Moro,
Kyssäriä 2.0 TS moottorista. Vaikka paljon oon sellaisella ajanutkin aikanaan, niin pelkillä perushuolloilla aina pärjäsi, ei mitään isompaa. Nyt olisi kuitenkin nokka-akseli remppaa tulossa oheiseen yksilöön, mitä perheenjäsenet aikanaan enemmän ajoi. Aion kunnostaa sen takaisin liikenteeseen. Kyseessä siis 166 2.0 TwinSpark 2001 vuosimallia. 155HP versio, ajettu 250tkm.
Pakonokka on tässä kulunut, ilmeisemmin melko paljonkin. Olisiko aikanaan pääsyt hetkellisesti öljytasot liian alas ja on ottanut sitten kulumaa, vai onko tämä yleensäkin joku 2.0 TS koneen "tyyppivika" tai vastaava, että nokat on jotain pehmeää valua ja kuluu? 210tkm kohdassa tehdyn jakopäähuollon aikaan tuota ei vielä havaittu olevan, mutta seuraavan kerran juuri tuossa 250tkm paikkeilla, kun jakopää taas tehtiin, niin huollossa huomasivat tuon kuluneisuuden.
Onko noille nokille jotakin tarkkaa mitta-arvoa tiedossa, että montako milliä halkaisijaa pitäisi nokan korkeimpaan kohtaan mitaten olla? Näin voisi laittaa käytetyt nokat tilalle, jos vaan mittaa, että eivät ole kärsineet samaa kulumisen kohtaloa. Vai pitääkö alkaa suosista uutta pakonokkaa netistä etsimään?
Ja onko kaikissa 2.0 TwinSparkeissa ylipäätään samat nokat, vuosimallista riippumatta, jotka käyvät siis päikseen keskenään? Ostin vähän summan mutikassa joku vuosi sitten jo eräältä harrastajalta tuohon nokat, mutta nyt en ole enää varma, että olivatko ne tosissaan päikseen käypäset omani kanssa. Entä jos nuo nokat olivat vaikka 1.6 TS:stä (en muista enää), niin käykö ne sitten päikseen? Eli onko näissä eroja?
Lisäkysymykseni koskee ajoituksenmuunninta...
Onko tätä jakopään yhteydessä välttämättä vaihdettava, jos ei vaikuttaisi pitävän erityisesti mitään ääniä (ja tämän äänen varmaan siis tunnistaa jos se ääntäisi, vai)? Mitä oireita tuo voisi aiheuttaa muutoin moottorin toimintaan, jos pitäisikin ääntä eikä sille mitään tee? Vai onko haitta lähinnä tuo ääni ja sen kanssa voi ajella huoletta?
Kiitos osaaville avuista etukäteen!
2.0 TS pakonokka-akseli kulunut, helppiä?
Valvoja: Moderators
- Tonza
- Viestit: 90
- Liittynyt: 28 Marras 2016, 20:40
- Car(s): 159 3.2 JTS Q4 Berlina, 164 3.0 V6 1989, 33 Permanent4 1991, 166 2.0 TS 2001
- Paikkakunta: Tre
2.0 TS pakonokka-akseli kulunut, helppiä?
"Tärkeintä on, että ei tee elämässä lainkaan virheitä."
- Aquatica
- Viestit: 15120
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Nyxät:
Saparo Outback 2.0 Boxer diesel '11
Citruen C5 1.8 16v '02
Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99 - Paikkakunta: Mikkeli
Re: 2.0 TS pakonokka-akseli kulunut, helppiä?
Nokista en osaa sanoa.
Ajoituksenmuunnin jos hajoaa, kone kuulostaa etenkin kylmänä dieseliltä. Rallatirallatiraksraksraks.
Eipä siitä ihan hirveästi oman kokemuksen mukaan ollut vaikutusta mihinkään. Aavistus ehkä tehoja uupui ja aavistuksen isompi kulutus, mutta korjaussarjalla laitettu sit jakopään yhteydessä, jos tarvetta. Korjaussarja kustantaa lienee pari kymppiä, jos jostain vielä sellaisen löytää.
Ajoituksenmuunnin jos hajoaa, kone kuulostaa etenkin kylmänä dieseliltä. Rallatirallatiraksraksraks.
Eipä siitä ihan hirveästi oman kokemuksen mukaan ollut vaikutusta mihinkään. Aavistus ehkä tehoja uupui ja aavistuksen isompi kulutus, mutta korjaussarjalla laitettu sit jakopään yhteydessä, jos tarvetta. Korjaussarja kustantaa lienee pari kymppiä, jos jostain vielä sellaisen löytää.