Kaikki minimoottorimallit Stelviosta ovat surullisia ajettavia kun on myynyt sielunsa BiTurbo V6:lle. QF Stelvio on huima kokemus, mutta sitä ei tunnu porukka tajuavan. Ei sitä voi verrata tavan autoon.lerppu kirjoitti: ↑31 Touko 2024, 16:13Pärjää - kyllä! Mutta tuleeko mielenvikainen virne kasvoille huomaamatta? Ei tule. Onneksi on muutamaa 500+ hevosvoimaista polttomoottori-autoa päässyt ajamaan, olotilaa kuvannee parhaiten kohtaus klassikkoelokuvasta Mitäs me vakoojat:
Pulled some Gees.jpg
Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Valvoja: Moderators
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Autokaupan ammattilainen
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
”Kaikki minimoottorimallit Stelviosta ovat surullisia ajettavia kun on myynyt sielunsa BiTurbo V6:lle. QF Stelvio on huima kokemus, mutta sitä ei tunnu porukka tajuavan. Ei sitä voi verrata tavan autoon.”
Toisaalta voisi ajatella niinkin, että vakiotehoinen Stelvio Qf on surullinen ajettava, jos tarjolla olisi vaikka ”maltillisesti lastutettu” 540 heppainen…
Toisaalta voisi ajatella niinkin, että vakiotehoinen Stelvio Qf on surullinen ajettava, jos tarjolla olisi vaikka ”maltillisesti lastutettu” 540 heppainen…
- Jiitee
- Viestit: 4631
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, IS250 ´07 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe. Jonossa 116-Giulietta 2.0 TC ( 2. sarja )
ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Giulia ja Stelvio QF- mallit ovat tulevaisuuden klassikkoja ja sijoituskohteista, toki hankintaan, ylläpitoon jaHANU kirjoitti: ↑31 Touko 2024, 17:02Kaikki minimoottorimallit Stelviosta ovat surullisia ajettavia kun on myynyt sielunsa BiTurbo V6:lle. QF Stelvio on huima kokemus, mutta sitä ei tunnu porukka tajuavan. Ei sitä voi verrata tavan autoon.
” säilöntään” saa pistää reilusti enemmän tuohta tiskiin vs 4-sylinteriset mallit. Sopii ajonautinnoista tajuaville rahahenkilöille.

Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Uskon pohjavireen, vaikka kauppamiehen mausteet ovatkin osuvia! Joitain saman mallin eritehoisia ja erialustaisia malleja koetelleena ero voi olla joskus melkoinen. Mutta tuo oma 300+ lastutettu on jo sekä potkultaan että ajettavuudeltaan kevyenä laitteena aika herkullinen. Siihen kun lisäisi äänet ja oikean potkun - miksei kunnon jarrutkin ja jämäkät alustapalikat - uskon että ollaan hyvän äärellä! Olisin jo kaupassa, jos olisi moiseen varaa.HANU kirjoitti: ↑31 Touko 2024, 17:02Kaikki minimoottorimallit Stelviosta ovat surullisia ajettavia kun on myynyt sielunsa BiTurbo V6:lle. QF Stelvio on huima kokemus, mutta sitä ei tunnu porukka tajuavan. Ei sitä voi verrata tavan autoon.
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
QF:ää ja tavan autoa ei voi verrattakkaan, vaikka tavan Stelvion kuinka optimoi, uskoo ja toivoo. Osamaksusopimuksen kun sähköisesti allekirjoittaa ja sen jälkeen ajaa innosta vapisten QF:n kanssa auringon laskuun, niin sitten tietää mistä puhutaa ja kirjoitetaan. Siinä kohtaa on onnellinen, että korvat rajoittaa hymyä pään halkeamiselta. Sen verran QF tuo iloa ilmeeseen.lerppu kirjoitti: ↑31 Touko 2024, 19:02Uskon pohjavireen, vaikka kauppamiehen mausteet ovatkin osuvia! Joitain saman mallin eritehoisia ja erialustaisia malleja koetelleena ero voi olla joskus melkoinen. Mutta tuo oma 300+ lastutettu on jo sekä potkultaan että ajettavuudeltaan kevyenä laitteena aika herkullinen. Siihen kun lisäisi äänet ja oikean potkun - miksei kunnon jarrutkin ja jämäkät alustapalikat - uskon että ollaan hyvän äärellä! Olisin jo kaupassa, jos olisi moiseen varaa.
Autokaupan ammattilainen
- Jiitee
- Viestit: 4631
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, IS250 ´07 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe. Jonossa 116-Giulietta 2.0 TC ( 2. sarja )
ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
^ on sillä kaupparatsun manuaali hallussa
Siirtykää nyt ihmeessä jo YV- asteelle hieromaan….

Siirtykää nyt ihmeessä jo YV- asteelle hieromaan….

Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too
- Smiik
- Viestit: 235
- Liittynyt: 14 Marras 2016, 21:03
- Car(s): GT 3.2
Giulietta Multiair 170
Stelvio 2.0 280hv
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Aiemmin ketjussa oli vetokoukusta ja sen käytöstä puhetta. Omassa Stelviossa on kiinteä vetokoukku (hyi), jolle on kyllä ollut tarvetta. Mieluummin kiskon kärryjä ja trailereita omalla autolla kuin esim. vaimon S-MAXilla tai jollain muulla lainavehkeellä. Eilen pääsi vetokykyä ihan kunnolla hyödyntämään, kun GT piti viedä trailerilla vähän etäämmälle korjaamolle. Tästäkin Stelvio suoriutui moitteita, toki polttoaineenkulutuksesta huomasi ettei ihan ilmaiseksi tuollainen +2000 kg kuorma tule perässä.
Tuo "kiinteä" koukkuhan on muuten yhdellä pultilla kiinnitetty ja siten näyttäisi olevan oikeasti ihan irrotettavissakin. On käynyt mielessä, että voisikohan sen ruuvailla pois perää rumentumasta ja ruostumasta ja pultata kiinni vain tarvittaessa? Onko jollain vastaavasta toiminnasta kokemusta?
Tuo "kiinteä" koukkuhan on muuten yhdellä pultilla kiinnitetty ja siten näyttäisi olevan oikeasti ihan irrotettavissakin. On käynyt mielessä, että voisikohan sen ruuvailla pois perää rumentumasta ja ruostumasta ja pultata kiinni vain tarvittaessa? Onko jollain vastaavasta toiminnasta kokemusta?
- Liitteet
-
- Stelvio GT hinaus.jpg (192.15 KiB) Katsottu 6034 kertaa
- Cotzy
- Viestit: 1147
- Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
- Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 man. Distinctive -01, Brera 3.2 JTS V6 man. Q4 -06, Junior Elettrica Veloce 207 kW Q2 -25 & Carado A464 -11
- Paikkakunta: Turku
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
^ Oijoi, upea Stelvion use case
. Hyvin kulkee GT perässä. Tuollaista pikkutraileria tekisi vähän mieli itselläkin Stelvion monikäyttöisyyden hyödyntämiseksi paremmin.
Cotzy

Cotzy
- Maunu
- Viestit: 3624
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): Junior Speziale Electrica 2025, Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006
- Paikkakunta: Pori
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Omaan autoon asensin west falian kiinteän koukun. Mielestäni on täysin sama runko kuin irrotettavassakin. Kahdella pultilla on koukku kiinni ja saa periaatteessa irti suht helposti. Nyt en muista oliko sähköt kiinni noissa pulteissa
Oma koukku on jo todistanut toimivuutensa kiinteässä muodossa, kun peruutin päin valopylvästä. Tarkka osuma koukkuun ei jättänyt jälkiä autoon
Oma koukku on jo todistanut toimivuutensa kiinteässä muodossa, kun peruutin päin valopylvästä. Tarkka osuma koukkuun ei jättänyt jälkiä autoon

Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
- Maunu
- Viestit: 3624
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): Junior Speziale Electrica 2025, Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006
- Paikkakunta: Pori
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Tänään tuli hankittua uusi kärry Stelvion perään. Kulutus Lohjalle mennessä maltilliset 6.2l/100km.
Kärry perään ja takaisin päin. Ajotietokoneen kulutusmittari oli tapissa lähes kokoajan. Tasaisella meni jopa toiseksi viimeiseen pykälään eli 12,5l/100km.
No vaunussa oli 2,2m korkea kapelli paikoillaan, joten tuulivastusta oli ihan riittävästi. Tämä tuli kärryn mukana, joten kotiin se piti tuoda.
Kärry on muutenkin omamassaltaan vähän korkea 640kg, mutta tuskin tuo vaikuttaa kulutukseen mahdottomasti. Tunneleissa ajettaessa kulutus tippui huomattavasti.
Kärry perään ja takaisin päin. Ajotietokoneen kulutusmittari oli tapissa lähes kokoajan. Tasaisella meni jopa toiseksi viimeiseen pykälään eli 12,5l/100km.
No vaunussa oli 2,2m korkea kapelli paikoillaan, joten tuulivastusta oli ihan riittävästi. Tämä tuli kärryn mukana, joten kotiin se piti tuoda.
Kärry on muutenkin omamassaltaan vähän korkea 640kg, mutta tuskin tuo vaikuttaa kulutukseen mahdottomasti. Tunneleissa ajettaessa kulutus tippui huomattavasti.
- Liitteet
-
- Kärry
- uusikärry.jpg (86.52 KiB) Katsottu 5875 kertaa
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Peräkärry schmeräkärry - tänäänkin roijasin möksälle vuodesohvan patjoineen, tyynyineen, peittoineen Stelviolla. Toki aivan tuhannen ****un päreinä ja luovalla asettelulla, mutta sinne livahti kabiiniin 200x160 avattuna vieraita nukuttava (ja suljettuna istuttava) mööbeli. Ja kun tässä koukuttoman Stelvion monikäyttöisyyttä hehkutetaan, niin todettakoon että koko mökki on kalustettu Stelviolla kuskaten! Välillä aika vauhdikkaastikin! Tämä hämmentävä tosiasia on jopa vaikea uskoa kun siellä ympärilleen kuikuilee - mutta totta se on! (Toki pitänyt osata valita kalusteita niiden pakkauskokoja tutkien tai suoraan autoon osissa aseteltuna, mutta kuitenkin - todella hämmentävä suoritus Alfa Romeolta - kotimaisen mökkeilijän järkiauto robustiin käyttöön!)
-
- Viestit: 973
- Liittynyt: 22 Syys 2011, 17:29
- Car(s): Model 3sr -21 & F-Pace -16 & Miata -90 ex: Niro -18, Proceed Gt -19, Sportage -16, F20 -12, E91 -09, Giulietta MA -11 SP I, Focus Wagon -13 147 "Ruttutukku" -07, E87 -07, GT selespeed -05, Delta 1.4Tjet -09, C2 -05, Xsara -98, ZX -97, BX -89, CX -87
- Paikkakunta: Espoo
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
^ Onko samassa autossa ollut myös perhe mukana?
Jos on, niin sitten on hatunnostoinen suoritus
.


Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Borsalinoa ei tarvitse tällä kertaa nostella. Perheen kulkemisen logistiikkaa auttaa kahden auton taktiikka… Joku voisi väittää että tämä vapauttaa Stelvion työjuhdan rooliin. Niille sanon vain että olette täysin oikeassa! Mutta siltikin kaksi autoa voittaa auton ja peräkärryn. Autot voivat mennä eri paikkoihin eri aikaan. Peräkärry harvemmin.
- TeroPee
- Viestit: 1633
- Liittynyt: 18 Heinä 2006, 14:49
- Car(s): AR 37,5 1.5 puoliturbo, ex-GTV (916) ja 156 1.8TS, ja liuta ei-foorumille sopivia häristimiä.
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Piti ajaa huomenna Stelviolle, mutta puolet siitä on kiinni. Ja just se suunta mistä ois ollut sinne meno.
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Äh. Aina ei pääse Stelviota ajamaan.

Itsekään en ole tuolla käynyt, Tonalen solan lähellä kerran työmatkalla. Mutta Stelvio jäänee omalta osalta vain automallina koetuksi. Matkatoimistoni ei järjestä tuonne matkoja…
-
- Viestit: 973
- Liittynyt: 22 Syys 2011, 17:29
- Car(s): Model 3sr -21 & F-Pace -16 & Miata -90 ex: Niro -18, Proceed Gt -19, Sportage -16, F20 -12, E91 -09, Giulietta MA -11 SP I, Focus Wagon -13 147 "Ruttutukku" -07, E87 -07, GT selespeed -05, Delta 1.4Tjet -09, C2 -05, Xsara -98, ZX -97, BX -89, CX -87
- Paikkakunta: Espoo
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Tuli tänään melkein ostettua Stelvio ja kaikki olikin jo sovittu ja vain auton livenä näkeminen ja koeajo oli jäljellä. Auto näyttikin livenä ihan oklta mitä nyt lasi oli halki, huolto pitkällä ja hihna vaihtamatta. Nämä toki myyjä olisi laittanut kuntoon, mutta eniten tuossa jäi vaivaamaan pieni tutina yli satasen vauhdissa, töksähtelevä laatikko pikkuvaihteilla ja laiskan oloinen meno 210 heppaan nähden. Vai miten tuollaisen diesel Stelvion pitäisi kulkea? Kuuluisiko vielä lähteä iloisesti kiihtymään 90+ vauhdeista vai odotinko liikoja? Nyt tuntui tosin siltä kun ei meinannut pysyä edellä menevien kiihdytyksissä mukana kun laittoi kaasun pohjaan. Ei tosin tuntunut myöskään alle noiden nopeuksien mitenkään räjähtävältä ja alle 7 sekunnin autolta vaikka oli dynamic päällä. Muistelisin että 180 heppainen f-pacekin oli aikanaan pirtsakampi. Ainakin sama vaihdelaatikko siinä toimi hienommin. Vai onko tässä itse tottunut nykyisillä liian pirtsakkaan menoon?
- Maunu
- Viestit: 3624
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): Junior Speziale Electrica 2025, Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006
- Paikkakunta: Pori
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Pitäisi kiihtyä suht reippaasti vaikka olisi mikä tahansa asento DNA kytkimessä.
Tietty manuaali tilassa voi revitellä enemmän.
Softat kun saa ajan tasalle niin vaihteisto ja voimansiirto toimii paremmin.
Omaan Stelvioon vaihdoin tänään öljyt. 10kk ja noin 18tkm. Auto alkoi pari päivää sitten taas herjaamaan öljynpaineesta hetkellisesti, joten vaihtoaika taisi tulla täyteen. Toivotaan että ilmoitukset pysyvät taas pois vuoden päivät eikä tarvitse alkaa pumppua ja öljypohjaa vaihtamaan.
Kylmäsi vähän katsoa youtube videoita diesel giulian ja stelvion oil pressure low ilmoituksista.
Pumppu on vielä kohtuu edullinen hankkia, mutta jakopään joutuu purkamaan. Viisaana olisi pitänyt vaihtaa pumppu keväällä, kun jakopää tuli vaihdettua.
Tietty manuaali tilassa voi revitellä enemmän.
Softat kun saa ajan tasalle niin vaihteisto ja voimansiirto toimii paremmin.
Omaan Stelvioon vaihdoin tänään öljyt. 10kk ja noin 18tkm. Auto alkoi pari päivää sitten taas herjaamaan öljynpaineesta hetkellisesti, joten vaihtoaika taisi tulla täyteen. Toivotaan että ilmoitukset pysyvät taas pois vuoden päivät eikä tarvitse alkaa pumppua ja öljypohjaa vaihtamaan.
Kylmäsi vähän katsoa youtube videoita diesel giulian ja stelvion oil pressure low ilmoituksista.
Pumppu on vielä kohtuu edullinen hankkia, mutta jakopään joutuu purkamaan. Viisaana olisi pitänyt vaihtaa pumppu keväällä, kun jakopää tuli vaihdettua.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
-
- Viestit: 973
- Liittynyt: 22 Syys 2011, 17:29
- Car(s): Model 3sr -21 & F-Pace -16 & Miata -90 ex: Niro -18, Proceed Gt -19, Sportage -16, F20 -12, E91 -09, Giulietta MA -11 SP I, Focus Wagon -13 147 "Ruttutukku" -07, E87 -07, GT selespeed -05, Delta 1.4Tjet -09, C2 -05, Xsara -98, ZX -97, BX -89, CX -87
- Paikkakunta: Espoo
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
No normaali tilassa sai poljinta painaa aika reippaasti, että jotakin tapahtui. Tuntui normal tilassa vähän samalta kuin aikanaan f-pace eco tilassa
. Eli ehkä tuossa ei sitten ollut kaikki ihan kunnossa. Oli ruotsin tuonti ja kaikki huollot kyllä tehty alfa liikkeessä, joten luulisi että olisi uusimmat softat tai sitten siellä on softien osalta sama meininki kuin täällä. Siinä oli hedin bil tarratkin kyljissä vielä 


- Maunu
- Viestit: 3624
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): Junior Speziale Electrica 2025, Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006
- Paikkakunta: Pori
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Ei tuo välttämättä ole mikään todellinen vika. Voi olla, että Stelviosta on akku kyykännyt jossain vaiheessa. Sitten on vaan ladattu akkua, jotta on saatu kone käyntiin ja lähdetty heti ajamaan. Tästä syystä kaikki itse oppiminen voi olla sekaisin ja auto on jossain osittaisessa safe modessa.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
- hjpp
- Viestit: 2006
- Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
- Car(s): Spider V6, 164 ts, (Xf 30d)
- Paikkakunta: Espoo
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Kas, samat havainnot, kuin omalla Stelvion koeajollani kevättalvella. Eri auto oli kuitenkin kyseessä.
-
- Viestit: 973
- Liittynyt: 22 Syys 2011, 17:29
- Car(s): Model 3sr -21 & F-Pace -16 & Miata -90 ex: Niro -18, Proceed Gt -19, Sportage -16, F20 -12, E91 -09, Giulietta MA -11 SP I, Focus Wagon -13 147 "Ruttutukku" -07, E87 -07, GT selespeed -05, Delta 1.4Tjet -09, C2 -05, Xsara -98, ZX -97, BX -89, CX -87
- Paikkakunta: Espoo
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Eli se voikin olla, että koeajamani yksilö menikin kuten kuului ja odotukset vain oli liian korkealla. Tuossa tosin hämää itseäni, että jaggen versio pienemmällä teholla tuntui pirteämmältä ja halukkaammalta menemään. Teitkö kuitenkin kaupat ja jos teit, niin paraniko kulku ja voisi johtua Maunu mainitsemasta syystä?
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
^En paholaisenmehulla kulkevista tiedä, mutta bensaa latkivakin oli herkkä akun kunnolle - varsinkin kaasuvasteen ja vaihteiston toiminnan osalta! Oma on toki softattu ja 4-pyttyiseksi hämmentävän vikkelä huonollakin akulla… Mutta kaverin laimeampi diesel Giulia tuntuu suht pystyvältä, joten kulkupuolen vajavaisuus lienee merkki rikkinäisyydestä jossain!
-
- Viestit: 2043
- Liittynyt: 06 Loka 2003, 01:57
- Car(s): 159Tbi 1750 Ti sw, 156V6sw, 155Q4 +perheessä GT, 156 CrosswagonQ4, Giulia
- Paikkakunta: Hyvinkää
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Moi, oliko tämä se Sakalla oleva harmaa ruotsista tuotu? Eilen meinasin myyjälle laittaa viestiä siitä mutta oli kadonnut nettiautosta.Gusse kirjoitti: ↑19 Kesä 2024, 00:04No normaali tilassa sai poljinta painaa aika reippaasti, että jotakin tapahtui. Tuntui normal tilassa vähän samalta kuin aikanaan f-pace eco tilassa. Eli ehkä tuossa ei sitten ollut kaikki ihan kunnossa. Oli ruotsin tuonti ja kaikki huollot kyllä tehty alfa liikkeessä, joten luulisi että olisi uusimmat softat tai sitten siellä on softien osalta sama meininki kuin täällä. Siinä oli hedin bil tarratkin kyljissä vielä
![]()
-
- Viestit: 973
- Liittynyt: 22 Syys 2011, 17:29
- Car(s): Model 3sr -21 & F-Pace -16 & Miata -90 ex: Niro -18, Proceed Gt -19, Sportage -16, F20 -12, E91 -09, Giulietta MA -11 SP I, Focus Wagon -13 147 "Ruttutukku" -07, E87 -07, GT selespeed -05, Delta 1.4Tjet -09, C2 -05, Xsara -98, ZX -97, BX -89, CX -87
- Paikkakunta: Espoo
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Joo, juuri se. Katosi, kun kaupat oli periaatteessa etänä jo sovittu ja vain koeajo oli jäljellä. Kova oli heillä kyllä yritys myydä ja hyvitys nykyisestä oli roima ja olisin päässyt pienemmille kuluille, mutta ei tarpeeksi vakuuttanut. Tulee varmaan kohta taas nettiautoon tai oli siitä eilen toinenkin kysellyt. Tai voi myös olla, että vaihtavat tuulilasin ennen jatkomyyntejä.sataviisviis kirjoitti: ↑19 Kesä 2024, 10:59Moi, oliko tämä se Sakalla oleva harmaa ruotsista tuotu? Eilen meinasin myyjälle laittaa viestiä siitä mutta oli kadonnut nettiautosta.Gusse kirjoitti: ↑19 Kesä 2024, 00:04No normaali tilassa sai poljinta painaa aika reippaasti, että jotakin tapahtui. Tuntui normal tilassa vähän samalta kuin aikanaan f-pace eco tilassa. Eli ehkä tuossa ei sitten ollut kaikki ihan kunnossa. Oli ruotsin tuonti ja kaikki huollot kyllä tehty alfa liikkeessä, joten luulisi että olisi uusimmat softat tai sitten siellä on softien osalta sama meininki kuin täällä. Siinä oli hedin bil tarratkin kyljissä vielä
![]()
Päältä päin kuitenkin siisti tai yksi naarmuinen lommo tankinluukun yläpuolella. Ulkoväri oli melkeinpä hienompi vielä luonnossa ja vanteet juuri sopivat. Talvikitkat eivät ehkä enää parhaimmat ja hyvin outoa merkkiä.
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Kyllä 210hp diesel ainakin oman persukseni alla tuntui ihan siltä kuin pitääkin. Vajaa akku vaikuttaa kyllä yllättävän paljon jopa kaasupolkimen vasteeseen. Ja vähän kaikkeen muuhunkin.Gusse kirjoitti: ↑19 Kesä 2024, 08:52Eli se voikin olla, että koeajamani yksilö menikin kuten kuului ja odotukset vain oli liian korkealla. Tuossa tosin hämää itseäni, että jaggen versio pienemmällä teholla tuntui pirteämmältä ja halukkaammalta menemään. Teitkö kuitenkin kaupat ja jos teit, niin paraniko kulku ja voisi johtua Maunu mainitsemasta syystä?
-
- Viestit: 2043
- Liittynyt: 06 Loka 2003, 01:57
- Car(s): 159Tbi 1750 Ti sw, 156V6sw, 155Q4 +perheessä GT, 156 CrosswagonQ4, Giulia
- Paikkakunta: Hyvinkää
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Jos tulee uudelleen myyntiin niin täytyy varmaan käydä koeajamassa, kun ei ole kokemusta Stelviosta millään koneella. Saisi tuntumaa miltä mainitsemasi nuhaisuus tuntuu.
-
- Viestit: 973
- Liittynyt: 22 Syys 2011, 17:29
- Car(s): Model 3sr -21 & F-Pace -16 & Miata -90 ex: Niro -18, Proceed Gt -19, Sportage -16, F20 -12, E91 -09, Giulietta MA -11 SP I, Focus Wagon -13 147 "Ruttutukku" -07, E87 -07, GT selespeed -05, Delta 1.4Tjet -09, C2 -05, Xsara -98, ZX -97, BX -89, CX -87
- Paikkakunta: Espoo
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Siinä sen on takaisin https://www.nettiauto.com/alfa-romeo/stelvio/14351146sataviisviis kirjoitti: ↑19 Kesä 2024, 13:56Jos tulee uudelleen myyntiin niin täytyy varmaan käydä koeajamassa, kun ei ole kokemusta Stelviosta millään koneella. Saisi tuntumaa miltä mainitsemasi nuhaisuus tuntuu.
On fyysisesti Tuusulassa tai ainakin oli eilen. Kerro sitten miltä vaikutti.
- hjpp
- Viestit: 2006
- Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
- Car(s): Spider V6, 164 ts, (Xf 30d)
- Paikkakunta: Espoo
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Olisin varmaan tehnyt, mutta myyjä lupasi soittaa tarjouksen, kun saa sen aikaisemsi. Ei soittanut ja auto hävisi myynnistä.Gusse kirjoitti: ↑19 Kesä 2024, 08:52Eli se voikin olla, että koeajamani yksilö menikin kuten kuului ja odotukset vain oli liian korkealla. Tuossa tosin hämää itseäni, että jaggen versio pienemmällä teholla tuntui pirteämmältä ja halukkaammalta menemään. Teitkö kuitenkin kaupat ja jos teit, niin paraniko kulku ja voisi johtua Maunu mainitsemasta syystä?
Vertailin aiemmin Stelvioita samantehoiseen Breraan. Kävin Breralla katsastuksessa viime viikolla ja nokia polkaistessa tein jonkinlaisen mittauksen 0-108 km/h välillä. Käsiajalla meni lähemmäs seitsemää kuin luvattua lähes kahdeksaa sekuntia eli olisi pitänyt aika Stelviolta tuntua. No Stelvio lähti kuin nivelvaivainen mummo rollaattorilla ylämäkeen.
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
https://www.youtube.com/watch?v=7DQo5dr8NCc
6.7s 0-100km/h
Tuosta videosta ei näy kuinka paljon alamäkeä oli jne.
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Varttiysejä eri konfiguraatioilla ponnistelleena kyllä Stelvio/Giulia on oleellisesti vikkelämpi. Brera lienee aika samaa kuin 159. Käsiajalla pulska pelkääjän kellotti lihavalle kuskille viisipisteviisi paikaltaan sadan kilometrin tuntivauhtiin. Tietty tiptop bensanelikolle maltillisilla kilsoilla, mutta tuo tuntuu aivan hemmetisti nopeammalta kuin esim 159 aussiveekuusi. Ja manuaali diesel Giulia ihan julmetusti vikkelämpi kuin rivineljä varttiysi. Jotain feelua on nyt kyllä.hjpp kirjoitti: ↑19 Kesä 2024, 19:45Olisin varmaan tehnyt, mutta myyjä lupasi soittaa tarjouksen, kun saa sen aikaisemsi. Ei soittanut ja auto hävisi myynnistä.Gusse kirjoitti: ↑19 Kesä 2024, 08:52Eli se voikin olla, että koeajamani yksilö menikin kuten kuului ja odotukset vain oli liian korkealla. Tuossa tosin hämää itseäni, että jaggen versio pienemmällä teholla tuntui pirteämmältä ja halukkaammalta menemään. Teitkö kuitenkin kaupat ja jos teit, niin paraniko kulku ja voisi johtua Maunu mainitsemasta syystä?
Vertailin aiemmin Stelvioita samantehoiseen Breraan. Kävin Breralla katsastuksessa viime viikolla ja nokia polkaistessa tein jonkinlaisen mittauksen 0-108 km/h välillä. Käsiajalla meni lähemmäs seitsemää kuin luvattua lähes kahdeksaa sekuntia eli olisi pitänyt aika Stelviolta tuntua. No Stelvio lähti kuin nivelvaivainen mummo rollaattorilla ylämäkeen.
-
- Viestit: 2043
- Liittynyt: 06 Loka 2003, 01:57
- Car(s): 159Tbi 1750 Ti sw, 156V6sw, 155Q4 +perheessä GT, 156 CrosswagonQ4, Giulia
- Paikkakunta: Hyvinkää
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Tarpeeksi kun kuhnailee niin säästyy rahat. Oli taas hävinnyt nettiautosta, just kun ajattelin huomenna mennä katsomaan.Gusse kirjoitti: ↑19 Kesä 2024, 15:14Siinä sen on takaisin https://www.nettiauto.com/alfa-romeo/stelvio/14351146sataviisviis kirjoitti: ↑19 Kesä 2024, 13:56Jos tulee uudelleen myyntiin niin täytyy varmaan käydä koeajamassa, kun ei ole kokemusta Stelviosta millään koneella. Saisi tuntumaa miltä mainitsemasi nuhaisuus tuntuu.
On fyysisesti Tuusulassa tai ainakin oli eilen. Kerro sitten miltä vaikutti.
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Hei, nyt näyttää siis käytettyä Stelvion dieseliä saavan jo 30 kiloeuron hintatasolla. Mutta osaatteko kokeneemmat sanoa että onko jossakin vuosimallien 18-21 välisissä malleissa tullut sellaisia merkittäviä muutoksia Stelvioon, että kannattaisi huomioida ostaessa?
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
jpr kirjoitti: ↑14 Heinä 2024, 14:09Hei, nyt näyttää siis käytettyä Stelvion dieseliä saavan jo 30 kiloeuron hintatasolla. Mutta osaatteko kokeneemmat sanoa että onko jossakin vuosimallien 18-21 välisissä malleissa tullut sellaisia merkittäviä muutoksia Stelvioon, että kannattaisi huomioida ostaessa?
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Saakos Stelviosta koodattua tuon takapyyhkimen pois käytöstä sillä tavalla että sateella kun laittaa pakin päälle, niin ei alkaisi takalasia pyyhkimään automaattisesti?
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Kuikkaa en osaa auttaa mutta kiinnostaisi vinkit mukavuuspainotteisten kesärenkaiden hankintaan Stelvioon. Jonkun puoliso oli kuvauttanutkin itsensä lähinnä liian hyvien kesärenkaiden takia, kun haulla yritin etsiä. 

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Michelinit on olleet lähellä sydäntä viimeiset ajat. Omissa alkuperäisissä Misukoissa pintaa hur såm helveten, kun vasta 50 kiloa rullattu autolla, mutta ajattelin Crossclimatea sitten kun uusimisen hetki tulee - toimi ainakin kolmossarjan nelikon alla hienosti. Mukavuus ja hiljaisuus oli silloinkin kriteerit (Bemarin f-sarjan farkku on kauhee peltiämpäri helisemään sisältä).
- Maunu
- Viestit: 3624
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): Junior Speziale Electrica 2025, Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006
- Paikkakunta: Pori
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Mulla on 19" Michelin Sport Pilot SUV renkaat. En muista oliko 4:set vai 5:set. Tulivat auton mukana erittäin vähän ajettuna.
Viime kesä tuli niiden kanssa ajettua. Ovat hiljaiset ja mukavat ajaa.
Nyt alla on 18" Good Year Ice Artic 4x4 SUV renkaat, josta on nypitty nastat pois. Nämäkin tulivat auton mukana, mutta kun yksi pari oli talvikelvotonta, niin päätin sitten nyppiä about 800 nastaa irti. Ihan mukavasti nämäkin ovat toimineet. Vähän äänekkäämmät kuin misukat.
Toisaalta oma Stelvio on traktorin moottorilla, joten äänimaailma ei ole muutenkaan mikään ihanteellinen.
Viime kesä tuli niiden kanssa ajettua. Ovat hiljaiset ja mukavat ajaa.
Nyt alla on 18" Good Year Ice Artic 4x4 SUV renkaat, josta on nypitty nastat pois. Nämäkin tulivat auton mukana, mutta kun yksi pari oli talvikelvotonta, niin päätin sitten nyppiä about 800 nastaa irti. Ihan mukavasti nämäkin ovat toimineet. Vähän äänekkäämmät kuin misukat.
Toisaalta oma Stelvio on traktorin moottorilla, joten äänimaailma ei ole muutenkaan mikään ihanteellinen.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Minulla on annettuna jotkut 19” Minerva Ecospeed 2set. Oikein mukavat ja hiljaiset, mitään tietoa ei vielä ole kuinka nopeasti kuluvat.
Muutenkin tuosta äänimaailmasta, ihmeellisen paljon sateella vesisuhinat kuuluvat sisälle
Ero on melkomoinen kuivaan keliin verrattuna.
Muutenkin tuosta äänimaailmasta, ihmeellisen paljon sateella vesisuhinat kuuluvat sisälle
Ero on melkomoinen kuivaan keliin verrattuna.
-
- Viestit: 9
- Liittynyt: 13 Tammi 2014, 13:08
- Car(s): Ex 166 2.0 TS & 159 2.0 JTDm
- Paikkakunta: Turku
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Eräs tuttava vanhempi herrasmies harkitsee vakavasti Stelvion hankkimista. Bensamalli mielessä. Onko arvon foorumilaisilla tietoa tämän (linkki alla) yksilön historiasta? Ilmeisesti tuontiauto. Onko noilla kilometreillä huomioitavaa, esim Multiair-yksikkö saattaisi olla jo vaihdettu/ajankohtainen pian?
https://www.nettiauto.com/alfa-romeo/stelvio/14343998
https://www.nettiauto.com/alfa-romeo/stelvio/14343998
-
- Viestit: 1630
- Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
- Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Noilla kilometreillä voi olla jo lähes mitä tahansa vikaa. Omassani ei ole viiden vuoden aikana hajonnut muuta merkittävää kuin multiair, mutta kyllä se tuossa varmaan on jo vaihdettu. Mutta voihan se vaihdettukin multiair myöskin hajota. Multiairin käyntihäiriöt tulevat parhaiten esille talvella kylmäkäynnistyksessä.jmhelm kirjoitti: ↑08 Elo 2024, 18:52Eräs tuttava vanhempi herrasmies harkitsee vakavasti Stelvion hankkimista. Bensamalli mielessä. Onko arvon foorumilaisilla tietoa tämän (linkki alla) yksilön historiasta? Ilmeisesti tuontiauto. Onko noilla kilometreillä huomioitavaa, esim Multiair-yksikkö saattaisi olla jo vaihdettu/ajankohtainen pian?
https://www.nettiauto.com/alfa-romeo/stelvio/14343998
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Tuttavan kannattaa lopettaa harkinta. Stelvio kaupasta alle ja ajoon! Alfa Romeo on 7 auton otannalla tismalleen kuten muutkin merkit - Hajoaa joskus, useimmiten ei. Jos näyttää hyvin pidetyltä ja on teknisesti koeajolla vakaa, niin erinomainen valinta. Kaikki muut valinnat ovat huonompia tuohon hintaan!jmhelm kirjoitti: ↑08 Elo 2024, 18:52Eräs tuttava vanhempi herrasmies harkitsee vakavasti Stelvion hankkimista. Bensamalli mielessä. Onko arvon foorumilaisilla tietoa tämän (linkki alla) yksilön historiasta? Ilmeisesti tuontiauto. Onko noilla kilometreillä huomioitavaa, esim Multiair-yksikkö saattaisi olla jo vaihdettu/ajankohtainen pian?
https://www.nettiauto.com/alfa-romeo/stelvio/14343998
- Cotzy
- Viestit: 1147
- Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
- Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 man. Distinctive -01, Brera 3.2 JTS V6 man. Q4 -06, Junior Elettrica Veloce 207 kW Q2 -25 & Carado A464 -11
- Paikkakunta: Turku
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Joo, huoltokirja ja kuittinippu kannattaa käydä läpi ja katsoa onko vielä vaihdettu multiair, turbo, takaiskarit, polttoainepumppu ja ZF:ään öljyt. Ja monennet jarrut ja akku on menossa. Mutta jos on säännöllisesti huollettu ja siisti yksilö, ei kun ajoon vaan. Kun kyseessä on liikkeen myymä yksilö, saa tuohon vielä takuuta. Korroosion ja sähköjen kanssa ei pitäisi olla ongelmia, jos Stelviosta huolta pidetty ohjelman mukaan.lerppu kirjoitti: ↑09 Elo 2024, 09:52Tuttavan kannattaa lopettaa harkinta. Stelvio kaupasta alle ja ajoon! Alfa Romeo on 7 auton otannalla tismalleen kuten muutkin merkit - Hajoaa joskus, useimmiten ei. Jos näyttää hyvin pidetyltä ja on teknisesti koeajolla vakaa, niin erinomainen valinta. Kaikki muut valinnat ovat huonompia tuohon hintaan!jmhelm kirjoitti: ↑08 Elo 2024, 18:52Eräs tuttava vanhempi herrasmies harkitsee vakavasti Stelvion hankkimista. Bensamalli mielessä. Onko arvon foorumilaisilla tietoa tämän (linkki alla) yksilön historiasta? Ilmeisesti tuontiauto. Onko noilla kilometreillä huomioitavaa, esim Multiair-yksikkö saattaisi olla jo vaihdettu/ajankohtainen pian?
https://www.nettiauto.com/alfa-romeo/stelvio/14343998
Ei tuohon rahaan saa mitään yhtä maukasta ja tyylikästä all-rounderia, mikä näyttää edelleen tuoreelta tuon ikäisenä.
Vähän kannattaa tingata tai kaivaa säästöjä toisten vanteiden hankkimiseksi, jos tulee vain yksillä pyörillä + talvirenkailla.
Ja kurkata sinne perän alle, jos siellä silti olisi se tehdasasenteinen peräkoukku piilossa.
Cotzy
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Tuohon on helppo matemaattinen kaava C = B - A jossa:
A = Multiair -yksikön vaihdon hinta (Esim. ET AutoTech on tehnyt 1 700€ hintaan ja Eeron pajan työnjälki niin Alfa kuin Porsche foorumien kommenttien pohjalta on erittäin hyvä.)
B = Auton pyyntihinta
C = Autosta tarjottava hinta
Ja Stelvio kannattaa käydä koeajamassa, nopea ja tarkka ohjaus hieman korkeammassa autossa ei ole kaikkien mieleen. Varsinkin jos on tottunut nykytrendin mukaisiin täysin tunnottomiin paikasta A paikkaan B kuljettimiin. Niille taas jotka pitävät siitä että tietää missä eturenkaat kulkevat Stelvio on loistava valinta.
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Muistanko oikein että olikos tuossa pieni mahdollisuus että -17 malliseen ei mmi päivitys mene heittämällä?
Koeajaa kannattaa että tuntee ohjauksen, äänimaailman ja että sopiiko tuo telttajakkara kuskille tai matkustajalle.
Mutta joo, paljon on autoa tuohon rahaan.
Juuri tuo yksilö on ehkä vähän paljon ajettu, mutta kun tarjonta on mitä on niin niitä ostetaan mitä tarjolla on.
Ei Ruotsista eikä Saksasta saa tuolla hinnalla juuri mitään.
Koeajaa kannattaa että tuntee ohjauksen, äänimaailman ja että sopiiko tuo telttajakkara kuskille tai matkustajalle.
Mutta joo, paljon on autoa tuohon rahaan.
Juuri tuo yksilö on ehkä vähän paljon ajettu, mutta kun tarjonta on mitä on niin niitä ostetaan mitä tarjolla on.
Ei Ruotsista eikä Saksasta saa tuolla hinnalla juuri mitään.
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Nyt kun on käynyt umpiselväksi, että Stelviota ei näköpiirissä olevassa tulevaisuudessa tule vaihdettua pois, niin ylläpitoa täytyy tarkastella pidemmän aikavälin tulokulmalla. Sitä silmälläpitäen kilauttelin Auto Milanoon ja tilasin levyt ja palat joka nurkkaan parempaa pysähtymistä varten! Ruuhkaa oli pajalla sen verran, että meni puoleenväliin seuraavaa kuukautta, kai tuo nyt vielä noilla vanhoilla pysäyttimillä sen aikaa stoppaa... Auto täyttää joulukuussa 6 vuotta ja kilsoja on nyt 52tkm, niin ajattelin että nuo kun uusii, niin menee jarrut sitten toiset 6 vuotta ja viiskymppiä. Josko silloin vaihto olisi ajankohtainen? Kun ei tuosta nyt kai ihan puhtaaksi harrastekulkineeksi ole... Toki poika alkaa tuolloin olemaan ajokortti-iän kynnyksellä, josko Stelvion laittaisi suoraan jälkikasvulle! Mutta takaisin tähän päivään, ei tuossa nyt muuta ihan heti tule mieleen kuin huoltoja kalenterin mukaan (ja tietty nyt noi jarrut). Renkaissakin on vielä pintaa, mutta toki talvitassut voi olla kohta liukkaat, kun kitkarenkaalla mennään ja ikää on aika paljon. Katsotaan nyt vielä, mutta ei kai tuo väärin olisi ainakin noita kylmän kauden kumeja laittaa uusiksi... Infotainmentin voisi kyllä myös päivittää, mutta ehkä ei tähän hintaan ainakaan; https://shop2.eng-custom.com/en/oem-spa ... de-benzina - tietääkö raati mistä löytyisi parempaa hinta-laatua?
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Come on, lerppu! Kyllähän sitä nyt miehellä pitää olla rautaa rajalla.

Pinosta puutuu vielä Rouvan pikku DS3:n pikku levyt jotka vaihdan... kunhan kerkeän. Lasten Jaggen levyt ovat jo ehtineet RomuRoopen matkaan.
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Madness autoworksilla oli jokin mmi upgrade, mut en tiedä miksi en sitä mut löydä
-
- Viestit: 1060
- Liittynyt: 13 Marras 2018, 12:24
- Car(s): Mito QV 2011
Exät:Giulia 2018 2.0t, 156 2.0 ts
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Kirjoitus hävis. Uusikaa nyt hyvät kolleegat tää forumin serti jo
Lyhennetty versio ku ei jaksa kirjoittaa uusiks
Eng custom tuote on oem 8.8 näyttö + mittaristo + jotain muuta. Ihan oem kamaa
Oem 8.8 näyttö kannattaa vaihtaa varsinkin jos on toi 6.6:nen tai jos on niitä alkupään näyttöjä jossa se muovi halkeilee. Sen hinta on joku reilu tonnin.
Halvemmista vaihtoehdoista kiinalainen android 10.x jos hyväksyy pienet kiinalaisuudet niin vissiin ihan ok vaihtoehto.
Lyhennetty versio ku ei jaksa kirjoittaa uusiks
Eng custom tuote on oem 8.8 näyttö + mittaristo + jotain muuta. Ihan oem kamaa
Oem 8.8 näyttö kannattaa vaihtaa varsinkin jos on toi 6.6:nen tai jos on niitä alkupään näyttöjä jossa se muovi halkeilee. Sen hinta on joku reilu tonnin.
Halvemmista vaihtoehdoista kiinalainen android 10.x jos hyväksyy pienet kiinalaisuudet niin vissiin ihan ok vaihtoehto.
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Komppaan kolleegaa.
Kertakaikkiaan raivostuttavaa, kun kertaalleen kirjoitettu pitempi teksti häviää kun yrität esikatsella tai julkaista sen.
Ainoastaan silloin kun kirjaudut sisään Koti etusivulla ja sen jälkeen siirryt viestiketjuun kommentoimaan, niin useimmiten lähetys onnistuu ensimmäisellä yrittämällä, eikä silloinkaan aina…
Eli kopion olen alkanut nykyään ottaa ennen ensimmäistä lähetysyritystä, sen verran arpomiseksi kun on mennyt.
Kertakaikkiaan raivostuttavaa, kun kertaalleen kirjoitettu pitempi teksti häviää kun yrität esikatsella tai julkaista sen.
Ainoastaan silloin kun kirjaudut sisään Koti etusivulla ja sen jälkeen siirryt viestiketjuun kommentoimaan, niin useimmiten lähetys onnistuu ensimmäisellä yrittämällä, eikä silloinkaan aina…
Eli kopion olen alkanut nykyään ottaa ennen ensimmäistä lähetysyritystä, sen verran arpomiseksi kun on mennyt.
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Pyydän anteeksi marjanpoimijan asennetta tämän suhteen. Laiskuus on vahva osa luonnettani.