Vaihteet hävisi!!!

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
155156
Viestit: 2095
Liittynyt: 11 Kesä 2003, 17:08
Car(s): Alfa Romeo Giulia Veloce Q4 2.0T vm. 2018
Alfa Romeo 156 2.5 V6 vm. 2001
ex-155 2.0 16V
ex-Sprint 1.5 QV
Paikkakunta: Jyväskylä

Vaihteet hävisi!!!

Viesti Kirjoittaja 155156 »

Tänä aamuna kesken ajon tuli eteen "ei voi olla totta" tilanne. Olin lähdössä Volvosta ohi ja oli tarkoitus vaihtaa kutoselta neloselle, mutta vaihdekeppi olikin hervoton!! Keppi liikuu liikuu eteen & taakse 5 - 6 liikeradalla, mutta ei lainkaan sivulle. Yhteyttä vaihdelaatikkoon ei ole. Autoon jäi 6:nen päälle, mutta sain kuin sainkin ajettua auton pihaan, vaikka piti ylittää yksi Stop-merkillä varustettu risteys ja kahdet liikennevalot.

Onko tuttu vika kenellekkään? Jos on, mistä oli kyse ja paljonko kustansi korjaus?

Sassicaia
Viestit: 735
Liittynyt: 07 Kesä 2003, 17:35

Viesti Kirjoittaja Sassicaia »

Joskus 33:sessa meni joku sokka poikki vaihteistokoneistosta ja jäi kolmonen päälle. Muuten samat oireet, mutta keppi oli täysin hervoton, liikkui siis myös sivusuunnassa.

Korjaantui laittamalla ehjä sokka hajonneen tilalle, kustannuksia tuli lähinnä siitä kun piti hinauttaa pajalle, itse korjaus oli halpa siihen maailmanaikaan. Varmaan DA nykyään ottaa muutaman tonnin tosta.

m.sa
Viestit: 2453
Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0
Paikkakunta: Keuruu

Viesti Kirjoittaja m.sa »

Ex-Themassa kävi samoin. Syynä oli pettänyt moottorin kumityyny, jolloin mylly notkahti hieman irroitten vaihteensiirtimen.
Abarth 500 Esseesse

Avatar
155156
Viestit: 2095
Liittynyt: 11 Kesä 2003, 17:08
Car(s): Alfa Romeo Giulia Veloce Q4 2.0T vm. 2018
Alfa Romeo 156 2.5 V6 vm. 2001
ex-155 2.0 16V
ex-Sprint 1.5 QV
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja 155156 »

Jep! Eilen aamulla hävisi autosta vaihteensiirto ja tänä aamuna ei tietokoneen Sony-näyttö lähde päälle (muutama vuosi sitten melko kallis monitori). Ei inahdakkaan. Hyvin menee...

Avatar
155156
Viestit: 2095
Liittynyt: 11 Kesä 2003, 17:08
Car(s): Alfa Romeo Giulia Veloce Q4 2.0T vm. 2018
Alfa Romeo 156 2.5 V6 vm. 2001
ex-155 2.0 16V
ex-Sprint 1.5 QV
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja 155156 »

Silmäily konepellin alle paljasti seuraavaa: vaihdekepin eteen-taakse liikkeen välittävä vaijeri on irti vaihdelaatikon puolelta. Vaijerin pää (metallitappi kierteillä) on korkannut ulos vaihdelaatikon päällä olevasta vivusta. Vipu on jotain kevytmetallivalua ja siitä on todenäköisesti kierteet "porsineet". Vivun toisessa päässä on pallonivel (naaraspuoli). Pallonivelen urospuoli kuuluu akselille, joka menee vaihdelaatikon sisälle.

Jos tämä n. 5 cm pitkä vipu on tarkoitettu irtoamaan laatikon sisälle menevästä akselista eli pallonivel antaa periksi, on korjaus helppo. Jos taas vipu on prässätty pallon ympärille, hankalaksi menee.

Avatar
mml
Viestit: 1109
Liittynyt: 25 Huhti 2004, 15:22

Viesti Kirjoittaja mml »

Toivotaan sitä helpompaa vaihtoehtoa. Itsekös meinaat roplata?
Alfaa pitää käsitellä niinkuin naista; ensin varovasti ja sitten täysillä.

Avatar
155156
Viestit: 2095
Liittynyt: 11 Kesä 2003, 17:08
Car(s): Alfa Romeo Giulia Veloce Q4 2.0T vm. 2018
Alfa Romeo 156 2.5 V6 vm. 2001
ex-155 2.0 16V
ex-Sprint 1.5 QV
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja 155156 »

mml kirjoitti:Itsekös meinaat roplata?
Ellei se kierteensä menettänyt vipu irtoa nostamalla akselin/pallonivelen päästä, Muukkoselle tulee asiaa. Jos vipu irtoaa, vaihto lienee helppo. Vipu luonnollisesti hyvin ahtaassa paikassa.

Avatar
MrKirby
Viestit: 604
Liittynyt: 20 Helmi 2005, 13:21
Car(s): 166 3.2
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja MrKirby »

Jos kyse on tuossa kuvassa olevasta 1:llä merkitystä, niin kyllä sen pitäisi irrota ihan kampeamalla... Ainakin manuaalissa sanotaan vain: "Disconnect the gear engagement/selector cables". Luulisin... :-o

Kuva

Werneri
Viestit: 600
Liittynyt: 03 Kesä 2005, 11:49
Paikkakunta: Kymenlaakso

Viesti Kirjoittaja Werneri »

Olisiko siis suomennettuna "vaijeri poikki". Eli ei muuta kuin uusi vaijeri peliin. Katso vanhasta mihin saakka kierteet on ruuvattu sisään, ja ruuvaa uusi suunnilleen samoihin asetuksiin, koska se lienee tuon vaijerin säätö. Kyllä se vaijerin pää siitä pallosta irtoaa. Se on joko vain sopivalla sovitteella tai sitten lukkorengas/sokka pitää paikallaan. Ei kun katsot tarkkan.

Avatar
155156
Viestit: 2095
Liittynyt: 11 Kesä 2003, 17:08
Car(s): Alfa Romeo Giulia Veloce Q4 2.0T vm. 2018
Alfa Romeo 156 2.5 V6 vm. 2001
ex-155 2.0 16V
ex-Sprint 1.5 QV
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja 155156 »

Tuo vasemmanpuoleinen '1' on se "vipu" mistä puhuin. Täytyy yrittää tänä iltana irroittaa se. Yritin jo eilen kammeta sitä irti, mutta en uskaltanut pistää vähäisiä voimiani kokonaan peliin.

Avatar
BSTR
Viestit: 997
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 09:51
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja BSTR »

Taitaa siinä vivussa, johon tuo vaijerin silmukka tulee, olla sellainen "nosta ylemmän kerroksen reunaa ja liu-uta irti" sokka kokoa cm x cm.

Luin vähän tarkemmin: Toinen niistä vivuista on irrotettavissa (pultilla kiinni) ilman vaihteiston purkamista. Muistaakseni se eteen-taakse vipu taas ei ole. Itselläni oli se murtunut hitsauksesta tuohon vaihdelaatikon sisään menevästä akselista. Hitsaamalla tuli hyvä, muuten olisi pitänyt purkaa koko laatikko - tuo kun on viimeinen osa joka laatikosta puretaan ja kasattaessa ensimmäinen.

Luinpa vielä kerran, entä sittenkään ole selvillä mitä vipua vai vaijerin päätä tarkoitit.... joten saattaa olla turhia neuvoja. Kuva auttaisi.
Alfaton ainakin hetkellisesti...

Avatar
155156
Viestit: 2095
Liittynyt: 11 Kesä 2003, 17:08
Car(s): Alfa Romeo Giulia Veloce Q4 2.0T vm. 2018
Alfa Romeo 156 2.5 V6 vm. 2001
ex-155 2.0 16V
ex-Sprint 1.5 QV
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja 155156 »

Lähtihän se "vipu" (kuva galleriassa) eli vaihdevaijerin pää irti nostamalla, tai pikemminkin vääntämällä. Vaijerin päässä kierteet näyttäisi olevan OK, mutta pehmempää metallia olevassa osassa naaraspuoliset kierteet ovat aika huonossa jamassa. Sain kierrettyä osan takaisin kiinni vaijerin päähän ja painettua takaisin kiinni palloniveleen. Ainakin paikallaan vaihteita vaihdellessa vaijeri pysyi kiinni, mutta ajaessa saattaa olla toinen juttu.

Tuota vaijerin päätä tuskin saa erikseen... Jos saa, tulee edullinen korjaus :) .

Werneri
Viestit: 600
Liittynyt: 03 Kesä 2005, 11:49
Paikkakunta: Kymenlaakso

Viesti Kirjoittaja Werneri »

Laita tiukkaa ruuvilukitetta kierteeseen, niin saattaa kestää vaikka kuinka.

Avatar
MKT
Viestit: 680
Liittynyt: 10 Syys 2003, 18:35
Car(s): Stelvio Veloce+
Giulietta QV TCT
147 2.0 T.Spark
ex. 156/159/164/166
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja MKT »

155156 kirjoitti:Ainakin paikallaan vaihteita vaihdellessa vaijeri pysyi kiinni, mutta ajaessa saattaa olla toinen juttu.

Tuota vaijerin päätä tuskin saa erikseen... Jos saa, tulee edullinen korjaus :) .
Nonniin, ongelma lähes ratkaistu "ruohikkoasennuksella". Löytyikö mistään vaijeriin uutta päätä?

Avatar
155156
Viestit: 2095
Liittynyt: 11 Kesä 2003, 17:08
Car(s): Alfa Romeo Giulia Veloce Q4 2.0T vm. 2018
Alfa Romeo 156 2.5 V6 vm. 2001
ex-155 2.0 16V
ex-Sprint 1.5 QV
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja 155156 »

Päätä ei saa erikseen, pitäisi ostaa koko vaijeri-asetelma-hässäkkä. Suunnitelmissa on ns. pielavetinen korjaus.

Vastaa Viestiin