Tulikin huomattua tuo JTD-Performancen päivitysosa. Jostain syystä nähdyissä remonteissa on uusittu myös koko öljypohja - ja tämähän kuulostaa kalliilta. Mitähän tuo öljypumpun uusinta ja sen imusysteemin päivittäminen mahtaa teetettynä maksaa? Työvaiheineen tuo nyt ei niin älyttömän pahalta kuulosta, toki siis jakopää menee uusiksi, mutta sittenhän uudella hihnalla pääsee taas kolme vuotta.Raikkoo kirjoitti: ↑22 Marras 2024, 10:52
Öljypumpun ruuvien kireyden takia en diesel-versiota kaukaa kiertäisi, vaikka itselle sellainen yksilö sattuikin osumaan. Takavedossa öljypohjan irroitus on suht. simppeli, starttimoottorin irroitus sekä moottorin ylöspäin tunkkausta muutama sentti. Ja jotta öljypumpun saa irti pitää purkaa myös jakopää. Moottorin heikoin kohta mielestäni on kyllä öljypohjan ja pumpun imuputken välinen tiiviste, johon löytyy erinomainen korjausosa JTD-performancelta.
Jos oireita tulee vikakoodin muodossa öljypuolelta niin nopealla reagoinnilla ne ei vaurioita aiheuta. Tuo heikkous huomioiden pidän moottoria hyvänä ja varauksella erinomaisena, kun kaikki muu dieselin luoma epäseksikkyys jätetään huomioimatta. Iso kysymys itselleni on "kusivehkeillä" varustettujen dieseleiden toimivuus?
Käyttöikä tulee varmasti olemaan täysin sama kuin muillakin eurooppalaisilla aikalaisilla. Boschin tuotteiden ympärille nämäkin on lopulta kasattu.
Nythän kyllä diesel-mallin valinnalla säästäisi bensaversioon verrattuna varmaan ainakin kymmenen prosenttia ostohinnassa, joten sillähän sitä remonttibudjettia jo saadaan aikaan. En nyt muutenkaan kuvittele pennibudjetilla Alfan kanssa pärjääväni, mutta koitan pitää silti järjen mukana ja miettiä mitkä ratkaisut ovat viisaimmat.
AdBluehen en halua sekaantua, kun se kerran vältettävissä on. Kesällä 2018 taisi kusipurkki tulla Giuliaan. Mutta onko jotain erityistä syytä miksi tuota vanhemmat yksilöt olisivat ongelma? Onhan mallisarjan tuotannon aikana varmasti kehitetty asioita myös positiiviseen suuntaan.
Niin, ja onkos täällä useammalla käyttäjällä Alfa, jossa AdBlue-ruiskutus? Onko tullut ongelmia niiden kanssa vai ei?
Mitä sitten sanotte 2.0 bensakoneesta, kun ajatellaan asioita pitemmän päälle? Muodostuuko se piilossa oleva Multiair-suodatin ongelmaksi ja onko kukaan vielä joutunut uusimaan jakoketjua?
Kuitenkin vaikuttaa siltä, että mekaanisesti ovat muuten aika kestäviä molemmat moottorit, koska näiden mainittujen vikonjen lisäksi ei mitään suurta ole kuulunut, ainakaan varsinaisia moottoririkkoja. Kuulemma 200 tkm on voinut ajaa jopa alkuperäisillä alustakomponenteilla eikä tuon verran ajettu yksilö omassa koeajossakaan ole tuntunut mitenkään kuluneelta. Sisustat tuntuvat tehdyn hyvistä materiaaleista, ainkaan nahkapenkit eivät helpolla kulu piloille jne. Mutta entäs ne vaihteistoöljyt? Todellako tuo kestäisi 200 tkm ilman öljynvaihtoja? Tuo se taitaa se suurin peikko itselle olla käytetyn hankinnassa - vieläkö se ZF on pelastettavissa, jos noin kauan on annettu mennä samoilla öljyillä?
Katson siis asiaa siitä vinkkelistä, että itse pitäisi ostettavalla autolla pystyä ajamaan vielä kymmenen vuotta ja 200 tkm.
Muuten sivuhuomautuksena niille, joita myös kiinnostaa optimoida käyttökustannuksia, niin Spritmonitorissa Giulian keskikulutus on ollut kahden litran bensakoneella 8.6 litraa ja dieselillä 6.2 litraa sadalla. Aika oleellinen ero.