164 ei sammu
Valvoja: Moderators
-
- Viestit: 114
- Liittynyt: 21 Tammi 2006, 13:16
- Car(s): Alfa 164 TS;Motoguzzi Lm3 ja Ducati ST4s
- Paikkakunta: Lappeenranta
164 ei sammu
Erikoinen vika tuli 164 TS. Auto toimii normaalisti mutta ei sammu vaikka avaimet taskussa. Eilen illalla talliin ajettuani ei sammunut ja jätti kaikki kulutuslaitteet päälle. Ei mutta kun 5 vaihde pesään ja akun kaapeli irti.Virtalukko kokeiltu vaihtaa mutta ei auttanut.
-
- Viestit: 114
- Liittynyt: 21 Tammi 2006, 13:16
- Car(s): Alfa 164 TS;Motoguzzi Lm3 ja Ducati ST4s
- Paikkakunta: Lappeenranta
Re: 164 ei sammu
Auto ei eilen sammunut vaikka akun miinusnapa oli irti. Käy myös vaikka motronicin rele pois paikaltaan?
- Keltsi
- Viestit: 1875
- Liittynyt: 14 Kesä 2004, 21:33
- Car(s): 155 Q4, 156 2.4 JTD 10V, 156 GTA, 164 TB, 1666 3.0, B5 Qt
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: 164 ei sammu
Saisikos laturilta sähköä esim. herätepiuhan kautta? Muutaman kerran tullut tuollainen vastaan, korjaantui laittamalla diodi herätejohdon väliin.
"No smoke => no power => no hope"
- mutt
- Viestit: 5676
- Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
- Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60
Re: 164 ei sammu
Akunkengän irroitus moottori käydessä rikkoo usein jännitteensäätimen. Toisaalta akun irrotus ei moottoria sammuta, kun laturi tuottaa edelleen sähköä. Siksi ei sammukaan, jos se saa virtaa suoraan laturilta virtalukon ohi.
Joskus oli Porschessa sama vika. Muistaakseni siinä tapauksessa sammui jarrupoljinta painamalla, ja bensapumpun releen vaihto lopulta korjasi vian. Sen verran kauan aikaa on mennyt, etten muista enää tarkkaan, mutta virta meni joka tapauksessa väärää reittiä, ja kun oli käynyt hetken aikaa virrat pois päältä, kuumeni bensapumpun rele ihan kunnolla. Siinä saattoi olla joku muukin vika, mutta bensapumpun releen kautta se ilmeni. Tuossa tapauksessa voisi selvitellä mitkä releet aktivoituvat, kun virta laitetaan päälle, ja sitten niitä poistelemalla testaa, sammuuko jonkun kohdalla. Vika ei välttämättä ole silloin releessä, vaan jossain siihen liittyvässä systeemissä.
Joskus oli Porschessa sama vika. Muistaakseni siinä tapauksessa sammui jarrupoljinta painamalla, ja bensapumpun releen vaihto lopulta korjasi vian. Sen verran kauan aikaa on mennyt, etten muista enää tarkkaan, mutta virta meni joka tapauksessa väärää reittiä, ja kun oli käynyt hetken aikaa virrat pois päältä, kuumeni bensapumpun rele ihan kunnolla. Siinä saattoi olla joku muukin vika, mutta bensapumpun releen kautta se ilmeni. Tuossa tapauksessa voisi selvitellä mitkä releet aktivoituvat, kun virta laitetaan päälle, ja sitten niitä poistelemalla testaa, sammuuko jonkun kohdalla. Vika ei välttämättä ole silloin releessä, vaan jossain siihen liittyvässä systeemissä.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4918
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Re: 164 ei sammu
Itse törmännyt vetokoukun johtosarjan nirhaumaan.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)
- Isola
- Viestit: 2068
- Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
- Car(s): Thesis, スバル ed una berlina a 4 porte
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: 164 ei sammu
Jännitteensäätimen hajoaminen johtuu load dumpina tunnetusta ilmiöstä, jossa laturin käämiin varastoitunut energia ei pääse irrotettuun akkuun, vaan purkautuu korkeana jännitepiikkinä. Periaatteessa näin tapahtuu aina kun akku irrotetaan moottorin käydessä, mutta purkautuvan energian ja sitä myötä tuhojen todennäköisyyden kannalta on olennaista kuinka suurta virtaa laturi syötti irrotushetkellä. Siksi tyhjäkäynnillä (ja akun ollessa oletettavasti ajon jäljiltä hyvässä varaustilassa) tilanne on helpoin ja mitään ei välttämättä hajoa. Riski on kyllä olemassa.
Mielipuolisen tuntuisen vian ainoa selitys on tosiaan tuo, että virta kulkee laturilta jotakin reittiä virtalukon ohi. Hyviä ehdotuksia ketjussa.
Järkiautoilija. H4, I5 ja V8. Etu-, taka- ja neliveto. Puuttuu W2 ja yliveto.
- Polforea
- Viestit: 11605
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: 164 ei sammu
Saattasin kokeilla nyppiä sulakkeita irti yksi kerrallaan avaimen ollessa sammutusasennossa. Jos jonkun sulakkeen kohdalla auto sammuu, tietää vähän paremmin mistä vuotovirtaa haarukoi. Viimesiksi kannattaa toki jättää bensapumppu ja moottorinohjaus.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
- h_lauri
- Viestit: 6719
- Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
- Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
- Paikkakunta: Kauniainen
Re: 164 ei sammu
Itellähän Datsun 120 A FII ei sammunut millään. Vika löytyi lopulta laturista.
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4918
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Re: 164 ei sammu
Tuossa jo useita releitä niin sopivan ollessa hitsautunut kiinni virta kulkee jatkuvasti.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)
-
- Viestit: 114
- Liittynyt: 21 Tammi 2006, 13:16
- Car(s): Alfa 164 TS;Motoguzzi Lm3 ja Ducati ST4s
- Paikkakunta: Lappeenranta
Re: 164 ei sammu
Hyviä ehdotuksia! Tarvii varmaan vaihtaa seuraavaksi laturi. Onneksi löytyy hyllystä. Sammuttanut nykyään ohjausakselin alla olevasta Amp liittimestä ja vasta sitten akku irti. (ettei pala koko auto)
-
- Viestit: 114
- Liittynyt: 21 Tammi 2006, 13:16
- Car(s): Alfa 164 TS;Motoguzzi Lm3 ja Ducati ST4s
- Paikkakunta: Lappeenranta
Re: 164 ei sammu
Tiedoksi! Alfa toimii taas. Eli korjasi itse itsensä. Tää on ilmeisesti se Alfismi.