Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
FinPat
Viestit: 8512
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja FinPat »

jmi kirjoitti:
12 Helmi 2024, 12:58
mutt kirjoitti:
12 Helmi 2024, 11:53
Ruostuu, koska pinnoitusta ei ole. Suurlujuuspultteja ei pinnoiteta vetyhaurastumisriskin takia. Toisaalta ei puolia tarvitse millään 12.9 pulteilla kiinnittääkään.
Olisiko nämä parempia?

https://www.motonet.fi/tuote/kuusiokolo ... t=75-00328
Ja sinkkitahnaa kierteisiin niin teoreettinenkin RST - ALU parin muodostuminen jää minimaaliseksi.

https://www.worldstainless.org/Files/is ... her_FI.pdf

jmi
Viestit: 1640
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio Veloce vm.2021
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja jmi »

FinPat kirjoitti:
12 Helmi 2024, 13:33
jmi kirjoitti:
12 Helmi 2024, 12:58
mutt kirjoitti:
12 Helmi 2024, 11:53
Ruostuu, koska pinnoitusta ei ole. Suurlujuuspultteja ei pinnoiteta vetyhaurastumisriskin takia. Toisaalta ei puolia tarvitse millään 12.9 pulteilla kiinnittääkään.
Olisiko nämä parempia?

https://www.motonet.fi/tuote/kuusiokolo ... t=75-00328
Ja sinkkitahnaa kierteisiin niin teoreettinenkin RST - ALU parin muodostuminen jää minimaaliseksi.

https://www.worldstainless.org/Files/is ... her_FI.pdf
Tuota juuri mietin, kätevintä olisi kun tietäisi mitä materiaalia alkup. ovat. Tai ostaisiko pinnoittamattomia ja laittaa vaseliinia niin ei ruostu...

Kuukausi jaon kohdilleen laiton jälkeen on alkanut taas ontumaan tyhjäkäynnillä auton ollessa lämmin. Ihan kuin yksi pytty olisi välillä pois, tärähtelee melko voimakkaasti. Ei anna vikakoodeja, joten jos on esim. puolavika niin kuinka selvittää mikä on viallinen vai antaako viallinen puola aina vikakoodin? Eturivin vielä kokeilee puolaa vaihtamalla, mutta imusarjan alle ei viitsisi montaa kertaa mennä.

Avatar
Satakuusnelonen
Viestit: 1834
Liittynyt: 10 Maalis 2006, 09:13
Car(s): 75 TS Serie Numerata, Giulietta 2.0TC, 164 TS FL, 164 QV
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja Satakuusnelonen »

https://italricambi.nl/en/index.php/com ... Itemid=655

Tuon mukaan samaa pulttia löytyy käytetään edelleen tuotannossa olevissa malleissa. Joskus yllättynyt hintojen halpuudesta marmoritiskilläkin.
an amateur practices until he gets it right. a professional practices until he can't get it wrong

Avatar
mutt
Viestit: 5798
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja mutt »

jmi kirjoitti:
12 Helmi 2024, 12:58
mutt kirjoitti:
12 Helmi 2024, 11:53
Ruostuu, koska pinnoitusta ei ole. Suurlujuuspultteja ei pinnoiteta vetyhaurastumisriskin takia. Toisaalta ei puolia tarvitse millään 12.9 pulteilla kiinnittääkään.
Olisiko nämä parempia?
https://www.motonet.fi/tuote/kuusiokolo ... t=75-00328
Ei ainakaan ruostu. Vastamutterit lienee messinkiä ja paikka ei ole jatkuvassa kosteudessa, mutta kierteisiin kannattanee silti laittaa jotain rasvaa. Rosterikierteet tykkää leikata kiinni, tosin vastapuolen messinki taas on jossain määrin laakerimetalli.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

jmi
Viestit: 1640
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio Veloce vm.2021
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja jmi »

mutt kirjoitti:
13 Helmi 2024, 12:53
jmi kirjoitti:
12 Helmi 2024, 12:58
mutt kirjoitti:
12 Helmi 2024, 11:53
Ruostuu, koska pinnoitusta ei ole. Suurlujuuspultteja ei pinnoiteta vetyhaurastumisriskin takia. Toisaalta ei puolia tarvitse millään 12.9 pulteilla kiinnittääkään.
Olisiko nämä parempia?
https://www.motonet.fi/tuote/kuusiokolo ... t=75-00328
Ei ainakaan ruostu. Vastamutterit lienee messinkiä ja paikka ei ole jatkuvassa kosteudessa, mutta kierteisiin kannattanee silti laittaa jotain rasvaa. Rosterikierteet tykkää leikata kiinni, tosin vastapuolen messinki taas on jossain määrin laakerimetalli.
Jos tämän sivuston tuotteisiin voi luottaa niin siellä kaikki pultit ovat ruostumattomia eli olisiko alkup. niitä?
https://www.totallyalfa.com/shop/v6-eng ... r-fixings/

Tuolta lähti imuputkien kumit yms. tilaukseen...

jmi
Viestit: 1640
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio Veloce vm.2021
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja jmi »

jmi kirjoitti:
18 Helmi 2024, 13:53
mutt kirjoitti:
13 Helmi 2024, 12:53
jmi kirjoitti:
12 Helmi 2024, 12:58

Olisiko nämä parempia?
https://www.motonet.fi/tuote/kuusiokolo ... t=75-00328
Ei ainakaan ruostu. Vastamutterit lienee messinkiä ja paikka ei ole jatkuvassa kosteudessa, mutta kierteisiin kannattanee silti laittaa jotain rasvaa. Rosterikierteet tykkää leikata kiinni, tosin vastapuolen messinki taas on jossain määrin laakerimetalli.
Jos tämän sivuston tuotteisiin voi luottaa niin siellä kaikki pultit ovat ruostumattomia eli olisiko alkup. niitä?
https://www.totallyalfa.com/shop/v6-eng ... r-fixings/

Tuolta lähti imuputkien kumit yms. tilaukseen...
Etrasta sai muutamalla eurolla samanlaisia pultteja...

jmi
Viestit: 1640
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio Veloce vm.2021
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja jmi »

Vaihdoin imuputkien kumit uusiin kun vanhat alkoivat halkeilla ja olivat täysin kovettuneita. Nämä uudet kumit ovat vaan aavistuksen paksumpia ja pienemmät letkuklemmarit eivät mene enää kiinni. Osaako joku sanoa saako näitä erikoisia klemmareita jostain aavistuksen isompana? Isommat klemmarit sain kyllä paikalleen.

jmi
Viestit: 1640
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio Veloce vm.2021
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja jmi »

Pyyhkijät tykkäävät välillä jäädä päälle eli eivät pysähdy, onko tämä jotain juotosvikaa pyyhkijämoottorissa?

Avatar
Dio Natale
Viestit: 864
Liittynyt: 15 Syys 2008, 20:06
Car(s): 166 busso ex sitä ja tota ja tätä vuodesta 82
Paikkakunta: Cebu PH

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja Dio Natale »

molex to sata, lose all your data.

jmi
Viestit: 1640
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio Veloce vm.2021
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja jmi »

Joo, tuota samaa keskustelua luin ja käsittääkseni nuo kolme metalliliuskaa ovat ongelmakohta. Kovin eriltä näyttää kuin esim. 156:n pyyhkijämoottori.

jmi
Viestit: 1640
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio Veloce vm.2021
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja jmi »

Vähän viivästynyt pyyhkijämoottorin sekoilun korjailu, kun piti ensin laittaa ilmastointi kuntoon. Piirilevystä löytyi muutamia kylmiä juotoksia, jotka korjattu.
Rasvaa oli taas runsaasti kosketinnastojen ympärillä (kuten kaikissa avaamissani Alfan pyyhkijämoottoreissa), mutta ei kuitenkaan mitään kovettunutta.
En tiedä estääkö paksu kerros sähkön kulkua, mutta poistin kuitenkin ylimääräiset. En vaan ymmärrä miksi sitä on laitettu niin älytön määrä. 156:ssa puhdistus ainakin auttoi pätkiviin pyyhkijöihin.

Saa nähdä poistuiko pyyhkijöiden ongelmat.

jmi
Viestit: 1640
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio Veloce vm.2021
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja jmi »

Onko joku vaihtanut takaiskareita? Kuinka iskarin saa alapäästä irti, lähteekö se alapultti navasta irti, ainakin siinä näyttäisi olevan kuusiokolokanta? EPERin kuvan mukaan olisi kuitenkin yhtenäinen.

Avatar
VMTD
Viestit: 3387
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD 20v. -05, 147 1.9 JTD ja Saab 9000 CS 2.0t -97.
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Käväisin katsomassa Oulun 166 tessun ja yllättävän hyvän tuntuinen vai mentiinkö vaan vanhan fiiliksen mukana.
Jotain pientä kuitenkin löytyi, elikä ICS pimeä, puhallin ei toiminut, mut ilmastoinnin kompura kuitenkin kytkeytyi ja flektitkin tais alkaa hurisemaan. Ensin ei meinannut lähteä käymään mut toisella heräs, vaikutti siltä et käynnityksenesto kiukutteli, olisiko akku hieman huono? Lenkin jälkeen kuuntelin konetta ja yhtäkkiä sammui ja taas ajonesto päällä, mut herän avaimenirroituksen ja takaisinlaiton jälkeen. Helikopterivalo jäi palamaan.
Yllättävän hyvännäköiset kangaspenkin, tein tarkoilsen mut ei mennyt läpi. Kait tuon sais ajamalla kotiin?

Avatar
VMTD
Viestit: 3387
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD 20v. -05, 147 1.9 JTD ja Saab 9000 CS 2.0t -97.
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja VMTD »

jmi kirjoitti:
22 Heinä 2024, 21:12
Onko joku vaihtanut takaiskareita? Kuinka iskarin saa alapäästä irti, lähteekö se alapultti navasta irti, ainakin siinä näyttäisi olevan kuusiokolokanta? EPERin kuvan mukaan olisi kuitenkin yhtenäinen.
Ei taida lähteä ilman bumerangin irroitusta, lunttasin hieman rakennetta kun vaihdoin renkaita 166:een. Bumerangin kun irrottaa niin napa tulee tarpeeksi ulospäin, jotta iskarin saa irti. Kannattaa katsoa missä asennossa jousi on iskariin nähden, jotenkin se itsellä meni väärään asentoon ekalla kerralla ja jouduin tekemään uudestaan.

jmi
Viestit: 1640
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio Veloce vm.2021
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja jmi »

VMTD kirjoitti:
23 Heinä 2024, 13:30
Käväisin katsomassa Oulun 166 tessun ja yllättävän hyvän tuntuinen vai mentiinkö vaan vanhan fiiliksen mukana.
Jotain pientä kuitenkin löytyi, elikä ICS pimeä, puhallin ei toiminut, mut ilmastoinnin kompura kuitenkin kytkeytyi ja flektitkin tais alkaa hurisemaan. Ensin ei meinannut lähteä käymään mut toisella heräs, vaikutti siltä et käynnityksenesto kiukutteli, olisiko akku hieman huono? Lenkin jälkeen kuuntelin konetta ja yhtäkkiä sammui ja taas ajonesto päällä, mut herän avaimenirroituksen ja takaisinlaiton jälkeen. Helikopterivalo jäi palamaan.
Yllättävän hyvännäköiset kangaspenkin, tein tarkoilsen mut ei mennyt läpi. Kait tuon sais ajamalla kotiin?
Onhan sitä selvittämistä jo tuossa. Omasta kokemuksestani ostin mielestäni melko hyvän yksilön, mutta aika paljon on saanut osaa vaihtaa että tulee hyvään kuntoon. Vanhoja autoja niin kaiken saa kunnostaa.

jmi
Viestit: 1640
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio Veloce vm.2021
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja jmi »

VMTD kirjoitti:
23 Heinä 2024, 22:23
jmi kirjoitti:
22 Heinä 2024, 21:12
Onko joku vaihtanut takaiskareita? Kuinka iskarin saa alapäästä irti, lähteekö se alapultti navasta irti, ainakin siinä näyttäisi olevan kuusiokolokanta? EPERin kuvan mukaan olisi kuitenkin yhtenäinen.
Ei taida lähteä ilman bumerangin irroitusta, lunttasin hieman rakennetta kun vaihdoin renkaita 166:een. Bumerangin kun irrottaa niin napa tulee tarpeeksi ulospäin, jotta iskarin saa irti. Kannattaa katsoa missä asennossa jousi on iskariin nähden, jotenkin se itsellä meni väärään asentoon ekalla kerralla ja jouduin tekemään uudestaan.
Näytti tosiaan helpolta aluksi, mutta iskari ei mahdu tulemaan alaosastaan irti, ottaa kiinni sinne lokariin, sentin lisätila varmaan jo riittäisi. Ja tosiaan kuusiokolokanta petti siitä alapultista eli en saanut sitä auki. Purin niitä muita niveliä ja tiputin taka-akseliakin hieman, mutta en saanut vielä irti iskaria. Eli seuraavaksi vielä bumerang irti ja katsotaan sitten onnistuuko.

Aika hiljaista on tällä palstalla jo 166:n osalta... :(

Avatar
kustomalfa
Viestit: 48
Liittynyt: 18 Kesä 2014, 08:59
Car(s): Alfa 166 3.0 V6
6-v Super 1999
Lincoln Mark IV 1975
Lincoln Kustom 1951
Lincoln Navigator 2008
Paikkakunta: Tampere

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja kustomalfa »

Siitä on jo jokunen vuosi kun vaihdoin omaani ja irrotin tuon bumerangin ja muistaakseni laskin sitä taka apurunkoa muutaman sentin.
Vähän kinkeämistä oli, mutta kyllä se sieltä lähti...

Iskarien yläpäät on sitten todella vaikea tai kallis löytää jos ovat entiset.

jmi
Viestit: 1640
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio Veloce vm.2021
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja jmi »

kustomalfa kirjoitti:
24 Heinä 2024, 13:26
Siitä on jo jokunen vuosi kun vaihdoin omaani ja irrotin tuon bumerangin ja muistaakseni laskin sitä taka apurunkoa muutaman sentin.
Vähän kinkeämistä oli, mutta kyllä se sieltä lähti...

Iskarien yläpäät on sitten todella vaikea tai kallis löytää jos ovat entiset.
Joo, bumerangin irroituksella sain naputeltua iskarin pois eli otin varmaan turhaan niitä muita tukivarsia irti. Yläpäitä ei käsittääkseni saa mistään ja tässäkin ne ovat hieman ruosteessa. Täytyy vaan suojata ja toivoa että toimivat vuosia. Ja tottakai se napapusla on ihan väljä, ei ihme että perä on heilahdellut. Selvästikään katsastusmies ei tuota väljyyttä löydä.

Avatar
VMTD
Viestit: 3387
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD 20v. -05, 147 1.9 JTD ja Saab 9000 CS 2.0t -97.
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Itsekkin pääsen vaihtamaan iskarit, hylky liian isosta erosta takaiskareissa ja vasen on nyt 32% kun viimevuonna 36%. TRW:t on varastossa, joten eikun värkkäämään.

Avatar
Cotzy
Viestit: 1184
Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 man. Distinctive -01, Brera 3.2 JTS V6 man. Q4 -06, Junior Elettrica Veloce 207 kW Q2 -25 & Carado A464 -11
Paikkakunta: Turku

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja Cotzy »

jmi kirjoitti:
24 Heinä 2024, 12:18

Aika hiljaista on tällä palstalla jo 166:n osalta... :(
Näistä tyylikkäistä sedän sedaneista on vain tullut jo kesäkäyttiskeapereitä, jos uusioyhdyssanat sallitaan :-D .
Ihan ympäri vuoden näkyy todella harvoin enää, kesäisin onneksi itselle uusiakin yksilöitä tulee vastaan Turun liikenteessä.

Hienoa nähdä, että omasi saa kunnollista hoivaa pysyäkseen tiellä vielä pitkään.

Itsellä tulee viisi vuotta ja 25000 km täyteen 166:n kanssa ja laajemmasta korin ja alustan läpikäynnistä ruostesuojauksineen.
Tarttee käydä syksyllä läpi tarkemmin taka-akselisto ja ruosteherkemmät paikat.
On 166 vaan notkea peli pidemmälle maantietaipaleelle.

Cotzy

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8725
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Pitäis oma 166, tai kaksikin, saada jossain kohti työn alle, mutta kun ei ole viikon eikä kahden askare aloitushetkestä valmiiksi kummassakaan, niin se aloitus on jäänyt…
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

jmi
Viestit: 1640
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio Veloce vm.2021
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja jmi »

Toivottavasti porukka aktivoituu, kyllä näin hieno auto on pidettävä liikenteessä. Harrastamista häiritsee vaan paljon osien saatavuus. Itsellä auto on käytössä ympäri vuoden, mutta loska-ajelut pyrin pitämään minimissä.

Napapuslat on vaihdettu kolme vuotta sitten Auto-Filarossa, mutta ihmeen löysän oloinen pusla on kun muut varret on irroitettu, ehkä se sitten kuuluu olla sellainen. Pientä huojuntaa takaa on tuntunut esim asfaltin paikkauksissa. Eka takaiskari jäi painamalla pohjaan eli ihan loppu. Vanha jousi oli yhden kierroksen lyhyempi, onkohan katkennut, perä kyllä roikkui sentin alempana tältä puolelta. Ruostesuojasin ylätuen ja pyöränkaarta ja odottelen kuivumista ja sitten kasaan ja toisen puolen kimppuun.

Takapuskurin kannakkeet osittain ruostuneet kadoksiin ja mistään ei tietenkään saa uusia.☹️

jmi
Viestit: 1640
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio Veloce vm.2021
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja jmi »

Muutama tunti meni kunnes takaiskari/jousi ja olka-akseli oli taas paikallaan. Yritin aluksi niin että laitoin olka-akselin alatukivarteen kiinni, mutta eihän sitä saanut taivutettua iskariin kiinni. Oikea tapa olikin laittaa olka-akseli ensin iskarin alaosaan kiinni ja tämän jälkeen tunkilla nostaa olka-akseli alatukivarteen kiinni ja pitkä pultti kiinni. Tämän jälkeen ylätukivarsi/bumerang kiinni olka-akseliin ja lopulta vielä poikittainen varsi kiinni.
Ja koiranluu kannattaa kiinnittää olka-akseliin ensiksi, nyt aloin laittaa sitä vasta lopuksi ja tilaa on melko vähän.

Lopulta melko helppo projekti, mutta tosiaan ohjeet olisivat auttaneet tällaista tavallista harrastelijaa. Pelkällä bumerangin irroituksella en ainakaan saanut iskaria takaisin vaan koko olka-akseli oli irroitettava. Nyt vielä toinen puoli ja jossain vaiheessa etupää. :-D

JVTL
Viestit: 633
Liittynyt: 14 Marras 2008, 22:17
Car(s): Alfa romeo 159 2.0 jtdm -10. Alfa romeo 164 2.0 -93, + Audi 100 2.2 turbo Quattro, Audi A8 3.7 d3 -03, vw trasporter 1.9 -06.
Paikkakunta: Joutseno

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja JVTL »

Onkos tälläseen isokintyö vaihtaa lämppärinkenno?

JVTL
Viestit: 633
Liittynyt: 14 Marras 2008, 22:17
Car(s): Alfa romeo 159 2.0 jtdm -10. Alfa romeo 164 2.0 -93, + Audi 100 2.2 turbo Quattro, Audi A8 3.7 d3 -03, vw trasporter 1.9 -06.
Paikkakunta: Joutseno

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja JVTL »

9v seisonta on tehnyt kuskin ikkunan toiminta kyvyttömäksi muut sähkö härpäkkeet tuntus toimivan apparin puolen lähti pelamaan sulakkeen vaihdolla, vai onkohan hiirisyönyt johdon?

Onko näissä kattoluukussa joku rajotin mihin pitäisi pysähtyä, pitää ulkoa katsoa milloin luukku asettuu kohilleen sulkeutuessa ja jokin vivusto ilmeisesti rikki, kun luukkusta hankautuu maalit pois, jos ei sulkeutuessa painata alaspäin.

jmi
Viestit: 1640
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio Veloce vm.2021
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja jmi »

JVTL kirjoitti:
11 Syys 2024, 12:26
Onkos tälläseen isokintyö vaihtaa lämppärinkenno?
Eikö se konehuoneen puolelta vaihdeta. Itsellä ei kokemusta, mutta eiköhän siihen muutama tunti mene.
Muistaakseni projektiosastolla oli juttua vaihdosta.

jmi
Viestit: 1640
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio Veloce vm.2021
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja jmi »

JVTL kirjoitti:
11 Syys 2024, 12:37
9v seisonta on tehnyt kuskin ikkunan toiminta kyvyttömäksi muut sähkö härpäkkeet tuntus toimivan apparin puolen lähti pelamaan sulakkeen vaihdolla, vai onkohan hiirisyönyt johdon?

Onko näissä kattoluukussa joku rajotin mihin pitäisi pysähtyä, pitää ulkoa katsoa milloin luukku asettuu kohilleen sulkeutuessa ja jokin vivusto ilmeisesti rikki, kun luukkusta hankautuu maalit pois, jos ei sulkeutuessa painata alaspäin.
Oma kokemus Alfan sähköikkunan toimimattomuudesta on aina johtunut vaijerin jumittumisesta, kunnon voitelulla ovat lähteneet toimimaan.

Avatar
VMTD
Viestit: 3387
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD 20v. -05, 147 1.9 JTD ja Saab 9000 CS 2.0t -97.
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Jos tyhjennytät ilmastointilaitteen niin voi purkaa paremmin pois edestä, toki sen saa viriteltyä roikkumaan kokonaisenakin.

JVTL
Viestit: 633
Liittynyt: 14 Marras 2008, 22:17
Car(s): Alfa romeo 159 2.0 jtdm -10. Alfa romeo 164 2.0 -93, + Audi 100 2.2 turbo Quattro, Audi A8 3.7 d3 -03, vw trasporter 1.9 -06.
Paikkakunta: Joutseno

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja JVTL »

Eilen vasta ilmastointilaite täytettiin😅
Pitää seurailla, mutta saattaa olla vika lämppärissä.

Avatar
Tonza
Viestit: 107
Liittynyt: 28 Marras 2016, 20:40
Car(s): 159 3.2 JTS Q4 Berlina, 164 3.0 V6 1989, 33 Permanent4 1991, 166 2.0 TS 2001
Paikkakunta: Tre

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja Tonza »

Moro,

Olen ottamassa 166:sta takaisin päivittäiseen käyttöön useiden vuosien seisonnan jälkeen. En juuri tällä hetkellä pääse tutkimaan asioita itse autosta, sillä se lähti suoraan maalaamolle ja hommat kutkuttaa jo kovasti. Mieleeni on herännyt muutama kysymys, mihin kaipaisin siis näkemystä. Kyseessä 2.0 TwinSpark 2001 vuosimallia.

-Takapää tässäkin 166:sessa "roikkuu". Aikaan on vaihdettu tätä parantaakseen iskareita, jousia, "mersun narinapuslat" powerflexiin jne. Siltikin perä on selvästi nokkaa alempana kaikesta huolimatta. Mitä tuolle nyt pitää siis tehdä, että sen saa takaisin ryhtiin, kun mikään ei tunnu auttavan. :lol:

-Negatiivista Camber kulmaa takapäässä on myös tolkuttomasti. Oliko niin, että camberista vastavalle tukivarrelle olisi apurungon pään kiinnityksessä ainakin vähän säätövaraa? Ainakin camberin saisi tuolla ehkä kuntoon, jos näin tosiaan on?

-Autosta puuttuu vakkari. Jos haluaisin asentaa tuohon alkuperäisen vakkarin viiksen, niin täytyykö tehdä mitään muuta, kuin asentaa tuo viiksi ja kaikki pitäisi toimia? Vai voiko olla, ettei valmiutta välttämättä jostain syystä olisi alkupään vuosimalleissa/karvalakki versiossa? Tarviiko mitään ohjelmoida?

-Autossa on nyt vakio kangassisusta manuaalisin säädöin (toki lukuunottamatta selkänojan sähkösäätöä). Löytyykö näistä kaikista malleista valmius sähkösäätöisille nahkapenkeille suoriltaan? Näyttäisi, että saisin sellaiset ehkä käsiini. Vai voiko sittemmin käydä ohraset, ettei sähköjä etupenkeille olekaan valmiiksi johtosarjassa?

Paljon kysyttävää, mutta kiitos jo etukäteen kaikesta tiedosta! 8)
Viimeksi muokannut Tonza, 01 Loka 2024, 11:05. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Tärkeintä on, että ei tee elämässä lainkaan virheitä."

Avatar
kustomalfa
Viestit: 48
Liittynyt: 18 Kesä 2014, 08:59
Car(s): Alfa 166 3.0 V6
6-v Super 1999
Lincoln Mark IV 1975
Lincoln Kustom 1951
Lincoln Navigator 2008
Paikkakunta: Tampere

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja kustomalfa »

Siellä takana niissä "bumerangi" tukivarsissa on muutama milli säätövaraa, mutta vaatii käytännössä takapalkin irroituksen jotta pääsee säätämään.
Jos pultit on herkistelty niin varmaankin pelkkä palkin lasku alemmas riittää.

Omaani joka on kylläkin 3.0 Busso tuli uudet etujouset kun vanha etujousi meni poikki. Uudet V6 etujouset nosti mulla ainakin keulan ns. maastoautoluokkaan vaikka ajelin sillä hetken ja odottelin että asettuvat. Piti hieman säätää että sain keulan takaisin alas. Voi siis olla että keulakin on liian korkealla jos takapää on muuten ok.

Laitoin omaani vuosia sitten kangaspenkkien (sähköllä selkänoja) tilalle täyssähköiset nahkapenkit. Sähkö ei ollut ongelma, mutta jouduin muuttamaan kiinnitystä hieman tekemällä toisenlaiset "holkit" millä sain sähköpenkit kiinni kiskoihin. Mulla noissa täyssähköpenkeissä ei ollut kiskoja mukana.
Otin sähköt suoraan siitä vanhan selkänojan säädön syötöstä eikä se ollut ongelma mitenkään.

Avatar
Tonza
Viestit: 107
Liittynyt: 28 Marras 2016, 20:40
Car(s): 159 3.2 JTS Q4 Berlina, 164 3.0 V6 1989, 33 Permanent4 1991, 166 2.0 TS 2001
Paikkakunta: Tre

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja Tonza »

Okei!

Tuon etupään jousituksenkin kanssa säädettiin useampia jousia edestakas jo vuosia sitten, mutta se asettui lopulta mielestäni ihan oikeaan korkeuteen. Vertasin silloin kuviin vuodelta 2001, kun auto tuli tehtaalta ulos ja näyttää selvästi sitlä, että perä alhaalla. Eli perän "laahaus" olisi tässä ongelmana, mutta en millään keksi mikä sen tekee. Onko sitten vaan tarvikeiskarit ja jouset niin kuraa?

Ei varmaan auta, kun tilata coilover-satsi ja saa säädettyä korkeuden just miten tykkää, onneksi niistäkin on mukavia ajettavia versioita. Mutta täytynee jo tuon camberinkin takia tuo muutama milli sieltä bumerangin takaa sitten katsoa, jos ainakin se korjaantuisi. :-D

Hienoa kuulla, että penkkien kanssa ei ollut ongelmaa. Eiköhän mullakin mene sitten hyvin paikalleen. 8) Näissä kuvien mukaan oli kyllä kiskot mukana. Löysin muistilla olevat sähkösäätöiset mustat nahat ja pistin heti tilaukseen, kun oli niitä aikanaankin jo tullut etsittyä, kun auto oli viimeksi ajossa joskus 2018.
"Tärkeintä on, että ei tee elämässä lainkaan virheitä."

jmi
Viestit: 1640
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio Veloce vm.2021
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja jmi »

Ainakin minun autossa takapään iskarien ja jousien vaihto nosti takapäätä n.3cm eli eiköhän autossasi ole sama ongelma. Auton seisottaminen vuosia varmaan nopeuttaa alustan ikääntymistä.

Avatar
Keltsi
Viestit: 1891
Liittynyt: 14 Kesä 2004, 21:33
Car(s): 155 Q4, 156 2.4 JTD 10V, 156 GTA, 164 TB, 1666 3.0, B5 Qt, Megane RS (225)
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja Keltsi »

Itse olen kallistunut siihen, että asento mihin bumerangit on kiristetty, vaikuttaa perän korkeuteen. Omassa oli perä ihan ryhdissä ennen takatukivarsien vaihtoa (jouset ja iskarit ovat samat vanhat) ja nykyisin perä roikkuu.
"No smoke => no power => no hope"

FinPat
Viestit: 8512
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Vaikka näillä onkin ohjaus väärällä puolella niin ehkä jousituksen korkeuden pitäisi olla suunnilleen sama?

https://www.alfaowner.com/threads/166-r ... ey.189471/

Avatar
VMTD
Viestit: 3387
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD 20v. -05, 147 1.9 JTD ja Saab 9000 CS 2.0t -97.
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Ei ne jousien uusiminen aina tuo apua. Vihreeseen vaihdoin aikoinaan jouset ja iskarit taakse, uusilla jousilla perä roikkui, joten vaihdoin vanhat jouset takaisin ja perä nousi alkuperäiseen ryhtiin. Oikean bumerangin vaihtoon irroitin pa-säiliön ja siirsin kiinniikkeen uloimpaan asentoon, tankin irroitus on helppo tehdä.

jmi
Viestit: 1640
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio Veloce vm.2021
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja jmi »

VMTD kirjoitti:
02 Loka 2024, 22:44
Ei ne jousien uusiminen aina tuo apua. Vihreeseen vaihdoin aikoinaan jouset ja iskarit taakse, uusilla jousilla perä roikkui, joten vaihdoin vanhat jouset takaisin ja perä nousi alkuperäiseen ryhtiin. Oikean bumerangin vaihtoon irroitin pa-säiliön ja siirsin kiinniikkeen uloimpaan asentoon, tankin irroitus on helppo tehdä.
Ei kai uusilla jousilla perä voi laskea ellet lyhyempiä laita😁 ja eikö bumerangin siirto muuta vain camberia.

Avatar
VMTD
Viestit: 3387
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD 20v. -05, 147 1.9 JTD ja Saab 9000 CS 2.0t -97.
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja VMTD »

jmi kirjoitti:
03 Loka 2024, 17:20
VMTD kirjoitti:
02 Loka 2024, 22:44
Ei ne jousien uusiminen aina tuo apua. Vihreeseen vaihdoin aikoinaan jouset ja iskarit taakse, uusilla jousilla perä roikkui, joten vaihdoin vanhat jouset takaisin ja perä nousi alkuperäiseen ryhtiin. Oikean bumerangin vaihtoon irroitin pa-säiliön ja siirsin kiinniikkeen uloimpaan asentoon, tankin irroitus on helppo tehdä.
Ei kai uusilla jousilla perä voi laskea ellet lyhyempiä laita😁 ja eikö bumerangin siirto muuta vain camberia.
Bumerangin kiinnikkeen siirto vaikuttaa vain camberiin, mut se mihin kohtaan bumerangi kiristetään kiinnikkeeseen voi vaikuttaa korkeuteen.
Ei luulis, mut näin teki, vaikka jousien lanka oli samanpaksuinen ja pituus sama.

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5480
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: Ampera, X5, 500c, Giulia
harrasteet: Spider 2000, 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6
Paikkakunta: Keuruu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

Voihan sillä olla vaikutusta korkeuteen missä kohtaa bumerangin kiristää kiinnikkeeseensä sisäpäästään mutta jos näin on käynyt että perä on tuon johdosta korkeammalla kuin aiemmin ei sisäpään kumipuslalle uskalla kovin pitkää ikää povata, jännitys on melkoinen jos se osaltaan perän painoa kannattelee :roll:

JVTL
Viestit: 633
Liittynyt: 14 Marras 2008, 22:17
Car(s): Alfa romeo 159 2.0 jtdm -10. Alfa romeo 164 2.0 -93, + Audi 100 2.2 turbo Quattro, Audi A8 3.7 d3 -03, vw trasporter 1.9 -06.
Paikkakunta: Joutseno

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja JVTL »

2.0 ts -02 jäähdytys letkuja sen enempään tutkimatta saisko miten kivuttomastti tt-thermon asennettua?

Avatar
Tonza
Viestit: 107
Liittynyt: 28 Marras 2016, 20:40
Car(s): 159 3.2 JTS Q4 Berlina, 164 3.0 V6 1989, 33 Permanent4 1991, 166 2.0 TS 2001
Paikkakunta: Tre

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja Tonza »

Tarvitseekos tai pystyykö kuuskutosessa edes kalibroimaan ilmastoinnin läppiä jotenkin? Monissa uudemmissa on jokin nappiyhdistelmä, millä aloittaa kalibroimaan, mutta onko tässä sellaista tai onko MESillä tehtävissä?
"Tärkeintä on, että ei tee elämässä lainkaan virheitä."

jmi
Viestit: 1640
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio Veloce vm.2021
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja jmi »

Eilen kotiin tullessa havaitsin höyryä konepellin alta ja huomasin että jäähdytinnestettä oli lentänyt imuputken kylkeen ja paisuntasäiliö oli alta myös märkä. En tutkinut vielä tarkemmin, mutta voiko olla että paisuntasäiliön sauma on revennyt tai vastaavaa? Onko kokemuksia?

Paisuntasäiliössä oli kuitenkin nestettä ja ihan normaalia punaista.

Avatar
Keltsi
Viestit: 1891
Liittynyt: 14 Kesä 2004, 21:33
Car(s): 155 Q4, 156 2.4 JTD 10V, 156 GTA, 164 TB, 1666 3.0, B5 Qt, Megane RS (225)
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja Keltsi »

Kannattaa katsoa, että se pikkuletkun liitos paisariin on ehjä. Noilla tuppaa olemaan taipumus ajan myötä murtua...
"No smoke => no power => no hope"

jmi
Viestit: 1640
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio Veloce vm.2021
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja jmi »

Jep,pikkuletkun letkuliitos poikki. Täytyy tilata uusi paisari, vanha onkin aika tummentunut.

Vastaa Viestiin