Alfa Romeo Giulia 952

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin

Aiotko hankkia Giulian?

Ennakkotilaan asap
4
1%
Heti kun se tulee myyntiin, ei tarvitse edes koeajaa
6
1%
Käyn testaamassa ja ostan, mikäli on hyvä ja hinta on ok
46
10%
Odottelen myytäviä esittelyautoja
5
1%
Ostan vuoden/kaksi ajetun sitten joskus
75
16%
Ostan sitten joskus
260
57%
Tuskin
46
10%
En ikinä
13
3%
 
Ääniä yhteensä: 455

TurboJ
Viestit: 376
Liittynyt: 11 Kesä 2015, 00:16
Car(s): Ex: Giulietta MA '12, 75 2.0 '86, 75 1.6 '88
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja TurboJ »

Raikkoo kirjoitti:
22 Marras 2024, 10:52

Öljypumpun ruuvien kireyden takia en diesel-versiota kaukaa kiertäisi, vaikka itselle sellainen yksilö sattuikin osumaan. Takavedossa öljypohjan irroitus on suht. simppeli, starttimoottorin irroitus sekä moottorin ylöspäin tunkkausta muutama sentti. Ja jotta öljypumpun saa irti pitää purkaa myös jakopää. Moottorin heikoin kohta mielestäni on kyllä öljypohjan ja pumpun imuputken välinen tiiviste, johon löytyy erinomainen korjausosa JTD-performancelta.

Jos oireita tulee vikakoodin muodossa öljypuolelta niin nopealla reagoinnilla ne ei vaurioita aiheuta. Tuo heikkous huomioiden pidän moottoria hyvänä ja varauksella erinomaisena, kun kaikki muu dieselin luoma epäseksikkyys jätetään huomioimatta. Iso kysymys itselleni on "kusivehkeillä" varustettujen dieseleiden toimivuus?

Käyttöikä tulee varmasti olemaan täysin sama kuin muillakin eurooppalaisilla aikalaisilla. Boschin tuotteiden ympärille nämäkin on lopulta kasattu.
Tulikin huomattua tuo JTD-Performancen päivitysosa. Jostain syystä nähdyissä remonteissa on uusittu myös koko öljypohja - ja tämähän kuulostaa kalliilta. Mitähän tuo öljypumpun uusinta ja sen imusysteemin päivittäminen mahtaa teetettynä maksaa? Työvaiheineen tuo nyt ei niin älyttömän pahalta kuulosta, toki siis jakopää menee uusiksi, mutta sittenhän uudella hihnalla pääsee taas kolme vuotta.

Nythän kyllä diesel-mallin valinnalla säästäisi bensaversioon verrattuna varmaan ainakin kymmenen prosenttia ostohinnassa, joten sillähän sitä remonttibudjettia jo saadaan aikaan. En nyt muutenkaan kuvittele pennibudjetilla Alfan kanssa pärjääväni, mutta koitan pitää silti järjen mukana ja miettiä mitkä ratkaisut ovat viisaimmat.

AdBluehen en halua sekaantua, kun se kerran vältettävissä on. Kesällä 2018 taisi kusipurkki tulla Giuliaan. Mutta onko jotain erityistä syytä miksi tuota vanhemmat yksilöt olisivat ongelma? Onhan mallisarjan tuotannon aikana varmasti kehitetty asioita myös positiiviseen suuntaan.

Niin, ja onkos täällä useammalla käyttäjällä Alfa, jossa AdBlue-ruiskutus? Onko tullut ongelmia niiden kanssa vai ei?

Mitä sitten sanotte 2.0 bensakoneesta, kun ajatellaan asioita pitemmän päälle? Muodostuuko se piilossa oleva Multiair-suodatin ongelmaksi ja onko kukaan vielä joutunut uusimaan jakoketjua?

Kuitenkin vaikuttaa siltä, että mekaanisesti ovat muuten aika kestäviä molemmat moottorit, koska näiden mainittujen vikonjen lisäksi ei mitään suurta ole kuulunut, ainakaan varsinaisia moottoririkkoja. Kuulemma 200 tkm on voinut ajaa jopa alkuperäisillä alustakomponenteilla eikä tuon verran ajettu yksilö omassa koeajossakaan ole tuntunut mitenkään kuluneelta. Sisustat tuntuvat tehdyn hyvistä materiaaleista, ainkaan nahkapenkit eivät helpolla kulu piloille jne. Mutta entäs ne vaihteistoöljyt? Todellako tuo kestäisi 200 tkm ilman öljynvaihtoja? Tuo se taitaa se suurin peikko itselle olla käytetyn hankinnassa - vieläkö se ZF on pelastettavissa, jos noin kauan on annettu mennä samoilla öljyillä?

Katson siis asiaa siitä vinkkelistä, että itse pitäisi ostettavalla autolla pystyä ajamaan vielä kymmenen vuotta ja 200 tkm.

Muuten sivuhuomautuksena niille, joita myös kiinnostaa optimoida käyttökustannuksia, niin Spritmonitorissa Giulian keskikulutus on ollut kahden litran bensakoneella 8.6 litraa ja dieselillä 6.2 litraa sadalla. Aika oleellinen ero.

Kuikkaa
Viestit: 44
Liittynyt: 12 Touko 2024, 15:29
Car(s): Stelvio super

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Kuikkaa »

ZF laatikosta oli juuri kaverin kanssa juttua. Osti 200tkm ajetun E mersun, vaihtoi siihen heti tuolloin öljyt ja seur kerran 300tkm ja nyt 400 tkm kohdalla kun 1 ja 3 vaihteen olivan alkaneet vähän ääntämään. Ääni häipyi, mutta tuumas että ”jonkun” olis kannattanu vaihtaa öljyt jo 100tkm kohdalla. Ja oikein kun pro haluaisi olla niin huudellahan loota pitäisi vaihdon yhteydessä. Sellaista huollossa ei tehdä, otse pitäisi vaihtaa. Eemelissä siis sama loota.

Warrior
Viestit: 18
Liittynyt: 28 Heinä 2019, 10:52

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Warrior »

Missä e-mersussa zf8hp? Epäilen vahvasti.

Avatar
Josef Matula
Viestit: 149
Liittynyt: 05 Syys 2010, 01:16
Paikkakunta: Tampere

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Josef Matula »

Warrior kirjoitti:
23 Marras 2024, 19:54
Missä e-mersussa zf8hp? Epäilen vahvasti.
Ei missään.

Dfin
Viestit: 444
Liittynyt: 18 Huhti 2015, 11:29
Car(s): Alfa Romeo Giulietta Turbo Benzina!

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Dfin »

TurboJ kirjoitti:
22 Marras 2024, 18:32
Raikkoo kirjoitti:
22 Marras 2024, 10:52

Öljypumpun ruuvien kireyden takia en diesel-versiota kaukaa kiertäisi, vaikka itselle sellainen yksilö sattuikin osumaan. Takavedossa öljypohjan irroitus on suht. simppeli, starttimoottorin irroitus sekä moottorin ylöspäin tunkkausta muutama sentti. Ja jotta öljypumpun saa irti pitää purkaa myös jakopää. Moottorin heikoin kohta mielestäni on kyllä öljypohjan ja pumpun imuputken välinen tiiviste, johon löytyy erinomainen korjausosa JTD-performancelta.

Jos oireita tulee vikakoodin muodossa öljypuolelta niin nopealla reagoinnilla ne ei vaurioita aiheuta. Tuo heikkous huomioiden pidän moottoria hyvänä ja varauksella erinomaisena, kun kaikki muu dieselin luoma epäseksikkyys jätetään huomioimatta. Iso kysymys itselleni on "kusivehkeillä" varustettujen dieseleiden toimivuus?

Käyttöikä tulee varmasti olemaan täysin sama kuin muillakin eurooppalaisilla aikalaisilla. Boschin tuotteiden ympärille nämäkin on lopulta kasattu.
Tulikin huomattua tuo JTD-Performancen päivitysosa. Jostain syystä nähdyissä remonteissa on uusittu myös koko öljypohja - ja tämähän kuulostaa kalliilta. Mitähän tuo öljypumpun uusinta ja sen imusysteemin päivittäminen mahtaa teetettynä maksaa? Työvaiheineen tuo nyt ei niin älyttömän pahalta kuulosta, toki siis jakopää menee uusiksi, mutta sittenhän uudella hihnalla pääsee taas kolme vuotta.

Nythän kyllä diesel-mallin valinnalla säästäisi bensaversioon verrattuna varmaan ainakin kymmenen prosenttia ostohinnassa, joten sillähän sitä remonttibudjettia jo saadaan aikaan. En nyt muutenkaan kuvittele pennibudjetilla Alfan kanssa pärjääväni, mutta koitan pitää silti järjen mukana ja miettiä mitkä ratkaisut ovat viisaimmat.

AdBluehen en halua sekaantua, kun se kerran vältettävissä on. Kesällä 2018 taisi kusipurkki tulla Giuliaan. Mutta onko jotain erityistä syytä miksi tuota vanhemmat yksilöt olisivat ongelma? Onhan mallisarjan tuotannon aikana varmasti kehitetty asioita myös positiiviseen suuntaan.

Niin, ja onkos täällä useammalla käyttäjällä Alfa, jossa AdBlue-ruiskutus? Onko tullut ongelmia niiden kanssa vai ei?

Mitä sitten sanotte 2.0 bensakoneesta, kun ajatellaan asioita pitemmän päälle? Muodostuuko se piilossa oleva Multiair-suodatin ongelmaksi ja onko kukaan vielä joutunut uusimaan jakoketjua?

Kuitenkin vaikuttaa siltä, että mekaanisesti ovat muuten aika kestäviä molemmat moottorit, koska näiden mainittujen vikonjen lisäksi ei mitään suurta ole kuulunut, ainakaan varsinaisia moottoririkkoja. Kuulemma 200 tkm on voinut ajaa jopa alkuperäisillä alustakomponenteilla eikä tuon verran ajettu yksilö omassa koeajossakaan ole tuntunut mitenkään kuluneelta. Sisustat tuntuvat tehdyn hyvistä materiaaleista, ainkaan nahkapenkit eivät helpolla kulu piloille jne. Mutta entäs ne vaihteistoöljyt? Todellako tuo kestäisi 200 tkm ilman öljynvaihtoja? Tuo se taitaa se suurin peikko itselle olla käytetyn hankinnassa - vieläkö se ZF on pelastettavissa, jos noin kauan on annettu mennä samoilla öljyillä?

Katson siis asiaa siitä vinkkelistä, että itse pitäisi ostettavalla autolla pystyä ajamaan vielä kymmenen vuotta ja 200 tkm.

Muuten sivuhuomautuksena niille, joita myös kiinnostaa optimoida käyttökustannuksia, niin Spritmonitorissa Giulian keskikulutus on ollut kahden litran bensakoneella 8.6 litraa ja dieselillä 6.2 litraa sadalla. Aika oleellinen ero.

Osta tuo saka raisiolla oleva dieselyksilö. Todella hyvä huoltohistoria, vaihteistoöljyjäkin vaihdeltu useampaan otteeseen, samoin peräöljyjä. Broidille katseltiin, mutta päätyikin 3-litraiseen Jaggeen.

Itsellä Giulia Dieselin kulutus 00180 alueelta operoiden oli hitusen alle 6l/100km, pitkälti kehäteitä mutta myös keskustassa pyörien.

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5466
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: Ampera, X5, 500c, 159tbi, Giulia
harrasteet: Spider 2000, 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6
Paikkakunta: Keuruu

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

TurboJ kirjoitti:
22 Marras 2024, 18:32
Raikkoo kirjoitti:
22 Marras 2024, 10:52

Öljypumpun ruuvien kireyden takia en diesel-versiota kaukaa kiertäisi, vaikka itselle sellainen yksilö sattuikin osumaan. Takavedossa öljypohjan irroitus on suht. simppeli, starttimoottorin irroitus sekä moottorin ylöspäin tunkkausta muutama sentti. Ja jotta öljypumpun saa irti pitää purkaa myös jakopää. Moottorin heikoin kohta mielestäni on kyllä öljypohjan ja pumpun imuputken välinen tiiviste, johon löytyy erinomainen korjausosa JTD-performancelta.
Tulikin huomattua tuo JTD-Performancen päivitysosa. Jostain syystä nähdyissä remonteissa on uusittu myös koko öljypohja - ja tämähän kuulostaa kalliilta. Mitähän tuo öljypumpun uusinta ja sen imusysteemin päivittäminen mahtaa teetettynä maksaa? Työvaiheineen tuo nyt ei niin älyttömän pahalta kuulosta, toki siis jakopää menee uusiksi, mutta sittenhän uudella hihnalla pääsee taas kolme vuotta.

Nythän kyllä diesel-mallin valinnalla säästäisi bensaversioon verrattuna varmaan ainakin kymmenen prosenttia ostohinnassa, joten sillähän sitä remonttibudjettia jo saadaan aikaan. En nyt muutenkaan kuvittele pennibudjetilla Alfan kanssa pärjääväni, mutta koitan pitää silti järjen mukana ja miettiä mitkä ratkaisut ovat viisaimmat.
Itselle tuon JTD-performancen parannuksen juuri tein vaikka oireita ei vielä ollutkaan, vaatii koneen irrotuksen sivukiinnikkeistään, koneen tunkkaamista ylöspäin ja apurungon laskemisen alas. Öljypumppuun en koskenut vaikka jakopään tein samalla kertaa. Jakopäätä tehdessä kannattaa vaihtaa myös huohottimen suodatin joka on apparin puoleisen tasapainoakselin päässä kiinni, oma oli jo aivan tukossa ja tuolle on myös parempi osa saatavilla. Suotimen tukkeentuessa alkaa puskea öljyä imusarjaan mikä luonnollisestikaan ei ole hyvä juttu..

Alkuperäinen on tällainen:
Kuva

Parannettu versio näytti tältä:
Kuva

Öljypohjan uusimiselle tuskin on tarvetta, itsellä ei ainakaan löytynyt siihen mitään syytä pesun jälkeenkään.

Ilpoluk
Viestit: 49
Liittynyt: 03 Joulu 2023, 19:33

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Ilpoluk »

Tekisi mieli vaihtaa giulian perään öljyt. Mitä öljyä ja kuinka paljon?

Avatar
Polforea
Viestit: 11730
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Polforea »

En osaa vastata mutta kun joku sen vastauksen kaivaa, niin saattaa vaikuttaa että onko perä avoin vai lukollinen.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Tiige
Viestit: 2975
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Paikkakunta: Turenki

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Tiige »

Kaikkiin nelimukisten periin tehtaan suositus on tämä: https://shop.alfisti.net/Tuning-Styling ... :9854.html

Ei siis merkitystä onko lukkoa vai ei. Uskaltanee sinne jotain vastaavaa laittaa jos luokitukset täyttyy. Siinä litran hujakoilla sitä menee. Riippuen vähän mikä perä siellä on.
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta

Avatar
silverine
Viestit: 2484
Liittynyt: 19 Syys 2005, 11:07
Car(s): Giulia 2.0
156 3.0 V6 Q2 kompuralla
Mito QV -10
ex: 166 3.0 V6
Paikkakunta: Espoo

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja silverine »

Ensimmäinen jonkin sortin ominaisuus ilmeni autossa ensimmäisillä pakkasilla. Kahlasin tätä ketjua viime talven
kohdalta, mutta silmään ei tarttunut mitään aiheesta.. Ehkä asia ns. käsitelty jo aiemmin?
Siis peilit eivät pakkasella oikaise itseään vaan jäävät linkkuun. Ei auta virtojen pois ottaminen, ainoastaan "sulatus" tallissa.
Ulkomaan forumeilta kyllä löysin tätä ilmiötä. No, ongelmanhan voi kiertää kun lukitsee ovet kuskin oven namikasta
eikä avain/kaukarilla. Eli jättää peilit selälleen. Vähän tyhmä ominaisuus..
Kokemuksia muilla?
Ken Alfan kanssa leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM

Avatar
Polforea
Viestit: 11730
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Jäätyvät kääntöpeilit on klassikko, joka ei rajoitu Giuliaan eikä edes Alfaan. MESsillä saa toiminnon joko valittavaksi valikosta tai vanhemmassa autossa pois päältä, kun pistää valikossanäkymistäpän päälle.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

TurboJ
Viestit: 376
Liittynyt: 11 Kesä 2015, 00:16
Car(s): Ex: Giulietta MA '12, 75 2.0 '86, 75 1.6 '88
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja TurboJ »

Oliko se Giuliassa niin, että 35W xenonit tunnistaa ajovalopesurien olemassaolosta? Ja 25W valoissa niitä ei siis ole?

Avatar
silverine
Viestit: 2484
Liittynyt: 19 Syys 2005, 11:07
Car(s): Giulia 2.0
156 3.0 V6 Q2 kompuralla
Mito QV -10
ex: 166 3.0 V6
Paikkakunta: Espoo

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja silverine »

Polforea kirjoitti:
24 Marras 2024, 23:02
Jäätyvät kääntöpeilit on klassikko, joka ei rajoitu Giuliaan eikä edes Alfaan. MESsillä saa toiminnon joko valittavaksi valikosta tai vanhemmassa autossa pois päältä, kun pistää valikossanäkymistäpän päälle.
Ok. Varovaisesti arvelin olevani klassikon äärellä, kun mitään suurempia savumerkkejä ei taivaalla näkynyt.
Sähköllä kääntyvät peilit - omassa autossa - on uusi ja ihmeellinen tuttavuus. Kuuminta ja uusinta hottia. Ellei jäässä.
Ken Alfan kanssa leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM

FinPat
Viestit: 8362
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja FinPat »

TurboJ kirjoitti:
25 Marras 2024, 02:52
Oliko se Giuliassa niin, että 35W xenonit tunnistaa ajovalopesurien olemassaolosta? Ja 25W valoissa niitä ei siis ole?
Kyllä.

FinPat
Viestit: 8362
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja FinPat »

silverine kirjoitti:
25 Marras 2024, 07:27
Polforea kirjoitti:
24 Marras 2024, 23:02
Jäätyvät kääntöpeilit on klassikko, joka ei rajoitu Giuliaan eikä edes Alfaan. MESsillä saa toiminnon joko valittavaksi valikosta tai vanhemmassa autossa pois päältä, kun pistää valikossanäkymistäpän päälle.
Ok. Varovaisesti arvelin olevani klassikon äärellä, kun mitään suurempia savumerkkejä ei taivaalla näkynyt.
Sähköllä kääntyvät peilit - omassa autossa - on uusi ja ihmeellinen tuttavuus. Kuuminta ja uusinta hottia. Ellei jäässä.
Kääntymisominaisuus turha mutta ulkopeilin lämmitys on kuuminta hottia ja todella hyödyllinen Suomen ilmastossa.

US foorumilta hieno kuva aiheesta.
Kuva

Kuva

Avatar
Tiige
Viestit: 2975
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Paikkakunta: Turenki

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Tiige »

silverine kirjoitti:
25 Marras 2024, 07:27
Polforea kirjoitti:
24 Marras 2024, 23:02
Jäätyvät kääntöpeilit on klassikko, joka ei rajoitu Giuliaan eikä edes Alfaan. MESsillä saa toiminnon joko valittavaksi valikosta tai vanhemmassa autossa pois päältä, kun pistää valikossanäkymistäpän päälle.
Ok. Varovaisesti arvelin olevani klassikon äärellä, kun mitään suurempia savumerkkejä ei taivaalla näkynyt.
Sähköllä kääntyvät peilit - omassa autossa - on uusi ja ihmeellinen tuttavuus. Kuuminta ja uusinta hottia. Ellei jäässä.
Jäätyvät tosiaan herkästi. Kestää kyllä käsineen tempaista auki vaikka ei sähköllä jaksaisi aueta. Ei hajoa mitään.
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta

Avatar
Tommi
Viestit: 675
Liittynyt: 17 Loka 2003, 16:44
Car(s): Stelvio QF, (barchetta)
Paikkakunta: Espoo

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Tommi »

Itse olen jäätynyttä peiliä kädellä vähän nitkauttanut liikkeelle ja ajanut sillä kytkimellä sitten edestakaisin kiinni-auki.
Stelvio QF (+barchetta); Ex: 156 SW Super, GTV TB, 159 SW 3.2, MiTo QV, Giulia 2.0

Avatar
silverine
Viestit: 2484
Liittynyt: 19 Syys 2005, 11:07
Car(s): Giulia 2.0
156 3.0 V6 Q2 kompuralla
Mito QV -10
ex: 166 3.0 V6
Paikkakunta: Espoo

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja silverine »

^ ^^ Hyvä tietää, että myös väkivalta toimii vaihtoehtona tässä.
Ken Alfan kanssa leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM

JanV
Viestit: 1060
Liittynyt: 13 Marras 2018, 12:24
Car(s): Mito QV 2011
Exät:Giulia 2018 2.0t, 156 2.0 ts

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja JanV »

Alfa luovuttaa helposti jos yhtään jäässä. Jotkut autot vetää voimalla niin että muovirattaat lentää.

Pieni kädellä liikutus jos ei aukea ja sisänapista uusiks auki. Toimi aina.

tuplauk
Viestit: 23
Liittynyt: 29 Huhti 2016, 20:27
Car(s): Giulia Super

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja tuplauk »

Hetki, siis ymmärsinkö oikein, että MESillä saisi uudemmissa (siis nämä uudemmalla mankalla olevat) jonkin option näkymään suoraan auton tietokoneeseen millä peilien kääntymisen saa pois?

Avatar
Polforea
Viestit: 11730
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Polforea »

^MES:n valinnoissa on aktivoitavissa täppä, joka selitteen mukaan tuo MMI:hin valittavaksi, käännetäänkö peilejä vai ei. MMI tukee tuota vasta jostain hetkestä eteenpäin ("uudempi mankka" kävisi hyvin järkeen), mutta jos valinnan pistää "näkyville" vanhempaan versioon, peilit lakkaa kääntymästä.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
karila
Viestit: 1224
Liittynyt: 28 Helmi 2011, 15:07
Car(s): Giulia Veloce Q4 benzina 2020
Giulia 1600 Super Biscione 1970
Paikkakunta: Turku

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja karila »

Ilpoluk kirjoitti:
15 Marras 2024, 15:29
Saako giuliaan ohjelmoitua toimitaa päälle että kun menee autolle ja avaa ovet kauempaa kaukosäätimellä niin ns tervetulovalot päälle? Ajovalot
Ainakin 2020 malliin, jossa siis uusi infotainment.
Siinä voi laittaa "courtesy light" päälle.
- Kari

Taunus
Viestit: 78
Liittynyt: 19 Elo 2017, 18:31

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Taunus »

silverine kirjoitti:
24 Marras 2024, 22:31
Ensimmäinen jonkin sortin ominaisuus ilmeni autossa ensimmäisillä pakkasilla. Kahlasin tätä ketjua viime talven
kohdalta, mutta silmään ei tarttunut mitään aiheesta.. Ehkä asia ns. käsitelty jo aiemmin?
Siis peilit eivät pakkasella oikaise itseään vaan jäävät linkkuun. Ei auta virtojen pois ottaminen, ainoastaan "sulatus" tallissa.
Ulkomaan forumeilta kyllä löysin tätä ilmiötä. No, ongelmanhan voi kiertää kun lukitsee ovet kuskin oven namikasta
eikä avain/kaukarilla. Eli jättää peilit selälleen. Vähän tyhmä ominaisuus..
Kokemuksia muilla?
Tarkista akku.

lerppu
Viestit: 6291
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja lerppu »

Taunus kirjoitti:
02 Joulu 2024, 18:22
silverine kirjoitti:
24 Marras 2024, 22:31
Ensimmäinen jonkin sortin ominaisuus ilmeni autossa ensimmäisillä pakkasilla. Kahlasin tätä ketjua viime talven
kohdalta, mutta silmään ei tarttunut mitään aiheesta.. Ehkä asia ns. käsitelty jo aiemmin?
Siis peilit eivät pakkasella oikaise itseään vaan jäävät linkkuun. Ei auta virtojen pois ottaminen, ainoastaan "sulatus" tallissa.
Ulkomaan forumeilta kyllä löysin tätä ilmiötä. No, ongelmanhan voi kiertää kun lukitsee ovet kuskin oven namikasta
eikä avain/kaukarilla. Eli jättää peilit selälleen. Vähän tyhmä ominaisuus..
Kokemuksia muilla?
Tarkista akku.
Osaa jäätyä oman Stelvion peilit ulkoa myös uudella akulla. Ei kai se jääkokkare tiedä millä ostoleimalla siellä loosterissa akku on varustettu... Tässä auttaa väkivalta! :twisted: Aamulla kun ulkoparkista Stelvion herätin (neljäs talvi meneillään), rykäisin molempia peilejä sentin verran eestaas, että sai raksautettua jääkuoren rikki. Sitten kääntyy. Tämähän koskee kaikkia autoja, jotka eivät pääse sisälle parkkiin. Ainakin omalle kohdalle sattuneet kymmenkunta peilejä veivaavaa yksilöä ovat tehneet juurikin näin - tällä kertaa sopinee fraasi "luonnolliset syyt". :wink: Biimerin toteutukseen verrattuna tässä on se hölmöys, että ei voi valita pysyvää asetusta sille peilien kääntelylle. Bemarissa on myös näpsäkästi se pelkääjän peilin alaszoomaus päällepois laitettavissa ollut vuosikaudet. Saksalainen ingenjööri on osannut. Alfassa saa toki peilien heilutuksen pois, jos muistaa tökkästä sisältä ovet lukkoon, kun poistuu autosta. En muista ikinä. :|

IlleX
Viestit: 79
Liittynyt: 21 Heinä 2022, 13:45
Car(s): Giulia super 2017
ex. 159 SW 3.2 Q4

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja IlleX »

lerppu kirjoitti:
04 Joulu 2024, 09:45
Taunus kirjoitti:
02 Joulu 2024, 18:22
silverine kirjoitti:
24 Marras 2024, 22:31
Ensimmäinen jonkin sortin ominaisuus ilmeni autossa ensimmäisillä pakkasilla. Kahlasin tätä ketjua viime talven
kohdalta, mutta silmään ei tarttunut mitään aiheesta.. Ehkä asia ns. käsitelty jo aiemmin?
Siis peilit eivät pakkasella oikaise itseään vaan jäävät linkkuun. Ei auta virtojen pois ottaminen, ainoastaan "sulatus" tallissa.
Ulkomaan forumeilta kyllä löysin tätä ilmiötä. No, ongelmanhan voi kiertää kun lukitsee ovet kuskin oven namikasta
eikä avain/kaukarilla. Eli jättää peilit selälleen. Vähän tyhmä ominaisuus..
Kokemuksia muilla?
Tarkista akku.
Osaa jäätyä oman Stelvion peilit ulkoa myös uudella akulla. Ei kai se jääkokkare tiedä millä ostoleimalla siellä loosterissa akku on varustettu... Tässä auttaa väkivalta! :twisted: Aamulla kun ulkoparkista Stelvion herätin (neljäs talvi meneillään), rykäisin molempia peilejä sentin verran eestaas, että sai raksautettua jääkuoren rikki. Sitten kääntyy. Tämähän koskee kaikkia autoja, jotka eivät pääse sisälle parkkiin. Ainakin omalle kohdalle sattuneet kymmenkunta peilejä veivaavaa yksilöä ovat tehneet juurikin näin - tällä kertaa sopinee fraasi "luonnolliset syyt". :wink: Biimerin toteutukseen verrattuna tässä on se hölmöys, että ei voi valita pysyvää asetusta sille peilien kääntelylle. Bemarissa on myös näpsäkästi se pelkääjän peilin alaszoomaus päällepois laitettavissa ollut vuosikaudet. Saksalainen ingenjööri on osannut. Alfassa saa toki peilien heilutuksen pois, jos muistaa tökkästä sisältä ovet lukkoon, kun poistuu autosta. En muista ikinä. :|
Tästä viestiketjusta löytyy hokkuspokkusohje jolla tuon pelien käännö sai ainakin -17 vuoden giuliasta kokonaan pois. Google haulla löytyy varmasti tehokkaimmin.

lerppu
Viestit: 6291
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja lerppu »

IlleX kirjoitti:
04 Joulu 2024, 09:52
lerppu kirjoitti:
04 Joulu 2024, 09:45
Taunus kirjoitti:
02 Joulu 2024, 18:22


Tarkista akku.
Osaa jäätyä oman Stelvion peilit ulkoa myös uudella akulla. Ei kai se jääkokkare tiedä millä ostoleimalla siellä loosterissa akku on varustettu... Tässä auttaa väkivalta! :twisted: Aamulla kun ulkoparkista Stelvion herätin (neljäs talvi meneillään), rykäisin molempia peilejä sentin verran eestaas, että sai raksautettua jääkuoren rikki. Sitten kääntyy. Tämähän koskee kaikkia autoja, jotka eivät pääse sisälle parkkiin. Ainakin omalle kohdalle sattuneet kymmenkunta peilejä veivaavaa yksilöä ovat tehneet juurikin näin - tällä kertaa sopinee fraasi "luonnolliset syyt". :wink: Biimerin toteutukseen verrattuna tässä on se hölmöys, että ei voi valita pysyvää asetusta sille peilien kääntelylle. Bemarissa on myös näpsäkästi se pelkääjän peilin alaszoomaus päällepois laitettavissa ollut vuosikaudet. Saksalainen ingenjööri on osannut. Alfassa saa toki peilien heilutuksen pois, jos muistaa tökkästä sisältä ovet lukkoon, kun poistuu autosta. En muista ikinä. :|
Tästä viestiketjusta löytyy hokkuspokkusohje jolla tuon pelien käännö sai ainakin -17 vuoden giuliasta kokonaan pois. Google haulla löytyy varmasti tehokkaimmin.
Jees, tämäkin lienee optio. Itse en jaksa tuosta välittää, kun sen kanssa on helppo elää.

TurboJ
Viestit: 376
Liittynyt: 11 Kesä 2015, 00:16
Car(s): Ex: Giulietta MA '12, 75 2.0 '86, 75 1.6 '88
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja TurboJ »

Miten on aktiivisten turvajärjestelmien kanssa, mitkä kaikki saa Giuliassa kokonaan kytkettyä pois?

Automaattijarrutusta varmaan ei saa kokonaan pois, mutta kuinka on kaistavaroituksen/vahdin suhteen? Ja mitä muita systeemeitä näissä nyt onkaan. Vuosimalli myös ilmeisesti vaikuttaa asiaan - tuliko johonkin vuosimallin lisää "turvajärjestelmiä" vakiovarusteeksi?

lerppu
Viestit: 6291
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja lerppu »

TurboJ kirjoitti:
04 Joulu 2024, 14:08
Miten on aktiivisten turvajärjestelmien kanssa, mitkä kaikki saa Giuliassa kokonaan kytkettyä pois?

Automaattijarrutusta varmaan ei saa kokonaan pois, mutta kuinka on kaistavaroituksen/vahdin suhteen? Ja mitä muita systeemeitä näissä nyt onkaan. Vuosimalli myös ilmeisesti vaikuttaa asiaan - tuliko johonkin vuosimallin lisää "turvajärjestelmiä" vakiovarusteeksi?
Stelviossa kaistavahti menee ihan napista pois ja auto muistaa valinnan. Muita ei taida ihan helpolla saada veks.

Petteri
Viestit: 136
Liittynyt: 08 Syys 2004, 02:00
Car(s): Giulia Veloce Ti -2022, kolmas Alfa.
Paikkakunta: Imatra

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Petteri »

Olen kauhulla lukenut postauksia muilta merkeiltä. EU:ssa on kuulemma kesällä tullut sääntö että ylinopeushälytin tulee olla aina oletuksena päällä kun käynnistät auton. Sitten vain surffailet valikossa aina tovin joka kerta kun lähdet liikkeelle tai kuuntelet jatkuvaa piippausta kun mittarinopeus menee kilometrinkin yli sallitun. Onneksi on vähän vanhempi auto. Mitenkähän lie uusissa Alfoissa mahtaa olla?
"I’m too old to drive boring cars"

Avatar
Tiige
Viestit: 2975
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Paikkakunta: Turenki

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Tiige »

TurboJ kirjoitti:
04 Joulu 2024, 14:08
Miten on aktiivisten turvajärjestelmien kanssa, mitkä kaikki saa Giuliassa kokonaan kytkettyä pois?

Automaattijarrutusta varmaan ei saa kokonaan pois, mutta kuinka on kaistavaroituksen/vahdin suhteen? Ja mitä muita systeemeitä näissä nyt onkaan. Vuosimalli myös ilmeisesti vaikuttaa asiaan - tuliko johonkin vuosimallin lisää "turvajärjestelmiä" vakiovarusteeksi?
Kaistavahdin tosiaan saa napista pois ja auto muistaa valinnan. Peräänajavaroittimessa/automaattijarrutuksessa on kolme valintaa ajotietokoneessa. Eli kuinka helposti alkaa piipittämään. Jos on race-kytkin niin race moodissa lähtee kaikki muut avustimet pois paitsi abs. Näin ainakin MY2017 mallissa. Jossain uudemmissa malleissa taisi lisäksi tulla ainakin jalankulkijoiden tunnistus.
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta

Avatar
Polforea
Viestit: 11730
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Hokkuspokkuksella viitattaneen siihen tapaan, jossa peilit avataan mekaanisesti käsin ja sekoitetaan automatiikka sillä. Toisaalta, se ei tosiaan kauhean montaa minuuttia ota napsutella taitto MESsillä pois päältä ilman pienintäkään mekaanista riskiä.


Onkos kukaan vielä tutustunut Giulian moottorituentaan? Vaimon dieselissä tulee etenkin kylmänä tärinät koriin asti ihan liian kanssa, oma paheksuva katse suuntaa ekana moottorituentaan. Aeromotors kauppaa moottorituen nimellä kolmea puslaa, joita yleisemmin pääosin tasauspyörästön eli perämurikan pusliksi kutsutaan, vähän herättää epäilystä.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5466
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: Ampera, X5, 500c, 159tbi, Giulia
harrasteet: Spider 2000, 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6
Paikkakunta: Keuruu

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

Polforea kirjoitti:
05 Joulu 2024, 10:13
Onkos kukaan vielä tutustunut Giulian moottorituentaan? Vaimon dieselissä tulee etenkin kylmänä tärinät koriin asti ihan liian kanssa, oma paheksuva katse suuntaa ekana moottorituentaan. Aeromotors kauppaa moottorituen nimellä kolmea puslaa, joita yleisemmin pääosin tasauspyörästön eli perämurikan pusliksi kutsutaan, vähän herättää epäilystä.
ton näköset nikaleet siellä on, omasta oli just irti kun asensin imuputkeen "upgrade kitin"

Kuva

Avatar
Polforea
Viestit: 11730
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Eli kuten arvata saattoi, nuo Aeromotorsin moottoritueksi leimatut perätuet ovat mitä ilmeisimmin ihan vääriä siihen tarkoitukseen.

Oliko paha rasti nyppiä irti (ja olisko sitä myötä paha rasti vaihtaa)?
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5466
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: Ampera, X5, 500c, 159tbi, Giulia
harrasteet: Spider 2000, 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6
Paikkakunta: Keuruu

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

Ei ollut, apparin puolella vähän ahdasta mutta kuskin puoli varsin helppo irrottaa. toki moottoria pitää saada nostettua vähän ylöspäin ja apurunkoa laskettua alaspäin.

TurboJ
Viestit: 376
Liittynyt: 11 Kesä 2015, 00:16
Car(s): Ex: Giulietta MA '12, 75 2.0 '86, 75 1.6 '88
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja TurboJ »

Tiige kirjoitti:
04 Joulu 2024, 15:29
Kaistavahdin tosiaan saa napista pois ja auto muistaa valinnan. Peräänajavaroittimessa/automaattijarrutuksessa on kolme valintaa ajotietokoneessa. Eli kuinka helposti alkaa piipittämään. Jos on race-kytkin niin race moodissa lähtee kaikki muut avustimet pois paitsi abs. Näin ainakin MY2017 mallissa. Jossain uudemmissa malleissa taisi lisäksi tulla ainakin jalankulkijoiden tunnistus.
Saako tuon kaistavahdin siis kokonaan hiljaiseksi napista, siis niin ettei myöskään anna mitään varoituksia reunaviivoista jne.? Ja onko muuten kaistavahti vakiona kaikissa Giulioissa? Asiasta oli mainosta jonkin faceliftin yhteydessä, mutta onko sitten niin, että vasta uudemmassa on aktiivinen kaistavahti ja vanhemmassa pelkkä värinätoiminto...?

Tuo race-moodi kuulostaa olevan aika must have. Pitikös sitä varten muuta hommata, kuin QF-mallin DNA-kytkin ja sitten MESillä vaan aktivointi?

Avatar
matti_vuorio
Viestit: 1558
Liittynyt: 27 Kesä 2011, 19:57
Car(s): Giulia Super 2.0 -17
Ex: Giulietta 1.4 Multiair -11,Bravo -08 JTD 150,Bravo -98 1.4,Sunny -86, Audi 100 -79
Paikkakunta: Siikalatva

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja matti_vuorio »

TurboJ kirjoitti:
07 Joulu 2024, 11:43

Tuo race-moodi kuulostaa olevan aika must have. Pitikös sitä varten muuta hommata, kuin QF-mallin DNA-kytkin ja sitten MESillä vaan aktivointi?
Jos auto on riittävän uusi, niin lisäksi tarvitaan SGW ohitus, jos siis haluaa käyttää muuta kuin merkkitesteriä. DNA kytkin on myös erilainen vuosimallista riippuen. Uudemmissa se on can-väylään liitetty. Auton varustetasoista riippuen asennuksessa on enemmän tai vähemmän muuttujia.

https://squadra-tuning.com/obd-tools/sgw-bridge/
https://squadra-tuning.com/obd-tools/race-mode/

Avatar
Tiige
Viestit: 2975
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Paikkakunta: Turenki

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Tiige »

TurboJ kirjoitti:
07 Joulu 2024, 11:43
Saako tuon kaistavahdin siis kokonaan hiljaiseksi napista, siis niin ettei myöskään anna mitään varoituksia reunaviivoista jne.? Ja onko muuten kaistavahti vakiona kaikissa Giulioissa? Asiasta oli mainosta jonkin faceliftin yhteydessä, mutta onko sitten niin, että vasta uudemmassa on aktiivinen kaistavahti ja vanhemmassa pelkkä värinätoiminto...?
Vilkun viiksen päästä kun painaa nappia niin menee täysin hiljaiseksi ja muistaa asetuksen. Taitaa se kaistavahti olla vakiona kaikissa. Alkupään autoissa se päällä pitää äänen mutta ei vänkää tai täristä rattia. Myöhemmistä en tiedä.
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta

Avatar
Pujazuba
Viestit: 2393
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulia 2.2 JTD
Ex:
Giulietta JTDm2
156 JTS
146 TS

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

nurmi kirjoitti:
18 Loka 2024, 11:17
nurmi kirjoitti:
23 Syys 2024, 08:06
Giulia oli merkannu reviirin. Eli öljyä oli tullut moottorin vasemmalta puolelta. :bad-words:
Öljytikku on paikoillaan.
Kellään toimivaa kristallipalloa tai muuten valistuneita arvauksia.
Niin diisseli kyseessä.
Öljyvuoto johtui jakopäässä sijaitsevasta suodattimesta/separaattorista joka oli tukkeutunut. Kyseinen separaattori tulisi vaihtaa jakohihnan vaihdon yhteydessä mutta tässä tapauksessa paikoillaan oli alkuperäinen jolla kilometrejä takana 178 tuhatta. No samalla tuli hihna vaihdettua.
Onneksi jouduttiin jakopaa avaamaan sillä hihna oli löysällä kiristimen löystyttyä. Eli konerikko oli todella lähellä :shock:
Huollosta soitettiin ilmoittamaan että öljypohjassa näkyy pieni vuoto. Sanoivat että aika-arvio öljypohjan irroitukselle on yliammuttu mutta ilmoitettu olevan 10 h homma. Ihmettelin että olisiko juurisyy öljyseparattori tai öljyjäähdytin josta on ollut mainintaa muilla.
Jakopäähuolto on edessä 5 tkm / 10 kk päästä. Viimeistään sen yhteydessä pitää korjata vuoto.
Huolto on ottanut kuvia, katsotaan mitä ne näyttää kun haen auton.

EDIT: Tältä näyttää vuoto.
Liitteet
20241209_Oil leak.jpg
20241209_Oil leak.jpg (74.69 KiB) Katsottu 4689 kertaa
Kuva

TurboJ
Viestit: 376
Liittynyt: 11 Kesä 2015, 00:16
Car(s): Ex: Giulietta MA '12, 75 2.0 '86, 75 1.6 '88
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja TurboJ »

Kyllä tuon perusteella ensimmäiseksi kannattaisi se separaattori tarkastaa ja uusia. Voit varmistaa onko vuoto ainakin osittain siitä johtuvaa avaamalla ilmansuodattimen kotelon. Jos koteloon ja/tai suodattimeen on selvästi kertynyt öljyä niin silloin on separaattorissa vikaa. Tämä ei toki poista sitä mahdollisuutta, että vuotoa voi olla sen lisäksi vielä muistakin syistä.

Avatar
Pujazuba
Viestit: 2393
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulia 2.2 JTD
Ex:
Giulietta JTDm2
156 JTS
146 TS

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

Kiitos vinkistä.
Onhan tuo separaattori hyvin mahdollisesti yliajalla jos sitä ei ole siinä 88 tkm kohdalla tehdyssä jakopäähuollon yhdeydessä vaihdettu. Nyt mittarissa on 143 tkm.
Nyt toinen vaiva on kuitissa mainittu 5W-30 C2 moottoriöljy. Pitää kurvata aamulla takaisin huoltoon kyselemään että miksei oikeaa 0W-20 öljyä laitettu. Muuten olin hyvin tyytyväinen kyseiseen liikkeeseen. Julkisivussa on jopa Alfa Romeon logo.
Kuva

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5466
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: Ampera, X5, 500c, 159tbi, Giulia
harrasteet: Spider 2000, 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6
Paikkakunta: Keuruu

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

Saman näköinen rasvapallo oli omakin moottori ennen pesua, vaikea uskoa kuvan perusteella öljypohjan vuotavan. Jostain ylempää tuo tulee.

Separaattoria veikkaisin itsekin, omastakin oli aivan tukossa ja imuputkissa oli melko lailla öljyä sekä sisä että ulkopuolella. Nyt tosin vielä niin vähän kilometrejä takana vaihdon jälkeen ettei pysty sanomaan auttoiko vaihto mihinkään.

Avatar
Pujazuba
Viestit: 2393
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulia 2.2 JTD
Ex:
Giulietta JTDm2
156 JTS
146 TS

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

👍
Ihme touhua tiskillä heti aamusta. Töiden vastaanottaja väitti että kun laittavat öljyä jossa C2 leima niin viskositeetti ei merkitse mitään.
Koppi täynnä asiakkaita odottamassa jouduin selittämään aabeeceet. Lupasi etsiä öljyn jossa vaadittu FIAT speksi ja soittaa takaisin, toivottavasti soittaa.
Miksi tämä käy meikäläiselle säännöllisesti. :?
Kuva

Avatar
155156
Viestit: 2197
Liittynyt: 11 Kesä 2003, 17:08
Car(s): Alfa Romeo Giulia Veloce Q4 2.0T vm. 2018
Alfa Romeo 156 2.5 V6 vm. 2001
ex-155 2.0 16V
ex-Sprint 1.5 QV
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja 155156 »

Pujazuba kirjoitti:
10 Joulu 2024, 09:26
👍
Ihme touhua tiskillä heti aamusta. Töiden vastaanottaja väitti että kun laittavat öljyä jossa C2 leima niin viskositeetti ei merkitse mitään.
Koppi täynnä asiakkaita odottamassa jouduin selittämään aabeeceet. Lupasi etsiä öljyn jossa vaadittu FIAT speksi ja soittaa takaisin, toivottavasti soittaa.
Kiinnostaisi tietää, että mikä paikka on kyseessä?

Avatar
Pujazuba
Viestit: 2393
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulia 2.2 JTD
Ex:
Giulietta JTDm2
156 JTS
146 TS

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

Sieltä tosiaan soitettiin pari tuntia myöhemmin ja kysyivät olisiko mahdollista viedä auto huomisaamuna paikalle jotta voivat vaihtaa öljyt oikeaan.
Ilmeisesti siellä ollaan tajuttu jotakin keskustelumme jälkeen.

Ei ole reilua nimetä paikka julkisesti sillä tästä voi tehdä johtopäätöksiä puoleen tai toiseen ja ehkä liian paljon negatiiviseen suuntaan yhden työntekijän väitteiden takia.

Voisin itse asioida jatkossakin kyseisessä liikkeessä sillä:
- Asiakaspalvelu on mukavaa
- Talossa ilmoitetaan olevan pitkä Alfa Romeo osaaminen
Kuva

Avatar
Jiitee
Viestit: 4597
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, IS250 ´07 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe. Jonossa 116-Giulietta 2.0 TC ( 2. sarja )

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

Pujazuba kirjoitti:
10 Joulu 2024, 22:32
Sieltä tosiaan soitettiin pari tuntia myöhemmin ja kysyivät olisiko mahdollista viedä auto huomisaamuna paikalle jotta voivat vaihtaa öljyt oikeaan.
Ilmeisesti siellä ollaan tajuttu jotakin keskustelumme jälkeen.

Ei ole reilua nimetä paikka julkisesti sillä tästä voi tehdä johtopäätöksiä puoleen tai toiseen ja ehkä liian paljon negatiiviseen suuntaan yhden työntekijän väitteiden takia.

Voisin itse asioida jatkossakin kyseisessä liikkeessä sillä:
- Asiakaspalvelu on mukavaa
- Talossa ilmoitetaan olevan pitkä Alfa Romeo osaaminen
Noin se homma toimii, itsellekin kävi noin Lexuksen kanssa
vieläpä tutussa liikkeessä, mutta homma hoitui samalla käyntikerralla
kun huomasin heti virheen.

Toki jos ei aktiivisesti seuraa/ tiedä autonsa tarpeita ja tekniikkaa
niin vahinkoa voi tapahtua.

Ko. liikkeen tj:n kanssa juuri noista öljyviskositeeteista juttelimme,
ja esim. Toyota/Lexuksella on siirrytty 2010- alun vapareiden 5W-30:stä
0W-20:n kautta 0W-16 ja uusimmat jopa 0W-8 - öljyyn. Ovat aika liruja jo…
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
Pujazuba
Viestit: 2393
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulia 2.2 JTD
Ex:
Giulietta JTDm2
156 JTS
146 TS

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

Nyt kun koneeseen laitettiin tehtaan hyväksyntää täyttävä öljy niin voisin väittää että autolla ajelu tuntuu kuin vierintävastusta olisi vähennetty merkittävästi eilisen 0W30 öljyillä ajeluun verrattuna. Onhan 0W20:n korkean lämmön viskositeetti hyvin eri kuin 5W30:n.
Vein pajalle glögit ja piparit kiitokseksi.
Kuva

MarTan
Viestit: 52
Liittynyt: 13 Maalis 2015, 07:40
Car(s): Ex: 159 2.4JTD, 159 1.9jtd TI, 159 2.0jtd TI, Brera, 156 2.5 V6, 159 2.2.jts

Nyt: 159 1.9jtd -11 & Giulia -17

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja MarTan »

Sarjassamme tyhmiä kysymyksiä, mutta 2016/2017 mallin giulia ja näytön kautta ei voi vaihtaa radiolle / bt:lle kesken ajon. Vain pysähdyksissä ollessa pystyy vaihdon tekemään. Onko ominaisuus, vika, bugi vai mikä?

Ja navigoimaan ei pääse, onko näissä kaikissa navi vai pitääkö kartat päivittää ko. tietokoneeseen?

Edit: tai sen verran voi että BT:n lopettamisen jälkeen voi radion valita, mutta BT:a ei voi takaisin ottaa käyttöön ennen kuin auto on pysähdyksissä.

JanV
Viestit: 1060
Liittynyt: 13 Marras 2018, 12:24
Car(s): Mito QV 2011
Exät:Giulia 2018 2.0t, 156 2.0 ts

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja JanV »

On toki navilla tai ilman. Mut mun mielestä koko valikossa ei oo navia jos sit ei oo otettu (joku jolla ei ole voi varmistaa). Sen saa messillä aktivoitua mutta silti vaatii vielä kartat. Niiden ostamisessa olikin moparilta sitten vaikeuksia.

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5466
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: Ampera, X5, 500c, 159tbi, Giulia
harrasteet: Spider 2000, 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6
Paikkakunta: Keuruu

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

JanV kirjoitti:
11 Joulu 2024, 16:25
On toki navilla tai ilman. Mut mun mielestä koko valikossa ei oo navia jos sit ei oo otettu (joku jolla ei ole voi varmistaa). Sen saa messillä aktivoitua mutta silti vaatii vielä kartat. Niiden ostamisessa olikin moparilta sitten vaikeuksia.
Ei ole koko valikkoa ellei Navia ole. Itsellä juuri näin.

Omassa ilmeni ihan oikea vikakin mikä vähän hämmentää :? Apparin turvavyöstä herjaa aina kun joku istuu penkillä. PAITSI jos sattuu istumaan ILMAN turvavyötä :lol: Eli jotenkin toiminta on muuttunut käänteiseksi.

Avatar
Kivijärvi
Viestit: 970
Liittynyt: 23 Marras 2005, 08:00
Car(s): Citroën Berlingo XL 1.5 BlueHDI 130
ex: Alfa 159 2.4JTDm, Fiat 500L, Fiat 500, Lancia Delta,
Alfa 156 2.0 TS...

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Kivijärvi »

^voisiko päinvastainen turvavyömuistutus liittyä esim. siihen, että auto luulee etuistuimelle olevan asennettuna lastenistuimen? Jossain valikoissa seikkaillessa mennyt täppä väärään paikkaan tjsp.

Vastaa Viestiin