Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
KL
Viestit: 235
Liittynyt: 08 Tammi 2006, 16:45

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja KL »

lerppu kirjoitti:
01 Marras 2024, 21:55
^Jees - en ajatellutkaan sääliä! :wink:

"Eka kierros ylläpitoa tänä vuonna tehtynä, kun on uusittu akku, jarrut ja talvirenkaat."

Mihin hintaan jarruremppa tuli? Katselin, että ihan Motonetinkin hinnoilla kertyy hintaa kuudensadan nurkilla, jos kaikki levyt ja palat uusii.

Avatar
Tiige
Viestit: 2945
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon)
Paikkakunta: Turenki

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja Tiige »

KL kirjoitti:
02 Marras 2024, 19:38
Mihin hintaan jarruremppa tuli? Katselin, että ihan Motonetinkin hinnoilla kertyy hintaa kuudensadan nurkilla, jos kaikki levyt ja palat uusii.
100tkm nurkilla laitoin vaimon Stelvioon kaikki levyt ja palat uusiksi. Riippunee kyllä paljon ajoprofiilista. Tuolta saa bremboa reilulla 400e koko kierroksen:
https://shop.alfisti.net/Tuning-Styling ... 9_602.html
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta

Avatar
lerppu
Viestit: 6200
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja lerppu »

Tiige kirjoitti:
02 Marras 2024, 21:18
KL kirjoitti:
02 Marras 2024, 19:38
Mihin hintaan jarruremppa tuli? Katselin, että ihan Motonetinkin hinnoilla kertyy hintaa kuudensadan nurkilla, jos kaikki levyt ja palat uusii.
100tkm nurkilla laitoin vaimon Stelvioon kaikki levyt ja palat uusiksi. Riippunee kyllä paljon ajoprofiilista. Tuolta saa bremboa reilulla 400e koko kierroksen:
https://shop.alfisti.net/Tuning-Styling ... 9_602.html
Pankkitililtä vilkaisin että 915€. Levyt ja palat joka nurkkaan.

FinPat
Viestit: 8113
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja FinPat »

lerppu kirjoitti:
02 Marras 2024, 21:36
Pankkitililtä vilkaisin että 915€. Levyt ja palat joka nurkkaan.
Rahamiehet hoitavat käsiä likaamatta.

Mielenkiinnosta, tuliko mukaan myös uudet jarrunesteet?
Muistaakseni noissa Brembon sarjoissa tuleekin kulumisanturit ja asennuskilkeet mukana.

Avatar
lerppu
Viestit: 6200
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja lerppu »

FinPat kirjoitti:
03 Marras 2024, 10:42
lerppu kirjoitti:
02 Marras 2024, 21:36
Pankkitililtä vilkaisin että 915€. Levyt ja palat joka nurkkaan.
Rahamiehet hoitavat käsiä likaamatta.

Mielenkiinnosta, tuliko mukaan myös uudet jarrunesteet?
Muistaakseni noissa Brembon sarjoissa tuleekin kulumisanturit ja asennuskilkeet mukana.
Ööh… Ehkä? Pitänee kaivaa kuitti esiin. Ja tuossa lienee laina-autoakin joku euro…

Kuikkaa
Viestit: 35
Liittynyt: 12 Touko 2024, 15:29
Car(s): Stelvio super

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja Kuikkaa »

lerppu kirjoitti:
02 Marras 2024, 13:56
Polforea kirjoitti:
02 Marras 2024, 11:25
Se moottorihan suunnitellaan ja rakennetaan tietylle kierros- ja tehoskaalalle. Se, että 7krpm kierrosalueesta käyttää vaan ekat 3, on vähän kuin tekisi etunojapunnerruksia niin, että yläkuolokohdassa kyynärpäät on 90 asteen kulmassa. Kokeilee tuota 10 vuotta ja kattoo sitten että onko kroppa kuosissa vai olisko parempi joskus nostaa ylös asti.
Rajalla käy säännöllisesti. Jos ei joka kerta kun lämpimänä - niin melkein. Mama I’m going fast!
Ja Selenian öljyllä olet aina ajanut?
Että onko tämä kuin rannekello, jossa pitää olla juuri oikeat öljyt oikeassa paikassa.

Avatar
lerppu
Viestit: 6200
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja lerppu »

Kuikkaa kirjoitti:
03 Marras 2024, 11:11
lerppu kirjoitti:
02 Marras 2024, 13:56
Polforea kirjoitti:
02 Marras 2024, 11:25
Se moottorihan suunnitellaan ja rakennetaan tietylle kierros- ja tehoskaalalle. Se, että 7krpm kierrosalueesta käyttää vaan ekat 3, on vähän kuin tekisi etunojapunnerruksia niin, että yläkuolokohdassa kyynärpäät on 90 asteen kulmassa. Kokeilee tuota 10 vuotta ja kattoo sitten että onko kroppa kuosissa vai olisko parempi joskus nostaa ylös asti.
Rajalla käy säännöllisesti. Jos ei joka kerta kun lämpimänä - niin melkein. Mama I’m going fast!
Ja Selenian öljyllä olet aina ajanut?
Että onko tämä kuin rannekello, jossa pitää olla juuri oikeat öljyt oikeassa paikassa.
Auto on huollettu päivämäärien mukaisesti, eli vaikka metrejä ei ole paljon, huoltokirjassa on leimoja viljalti. Muutama Delta, loput Auto Milano. En ole liukasteen merkkiä kysellyt.

MeSoma
Viestit: 104
Liittynyt: 01 Elo 2022, 16:30
Car(s): mm:156,Mito,Brera,Giulietta,Giulia

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja MeSoma »

Liukasteen tyypin näkee helposti huoltokuitin hinnasta. Selenia Digitek 6l maksaa 110-120€
Useimpien huoltamoitten käyttämä Mobil taas puolet vähemmän. Mielellään varmaan laittavat Mobilia vähän ohennettuna, ”jotta voitelisi paremmin…”

Avatar
FatTony
Viestit: 80
Liittynyt: 26 Touko 2007, 09:57
Car(s): 01' GTV 3.0v6 CF3
EX: Giulia Q4 Veloce 17', 159 2.0 JTDm 11', 47 2.0 TS 08', 155 2.5v6 93'
Paikkakunta: Keski-Uusimaa

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja FatTony »

Onko kenellekkään tuttua vaihteiston "nykiminen" kun ajaa tasakaasulla tai ruuhkassa ja hieman höllää kaasua, parhaiten huomaa taajamanopeuksissa ja pienemmillä kierroksilla, ihan kun arpoisi vaihdetta tai olisi jotain väljää jossain päin voimalinjaa. Ei oikeastaan eroa kylmällä tai lämpimällä koneella, kylmällä ehkä hitusen enemmän. Aikaisemmassa Giuliassa samalla tekniikalla ei tällaista ollut havaittavissa. Huollossa ihmettelivät, mutta kun ei ole mitään vikakoodeja niin ei kuulemma ole vikaakaan. Meinasin käydä kokeilemassa liikkeessä myynnissä ollutta vastaavaa, ihan vaan oman mielenterveyteni vuoksi, mutta ehti mennä kaupaksi.

Lisäksi muutaman kerran moottori on aiheuttanut nykimistä, ihan kun kävisi hetkellisesti vajaalla, mutta tästäkään ei ole mitään vikakoodeja aiheutunut, selkeästi eri asia kun tämä vaihteisto-ongelma. 90tkm ajettu 280hp bensa Q4 vm 2020.
Speed is a virtue

MeSoma
Viestit: 104
Liittynyt: 01 Elo 2022, 16:30
Car(s): mm:156,Mito,Brera,Giulietta,Giulia

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja MeSoma »

Minulla kolmas Giulia menossa ja kaikissa sama nykimisongelma.
Kotoa kylille mennessä loiva mäki, missä kaikki kolme alkaneet mäen puolivälissä hiukka arpomaan ”että jatketaanko matkaa, vai mitä tehdään” Hetken arponeet ja sitten matka jatkuu ihan normaalisti.
Eli sanoisin että ”ominaisuus” mikä ei enää häiritse, vaikka sen useimmiten huomaa…

MeSoma
Viestit: 104
Liittynyt: 01 Elo 2022, 16:30
Car(s): mm:156,Mito,Brera,Giulietta,Giulia

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja MeSoma »

Selvennän vielä ”nykimistä” omissa Giulioissani.
Siis kotoa lähtiessä pitkähkössä hyvin loivassa alamäessä ajettaessa vakkari päällä kuudenkympin rajoitusalueella vaihdelaatikko hetkeksi himmaa (arpoo varmaan sopivaa vaihdetta) mikä tuntuu ikäänkuin lievänä nykäyksenä, ei niinkään pitempikestoisena nykimisenä.
Minulla ilmiö esiintyy enimmäkseen silloin kun tasainen tie vaihtuu lievään alaseen.

Kuikkaa
Viestit: 35
Liittynyt: 12 Touko 2024, 15:29
Car(s): Stelvio super

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja Kuikkaa »

Mulla tekee juuri samanlaista vastaavaa, parhaiten huomaa kylmänä kun ajelee vakkarilla taajamassa ja naksauttaa yhden km alaspäin niin aski nykii. Vain kylmänä.
Olen tulkinnut sen niin että laatikossa liian vanhat öljyt, tämä tosin vielä todistamatta.
Bimmerin lootan pitäisi kyllä minusta vaihtaa tyystin nykimättä.

MeSoma
Viestit: 104
Liittynyt: 01 Elo 2022, 16:30
Car(s): mm:156,Mito,Brera,Giulietta,Giulia

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja MeSoma »

Veikkaisin että öljyt ei ole se juurisyy.
Kaksi ensimmäistä Giuliaa (kaikki pensakoneita) tuli minulle ~ yksivuotisina, vähän yli 10 tkm ajettuina, kun taas viimeisin tuli karvan alle kaksivuotisena vähän yli 40 tkm ajettuna ja kaikissa samat käytöstavat. Niin ja minullakin esiintyy enimmäkseen koneen ollessa kylmänä.

Avatar
lerppu
Viestit: 6200
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja lerppu »

Ööh. Mulla on ollut 5kpl autoja ZF8 lootalla, en tunnista tätä oiretta lainkaan? Tosin en käytä vakkaria juuri ikinä, jos sillä saa pulman esiin, niin sitten liittyy elektroniseen aivoon. Mutta Stelvion voimalinjassa ainoa viive, jonka kolmessa vuodessa olen havainnut ärsyttäväksi on pakilta eteenpäin kytkemisessä syntyvä ”löysä” liikkeellelähtöön. Bemarin iteroinneissa tätä ei ollut.

Avatar
Tiige
Viestit: 2945
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon)
Paikkakunta: Turenki

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja Tiige »

^ Tämä alkoi nyt kiinnostamaan. Minkälainen oli ajoprofiili tuon 57tkm aikana? Paljon pätkää vai ehtikö öljyt lämmetä jokaisella ajokerralla? Ilmeisesti seleniaa käytetty. Oliko vaihtoväli 15tkm vai jotain muuta? Lähdettiinkö käynnistyksen jälkeen heti liikkeelle vai odotettiinko että tyhjäkäynti laskee normaaliksi? Oliko start&stop käytössä?
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta

Avatar
Cotzy
Viestit: 927
Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 man. Distinctive -01, Brera 3.2 JTS V6 man. Q4 -06, & DS3 Crossback E-Tense -21, Carado A464 -11
Paikkakunta: Turku

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja Cotzy »

Tiige kirjoitti:
08 Marras 2024, 22:40
^ Tämä alkoi nyt kiinnostamaan. Minkälainen oli ajoprofiili tuon 57tkm aikana? Paljon pätkää vai ehtikö öljyt lämmetä jokaisella ajokerralla? Ilmeisesti seleniaa käytetty. Oliko vaihtoväli 15tkm vai jotain muuta? Lähdettiinkö käynnistyksen jälkeen heti liikkeelle vai odotettiinko että tyhjäkäynti laskee normaaliksi? Oliko start&stop käytössä?
Ajoprofiili 6 ekan vuoden aikana oli kaupunkiajopainotteinen. Sellaista 5-8 km pätkää muutaman kerran päivässä, 100-300 km maantiajoa pari kertaa kuussa. Öljynvaihtoväli 9-12 tkm vuodessa. Öljynlaadun heikkenemisen varoitus tuli 55 tkm kohdalla, kun ajettu se 12 tkm edellisesta vaihdosta.
Yleensä odotettu tyhjäkäynnin laskua, ennen liikkeelle lähtöä. S&S on mulla käytössä lähinnä kesäisin, talvella otan pois jos IBS sellaista yrittää tarjota.

Cotzy

Avatar
Smiik
Viestit: 233
Liittynyt: 14 Marras 2016, 21:03
Car(s): GT 3.2
Giulietta Multiair 170
Stelvio 2.0 280hv

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja Smiik »

Onko muilla tuo tankin luukun kansi alkanut irrota siitä rungosta siten, että se oikein irvistää takareunastaan? Eikö tuo lämmönvaihteluiden mukaan "kupruileva" luukku ollut kuitenkin eri juttu kuin tämä? Omassa tosiaan irvistää melkein sentin raolla luukun ollessa kiinni ja sisäpuolella se musta muovirunko on ihan irti luukusta takareunastaan. Millainen rakenne tuo mahtaa olla, voiko tuon esim. liimata jollain massalla vai mikähän mahtaisi auttaa?
E: Nopean googletuksen perusteella näköjään taitaa ollakin juuri sama ongelma luukun kannen kanssa kuin muillakin, esim. täällä kuvia.

Ja toisena: Takaluukun ja takapuskurin väliin jää jostain syystä vettä, kun on märemmät kelit. Kun luukun aukaisee esim. sateen jälkeen, sen reunasta valuu ihan norona vettä ja yleensä sopivasti omaan niskaan, jos erehtyy menemään varomatta alle. Pitäisikö tuolla puskurin päällä olla jotain tyhjennysreikiä, mistä vesi pääsisi valumaan pois?

Avatar
Tiige
Viestit: 2945
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon)
Paikkakunta: Turenki

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja Tiige »

Se luukku on ihan liuttamalla siinä rungossa kiinni. Käyryydestä voi tarkastaa onko ulkona pakkasta. :lol: Voi sitä kait koittaa liimata takareunasta siihen runkoon niin ei ehkä niin helposti käyristy.

Takaluukusta niskaan valuva vesi kuulostaa siltä että se tulee luukun sisältä. Sen tilkitsemiseen on tehtaan sarja olemassa. Löytyy ohjeineen esim tuolta:
https://www.futurez.fi/shop/varusteet-l ... uotosuoja/
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta

Avatar
lerppu
Viestit: 6200
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja lerppu »

^Alfa ei ole yksin tämän ongelman kanssa, mutta se ei poista sen ikävyyttä. Oman yksilön irvistys on onneksi tosi kylmälläkin maltillinen. Naapurin Kiassa aukee luukku pakkasella… Eli huonomminkin vois olla!

Mutta tämä pohjoisen asukkien julkea dissaaminen näillä halpisluukuilla on saanut minut aina välillä katselemaan jos löytyisi pilaamaton Challenger GT. Koska neljä vetävää pyörää on must - ja siinä ei bensakorkin luukku mene kippuraan. Onneksi niitä ei ole kotimaan markkinoilla, joten sadattelen Stelvion käpristyvää luukkua ja niskaan takakoslasta valuvaa vettä neljännenkin talven!

Kaikissa autoissa on jotain tyhmää.

Avatar
Maunu
Viestit: 3552
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Tiige kirjoitti:
09 Joulu 2024, 21:19
Se luukku on ihan liuttamalla siinä rungossa kiinni. Käyryydestä voi tarkastaa onko ulkona pakkasta. :lol: Voi sitä kait koittaa liimata takareunasta siihen runkoon niin ei ehkä niin helposti käyristy.

Takaluukusta niskaan valuva vesi kuulostaa siltä että se tulee luukun sisältä. Sen tilkitsemiseen on tehtaan sarja olemassa. Löytyy ohjeineen esim tuolta:
https://www.futurez.fi/shop/varusteet-l ... uotosuoja/
Onko tuossa siis myös takaluukkuun joku tiiviste? Omassa autossa on aina vesisade kun avaa takaluukun pesun tai sateen jälkeen.
Olen kyllä harkinnut luukun muoviin reiän poraamista, jotta vesi pääsee pois luukun ollessa alhaalla.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
Tiige
Viestit: 2945
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon)
Paikkakunta: Turenki

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja Tiige »

Maunu kirjoitti:
09 Joulu 2024, 22:08
Tiige kirjoitti:
09 Joulu 2024, 21:19
Se luukku on ihan liuttamalla siinä rungossa kiinni. Käyryydestä voi tarkastaa onko ulkona pakkasta. :lol: Voi sitä kait koittaa liimata takareunasta siihen runkoon niin ei ehkä niin helposti käyristy.

Takaluukusta niskaan valuva vesi kuulostaa siltä että se tulee luukun sisältä. Sen tilkitsemiseen on tehtaan sarja olemassa. Löytyy ohjeineen esim tuolta:
https://www.futurez.fi/shop/varusteet-l ... uotosuoja/
Onko tuossa siis myös takaluukkuun joku tiiviste? Omassa autossa on aina vesisade kun avaa takaluukun pesun tai sateen jälkeen.
Olen kyllä harkinnut luukun muoviin reiän poraamista, jotta vesi pääsee pois luukun ollessa alhaalla.
Tuolla futurezin sivuilla on asennusohjeet kuvineen niin sieltä näkee mitä kaikkea siinä tulee.
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta

MeSoma
Viestit: 104
Liittynyt: 01 Elo 2022, 16:30
Car(s): mm:156,Mito,Brera,Giulietta,Giulia

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja MeSoma »

Ja vuoden 2020 malli ja nuoremmissa tuo korjaussarja jo asennettu. Ohessa pari kuvaa oman 2020 mallisen Giuliani tehdasasenteisista body computerin ja konepellin tiivistysasennuksista. Näitä olen aikaisemmin jo Giulia palstalla postannut. Eikä vuotoja ollut, kuin ei myöskään nykyisessä 2022 mallissa.
Näkyy kuvatiedostot olevan liian isoja, joten en saa niitä liitettyä.
Viimeksi muokannut MeSoma, 12 Joulu 2024, 16:41. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

MeSoma
Viestit: 104
Liittynyt: 01 Elo 2022, 16:30
Car(s): mm:156,Mito,Brera,Giulietta,Giulia

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja MeSoma »

Giulia palstalla 7 elokuuta 2023 kirjoittamassani viestissä näkyy valokuvassa konepellin saranan vesisuojausteippi. Ja muidenkin kommentteja asiaan liittyen oman viestini ympärillä.

Avatar
Maunu
Viestit: 3552
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Tiige kirjoitti:
10 Joulu 2024, 08:14

Tuolla futurezin sivuilla on asennusohjeet kuvineen niin sieltä näkee mitä kaikkea siinä tulee.
No kappas kun olin sokea. Olihan siellä takaluukullekin omat teippi viritykset.
Ainakin nuo body compuutterin suojat on asennettu edellisen omistajan toimesta jo, mutta täytyy vähän ottaa auki tuota takaluukkua ja tutkia onko sinne jotain teippejä lisätty. Silti tuntuu, ettei tuo veden poistulo avatessa parane teippaamalla pellissä olevia reikiä umpeen, mutta toivotaan että auttaa. Enemmän tuntuisi siltä, että joku vedenpoistoreikä on tukossa.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

jmi
Viestit: 1593
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja jmi »

Smiik kirjoitti:
09 Joulu 2024, 20:49
Onko muilla tuo tankin luukun kansi alkanut irrota siitä rungosta siten, että se oikein irvistää takareunastaan? Eikö tuo lämmönvaihteluiden mukaan "kupruileva" luukku ollut kuitenkin eri juttu kuin tämä? Omassa tosiaan irvistää melkein sentin raolla luukun ollessa kiinni ja sisäpuolella se musta muovirunko on ihan irti luukusta takareunastaan. Millainen rakenne tuo mahtaa olla, voiko tuon esim. liimata jollain massalla vai mikähän mahtaisi auttaa?
E: Nopean googletuksen perusteella näköjään taitaa ollakin juuri sama ongelma luukun kannen kanssa kuin muillakin, esim. täällä kuvia.

Ja toisena: Takaluukun ja takapuskurin väliin jää jostain syystä vettä, kun on märemmät kelit. Kun luukun aukaisee esim. sateen jälkeen, sen reunasta valuu ihan norona vettä ja yleensä sopivasti omaan niskaan, jos erehtyy menemään varomatta alle. Pitäisikö tuolla puskurin päällä olla jotain tyhjennysreikiä, mistä vesi pääsisi valumaan pois?
Liimasin sen luukun varmaan neljä vuotta sitten eikä ole sen jälkeen irvistellyt. Pieni ongelma, motonetista ostin keltaista hyytelöliimaa.

Avatar
Giri
Viestit: 527
Liittynyt: 12 Maalis 2003, 13:57
Car(s): Giulietta JTDm 170
Stelvio JTDm
164 QV 24V
33 16V QV
155 2.0 TS 8V
ex:
Giulia JTDm 180
159 2.4 JTDm Q-tronic
156 JTS Selespeed
164 3.0 V6
33 1.5 SL
Alfetta 1.8
Paikkakunta: Comune di Pungalaitio

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja Giri »

Giri kirjoitti:
09 Maalis 2024, 22:18
Stelvio jtdm on alkanut lisääntyvässä määrin nykimään kiihdytyksessä. Vaikuttaa siltä, että joku kytkin jossain kohdassa voimansiirtoa antaisi periksi ja aiheuttaisi ”töksähtelyä”. Ilmiö korostuu pidemmän ajon jälkeen, eli kun vaihteisto on ajettu lämpimäksi. Onko kellään muulla esiintynyt vastaavaa? Epäilin vaihteistoa, mutta ulkomaisilta foorumeilta luin, että jakovaihteiston (transfer case) oljynvaihdolla homma voisi korjaantua. Deltassa ehdottivat ja suorittivatkin vaihdelaatikon kalibroinnin, mutta siitä ei ollut mitään iloa.
Tähän follow up, eli nykiminen loppui heti kun jakovaihteistoöljyt vaihdettiin Auto-Milanossa. Toki kaikki muutkin voimansiirron öljyt vaihdettiin, joten on pieni mahdollisuus, että niilläkin oli vaikutusta.

Avatar
Smiik
Viestit: 233
Liittynyt: 14 Marras 2016, 21:03
Car(s): GT 3.2
Giulietta Multiair 170
Stelvio 2.0 280hv

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja Smiik »

jmi kirjoitti:
11 Joulu 2024, 10:03
Liimasin sen luukun varmaan neljä vuotta sitten eikä ole sen jälkeen irvistellyt. Pieni ongelma, motonetista ostin keltaista hyytelöliimaa.
Pitääkin kokeilla tuota liimaamista sitten. Pitäisi vaan auto saada lämpimään joksikin aikaa, että viitsii edes yrittää. Mitähän tarkalleen tuo "keltainen hyytelöliima" on? Liimoja kun on niin monenlaisia eivätkä kaikki sovellu yhtä hyvin, vaikka muoveille olisivatkin. Jos tuo on neljä vuotta pitänyt niin lienee sitten aika lailla sopiva tuohon tarkoitukseen. :P

jmi
Viestit: 1593
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja jmi »

Smiik kirjoitti:
12 Joulu 2024, 20:25
jmi kirjoitti:
11 Joulu 2024, 10:03
Liimasin sen luukun varmaan neljä vuotta sitten eikä ole sen jälkeen irvistellyt. Pieni ongelma, motonetista ostin keltaista hyytelöliimaa.
Pitääkin kokeilla tuota liimaamista sitten. Pitäisi vaan auto saada lämpimään joksikin aikaa, että viitsii edes yrittää. Mitähän tarkalleen tuo "keltainen hyytelöliima" on? Liimoja kun on niin monenlaisia eivätkä kaikki sovellu yhtä hyvin, vaikka muoveille olisivatkin. Jos tuo on neljä vuotta pitänyt niin lienee sitten aika lailla sopiva tuohon tarkoitukseen. :P
Tämä tuote, on muuten todella hyvää tavaraa moneen tarkoitukseen.
https://www.motonet.fi/tuote/bison-tix- ... ct=60-2597

Siihen luukun ja sen mustan saranan väliin tulee rakoa ja tämän raon liimasin kiinni. Koko luukunhan saa kokonaan irti jolloin näet miten on kiinni.

Kuikkaa
Viestit: 35
Liittynyt: 12 Touko 2024, 15:29
Car(s): Stelvio super

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja Kuikkaa »

Kiitoksia tästä, kiinnostaa myös meikämandoliinoa tämä fiksi

Vastaa Viestiin