Giulia/Stelvio tyyppiviat
Valvoja: Moderators
- Tommi
- Viestit: 684
- Liittynyt: 17 Loka 2003, 16:44
- Car(s): Stelvio QF, (barchetta)
- Paikkakunta: Espoo
Re: Giulia/Stelvio tyyppiviat
No nyt irtosi lampunpesimen "kansi" täältäkin. Kolme ja puoli vuotta tuo tainnut pysyä paikallaan.
Stelvio QF (+barchetta); Ex: 156 SW Super, GTV TB, 159 SW 3.2, MiTo QV, Giulia 2.0
-
- Viestit: 1640
- Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
- Car(s): Alfa Romeo Stelvio Veloce vm.2021
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004
Re: Giulia/Stelvio tyyppiviat
Stelviooni vaihdettiin koko turbo takuuna, hukkaportissa oli väljyyttä ja itse tanko resonoi kylmänä. Vaihdon jälkeen ääntä ei ole enää tullut.
- 155156
- Viestit: 2223
- Liittynyt: 11 Kesä 2003, 17:08
- Car(s): Alfa Romeo Giulia Veloce Q4 2.0T vm. 2018
Alfa Romeo 156 2.5 V6 vm. 2001
ex-155 2.0 16V
ex-Sprint 1.5 QV - Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Giulia/Stelvio tyyppiviat
Oma Giulia Veloce Q4 (2018) hankittu maaliskuussa ja ostaessa oli 77 tkm mittarissa. Mooottori kuullostaa tyhjäkäynnillä ja pienilä kierroksilla melkein dieseliltä, erityisesti kylmänä. Oman auton 2.0T -moottori on ainoa minkä olen kuullut, joten ei ole mihin verrata.
-
- Viestit: 1640
- Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
- Car(s): Alfa Romeo Stelvio Veloce vm.2021
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004
Re: Giulia/Stelvio tyyppiviat
Tuo resonointiääni kuului vaan kylmän koneen korotetun tyhjäkäynnin aikana eli oireet voisi täsmätä. Ota sormin kiinni siitä hukkaportin akselista ja yritä estää tärinä, jos ääni vaimenee niin vikaa on siinä. Tosiaan tehtaan ainut ohje oli vaihtaa koko turbo.155156 kirjoitti: ↑27 Touko 2021, 12:42Oma Giulia Veloce Q4 (2018) hankittu maaliskuussa ja ostaessa oli 77 tkm mittarissa. Mooottori kuullostaa tyhjäkäynnillä ja pienilä kierroksilla melkein dieseliltä, erityisesti kylmänä. Oman auton 2.0T -moottori on ainoa minkä olen kuullut, joten ei ole mihin verrata.
- 155156
- Viestit: 2223
- Liittynyt: 11 Kesä 2003, 17:08
- Car(s): Alfa Romeo Giulia Veloce Q4 2.0T vm. 2018
Alfa Romeo 156 2.5 V6 vm. 2001
ex-155 2.0 16V
ex-Sprint 1.5 QV - Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Giulia/Stelvio tyyppiviat
Kiitos tiedoista. Sehän se siellä terävimmän räminän pitää. Tosin aika ruma on minusta 2.0T-moottorin ääni muutenkin, ainakin pienillä kierroksilla. Tähän saattaa kyllä saattaa vaikuttaa se, että viimeiset 18 vuotta ajanut Busso konepellin alla ja se kuullostaa aina hyvältä, kaikilla kierroksilla.
- JT Newman
- Viestit: 370
- Liittynyt: 23 Joulu 2005, 13:53
- Car(s): Kiitos 2018-2021 Giulia 1&2
Karvalakkitesla
Belvedere -58 290hp - Paikkakunta: It's a long way to Leppärary
Re: Giulia/Stelvio tyyppiviat
Same same, 2017 Q4. Kylmänä tuo moottori kuulostaa hirveältä + tangon helinä. Toisessa topaasissa laitoin videota aiheesta:155156 kirjoitti: ↑27 Touko 2021, 23:28Kiitos tiedoista. Sehän se siellä terävimmän räminän pitää. Tosin aika ruma on minusta 2.0T-moottorin ääni muutenkin, ainakin pienillä kierroksilla. Tähän saattaa kyllä saattaa vaikuttaa se, että viimeiset 18 vuotta ajanut Busso konepellin alla ja se kuullostaa aina hyvältä, kaikilla kierroksilla.
Kylmäkäynnistys
https://www.youtube.com/watch?v=pm6nbExeCPo
Tangon helinä
https://www.youtube.com/watch?v=LQlFecr6yTk
Lämpimänä
https://www.youtube.com/watch?v=9k9XwYfY2Cw
Eagles may soar, but weasels don't get sucked into jet engines
Re: Giulia/Stelvio tyyppiviat
Bussosta pitäisi kai siirtyä suoraan yhdellä loikalla täyssähköön.155156 kirjoitti: ↑27 Touko 2021, 23:28Kiitos tiedoista. Sehän se siellä terävimmän räminän pitää. Tosin aika ruma on minusta 2.0T-moottorin ääni muutenkin, ainakin pienillä kierroksilla. Tähän saattaa kyllä saattaa vaikuttaa se, että viimeiset 18 vuotta ajanut Busso konepellin alla ja se kuullostaa aina hyvältä, kaikilla kierroksilla.
- Jiitee
- Viestit: 4647
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, IS250 ´07 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. VW Typ1 1964 DeLuxe. Projektina 116-Giulietta 2.0 TC `81 ( 2. sarja )
ex-Giulia 2,0 TB ´17, `81 Giulietta 2.0 TC( 1. sarja) , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: Giulia/Stelvio tyyppiviat
Käytännön vinkki: älä avaa konepeltiä moottorin käydessä, silläJT Newman kirjoitti: ↑28 Touko 2021, 09:57Same same, 2017 Q4. Kylmänä tuo moottori kuulostaa hirveältä + tangon helinä. Toisessa topaasissa laitoin videota aiheesta:155156 kirjoitti: ↑27 Touko 2021, 23:28Kiitos tiedoista. Sehän se siellä terävimmän räminän pitää. Tosin aika ruma on minusta 2.0T-moottorin ääni muutenkin, ainakin pienillä kierroksilla. Tähän saattaa kyllä saattaa vaikuttaa se, että viimeiset 18 vuotta ajanut Busso konepellin alla ja se kuullostaa aina hyvältä, kaikilla kierroksilla.
Kylmäkäynnistys
https://www.youtube.com/watch?v=pm6nbExeCPo
Tangon helinä
https://www.youtube.com/watch?v=LQlFecr6yTk
Lämpimänä
https://www.youtube.com/watch?v=9k9XwYfY2Cw
ei ainakaan omassani ulospäin kylmäkäynnistyksissä tule sen
erikoisempia ääniä. Tasainen, hyvä käyntiääni ulospäin ja
kabiiniin….

Nimimerkki noin kerran vuodessa konepellin avannut, ja lasinpesunestettä lisännyt ja
todennut , on se kone siellä.
Ajoa nämä kaipaavat ja lämpimällä koneelle kierroksia ja kovaa ajoa.
Huomaamatta tullut tuollainen Toyotakuskin huolenpitoprofiili
Juulian kanssa, sen verran hyvä auto tämä on


Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too
-
- Viestit: 1640
- Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
- Car(s): Alfa Romeo Stelvio Veloce vm.2021
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004
Re: Giulia/Stelvio tyyppiviat
Kyllä se resonointiääni kuuluu ihan konepelti alhaalla.
- Jiitee
- Viestit: 4647
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, IS250 ´07 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. VW Typ1 1964 DeLuxe. Projektina 116-Giulietta 2.0 TC `81 ( 2. sarja )
ex-Giulia 2,0 TB ´17, `81 Giulietta 2.0 TC( 1. sarja) , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: Giulia/Stelvio tyyppiviat
Uutta ropattavaa Juuliasta :
Giulia '17 starttirele 171 tkm:n kohdalla, 3. rele nyt menossa . 1. kesti 50 tkm:iin asti ja 2. 171 tkm:een asti.
Seuraava sumean logiikan mukaan sitten vasti yli 300 tkm ...
Mutta tämän myös ESS-autotalo Seinäjoella tunnustaa lieväksi tyyppiviaksi.
PS. ja myös hinausautoneitsyys meni, 44:n autoiluvuoden jälkeen.
PS2: No toki opiskeluajoilta kasarilla tuli tyttökaverin ( nyk. vaimo) kanssa tuupattua Hesassa Katajanokalla
Fiat 850:sta kun ajoin rankkasateessa vesilätäkköön ja virranjakaja kastui ...
Giulia '17 starttirele 171 tkm:n kohdalla, 3. rele nyt menossa . 1. kesti 50 tkm:iin asti ja 2. 171 tkm:een asti.
Seuraava sumean logiikan mukaan sitten vasti yli 300 tkm ...

Mutta tämän myös ESS-autotalo Seinäjoella tunnustaa lieväksi tyyppiviaksi.
PS. ja myös hinausautoneitsyys meni, 44:n autoiluvuoden jälkeen.
PS2: No toki opiskeluajoilta kasarilla tuli tyttökaverin ( nyk. vaimo) kanssa tuupattua Hesassa Katajanokalla
Fiat 850:sta kun ajoin rankkasateessa vesilätäkköön ja virranjakaja kastui ...


Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too
- Cloverleaf
- Viestit: 1611
- Liittynyt: 02 Kesä 2005, 18:02
- Car(s): Tesla Model 3
Re: Giulia/Stelvio tyyppiviat
Oman Giulia-yksilöni viat, jotka on löytynyt netin perusteella useammastakin yksilöstä:
- Ajovalonpesurit ovat lentäneet taivaan tuuliin edellisellä omistajalla. Ratkaisuna poistaa sulake. Ohjaavan releen poistaminen antaa vikakoodin.
- Konepellin avaus takkuaa. Oireena on, että apukuskin puoleinen lukko ei toimi kunnolla ja pelti jää auki siltä puolelta. Ajossa konepelti sitten vähän heiluu. Samoin avauskahva voi olla löysä ja ei palauta. Usean lähteen mukaan merkkiliikkeessä säätö auttaa, mutta minulla piti vaihtaa koko vaijeri ja samoin kahvaan piti tehdä joku viritys, että toimii toivotusti.
- Ensimmäisen sarjan autojen kanssa helle ilmeisesti vaurioittaa infotainmentin näyttöä. Omassakin yksilössä tätä on vähän havaittavissa.

- Alkupään autoihin ei tahdo saada merkkiliikkeessä softapäivityksiä. Softapäivitykset saattavat rauhoittaa vikavalojen syttymistä sähköhäiriön ilmetessä.
- Keyless entry takkuaa välillä. Varsinkin lukitseminen ovien napista. Tilanne parani huomattavasti kun lopetin avaimien pitämisen kännykän kanssa samassa taskussa, mutta ajoittain tökkii edelleen. Yleensä kun nostan avaimen kahvan viereen, niin alkaa toimia.
- Akun heikko varaus antaa airbagin ja käsijarrun vikavaloja. Akun joutuu uusimaan ajoittain ja ylläpitolaturiin kannattaa investoida. Samoin S&S deaktivaattori kannattaa hankkia.
- Polttoaineluukku käyristyy kylmällä säällä.
- Alkupään takaluukun kumivaimentimet ei ole riittävän jäykät ja luukku hakkaa takapuskuriin naarmut. Vanhaan joko kumiprikkoja tai uudet säädettävät vaimentimet.
- Takaluukku ruostuu takavalojen sisäkulmasta.

- Ajovalonpesurit ovat lentäneet taivaan tuuliin edellisellä omistajalla. Ratkaisuna poistaa sulake. Ohjaavan releen poistaminen antaa vikakoodin.
- Konepellin avaus takkuaa. Oireena on, että apukuskin puoleinen lukko ei toimi kunnolla ja pelti jää auki siltä puolelta. Ajossa konepelti sitten vähän heiluu. Samoin avauskahva voi olla löysä ja ei palauta. Usean lähteen mukaan merkkiliikkeessä säätö auttaa, mutta minulla piti vaihtaa koko vaijeri ja samoin kahvaan piti tehdä joku viritys, että toimii toivotusti.
- Ensimmäisen sarjan autojen kanssa helle ilmeisesti vaurioittaa infotainmentin näyttöä. Omassakin yksilössä tätä on vähän havaittavissa.
- Alkupään autoihin ei tahdo saada merkkiliikkeessä softapäivityksiä. Softapäivitykset saattavat rauhoittaa vikavalojen syttymistä sähköhäiriön ilmetessä.
- Keyless entry takkuaa välillä. Varsinkin lukitseminen ovien napista. Tilanne parani huomattavasti kun lopetin avaimien pitämisen kännykän kanssa samassa taskussa, mutta ajoittain tökkii edelleen. Yleensä kun nostan avaimen kahvan viereen, niin alkaa toimia.
- Akun heikko varaus antaa airbagin ja käsijarrun vikavaloja. Akun joutuu uusimaan ajoittain ja ylläpitolaturiin kannattaa investoida. Samoin S&S deaktivaattori kannattaa hankkia.
- Polttoaineluukku käyristyy kylmällä säällä.
- Alkupään takaluukun kumivaimentimet ei ole riittävän jäykät ja luukku hakkaa takapuskuriin naarmut. Vanhaan joko kumiprikkoja tai uudet säädettävät vaimentimet.
- Takaluukku ruostuu takavalojen sisäkulmasta.

Re: Giulia/Stelvio tyyppiviat
Mistä saa tietää mitä päivityksiä on autoon tehty?Cloverleaf kirjoitti: ↑03 Elo 2022, 21:41- Alkupään autoihin ei tahdo saada merkkiliikkeessä softapäivityksiä. Softapäivitykset saattavat rauhoittaa vikavalojen syttymistä sähköhäiriön ilmetessä.
Jos ei alkupään autoihin saa merkkiliikkeestä softapäivityksia, niin mistä sitten. oma autoni on 2016 vuosimallia.
- Cloverleaf
- Viestit: 1611
- Liittynyt: 02 Kesä 2005, 18:02
- Car(s): Tesla Model 3
Re: Giulia/Stelvio tyyppiviat
Näkisikö Multiecuscanin avulla eri moduulien softaversiot ja niitä sitten Googlen avulla voi ihmetellä ovatko vanhoja vai ei? Myös jossain tapauksissa auton toiminnallisuudesta voi päätellä kuinka vanha softa on (esim. penkinlämmittimen napin toiminta).Savo kirjoitti: ↑21 Kesä 2024, 11:27Mistä saa tietää mitä päivityksiä on autoon tehty?Cloverleaf kirjoitti: ↑03 Elo 2022, 21:41- Alkupään autoihin ei tahdo saada merkkiliikkeessä softapäivityksiä. Softapäivitykset saattavat rauhoittaa vikavalojen syttymistä sähköhäiriön ilmetessä.
Jos ei alkupään autoihin saa merkkiliikkeestä softapäivityksia, niin mistä sitten. oma autoni on 2016 vuosimallia.
Merkkiliikkeestä pitäisi saada, mutta ainakaan Deltalla eikä Länsiautolla saanut uutta softaa ellei ollut jotain vikaa autossa. Vaikka maksun ottivat softapäivityksistä tekemättä siis mitään. En tiedä nykyisistä merkkihuolloista ollaanko niissä palveluystävällisempiä.
Re: Giulia/Stelvio tyyppiviat
Täällähän olikin pari Stelvioon liittyvää porinapalstaa. Kysyisin, että nyt kun dieselinä alkaa Stelviota saada käytettynä jo n 30k€ niin onko vuosimallien 18-21 välillä joitakin auton ostamisen kannalta oleellisia päivitylsiä/eroja. Dieseliä ajattelin pienemmän kulutuksen ja veneen vetotarpeen vuoksi.
Re: Giulia/Stelvio tyyppiviat
'20 taisi tulla merkittävä parannus infotainmenttiin. Muutoin kannattaa olla varuillaan vuosimallin kanssa, saattaa olla eri kuin rakennusvuosi. Tällä ohjaussoftan kanssa merkitystä. Ehkä. Ainakin jos aikoo tuunailla. Näissä lienee jo kaikissa akku vaihdettu, mutta jos ei ole, niin vanha akku aiheuttaa kaikenlaista päänvaivaa. Itse olen myös pärjännyt ihan hyvin perusmallin telttajakkaroilla, mutta jotkut vannovat sporttipenkkien paremmuuden nimiin. Voi olla, mutta se ei heikkoa ergonomiaa paranna. Ja sisustaa joutuu paapomaan välillä resonaatioiden kanssa, mutta se nyt on pientä kun vastapainoksi saa ajaa Stelviolla! Onnea oman yksilön etsintään.jpr kirjoitti: ↑14 Heinä 2024, 15:39Täällähän olikin pari Stelvioon liittyvää porinapalstaa. Kysyisin, että nyt kun dieselinä alkaa Stelviota saada käytettynä jo n 30k€ niin onko vuosimallien 18-21 välillä joitakin auton ostamisen kannalta oleellisia päivitylsiä/eroja. Dieseliä ajattelin pienemmän kulutuksen ja veneen vetotarpeen vuoksi.
- Jiitee
- Viestit: 4647
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, IS250 ´07 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. VW Typ1 1964 DeLuxe. Projektina 116-Giulietta 2.0 TC `81 ( 2. sarja )
ex-Giulia 2,0 TB ´17, `81 Giulietta 2.0 TC( 1. sarja) , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: Giulia/Stelvio tyyppiviat
Lerppu tarkoitti varmaan Superin "telttapenkkejä" , ei Veloce-sporttipenkkejä, jotka olivat ainakin meikälle tosi hyvät.

Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too
Re: Giulia/Stelvio tyyppiviat
Tarkoitin että epänormaalille vartalolleni Stelviossa joutuu istumaan aivan liian pystyssä ja suorassa jotta yltää hallintalaitteisiin jotka ovat sittenkin väärässä kulmassa. Tilanne ei ole niin paha kuin esim Giuliettassa, jossa aivan ääriasennossa sai olosta siedettävän. Stelvion perusongelmaan ei auta että istuimissa on enemmän tukea. Kokeilin.
MiTossa sai hyvän ajoasennon. GTssä erinomaisen. Joten Alfa Romeo tekee tuotteita joihin minäkin sovin sisään. Giulia on tuon suhteen parempi kuin Stelvio. Mutta siis telttajakkara tai sporttipenkki - vähän pielessä kumminkin. Pitää nyt toki muistaa verrokkiryhmä; tietenkin tässä nyt istuu paremmin kuin Nissan Cumquatissa. Mutta se ei ole kilpailija Stelviolle.
- MKT
- Viestit: 687
- Liittynyt: 10 Syys 2003, 18:35
- Car(s): Stelvio Veloce+
Giulietta QV TCT
147 2.0 T.Spark
ex. 156/159/164/166 - Paikkakunta: Muurame
Re: Giulia/Stelvio tyyppiviat
Ei ainakaan minun mielestä. Arvioisin että paras mitä omissa Alfoissa on ollut 30 vuoden aikana. Infotainmentin kosketusnäyttö on toki hieman etäällä mutta sinnekin yltää ja näyttö toimii rullankin kanssa hyvin.
Re: Giulia/Stelvio tyyppiviat
Voi olla myös mieltymyskysymys. Jos laittaa Stelviossa ajoasennon kuin istuisi keittiön pöydässä, niin sitten alkaa palaset loksahtamaan kohdalleen. Oma ylimielisen laiskanpulskea ajoasentoni osuu harmillisen hyvin yksiin Baijerissa valmistettujen autojen kanssa, niitä kun käyttää tällaisen marjanpoimintaan heikosti sopivan ruumiin referenssitasona, niin Alfa Romeoiden kanssa on tympeän usein joutunut kompromissiin. Toki minulla on näitä ollut vain 7 kpl, kun moottoritehtaan tuotteita on ollut 2 enemmän, mutta saman ikäisiä (tai ainakin saman aikakauden) tuotteita ovat olleet, joten vertailu on tullut tehtyä ihan käytännön pakostakin. Tietty - kun olen vähän omituinen - niin on niitä muidenkin valmistajien laitteita liiankin kattavasti tullut koeponnisteltua. Ja on maailmalla ihan kamalaa kuraa kabiiniin tarjolla, mutta jos sille ei tarvitse itseään altistaa, niin miksipä moisesta kärsisi?
Se on mukavaa, että tästä poikkeuksellisen hyvästä kulkineesta löytyy myös hyvä ergonomia niille, jotka eivät joudu itseäni vastaavilla ruumiin ja hengen haasteilla elämäänsä kohtaamaan!

-
- Viestit: 377
- Liittynyt: 11 Kesä 2015, 00:16
- Car(s): Ex: Giulietta MA '12, 75 2.0 '86, 75 1.6 '88
- Paikkakunta: Varsinais-Suomi
Re: Giulia/Stelvio tyyppiviat
Ergonomia on kyllä tosiaan haaste. Giuliettan kohdalla huomasin ongelman oikein kunnolla vasta silloin, kun autosta oli jo luovuttu: lonkkakivut loppuivat auton vaihdon myötä. En ollut huomannut syy-seuraussuhdetta Alfa-arjessa, koska kipu ei seurannut ajoa välittömästi, vaan alkoi vaivihkaa vähitellen.lerppu kirjoitti: ↑19 Heinä 2024, 13:06
Voi olla myös mieltymyskysymys. Jos laittaa Stelviossa ajoasennon kuin istuisi keittiön pöydässä, niin sitten alkaa palaset loksahtamaan kohdalleen. Oma ylimielisen laiskanpulskea ajoasentoni osuu harmillisen hyvin yksiin Baijerissa valmistettujen autojen kanssa, niitä kun käyttää tällaisen marjanpoimintaan heikosti sopivan ruumiin referenssitasona, niin Alfa Romeoiden kanssa on tympeän usein joutunut kompromissiin. Toki minulla on näitä ollut vain 7 kpl, kun moottoritehtaan tuotteita on ollut 2 enemmän, mutta saman ikäisiä (tai ainakin saman aikakauden) tuotteita ovat olleet, joten vertailu on tullut tehtyä ihan käytännön pakostakin. Tietty - kun olen vähän omituinen - niin on niitä muidenkin valmistajien laitteita liiankin kattavasti tullut koeponnisteltua. Ja on maailmalla ihan kamalaa kuraa kabiiniin tarjolla, mutta jos sille ei tarvitse itseään altistaa, niin miksipä moisesta kärsisi?
Se on mukavaa, että tästä poikkeuksellisen hyvästä kulkineesta löytyy myös hyvä ergonomia niille, jotka eivät joudu itseäni vastaavilla ruumiin ja hengen haasteilla elämäänsä kohtaamaan!![]()
ISA-normi ja lyhyt penkin istuinosa siis sopii itselleni erityisen huonosti (Giulietassa reisituen puute johti siihen, että kaikki paino tuli pelkkien lonkkien varaan) ja siksi kysynkin että mikä se ratkaiseva ero on sinulle ollut Alfan ja BMW:n välillä ergonomiassa? Penkin muoto, ratin etäisyys...? Kokeeksi kävin nimittäin itsekin istumassa yhden baijerilaisen E92:n ratissa ja siinähän onkin suunnittelija Luigista poiketen oivaltanut, että kuskilla voi olla myös jalat.
Iso pohdinta on tässä nyt päällä voiko Alfaan siis ollenkaan sopeutua, jos ei ISA:an taivu; Giulia olisi mieleisin ehdokas, mutta pakkohan se on muitakin vaihtoehtoja punnita, kun kerran kehon mitat ovat ne mitä ovat. Veikkasin, että sinulla voisi olla vinkkejä tähän dilemmaan, koska Giuliettan "ääriasennossa melkein sopii" sekä "Mitossa paras asento" kuulostavat erittäin tutulta - ehkä siis jaamme saman ongelman?
- Aquatica
- Viestit: 15160
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Nyxät:
Saparo Outback 2.0 Boxer diesel '11
Citruen C5 1.8 16v '02
Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99 - Paikkakunta: Mikkeli
Re: Giulia/Stelvio tyyppiviat
Itse just samasta syystä luovuin Giulietasta. On niitä hyviä istuimia ollut Alfalla: 156n karvalakkikin oli varsin ookoo pitkällekin matkalle, 159 nahkat ihan jees ja sit jos on Ti tai kahden vivun penkki, niin oikein hyvä ja koteloitu.
Itsellä vaikutti varmaan myös se, että edellisen Giuliettan aikaan painoa oli yli 20kg enempi ku nyt ja silloin pystyi elämään sen kanssa (noh, varmaan konkreettisesti läskiä reisissä tarpeeks pehmikkeeksi?), mut nyt jo 50km ajo alko aiheuttamaan suoriakin ongelmia.
Re: Giulia/Stelvio tyyppiviat
Itse saan Giuliaan ihan suht mallikkaan asennon. Joskaan en sillä mitään pitkiä siivuja tai toistuvaa käyttöä ole kokenut.TurboJ kirjoitti: ↑20 Heinä 2024, 00:43Ergonomia on kyllä tosiaan haaste. Giuliettan kohdalla huomasin ongelman oikein kunnolla vasta silloin, kun autosta oli jo luovuttu: lonkkakivut loppuivat auton vaihdon myötä. En ollut huomannut syy-seuraussuhdetta Alfa-arjessa, koska kipu ei seurannut ajoa välittömästi, vaan alkoi vaivihkaa vähitellen.lerppu kirjoitti: ↑19 Heinä 2024, 13:06
Voi olla myös mieltymyskysymys. Jos laittaa Stelviossa ajoasennon kuin istuisi keittiön pöydässä, niin sitten alkaa palaset loksahtamaan kohdalleen. Oma ylimielisen laiskanpulskea ajoasentoni osuu harmillisen hyvin yksiin Baijerissa valmistettujen autojen kanssa, niitä kun käyttää tällaisen marjanpoimintaan heikosti sopivan ruumiin referenssitasona, niin Alfa Romeoiden kanssa on tympeän usein joutunut kompromissiin. Toki minulla on näitä ollut vain 7 kpl, kun moottoritehtaan tuotteita on ollut 2 enemmän, mutta saman ikäisiä (tai ainakin saman aikakauden) tuotteita ovat olleet, joten vertailu on tullut tehtyä ihan käytännön pakostakin. Tietty - kun olen vähän omituinen - niin on niitä muidenkin valmistajien laitteita liiankin kattavasti tullut koeponnisteltua. Ja on maailmalla ihan kamalaa kuraa kabiiniin tarjolla, mutta jos sille ei tarvitse itseään altistaa, niin miksipä moisesta kärsisi?
Se on mukavaa, että tästä poikkeuksellisen hyvästä kulkineesta löytyy myös hyvä ergonomia niille, jotka eivät joudu itseäni vastaavilla ruumiin ja hengen haasteilla elämäänsä kohtaamaan!![]()
ISA-normi ja lyhyt penkin istuinosa siis sopii itselleni erityisen huonosti (Giulietassa reisituen puute johti siihen, että kaikki paino tuli pelkkien lonkkien varaan) ja siksi kysynkin että mikä se ratkaiseva ero on sinulle ollut Alfan ja BMW:n välillä ergonomiassa? Penkin muoto, ratin etäisyys...? Kokeeksi kävin nimittäin itsekin istumassa yhden baijerilaisen E92:n ratissa ja siinähän onkin suunnittelija Luigista poiketen oivaltanut, että kuskilla voi olla myös jalat.
Iso pohdinta on tässä nyt päällä voiko Alfaan siis ollenkaan sopeutua, jos ei ISA:an taivu; Giulia olisi mieleisin ehdokas, mutta pakkohan se on muitakin vaihtoehtoja punnita, kun kerran kehon mitat ovat ne mitä ovat. Veikkasin, että sinulla voisi olla vinkkejä tähän dilemmaan, koska Giuliettan "ääriasennossa melkein sopii" sekä "Mitossa paras asento" kuulostavat erittäin tutulta - ehkä siis jaamme saman ongelman?
Bemarin ergonomia sopii minulle siksi, että niissä saa penkin alas, selkänojan suht makaavaan asentoon, istuinosan etureunan ylös - ja kaikki tämä niin että kun tuossa ajoasennossa jalat ovat polkimilla, niin ratin saa vielä kiskaistua riittävän alas ja lähelle. Tämä on preferenssi ajoasentoni, muut ovat pakotettuja - vaikka voivat olla toimivia. En ole koskaan väsynyt Stelvion ohjaksissa pitkilläkään nykäisyillä ja kaupungissa tärkeä autoon kulku ja poistuminen ovat erinomaisen helppoja! Istun vain autossa mielestäni väärässä asennossa…