lerppu kirjoitti: ↑01 Marras 2024, 21:55^Jees - en ajatellutkaan sääliä!
"Eka kierros ylläpitoa tänä vuonna tehtynä, kun on uusittu akku, jarrut ja talvirenkaat."
Mihin hintaan jarruremppa tuli? Katselin, että ihan Motonetinkin hinnoilla kertyy hintaa kuudensadan nurkilla, jos kaikki levyt ja palat uusii.
Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Valvoja: Moderators
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
- Tiige
- Viestit: 2920
- Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
- Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon) - Paikkakunta: Turenki
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
100tkm nurkilla laitoin vaimon Stelvioon kaikki levyt ja palat uusiksi. Riippunee kyllä paljon ajoprofiilista. Tuolta saa bremboa reilulla 400e koko kierroksen:
https://shop.alfisti.net/Tuning-Styling ... 9_602.html
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta
- lerppu
- Viestit: 6139
- Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
- Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
- Paikkakunta: Metsälä
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Pankkitililtä vilkaisin että 915€. Levyt ja palat joka nurkkaan.Tiige kirjoitti: ↑02 Marras 2024, 21:18100tkm nurkilla laitoin vaimon Stelvioon kaikki levyt ja palat uusiksi. Riippunee kyllä paljon ajoprofiilista. Tuolta saa bremboa reilulla 400e koko kierroksen:
https://shop.alfisti.net/Tuning-Styling ... 9_602.html
- lerppu
- Viestit: 6139
- Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
- Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
- Paikkakunta: Metsälä
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Ööh… Ehkä? Pitänee kaivaa kuitti esiin. Ja tuossa lienee laina-autoakin joku euro…
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Ja Selenian öljyllä olet aina ajanut?lerppu kirjoitti: ↑02 Marras 2024, 13:56Rajalla käy säännöllisesti. Jos ei joka kerta kun lämpimänä - niin melkein. Mama I’m going fast!Polforea kirjoitti: ↑02 Marras 2024, 11:25Se moottorihan suunnitellaan ja rakennetaan tietylle kierros- ja tehoskaalalle. Se, että 7krpm kierrosalueesta käyttää vaan ekat 3, on vähän kuin tekisi etunojapunnerruksia niin, että yläkuolokohdassa kyynärpäät on 90 asteen kulmassa. Kokeilee tuota 10 vuotta ja kattoo sitten että onko kroppa kuosissa vai olisko parempi joskus nostaa ylös asti.
Että onko tämä kuin rannekello, jossa pitää olla juuri oikeat öljyt oikeassa paikassa.
- lerppu
- Viestit: 6139
- Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
- Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
- Paikkakunta: Metsälä
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Auto on huollettu päivämäärien mukaisesti, eli vaikka metrejä ei ole paljon, huoltokirjassa on leimoja viljalti. Muutama Delta, loput Auto Milano. En ole liukasteen merkkiä kysellyt.Kuikkaa kirjoitti: ↑03 Marras 2024, 11:11Ja Selenian öljyllä olet aina ajanut?lerppu kirjoitti: ↑02 Marras 2024, 13:56Rajalla käy säännöllisesti. Jos ei joka kerta kun lämpimänä - niin melkein. Mama I’m going fast!Polforea kirjoitti: ↑02 Marras 2024, 11:25Se moottorihan suunnitellaan ja rakennetaan tietylle kierros- ja tehoskaalalle. Se, että 7krpm kierrosalueesta käyttää vaan ekat 3, on vähän kuin tekisi etunojapunnerruksia niin, että yläkuolokohdassa kyynärpäät on 90 asteen kulmassa. Kokeilee tuota 10 vuotta ja kattoo sitten että onko kroppa kuosissa vai olisko parempi joskus nostaa ylös asti.
Että onko tämä kuin rannekello, jossa pitää olla juuri oikeat öljyt oikeassa paikassa.
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Liukasteen tyypin näkee helposti huoltokuitin hinnasta. Selenia Digitek 6l maksaa 110-120€
Useimpien huoltamoitten käyttämä Mobil taas puolet vähemmän. Mielellään varmaan laittavat Mobilia vähän ohennettuna, ”jotta voitelisi paremmin…”
Useimpien huoltamoitten käyttämä Mobil taas puolet vähemmän. Mielellään varmaan laittavat Mobilia vähän ohennettuna, ”jotta voitelisi paremmin…”
- FatTony
- Viestit: 80
- Liittynyt: 26 Touko 2007, 09:57
- Car(s): 01' GTV 3.0v6 CF3
EX: Giulia Q4 Veloce 17', 159 2.0 JTDm 11', 47 2.0 TS 08', 155 2.5v6 93' - Paikkakunta: Keski-Uusimaa
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Onko kenellekkään tuttua vaihteiston "nykiminen" kun ajaa tasakaasulla tai ruuhkassa ja hieman höllää kaasua, parhaiten huomaa taajamanopeuksissa ja pienemmillä kierroksilla, ihan kun arpoisi vaihdetta tai olisi jotain väljää jossain päin voimalinjaa. Ei oikeastaan eroa kylmällä tai lämpimällä koneella, kylmällä ehkä hitusen enemmän. Aikaisemmassa Giuliassa samalla tekniikalla ei tällaista ollut havaittavissa. Huollossa ihmettelivät, mutta kun ei ole mitään vikakoodeja niin ei kuulemma ole vikaakaan. Meinasin käydä kokeilemassa liikkeessä myynnissä ollutta vastaavaa, ihan vaan oman mielenterveyteni vuoksi, mutta ehti mennä kaupaksi.
Lisäksi muutaman kerran moottori on aiheuttanut nykimistä, ihan kun kävisi hetkellisesti vajaalla, mutta tästäkään ei ole mitään vikakoodeja aiheutunut, selkeästi eri asia kun tämä vaihteisto-ongelma. 90tkm ajettu 280hp bensa Q4 vm 2020.
Lisäksi muutaman kerran moottori on aiheuttanut nykimistä, ihan kun kävisi hetkellisesti vajaalla, mutta tästäkään ei ole mitään vikakoodeja aiheutunut, selkeästi eri asia kun tämä vaihteisto-ongelma. 90tkm ajettu 280hp bensa Q4 vm 2020.
Speed is a virtue
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Minulla kolmas Giulia menossa ja kaikissa sama nykimisongelma.
Kotoa kylille mennessä loiva mäki, missä kaikki kolme alkaneet mäen puolivälissä hiukka arpomaan ”että jatketaanko matkaa, vai mitä tehdään” Hetken arponeet ja sitten matka jatkuu ihan normaalisti.
Eli sanoisin että ”ominaisuus” mikä ei enää häiritse, vaikka sen useimmiten huomaa…
Kotoa kylille mennessä loiva mäki, missä kaikki kolme alkaneet mäen puolivälissä hiukka arpomaan ”että jatketaanko matkaa, vai mitä tehdään” Hetken arponeet ja sitten matka jatkuu ihan normaalisti.
Eli sanoisin että ”ominaisuus” mikä ei enää häiritse, vaikka sen useimmiten huomaa…
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Selvennän vielä ”nykimistä” omissa Giulioissani.
Siis kotoa lähtiessä pitkähkössä hyvin loivassa alamäessä ajettaessa vakkari päällä kuudenkympin rajoitusalueella vaihdelaatikko hetkeksi himmaa (arpoo varmaan sopivaa vaihdetta) mikä tuntuu ikäänkuin lievänä nykäyksenä, ei niinkään pitempikestoisena nykimisenä.
Minulla ilmiö esiintyy enimmäkseen silloin kun tasainen tie vaihtuu lievään alaseen.
Siis kotoa lähtiessä pitkähkössä hyvin loivassa alamäessä ajettaessa vakkari päällä kuudenkympin rajoitusalueella vaihdelaatikko hetkeksi himmaa (arpoo varmaan sopivaa vaihdetta) mikä tuntuu ikäänkuin lievänä nykäyksenä, ei niinkään pitempikestoisena nykimisenä.
Minulla ilmiö esiintyy enimmäkseen silloin kun tasainen tie vaihtuu lievään alaseen.
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Mulla tekee juuri samanlaista vastaavaa, parhaiten huomaa kylmänä kun ajelee vakkarilla taajamassa ja naksauttaa yhden km alaspäin niin aski nykii. Vain kylmänä.
Olen tulkinnut sen niin että laatikossa liian vanhat öljyt, tämä tosin vielä todistamatta.
Bimmerin lootan pitäisi kyllä minusta vaihtaa tyystin nykimättä.
Olen tulkinnut sen niin että laatikossa liian vanhat öljyt, tämä tosin vielä todistamatta.
Bimmerin lootan pitäisi kyllä minusta vaihtaa tyystin nykimättä.
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Veikkaisin että öljyt ei ole se juurisyy.
Kaksi ensimmäistä Giuliaa (kaikki pensakoneita) tuli minulle ~ yksivuotisina, vähän yli 10 tkm ajettuina, kun taas viimeisin tuli karvan alle kaksivuotisena vähän yli 40 tkm ajettuna ja kaikissa samat käytöstavat. Niin ja minullakin esiintyy enimmäkseen koneen ollessa kylmänä.
Kaksi ensimmäistä Giuliaa (kaikki pensakoneita) tuli minulle ~ yksivuotisina, vähän yli 10 tkm ajettuina, kun taas viimeisin tuli karvan alle kaksivuotisena vähän yli 40 tkm ajettuna ja kaikissa samat käytöstavat. Niin ja minullakin esiintyy enimmäkseen koneen ollessa kylmänä.
- lerppu
- Viestit: 6139
- Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
- Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
- Paikkakunta: Metsälä
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Ööh. Mulla on ollut 5kpl autoja ZF8 lootalla, en tunnista tätä oiretta lainkaan? Tosin en käytä vakkaria juuri ikinä, jos sillä saa pulman esiin, niin sitten liittyy elektroniseen aivoon. Mutta Stelvion voimalinjassa ainoa viive, jonka kolmessa vuodessa olen havainnut ärsyttäväksi on pakilta eteenpäin kytkemisessä syntyvä ”löysä” liikkeellelähtöön. Bemarin iteroinneissa tätä ei ollut.
- Tiige
- Viestit: 2920
- Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
- Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon) - Paikkakunta: Turenki
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
^ Tämä alkoi nyt kiinnostamaan. Minkälainen oli ajoprofiili tuon 57tkm aikana? Paljon pätkää vai ehtikö öljyt lämmetä jokaisella ajokerralla? Ilmeisesti seleniaa käytetty. Oliko vaihtoväli 15tkm vai jotain muuta? Lähdettiinkö käynnistyksen jälkeen heti liikkeelle vai odotettiinko että tyhjäkäynti laskee normaaliksi? Oliko start&stop käytössä?
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta
- Cotzy
- Viestit: 910
- Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
- Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 man. Distinctive -01, Brera 3.2 JTS V6 man. Q4 -06, & DS3 Crossback E-Tense -21, Carado A464 -11
- Paikkakunta: Turku
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Ajoprofiili 6 ekan vuoden aikana oli kaupunkiajopainotteinen. Sellaista 5-8 km pätkää muutaman kerran päivässä, 100-300 km maantiajoa pari kertaa kuussa. Öljynvaihtoväli 9-12 tkm vuodessa. Öljynlaadun heikkenemisen varoitus tuli 55 tkm kohdalla, kun ajettu se 12 tkm edellisesta vaihdosta.Tiige kirjoitti: ↑08 Marras 2024, 22:40^ Tämä alkoi nyt kiinnostamaan. Minkälainen oli ajoprofiili tuon 57tkm aikana? Paljon pätkää vai ehtikö öljyt lämmetä jokaisella ajokerralla? Ilmeisesti seleniaa käytetty. Oliko vaihtoväli 15tkm vai jotain muuta? Lähdettiinkö käynnistyksen jälkeen heti liikkeelle vai odotettiinko että tyhjäkäynti laskee normaaliksi? Oliko start&stop käytössä?
Yleensä odotettu tyhjäkäynnin laskua, ennen liikkeelle lähtöä. S&S on mulla käytössä lähinnä kesäisin, talvella otan pois jos IBS sellaista yrittää tarjota.
Cotzy