166:sen TS ja V6 mallien takajousien erot

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Tonza
Viestit: 107
Liittynyt: 28 Marras 2016, 20:40
Car(s): 159 3.2 JTS Q4 Berlina, 164 3.0 V6 1989, 33 Permanent4 1991, 166 2.0 TS 2001
Paikkakunta: Tre

166:sen TS ja V6 mallien takajousien erot

Viesti Kirjoittaja Tonza »

Moro,

Sunnuntaista pohdintaa... onkohan V6 mallien jouset, tarkemmin takajouset, istuvuudeltaan samat TS mallin jousien kanssa. Eli jos haluaisi edes napsun verran paremmin kantavat/jäykemmät jouset TS 166:sen takapäähän, kävisikö V6 takajouset tessuun heittämällä? Tulee usein aika paljon kuormaa konttiin ja peräkärryäkin tarvitsee ajoittain vetää. Tuntuu että tuossa tessussa on aina ollut uudesta asti heikohko kantavuus takapäässä, mutta auttaisiko V6:sen takajouset tähän, eli onko ne ylipäätään jäykempää sorttia ja menisikö heittämällä paikalleen? Ja meneekö ajettavuus pilalle, voiko olla niin suurta eroa?

Onko kenelläkään tietoa?
"Tärkeintä on, että ei tee elämässä lainkaan virheitä."

KimiM
Viestit: 22
Liittynyt: 22 Joulu 2023, 02:12
Paikkakunta: Joensuu

Re: 166:sen TS ja V6 mallien takajousien erot

Viesti Kirjoittaja KimiM »

Sama osanumero on kummassakin, automaatin ja manuaalin välillä on jostain syystä eri numerolla. EDIT: Ööö, siis etujouset on samat, takajousissa on eri numero, ADHD iski keskenkaiken näköjään... :)

Avatar
kustomalfa
Viestit: 48
Liittynyt: 18 Kesä 2014, 08:59
Car(s): Alfa 166 3.0 V6
6-v Super 1999
Lincoln Mark IV 1975
Lincoln Kustom 1951
Lincoln Navigator 2008
Paikkakunta: Tampere

Re: 166:sen TS ja V6 mallien takajousien erot

Viesti Kirjoittaja kustomalfa »

Alkujaan noita jousia on tehtaalta ollu aika monta versiota eteen ja taakse.
Nykyisin noi aftermarket jouset taitaa olla aika "yleismalleja" eri koneversioiden kesken.
Ainakin KYB listaa melkein samat kaikkiin koneversioihin paitsi automaattiin eri etujouset.
Joillakin valmistajilla tais olla vie eri versioita koneen mukaan.

Vaihdoin etujouset omaan 3.0 V6 1999 malliin kun toinen meni poikki ja uusilla V6 / TS jousilla etupää nousi todella 4x4 luokkaan.
Piti hieman katkaista jousia jotta pääsi normikorkeudelle. Jonkin perimätiedon mukaan 3.0 V6 olisi matalampi alusta tehtaalta.

Veikkaisin että takapää voi nousta hyvinkin uusilla jousilla, mutta kuorman kestosta en osaa sanoa.

jmi
Viestit: 1640
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio Veloce vm.2021
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004

Re: 166:sen TS ja V6 mallien takajousien erot

Viesti Kirjoittaja jmi »

Itse kun viime vuonna vaihdoin jouset ja iskarit niin en löytänyt niihin mitään moottorikohtaista/vuosimallieroa.

Täältä ostin ja perä nousi muutaman sentin: https://ricambi.alfisti.net/en/Spare-Pa ... :7415.html

Yläpäät ovat vaan monesti haperot, omani olivat vielä siinä kunnossa että putsasin ja ruostesuojasin hyvin.

Avatar
Tonza
Viestit: 107
Liittynyt: 28 Marras 2016, 20:40
Car(s): 159 3.2 JTS Q4 Berlina, 164 3.0 V6 1989, 33 Permanent4 1991, 166 2.0 TS 2001
Paikkakunta: Tre

Re: 166:sen TS ja V6 mallien takajousien erot

Viesti Kirjoittaja Tonza »

Kiitos kommenteista. Mietin asiaa myös siis siltä näkövinkkeliltä, että mikäli haluaisinkin laittaa nuo MTS Technikin madallusjouset samalla, niissä on TS ja V6 malleille eri takajouset. Siltä pohjalta mietin, että varmaan alunperin V6 malliin on ollut erilainen takajousi, kuin TS:ään, kun tarvike madallussarjan valmistajallakin eri jousi taakse V6:een. Liekö siis kantavuudessakin eroja, vaiko ainoastaan madalluksessa. Etuna olisi myös se, että V6 madallusjouset olisivat takaa vain -20mm ja tämä olisi kohtuullinen määrä sekä tuon kuormauksen kannalta varmaankin edullisempi tilanne, ei menisi niin pohjalle aina silloin, kun tarvitsee roudata enempi tavaraa. Nykyisillä väsähtäneillä jousilla tuo perä on varmaan -35mm äkkiseltään. :crazyeyes: eli paranee korkeus todennäköisesti myös tuolla MTS setillä. Etupään madallus TS:lle -30mm. Vois olla hyvä stance ja tohtisi hieman olla kuormaakin kontissa.

Mutta lähtökohtaisesti nuo siis varmaan ovat malliltaan samat niin, että istuu iskariin keskenään päikseen TS ja V6 tarkoitetut takajouset, jos alkuperäistä vastaavatkin tarvikkeet ovat nykyään keskenään samoja?
"Tärkeintä on, että ei tee elämässä lainkaan virheitä."

Avatar
kustomalfa
Viestit: 48
Liittynyt: 18 Kesä 2014, 08:59
Car(s): Alfa 166 3.0 V6
6-v Super 1999
Lincoln Mark IV 1975
Lincoln Kustom 1951
Lincoln Navigator 2008
Paikkakunta: Tampere

Re: 166:sen TS ja V6 mallien takajousien erot

Viesti Kirjoittaja kustomalfa »

Mulla on MTS setti V6 koneelle ja kokeilin sen etujousia viime vuonna kun KYB aftermarket jouset nostivat keulan liian korkealle.

Ei ollut mielestäni mikään kauhean hyvä etupäässä ainakaan. Korkeus ok, mutta ajolleen ja montuissa ei hyvä. Montuissa tuli etupäässä iskut läpi aika herkästi vaikka hyvät Konin iskarit.

Takajousen yläpäät ja iskarin malli aina sama eli sopii kyllä taakse oli sitten V6 / TS / diesel.
Trodo, Aeromotors etc. myyvät normi jousia siinä 25-40e hintaan kpl.

Avatar
Tonza
Viestit: 107
Liittynyt: 28 Marras 2016, 20:40
Car(s): 159 3.2 JTS Q4 Berlina, 164 3.0 V6 1989, 33 Permanent4 1991, 166 2.0 TS 2001
Paikkakunta: Tre

Re: 166:sen TS ja V6 mallien takajousien erot

Viesti Kirjoittaja Tonza »

Okei, hyvä tietää ainakin mitä sitten voi mahdollisesti niiltä odottaa. Tiedä sitä onko MTS:n tessuun tarkoitetut jouset edessä yhtään paremmat sitten. Varmaankin aika samaa. Jäikö sulla ne MTS jouset ihan yli ja talteen, eli laitoitko orkkista takaisin? Oliko siis koko neljän jousen sarja ja aiotko niitä vielä käyttää
jos jäi talteen, eli olisiko myydä pois? Takapäätä voisi niistä mallailla silti, hankkisi sitten vaan tessun etupään madallusjouset MTS:ltä.
"Tärkeintä on, että ei tee elämässä lainkaan virheitä."

Vastaa Viestiin