Mito vai Giulietta?

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Mikävaivaa
Viestit: 27
Liittynyt: 28 Touko 2024, 10:01
Paikkakunta: Helsinki

Mito vai Giulietta?

Viesti Kirjoittaja Mikävaivaa »

Hei kaikille,

uusi jäsen täällä kyselee tyhmiä koska ei ole kokemuksia Alfa Romeoista.

Käytetty Mito tai Giulietta kiinnostaisi, onko niissä eroja? Ovat kuitenkin käsittääkseni samoilla koneilla. Ja onko syytä välttää reilusti yli satatuhatta ajettuja Multi Air koneita?

Ykkösprioriteetti on luotettava käyttöauto joka ei jätä tielle, mutta hyvä ajettavuus ja alusta on iso plussa – olen jo hieman vanhempaa ikäpolvea enkä oikein syty näihin uusiin eurokuristettuihin ja ohjelmisto-ongelmaisiin autoihin.

lerppu
Viestit: 6322
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05

Re: Mito vai Giulietta?

Viesti Kirjoittaja lerppu »

Näillä kriteereillä T-Jet Giulietta. Ei vaihteistovaivoja, joita MiTon T-jet koneisissa voi M32 lootan kanssa tulla. Tai multi-air huolia, toki enemmän MA koneisen Giuliettan kanssa joutuu painimaan huohottimen kanssa talvella. Tätä vaivaa ei ole MA MiTossa.

Tosin: Jos itse katselisin näitä, niin budjetista riippuen QV Giulietta tct tai MA MiTo tct olisi valinta. Mutta olenkin kummallinen. :silly:

Avatar
Mikävaivaa
Viestit: 27
Liittynyt: 28 Touko 2024, 10:01
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mito vai Giulietta?

Viesti Kirjoittaja Mikävaivaa »

Itse asiassa olen katsellut 2011 T-Jet Giuliettaa, km 157 000. Näyttäs ainakin kuvissa siistiltä ja ilmotuksen mukaan hyvä huoltohistoria.

Mutta eikö Miton MA koneissa ole samoja ongelmia kuin Giuliettan vastaavissa? Miksi niin?

lerppu
Viestit: 6322
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05

Re: Mito vai Giulietta?

Viesti Kirjoittaja lerppu »

^MultiAirin osalta varmaan onkin yhteneväiset riskit.
- Mutta Giulietta MA koneessa on lisänä talvella tukkeutuva/jäätyvä huohotin.
MiTossa ei tätä ominaisuutta ole. Mitossa taas on T-Jet koneisissa yksilöissä Opelilta nostettu vaihdelaatikko, joka tykkää kenkkuilla. Giulietta on tästä vapaa kaikissa versioissa. TCT on hyvä valinta molemmissa, mutta herkkä akun kunnolle (jää väkisin parkille, jos akku on kyykähtämässä).

Paras combo Giuliettassa on joko tct vaihteistoinen kasvokohotettu QV tai sitten T-Jet. Tässä varmaan budjetti sanelee paljon mihin kallistua.
MiTo on mielestäni toimiessaan autona hauskempi (olen vähemmistössä tämän mielipiteen kanssa) kuin Giulietta, ainakin sen ergonomia kuskille on parempi. Mutta MiTossa on karmiton lasi, se ei ole harmiton. MiTon QV:t oli hauskoja, mutta niiden hinta on saattanut altistaa ne käyttäjille, jotka eivät välttämättä ole pitäneet niitä kuin kukkaa kämmenellä, eikä säätyvät iskunvaimentimet ole erityisen edullisia vaihtaa.

Molemmissa malleissa katkeaa takaluukun johtosarja jossain vaiheessa jostain johdosta.

Päätyy mihin vaan, niin ei se väärin ole. Ja kun suht paljon käytetty auto kun on kyseessä, niin yksilö on tyyppivikoja tärkeämpi...

Onnea etsintään!

Avatar
Mikävaivaa
Viestit: 27
Liittynyt: 28 Touko 2024, 10:01
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mito vai Giulietta?

Viesti Kirjoittaja Mikävaivaa »

Kiitos vaan mutta löytyi jo.

Kävin koeajamassa elämäni ensimmäisen Alfan ja koska vaimo tykästyi siihen kovasti, tein kaupat samantien. Kyseessä on 2016 Giulietta, 137 000 ajettu MultiAir, se tehokkaampi versio manuaalivaihteistolla.

Auto oli ihan erilainen mitä kuvittelin, ei kovin sporttisen tuntuinen – vaikka ottaa kierroksia ja ohitukset sujuu, niin koneen luonne on mielestäni selkeästi "downsize" turbo – kapea tehoalue ja kierroksista huolimatta ei semmosta välitöntä voiman tuntua. Tämä ei ole missään nimessä moite, tehoa on riittävästi, vaatii ilmeisesti vaan vähän totuttelua – Giuliettan voima on selvästi piilevää ja pinnan alla.

Penkit ja jalkatila on meikäläiselle 170 senttiselle todella hyvät, Giulietta on tilavampi mitä kuvittelin myös takana istuvalle.

Mutta parasta siinä näin äkkiseltään arvioituna on tehostimesta huolimatta täsmällinen ohjaus ja suuntavakavuus, mutkat menee melkein kuin raiteilla. Ehkä vois sanoa että urheilullinen mutta silti sivistynyt perheauto, mikä sopii meikäläisen profiiliin hyvin. Ainoat miinukset on ajomelu ja uraherkkyys, jotka ei kuitenkaan niin hirveästi haittaa. Ja varmaan rangasvalinnoilla voi siihenkin vaikuttaa jos on tarvetta.

Niin, plussaa vielä täsmällisestä laatikosta ja kytkimestä. Kaiken kaikkiaan positiivinen yllätys, tosin hieman eri mielessä mitä odotin. Mutta harvoinpa mielikuvat vastaa todellisuutta.

Avatar
TeroPee
Viestit: 1643
Liittynyt: 18 Heinä 2006, 14:49
Car(s): AR 37,5 1.5 puoliturbo, ex-GTV (916) ja 156 1.8TS, ja liuta ei-foorumille sopivia häristimiä.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Mito vai Giulietta?

Viesti Kirjoittaja TeroPee »

Mikävaivaa kirjoitti:
28 Touko 2024, 18:52
Kiitos vaan mutta löytyi jo.

Kävin koeajamassa elämäni ensimmäisen Alfan ja koska vaimo tykästyi siihen kovasti, tein kaupat samantien. Kyseessä on 2016 Giulietta, 137 000 ajettu MultiAir, se tehokkaampi versio manuaalivaihteistolla.
Rohkeaa ostaa auto ilman että koeajaa useampaa samanlaista. Joskus saa viallisen ja luulee sitä ehjäksi kunnes ajaa oikeasti ehjää. Toivottavasti tässä ei ole se tilanne.

Avatar
Mikävaivaa
Viestit: 27
Liittynyt: 28 Touko 2024, 10:01
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mito vai Giulietta?

Viesti Kirjoittaja Mikävaivaa »

TeroPee kirjoitti:
29 Touko 2024, 00:32
Mikävaivaa kirjoitti:
28 Touko 2024, 18:52
Kiitos vaan mutta löytyi jo.

Kävin koeajamassa elämäni ensimmäisen Alfan ja koska vaimo tykästyi siihen kovasti, tein kaupat samantien. Kyseessä on 2016 Giulietta, 137 000 ajettu MultiAir, se tehokkaampi versio manuaalivaihteistolla.
Rohkeaa ostaa auto ilman että koeajaa useampaa samanlaista. Joskus saa viallisen ja luulee sitä ehjäksi kunnes ajaa oikeasti ehjää. Toivottavasti tässä ei ole se tilanne.
Niinpä, mutta ei tunnin koeajon aikana niin hirveesti mistään autosta selviä. Ostopäätökset perustuu yleensäkin mutu-tuntumaan. Korin kunto ja maalipinta on toki suht helposti todettavissa.

Mistä tiedät mikä yksilö on oikeasti ehjä – eikä vain mielikuvissa ehjä? Kiinnostava ja pohdinnan arvoinen kysymys, mutta joskus on vaan tehtävä ratkaisuja.

Ehkä voisi puhua ehjyyden sijasta toimivuudesta – onko auto semmonen kun pitääkin – siinä mielessä olisi toki parempi kokeilla useampaa.

lerppu
Viestit: 6322
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05

Re: Mito vai Giulietta?

Viesti Kirjoittaja lerppu »

Onnittelut uudesta Alfa Romeosta! Hyvä valinta, varsinkin luurin yhdistettävyyden kannalta, uConnect (muistaakseni tuolla nimellä) on paljon parempi kuin pre-nassukohotus Blue&Me. Mukavia kilometrejä sitten vaan!

lerppu
Viestit: 6322
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05

Re: Mito vai Giulietta?

Viesti Kirjoittaja lerppu »

TeroPee kirjoitti:
29 Touko 2024, 00:32
Mikävaivaa kirjoitti:
28 Touko 2024, 18:52
Kiitos vaan mutta löytyi jo.

Kävin koeajamassa elämäni ensimmäisen Alfan ja koska vaimo tykästyi siihen kovasti, tein kaupat samantien. Kyseessä on 2016 Giulietta, 137 000 ajettu MultiAir, se tehokkaampi versio manuaalivaihteistolla.
Rohkeaa ostaa auto ilman että koeajaa useampaa samanlaista. Joskus saa viallisen ja luulee sitä ehjäksi kunnes ajaa oikeasti ehjää. Toivottavasti tässä ei ole se tilanne.
Rohkeaa on myös ostaa auto näkemättä yksilöstä edes kuvaa! :wink:

Avatar
Mikkeller
Viestit: 219
Liittynyt: 16 Heinä 2019, 08:25
Car(s): 159 SW Ti 1750 TBi
Accord Tourer Type S 2.2 i-DTEC
Accord Type S 2.4 i-VTEC
Golf IV GTI 1.8T
Paikkakunta: Kemi

Re: Mito vai Giulietta?

Viesti Kirjoittaja Mikkeller »

Onnittelut uudesta autosta ja tervetuloa joukkoon tummaan. Ihailtavan nopeaa toimintaa auton oston kanssa. :-D
Jos innostaa niin tuonne ketjuun saa kirjoittella myös:
viewtopic.php?f=3&t=12030

Avatar
TeroPee
Viestit: 1643
Liittynyt: 18 Heinä 2006, 14:49
Car(s): AR 37,5 1.5 puoliturbo, ex-GTV (916) ja 156 1.8TS, ja liuta ei-foorumille sopivia häristimiä.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Mito vai Giulietta?

Viesti Kirjoittaja TeroPee »

lerppu kirjoitti:
29 Touko 2024, 13:08
TeroPee kirjoitti:
29 Touko 2024, 00:32
Mikävaivaa kirjoitti:
28 Touko 2024, 18:52
Kiitos vaan mutta löytyi jo.

Kävin koeajamassa elämäni ensimmäisen Alfan ja koska vaimo tykästyi siihen kovasti, tein kaupat samantien. Kyseessä on 2016 Giulietta, 137 000 ajettu MultiAir, se tehokkaampi versio manuaalivaihteistolla.
Rohkeaa ostaa auto ilman että koeajaa useampaa samanlaista. Joskus saa viallisen ja luulee sitä ehjäksi kunnes ajaa oikeasti ehjää. Toivottavasti tässä ei ole se tilanne.
Rohkeaa on myös ostaa auto näkemättä yksilöstä edes kuvaa! :wink:
No se on jo tyhmänrohkeaa. :silly:

Avatar
Mikävaivaa
Viestit: 27
Liittynyt: 28 Touko 2024, 10:01
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mito vai Giulietta?

Viesti Kirjoittaja Mikävaivaa »

Mikkeller kirjoitti:
29 Touko 2024, 13:22
Onnittelut uudesta autosta ja tervetuloa joukkoon tummaan. Ihailtavan nopeaa toimintaa auton oston kanssa. :-D
Jos innostaa niin tuonne ketjuun saa kirjoittella myös:
viewtopic.php?f=3&t=12030
Kiitos. Mulla on ollut monenlaista autoa ja aikoinaan kortin saatuani ajopeli oli isän vm. 1968 Ford Escort. Muistan vieläkin kun käytiin hakemasta se uutena Tikkurilasta, olisko ollu Salomaan(?) autoliike. Olin silloin alta kymmenen. Auto oli pitkään isällä ja käytin sitä niin kauan kuin kotona asuin.

Sen jälkeen on ollut monenlaista ajopeliä ja kun ammattiurakin meni autojen parissa niin on tullut ajeltua yhdellä jos toisellakin menopelillä. Joten kyllä Alfassa täytyy olla jotain koska teki näin paatuneeseenkin ukkoon vaikutuksen. Oon nyt päivän omistanut sen ja aina kun lähtee liikkeelle niin paremmalta tuntuu. Mikähän siinä on? En oikein osaa määrittää mikä tekee tästä Giuliettasta niin vetoavan auton? Uudet bemarit ja mersutkin tuntuu ihan keskivertoautoilta Giuliettan rinnalla, myös laadun suhteen. Esimerkkinä voisi mainita vaikka äänentoistolaitteiston joka on ihan huippuhyvä. Ylivoimaisesti paras mitä on yhdessäkään autossa tullut vastaan. En kylläkään tiedä onko alkuperäinen.

Avatar
Mikävaivaa
Viestit: 27
Liittynyt: 28 Touko 2024, 10:01
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mito vai Giulietta?

Viesti Kirjoittaja Mikävaivaa »

lerppu kirjoitti:
29 Touko 2024, 13:04
Onnittelut uudesta Alfa Romeosta! Hyvä valinta, varsinkin luurin yhdistettävyyden kannalta, uConnect (muistaakseni tuolla nimellä) on paljon parempi kuin pre-nassukohotus Blue&Me. Mukavia kilometrejä sitten vaan!
Joo, tässä on uConnect.

Avatar
Mikävaivaa
Viestit: 27
Liittynyt: 28 Touko 2024, 10:01
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mito vai Giulietta?

Viesti Kirjoittaja Mikävaivaa »

Jottei kukaan potentiaalinen ostajaehdokas saisi väärää kuvaa, niin on pakko vähän päivittää tuota kommenttiani liittyen Giuliettan koeajoon. Kävin äskettäin kunnon hupilenkillä ilman vaimoa, ja kumma kyllä, "downsize turbo" efekti vähentyi huomattavasti. :-D Nyt sen enää tunsi tiettynä moottorinluonteena, lähinnä pientä viivettä kaasun kanssa. Vääntöalue tuntui paljon paremmalta, olisko ekalla kertaa ollut se N asetus päällä? Oon kyllä koko ajan pitänyt D moodilla, koska sillon Giulietta tuntuu pelittävän niinkun pitääkin.

Mutta parasta autossa on se alusta, ihan loistava. Pojalla oli aikoinaan 535 bemari M-Sportin alustalla – ei todellakaan huono - mutta henkilökohtaisesti pidän vielä enemmän tästä Alfan (vakio)alustasta. Giulietta pitää linjat kuin juna, eikä yritäkään huojua, nyt kyllä löytyi meikäläiselle mieleinen auto. Täytyy vain toivoa että kestäisi ne vähät kilsat mitä mulle vuosittain tulee.

Avatar
Romeo y Julieta
Viestit: 588
Liittynyt: 08 Syys 2020, 21:31
Car(s): 156 2.5 V6 '02
Giulietta MA 170 '13
Ex:
Giulietta MA 170 '11
Paikkakunta: Heinola

Re: Mito vai Giulietta?

Viesti Kirjoittaja Romeo y Julieta »

^ Autossa lienee tehtaan sporttialusta? Se on aavistuksen vakiomallia matalampi ja jäykempi. Alustasarjalla saa vielä entisestään parannettua ajo-ominaisuuksia (mukavuuden kustannuksella toki), sellainen on itselläni hankintalistalla heti jos/kun alustan osia tarvii uusia.

Avatar
Mikävaivaa
Viestit: 27
Liittynyt: 28 Touko 2024, 10:01
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mito vai Giulietta?

Viesti Kirjoittaja Mikävaivaa »

Romeo y Julieta kirjoitti:
29 Touko 2024, 20:28
^ Autossa lienee tehtaan sporttialusta? Se on aavistuksen vakiomallia matalampi ja jäykempi. Alustasarjalla saa vielä entisestään parannettua ajo-ominaisuuksia (mukavuuden kustannuksella toki), sellainen on itselläni hankintalistalla heti jos/kun alustan osia tarvii uusia.
En tiedä onko tehtaan sporttialusta, mutta suht jäykkä se kyllä on.

Vastaa Viestiin