Remppa vai romuttamo?

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Al Fist
Viestit: 17
Liittynyt: 14 Tammi 2022, 13:19
Car(s): Alfa Romeo 159 Berlina 2.2
Kivoin exä Mercedes-Benz A 160.

Remppa vai romuttamo?

Viesti Kirjoittaja Al Fist »

Rohkaistuin avaamaan uuden topicin, koska tästä aiheesta ei ainakaan kovin tuoretta ketjua löytynyt, aihe ei täytä Katsastuksesta läpi -otsikon kirjaimellista kriteeriä, eikä nyt olla tyhmien kysymysten äärellä, vaan kenties sen perimmäisimmän kysymyksen.

Eli mitä tapahtuu Alfalle, kun vuosittainen terveystarkastus muuttuu patologin suorittamaksi elävän ruumiin avaukseksi, ja edessä taitaa vääjäämättömästi olla kuukausi aikaa viimeiseen matkaan?

Siis pohdintaa vaikkapa siitä, mihin ratkaisuun autoilija päätyy, kun parin tai korkeintaan muutaman tonnin arvoista matkakumppania pitäisi taas kerran rempata nelinumeroisella summalla, jotta se sitten ehkä saisi vuoden verran jatkoaikaa. Onko Alfan kanssa niin kivaa, että sitä jaksaa sietää loputtomiin? (Ehkä?) Olisiko oman lompakon kestokykyä kannattanut miettiä järjellä jo ostovaiheessa? (Ei?) Oliko naiivia odottaa, että josko se rengasrauta ei vielä tällä kertaa menisikään takahelmoista läpi? (Oli?)

Tähän voi suhtautua vakavasti vertaistukena tai silkalla huumorilla, mutta joskushan - Alfojen tapauksessa ehkä aika useinkin - autoilija on ihan aidosti tilanteessa, jossa kumpikin vaihtoehto tekee omalla tavallaan kipeää, sekä matkakumppanin kanssa jatkaminen että eroaminen. Ryhtyäkö vielä remppaamaan? Paraneeko vaihtamalla? Paljonkos se romumetallin hinta olikaan, vai pitäisikö etsiä joku pelastamaan varaosa-autoksi?

Ketjun avaamiseen innoitti oma 159:ni, jonka hankin vähän niin kuin kahden vuoden käyttikseksi/projektiksi ajatuksella, että pidän siitä huolta, ja siirrän sitten eteenpäin jollekin toiselle Alfoista innostuvalle. On se niin hyvän näköinen, ja ei kai se nyt niin pommi voi olla. No nyt kaksi vuotta takana, autolla itsellään 18 vuotta ja 225 tkm, paperissa hylsy ja kustannusarvio mallia liikaa. Sytytyshäiriöitä. Helmat. Takatukivarret. Pallonivel. Tietyistä oikuista huolimatta perhanan kivaa on ollut ajaa ja opetella vähän värkkäilemäänkin autoa, ja toisaalta sitä miettii, oliko mitään järkeä investoida vielä ihan viime aikoina kalliisiin joskin tarpeellisiin komponentteihin, koska nyt nämä, ja vuoden päästä sitten varmaan se etuapurunko.

Taidan ottaa oluen. Ottakaa tekin, onhan perjantai.

Avatar
Macela
Viestit: 2658
Liittynyt: 24 Huhti 2013, 16:56
Car(s): .
'06 Brera 2.2
'01 166 2.5 V6
'99 156 2.5 V6
(ex: GT 3.2, GTV TS, 164 V6)
Paikkakunta: Pori

Re: Remppa vai romuttamo?

Viesti Kirjoittaja Macela »

Joo. Oma 156 sai 2016 pitkän hylsylistan isoista ruostevaurioista, päästöistä, bägivalosta yms. Jäi talliin vuodeksi odottamaan että mitä sille tekis kunnes päätin että kai sen vois sen verran laittaa kuntoon että ajelis vaikka yhden tai kaks talvea niin sais ton 166:n pidettyä sitten kesäkäytössä.
Nyt onkin jo kuus talvea tullu ajettua taas 156:lla joten sanoisin että oli wörtti korjata, etenkin kun edelleen tykännyt autosta.

Kuva

Tällä hetkellä tosin alkaa ilmenee uutta laittoa jonkun verran mutta kynnys niiden korjaamiseen madaltuu samalla kun nää automallit alkaa katoamaan vuosien aikana.

Avatar
Polforea
Viestit: 11525
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Remppa vai romuttamo?

Viesti Kirjoittaja Polforea »

On taitolaji huomata se oikea kohta, jossa kannattaa (ei ehkä enää taloudellisesti, mutta vielä henkisesti) repiä kerralla enemmän auki - siis sillä hengellä, että kun tekee kerralla kunnolla eikä paikka kerrallaan, niin ajaa taas pidempään pienemmillä huolilla.

Etenkin ruosteiden kanssa kun eka ruostepaikka löytyy tyypilliseltä kohdalta, niin oikeasti paree olisi vaan purkaa tarpeeksi ja käydä ne kaikki tyypilliset paikat läpi, koska se seuraava tulee perässä ja löytyy jos ei ensi, niin ehkä seuraavana vuonna. Siitä sitten tulee helposti se vuosittainen paikkailu ja korjailu ja ärsytys kun aina pitää tehä ja taas pitää korjata.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4906
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Remppa vai romuttamo?

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Iso remontti on sinänsä rakkauden uudelleen luontia. Auto pois liikenteestä ja vaihtaa riittävästi uutta osaa. Ehkä äänieristää yms. Muutaman viikon jälkeen on kuin auto olisi ostettu uudestaan. Sitä se on nyt tuon 159 ja E39 kanssa. Haaveilen kyllä uudemmasta autosta mutta eiköhän se taas tunnu hienolta kun vuoden vaihteessa nosturille noussut 159 pääsee liikenteeseen. Remontoinnin iloa kyllä lisää nosturi, lämmin talli ja ihan ok työkalut.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

TurboJ
Viestit: 350
Liittynyt: 11 Kesä 2015, 00:16
Car(s): Ex: Giulietta MA '12, 75 2.0 '86, 75 1.6 '88
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Remppa vai romuttamo?

Viesti Kirjoittaja TurboJ »

Auton valinnassa - uudempaa hankittaessa kuin myös nykyistä pidettäessä - on tietysti monta asiaa punnittavaksi. Mutta yksi seikka, jota ei joka paikassa mainosteta on todellisten kustannusten arviointi. Nimittäin yleensähän mietitään, että tietyssä pisteessä ei autoa kannata enää isosti korjata, koska sillä ei ole enää jälleenmyyntiarvoa. Todellisuudessa tässä on kuitenkin laskettava vaihtoehtoiskustannukset sen sijaan, että miettisi vain olemassaolevan vanhan auton myyntiarvoa.

Jos ostaa vaikka kymppitonnin auton, niin sillä laskee arvo 700-1000€ per vuosi ilman yhtään vikaa. Kahdenkympin autossa tuo summa tuplaantuu. Ja jos puhutaan Alfasta niin kummallakaan rahalla ei saa autoa, jota ei ajan mittaan joutuisi korjaamaan - kulut siis eivät tule rajoittumaan pelkkään arvonalenemaan. Kokonaistalouden kannalta sillä ei ole merkitystä maksaako enemmän korjaamisesta vai arvon alenemasta - ainoastaan viivan alle jäävä summa ratkaisee.

Tietenkin muut vaikuttavat tekijät voivat keikauttaa vaakaa runsaastikin johonkin suuntaan. Mutta vuosien varrella olen oppinut sen, ettei vanhan auton korjaaminen useinkaan ole niin kallista kuin äkkiseltään näyttäisi - juuri tuon vaihtoehtoiskustannuksen takia.

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4906
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Remppa vai romuttamo?

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Noihin pääomakuluihin, rahoitukseen, säästyneisiin työ kustannuksiin vedoten laitan uutta osaa vaikka auto onkin jo rahallisesti aika arvoton.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
Al Fist
Viestit: 17
Liittynyt: 14 Tammi 2022, 13:19
Car(s): Alfa Romeo 159 Berlina 2.2
Kivoin exä Mercedes-Benz A 160.

Re: Remppa vai romuttamo?

Viesti Kirjoittaja Al Fist »

Hyvää pohdintaa kaikilta! Näinhän se on, että vanhan auton kanssa sentään tietää suurin piirtein missä mennään, eikä arvo enää paljoa välttämättä alene. Uudempaan vaihtamalla voi saada yleisesti ottaen vähän toimivamman menopelin, mutta vaihtoehtoiskustannusten kera, ja voihan se touhutonni mennä äkkiä uudempaankin autoon.

Paras olisi tietysti, kun ilmenisi vain sellaisia ominaisuuksia, joista tietää, että peltiä ja palikkaa vaihtamalla tulee kuntoon. Vaikka pitäisihän hähmäisemmätkin ominaisuudet mm. konehuoneessa tulla kuntoon, kun tarpeeksi monta palikkaa vaihtaa. No, niihin ei itsellä ole hirveästi noita Alfistipohjoosestan mainitsemia tallia, työkaluja ja taitoja, mikä vähän hillitsee intoa.

Sanomattakin tietysti selvää, että Alfan kohdalla tätä aihetta miettii tarkemmin kuin useimpien muiden merkkien kanssa. Olisi kiva pitää ne harvat Alfat tien päällä ajossa ja silmänilona.

Dario
Viestit: 19
Liittynyt: 20 Heinä 2023, 15:23
Car(s): 156 Sportwagon 2.5 V6

Re: Remppa vai romuttamo?

Viesti Kirjoittaja Dario »

Mä kävin vähän aikaa sitten hakee ekan vikalistan 156:een. Ja aika pitkä listahan sieltä tuli. Vähemmän yllättäen ruostevaurioita oli enimmäkseen (molemmat helmakotelot, reiät kolmessa pyöräkotelossa ja yks reikä myös pohjalevyssä). Mutta jos noita esiin tulleita ongelmakohtia ei lasketa, niin tais se inssi sanoa, että muuten vielä ihan hyvännäköinen on pohja. Joten jos noi nyt fiksauttais kunnolla, niin ehkä ensi vuonna pääsis vähemmällä tai ainakin näin haluaisin kovasti uskotella itselleni. :'D Kaikki hylsyt tuli ruostevaurioista ja muut viat oli "vaan" korjauskehotuksia. Sinänsä kai positiivista sekin, että ei muuta sen isompaa ollut.

Mutta juu ei näitä Bussoja liikenteessä niin hirveästi kuitenkaan ole jäljellä, niin en tän kanssa ihan helpolla viiti luovuttaa! :) Ja muutenkin tykkään niin kovasti tosta moottorista ja se kuitenkin toimii hienosti.

Onhan tässä toki kaiken näköistä jo joutunut vajaan vuoden omistuksen aikana tästä korjauttamaan, joskin ei nyt loppupelissä mitään hirveän ihmeellistä ottaen huomioon, että ikää on autolla yli 20 vuotta ja mittarissa melkein 300tkm. Voi kyllä olla, että jos toinen vuosi on yhtä paha ku tää eka, ni kolmatta vuotta ei lompakko enää kestä. Mutta aika näyttää... Kävin tossa ajelee pienen puntarointilenkin ja annoin Busson soida välillä siellä 4500 - 6500 kierroksen paikkeilla ja kyllähän se sinetöi ajatukset siitä, että kuntoon tää laitetaan. :)

Remppakuluja saan perusteltua ittelleni sillä, että jotenkin ankeaa se olis ostaa lainarahalla joku "järkevä" uudehko vähän ajettu tylsä perusauto ja maksella siitä vuosikausia lainan lyhennystä. Nyt ostin auton, jolla on hauska ajaa mihin tahansa ja vaikka ei ookaan mikään priimakuntoinen yksilö, niin onhan se nyt nättikin. Kyllä mä sitä aina välillä käännyn katsomaan, kun olen sen parkkiin jättänyt. Eikä hankintahinta ollut paha. Nyt menee vaa sen "järkiauton" lainan lyhennyksen sijaan sitten korjauskuluihin se raha.

Avatar
jnyalfa
Viestit: 98
Liittynyt: 10 Loka 2017, 12:43
Car(s): 156 2.5 v6 2001
Paikkakunta: Turku

Re: Remppa vai romuttamo?

Viesti Kirjoittaja jnyalfa »

Itsellä oli joka vuosi sama paini.. mutta nyt en enää viime kesänä katsastanut ja mietin vielä tänäkin päivänä mitä tuolle alfalle tekisi. Odotanko parempia päiviä ja laitan kuntoon muutamalla tonnilla vai antaako vaan olla. 156 busso siis kyseessä, vaatisi jakohihna rempan ja selvittelyä miksi airbag valo palaa.. täysin ruosteeton ja terve kaikinpuolin mutta noin 1500 2000 sijoitus autoon (jos siis airbag ei ole pahin mahdollinen vika) vähän arveluttaa.. luopua ei kyllä raaskisi 8) pieni raha toisaalta mutta vanha auto vanha auto

Avatar
Polforea
Viestit: 11525
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Remppa vai romuttamo?

Viesti Kirjoittaja Polforea »

^Se ilmapallo todennäköisesti on joku heikko liitos, esmes penkin alla on aika tyypillinen paikka. Jos on oikeasti kovakuntoinen kori niin sitä ei kannata paaliin tuupata, viat kuntoon ja ajoon vaan.

Tuosta etsimään lähin vapaaehtoinen avustamaan ilmapallon kanssa: viewtopic.php?f=13&t=21374
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
jnyalfa
Viestit: 98
Liittynyt: 10 Loka 2017, 12:43
Car(s): 156 2.5 v6 2001
Paikkakunta: Turku

Re: Remppa vai romuttamo?

Viesti Kirjoittaja jnyalfa »

Polforea kirjoitti:
23 Touko 2024, 19:47
^Se ilmapallo todennäköisesti on joku heikko liitos, esmes penkin alla on aika tyypillinen paikka. Jos on oikeasti kovakuntoinen kori niin sitä ei kannata paaliin tuupata, viat kuntoon ja ajoon vaan.

Tuosta etsimään lähin vapaaehtoinen avustamaan ilmapallon kanssa: viewtopic.php?f=13&t=21374
Juu paalaus ei kyllä käynyt mielessä mutta vuosia auton seisottaminen ja saako sitä aikaiseksi sitten kuitenkaan. Noh saisihan tuon museorekisteriin jokusen vuoden kuluttua niin ehkä silloin viimeistään :lol: kiitos neuvoista! Vielä kun löytyisi innokas harrastaja vaihtamaan jakohihna tietysti Hyvää korvausta vastaan. Korjaamojen 1400 euroa hihnan vaihdosta on kyllä turhan suolanen vaikka työläs onkin.

jmi
Viestit: 1569
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004

Re: Remppa vai romuttamo?

Viesti Kirjoittaja jmi »

Itse kun olen vanhoja Alfoja ostanut niin ostovaiheen viat kun on korjannut niin on pääosin saanut vuosia ajaa ilman ongelmia. Eli monesti olleet vaan edellisen omistajan välinpitämättömyyttä, että vikoja on kertynyt. Monesti viat ovat vielä sellaisia, että voitelulla yms. halvalla hoidolla viat ovat kadonneet.

Alfa Romeota harvoin ostetaan "vahingossa", joten ihmetyttää miten paljon ihmisiä ajaa näillä, jotka laiminlyövät lähes kaiken huollon. Monet ruostuneet 156:set olisivat edelleen hyvässä kunnossa jo pelkästään sillä että autoa olisi pesty säännöllisesti talvisin.

Dario
Viestit: 19
Liittynyt: 20 Heinä 2023, 15:23
Car(s): 156 Sportwagon 2.5 V6

Re: Remppa vai romuttamo?

Viesti Kirjoittaja Dario »

Jooh, tää onkin varmaan sopiva ketju jakaa katsastusrempan tuskaa...

Mulla alkoi tuo remppa hieman paisumaan. Olin jo varannut eurot ruostekorjauksiin ja oli tarkoitus hoitaa enimmät korjauskehotukset kuntoon ennen sitä. Isoin niistä oli vetopyörästön öljyvuoto, piti stefa vaihtaa. Noh nyt korjaamolla ilmeni tässä yhteydessä aika paljon uusia ongelmia:
- vasen etuylätukivarsi ei kiristy
- koiranluut ei kiristy
- raidepää ei kiristy, prikkoja alla
- alatukivarren kiinnityksestä kierteet menneet

Oon sen verran hullu, että harkitsen näidenkin korjauttamista. Ruostekorjauksiin oli varattu pari tonnia ja näihin uusiin ongelmiin menisi karkeasti arvioituna 500 - 1000 €. Elikkäs 2500 - 3000 € (ehkä enemmänkin) menisi vielä kuntoon laittoon ja siltikin jäisi puuhaa sen verran, että pitäis ainakin pakoputkisto uusia jossain kohti... Niin juu ja näiden lisäksi vaihteistoöljyjen magneetissa oli metallia...

Pakkohan tässä on jo pohtia sitäkin kysymystä, että kannattaako korjata, kun koko rempan hintaluokkaan (ja halvemmallakin) saa toisen moisen tilalle samalla moottorilla. Vai onko hyvin todennäköistä, että vastaavan laajuiset rempat on edessä muissakin tämän hintaluokan 156:issa? Toki jos ei olis noita ruosteongelmia, niin sehän helpottaisi kummasti, mutta niitä taitaa olla joka tapauksessa enemmän tai vähemmän näissä... Nään kyllä paljon kuitenkin hyvää tuossa mun yksilössä. Moottori toimii hienosti ja se on joskus vaihdettukkin, joten kilometrejä moottorissa ei ole mahdottomasti. Korissa ei näy isompia kupruja esim. takakaarissa tai muuallakaan, joten voisi ajatella, että ei oo piilossa päässyt ruostumaan sisäpuolelta isommin (kenties toiveajattelua :D). Ja auton värikin on omaan makuun sopiva. Nooh ei auta kun jatkaa pohdiskelua ja tehdä jossain kohti päätökset.

Parit tyhmät kysymykset tähän loppuun vielä:
- Tarkoittaako metalli vaihteistoöljyjen magneetissa sitä, että vaihdelaatikko on hajoamassa? Ja jos on, niin kuinka pitkään se voi vielä kestää? Tähän yksilöön on jo käytetty vaihdelaatikko vaihdettu hajonneen tilalle hiljattain ennen mun omistusta, joten se magneetti ei oo kauhean pitkään kerennyt sitä metallia edes keräämään, mikä ehkä tekee asiasta vielä huolestuttavampaa?
- Mitä nää prikat raidepään alla vois olla? Jotain epämääräisiä "korjauksia" vai mitä niillä on haettu jos eivät sinne kerran kuulu?

Avatar
Tiige
Viestit: 2920
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon)
Paikkakunta: Turenki

Re: Remppa vai romuttamo?

Viesti Kirjoittaja Tiige »

Dario kirjoitti:
25 Touko 2024, 12:56
Parit tyhmät kysymykset tähän loppuun vielä:
- Tarkoittaako metalli vaihteistoöljyjen magneetissa sitä, että vaihelaatikko on hajoamassa? Ja jos on, niin kuinka pitkään se voi vielä kestää? Tähän yksilöön on jo käytetty vaihdelaatikko vaihdettu hajonneen tilalle hiljattain ennen mun omistusta, joten se magneetti ei oo kauhean pitkään kerennyt sitä metallia edes keräämään, mikä ehkä tekee asiasta vielä huolestuttavampaa?
- Mitä nää prikat raidepään alla vois olla? Jotain epämääräisiä "korjauksia" vai mitä niillä on haettu jos eivät sinne kerran kuulu?
Jos siellä magneetissa on yhtään isompia palasia metallia niin sitten kannattaa huolestua. Jos vain pientä mujua niin se on ihan normaalia. Ainahan se vaihteisto kuluu kun ajetaan ja vaihteen vaihdossa vähän irtoaa metallia synkronointirenkaista. Jos se toimii normaalisti eikä pidä kummempaa ääntä niin uudet öljyt vaan sisään ja kovaa ajoa.

Prikka raidetangon ulomman pään mutterin alla viittannee siihen että kierteet mennyt. Ei sinne prikkaa kuulu. Uusi ulompi pää maksanee 10-30€.

Kyllähän se 156 liikenteessä pitäminen vaatii rahaa jos kaiken joutuu korjaamolla teettämään.
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta

Samper
Viestit: 17
Liittynyt: 12 Huhti 2016, 19:08
Car(s): Alfa Romeo 156 2.0 jts sportwagon vm2004

Re: Remppa vai romuttamo?

Viesti Kirjoittaja Samper »

Lanko sai n.9v sitten erään yksilön luovarin ja avaimet. "Pidä hyvänäsi"
Auto oli 156 2.0 JTS Sportwagon vm2004.
Mittarissa oli 247km ja jos en väärin muista, niin tehdaskorjattu kone vaihdettu 110tkm kohdilla.
Edellinen hyväksytty katsastus 2014.
Ehkä Alfaksi hieman hajuton ja mauton, (tai uitettu koira haisi sisällä.)
Vaalen ruskea, ei näy lika herkästi.

Vikalistalla oli nokka-akseli/akseli ääntää, kytkin vaatii ilmausta, alatukivarsi väljä, takajarrulevyt kuluneet. Varsin arkisia vikoja.
Ehkä nuo nokat oli se edellisen omistajan kupin kaataja, tai vian kuvauksessa oli vain, että kone ääntää.
Oma historia autojen parissa on 22v eri kuntoisia Peugeottien kanssa, eikä niinkään uudempien.
Ajattelin, että kai yksi napakka kuntoinen Alfa voi mennä mukana.

Nyt Alfa on minun nimissä ja tuore leima.
10v jälkeen. Oli siinä katsurin ilmeessäkin ihmetettelemistä kun hän katsoi edellistä katsastuksen ajankohtaa.

Korjattua:
-Nokka-akselit nostajineen 800km ajetusta (josta oli epäonnisesti alakerta hajonnut), samalla uusi ennakonsäädin imunokka-akseliin.
-Hihnat ja rullat
-Kytkin ja sylinteri Valeo, myös polkimeen uusi sylinteri.
-Kaikki nivelet ja tukivarret eteen
-Kaikki levyt ja palat.
-Bensapumppu uusittu, oli jumissa ja pyöri huonosti.
-Pesu ja vahausta pariin otteeseen
-Sisustan pesu
-Pissapojan pumppu, pyyhkijän varret jumitti.
-Umpioiden hionta ja kiillotus

Erityisestä plussaa:
Vain pientä pintaruostetta pohjassa, ei ole yhtään paikattu eikä vielä tarvetta. Ne pienetkin alkavat täytyy hoitaa seuraavaksi kuntoon.
Lähes lommoton pelleiltään, (oikeassa takaovessa alareunassa outo lommo sisältä ulospäin)
Ehjä ja siisti musta sisusta, plyysiä(?)
Lähtee startista käyntiin.
Osat euroopasta halpoja ja vielä hyvä saatavuus.

Menihän siinä kiireettömässä laitelussa n.8vuotta, koska matkaakin autolle oli 40km suunta, mutta nyt se ainakin on leimassa. Ainoa sanominen jäi paperiin liian alas suunnatusta (uusitusta) sumuvalosta.

Etupyöränlaakeri huutaa kuin hyena, (odotettavissa oleva vikaa) ja selkeä vaihtaa.
Ilmastointi vaatii huomiota.

Ihan jees vaihtoehto kesäksi cruisailuun.

Avatar
Jiitee
Viestit: 4469
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, IS250 ´07 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Remppa vai romuttamo?

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

Tärkeät Alfa- asiat kunnossa ( ainakin meikälle, vihaan ruostetta ) eli pellit ja sisusta.
Onnea pitkästä mutta hyvään tulokseen johtaneesta projektista.

Kuvat olisivat kivat :)
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

FastSnake
Viestit: 234
Liittynyt: 25 Helmi 2020, 15:53
Car(s): 164TS
Mito QV
145 1.3 Boxer
33 1.7 IE
Sprint projekti
156 V6 projekti

GSX-R 1200 urbo
MG MG5
Paikkakunta: Miehikkälä

Re: Remppa vai romuttamo?

Viesti Kirjoittaja FastSnake »

Romuun ois menny jos oisin aloittaessa tiennyt työn määrän...
Nyt ei auta kun koittaa tehdä loppuun..
Liitteet
IMG_20240504_181944108_copy_1785x2370.jpg
IMG_20240504_181944108_copy_1785x2370.jpg (69.67 KiB) Katsottu 852 kertaa
On vain kaksi tapaa tehdä asiat: kunnolla tai ei ollenkaan

atm
Viestit: 182
Liittynyt: 28 Joulu 2016, 19:07
Car(s): 156 2,5 24V

Re: Remppa vai romuttamo?

Viesti Kirjoittaja atm »

Kun pysyy riittävän vanhoissa autoissa niin ainoaksi esteeksi taitaa tulla varaosien saatavuus, tulipalo tai kolari jonka jälkeen en enää alkaisi remppaamaan kuntoon. Vaikka auton reaaliarvo on satasia niin 1000e vuodessa kattaa kaikki vara- huolto- ja kulutusosat kun itse tekee.

15-30.000 e arvoisen uudemman auton arvo putoaa enemmän kuin 1000e / vuosi. Lisäksi tuon arvoisiin kamppeisiin voi yllättäen tulla 4000e korjaustarve. Nämä nykyautot ei tosin ehdi ruostua kun kallis hajonnut tekniikka vie ne kierrätykseen ennen ruostepeikon rouskuttelua.

Kannattaa opetella se Busson hihnanvaihto, 300 e saa jo laadukkaat osat siihen hommaan ja pistää sen 1100 e bensaan eikä korjaamolle

Avatar
Jiitee
Viestit: 4469
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, IS250 ´07 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Remppa vai romuttamo?

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

atm kirjoitti:
04 Heinä 2024, 14:09
Kun pysyy riittävän vanhoissa autoissa niin ainoaksi esteeksi taitaa tulla varaosien saatavuus, tulipalo tai kolari jonka jälkeen en enää alkaisi remppaamaan kuntoon. Vaikka auton reaaliarvo on satasia niin 1000e vuodessa kattaa kaikki vara- huolto- ja kulutusosat kun itse tekee.

15-30.000 e arvoisen uudemman auton arvo putoaa enemmän kuin 1000e / vuosi. Lisäksi tuon arvoisiin kamppeisiin voi yllättäen tulla 4000e korjaustarve. Nämä nykyautot ei tosin ehdi ruostua kun kallis hajonnut tekniikka vie ne kierrätykseen ennen ruostepeikon rouskuttelua.

Kannattaa opetella se Busson hihnanvaihto, 300 e saa jo laadukkaat osat siihen hommaan ja pistää sen 1100 e bensaan eikä korjaamolle
Miten nyt kukin omaa vapaa-aikaansa arvostaa ? Omani riittää vain yhden
puhtaan harrasteauton ( Vw Beetle )ja mahdollisesti prätkien kanssa puuhasteluun ilman aikataulua silloin kun huvittaa. Toki ulkoistaminen maksaa, ja ei yleensä kannata alle 5 000 eur autoon.
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4906
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Remppa vai romuttamo?

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Ei kannata jos remppaamisesta ei tykkää ja koe haasteena. Tein pari huutokauppa Komin hankintaa ja myyntiä, kumpikin oli lisäksi n.1.5v omassa ajossa niin 1-1.5te tuli voittoa. Ehkä tuntipalkaksi pelkällä myyntivoitolla tuli 20-40€. Kuitenkin enemmän juttu oli mielenkiinnosta. Itsellä on yli täys työ tunnin viikossa mutta suht harvinainen 24/72 työaika joten sitä yksin kotona aikaakin on paljon.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
dnapekko
Viestit: 613
Liittynyt: 10 Helmi 2017, 15:02
Car(s): GT 2,0 JTS -04; Thesis 3,2 -03; ex 156 SW JTS 2,0 -06, ex Brera 3,2 -06, ex 147 2,0 TS -07

Re: Remppa vai romuttamo?

Viesti Kirjoittaja dnapekko »

Itse ostin parisataatuhatta ajetun GT:n, jota ajattelin pikkuhiljaa kunnostaa, vaikka käykin kuin betonimylly ja on kaikenlaista pientä...
Katsastus on edessä, että tiedä mitä sieltä on tulossa. Tosin käytin konttorilla 15 Euron alustantarkistuksessa, jossa ei löytynyt muuta kuin lotisevat koiranluut, eikä pohjakaan aivan kamalalta näyttänyt, joskin ainakin alkavaa ruostetta apurungossa. Tarkoitus olisi pitää käyttöharrasteena, kun ei nuo nykypelit oikein sytytä, ja mukavahan GT;tä on katsoa, että ei tämäm ihan heti romuttamoon lähde, vaikka rahanmenoakin voi olla tiedossa.
Eli hyvän apurunkoaihion ja kunnostuskelpoisen JTS:n tarjoajat saavat ilmottautua :D
Pekka Kajaanista
Chevyt Corvair-61 + Vega-74
Honda VF1000F2
Aprilia RST Futura 2001

Vastaa Viestiin