaa aikaani puolestaan arvostan sen verran korkealle etten ala sitä käyttämään sellaisten vikojen korjaamiseen, jotka kuluttajalain mukaan ovat myyjän vastuulla.Mutta +100h räyhäämiseen... Mä arvostan omaa aikaani korkeammalle kuin noi ongelmat.
Ei tietenkään kannata luovuttaa ennenkuin edes jo kertaalleen sovitut asiat on saatu päätökseen. Ei ole minun syyni, että jokaisen jo kirjallisesti sovitun asian loppuunsaattaminen vaatii useita muistutuksia ja viikkoja aikaa.
Re: Käytetyn auton arvon muutos?
Jos et malta luovuttaa, niin tarkista oikeusturvavakuutuksesi ja ota autosotkuja hoitava lakifirma avuksi. Ennenkuin käräjille lähtee, niin kannattaa tarkistaa taskujen syvyys ettei 20000:n euron lasku säikäytä. Jos sattuu tulemaan vaikka häviö tai joku laiha sovinto.TurboJ kirjoitti: ↑23 Marras 2023, 11:13Ei minulla ole mitään velvollisuutta olla helppo asiakas. Asian helppous tai vaikeus on ihan kokonaan myyjästä kiinni. Tässä tapauksessa myyjä on pelannut aikaa systemaattisesti ja sen vuoksi olen toistuvasti joutunut muistuttamaan sitä siitä mistä on jo kertaalleen sovittu. Mitä ongelmaa sinulle aiheuttaa se, että minä pidän puoleni asiassa?
Räyhäämisestä ei ole puhuttu sanaakaan eikä sellaista ole missään vaiheessa tapahtunut. Omaa aikaani puolestaan arvostan sen verran korkealle etten ala sitä käyttämään sellaisten vikojen korjaamiseen, jotka kuluttajalain mukaan ovat myyjän vastuulla.Mutta +100h räyhäämiseen... Mä arvostan omaa aikaani korkeammalle kuin noi ongelmat.
Ei tietenkään kannata luovuttaa ennenkuin edes jo kertaalleen sovitut asiat on saatu päätökseen. Ei ole minun syyni, että jokaisen jo kirjallisesti sovitun asian loppuunsaattaminen vaatii useita muistutuksia ja viikkoja aikaa.
Kannattaisi kuitenkin varmaan jo keskittyä muihin mukavimpiin asioihin, eikä vaivata itseään tuolla asialla. Ainakaan tuolla vuosimallilla. Muut viat on sitten asia erikseen.
Autokaupan ammattilainen
-
- Viestit: 358
- Liittynyt: 11 Kesä 2015, 00:16
- Car(s): Ex: Giulietta MA '12, 75 2.0 '86, 75 1.6 '88
- Paikkakunta: Varsinais-Suomi
Re: Käytetyn auton arvon muutos?
^
Mistä mahtoi syntyä mielikuva käräjille menemisestä?
Muutenkin hieman erikoista, että autoliikeketju olisi automaattisesti oikeassa ja asiakas väärässä. Kenties tällainen perusoletus on yksi syy sille miksi autoja jo alunperin myydään viallisena. Mitä tulee "muihin asioihin keskittymiseen" niin siinäkin asiassa näen kyllä itse olevani se joka päättää mihin haluan keskittyä tai en.
Mistä mahtoi syntyä mielikuva käräjille menemisestä?
Muutenkin hieman erikoista, että autoliikeketju olisi automaattisesti oikeassa ja asiakas väärässä. Kenties tällainen perusoletus on yksi syy sille miksi autoja jo alunperin myydään viallisena. Mitä tulee "muihin asioihin keskittymiseen" niin siinäkin asiassa näen kyllä itse olevani se joka päättää mihin haluan keskittyä tai en.
Re: Käytetyn auton arvon muutos?
Ensin tyrmäät puheeni potaskana ja sitten omalla kokemuksellasi todistat ne oikeaksi.gYdEbUh kirjoitti: ↑22 Marras 2023, 22:24Kirjoitit potaskaa. On yleistä tietoa että mallivuoden valmistus vaihtuu yleensä autotehtailla syksyn paikkeilla, tarkemmin sanottuna taitaa olla että aikaisintaan vuoden toisella puoliskolla olevat uudet mallit saa ilmoittaa seuraavan vuoden malleiksi.
Eikä tämän toteaminen yleisesti ottaen vaadi kovin suurta selvittelyä.
Pääsin tämän kokemaan ihan henkilökohtaisestikin kun olin aikoinaan Valmet Automotivella mukana valmistamassa A-Mersuja kun vuosimalli vaihtui joskus selkeästi ennen vuodenvaihdetta. Tässä kyseisessä tapauksessa oltiin muistaakseni jo selkeästi talven puolella.
Ei ollut mikään facelift vuodenvaihto.
Kuulemma koriin liittyen tuli vähän eroja joidenkin reikien määrään.
Yleensä saman mallin valmistuksen aikana, vuosimallin vaihtumisen kohdalla eroja tulee vähän varusteluihin/ väreihin.
Pienempiä muutoksia mitkä ei päällepäin näy tullee varmaan sitä tahtia kun muutoksia saadaan aikaan. Esim. joidenkin osien valmistaja vaihtuu, tai vaikka eroja äänieristykseen, tai yleisesti jotain pieniä parannuksia. Näin henkilökohtaisesti koettuna Valmet Automotivella A-Mersulla.
Eri valmistajilla voi tietenkin olla eroja.
2011 ja 2012 Giulietat saattaa toki olla vaikka identtisiä. Siihen en ole kommentoinut mitään, eikä se ole ollut tässä mikään pointti, vaan yleisesti ilmoitettava vuosimalli.
Re: Käytetyn auton arvon muutos?
Mielikuva käräjistä tulee siitä, ettet aio luovuttaa. Jos et aio luovuttaa ja autoliike väistelee, niin käräjät on sitten lopulta se päättävä elin.TurboJ kirjoitti: ↑23 Marras 2023, 11:43^
Mistä mahtoi syntyä mielikuva käräjille menemisestä?
Muutenkin hieman erikoista, että autoliikeketju olisi automaattisesti oikeassa ja asiakas väärässä. Kenties tällainen perusoletus on yksi syy sille miksi autoja jo alunperin myydään viallisena. Mitä tulee "muihin asioihin keskittymiseen" niin siinäkin asiassa näen kyllä itse olevani se joka päättää mihin haluan keskittyä tai en.
Saat keskittyä mihin itse haluat, mutta kun täällä kuitenkin mielipiteitä kyselet niin sitten tietysti tulee.
Jos ei kestä kuumuutta, niin ei kannata olla keittiössä
Autokaupan ammattilainen
-
- Viestit: 358
- Liittynyt: 11 Kesä 2015, 00:16
- Car(s): Ex: Giulietta MA '12, 75 2.0 '86, 75 1.6 '88
- Paikkakunta: Varsinais-Suomi
Re: Käytetyn auton arvon muutos?
Luovuttaminenhan se olisi "kuumuuden" välttelemistä. Tämän ketjun "keittiössä" voisi jokainen puolestaan miettiä tarvitseeko kuumuutta olla aktiivisesti luomassa. Jokin tässä aiheessa tuntuu herättävän voimakkaita tunteita, mutta sekään ei ole itse asian kannalta mitenkään oleellista. Mielipiteitä en muuten ole tässä ketjussa ollenkaan kysynyt, vaan ainoastaan pyytänyt faktatietoa ja siihen liittyviä linkkivinkkejä.HANU kirjoitti: ↑23 Marras 2023, 13:06Mielikuva käräjistä tulee siitä, ettet aio luovuttaa. Jos et aio luovuttaa ja autoliike väistelee, niin käräjät on sitten lopulta se päättävä elin.
Saat keskittyä mihin itse haluat, mutta kun täällä kuitenkin mielipiteitä kyselet niin sitten tietysti tulee.
Jos ei kestä kuumuutta, niin ei kannata olla keittiössä
Re: Käytetyn auton arvon muutos?
Teet mitä teet, mutta autosi arvoon ei vaikuta vuosimalli vaan auto itsessään.TurboJ kirjoitti: ↑23 Marras 2023, 13:21Luovuttaminenhan se olisi "kuumuuden" välttelemistä. Tämän ketjun "keittiössä" voisi jokainen puolestaan miettiä tarvitseeko kuumuutta olla aktiivisesti luomassa. Jokin tässä aiheessa tuntuu herättävän voimakkaita tunteita, mutta sekään ei ole itse asian kannalta mitenkään oleellista. Mielipiteitä en muuten ole tässä ketjussa ollenkaan kysynyt, vaan ainoastaan pyytänyt faktatietoa ja siihen liittyviä linkkivinkkejä.HANU kirjoitti: ↑23 Marras 2023, 13:06Mielikuva käräjistä tulee siitä, ettet aio luovuttaa. Jos et aio luovuttaa ja autoliike väistelee, niin käräjät on sitten lopulta se päättävä elin.
Saat keskittyä mihin itse haluat, mutta kun täällä kuitenkin mielipiteitä kyselet niin sitten tietysti tulee.
Jos ei kestä kuumuutta, niin ei kannata olla keittiössä
Autokaupan ammattilainen
-
- Viestit: 2535
- Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
- Car(s): Jaguar XJ6 -95 3.2 BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
- Paikkakunta: Lahti
Re: Käytetyn auton arvon muutos?
^ On yksinkertainen fakta että yksityismarkkinoilla 10v vs. 12v vuosimalliero vaikuttaa yleisesti ottaen hintaan. Yhdenkin vuoden vaikuttaa laskennallisesti ainakin vähän.
Omahyväinen kuitti kun ei tuosta minun ja Isolan faktateksteistä mitään näyttänyt aukeavan. Lähes kaikki ihmiset toki on jossain määrin omahyväisiä itseni mukaanlukien. Ei nyt toki ruveta enempää vääntämään pienistä seikoista .AutonAlfa kirjoitti: ↑23 Marras 2023, 12:14Ensin tyrmäät puheeni potaskana ja sitten omalla kokemuksellasi todistat ne oikeaksi.gYdEbUh kirjoitti: ↑22 Marras 2023, 22:24Kirjoitit potaskaa. On yleistä tietoa että mallivuoden valmistus vaihtuu yleensä autotehtailla syksyn paikkeilla, tarkemmin sanottuna taitaa olla että aikaisintaan vuoden toisella puoliskolla olevat uudet mallit saa ilmoittaa seuraavan vuoden malleiksi.
Eikä tämän toteaminen yleisesti ottaen vaadi kovin suurta selvittelyä.
Pääsin tämän kokemaan ihan henkilökohtaisestikin kun olin aikoinaan Valmet Automotivella mukana valmistamassa A-Mersuja kun vuosimalli vaihtui joskus selkeästi ennen vuodenvaihdetta. Tässä kyseisessä tapauksessa oltiin muistaakseni jo selkeästi talven puolella.
Ei ollut mikään facelift vuodenvaihto.
Kuulemma koriin liittyen tuli vähän eroja joidenkin reikien määrään.
Yleensä saman mallin valmistuksen aikana, vuosimallin vaihtumisen kohdalla eroja tulee vähän varusteluihin/ väreihin.
Pienempiä muutoksia mitkä ei päällepäin näy tullee varmaan sitä tahtia kun muutoksia saadaan aikaan. Esim. joidenkin osien valmistaja vaihtuu, tai vaikka eroja äänieristykseen, tai yleisesti jotain pieniä parannuksia. Näin henkilökohtaisesti koettuna Valmet Automotivella A-Mersulla.
Eri valmistajilla voi tietenkin olla eroja.
2011 ja 2012 Giulietat saattaa toki olla vaikka identtisiä. Siihen en ole kommentoinut mitään, eikä se ole ollut tässä mikään pointti, vaan yleisesti ilmoitettava vuosimalli.
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER
Re: Käytetyn auton arvon muutos?
Pyydän anteeksi aiheuttamaani mielipahaa! Ei ollut tarkoitus astua kenenkään varpaille.
Alkuperäisen tekstini tarkoitus oli vähätellä valmistus vuoden merkitystä ajoneuvon arvoon yli 10-vuotiaana. Mielestäni rekisteröinti ajankohdalla on tärkeämpi rooli arvoa myöhemmin määritettäessä, vaikkakin ajoneuvon valmistus olisi tapahtunut aikoja sitten.
Arvostan saamaani faktatietoa ja lopetetaan asian käsittely, kuten pyysit. Omahyväisyyttä en kuitenkaan tunnusta.
- Vittorio Jano
- Moderator
- Viestit: 11381
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
- Paikkakunta: 13100
Re: Käytetyn auton arvon muutos?
Nyt voisi jokainen vääntäjä kurkata peiliin ja miettiä kahdesti ennen seuraavaa postausta.
Ei liene tarpeen arvioida muiden käyttäjien persoonaa/tietämystä jne. Eri mieltä saa olla, mutta senkin voi tehdä kohteliaasti.
Ei liene tarpeen arvioida muiden käyttäjien persoonaa/tietämystä jne. Eri mieltä saa olla, mutta senkin voi tehdä kohteliaasti.
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."
- Tiige
- Viestit: 2934
- Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
- Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon) - Paikkakunta: Turenki
Re: Käytetyn auton arvon muutos?
Tämä on aika yleistä Alfojen ja kaiketi muidenkin autojen suhteen että ne myydään sen vuoden vuosimallina milloin nyt sattuu rekisteröintipäivä olemaan. Monessa tapauksessa autoliike ei varmaan tiedä itsekkään myyvänsä pari vuotta vanhempaa autoa kuin mitä rekisteriote antaa ymmärtää.
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 11298
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
- Paikkakunta: Lago d'Erba
Re: Käytetyn auton arvon muutos?
Jos rahallinen erimielisyys ei ole kovin iso niin jossain kohtaa saattaa kannattaa antaa periksi, vaikka se happamalta maistuukin.
Kun kolmivuotiaan ja 45 tkm ajetun auton vuotavaa iskaria ei suostuttu millään järjellisellä taistelulla korvaamaan, vaihdoin pumput itse ja olen sen jälkeen keskittynyt suolaamaan myyjäliikettä kaikille jotka vähänkin viitsivät kuunnella. Eiköhän tästä tule lafkalle pataan enemmän kuin ne satasen iskarit. Terveisiä vaan sinne Koskelon Metro Autoon.
Kun kolmivuotiaan ja 45 tkm ajetun auton vuotavaa iskaria ei suostuttu millään järjellisellä taistelulla korvaamaan, vaihdoin pumput itse ja olen sen jälkeen keskittynyt suolaamaan myyjäliikettä kaikille jotka vähänkin viitsivät kuunnella. Eiköhän tästä tule lafkalle pataan enemmän kuin ne satasen iskarit. Terveisiä vaan sinne Koskelon Metro Autoon.
- Epäkelpokeräilijä -
- Jiitee
- Viestit: 4484
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, IS250 ´07 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.
ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: Käytetyn auton arvon muutos?
Jälkimarkkinointimielessä helppoja ja hyviä merkkejä ovat oman kokemuksen mukaan ainakin Toyota ja Kia.Rasvis kirjoitti: ↑23 Marras 2023, 17:44Jos rahallinen erimielisyys ei ole kovin iso niin jossain kohtaa saattaa kannattaa antaa periksi, vaikka se happamalta maistuukin.
Kun kolmivuotiaan ja 45 tkm ajetun auton vuotavaa iskaria ei suostuttu millään järjellisellä taistelulla korvaamaan, vaihdoin pumput itse ja olen sen jälkeen keskittynyt suolaamaan myyjäliikettä kaikille jotka vähänkin viitsivät kuunnella. Eiköhän tästä tule lafkalle pataan enemmän kuin ne satasen iskarit. Terveisiä vaan sinne Koskelon Metro Autoon.
Homma toimii takuukeiseissä ja vähän päällekin. Ainakin Seinäjoen alueella myös henkilökunta osaavaa.
Muuten Alfoja myyvän EEPEE- autotalonkin osaaminen tyydyttää meikäläistä , jopa niin, että
meillä voi mennä harkintaan 4- veto plugari Tonalekin, jos tuo vaimon mällin saanut uudenkarhea
Niron plugari menee lunastukseen….hmm
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 11298
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
- Paikkakunta: Lago d'Erba
Re: Käytetyn auton arvon muutos?
Selvyyden vuoksi vielä snadisti otsikon ulkopuolelta: Metron myymä auto oli kolme vuotta vanha käytetty ja vika bongattiin huollossa pari viikkoa kaupanteon jälkeen.
- Epäkelpokeräilijä -