Alfa Romeo Giulia 952

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin

Aiotko hankkia Giulian?

Ennakkotilaan asap
4
1%
Heti kun se tulee myyntiin, ei tarvitse edes koeajaa
6
1%
Käyn testaamassa ja ostan, mikäli on hyvä ja hinta on ok
46
10%
Odottelen myytäviä esittelyautoja
5
1%
Ostan vuoden/kaksi ajetun sitten joskus
75
17%
Ostan sitten joskus
259
57%
Tuskin
45
10%
En ikinä
13
3%
 
Ääniä yhteensä: 453

TurboJ
Viestit: 358
Liittynyt: 11 Kesä 2015, 00:16
Car(s): Ex: Giulietta MA '12, 75 2.0 '86, 75 1.6 '88
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja TurboJ »

Raikkoo kirjoitti:
22 Marras 2024, 10:52

Öljypumpun ruuvien kireyden takia en diesel-versiota kaukaa kiertäisi, vaikka itselle sellainen yksilö sattuikin osumaan. Takavedossa öljypohjan irroitus on suht. simppeli, starttimoottorin irroitus sekä moottorin ylöspäin tunkkausta muutama sentti. Ja jotta öljypumpun saa irti pitää purkaa myös jakopää. Moottorin heikoin kohta mielestäni on kyllä öljypohjan ja pumpun imuputken välinen tiiviste, johon löytyy erinomainen korjausosa JTD-performancelta.

Jos oireita tulee vikakoodin muodossa öljypuolelta niin nopealla reagoinnilla ne ei vaurioita aiheuta. Tuo heikkous huomioiden pidän moottoria hyvänä ja varauksella erinomaisena, kun kaikki muu dieselin luoma epäseksikkyys jätetään huomioimatta. Iso kysymys itselleni on "kusivehkeillä" varustettujen dieseleiden toimivuus?

Käyttöikä tulee varmasti olemaan täysin sama kuin muillakin eurooppalaisilla aikalaisilla. Boschin tuotteiden ympärille nämäkin on lopulta kasattu.
Tulikin huomattua tuo JTD-Performancen päivitysosa. Jostain syystä nähdyissä remonteissa on uusittu myös koko öljypohja - ja tämähän kuulostaa kalliilta. Mitähän tuo öljypumpun uusinta ja sen imusysteemin päivittäminen mahtaa teetettynä maksaa? Työvaiheineen tuo nyt ei niin älyttömän pahalta kuulosta, toki siis jakopää menee uusiksi, mutta sittenhän uudella hihnalla pääsee taas kolme vuotta.

Nythän kyllä diesel-mallin valinnalla säästäisi bensaversioon verrattuna varmaan ainakin kymmenen prosenttia ostohinnassa, joten sillähän sitä remonttibudjettia jo saadaan aikaan. En nyt muutenkaan kuvittele pennibudjetilla Alfan kanssa pärjääväni, mutta koitan pitää silti järjen mukana ja miettiä mitkä ratkaisut ovat viisaimmat.

AdBluehen en halua sekaantua, kun se kerran vältettävissä on. Kesällä 2018 taisi kusipurkki tulla Giuliaan. Mutta onko jotain erityistä syytä miksi tuota vanhemmat yksilöt olisivat ongelma? Onhan mallisarjan tuotannon aikana varmasti kehitetty asioita myös positiiviseen suuntaan.

Niin, ja onkos täällä useammalla käyttäjällä Alfa, jossa AdBlue-ruiskutus? Onko tullut ongelmia niiden kanssa vai ei?

Mitä sitten sanotte 2.0 bensakoneesta, kun ajatellaan asioita pitemmän päälle? Muodostuuko se piilossa oleva Multiair-suodatin ongelmaksi ja onko kukaan vielä joutunut uusimaan jakoketjua?

Kuitenkin vaikuttaa siltä, että mekaanisesti ovat muuten aika kestäviä molemmat moottorit, koska näiden mainittujen vikonjen lisäksi ei mitään suurta ole kuulunut, ainakaan varsinaisia moottoririkkoja. Kuulemma 200 tkm on voinut ajaa jopa alkuperäisillä alustakomponenteilla eikä tuon verran ajettu yksilö omassa koeajossakaan ole tuntunut mitenkään kuluneelta. Sisustat tuntuvat tehdyn hyvistä materiaaleista, ainkaan nahkapenkit eivät helpolla kulu piloille jne. Mutta entäs ne vaihteistoöljyt? Todellako tuo kestäisi 200 tkm ilman öljynvaihtoja? Tuo se taitaa se suurin peikko itselle olla käytetyn hankinnassa - vieläkö se ZF on pelastettavissa, jos noin kauan on annettu mennä samoilla öljyillä?

Katson siis asiaa siitä vinkkelistä, että itse pitäisi ostettavalla autolla pystyä ajamaan vielä kymmenen vuotta ja 200 tkm.

Muuten sivuhuomautuksena niille, joita myös kiinnostaa optimoida käyttökustannuksia, niin Spritmonitorissa Giulian keskikulutus on ollut kahden litran bensakoneella 8.6 litraa ja dieselillä 6.2 litraa sadalla. Aika oleellinen ero.

Kuikkaa
Viestit: 31
Liittynyt: 12 Touko 2024, 15:29
Car(s): Stelvio super

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Kuikkaa »

ZF laatikosta oli juuri kaverin kanssa juttua. Osti 200tkm ajetun E mersun, vaihtoi siihen heti tuolloin öljyt ja seur kerran 300tkm ja nyt 400 tkm kohdalla kun 1 ja 3 vaihteen olivan alkaneet vähän ääntämään. Ääni häipyi, mutta tuumas että ”jonkun” olis kannattanu vaihtaa öljyt jo 100tkm kohdalla. Ja oikein kun pro haluaisi olla niin huudellahan loota pitäisi vaihdon yhteydessä. Sellaista huollossa ei tehdä, otse pitäisi vaihtaa. Eemelissä siis sama loota.

Warrior
Viestit: 17
Liittynyt: 28 Heinä 2019, 10:52

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Warrior »

Missä e-mersussa zf8hp? Epäilen vahvasti.

Avatar
Josef Matula
Viestit: 149
Liittynyt: 05 Syys 2010, 01:16
Paikkakunta: Tampere

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Josef Matula »

Warrior kirjoitti:
23 Marras 2024, 19:54
Missä e-mersussa zf8hp? Epäilen vahvasti.
Ei missään.

Dfin
Viestit: 416
Liittynyt: 18 Huhti 2015, 11:29
Car(s): Alfa Romeo Giulia Super

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Dfin »

TurboJ kirjoitti:
22 Marras 2024, 18:32
Raikkoo kirjoitti:
22 Marras 2024, 10:52

Öljypumpun ruuvien kireyden takia en diesel-versiota kaukaa kiertäisi, vaikka itselle sellainen yksilö sattuikin osumaan. Takavedossa öljypohjan irroitus on suht. simppeli, starttimoottorin irroitus sekä moottorin ylöspäin tunkkausta muutama sentti. Ja jotta öljypumpun saa irti pitää purkaa myös jakopää. Moottorin heikoin kohta mielestäni on kyllä öljypohjan ja pumpun imuputken välinen tiiviste, johon löytyy erinomainen korjausosa JTD-performancelta.

Jos oireita tulee vikakoodin muodossa öljypuolelta niin nopealla reagoinnilla ne ei vaurioita aiheuta. Tuo heikkous huomioiden pidän moottoria hyvänä ja varauksella erinomaisena, kun kaikki muu dieselin luoma epäseksikkyys jätetään huomioimatta. Iso kysymys itselleni on "kusivehkeillä" varustettujen dieseleiden toimivuus?

Käyttöikä tulee varmasti olemaan täysin sama kuin muillakin eurooppalaisilla aikalaisilla. Boschin tuotteiden ympärille nämäkin on lopulta kasattu.
Tulikin huomattua tuo JTD-Performancen päivitysosa. Jostain syystä nähdyissä remonteissa on uusittu myös koko öljypohja - ja tämähän kuulostaa kalliilta. Mitähän tuo öljypumpun uusinta ja sen imusysteemin päivittäminen mahtaa teetettynä maksaa? Työvaiheineen tuo nyt ei niin älyttömän pahalta kuulosta, toki siis jakopää menee uusiksi, mutta sittenhän uudella hihnalla pääsee taas kolme vuotta.

Nythän kyllä diesel-mallin valinnalla säästäisi bensaversioon verrattuna varmaan ainakin kymmenen prosenttia ostohinnassa, joten sillähän sitä remonttibudjettia jo saadaan aikaan. En nyt muutenkaan kuvittele pennibudjetilla Alfan kanssa pärjääväni, mutta koitan pitää silti järjen mukana ja miettiä mitkä ratkaisut ovat viisaimmat.

AdBluehen en halua sekaantua, kun se kerran vältettävissä on. Kesällä 2018 taisi kusipurkki tulla Giuliaan. Mutta onko jotain erityistä syytä miksi tuota vanhemmat yksilöt olisivat ongelma? Onhan mallisarjan tuotannon aikana varmasti kehitetty asioita myös positiiviseen suuntaan.

Niin, ja onkos täällä useammalla käyttäjällä Alfa, jossa AdBlue-ruiskutus? Onko tullut ongelmia niiden kanssa vai ei?

Mitä sitten sanotte 2.0 bensakoneesta, kun ajatellaan asioita pitemmän päälle? Muodostuuko se piilossa oleva Multiair-suodatin ongelmaksi ja onko kukaan vielä joutunut uusimaan jakoketjua?

Kuitenkin vaikuttaa siltä, että mekaanisesti ovat muuten aika kestäviä molemmat moottorit, koska näiden mainittujen vikonjen lisäksi ei mitään suurta ole kuulunut, ainakaan varsinaisia moottoririkkoja. Kuulemma 200 tkm on voinut ajaa jopa alkuperäisillä alustakomponenteilla eikä tuon verran ajettu yksilö omassa koeajossakaan ole tuntunut mitenkään kuluneelta. Sisustat tuntuvat tehdyn hyvistä materiaaleista, ainkaan nahkapenkit eivät helpolla kulu piloille jne. Mutta entäs ne vaihteistoöljyt? Todellako tuo kestäisi 200 tkm ilman öljynvaihtoja? Tuo se taitaa se suurin peikko itselle olla käytetyn hankinnassa - vieläkö se ZF on pelastettavissa, jos noin kauan on annettu mennä samoilla öljyillä?

Katson siis asiaa siitä vinkkelistä, että itse pitäisi ostettavalla autolla pystyä ajamaan vielä kymmenen vuotta ja 200 tkm.

Muuten sivuhuomautuksena niille, joita myös kiinnostaa optimoida käyttökustannuksia, niin Spritmonitorissa Giulian keskikulutus on ollut kahden litran bensakoneella 8.6 litraa ja dieselillä 6.2 litraa sadalla. Aika oleellinen ero.

Osta tuo saka raisiolla oleva dieselyksilö. Todella hyvä huoltohistoria, vaihteistoöljyjäkin vaihdeltu useampaan otteeseen, samoin peräöljyjä. Broidille katseltiin, mutta päätyikin 3-litraiseen Jaggeen.

Itsellä Giulia Dieselin kulutus 00180 alueelta operoiden oli hitusen alle 6l/100km, pitkälti kehäteitä mutta myös keskustassa pyörien.

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5413
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: Ampera, X5, 500c, 159tbi, Giulia
harrasteet: Spider 2000, 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6
Paikkakunta: Keuruu

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

TurboJ kirjoitti:
22 Marras 2024, 18:32
Raikkoo kirjoitti:
22 Marras 2024, 10:52

Öljypumpun ruuvien kireyden takia en diesel-versiota kaukaa kiertäisi, vaikka itselle sellainen yksilö sattuikin osumaan. Takavedossa öljypohjan irroitus on suht. simppeli, starttimoottorin irroitus sekä moottorin ylöspäin tunkkausta muutama sentti. Ja jotta öljypumpun saa irti pitää purkaa myös jakopää. Moottorin heikoin kohta mielestäni on kyllä öljypohjan ja pumpun imuputken välinen tiiviste, johon löytyy erinomainen korjausosa JTD-performancelta.
Tulikin huomattua tuo JTD-Performancen päivitysosa. Jostain syystä nähdyissä remonteissa on uusittu myös koko öljypohja - ja tämähän kuulostaa kalliilta. Mitähän tuo öljypumpun uusinta ja sen imusysteemin päivittäminen mahtaa teetettynä maksaa? Työvaiheineen tuo nyt ei niin älyttömän pahalta kuulosta, toki siis jakopää menee uusiksi, mutta sittenhän uudella hihnalla pääsee taas kolme vuotta.

Nythän kyllä diesel-mallin valinnalla säästäisi bensaversioon verrattuna varmaan ainakin kymmenen prosenttia ostohinnassa, joten sillähän sitä remonttibudjettia jo saadaan aikaan. En nyt muutenkaan kuvittele pennibudjetilla Alfan kanssa pärjääväni, mutta koitan pitää silti järjen mukana ja miettiä mitkä ratkaisut ovat viisaimmat.
Itselle tuon JTD-performancen parannuksen juuri tein vaikka oireita ei vielä ollutkaan, vaatii koneen irrotuksen sivukiinnikkeistään, koneen tunkkaamista ylöspäin ja apurungon laskemisen alas. Öljypumppuun en koskenut vaikka jakopään tein samalla kertaa. Jakopäätä tehdessä kannattaa vaihtaa myös huohottimen suodatin joka on apparin puoleisen tasapainoakselin päässä kiinni, oma oli jo aivan tukossa ja tuolle on myös parempi osa saatavilla. Suotimen tukkeentuessa alkaa puskea öljyä imusarjaan mikä luonnollisestikaan ei ole hyvä juttu..

Alkuperäinen on tällainen:
Kuva

Parannettu versio näytti tältä:
Kuva

Öljypohjan uusimiselle tuskin on tarvetta, itsellä ei ainakaan löytynyt siihen mitään syytä pesun jälkeenkään.

Ilpoluk
Viestit: 43
Liittynyt: 03 Joulu 2023, 19:33

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Ilpoluk »

Tekisi mieli vaihtaa giulian perään öljyt. Mitä öljyä ja kuinka paljon?

Avatar
Polforea
Viestit: 11550
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Polforea »

En osaa vastata mutta kun joku sen vastauksen kaivaa, niin saattaa vaikuttaa että onko perä avoin vai lukollinen.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Tiige
Viestit: 2934
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon)
Paikkakunta: Turenki

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Tiige »

Kaikkiin nelimukisten periin tehtaan suositus on tämä: https://shop.alfisti.net/Tuning-Styling ... :9854.html

Ei siis merkitystä onko lukkoa vai ei. Uskaltanee sinne jotain vastaavaa laittaa jos luokitukset täyttyy. Siinä litran hujakoilla sitä menee. Riippuen vähän mikä perä siellä on.
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta

Avatar
silverine
Viestit: 2479
Liittynyt: 19 Syys 2005, 11:07
Car(s): Giulia 2.0
156 3.0 V6 Q2 kompuralla
Mito QV -10
ex: 166 3.0 V6
Paikkakunta: Espoo

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja silverine »

Ensimmäinen jonkin sortin ominaisuus ilmeni autossa ensimmäisillä pakkasilla. Kahlasin tätä ketjua viime talven
kohdalta, mutta silmään ei tarttunut mitään aiheesta.. Ehkä asia ns. käsitelty jo aiemmin?
Siis peilit eivät pakkasella oikaise itseään vaan jäävät linkkuun. Ei auta virtojen pois ottaminen, ainoastaan "sulatus" tallissa.
Ulkomaan forumeilta kyllä löysin tätä ilmiötä. No, ongelmanhan voi kiertää kun lukitsee ovet kuskin oven namikasta
eikä avain/kaukarilla. Eli jättää peilit selälleen. Vähän tyhmä ominaisuus..
Kokemuksia muilla?
Ken Alfan kanssa leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM

Avatar
Polforea
Viestit: 11550
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Jäätyvät kääntöpeilit on klassikko, joka ei rajoitu Giuliaan eikä edes Alfaan. MESsillä saa toiminnon joko valittavaksi valikosta tai vanhemmassa autossa pois päältä, kun pistää valikossanäkymistäpän päälle.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

TurboJ
Viestit: 358
Liittynyt: 11 Kesä 2015, 00:16
Car(s): Ex: Giulietta MA '12, 75 2.0 '86, 75 1.6 '88
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja TurboJ »

Oliko se Giuliassa niin, että 35W xenonit tunnistaa ajovalopesurien olemassaolosta? Ja 25W valoissa niitä ei siis ole?

Avatar
silverine
Viestit: 2479
Liittynyt: 19 Syys 2005, 11:07
Car(s): Giulia 2.0
156 3.0 V6 Q2 kompuralla
Mito QV -10
ex: 166 3.0 V6
Paikkakunta: Espoo

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja silverine »

Polforea kirjoitti:
24 Marras 2024, 23:02
Jäätyvät kääntöpeilit on klassikko, joka ei rajoitu Giuliaan eikä edes Alfaan. MESsillä saa toiminnon joko valittavaksi valikosta tai vanhemmassa autossa pois päältä, kun pistää valikossanäkymistäpän päälle.
Ok. Varovaisesti arvelin olevani klassikon äärellä, kun mitään suurempia savumerkkejä ei taivaalla näkynyt.
Sähköllä kääntyvät peilit - omassa autossa - on uusi ja ihmeellinen tuttavuus. Kuuminta ja uusinta hottia. Ellei jäässä.
Ken Alfan kanssa leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM

FinPat
Viestit: 8000
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja FinPat »

TurboJ kirjoitti:
25 Marras 2024, 02:52
Oliko se Giuliassa niin, että 35W xenonit tunnistaa ajovalopesurien olemassaolosta? Ja 25W valoissa niitä ei siis ole?
Kyllä.

FinPat
Viestit: 8000
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja FinPat »

silverine kirjoitti:
25 Marras 2024, 07:27
Polforea kirjoitti:
24 Marras 2024, 23:02
Jäätyvät kääntöpeilit on klassikko, joka ei rajoitu Giuliaan eikä edes Alfaan. MESsillä saa toiminnon joko valittavaksi valikosta tai vanhemmassa autossa pois päältä, kun pistää valikossanäkymistäpän päälle.
Ok. Varovaisesti arvelin olevani klassikon äärellä, kun mitään suurempia savumerkkejä ei taivaalla näkynyt.
Sähköllä kääntyvät peilit - omassa autossa - on uusi ja ihmeellinen tuttavuus. Kuuminta ja uusinta hottia. Ellei jäässä.
Kääntymisominaisuus turha mutta ulkopeilin lämmitys on kuuminta hottia ja todella hyödyllinen Suomen ilmastossa.

US foorumilta hieno kuva aiheesta.
Kuva

Kuva

Avatar
Tiige
Viestit: 2934
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon)
Paikkakunta: Turenki

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Tiige »

silverine kirjoitti:
25 Marras 2024, 07:27
Polforea kirjoitti:
24 Marras 2024, 23:02
Jäätyvät kääntöpeilit on klassikko, joka ei rajoitu Giuliaan eikä edes Alfaan. MESsillä saa toiminnon joko valittavaksi valikosta tai vanhemmassa autossa pois päältä, kun pistää valikossanäkymistäpän päälle.
Ok. Varovaisesti arvelin olevani klassikon äärellä, kun mitään suurempia savumerkkejä ei taivaalla näkynyt.
Sähköllä kääntyvät peilit - omassa autossa - on uusi ja ihmeellinen tuttavuus. Kuuminta ja uusinta hottia. Ellei jäässä.
Jäätyvät tosiaan herkästi. Kestää kyllä käsineen tempaista auki vaikka ei sähköllä jaksaisi aueta. Ei hajoa mitään.
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta

Avatar
Tommi
Viestit: 661
Liittynyt: 17 Loka 2003, 16:44
Car(s): Stelvio QF, MiTo QV, (barchetta)
Paikkakunta: Espoo

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Tommi »

Itse olen jäätynyttä peiliä kädellä vähän nitkauttanut liikkeelle ja ajanut sillä kytkimellä sitten edestakaisin kiinni-auki.
Stelvio QF, MiTo QV (+barchetta); Ex: 156 SW Super, GTV TB, 159 SW 3.2, Giulia 2.0

Avatar
silverine
Viestit: 2479
Liittynyt: 19 Syys 2005, 11:07
Car(s): Giulia 2.0
156 3.0 V6 Q2 kompuralla
Mito QV -10
ex: 166 3.0 V6
Paikkakunta: Espoo

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja silverine »

^ ^^ Hyvä tietää, että myös väkivalta toimii vaihtoehtona tässä.
Ken Alfan kanssa leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM

Vastaa Viestiin