Pakko rehellisyyden nimissä todeta että komppaan arvostelua aikalailla kaikelta osin, mitä nyt 4000 ajetun kilometrin perusteella pystyn arvioimaan, ottaen huomioon että oma on kevythybridi. Negatiiviset fiilikset liittyvät:Gusse kirjoitti: ↑26 Marras 2023, 19:42Olipas tyrmäävä arvostelu https://www.iltalehti.fi/autotestit/a/1 ... a14f28e620
- tutkiin jotka toimivat kuten Arttu tuossa artikkelissa kirjoittaa; ne ovat liian herkkiä ja riippumatta kelistä tai kelloajasta, ongelmia esiintyy päivittäin, myös päivitysten jälkeen suurimman osan ajasta syttyy joku vikavalo koko päiväksi palamaan, kun auto pelkää milloin aurinkoa tai sadetta ja kaikkea siltä väliltä, jopa omaa varjoaan.
- Ohjaus on todella nopea ja tarkka kuten Alfassa pitääkin. Suurin ongelma on vaan siinä, ettei tuntoa ole ainakaan Nokian kitkarenkailla ja jäisillä, lumen kiillottamilla teillä riittävästi ja fiilis korostuu kun hyppää välillä ajamaan jotain muuta, vaikkapa Giulietta riittää siihen. Voimalinjan käyttäytyminen hieman parani ohjelmistopäivityksellä ja ohjaustuntuma myös, mutta auto on liukkaalla edelleen rasittava ajaa.
- Vetopito on heikko suureen osaan muita nykyautoja verrattaessa, eikä Tonale herätä liukkaiden tultua suurta luottamusta tai sitten Nokialainen ei vaan toimi yhteen Tonalen kanssa.
- Istuimet, erityisesti sivutuet ovat pidempään lenkkiin kovat ja puuduttavan epämukavat. Tästä en ole nähnyt juuri mainintoja artikkeleissa, mutta kyydissä istuneet ovat asiaa kompanneet.
Ei Tonale missään nimessä huono auto ole, juuri kukaan valmistaja ei sellaisiin nykyään enää sorru, mutta päällimmäinen fiilis itsellä on tähän hetkeen ja markkinaan keskeneräisyys ja yleinen pettymys. Muista malleista ei sellaisia fiiliksiä ole 20 vuoden aikana tullut tai ainakin ne ovat täyttäneet odotukset paremmin.