Mi.To

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
juri
Viestit: 635
Liittynyt: 05 Syys 2003, 03:27
Car(s): Ex 156 Selespeed, 147 Selespeed, MiTo QV, MiTo 135 TCT
Wrangler ja TT
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja juri »

Jes, pitää olla tarkkana tuon rasvan kanssa. tilasin nyt uudet tapit kun ei ne kymppiä enempää per puoli olleet. Hätäratkaisuna testasin toiselle puolelle sitä, että sorvasin kumiholkin osuuden tapista n. 0,5mm ohuemmaksi, jolloin liukuvastus oli pienempi. Tuntui ettei tuolla reijopatentilla enää jumittele, mutta eihän kumiosatkaan ole ikuisia joten menkööt nyt uusiksi...
932 937 955 955

Ammiratore
Viestit: 146
Liittynyt: 02 Tammi 2021, 10:02
Car(s): MiTo QV -11

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja Ammiratore »

Onko kukaan koskaan käyttänyt MiTossa optiona ollutta navi radiota, jossa siis pääyksikössä näyttö. Lienee kosketusnäyttö? Onko se ihan täysin vanhentunut laite?

Onko modernien karttojen hankinta miten työlästä? SD kortti näyttää olevan karttasäilönä tai karttojen tuontimetodina.

Jotenkin alkuperäinen kiinnostaisi. Säilyisi rattinapitkin. Miinuksena (ehkä) modernien puhelimesta bt:lla soittojen jne itsestään selvyyksien puute.

Avatar
Tommi
Viestit: 681
Liittynyt: 17 Loka 2003, 16:44
Car(s): Stelvio QF, (barchetta)
Paikkakunta: Espoo

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja Tommi »

Tuosta versiosta ei tietoa, mutta kyllä jo -10 mallin MiTossa oli bt-yhteys puhelimeen tavallisen radion kanssa. Aika kankea versio, mutta kyllä sillä puhuttua sai.
Stelvio QF (+barchetta); Ex: 156 SW Super, GTV TB, 159 SW 3.2, MiTo QV, Giulia 2.0

Ammiratore
Viestit: 146
Liittynyt: 02 Tammi 2021, 10:02
Car(s): MiTo QV -11

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja Ammiratore »

Kyllä minullakin puhelin kiinni radiossa on, mutta en pidä sitä ikinä päällä. Todennäköisesti jos tuon uuden vaihtaisin kartta siinä vaan olisi päällä ja äänettömällä kuten muissa autoissa. Modernisoisi vähän sisustaa.

juri
Viestit: 635
Liittynyt: 05 Syys 2003, 03:27
Car(s): Ex 156 Selespeed, 147 Selespeed, MiTo QV, MiTo 135 TCT
Wrangler ja TT
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja juri »

Itse mietin tuon orkkiksen hommaamista mutta päädyin tähän:

https://www.erisin.com/products/erisin- ... romeo-mito

On pelannut ihan mallikkaasti, radion kuuluvuus vaan on huonohko.
932 937 955 955

jpr
Viestit: 19
Liittynyt: 31 Loka 2016, 20:14
Car(s): 156 2.0TS, Mito QV

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja jpr »

Mitä arvelisitte viaksi seuraavasta: MiTo QV vm -12 alkoi pitää metallista kolinaa ja arvelivat sen huollossa johtuvan vetoakseleista, joissa oli kuulemma havaittavaa kulumaa, välystä tms. No vaihdatin ne kummatkin ja niin, että vaihdetuksi tuli kummatkin päät niissä. Autolla ajettu nyt 135000km (Jurillekin tiedoksi… 😊).

Mutta kolina, rämähtävä ääni, ei poistunut (ja nyt vaan lisääntynyt). Ääni kuuluu käännöksissä ja kiihdyttäessä sekä kumpareiden yli ajettua. Ei lainkaan aina noissa tilanteissa, mutta usein. Kun oikein varovasti ajelee, niin räminöitä tulee vähemmän. Pienillä vaihteilla ajaessa tulee selvästi enemmän. Moottoritiellä suoraa ajaessa ei ole mitään ongelmia (paitsi silloin tällöin kiihdyttäessä vähän kuuluu).

Mikähän voisi olla…?

Ammiratore
Viestit: 146
Liittynyt: 02 Tammi 2021, 10:02
Car(s): MiTo QV -11

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja Ammiratore »

Jotakin kallistuksenvakaajan suunnalla (sisältäen koiranluut) tai pakoputki pääsee liikkumaan liikaa ja osuu johonkin joka on korissa kiinni. Tuossa ne matalalla roikkuvat hedelmät poimittavaksi

jpr
Viestit: 19
Liittynyt: 31 Loka 2016, 20:14
Car(s): 156 2.0TS, Mito QV

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja jpr »

Fiat-huollossa epäiltiin nyt vaihdelaatikkoa syyksi.

jpr
Viestit: 19
Liittynyt: 31 Loka 2016, 20:14
Car(s): 156 2.0TS, Mito QV

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja jpr »

Nytpä huomasin että ääniä ei kuulu kun peruuttaa (ja kääntää) eikä kytkin pohjassa rullatessa käännöksissä. Eikös nämäkin viittaisi tuonne vetopuolelle. Vaihdelaatikkoko….?

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 5028
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09, Mito QV -10
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Mikäs on kokemuspohjaisesti QV vaihteistoon öljy jonka olette tunteneet että 1.vaihteen kytkeytyminen helpottuu? Tai mitä ette suosittele lainkaan.
Spider 1988, 159 SW 2.4, Mito QV(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

arv
Viestit: 622
Liittynyt: 25 Loka 2009, 05:12
Car(s): Mito QV -10
Fiat 500 Abarth -18
Paikkakunta: Seinäjoki/Jyväskylä

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja arv »

Mulla on Castrol Transmax Manual FE 75W GL-4 ja sillä ei ainakaan ykkönen ole helppo. Taitaa se kyllä johtua kytkentähampaista, tai niiden tylppyydestä sekä synkrorenkaan liiasta tarraamisesta, kuin öljystä?

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 5028
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09, Mito QV -10
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Kiitos, tietysti otanta pieni mutta ehkä kokeilen jotain toista. Tuo kyllä oletettavasti ettei öljyllä voi paljoa asiaan vaikuttaa.
Itse mietin jos kokeilisi redline MTL, MT-LV 70W/75W tai MT-90
Redline öljyvalinnasta löysin Jeep Compass jossa oli C635 ja siellä oli tuo MT-LV 70W/75W. Tosin vuosimalli tais olla 2020 kohdin ja neliveto.
Spider 1988, 159 SW 2.4, Mito QV(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

arv
Viestit: 622
Liittynyt: 25 Loka 2009, 05:12
Car(s): Mito QV -10
Fiat 500 Abarth -18
Paikkakunta: Seinäjoki/Jyväskylä

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja arv »

Tuohon vaihteistoon eper näytti synkrorenkaiden vaihtuvan 12/2010 ja rattaan ja kytkentäholkin 12/2012. Jotain siinä on kehitetty kun maailmaltakin saanut lukea alkupään QV ykkösen kytkentäongelmista.
Minä ajattelin tuon kanssa pärjätä, korjataan sitten kun ei ykkönen enää kytkeydy ollenkaan tai vaihteistoon tulee muuta vikaa.

juri
Viestit: 635
Liittynyt: 05 Syys 2003, 03:27
Car(s): Ex 156 Selespeed, 147 Selespeed, MiTo QV, MiTo 135 TCT
Wrangler ja TT
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja juri »

Sama näkemys, ei korjaannu öljyllä. Minulla oli aiemmin manuaali QV, jonka nihkeää ykkösvaihdetta ensin paranneltiin öljyillä, sitten vaijereilla, ja lopulta koko loota aukaistiin ja synkrot vaihdettiin.
932 937 955 955

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 5028
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09, Mito QV -10
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Ajaessa menee kyllä kaikki vaihteet loistavasti mutta paikallaan lähtiessä on käynyt että vaihde ei ollutkaan vielä perillä. Nyt se helpottunut, ehkä sitten vaan itse oppinut jos öljyillä ei niinkään väliä. Tietysti vielä se että tämä ja kesäisin Spider ainoat manuaalit mitä ajelen.
Spider 1988, 159 SW 2.4, Mito QV(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

JanV
Viestit: 1060
Liittynyt: 13 Marras 2018, 12:24
Car(s): Mito QV 2011
Exät:Giulia 2018 2.0t, 156 2.0 ts

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja JanV »

Ei korjaudu ykkösvaihteen kytkeytymisongelma paikoillaan öljyillä eikä lisäaineilla. Hyvin tyypillinen vika näissä.

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 5028
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09, Mito QV -10
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Onkos tässä muuten mitään huoltoväli nollausta?
Spider 1988, 159 SW 2.4, Mito QV(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

JanV
Viestit: 1060
Liittynyt: 13 Marras 2018, 12:24
Car(s): Mito QV 2011
Exät:Giulia 2018 2.0t, 156 2.0 ts

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja JanV »

Jos muistan oikein niin ei. Mes:stä löytyy kohta oil change mutta vaikka nimi kuullostaa kivalta, älä klikkaa sitä.

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 5028
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09, Mito QV -10
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Juu en. :roll: Onneksi foorumilla oli ohjeet.
Spider 1988, 159 SW 2.4, Mito QV(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Coltti
Viestit: 271
Liittynyt: 28 Helmi 2012, 12:14
Car(s): Alfa Romeo GT 3.2 -04
Alfa Romeo MiTo Qv -10
Chevrolet Corvette -00
Subaru Impreza STi -07
Tesla Model Y -23

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja Coltti »

Oliko kellään ajantasaista tietoa mistä kannattaa tilata kunnostettu ohjaustehostinyksikkö nykyään?

Hinta/laatu/nopeus.

Meni ekan kerran vikatilaan 1km katsastuksen jälkeen :lol:

FastSnake
Viestit: 255
Liittynyt: 25 Helmi 2020, 15:53
Car(s): 164TS
Mito QV
145 1.3 Boxer
33 1.7 IE
Sprint projekti
156 V6 projekti

GSX-R 1200 urbo
MG MG5
Paikkakunta: Miehikkälä

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja FastSnake »

Olin sanomassa että autodocista saa ohjauskulma-anturin/torque sensorin 90€

Mutta pitää korjata että vuonna 2023 sai 90, nyt maksaa 145€

Aika simppeli vaihtaa, vaatii tarkkuutta kylläkin ja MEsin että saa kohdalleen..

Ohjaustehostimeen siis..
On vain kaksi tapaa tehdä asiat: kunnolla tai ei ollenkaan

Avatar
Jasu
Viestit: 12
Liittynyt: 12 Helmi 2004, 00:12
Paikkakunta: Vihti

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja Jasu »

Heinäkuusssa 2023 ostin kunnostetun ohjaustehostimen täältä, https://www.powersteering-specialist.com/
Maksoi toimituskuluineen 276 € + pantti 149 €. Asennus oli helppo, ei tarvinnut kalibroida mitään.

Avatar
Maunu
Viestit: 3624
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Junior Speziale Electrica 2025, Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006
Paikkakunta: Pori

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 5028
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09, Mito QV -10
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Onko kellään kokemuksia tai mielipidettä
https://mrmotorsport.it/gb/189-exhaust
ja sieltä 699€ putkistoista jotka tulee koko matkalle. Toimitus on n.50€
Toinen vaihtoehto on autodoc putkistot. Vegaz, vegaz (ima loppuiset mistään löytänyt tietoa mikä muuttuu kun IMA tulee perään) tai imasaf. Nämä on alusta loppuun 450-550€ Jos näistä tietoa tai muuta ehdotusta. Kuitenkin tuo 750€ on jo hieman yli mitä ajattellut.
Spider 1988, 159 SW 2.4, Mito QV(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

FinPat
Viestit: 8444
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Alfistipohjoosesta kirjoitti:
21 Huhti 2025, 08:26
Onko kellään kokemuksia tai mielipidettä
https://mrmotorsport.it/gb/189-exhaust
ja sieltä 699€ putkistoista jotka tulee koko matkalle. Toimitus on n.50€
Toinen vaihtoehto on autodoc putkistot. Vegaz, vegaz (ima loppuiset mistään löytänyt tietoa mikä muuttuu kun IMA tulee perään) tai imasaf. Nämä on alusta loppuun 450-550€ Jos näistä tietoa tai muuta ehdotusta. Kuitenkin tuo 750€ on jo hieman yli mitä ajattellut.
Jos jaksaa palapelejä niin saahan ruostumatonta putkea, purkkia ja kiinnikkeitä edullisemmin.

https://www.ebay.co.uk/itm/256866772459 ... =view_item

Ja Amazon.de kannattaa aina kurkata:

https://www.amazon.de/-/en/Silencer-Exh ... 111&sr=8-2

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 5028
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09, Mito QV -10
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Tietty yksi vaihtoehto. Tuossa ruostumattomassa ei ole katalysaattorin liitosta mutta mulla siinä on alkupätkä ok aina jousto-osaan asti. Nähtävästi tuossa ei ole tarkoitus hitsailla mitään vaan katkaista ja käyttää joka liitokseen muhvia.
Toisen kysymysmerkit on että on keskipönttö jota turboissa ei ole ja sitten katalysaattorin liitoksen pitäisi olla 90 astetta ylöspäin. Tuossa näyttäisi olevan suoraan putkea.
Spider 1988, 159 SW 2.4, Mito QV(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
Tiige
Viestit: 2983
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Paikkakunta: Turenki

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja Tiige »

Lisäksi kstsastuksessa saattaa tulla ongelmia tuon ikäisen auton kanssa jos putkisto kasattu osista joissa ei ole hyväksyntää kyseiseen autoon. Tämä on hyvin katsastaja kohtaista mutta tiukasti pykäliä tulkitsemalla pitäisi koko putkiston olla hyväksytty kyseiseen autoon.
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 5028
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09, Mito QV -10
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Ok. Kyllähän MrMotorsport putkista sanotaan että vain kilpailukäyttöön. Ei tiekäyttöön. Täytyy kyl harkinnassa miettiä tuota katsastustakin.
Spider 1988, 159 SW 2.4, Mito QV(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Coltti
Viestit: 271
Liittynyt: 28 Helmi 2012, 12:14
Car(s): Alfa Romeo GT 3.2 -04
Alfa Romeo MiTo Qv -10
Chevrolet Corvette -00
Subaru Impreza STi -07
Tesla Model Y -23

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja Coltti »

Bilteman yleisvaimentimesta ei tullut mitään itkua leimalla.

Avatar
Tiige
Viestit: 2983
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Paikkakunta: Turenki

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja Tiige »

Coltti kirjoitti:
21 Huhti 2025, 12:38
Bilteman yleisvaimentimesta ei tullut mitään itkua leimalla.
Riippuu tosiaan hyvin paljon katsastajasta.
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta

Avatar
Eero
Viestit: 2889
Liittynyt: 02 Elo 2010, 20:45
Paikkakunta: Janakkala

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja Eero »

Mahtaisiko kenelläkään MiTo - harrastajalla olla joutilaana Brembo - etujarrusatulaa, jota käytetään ainakin joissain 155hv T-Jet malleissa ja QV:ssäkin? Jumittava/muuten huono satulakin kävisi.
Alfa Romeo 75: it may look like a brick, but drives like a ballerina.

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 5028
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09, Mito QV -10
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Ei ole joutilaana mutta irrallaan vielä jonkun aikaa. Jos siis mitat yms kiinnostaa.
Spider 1988, 159 SW 2.4, Mito QV(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Vastaa Viestiin