Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
KL
Viestit: 230
Liittynyt: 08 Tammi 2006, 16:45

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja KL »

lerppu kirjoitti:
01 Marras 2024, 21:55
^Jees - en ajatellutkaan sääliä! :wink:

"Eka kierros ylläpitoa tänä vuonna tehtynä, kun on uusittu akku, jarrut ja talvirenkaat."

Mihin hintaan jarruremppa tuli? Katselin, että ihan Motonetinkin hinnoilla kertyy hintaa kuudensadan nurkilla, jos kaikki levyt ja palat uusii.

Avatar
Tiige
Viestit: 2920
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon)
Paikkakunta: Turenki

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja Tiige »

KL kirjoitti:
02 Marras 2024, 19:38
Mihin hintaan jarruremppa tuli? Katselin, että ihan Motonetinkin hinnoilla kertyy hintaa kuudensadan nurkilla, jos kaikki levyt ja palat uusii.
100tkm nurkilla laitoin vaimon Stelvioon kaikki levyt ja palat uusiksi. Riippunee kyllä paljon ajoprofiilista. Tuolta saa bremboa reilulla 400e koko kierroksen:
https://shop.alfisti.net/Tuning-Styling ... 9_602.html
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta

Avatar
lerppu
Viestit: 6139
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja lerppu »

Tiige kirjoitti:
02 Marras 2024, 21:18
KL kirjoitti:
02 Marras 2024, 19:38
Mihin hintaan jarruremppa tuli? Katselin, että ihan Motonetinkin hinnoilla kertyy hintaa kuudensadan nurkilla, jos kaikki levyt ja palat uusii.
100tkm nurkilla laitoin vaimon Stelvioon kaikki levyt ja palat uusiksi. Riippunee kyllä paljon ajoprofiilista. Tuolta saa bremboa reilulla 400e koko kierroksen:
https://shop.alfisti.net/Tuning-Styling ... 9_602.html
Pankkitililtä vilkaisin että 915€. Levyt ja palat joka nurkkaan.

FinPat
Viestit: 7951
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja FinPat »

lerppu kirjoitti:
02 Marras 2024, 21:36
Pankkitililtä vilkaisin että 915€. Levyt ja palat joka nurkkaan.
Rahamiehet hoitavat käsiä likaamatta.

Mielenkiinnosta, tuliko mukaan myös uudet jarrunesteet?
Muistaakseni noissa Brembon sarjoissa tuleekin kulumisanturit ja asennuskilkeet mukana.

Avatar
lerppu
Viestit: 6139
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja lerppu »

FinPat kirjoitti:
03 Marras 2024, 10:42
lerppu kirjoitti:
02 Marras 2024, 21:36
Pankkitililtä vilkaisin että 915€. Levyt ja palat joka nurkkaan.
Rahamiehet hoitavat käsiä likaamatta.

Mielenkiinnosta, tuliko mukaan myös uudet jarrunesteet?
Muistaakseni noissa Brembon sarjoissa tuleekin kulumisanturit ja asennuskilkeet mukana.
Ööh… Ehkä? Pitänee kaivaa kuitti esiin. Ja tuossa lienee laina-autoakin joku euro…

Kuikkaa
Viestit: 25
Liittynyt: 12 Touko 2024, 15:29
Car(s): Stelvio super

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja Kuikkaa »

lerppu kirjoitti:
02 Marras 2024, 13:56
Polforea kirjoitti:
02 Marras 2024, 11:25
Se moottorihan suunnitellaan ja rakennetaan tietylle kierros- ja tehoskaalalle. Se, että 7krpm kierrosalueesta käyttää vaan ekat 3, on vähän kuin tekisi etunojapunnerruksia niin, että yläkuolokohdassa kyynärpäät on 90 asteen kulmassa. Kokeilee tuota 10 vuotta ja kattoo sitten että onko kroppa kuosissa vai olisko parempi joskus nostaa ylös asti.
Rajalla käy säännöllisesti. Jos ei joka kerta kun lämpimänä - niin melkein. Mama I’m going fast!
Ja Selenian öljyllä olet aina ajanut?
Että onko tämä kuin rannekello, jossa pitää olla juuri oikeat öljyt oikeassa paikassa.

Avatar
lerppu
Viestit: 6139
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja lerppu »

Kuikkaa kirjoitti:
03 Marras 2024, 11:11
lerppu kirjoitti:
02 Marras 2024, 13:56
Polforea kirjoitti:
02 Marras 2024, 11:25
Se moottorihan suunnitellaan ja rakennetaan tietylle kierros- ja tehoskaalalle. Se, että 7krpm kierrosalueesta käyttää vaan ekat 3, on vähän kuin tekisi etunojapunnerruksia niin, että yläkuolokohdassa kyynärpäät on 90 asteen kulmassa. Kokeilee tuota 10 vuotta ja kattoo sitten että onko kroppa kuosissa vai olisko parempi joskus nostaa ylös asti.
Rajalla käy säännöllisesti. Jos ei joka kerta kun lämpimänä - niin melkein. Mama I’m going fast!
Ja Selenian öljyllä olet aina ajanut?
Että onko tämä kuin rannekello, jossa pitää olla juuri oikeat öljyt oikeassa paikassa.
Auto on huollettu päivämäärien mukaisesti, eli vaikka metrejä ei ole paljon, huoltokirjassa on leimoja viljalti. Muutama Delta, loput Auto Milano. En ole liukasteen merkkiä kysellyt.

MeSoma
Viestit: 93
Liittynyt: 01 Elo 2022, 16:30
Car(s): mm:156,Mito,Brera,Giulietta,Giulia

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja MeSoma »

Liukasteen tyypin näkee helposti huoltokuitin hinnasta. Selenia Digitek 6l maksaa 110-120€
Useimpien huoltamoitten käyttämä Mobil taas puolet vähemmän. Mielellään varmaan laittavat Mobilia vähän ohennettuna, ”jotta voitelisi paremmin…”

Avatar
FatTony
Viestit: 80
Liittynyt: 26 Touko 2007, 09:57
Car(s): 01' GTV 3.0v6 CF3
EX: Giulia Q4 Veloce 17', 159 2.0 JTDm 11', 47 2.0 TS 08', 155 2.5v6 93'
Paikkakunta: Keski-Uusimaa

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja FatTony »

Onko kenellekkään tuttua vaihteiston "nykiminen" kun ajaa tasakaasulla tai ruuhkassa ja hieman höllää kaasua, parhaiten huomaa taajamanopeuksissa ja pienemmillä kierroksilla, ihan kun arpoisi vaihdetta tai olisi jotain väljää jossain päin voimalinjaa. Ei oikeastaan eroa kylmällä tai lämpimällä koneella, kylmällä ehkä hitusen enemmän. Aikaisemmassa Giuliassa samalla tekniikalla ei tällaista ollut havaittavissa. Huollossa ihmettelivät, mutta kun ei ole mitään vikakoodeja niin ei kuulemma ole vikaakaan. Meinasin käydä kokeilemassa liikkeessä myynnissä ollutta vastaavaa, ihan vaan oman mielenterveyteni vuoksi, mutta ehti mennä kaupaksi.

Lisäksi muutaman kerran moottori on aiheuttanut nykimistä, ihan kun kävisi hetkellisesti vajaalla, mutta tästäkään ei ole mitään vikakoodeja aiheutunut, selkeästi eri asia kun tämä vaihteisto-ongelma. 90tkm ajettu 280hp bensa Q4 vm 2020.
Speed is a virtue

MeSoma
Viestit: 93
Liittynyt: 01 Elo 2022, 16:30
Car(s): mm:156,Mito,Brera,Giulietta,Giulia

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja MeSoma »

Minulla kolmas Giulia menossa ja kaikissa sama nykimisongelma.
Kotoa kylille mennessä loiva mäki, missä kaikki kolme alkaneet mäen puolivälissä hiukka arpomaan ”että jatketaanko matkaa, vai mitä tehdään” Hetken arponeet ja sitten matka jatkuu ihan normaalisti.
Eli sanoisin että ”ominaisuus” mikä ei enää häiritse, vaikka sen useimmiten huomaa…

MeSoma
Viestit: 93
Liittynyt: 01 Elo 2022, 16:30
Car(s): mm:156,Mito,Brera,Giulietta,Giulia

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja MeSoma »

Selvennän vielä ”nykimistä” omissa Giulioissani.
Siis kotoa lähtiessä pitkähkössä hyvin loivassa alamäessä ajettaessa vakkari päällä kuudenkympin rajoitusalueella vaihdelaatikko hetkeksi himmaa (arpoo varmaan sopivaa vaihdetta) mikä tuntuu ikäänkuin lievänä nykäyksenä, ei niinkään pitempikestoisena nykimisenä.
Minulla ilmiö esiintyy enimmäkseen silloin kun tasainen tie vaihtuu lievään alaseen.

Kuikkaa
Viestit: 25
Liittynyt: 12 Touko 2024, 15:29
Car(s): Stelvio super

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja Kuikkaa »

Mulla tekee juuri samanlaista vastaavaa, parhaiten huomaa kylmänä kun ajelee vakkarilla taajamassa ja naksauttaa yhden km alaspäin niin aski nykii. Vain kylmänä.
Olen tulkinnut sen niin että laatikossa liian vanhat öljyt, tämä tosin vielä todistamatta.
Bimmerin lootan pitäisi kyllä minusta vaihtaa tyystin nykimättä.

MeSoma
Viestit: 93
Liittynyt: 01 Elo 2022, 16:30
Car(s): mm:156,Mito,Brera,Giulietta,Giulia

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja MeSoma »

Veikkaisin että öljyt ei ole se juurisyy.
Kaksi ensimmäistä Giuliaa (kaikki pensakoneita) tuli minulle ~ yksivuotisina, vähän yli 10 tkm ajettuina, kun taas viimeisin tuli karvan alle kaksivuotisena vähän yli 40 tkm ajettuna ja kaikissa samat käytöstavat. Niin ja minullakin esiintyy enimmäkseen koneen ollessa kylmänä.

Avatar
lerppu
Viestit: 6139
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja lerppu »

Ööh. Mulla on ollut 5kpl autoja ZF8 lootalla, en tunnista tätä oiretta lainkaan? Tosin en käytä vakkaria juuri ikinä, jos sillä saa pulman esiin, niin sitten liittyy elektroniseen aivoon. Mutta Stelvion voimalinjassa ainoa viive, jonka kolmessa vuodessa olen havainnut ärsyttäväksi on pakilta eteenpäin kytkemisessä syntyvä ”löysä” liikkeellelähtöön. Bemarin iteroinneissa tätä ei ollut.

Avatar
Tiige
Viestit: 2920
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon)
Paikkakunta: Turenki

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja Tiige »

^ Tämä alkoi nyt kiinnostamaan. Minkälainen oli ajoprofiili tuon 57tkm aikana? Paljon pätkää vai ehtikö öljyt lämmetä jokaisella ajokerralla? Ilmeisesti seleniaa käytetty. Oliko vaihtoväli 15tkm vai jotain muuta? Lähdettiinkö käynnistyksen jälkeen heti liikkeelle vai odotettiinko että tyhjäkäynti laskee normaaliksi? Oliko start&stop käytössä?
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta

Avatar
Cotzy
Viestit: 910
Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 man. Distinctive -01, Brera 3.2 JTS V6 man. Q4 -06, & DS3 Crossback E-Tense -21, Carado A464 -11
Paikkakunta: Turku

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja Cotzy »

Tiige kirjoitti:
08 Marras 2024, 22:40
^ Tämä alkoi nyt kiinnostamaan. Minkälainen oli ajoprofiili tuon 57tkm aikana? Paljon pätkää vai ehtikö öljyt lämmetä jokaisella ajokerralla? Ilmeisesti seleniaa käytetty. Oliko vaihtoväli 15tkm vai jotain muuta? Lähdettiinkö käynnistyksen jälkeen heti liikkeelle vai odotettiinko että tyhjäkäynti laskee normaaliksi? Oliko start&stop käytössä?
Ajoprofiili 6 ekan vuoden aikana oli kaupunkiajopainotteinen. Sellaista 5-8 km pätkää muutaman kerran päivässä, 100-300 km maantiajoa pari kertaa kuussa. Öljynvaihtoväli 9-12 tkm vuodessa. Öljynlaadun heikkenemisen varoitus tuli 55 tkm kohdalla, kun ajettu se 12 tkm edellisesta vaihdosta.
Yleensä odotettu tyhjäkäynnin laskua, ennen liikkeelle lähtöä. S&S on mulla käytössä lähinnä kesäisin, talvella otan pois jos IBS sellaista yrittää tarjota.

Cotzy

Vastaa Viestiin