Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
HessuS
Viestit: 61
Liittynyt: 23 Kesä 2022, 21:12
Car(s): Alfa Romeo 159 3.2JTS Q4 -07
Maserati Biturbo 2.24v -90

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja HessuS »

Palaanpa taas asiaan että isojötsi ei halua startata, eli napista ei tapahdu.

Luulin siis korjanneeni ton kun vaihdoin startin. Se Mitsubishi startti on kyllä aika kosmista paskaa, eli starttiakseli ei ole toisesta päästä laakeroitu eikä edes tuettu.

Mutta taas vuosi vaihdosta samaa ongelmaa. Kutonen silmään ja antaa moottorin vähän liikkua niin helpottaa.

Onko muilla samaa? Aattelin että pitäisiko se helkkarin startti oikeasti korjata, eli laittaa sen akselin perspuoli laakeroiden? Arvelen vaan että se oli jotain silumiinia, voi olla mahdoton hitsata.

Avatar
UusAlfisti
Viestit: 75
Liittynyt: 19 Helmi 2021, 20:55
Car(s): Alfa Romeo Giulia 2.0 TB (exä)

Alfa Romeo 159 2.2 JTS (nykyinen)

Audi a4 b8 2.0 TDI exä (elämäni yks suurimpia virheitä)

Renault Clio sport 2.0 RS 172 (my first love)

Citroen C3 Picasso (Niin ruma että oli söpö)

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja UusAlfisti »

https://files.fm/u/tb6wt8tvc6

Mikä osa tossa kuvassa on minkä pistin linkkinä? Kuulema hajonnu ja olis pakko vaihtaa. Kyseessä 2.2 jts
Alfa Romeo, joka on tehnyt kuljettajista mekaanikkoja vuodesta 1910 lähtien.

Avatar
Polforea
Viestit: 11285
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Polforea »

^Äkkiseltään näyttäsi kampuran hihnapyörältä, eikä mitenkään hyväkuntoisella kumikerroksella.

^^Toki se uusikin startti voi olla paska, mutta tekisi mieli tutkia kyllä autosta muitakin vikamahdollisuuksia kun jo toinen startti feilaa. Tökkää jännitemittarit startin molempiin sähkönapoihin (sekä paksu että ohjaus) ja katso, mitä ne tekee silloin kun auto EI käynnisty.

-Jos sekä ohjaus että paksu sähkö antaa hyvän jännitteen, niin auto yrittää startata ja startti ei. Starttivika.
-Jos ohjaus ei anna jännitettä, auto ei yritä startata. Ohjausvika.
-Jos ohjaus antaa hyvän jännitteen ja paksu sähkö kyykkää, niin starttikin yrittää startata mutta ei saa tarpeeksi jerkkua. Potentiaalisesti startin kaapelivika, tai jos paksun sähkön mittarin miinuskarva on moottorissa eikä korissa, niin mahdollisesti moottorin maadoitusvika.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
UusAlfisti
Viestit: 75
Liittynyt: 19 Helmi 2021, 20:55
Car(s): Alfa Romeo Giulia 2.0 TB (exä)

Alfa Romeo 159 2.2 JTS (nykyinen)

Audi a4 b8 2.0 TDI exä (elämäni yks suurimpia virheitä)

Renault Clio sport 2.0 RS 172 (my first love)

Citroen C3 Picasso (Niin ruma että oli söpö)

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja UusAlfisti »

Kiitos! Mitään hajua mistä noita sais tilattua
Alfa Romeo, joka on tehnyt kuljettajista mekaanikkoja vuodesta 1910 lähtien.

Avatar
Polforea
Viestit: 11285
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Kyseessä vissiin profiilin 2.2 JTS? Osanumero näyttäisi olevan 55559391, pikaisella haulla mm. Alfaworkshop listaa "Obsolete / No longer available", mikä viittaa siihen että voi olla hakusassa. Löytyy kyllä, mutta ei nyt ihan ilmainen ole. Mm. Ricambi Alfisti listaa 236€ hintaan: https://ricambi.alfisti.net/en/Spare-Pa ... 12616.html ja Saksan Ebayn ainoa osuma tarjoaa 210€ hintaa: https://www.ebay.de/itm/335356709693?

Osanumeron löysi kätevästi täältä (osa numero 3): https://eper.fiatforum.com/en/Drawings/ ... ubSubGroup

Edit: osaa voi siis toki etsiä muualtakin kuin Ricambi Alfistilta ja Saksan Ebaysta, nuo kaksi osui nopealla haulla omaan silmään.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
UusAlfisti
Viestit: 75
Liittynyt: 19 Helmi 2021, 20:55
Car(s): Alfa Romeo Giulia 2.0 TB (exä)

Alfa Romeo 159 2.2 JTS (nykyinen)

Audi a4 b8 2.0 TDI exä (elämäni yks suurimpia virheitä)

Renault Clio sport 2.0 RS 172 (my first love)

Citroen C3 Picasso (Niin ruma että oli söpö)

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja UusAlfisti »

Isot kiitokset nopeesta ja selkeästä inffosta.
Näppäilin googleen noi numerot mitä tossa mun yksilön osassa on, google tarjoaa samoilla numeroilla saman osan mut ooppelin versioita. Käykö ne Alfaan?
Alfa Romeo, joka on tehnyt kuljettajista mekaanikkoja vuodesta 1910 lähtien.

Avatar
kovan onnen soturi
Viestit: 406
Liittynyt: 20 Heinä 2014, 11:19
Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 JTS -06

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja kovan onnen soturi »

Voi hyvinkin sopia, mutta en sano varmaksi.
Opelin varaosanumero on 90537704
Lapsena minua kuljetettiin tarhaan takamoottori skodalla, sen jälkeen ei oo VAG:laiset sytyttäny.

Avatar
Polforea
Viestit: 11285
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Saattaa sopia, ainakin niissä on kovasti samaa näköä. Saattaa myös olla sopimatta, esim. offset voi erota niin että hihna kulkee eri kohdalla.

Mahdoton sanoa varmaksi jos ei löydy tarkempia speksejä tai mittapiirroksia (en löytänyt ainakaan nopeasti) tai pääse vertaamaan osia rinnakkain. Ainakaan luottamusta ei vala se, että äkkiseltään ei tunnu ristiinsopivuuksia olevan missään mainittuna. Toisaalta luottamusta valaa se, että löysit pyörästä ilmeisesti GM:n numeron.

Jos tekee itte, niin voi harkita ottaako riskin ja kokeilee kun se ei maksa korkeintaan kuin Opelinin hihanpyörän verran lisää. Jos tarvii teettää, niin työn hinta aika helposti syö mahdollisen hintaedun jos ei käykään ristiin ja tekijä saattaa olla nihkeä kokeilemaan ristiinsovituksia (kannattaa varmistaa tekijältä ensin).

Jos päädyt kokeilemaan Opelin pyörää, niin raportoi ihmeessä tulos tänne - saattaa kiinnostaa jotakuta muutakin.

Rockauto näköjään kauppaa GM-numerolla osia taas kohtuuvella, vaikka tuleekin rahdit ja tullit päälle: https://www.rockauto.com/en/partsearch/ ... m=90537704
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
kovan onnen soturi
Viestit: 406
Liittynyt: 20 Heinä 2014, 11:19
Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 JTS -06

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja kovan onnen soturi »

Muistaakseni silti kiristin on täysin sama mitä opel ja saab käyttää. Eli offset olisi sama. Ulkohalkaisijan voisi ehkä varmistaa ja remmin urien määrän.
Lapsena minua kuljetettiin tarhaan takamoottori skodalla, sen jälkeen ei oo VAG:laiset sytyttäny.

Avatar
mutt
Viestit: 5474
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja mutt »

Jos hihnapyörää lukee joku asentotunnistin tms. saattaisi sen ajoituksessa olla eroja. Taaskin vain asia, joka kannattaa tarkistaa.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
kovan onnen soturi
Viestit: 406
Liittynyt: 20 Heinä 2014, 11:19
Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 JTS -06

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja kovan onnen soturi »

mutt kirjoitti:
31 Touko 2024, 15:34
Jos hihnapyörää lukee joku asentotunnistin tms. saattaisi sen ajoituksessa olla eroja. Taaskin vain asia, joka kannattaa tarkistaa.
Näissä ei oo semmosta.
Lapsena minua kuljetettiin tarhaan takamoottori skodalla, sen jälkeen ei oo VAG:laiset sytyttäny.

Avatar
mutt
Viestit: 5474
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja mutt »

Eli vertailu on monta kertaluokkaa yksinkertaisempi.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
Aquatica
Viestit: 15058
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Jos en väärin muista, ex-Q4:ään vaihdettiin nimenomaa GM:n osa.
En tiiä, mikä niistä. Mut se oli kuitenkin halvempi, kuin OE-tasoiseksi mainostettu. Reilusti.

Ja se taisi olla myös ainoa suht nopeasti saatavilla oleva. Mutta koska ei ole enää autoa, ei ole enää kuittia. Kuitissa olis lukenut :silly:

Avatar
UusAlfisti
Viestit: 75
Liittynyt: 19 Helmi 2021, 20:55
Car(s): Alfa Romeo Giulia 2.0 TB (exä)

Alfa Romeo 159 2.2 JTS (nykyinen)

Audi a4 b8 2.0 TDI exä (elämäni yks suurimpia virheitä)

Renault Clio sport 2.0 RS 172 (my first love)

Citroen C3 Picasso (Niin ruma että oli söpö)

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja UusAlfisti »

Lähti tilaukseen tuolta rockautosta kokeiluun GMn osa, ilmotan sitten lopputuloksen. Houkuttavan halpa oli verrattuna alfan ”omaan” kun käytettyä osaa kaupataan parhaimmillaan 150-200€ ympäri eurooppaa.
Alfa Romeo, joka on tehnyt kuljettajista mekaanikkoja vuodesta 1910 lähtien.

Avatar
Polforea
Viestit: 11285
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Polforea »

^Silloin, kun osalle löytyy sopiva GM-vastine, niin Rockauto kannattaa aina tsekata. Paikka on tyypillisesti varsin kilpailukykyinen sekä hinnoiltaan että toimitusajoiltaan, vaikka osat tuleekin ameriikasta asti. Sen verran kannattaa katsoa, että kaikki palikat lähtee samasta varastosta jos vain mahdollista, selviää vähemmillä rahtikuluilla.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Stiletto
Viestit: 359
Liittynyt: 08 Elo 2013, 23:49
Car(s): Ar 159 1.9 Jts
Fiat Barchetta
EX AR 147 2.0 TS (pojalla)
EX. AR 156 V6
EX AR 159 2.4 jtdm
Paikkakunta: Kouvola

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Stiletto »

No nii. Vaihdoin 159 rattiakselin viiksipaketin. Nyt rupes toimii menu nappikin mutta 20 metrin ja ekan ratin käännön jälkeen rutinaa vas etupyörästä ja VDC valo tauluun. Pitääkö käydä ohjauskulma anturi kalibroimassa jossain vai onko tuohon joku tee se itse buuttaus( akku oli irti asennuksen aikana) Auttaako akun uudelleen irrotus tms. Poppakonsti ? Itellä ei vehkeitä diagnostiikkaan.
Jos harrastukseen ei mene kaikki rahat, on valittu väärä harrastus!

jalittam
Viestit: 1855
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta, C5 sitikka, 740 penari, 508GT pösö
Paikkakunta: Rauman seutu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja jalittam »

Rattikuma-anturin nollausta huutanee?
Asentaes/bootates ei ollu ratti suoras?

Vaatinee atk avusteista nollausta.

jötsi
Viestit: 4
Liittynyt: 21 Maalis 2021, 00:29
Car(s): Brera 3.2 V6 JTS Q4 2007, Giulietta 1.4T 2012

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja jötsi »

Paisuntasäiliössä oli jäähdytysnesteen taso tipahtanut alamerkkiin. Paisarin korkkia aukaistessa suhahti, joten painetta oli. Kun olin lisännyt nestettä maksimiin, kuului tippasua ja ihmettelin että onnistuinko kaatamaan ohi. Löytyikin paisarin yläosan kulmasta tällainen vekki.

Uskaltaakohan tällä ajaa siihen asti kunnes posti tuo ehjän paisarin vaihdettavaksi?
IMG_0674.jpg
IMG_0674.jpg (59.95 KiB) Katsottu 322 kertaa

Stiletto
Viestit: 359
Liittynyt: 08 Elo 2013, 23:49
Car(s): Ar 159 1.9 Jts
Fiat Barchetta
EX AR 147 2.0 TS (pojalla)
EX. AR 156 V6
EX AR 159 2.4 jtdm
Paikkakunta: Kouvola

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Stiletto »

jalittam kirjoitti:
09 Kesä 2024, 21:53
Rattikuma-anturin nollausta huutanee?
Asentaes/bootates ei ollu ratti suoras?

Vaatinee atk avusteista nollausta.
No nii. Juu ei sattunu ihan suoraan ekaks ei paljon mut vähän vinoon. Kävin luettamassa koodit. Juurikin asentokulma anturia herjas. Koodi poistui mutta tuli uudestaan parinkymmenen metrin ajon jälkeen. Hajotinko mä nyt jotain vai pitääkö kalibroida. Onko se anturi viiksipaketissa vai siinä vaaleensinisessä. Laitoin nääs varmuudeksi sen mikä siinä on ollutkin. Enkä ees käännelly sitä mihkään suuntaan. Tuo ( uusi) viiksipaketti siis on käytetty osa. Omassa ei menu nappi toiminut, siksi vaihdoin..
Jos harrastukseen ei mene kaikki rahat, on valittu väärä harrastus!

jalittam
Viestit: 1855
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta, C5 sitikka, 740 penari, 508GT pösö
Paikkakunta: Rauman seutu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja jalittam »

Diagnostiikkaan saanet apuja foorumin kauttakin. Jossain säie, mis vapaaehtosia/voipi apuja huudella.
Messillä näkee suoraan, toimiiko anturi. Sil voi nollata tarvittaes. Mä vaikutan Rauman puskissa.

Siitä mulla ei käryä mitä/miten/koska/mikänopeus/jne herjaa, jos rattikulma heittää vs. nopeus/kiihtyvyysanturit.
Joku liitin irti? En muistaakseni omastani koskaan rattia irrottanu.
Veikkaisin, et ei dada kulmasta kulje.

Aateekoolla selvinnee epikriisi.
Millä koodit luettiin/nollattiin?

Avatar
Aquatica
Viestit: 15058
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Akun irrotuksen jälkeen kokemuksella parista 159:stä: kone käyntiin, muutama kerta ratti laidasta laitaan ja takas keskelle, sammutus, avain irti ja takas käyntiin - saattaa auttaa.
Tuo lienee tossa kalibroi ratin asennon.

Stiletto
Viestit: 359
Liittynyt: 08 Elo 2013, 23:49
Car(s): Ar 159 1.9 Jts
Fiat Barchetta
EX AR 147 2.0 TS (pojalla)
EX. AR 156 V6
EX AR 159 2.4 jtdm
Paikkakunta: Kouvola

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Stiletto »

Aquatica kirjoitti:
12 Kesä 2024, 01:02
Akun irrotuksen jälkeen kokemuksella parista 159:stä: kone käyntiin, muutama kerta ratti laidasta laitaan ja takas keskelle, sammutus, avain irti ja takas käyntiin - saattaa auttaa.
Tuo lienee tossa kalibroi ratin asennon.
No hitto joo. Sellasel autokorjaamon bosch testeril poistettii koodit. Sen jälkeen auto käyntiin ja ratti reunasta toiseen. Ei tullut vikavaloa. En toki älynny sammuttaa vaan lähin ajamaan ja kun nopeutta yli 25 km/h alko rutina ja valo tauluun 🤔
Oliko Kouvolan suunnalla ketään atk läppärimesettäjää 🥺
Jos harrastukseen ei mene kaikki rahat, on valittu väärä harrastus!

Avatar
Elefant
Viestit: 228
Liittynyt: 09 Huhti 2008, 21:34

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Elefant »

Soita pojalle, se on säätänyt MES:n kanssa jonkun verran. o5o4135840. Tornionmäessä.

Vastaa Viestiin