Multiair-jauhantaa

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
IlleX
Viestit: 74
Liittynyt: 21 Heinä 2022, 13:45
Car(s): Giulia super 2017
ex. 159 SW 3.2 Q4

Multiair-jauhantaa

Viesti Kirjoittaja IlleX »

Omassa kiulussa myös tuo sama ongelma jota kutsuisin ehkäpä töksäyttämiseksi. Erikoinen nykäys joka tulee korostetusti esiin kun vedon ollessa päällä vapauttaa vakkarin pois päältä. "Kiva" kuulla ettei oma ajokki oo ainoa vaan tää on ehkä enemmänkin jonkilainen ominaisuus

JanV
Viestit: 1024
Liittynyt: 13 Marras 2018, 12:24
Car(s): Mito QV 2011
Exät:Giulia 2018 2.0t, 156 2.0 ts

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja JanV »

Cotzy kirjoitti:
30 Loka 2024, 21:55
jmi kirjoitti:
29 Loka 2024, 07:23
Cotzy kirjoitti:
28 Loka 2024, 20:53


Vikaantunutta Multair-yksikköä on purettu ja vikaantumisen syitä tutkittu osaavassa paikassa.
Ilmiselviä löydöksiä, kuten tuon videon hajonneita tiivisteitä, ei ole löytynyt, joten tutkiminen ja testaaminen jatkuu edelleen.
Jaetaan tietoa, kun tiedetään lisää mikä on johtanut Multairin vikaantumiseen. Ja voisiko tuota Multiairia elvyttää tai korjata käyttöön.

Cotzy
Siis tiivisteet löytyivät ehjänä? Montako tiivistettä sen kannen alla on per sylinteri?
Siellä sisällä oli 2 kpl tiivisterenkaita painikkeissa per sylinteri, ehjät ja paikoillaan. Ja kanavissa myös, 1 kpl per kanava, ehjänä ja paikoillaan.
Joten ei mitään rikkonaisia tai irtonaisia tiivisteitä löytynyt Multiairista.

Multiairin sisällä ollut öljy oli tosi mustaa, vaikka sillä oli ajettu vain se vajaat 2000 km ennen kuin 2-pytyn misfire kylmäkäynnistyksen yhteydessä palasi ja vaati Multiairin vaihtoa. Joten sinne kerran päätynyt öljy vaihtuu tosi hitaasti.

Valitettavasti GME -moottorin Multiairin öljynsuodatinpatruuna on sijoitettu tosi kurjaan paikkaan. Eli tuonne:
https://www.giuliaforums.com/threads/mu ... ead.43942/

Siellä lohkossa suodatin on ja pysyy, kunnes isompi moottoriremppa vaatii koko kannen irroitusta, jolloin se suodatinpatruuna kannattaa sitten tietty vaihtaa.
Toimiiko suodatin kunnolla vai onko vähän tukkeessa jostain epäpuhtauksista, ei voi tietää edes Multiairin vaihdon yhteydessä :? .

Ei kannata venytellä niitä öljynvaihtovälejä tai "säästää" vääränlaisella moottoriöljyllä.

Jatketaan tutkimuksia. Ja eiköhän myös saada kuvamateriaalia jakoon.

Cotzy
Joku on tehnyt Cotzyn multiair yksiköstä nyt videon. Pitäisi löytyä kaikki asiat mitkä askarruttaa.

https://www.youtube.com/watch?v=n-FkS4mgB_U

Avatar
Polforea
Viestit: 11525
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja Polforea »

^Hyvä setti, harmi ettei mitään loogista vikaa suoraan näkynyt.

Rungon vaihto korjauksessa varmistaa, ettei niissä pienissä öljykanavissa ole tukkoa aiheuttamassa haittoja sekä mahdollistaa rungon kehityksen, jos siinä havaitaan joku suunnittelubugi. On siis valmistajalle myös etunsa siinä että se vaihtuu kun MA-vika korjataan.

Jos solenoidit saisi irti, niin oisihan se ihan mielenkiintoista heittää solenoidit ristiin vaikka 2<->3 ja kokeilla, että siirtyykö vika. Sama toki oisi mielenkiintoista sekä hydepumpun että painimen osalta.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Maunu
Viestit: 3546
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Oma täysin hatusta vedetty arvio on, että öljy ei kierrä kunnolla eikä myöskään vaihdu, kun vaihtaa uudet öljyt koneeseen.
Näin ollen tehtaan öljyt on sisällä vielä 100tkm jälkeenkin. Sitten jossain vaiheessa jää joku ylipaineventtiili auki väärään aikaan ja homma kusee, kun öljy on jo tervaa.
Jos tuon kannen saa auki ilman suurta purku operaatiota, kannattaa se ottaa auki öljynvaihdon yhteydessä ja imeä tyhjäksi vanhasta öljystä ja pestä uudella öljyllä. Mutta jos ei varaosia saa, niin jostain täytyisi tehdä uusi tiiviste.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

JanV
Viestit: 1024
Liittynyt: 13 Marras 2018, 12:24
Car(s): Mito QV 2011
Exät:Giulia 2018 2.0t, 156 2.0 ts

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja JanV »

Ei oo Maunu ollenkaan huono arvio. Videossa näkyi vanhaa öljyä vähän sen painikkeen sisässä ja sellasta se oli joka puolella. Täysin se ei vaihdu oikeastaan millään tuolta. Kammiosta voi vielä kiertää läpi, mut muualta ei. Tosin jostain syystä siellä kammiossakin se oli ihan mustaa ja haisi lievästi käytetylle peräöljylle.
Oisin kuvannu sitä vaihetta, mutta se meni sellaseksi sotkemiseksi, että siinä olisi kamerakin uinut.

Avatar
Tiige
Viestit: 2920
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon)
Paikkakunta: Turenki

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja Tiige »

Maunu kirjoitti:
08 Marras 2024, 20:11
Jos tuon kannen saa auki ilman suurta purku operaatiota, kannattaa se ottaa auki öljynvaihdon yhteydessä ja imeä tyhjäksi vanhasta öljystä ja pestä uudella öljyllä. Mutta jos ei varaosia saa, niin jostain täytyisi tehdä uusi tiiviste.
Tuossa kuva kun on purettu tarpeellinen pois tulppien vaihtoa varten:
viewtopic.php?p=689472#p689472
Eli aika tikkuinen homma olisi purkaa venttiilikoppa ja multiairin koppa sen jälkeen.

Hyvä video JanV:ltä! Mielenkiinnolla katson jos tulee jatkoa.

Tästä kyllä pitäisi tehdä oma multiair2 topic.
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta

Avatar
Cotzy
Viestit: 910
Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 man. Distinctive -01, Brera 3.2 JTS V6 man. Q4 -06, & DS3 Crossback E-Tense -21, Carado A464 -11
Paikkakunta: Turku

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja Cotzy »

JanV kirjoitti:
08 Marras 2024, 18:14

Joku on tehnyt Cotzyn multiair yksiköstä nyt videon. Pitäisi löytyä kaikki asiat mitkä askarruttaa.

https://www.youtube.com/watch?v=n-FkS4mgB_U
Nyt on hieno Multiairin purku- ja analyysivideo JanV:ltä!

Hattu pois päästä ja iso kiitos!

Vaikkei nyt mitään selkeää rikkinäistä tai viallista tuolta vielä löytynytkään ja nähtävillä olevat pinnat olivat virheettömän näköisiä, olisi kiintoisaa tietää saako tuon Multiairin elvytettyä uudelleen käyttöön vain putsaamalla vanhat öljyt pois ja kyllästämällä kauttaaltaan puhtaalla öljyllä ennen asennusta takaisin paikalleen.

2023 lokakuussa yritettiin elvytystä tuolle Multiairille vaihtamalla moottoriöljyt uusiin ja toivomalla, että lyhyellä 3000-5000 km öljynvaihtovälillä Multiair olisi tullut huuhdeltua puhtaaksi kevääsen 2024 mennessä ja elinikää olisi tullut lisää Multiairille. Sitten olisi voinut vaihdella öljyjä vaikka puolivuosittain.

Mutta haaveeksi jäi, kun prötääminen kylmänä alkoi uudestaan 1500 km jälkeen joulukuussa 2023 ja talvi oli vasta tuloillaan.

Cotzy

KL
Viestit: 230
Liittynyt: 08 Tammi 2006, 16:45

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja KL »

Tiige kirjoitti:
08 Marras 2024, 21:26
Maunu kirjoitti:
08 Marras 2024, 20:11


Tästä kyllä pitäisi tehdä oma multiair2 topic.
Ehdottomasti tämä erinomainen keskustelu kuuluisi omalla otsikollaan tuonne tekniikkaosastoon!

Avatar
Jiitee
Viestit: 4469
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, IS250 ´07 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

KL kirjoitti:
09 Marras 2024, 09:50
Tiige kirjoitti:
08 Marras 2024, 21:26
Maunu kirjoitti:
08 Marras 2024, 20:11


Tästä kyllä pitäisi tehdä oma multiair2 topic.
Ehdottomasti tämä erinomainen keskustelu kuuluisi omalla otsikollaan tuonne tekniikkaosastoon!
Kannatetaan. Jos tähän MAir2- vaivaan löytyy järkevä selitys/ korjaustoimenpide niin
meikäkin voisi palata bensa- Juuliakantaan vielä. Autohan on muuten pääosin luotettava
esim. alustan suhteen vrt. 156/159 - linjaan. Ex:llä ajoin alkuperäisellä alustalla helposti yli 180 tkm.
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Kuikkaa
Viestit: 25
Liittynyt: 12 Touko 2024, 15:29
Car(s): Stelvio super

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja Kuikkaa »

Kiitokset videosta.
Onkohan tässä MA elvytys menossa… oma lyhyt turkki ei oikeen avaa hommaa ja sitä että miksi hilut on pöydällä.
https://youtu.be/yNgjAbJ-um4

jmi
Viestit: 1569
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja jmi »

Cotzy kirjoitti:
08 Marras 2024, 22:28
JanV kirjoitti:
08 Marras 2024, 18:14

Joku on tehnyt Cotzyn multiair yksiköstä nyt videon. Pitäisi löytyä kaikki asiat mitkä askarruttaa.

https://www.youtube.com/watch?v=n-FkS4mgB_U
Nyt on hieno Multiairin purku- ja analyysivideo JanV:ltä!

Hattu pois päästä ja iso kiitos!

Vaikkei nyt mitään selkeää rikkinäistä tai viallista tuolta vielä löytynytkään ja nähtävillä olevat pinnat olivat virheettömän näköisiä, olisi kiintoisaa tietää saako tuon Multiairin elvytettyä uudelleen käyttöön vain putsaamalla vanhat öljyt pois ja kyllästämällä kauttaaltaan puhtaalla öljyllä ennen asennusta takaisin paikalleen.

2023 lokakuussa yritettiin elvytystä tuolle Multiairille vaihtamalla moottoriöljyt uusiin ja toivomalla, että lyhyellä 3000-5000 km öljynvaihtovälillä Multiair olisi tullut huuhdeltua puhtaaksi kevääsen 2024 mennessä ja elinikää olisi tullut lisää Multiairille. Sitten olisi voinut vaihdella öljyjä vaikka puolivuosittain.

Mutta haaveeksi jäi, kun prötääminen kylmänä alkoi uudestaan 1500 km jälkeen joulukuussa 2023 ja talvi oli vasta tuloillaan.

Cotzy
Minulle ei ainakaan selvinnyt tämän videon perusteella miksi multiairin sisälle jää vanhaa öljyä? Eiköhän vian aiheuttaja ole tässä.
Oletko Cotzy kysynyt Moottorihuollosta onko heillä mitään perustelua miksi vanhaa öljyä löytyy multiairin sisältä?

JanV
Viestit: 1024
Liittynyt: 13 Marras 2018, 12:24
Car(s): Mito QV 2011
Exät:Giulia 2018 2.0t, 156 2.0 ts

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja JanV »

Aloin jo kuvaamaan 2 osaa. Tässä käyn läpi ton öljyn virtauksen eli ylläolevaan kysymykseen tulee siinä vastaus.
Yritän simuloida öljypumpun painetta sisääntulosta ja miten se virtaa läpi.

Jos joku pystyy siirtämään tämän keskustelun omakseen niin se olisi kyllä hyvä. Turhaan tämä yksistään Stelvion yleispuolella on.

PS. Tossa italiavideolla näkyy hyvin rakenne-ero ma1:ssä. Pienet erot mutta merkittävät. Ylipaineventtiilit löytyy alaosasta.
Valitettavasti italialaiset ei ole keskittyneet kovin hyvin tekstikäännöksiin eli automatiikka on luonut ihan höpöjä ja vaikeuttaa vähän ymmärtämistä.

Avatar
Maunu
Viestit: 3546
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Saisiko siihen öljyn virtaus kokeiluun rakennettua pleksistä kannen, niin näkisi onko virtauksessa ongelmaa?
Voi tietty olla ettei virtaus toimi samalla tavalla ja nesteen pitäisi olla jotain muuta kuin öljyä.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
Cotzy
Viestit: 910
Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 man. Distinctive -01, Brera 3.2 JTS V6 man. Q4 -06, & DS3 Crossback E-Tense -21, Carado A464 -11
Paikkakunta: Turku

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja Cotzy »

Tiige kirjoitti:
08 Marras 2024, 21:26
Maunu kirjoitti:
08 Marras 2024, 20:11


Tästä kyllä pitäisi tehdä oma multiair2 topic.
Ehdottomasti tämä erinomainen keskustelu kuuluisi omalla otsikollaan tuonne tekniikkaosastoon!
Joo, ehdottomasti oma otsikko tästä Giorgion GME-moottorin Multiairista tekniikkaosastoon. Tämä koskee sekä Stelvioita ja varsinkin vielä enemmän Giulioita suuremmasta populaatiosta johtuen. Vaikkei niiden omistajat Stelvio-threadia lukiskaan, koska suvi :lol: .

Ainakin 2020 vuodesta alkaen on joka syksy, loka-marraskuussa lähtenyt täällä varovainen keskustelu käyntiin, mikä ihme nyt moottoria vaivaa, kun kylmänä prötää ja täristää. Ja sitten on vaihdeltu ristiin tulppia, puolia, öljyjä, hermoja, muttei onneksi autoja, ennenkuin kohdattu se thö juurisyy kaiken turhan rahanmenon ja vaivan jälkeen :roll: .
Nyt se on pöydällä ja osaavissa käsissä. Ja Juutuubissa.
Kiitos siitä JanV!
Tämä vain on niin hienomekaaninen ihme, että vikaantumistapoja ja -syitä voi olla useita. Joten mennään syvemmälle tutkimuksissa.

Voin yrittää luoda topickin ja siirtää keskusteluhistoriaa sinne.

Cotzy

Avatar
Polforea
Viestit: 11525
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Cotzy kirjoitti:
10 Marras 2024, 12:50
Voin yrittää luoda topickin ja siirtää keskusteluhistoriaa sinne.

Cotzy
Houkutellaan mode tekemään se, niin saa pilkottua tästä keskustelusta asian omakseen niin että kirjoittajat jne säilyy oikein.

@Rasvis, @Vittorio Jano, siirtyisikö Multiair -keskustelu omakseen?
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 11369
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Paikkakunta: 13100

Re: Multiair-jauhantaa

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

Kiitti vinkistä.

Tuliko tähän nyt ainakin melkein kaikki olennainen?
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."

Avatar
Raikkoo
Viestit: 297
Liittynyt: 27 Loka 2013, 15:13
Car(s): Giulia Super, -18
156 2.5 V6 Berlina, -99

Re: Multiair-jauhantaa

Viesti Kirjoittaja Raikkoo »

Eli öljynvaihdon yhteyteen tyhjäkäyntiä 10 minuuttia grillistä ylösalaisin riippuen?

Vastaa Viestiin