159 3.2JTS koneen 3.6l konversio?

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Tonza
Viestit: 107
Liittynyt: 28 Marras 2016, 20:40
Car(s): 159 3.2 JTS Q4 Berlina, 164 3.0 V6 1989, 33 Permanent4 1991, 166 2.0 TS 2001
Paikkakunta: Tre

159 3.2JTS koneen 3.6l konversio?

Viesti Kirjoittaja Tonza »

Moro,

Onkos täällä Suomen pohjoisessa kolkassa kenelläkään mitään oikeaa kokemusta tai edes vähän enempää tietoa tällaisesta projektista ja sen toteutuksesta?

Aussifoorumeilla ja internetin ihmeellisessä maailmassa olen törmännyt jokuseen 3.6l konversioon, eli tuosta GM pohjaisesta 3.2JTS koneesta tehdään 3.6l vaihtamalla lohko esimerkiksi Camaron LFX 3.6 lohkoon. Siihen asianmukaisesti kanget ja männät jne. Alfan kiertokanki ja kannet mukamas kävisivät suoraan ja jopa moottorinohjaus menisi ihan suoriltaan (tämä jostakin aussien facebook ryhmästä väitettyä tietoa). Laturin kiinnike ilmeisesti vaatii vähän kustomointia, mutta se on jo melko pieni juttu.

Tiedot mitä olen saanut tuon toteuttamisesta kalasteltua on vielä hieman heikot, mutta alkanut siinä mielessä oikeasti kiinnostamaan, että omasta taisi hajota juuri kone (tämä vielä varmemman selvityksen alla) ja jos menee koneen uudelleenrakentamiseksi, niin miksei sitten samalla tekisi jotain "päivityksiä" siihen. Kyllähän 159 Q4:sessa saisi olla reilusti enemmän runtua, kuin mitä tuo 3.2JTS sellaisenaan tarjoaa. Tuo voisi olla "helppo" tie tehojen parantamiseen, eikä katsurikaan tuollaista helpolla huomaa ulkoapäin katsottaessa, kun paketti näyttää ihan samalta kuin orkkis. :-D

Noita LFX lohkoja näkyisi jokusia löytyvän ihan Euroopastakin, joko purkuosana tai ehkä jopa ihan käyttämättömänä. Tuskin purkuosanakaan riski, kunhan tekee kuntotarkastuksen ennen projektin aloittamista.

Onko kellään ollut intoa tämmöiseen enempää perehtyä ja onko ollut aikomuksia toteuttaa oikeasti?
"Tärkeintä on, että ei tee elämässä lainkaan virheitä."

Avatar
Polforea
Viestit: 11812
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: 159 3.2JTS koneen 3.6l konversio?

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Kokemusta ei ole, teoriaa olen joskus pohtinut. Jos ryhdyt projektiin niin kiinnostaa kyllä seurata!

Teoreettisella järjellä ajatellen moottorinohjaus ei tiedä moottorin kokoa sinänsä, joten siinä mielessä toiminee suoraan, että auto käy ja toimii todennäköisesti suht. normaalisti. Saattaa antaa herjan siitä että kaasuläpän asento ei täsmää normaaliin, mutta tuskin.

Kuitennii, se on ilmamassatavoiteohjattu moottorinohjaus, eli tavoittelee tiettyä ilmamassaa (käytännössä tiettyä vääntömomenttia) ja on tyytyväinen sen saavuttaessaan. Isompi kone vetää lävitseen enemmän ilmaa muiden parametrien ollessa samoja, joten kun saavutettu ilmamassa on tavoitettu, voi kaasuläpän avaamisen jättää siihen. Voi siis olla, että isonnettu kone vakio-ohjelmalla ei sysää käytännössä enempää kuin vakiokone ja siksi moottorinohjaus ja sen tavoitteet tulisi kartoittaa eli ohjelmoida uudestaan.

Onko mitään hajua, mitä hajosi?
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Tonza
Viestit: 107
Liittynyt: 28 Marras 2016, 20:40
Car(s): 159 3.2 JTS Q4 Berlina, 164 3.0 V6 1989, 33 Permanent4 1991, 166 2.0 TS 2001
Paikkakunta: Tre

Re: 159 3.2JTS koneen 3.6l konversio?

Viesti Kirjoittaja Tonza »

Aivan! No, joka tapauksessa ohjelmoinnin tekisin jos 3.6l lohkon tuohon työntää, mutta jos orkkis moottorinohjaus ylipäätään on soveltuva käytettäväksi vähintäänkin ohjelmoituna, niin olisihan se kätevää. Ilmeisesti voisi siis hyvinkin toimia.

Äkkiseltään voisi siis riittää vain lohkon, kankien ja mäntien vaihto ja hyödyntää kaiken muun Alfan omasta koneesta (jos ei ole venttiilit solmussa). :-D Kuulostaa melkeinpä liian helpolta, siksi vähän epäilyttää.

Kyllä tuota projektia alan vakavasti harkitsemaan, kunhan ensin selviää mitä kaikkea nyt on sitten rikki ja kuinka laajalti. Moottorilla äkillinen sammuminen valoissa (paikallaan) mitään sen enempiä mistään varoittamatta. Kone ei tällä hetkellä pyöri lainkaan manuaalisesti pyörittämälläkään, on siis täysin jumissa. Ylemmät ketjut vaikuttivat äkkiseltään ihan normaaleilta kireyden osalta. Uskomuksena on, että alempi ketju todennäköisesti syypää ja jos tosi huonosti käynyt, niin sittenhän menee ihan reilummaksi uudelleen rakenteluksi tuon koneen kanssa. Mutta vielä ei ole ollut aikaa paremmalle selvitykselle kohtalosta. Pitoauto tuo on itselleni enivei, koska koko alustan kaikkine varsineen ja apurunkoineen olen vaihtanut hiljattain uusiin kunnolla suojattuihin ja muutakin alustan ruostesuojausta tehty. Polypuslat koko alustassa ja muutenkin autoa ja alustaa itselle mieleiseksi laitettu tässä kolmen-neljän omistusvuoden aikana.

Moottorin voi aina uusia jos se hajoaa. :-D Korin kun pitää hyvänä, niin muita osia voi aina vaihtaa!

Kunhan selviää, niin tiedän pitääkö oikeasti lähteä toteuttamaan jo nyt tätä 3.6l projektia. Oli ajatuksena "ehkä sitten joskus". Mutta eihän sinne huvita enää orkkista takaisin rakennella, jos kuitenkin pitää ottaa moottori käteen. :lol:

Jos kenelläkään on tähän 3.6l asiaan mitään inputtia, niin mieluusti kaiken kuulisin!
"Tärkeintä on, että ei tee elämässä lainkaan virheitä."

Avatar
mutt
Viestit: 5799
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: 159 3.2JTS koneen 3.6l konversio?

Viesti Kirjoittaja mutt »

Lakipykälät taitaa kohdella tuota omavalmistemoottorina, ja silloin aletaan vaatimaan ajonaikaista päästömittausta. Vai saiko tämän ikäisissä käyttää enää vain tyyppihyväksyttyä moottoria? Joka tapauksessa, ehdottomasti eteenpäin tämä projekti, voihan se suurennettu kattila olla paikallaan vaikkapa "suljetun alueen" käyttöä varten.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
palkus
Viestit: 5558
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: 159 3.2JTS koneen 3.6l konversio?

Viesti Kirjoittaja palkus »

Peukku tälle suunnitelmalle. Olisikohan LLT versio myös sopiva. Suorasuihkuversioissa suoraan sopivat männät varmaankin. Öljypohja ja kannet Alfan motista. Viime talvena teki parikertaa koodin läppäkotelosta, joko jäätyi tai sitten alkavaa vikaa. Siinä kumminkin ehdin katella uutta ja samahan tuo kuin cadillacin 3.6 motissa ja monessa muussa. Oikeestaan olisi aivan hyvin voinut olla alunperinkin moottorina 300hp+ 3.6 suorasuihku, olisi ollut vallan sopiva eikä olisi vaatinut mitään muita muutoksia.
"puhun niin totta kuin osaan"

Coltti
Viestit: 283
Liittynyt: 28 Helmi 2012, 12:14
Car(s): Alfa Romeo GT 3.2 -04
Alfa Romeo MiTo Qv -10
Chevrolet Corvette -00
Subaru Impreza STi -07
Tesla Model Y -23

Re: 159 3.2JTS koneen 3.6l konversio?

Viesti Kirjoittaja Coltti »

Jos muutoksen tekee, taitaa olla parempi olla huutelematta siitä katsastusmiehelle :).

Tsemppiä projektiin ja auton kanssa t: entinen omistaja.

Avatar
palkus
Viestit: 5558
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: 159 3.2JTS koneen 3.6l konversio?

Viesti Kirjoittaja palkus »

Juu ja jos miettii tälläistä muutosta piiperona, niin taitaapi jäädä lähipäästöjen nousu selvästi pienemmäksi verrattuna tupaöljyn ohjelmointiin.
"puhun niin totta kuin osaan"

Avatar
Tonza
Viestit: 107
Liittynyt: 28 Marras 2016, 20:40
Car(s): 159 3.2 JTS Q4 Berlina, 164 3.0 V6 1989, 33 Permanent4 1991, 166 2.0 TS 2001
Paikkakunta: Tre

Re: 159 3.2JTS koneen 3.6l konversio?

Viesti Kirjoittaja Tonza »

Otetaanpa tähän samaan ketjuun jatkoa Alfan moottorin tilanteesta... En ole saanut/ehtinyt vielä autoa kotiuttamaan omalle tallille asti, vakuutusyhtiön hinaus oli vain valitsemalleni korjaamolle, joten veivät sen keskeltä kaupungin risteystä tutulle korjaamolle. Moottorin tilanne vaikutti hyvin pikaisesti melko pahalta, koska moottori ei tosiaan pyöri lainkaan kampurasta pyörittämällä, kuulemma isollakaan varrella. Sovittiin siis tutun pajan kanssa, että tutkivat hyvin lyhyesti, josko löytävät jonkin tietyn vian mikä tätä aiheuttaa. En kuitenkaan viitsi paljoa korjaamolle maksaa, joten soittelivat sieltä nyt, että heidän ei kannata jatkaa enää enempää, ettei oma lompakkoni ohene liikaa.

Auton moottorista selvinnyt tämän verran: moottori ei pyöri edes senttiä tai millejä suuntaan tai toiseen kampurastakaan pyörittämällä, on siis jotenkin aivan leikannut kiinni. Venttiilikopat olleet irti ja yläpuolella ketjut näyttää hyvältä ja kireiltä. Kameralla ovat pyttyihin katsoneet, että kaikki venttiilit ja männät näyttävät hyvältä, eivät siis ole ottaneet yhteen.

Korjaamolla eivät jatka tästä enää enempää tutkimista, niin ei tarvitse heille maksaa juurikaan tästä vielä mitään. Haen auton kotitallille, kun ehdin ja täytynee alkaa purkamaan enempi.

Mitäs tuosta pitäisi nyt ekana alkaa katsomaan? Öljypohja irti ja alempaa ketjua katsomaan? Kiertokangen laakerit? Laatikko irti ja kytkimen tsekkaus?

Auton äkillinen sammuminen tapahtui paikallaan valoissa, kun aloin nostaa kytkintä. Juuri en ehtinyt nostaa, kun moottori sammui ja siihen jäi.

Onko ideoita, mikä tuollaisen kiinnileikkaamisen aiheuttaa? :-D
"Tärkeintä on, että ei tee elämässä lainkaan virheitä."

Avatar
Maunu
Viestit: 3628
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Junior Speziale Electrica 2025, Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006
Paikkakunta: Pori

Re: 159 3.2JTS koneen 3.6l konversio?

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Pieni pala metallia väärässä paikassa aiheuttaa jo paljon murhetta.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Mk3
Viestit: 155
Liittynyt: 15 Marras 2003, 07:13

Re: 159 3.2JTS koneen 3.6l konversio?

Viesti Kirjoittaja Mk3 »

Yhdessä mersussa irtosi kytkimestä joku osa ja jäi vauhtipyörän väliin jumiin eikä se pyörinyt kampiakselin pultista mihinkään suuntaan.
ePER
Fiat Punto GT
Fiat Stilo 95

Avatar
Janne
Viestit: 2143
Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 2x75, Käyttis: Bmw X1 -18
Paikkakunta: Oulu

Re: 159 3.2JTS koneen 3.6l konversio?

Viesti Kirjoittaja Janne »

^
Jotain tälläistä minäkin epäilisin.
Alfa Romeo 155 V6 1992

FinPat
Viestit: 8517
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: 159 3.2JTS koneen 3.6l konversio?

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Janne kirjoitti:
25 Heinä 2024, 08:27
^
Jotain tälläistä minäkin epäilisin.
Jos juurisyy olisi tuollainen niin tällöin 3.6 projektille pitäisi keksiä uusi syy aloittaa.

Avatar
Tonza
Viestit: 107
Liittynyt: 28 Marras 2016, 20:40
Car(s): 159 3.2 JTS Q4 Berlina, 164 3.0 V6 1989, 33 Permanent4 1991, 166 2.0 TS 2001
Paikkakunta: Tre

Re: 159 3.2JTS koneen 3.6l konversio?

Viesti Kirjoittaja Tonza »

FinPat kirjoitti:
25 Heinä 2024, 11:40
Janne kirjoitti:
25 Heinä 2024, 08:27
^
Jotain tälläistä minäkin epäilisin.
Jos juurisyy olisi tuollainen niin tällöin 3.6 projektille pitäisi keksiä uusi syy aloittaa.
Oon onneksi hyvä keksimään kaikkia syitä näille omille projekteille, eiköhän se "hyvä syy" jossakin kohtaa siis löydy, vaikka ongelma ratkeaisikin helpommalla. :lol:

Mutta joo, eipä auta kun ottaa vaikka loota irti ja tiputtaa vaikka tuo öljypohjakin. Parempi varmaan tarkastaa kaikki kunnolla. :crazyeyes:
"Tärkeintä on, että ei tee elämässä lainkaan virheitä."

Vastaa Viestiin