Kyssäriä 2.0 TS moottorista. Vaikka paljon oon sellaisella ajanutkin aikanaan, niin pelkillä perushuolloilla aina pärjäsi, ei mitään isompaa. Nyt olisi kuitenkin nokka-akseli remppaa tulossa oheiseen yksilöön, mitä perheenjäsenet aikanaan enemmän ajoi. Aion kunnostaa sen takaisin liikenteeseen. Kyseessä siis 166 2.0 TwinSpark 2001 vuosimallia. 155HP versio, ajettu 250tkm.
Pakonokka on tässä kulunut, ilmeisemmin melko paljonkin. Olisiko aikanaan pääsyt hetkellisesti öljytasot liian alas ja on ottanut sitten kulumaa, vai onko tämä yleensäkin joku 2.0 TS koneen "tyyppivika" tai vastaava, että nokat on jotain pehmeää valua ja kuluu? 210tkm kohdassa tehdyn jakopäähuollon aikaan tuota ei vielä havaittu olevan, mutta seuraavan kerran juuri tuossa 250tkm paikkeilla, kun jakopää taas tehtiin, niin huollossa huomasivat tuon kuluneisuuden.
Onko noille nokille jotakin tarkkaa mitta-arvoa tiedossa, että montako milliä halkaisijaa pitäisi nokan korkeimpaan kohtaan mitaten olla? Näin voisi laittaa käytetyt nokat tilalle, jos vaan mittaa, että eivät ole kärsineet samaa kulumisen kohtaloa. Vai pitääkö alkaa suosista uutta pakonokkaa netistä etsimään?
Ja onko kaikissa 2.0 TwinSparkeissa ylipäätään samat nokat, vuosimallista riippumatta, jotka käyvät siis päikseen keskenään? Ostin vähän summan mutikassa joku vuosi sitten jo eräältä harrastajalta tuohon nokat, mutta nyt en ole enää varma, että olivatko ne tosissaan päikseen käypäset omani kanssa. Entä jos nuo nokat olivat vaikka 1.6 TS:stä (en muista enää), niin käykö ne sitten päikseen? Eli onko näissä eroja?
Lisäkysymykseni koskee ajoituksenmuunninta...
Onko tätä jakopään yhteydessä välttämättä vaihdettava, jos ei vaikuttaisi pitävän erityisesti mitään ääniä (ja tämän äänen varmaan siis tunnistaa jos se ääntäisi, vai)? Mitä oireita tuo voisi aiheuttaa muutoin moottorin toimintaan, jos pitäisikin ääntä eikä sille mitään tee? Vai onko haitta lähinnä tuo ääni ja sen kanssa voi ajella huoletta?
Kiitos osaaville avuista etukäteen!
