164 ei sammu

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
CARF0609
Viestit: 114
Liittynyt: 21 Tammi 2006, 13:16
Car(s): Alfa 164 TS;Motoguzzi Lm3 ja Ducati ST4s
Paikkakunta: Lappeenranta

164 ei sammu

Viesti Kirjoittaja CARF0609 »

Erikoinen vika tuli 164 TS. Auto toimii normaalisti mutta ei sammu vaikka avaimet taskussa. Eilen illalla talliin ajettuani ei sammunut ja jätti kaikki kulutuslaitteet päälle. Ei mutta kun 5 vaihde pesään ja akun kaapeli irti.Virtalukko kokeiltu vaihtaa mutta ei auttanut.

CARF0609
Viestit: 114
Liittynyt: 21 Tammi 2006, 13:16
Car(s): Alfa 164 TS;Motoguzzi Lm3 ja Ducati ST4s
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 164 ei sammu

Viesti Kirjoittaja CARF0609 »

Auto ei eilen sammunut vaikka akun miinusnapa oli irti. Käy myös vaikka motronicin rele pois paikaltaan?

Avatar
Keltsi
Viestit: 1875
Liittynyt: 14 Kesä 2004, 21:33
Car(s): 155 Q4, 156 2.4 JTD 10V, 156 GTA, 164 TB, 1666 3.0, B5 Qt
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: 164 ei sammu

Viesti Kirjoittaja Keltsi »

Saisikos laturilta sähköä esim. herätepiuhan kautta? Muutaman kerran tullut tuollainen vastaan, korjaantui laittamalla diodi herätejohdon väliin.
"No smoke => no power => no hope"

Avatar
mutt
Viestit: 5676
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: 164 ei sammu

Viesti Kirjoittaja mutt »

Akunkengän irroitus moottori käydessä rikkoo usein jännitteensäätimen. Toisaalta akun irrotus ei moottoria sammuta, kun laturi tuottaa edelleen sähköä. Siksi ei sammukaan, jos se saa virtaa suoraan laturilta virtalukon ohi.

Joskus oli Porschessa sama vika. Muistaakseni siinä tapauksessa sammui jarrupoljinta painamalla, ja bensapumpun releen vaihto lopulta korjasi vian. Sen verran kauan aikaa on mennyt, etten muista enää tarkkaan, mutta virta meni joka tapauksessa väärää reittiä, ja kun oli käynyt hetken aikaa virrat pois päältä, kuumeni bensapumpun rele ihan kunnolla. Siinä saattoi olla joku muukin vika, mutta bensapumpun releen kautta se ilmeni. Tuossa tapauksessa voisi selvitellä mitkä releet aktivoituvat, kun virta laitetaan päälle, ja sitten niitä poistelemalla testaa, sammuuko jonkun kohdalla. Vika ei välttämättä ole silloin releessä, vaan jossain siihen liittyvässä systeemissä.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4918
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: 164 ei sammu

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Itse törmännyt vetokoukun johtosarjan nirhaumaan.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
Isola
Viestit: 2068
Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
Car(s): Thesis, スバル ed una berlina a 4 porte
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: 164 ei sammu

Viesti Kirjoittaja Isola »

mutt kirjoitti:
31 Tammi 2024, 14:59
Akunkengän irroitus moottori käydessä rikkoo usein jännitteensäätimen. Toisaalta akun irrotus ei moottoria sammuta, kun laturi tuottaa edelleen sähköä. Siksi ei sammukaan, jos se saa virtaa suoraan laturilta virtalukon ohi.
Jännitteensäätimen hajoaminen johtuu load dumpina tunnetusta ilmiöstä, jossa laturin käämiin varastoitunut energia ei pääse irrotettuun akkuun, vaan purkautuu korkeana jännitepiikkinä. Periaatteessa näin tapahtuu aina kun akku irrotetaan moottorin käydessä, mutta purkautuvan energian ja sitä myötä tuhojen todennäköisyyden kannalta on olennaista kuinka suurta virtaa laturi syötti irrotushetkellä. Siksi tyhjäkäynnillä (ja akun ollessa oletettavasti ajon jäljiltä hyvässä varaustilassa) tilanne on helpoin ja mitään ei välttämättä hajoa. Riski on kyllä olemassa.

Mielipuolisen tuntuisen vian ainoa selitys on tosiaan tuo, että virta kulkee laturilta jotakin reittiä virtalukon ohi. Hyviä ehdotuksia ketjussa.
Järkiautoilija. H4, I5 ja V8. Etu-, taka- ja neliveto. Puuttuu W2 ja yliveto.

Avatar
Polforea
Viestit: 11605
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: 164 ei sammu

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Saattasin kokeilla nyppiä sulakkeita irti yksi kerrallaan avaimen ollessa sammutusasennossa. Jos jonkun sulakkeen kohdalla auto sammuu, tietää vähän paremmin mistä vuotovirtaa haarukoi. Viimesiksi kannattaa toki jättää bensapumppu ja moottorinohjaus.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
h_lauri
Viestit: 6719
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: 164 ei sammu

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

Itellähän Datsun 120 A FII ei sammunut millään. Vika löytyi lopulta laturista.

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4918
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: 164 ei sammu

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Tuossa jo useita releitä niin sopivan ollessa hitsautunut kiinni virta kulkee jatkuvasti.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

CARF0609
Viestit: 114
Liittynyt: 21 Tammi 2006, 13:16
Car(s): Alfa 164 TS;Motoguzzi Lm3 ja Ducati ST4s
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 164 ei sammu

Viesti Kirjoittaja CARF0609 »

Hyviä ehdotuksia! Tarvii varmaan vaihtaa seuraavaksi laturi. Onneksi löytyy hyllystä. Sammuttanut nykyään ohjausakselin alla olevasta Amp liittimestä ja vasta sitten akku irti. (ettei pala koko auto)

CARF0609
Viestit: 114
Liittynyt: 21 Tammi 2006, 13:16
Car(s): Alfa 164 TS;Motoguzzi Lm3 ja Ducati ST4s
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 164 ei sammu

Viesti Kirjoittaja CARF0609 »

Tiedoksi! Alfa toimii taas. Eli korjasi itse itsensä. Tää on ilmeisesti se Alfismi.

Vastaa Viestiin