Alfa Romeo 147 2.0 TS käy kolmella

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Oranje
Viestit: 6
Liittynyt: 04 Loka 2023, 02:47
Car(s): Alfa Romeo 147 2.0 2008

Alfa Romeo 147 2.0 TS käy kolmella

Viesti Kirjoittaja Oranje »

Mkkä neuvokdi, kun käy kolmella? Puola vaihdettu todin käytettyyn, ei auttanut. Pitääkö noi tulpan johdot irrottaakseen todella ottaa koko tuo metallilevy irti jolloin pääsee irtoittamasn puolan toiset tulpanjohdot? Vika tulpissa vai jotain isompaa?

Mihin viedä Tampereella? Sarankulmassa kuulemma joku aika pätevä korjaaja?!

Avatar
mattijus
Viestit: 5286
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
sininen mersu
Paikkakunta: Kalukylä

Re: Alfa Romeo 147 2.0 TS käy kolmella

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Aikoinaan minun 156 TS kävi kolmella koska tulpan kolosa (ykkössylinteri) oli vettä. Tietty jos olet puolat jo käyttänyt irti, niin veden/öljyn olisi huomannut.
VMP

Oranje
Viestit: 6
Liittynyt: 04 Loka 2023, 02:47
Car(s): Alfa Romeo 147 2.0 2008

Re: Alfa Romeo 147 2.0 TS käy kolmella

Viesti Kirjoittaja Oranje »

Kolmossylinteri pois pelistä ja näytti aivan kuivalta.

Avatar
Polforea
Viestit: 11525
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Alfa Romeo 147 2.0 TS käy kolmella

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Ottomoottori on sinänsä yksinkertainen laite, että jos seos, kipinä ja puristus on edes jotakuinkin tontillaan, ei se voi olla käymättä. Joku näistä siis puuttuu tai on aivan poskellaan.

Seos:
-TS on imusarjaruisku, joten ruiskutuksen ajoituksella on merkitystä, mutta ei noin radikaalia. Muutenkin yhden sylinterin ajoitusvirhe on tosi vaikea saada aikaan, joten bensan ajoitus on ok.
-Bensaa saattaisi tulla reilusti, mutta sekään ei estä pyttyä täysin käymästä, sama pahasta vajeesta.
-Bensa saattaa puuttua täysin, jos nostat tulpan ylös niin haiseeko se bensalle ja onko märkä? Jos haisee ja on märkä, niin saa ainakin bensaa.

Kipinä:
-Kipinän ajoitus on tarkkaa puuhaa, mutta sekin on vaikea saada sivuun vain yhdestä pytystä kerrallaan, mutta kipinä voi puuttua täysin. Meneekös tässä molemmat tulpat samalta puolalta? Jos menee niin se ei vältämättä sytytä. Jos tulppa selvästi kastuu eikä uudessa tulpassa kipinäjälkiä näy, se saa bensaa muttei kipinää. Puola-, johtosarja-, tai ecuvika.
-Sytytysvikoja voi selvittää siirtämällä puolan ja tuplat ristiin eri pyttyjen kanssa. Esim. puola 3<->4 ja tulpat 2<->3 siirtämällä näkee, siirtyykö vika sylinteriin 2 tai 4.

Puristus:
-Puuttuvan puristuksen yhdessä pytyssä saattaa kuulla jopa korvalla startista, mutta puristuspainemittarilla saa paremmin selvää. Löytyy monilta harrastajilta ja varmaan kaikilta korjaamoilta.

Ainakin yksi Alfojakin tunteva korjaamo Tampereella löytyy Rasulankadulta: https://et-autotech.fi/
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Oranje
Viestit: 6
Liittynyt: 04 Loka 2023, 02:47
Car(s): Alfa Romeo 147 2.0 2008

Re: Alfa Romeo 147 2.0 TS käy kolmella

Viesti Kirjoittaja Oranje »

Kiitos, koitan noita johtoja ja puolia ristiin. Mitkä tulpat on suositeltavia. Nämä on vaihdettu n. 60000 km sitten.

Oranje
Viestit: 6
Liittynyt: 04 Loka 2023, 02:47
Car(s): Alfa Romeo 147 2.0 2008

Re: Alfa Romeo 147 2.0 TS käy kolmella

Viesti Kirjoittaja Oranje »

Kiitos!

Menee kaksi tulppaa per puola. Koitan vaihtaa noita puolia ja johtoja ristiin. Odottelen tuttua jolla on sopiva tulppa-avain molempiin tulppiin.

Taidot ovat varsin vähäiset itselläni...

Vastaa Viestiin