Multiair-jauhantaa
Valvoja: Moderators
Multiair-jauhantaa
Omassa kiulussa myös tuo sama ongelma jota kutsuisin ehkäpä töksäyttämiseksi. Erikoinen nykäys joka tulee korostetusti esiin kun vedon ollessa päällä vapauttaa vakkarin pois päältä. "Kiva" kuulla ettei oma ajokki oo ainoa vaan tää on ehkä enemmänkin jonkilainen ominaisuus
-
- Viestit: 1024
- Liittynyt: 13 Marras 2018, 12:24
- Car(s): Mito QV 2011
Exät:Giulia 2018 2.0t, 156 2.0 ts
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Joku on tehnyt Cotzyn multiair yksiköstä nyt videon. Pitäisi löytyä kaikki asiat mitkä askarruttaa.Cotzy kirjoitti: ↑30 Loka 2024, 21:55Siellä sisällä oli 2 kpl tiivisterenkaita painikkeissa per sylinteri, ehjät ja paikoillaan. Ja kanavissa myös, 1 kpl per kanava, ehjänä ja paikoillaan.jmi kirjoitti: ↑29 Loka 2024, 07:23Siis tiivisteet löytyivät ehjänä? Montako tiivistettä sen kannen alla on per sylinteri?Cotzy kirjoitti: ↑28 Loka 2024, 20:53
Vikaantunutta Multair-yksikköä on purettu ja vikaantumisen syitä tutkittu osaavassa paikassa.
Ilmiselviä löydöksiä, kuten tuon videon hajonneita tiivisteitä, ei ole löytynyt, joten tutkiminen ja testaaminen jatkuu edelleen.
Jaetaan tietoa, kun tiedetään lisää mikä on johtanut Multairin vikaantumiseen. Ja voisiko tuota Multiairia elvyttää tai korjata käyttöön.
Cotzy
Joten ei mitään rikkonaisia tai irtonaisia tiivisteitä löytynyt Multiairista.
Multiairin sisällä ollut öljy oli tosi mustaa, vaikka sillä oli ajettu vain se vajaat 2000 km ennen kuin 2-pytyn misfire kylmäkäynnistyksen yhteydessä palasi ja vaati Multiairin vaihtoa. Joten sinne kerran päätynyt öljy vaihtuu tosi hitaasti.
Valitettavasti GME -moottorin Multiairin öljynsuodatinpatruuna on sijoitettu tosi kurjaan paikkaan. Eli tuonne:
https://www.giuliaforums.com/threads/mu ... ead.43942/
Siellä lohkossa suodatin on ja pysyy, kunnes isompi moottoriremppa vaatii koko kannen irroitusta, jolloin se suodatinpatruuna kannattaa sitten tietty vaihtaa.
Toimiiko suodatin kunnolla vai onko vähän tukkeessa jostain epäpuhtauksista, ei voi tietää edes Multiairin vaihdon yhteydessä .
Ei kannata venytellä niitä öljynvaihtovälejä tai "säästää" vääränlaisella moottoriöljyllä.
Jatketaan tutkimuksia. Ja eiköhän myös saada kuvamateriaalia jakoon.
Cotzy
https://www.youtube.com/watch?v=n-FkS4mgB_U
- Polforea
- Viestit: 11525
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
^Hyvä setti, harmi ettei mitään loogista vikaa suoraan näkynyt.
Rungon vaihto korjauksessa varmistaa, ettei niissä pienissä öljykanavissa ole tukkoa aiheuttamassa haittoja sekä mahdollistaa rungon kehityksen, jos siinä havaitaan joku suunnittelubugi. On siis valmistajalle myös etunsa siinä että se vaihtuu kun MA-vika korjataan.
Jos solenoidit saisi irti, niin oisihan se ihan mielenkiintoista heittää solenoidit ristiin vaikka 2<->3 ja kokeilla, että siirtyykö vika. Sama toki oisi mielenkiintoista sekä hydepumpun että painimen osalta.
Rungon vaihto korjauksessa varmistaa, ettei niissä pienissä öljykanavissa ole tukkoa aiheuttamassa haittoja sekä mahdollistaa rungon kehityksen, jos siinä havaitaan joku suunnittelubugi. On siis valmistajalle myös etunsa siinä että se vaihtuu kun MA-vika korjataan.
Jos solenoidit saisi irti, niin oisihan se ihan mielenkiintoista heittää solenoidit ristiin vaikka 2<->3 ja kokeilla, että siirtyykö vika. Sama toki oisi mielenkiintoista sekä hydepumpun että painimen osalta.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
- Maunu
- Viestit: 3546
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
- Paikkakunta: Pori
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Oma täysin hatusta vedetty arvio on, että öljy ei kierrä kunnolla eikä myöskään vaihdu, kun vaihtaa uudet öljyt koneeseen.
Näin ollen tehtaan öljyt on sisällä vielä 100tkm jälkeenkin. Sitten jossain vaiheessa jää joku ylipaineventtiili auki väärään aikaan ja homma kusee, kun öljy on jo tervaa.
Jos tuon kannen saa auki ilman suurta purku operaatiota, kannattaa se ottaa auki öljynvaihdon yhteydessä ja imeä tyhjäksi vanhasta öljystä ja pestä uudella öljyllä. Mutta jos ei varaosia saa, niin jostain täytyisi tehdä uusi tiiviste.
Näin ollen tehtaan öljyt on sisällä vielä 100tkm jälkeenkin. Sitten jossain vaiheessa jää joku ylipaineventtiili auki väärään aikaan ja homma kusee, kun öljy on jo tervaa.
Jos tuon kannen saa auki ilman suurta purku operaatiota, kannattaa se ottaa auki öljynvaihdon yhteydessä ja imeä tyhjäksi vanhasta öljystä ja pestä uudella öljyllä. Mutta jos ei varaosia saa, niin jostain täytyisi tehdä uusi tiiviste.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
-
- Viestit: 1024
- Liittynyt: 13 Marras 2018, 12:24
- Car(s): Mito QV 2011
Exät:Giulia 2018 2.0t, 156 2.0 ts
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Ei oo Maunu ollenkaan huono arvio. Videossa näkyi vanhaa öljyä vähän sen painikkeen sisässä ja sellasta se oli joka puolella. Täysin se ei vaihdu oikeastaan millään tuolta. Kammiosta voi vielä kiertää läpi, mut muualta ei. Tosin jostain syystä siellä kammiossakin se oli ihan mustaa ja haisi lievästi käytetylle peräöljylle.
Oisin kuvannu sitä vaihetta, mutta se meni sellaseksi sotkemiseksi, että siinä olisi kamerakin uinut.
Oisin kuvannu sitä vaihetta, mutta se meni sellaseksi sotkemiseksi, että siinä olisi kamerakin uinut.
- Tiige
- Viestit: 2920
- Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
- Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon) - Paikkakunta: Turenki
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Tuossa kuva kun on purettu tarpeellinen pois tulppien vaihtoa varten:
viewtopic.php?p=689472#p689472
Eli aika tikkuinen homma olisi purkaa venttiilikoppa ja multiairin koppa sen jälkeen.
Hyvä video JanV:ltä! Mielenkiinnolla katson jos tulee jatkoa.
Tästä kyllä pitäisi tehdä oma multiair2 topic.
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta
- Cotzy
- Viestit: 910
- Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
- Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 man. Distinctive -01, Brera 3.2 JTS V6 man. Q4 -06, & DS3 Crossback E-Tense -21, Carado A464 -11
- Paikkakunta: Turku
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Nyt on hieno Multiairin purku- ja analyysivideo JanV:ltä!JanV kirjoitti: ↑08 Marras 2024, 18:14
Joku on tehnyt Cotzyn multiair yksiköstä nyt videon. Pitäisi löytyä kaikki asiat mitkä askarruttaa.
https://www.youtube.com/watch?v=n-FkS4mgB_U
Hattu pois päästä ja iso kiitos!
Vaikkei nyt mitään selkeää rikkinäistä tai viallista tuolta vielä löytynytkään ja nähtävillä olevat pinnat olivat virheettömän näköisiä, olisi kiintoisaa tietää saako tuon Multiairin elvytettyä uudelleen käyttöön vain putsaamalla vanhat öljyt pois ja kyllästämällä kauttaaltaan puhtaalla öljyllä ennen asennusta takaisin paikalleen.
2023 lokakuussa yritettiin elvytystä tuolle Multiairille vaihtamalla moottoriöljyt uusiin ja toivomalla, että lyhyellä 3000-5000 km öljynvaihtovälillä Multiair olisi tullut huuhdeltua puhtaaksi kevääsen 2024 mennessä ja elinikää olisi tullut lisää Multiairille. Sitten olisi voinut vaihdella öljyjä vaikka puolivuosittain.
Mutta haaveeksi jäi, kun prötääminen kylmänä alkoi uudestaan 1500 km jälkeen joulukuussa 2023 ja talvi oli vasta tuloillaan.
Cotzy
- Jiitee
- Viestit: 4469
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, IS250 ´07 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.
ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
KL kirjoitti: ↑09 Marras 2024, 09:50Kannatetaan. Jos tähän MAir2- vaivaan löytyy järkevä selitys/ korjaustoimenpide niin
meikäkin voisi palata bensa- Juuliakantaan vielä. Autohan on muuten pääosin luotettava
esim. alustan suhteen vrt. 156/159 - linjaan. Ex:llä ajoin alkuperäisellä alustalla helposti yli 180 tkm.
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Kiitokset videosta.
Onkohan tässä MA elvytys menossa… oma lyhyt turkki ei oikeen avaa hommaa ja sitä että miksi hilut on pöydällä.
https://youtu.be/yNgjAbJ-um4
Onkohan tässä MA elvytys menossa… oma lyhyt turkki ei oikeen avaa hommaa ja sitä että miksi hilut on pöydällä.
https://youtu.be/yNgjAbJ-um4
-
- Viestit: 1569
- Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
- Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Minulle ei ainakaan selvinnyt tämän videon perusteella miksi multiairin sisälle jää vanhaa öljyä? Eiköhän vian aiheuttaja ole tässä.Cotzy kirjoitti: ↑08 Marras 2024, 22:28Nyt on hieno Multiairin purku- ja analyysivideo JanV:ltä!JanV kirjoitti: ↑08 Marras 2024, 18:14
Joku on tehnyt Cotzyn multiair yksiköstä nyt videon. Pitäisi löytyä kaikki asiat mitkä askarruttaa.
https://www.youtube.com/watch?v=n-FkS4mgB_U
Hattu pois päästä ja iso kiitos!
Vaikkei nyt mitään selkeää rikkinäistä tai viallista tuolta vielä löytynytkään ja nähtävillä olevat pinnat olivat virheettömän näköisiä, olisi kiintoisaa tietää saako tuon Multiairin elvytettyä uudelleen käyttöön vain putsaamalla vanhat öljyt pois ja kyllästämällä kauttaaltaan puhtaalla öljyllä ennen asennusta takaisin paikalleen.
2023 lokakuussa yritettiin elvytystä tuolle Multiairille vaihtamalla moottoriöljyt uusiin ja toivomalla, että lyhyellä 3000-5000 km öljynvaihtovälillä Multiair olisi tullut huuhdeltua puhtaaksi kevääsen 2024 mennessä ja elinikää olisi tullut lisää Multiairille. Sitten olisi voinut vaihdella öljyjä vaikka puolivuosittain.
Mutta haaveeksi jäi, kun prötääminen kylmänä alkoi uudestaan 1500 km jälkeen joulukuussa 2023 ja talvi oli vasta tuloillaan.
Cotzy
Oletko Cotzy kysynyt Moottorihuollosta onko heillä mitään perustelua miksi vanhaa öljyä löytyy multiairin sisältä?
-
- Viestit: 1024
- Liittynyt: 13 Marras 2018, 12:24
- Car(s): Mito QV 2011
Exät:Giulia 2018 2.0t, 156 2.0 ts
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Aloin jo kuvaamaan 2 osaa. Tässä käyn läpi ton öljyn virtauksen eli ylläolevaan kysymykseen tulee siinä vastaus.
Yritän simuloida öljypumpun painetta sisääntulosta ja miten se virtaa läpi.
Jos joku pystyy siirtämään tämän keskustelun omakseen niin se olisi kyllä hyvä. Turhaan tämä yksistään Stelvion yleispuolella on.
PS. Tossa italiavideolla näkyy hyvin rakenne-ero ma1:ssä. Pienet erot mutta merkittävät. Ylipaineventtiilit löytyy alaosasta.
Valitettavasti italialaiset ei ole keskittyneet kovin hyvin tekstikäännöksiin eli automatiikka on luonut ihan höpöjä ja vaikeuttaa vähän ymmärtämistä.
Yritän simuloida öljypumpun painetta sisääntulosta ja miten se virtaa läpi.
Jos joku pystyy siirtämään tämän keskustelun omakseen niin se olisi kyllä hyvä. Turhaan tämä yksistään Stelvion yleispuolella on.
PS. Tossa italiavideolla näkyy hyvin rakenne-ero ma1:ssä. Pienet erot mutta merkittävät. Ylipaineventtiilit löytyy alaosasta.
Valitettavasti italialaiset ei ole keskittyneet kovin hyvin tekstikäännöksiin eli automatiikka on luonut ihan höpöjä ja vaikeuttaa vähän ymmärtämistä.
- Maunu
- Viestit: 3546
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
- Paikkakunta: Pori
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Saisiko siihen öljyn virtaus kokeiluun rakennettua pleksistä kannen, niin näkisi onko virtauksessa ongelmaa?
Voi tietty olla ettei virtaus toimi samalla tavalla ja nesteen pitäisi olla jotain muuta kuin öljyä.
Voi tietty olla ettei virtaus toimi samalla tavalla ja nesteen pitäisi olla jotain muuta kuin öljyä.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
- Cotzy
- Viestit: 910
- Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
- Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 man. Distinctive -01, Brera 3.2 JTS V6 man. Q4 -06, & DS3 Crossback E-Tense -21, Carado A464 -11
- Paikkakunta: Turku
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Joo, ehdottomasti oma otsikko tästä Giorgion GME-moottorin Multiairista tekniikkaosastoon. Tämä koskee sekä Stelvioita ja varsinkin vielä enemmän Giulioita suuremmasta populaatiosta johtuen. Vaikkei niiden omistajat Stelvio-threadia lukiskaan, koska suvi .
Ainakin 2020 vuodesta alkaen on joka syksy, loka-marraskuussa lähtenyt täällä varovainen keskustelu käyntiin, mikä ihme nyt moottoria vaivaa, kun kylmänä prötää ja täristää. Ja sitten on vaihdeltu ristiin tulppia, puolia, öljyjä, hermoja, muttei onneksi autoja, ennenkuin kohdattu se thö juurisyy kaiken turhan rahanmenon ja vaivan jälkeen .
Nyt se on pöydällä ja osaavissa käsissä. Ja Juutuubissa.
Kiitos siitä JanV!
Tämä vain on niin hienomekaaninen ihme, että vikaantumistapoja ja -syitä voi olla useita. Joten mennään syvemmälle tutkimuksissa.
Voin yrittää luoda topickin ja siirtää keskusteluhistoriaa sinne.
Cotzy
- Polforea
- Viestit: 11525
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Houkutellaan mode tekemään se, niin saa pilkottua tästä keskustelusta asian omakseen niin että kirjoittajat jne säilyy oikein.
@Rasvis, @Vittorio Jano, siirtyisikö Multiair -keskustelu omakseen?
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
- Vittorio Jano
- Moderator
- Viestit: 11369
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
- Paikkakunta: 13100
Re: Multiair-jauhantaa
Kiitti vinkistä.
Tuliko tähän nyt ainakin melkein kaikki olennainen?
Tuliko tähän nyt ainakin melkein kaikki olennainen?
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."
- Raikkoo
- Viestit: 297
- Liittynyt: 27 Loka 2013, 15:13
- Car(s): Giulia Super, -18
156 2.5 V6 Berlina, -99
Re: Multiair-jauhantaa
Eli öljynvaihdon yhteyteen tyhjäkäyntiä 10 minuuttia grillistä ylösalaisin riippuen?