Junior - täyssähköinen SUV (2024)

Alfoista

Valvoja: Moderators

Avatar
lerppu
Viestit: 6229
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Junior - täyssähköinen SUV (2024)

Viesti Kirjoittaja lerppu »

TeroPee kirjoitti:
10 Heinä 2024, 10:25
Oliko nyt niin että Junior on aina vain etuvetoinen vai saiko nelivetoista sähkövoimalinjalla olevaa?
Ymmärsin niistä parista videosta, jotka läpi tuijottelin, että sähköllä aina edestä raapiva ja phev on sitten "nelikko".
- Koska epäilen että polttis edessä ja sähkö takana, niin luulisi, että ei olisi liian vaativaa tehdä EV nelikkoakin!
Sellaista ei toki liene näkösällä.

Avatar
Cotzy
Viestit: 968
Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 man. Distinctive -01, Brera 3.2 JTS V6 man. Q4 -06, & DS3 Crossback E-Tense -21, Carado A464 -11
Paikkakunta: Turku

Re: Junior - täyssähköinen SUV (2024)

Viesti Kirjoittaja Cotzy »

Minä luotan Alfa Romeon uuteen can-do- asenteeseen. Kun olivat saaneet frunkinkin (olisi tosin alfamaisempi Valextra-mallisena) aikaiseksi, mikäs ongelma olisi tehdä sähkönelikko :-D ?
Jeeppikin sellaista varmasti halajaa.

FinPat
Viestit: 8167
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Junior - täyssähköinen SUV (2024)

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Cotzy kirjoitti:
10 Heinä 2024, 15:13
Minä luotan Alfa Romeon uuteen can-do- asenteeseen. Kun olivat saaneet frunkinkin (olisi tosin alfamaisempi Valextra-mallisena) aikaiseksi, mikäs ongelma olisi tehdä sähkönelikko :-D ?
Jeeppikin sellaista varmasti halajaa.
Kuva

https://www.roadandtrack.com/news/a6004 ... -revealed/

Charger ensiksi ja sitten Giulia? Jospa saisivat painon puristettua alle 2500kg?

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8719
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Junior - täyssähköinen SUV (2024)

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
CLiK
Viestit: 155
Liittynyt: 16 Kesä 2021, 08:40
Car(s): SZ #972/1036
Paikkakunta: pks

Re: Junior - täyssähköinen SUV (2024)

Viesti Kirjoittaja CLiK »

Mahtava nähdä, että ajo-ominaisuudet ovat luvatulla tasolla. Etuveto sähköautoissa on haastava saada hyvin toimivaksi ja itselleni se on ollut tähän mennessä ehdoton no-go. Junior asettaa tämän myytin uudelleen arvioitavaksi.

Sähköspekseiltä olisi tietysti toivonut parempaa, mutta monessa suhteessa Junior rinnastuu esim. BMW iX1:een tai iX2:een. Akkua Bemareissa on enemmän, mutta kulutuskin kovempaa. Käytännön rangessa on vain muutaman kymmenen kilometrin etu Bemarin eduksi. Perusmallin Model 3 on hieman näitä parempi. Huolimatta Bemarin korkeammasta huippulataustehosta, ovat molemmat käytännössä samaa tasoa kun katsotaan latauskäyrää. 10-80% keskiteho aavistuksen korkeampi Bemarissa, mutta molemmilla saa saman reilun 500 km/h latausvauhdin. Eli matkaa tekevät samaan tahtiin. Aiemmin mainittu Model 3 lataa 690 km/h eli voittaa nuo kaksi selvästi. Tässä on iso ero myös omaan nykyiseen Ioniq 5:een, joka ottaa yli 1000 km/h tahdilla.

Eli ottaisinko Juniorin? Tilat ja matkanteko-ominaisuudet ovat samaa tasoa kuin Bemareissa. Eli jos iX2 on harkinnassa, niin miksen voisi harkita Junioriakin. Ajo-ominaisuudet näyttää olevan myös kunnossa. Hinta on ihan siedettävällä tasolla. Omaan käyttöön akku ja latausteho saisivat olla hieman paremmat ja tilaa hieman lisää. Ilmeisesti akun esilämmitys puuttuu myös. Mutta monessa suhteessa persoonallinen ja houkutteleva paketti sähköautomarkkinaan.

Sähköominaisuuksien osalta käytin Fiat 600e:n dataa, koska siitä on jo saatavissa real world kokemuksia.

Avatar
Maunu
Viestit: 3574
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Re: Junior - täyssähköinen SUV (2024)

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Rangehan on halpis mallissa sama kuin E2008 pösössä eli meillä tuttavallisesti Irmassa.
Irma pääsee täydellä akulla maantieajoa pääasiassa 100km/h vauhdilla noin 300km kesäisin. Range ei kauheasti muutu vielä +5 asteen keleissä, jos ajaa eco moodilla, joka kytkee 5kw sähkövastuksen pois lämppäristä. Talvipakkasilla range tippuu jo sitten reilusti, mutta tähän mennessä olen aina päässyt lataamatta 200km työmatkan, tosin perillä on sitten menty suoraan laturille kun rangea on ollut about 50km jäljellä.

Hinnoittelu näyttäisi olevan järkevämpi Alfalla kuin Pösöllä. Alfan hinnat alkaen mallissa on huomattavasti parempi vakiovarustetaso. Hinnat taisivat olla kutakuinkin samat pirkkamallien kesken.

Pieni auto, mutta suhteellisen kiva ajettava. Poika on 190cm pitkä ja muutenkin isokokoinen, joten hän ei oikein enää mahdu kuskin paikalle. Ongelmaksi tulee enimmäkseen näkyvyys sivulle.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Unique
Viestit: 331
Liittynyt: 15 Kesä 2016, 17:13
Car(s): Polestar 2
Alfa Romeo Spider V6 3.0 -97

ex Alfa Romeo Giulia 2.0T Super AT8
ex Alfa Romeo 159 SW 2.4 JTDM Qtronic

Re: Junior - täyssähköinen SUV (2024)

Viesti Kirjoittaja Unique »

Onko Junioria vielä koeajettavissa missään?

Avatar
Pujazuba
Viestit: 2383
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulia 2.2 JTD
Ex:
Giulietta JTDm2
156 JTS
146 TS

Re: Junior - täyssähköinen SUV (2024)

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

Unique kirjoitti:
11 Syys 2024, 16:33
Onko Junioria vielä koeajettavissa missään?
Näyttäisi olevan tulossa.
https://www.autobassadone.fi/alfa-romeo
Kuva

petteri nyholm
Viestit: 216
Liittynyt: 25 Loka 2017, 18:23
Car(s): Alfa Romeo GT 1750 1968
Alfa Romeo Sprint 1.5 1988
Ex. Alfa 75 2.5 V6
(+muut ex. Mazda RX8, Peugeot 205 GTI 1.9)
Paikkakunta: Nousiainen

Re: Junior - täyssähköinen SUV (2024)

Viesti Kirjoittaja petteri nyholm »

Näyttäisi ensimmäinen Junior jo rantautuneen Suomeen, ainakin kilvistä päätellen:

Kuva

Unique
Viestit: 331
Liittynyt: 15 Kesä 2016, 17:13
Car(s): Polestar 2
Alfa Romeo Spider V6 3.0 -97

ex Alfa Romeo Giulia 2.0T Super AT8
ex Alfa Romeo 159 SW 2.4 JTDM Qtronic

Re: Junior - täyssähköinen SUV (2024)

Viesti Kirjoittaja Unique »

Saan tuon yksilön koeajoon tällä viikolla. Auto on Electrica Speciale-malli. Velocen valmistus kuulemma alkaa vasta ensi kuussa.

Muuttohaukka
Viestit: 220
Liittynyt: 23 Elo 2011, 23:58
Car(s): Ranskalainen sähköauto
ex: Alfa Romeo 159 2.4JTD, Alfa Romeo 156 SW
Paikkakunta: Oulu

Re: Junior - täyssähköinen SUV (2024)

Viesti Kirjoittaja Muuttohaukka »

Sitten hetimmiten pitkää koeajoraporttia pöytään, kiitos :-D Juniori on itselläkin vaihtoehto, kun nykyisen leasingin jatkoaika tulee kysymykseksi talvella.

Avatar
Eero
Viestit: 2883
Liittynyt: 02 Elo 2010, 20:45
Paikkakunta: Janakkala

Re: Junior - täyssähköinen SUV (2024)

Viesti Kirjoittaja Eero »

Hinnasto päivitetty, joko ensimmäiset on tilattu:

https://tekniikanmaailma.fi/vahemman-ty ... astettiin/
Alfa Romeo 75: it may look like a brick, but drives like a ballerina.

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 11460
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Paikkakunta: 13100

Re: Junior - täyssähköinen SUV (2024)

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

Pitkästä aikaa elättelen toivoa edes jonkinmoisesta myynnistä.

Tuote on järkevästi hinnoiteltu, luokassaan (ilmeisen) kilpailukykyinen ja ostoa helpottamaan saa ilmaista rahaa.
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."

Unique
Viestit: 331
Liittynyt: 15 Kesä 2016, 17:13
Car(s): Polestar 2
Alfa Romeo Spider V6 3.0 -97

ex Alfa Romeo Giulia 2.0T Super AT8
ex Alfa Romeo 159 SW 2.4 JTDM Qtronic

Re: Junior - täyssähköinen SUV (2024)

Viesti Kirjoittaja Unique »

Kävin koeajamassa tuon Juniorin toissaviikolla. Ehdin ajaa Kehä III:sta, pätkän Tampereen moottoritietä ja hieman pienempiä katuja.

- Auto vaikutti oikein hyvältä ajettavalta - ohjaus oli herkkä ja tuntuma tiehen hyvä. Vaikka tämä oli se 156 hp malli, sai etupään aika helposti irti tiestä mutkissa. Takaveto olisi ollut paljon parempi vaihtoehto tähän autoon.
- 156 hp Junior ei todellakaan ole mikään raketti lähtemään. Katsotaan miten Velocen tehot muuttavat tilannetta
- Mikään tilaihme tämä ei ole - eikä tosin tässä kokoluokassa pidäkään olla. Kokeilin istua takapenkillä ja minunkin mittaisella miehellä (177 cm) ottivat polvet helposti edessä olevaan penkkiin. Perheautoksi tätä ei kannata haaveilla.
- Äänentoisto vaikutti yllättävän hyvältä bassoja lukuunottamatta. Syvimmät bassot puuttuivat kokonaan. Mutta todella asialliset perusstereot.
- Kaikissa uusissa autoissa oleva (kiitos EU) perusvaiva on ylinopeushälytin, joka hälyyttää vaikka et edes aja ylinopeutta (mittari näyttää liikaa). Tässä tuo varoitusääni oli siedettävän hiljainen ja toisin kuin monissa muissa uusissa autoissa, se perhanan hälytys ei vaimentanut äänentoistoa. Eli lisäämällä volyymiä saa äänen häipymään taustalle. Pikavalintaa tämän pois saamiseksi ei Juniorissa ole - hälytyksen saa pois päältä surffaamalla hetken valikoissa aina kun lähdet liikkeelle
- Infotainment vaikutti kohtuullisen loogiselta lyhyen kokeilun perusteella. Tämä on jokin Android-johdannainen, mutta ei Android Automotive
- Peruspenkit olivat kohtuulliset peruspenkeiksi, mutta odotan kovasti, että pääsen kokeilemaan Veloce-mallia ja sen istuimia

Myyjän mukaan Veloce pitäisi tulla koeajettavaksi joskus maaliskuun tienoilla.

Tämän koeajon perusteella Junior on varteenotettava vaihtoehto seuraavaksi autoksi - Veloce-mallina; tämä on liian laiska liikkumaan omaan makuun.

Avatar
CLiK
Viestit: 155
Liittynyt: 16 Kesä 2021, 08:40
Car(s): SZ #972/1036
Paikkakunta: pks

Re: Junior - täyssähköinen SUV (2024)

Viesti Kirjoittaja CLiK »

^Samankaltaisia fiiliksiä nousi lyhyellä loskapyrähdyksellä CARFin syyskokouksen kyljessä.

Malli oli siis Speciale, alla Nokian 19" kitka. Taustalla suuria epäilyksiä sähköauton etuvetoratkaisun järkevyyteen. Yllätyin positiivisesti. Odotin pahempaa vetelyä, mutkissa etuvedon huomaa, mutta käytös on aika neutraali. Pieni teho auttaa tässä suhteessa. Tämän perusteella Veloce voi olla hyvinkin siedettävä etuveto.

Jousitus on jämäkkä, mutta otti hyvin töyssyt. Jarruttaessa niiaa yllättävän paljon, kiihdyttäessä ei niin vahvasti. Jälleen pienen tehon hyviä puolia. Pieneksi SUV:ksi oikein kiva ajaa. Tilat ovat ulkomittojen mukaiset, 187cm kuskin taakse ei paljon jää tilaa. Sisätilojen materiaalit eivät ihan premiumia, mutta luokassaan kilpailukykyiset. Ajoasennon sain helposti mieleiseksi.

Sähkötekniikka on mitä on, mutta annetuista lähtökohdista on saatu oikein hyvä lopputulos. Tykkään ja Velocen hinta muuttui lopullisessa hinnastossa ihan järkeväksi. Sitä odotellessa.

Avatar
CLiK
Viestit: 155
Liittynyt: 16 Kesä 2021, 08:40
Car(s): SZ #972/1036
Paikkakunta: pks

Re: Junior - täyssähköinen SUV (2024)

Viesti Kirjoittaja CLiK »

^Korjaus rengaskokoon: oli 18"

Paikalla
Avatar
RaceAlfa
Viestit: 237
Liittynyt: 28 Huhti 2010, 08:06
Car(s): 147 GTA, 147 2.0TS -07, 147 JTDm -08, 147 2.0 kilpuriaihio, Lancia Delta Integrale 16V, Giulia Super -72, Giulietta -82, Alfa 90 2.0 -85, Alfa 90 Super -88, 164 TS -89, 75 2.0 -86

Re: Junior - täyssähköinen SUV (2024)

Viesti Kirjoittaja RaceAlfa »

Kävin myös ajamassa juniorin joku viikko sitten. Vertailu omassa ajossa olevaan 64 kWh Konaan:
- ohjaustuntuma selvästi parempi
- alusta parempi, ei kuitenkaan niin selvästi kuin tuo edellä mainittu
- sisätilat ja materiaalien lastu samaa tasoa
- akun koko omaan tarpeeseen niukka
- energian kulutuksen testaus lyhyellä koeajolla mahdotonta, mutta olen suhteellisen varma, että korealainen vie pidemmän korren
- todellinen latausnopeus jäi testaamatta

Jään odottamaan Velocen pidempää koeajoa...

Avatar
TeroPee
Viestit: 1577
Liittynyt: 18 Heinä 2006, 14:49
Car(s): AR 37,5 1.5 puoliturbo, ex-GTV (916) ja 156 1.8TS, ja liuta ei-foorumille sopivia häristimiä.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Junior - täyssähköinen SUV (2024)

Viesti Kirjoittaja TeroPee »

TM:n Lauri Ahtiainen oli ajanut Junior Ibrida Specialen ja kirjoitti jutun loppuun näin.
Alfa Romeo Junior Ibrida jättää neutraalin fiiliksen. Se on toimiva auto, muttei kovin voimakkaasti Alfa Romeo. Osin syy on auton asemassa edullisimpana uutena Alfana, mutta paljolti se johtuu vähän turhan selvästi konsernin muilta merkeiltä lainatuista osista ja voimalinjasta. Tulisemmassa Junior Velocessa lainaosat eivät juuri haittaa, sillä ajokokemus itsessään on riittävän erityinen.

Avatar
Jiitee
Viestit: 4550
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, IS250 ´07 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe. Jonossa 116-Giulietta 2.0 TC ( 2. sarja )

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Junior - täyssähköinen SUV (2024)

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

Uusimmassa Clubilehdessä meritoituneen ja eläkkeellä olevan ex-TM-päätoimittajan koeajoraportti Junior Velocesta samalla kun hän sai koeajaa kaikkia Vuoden Auto Euroopassa - kanditaatteja ( oliko 42 kaikkiaan ).
Hyvä ja asiallinen raportti, joka keskittyy olennaiseen: voiko sähköautolla olla urheilullinen sydän ja mieli ? Toki !

Pitää koeajaa itsekin ja vertailla esim. toiseen kiinnostuksen kohteeseen EV3:een. Saattavat olla hyvin erilaisia, mutta toivottavasti
rengasmelu ei pilaa molempia. Karmeen isoja vanteita nykyään näihin uusiin autoihin laitetaan, suomalainen tienpinta on todella karkea :| vrt.
melkein mihin tahansa muuhun maahan, missä olen autolla ajanut,
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Gusse
Viestit: 954
Liittynyt: 22 Syys 2011, 17:29
Car(s): Model 3sr -21 & F-Pace -16 & Miata -90 ex: Niro -18, Proceed Gt -19, Sportage -16, F20 -12, E91 -09, Giulietta MA -11 SP I, Focus Wagon -13 147 "Ruttutukku" -07, E87 -07, GT selespeed -05, Delta 1.4Tjet -09, C2 -05, Xsara -98, ZX -97, BX -89, CX -87
Paikkakunta: Espoo

Re: Junior - täyssähköinen SUV (2024)

Viesti Kirjoittaja Gusse »

^ EV3 oli ainakin yllättävän hiljainen nastoilla. Toki koeajo tapahtui viime perjantaina kun oli lumimyräkkä ja ei sen takia ihan anna oikeaa kuvaa, mutta piti hiljaisuudesta johtuen kuitenkin koeajon jälkeen vielä ihan varmistaa että alla oli nastat.

Avatar
Jiitee
Viestit: 4550
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, IS250 ´07 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe. Jonossa 116-Giulietta 2.0 TC ( 2. sarja )

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Junior - täyssähköinen SUV (2024)

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

Gusse kirjoitti:
08 Tammi 2025, 17:32
^ EV3 oli ainakin yllättävän hiljainen nastoilla. Toki koeajo tapahtui viime perjantaina kun oli lumimyräkkä ja ei sen takia ihan anna oikeaa kuvaa, mutta piti hiljaisuudesta johtuen kuitenkin koeajon jälkeen vielä ihan varmistaa että alla oli nastat.
Ok. Joissakin sulan maan raporteissa oliko 19- tuumaisilla vanteilla ajettua EV3 GT- mallia moitittiin
jonkinasteisesta rengasmelusta. Profiililla on merkitystä rengasmeluun.
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
CLiK
Viestit: 155
Liittynyt: 16 Kesä 2021, 08:40
Car(s): SZ #972/1036
Paikkakunta: pks

Re: Junior - täyssähköinen SUV (2024)

Viesti Kirjoittaja CLiK »

Viime vuonna rekisteriin 4 kpl Junioria. Sijoitus uusien sähköautojen mallikohtaisessa tilastossa sija 91. Sama lukumäärä meni rekisteriin Maserati Grecalea.

Fiatin sähkömalleista rekisteröitiin 5 kpl 500:sta ja 12 kpl 600:sta.

Avatar
Cotzy
Viestit: 968
Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 man. Distinctive -01, Brera 3.2 JTS V6 man. Q4 -06, & DS3 Crossback E-Tense -21, Carado A464 -11
Paikkakunta: Turku

Re: Junior - täyssähköinen SUV (2024)

Viesti Kirjoittaja Cotzy »

Uudessa TM 1/2025 numerossa on koeajoartikkeli Fiat 600e:hen perustuvasta Abarth 600e:stä Saksan hinnoilla. Perusversio vetää 240 hv tehoilla, 1949 kappaleen rajattu Scorpionissima-versio vetää samalla 280 hv:llä kuin Junior Veloce. Nopeampi ohjaus, 25 mm madallettu ja jäykempi jousitus löytyy myös. Abarth 600e:n perusversio maksaa 44990 eur ja Scorpionissima 48990 eur Saksassa. Tuonnista Suomeen ei vielä varmuutta.

Olen vertaillut Juniorin hintoja DS3:n ja Jeep Avengerin hintoihin. Täytyy sanoa, että olen positiivisesti yllättynyt Alfa Romeon hinnoittelusta Juniorille Suomessa ainakin noihin paremmin varusteltuihin CMP-sisaruksiin verrattuna. Tällä kertaa ei lähdetä hinnoittelussa kilpaan mukaan ainakaan selkeältä takamatkalta :wink: .

Cotzy

Avatar
Jiitee
Viestit: 4550
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, IS250 ´07 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe. Jonossa 116-Giulietta 2.0 TC ( 2. sarja )

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Junior - täyssähköinen SUV (2024)

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

https://www.carmagazine.co.uk/car-news ... ear-2025/
Kuten arvelin, Rellu 5 ja Ev3 loppusuoralla, Rellu voitti,
Junior 7. Ei paha.
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

FinPat
Viestit: 8167
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Junior - täyssähköinen SUV (2024)

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Jiitee kirjoitti:
10 Tammi 2025, 13:25
https://www.carmagazine.co.uk/car-news ... ear-2025/
Kuten arvelin, Rellu 5 ja Ev3 loppusuoralla, Rellu voitti,
Junior 7. Ei paha.
Dacia kuitenkin pyyhki pölyt Alfasta.

Avatar
matti_vuorio
Viestit: 1556
Liittynyt: 27 Kesä 2011, 19:57
Car(s): Giulia Super 2.0 -17
Ex: Giulietta 1.4 Multiair -11,Bravo -08 JTD 150,Bravo -98 1.4,Sunny -86, Audi 100 -79
Paikkakunta: Siikalatva

Re: Junior - täyssähköinen SUV (2024)

Viesti Kirjoittaja matti_vuorio »

Noin 10 vuotta sitten:
Philippe Krief was the lead engineer for the Giorgio platform and the Stelvio, as well as many of the best Ferarri's over the years.
Nykyisin:
Fabrice Cambolive, brand CEO for Renault, and Philippe Krief, brand CEO for Alpine both collected the award at the Brussels show.
Krief on siis melko pätevä hemmo autojen kehittäjänä.

Avatar
Cotzy
Viestit: 968
Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 man. Distinctive -01, Brera 3.2 JTS V6 man. Q4 -06, & DS3 Crossback E-Tense -21, Carado A464 -11
Paikkakunta: Turku

Re: Junior - täyssähköinen SUV (2024)

Viesti Kirjoittaja Cotzy »

Tuossa aika pitkä, mutta sangen kattava vertailu Specialesta verrattuna Stellantis-sisaruksiin. Myös harvemmin huomioituun perheen esikoiseen, DS3:een.
Ja saman kokoluokan parhaisiin kilpailijoihin.

https://m.youtube.com/watch?v=ImYGG09beuE&t=155s

Luokkansa paras ajettava, voin uskoa.
Mutta että hauskempi ajettava kuin Mito ja Giulietta? Kova väite. Vaatii koeajoja 8) .

Cotzy

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 11460
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Paikkakunta: 13100

Re: Junior - täyssähköinen SUV (2024)

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

Cotzy kirjoitti:
11 Tammi 2025, 21:06
Luokkansa paras ajettava, voin uskoa.
Mutta että hauskempi ajettava kuin Mito ja Giulietta? Kova väite. Vaatii koeajoja
Oliko se Giulietta nyt erityisen hauska? Apilamalleja/Velocea en ole ikinä kokeillut, mutta muut kylläkin. Ihan ookoo semisporttinen hatchback, mutta ei nyt mikään ylittämätön este hauskuusmielessä.
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."

Gusse
Viestit: 954
Liittynyt: 22 Syys 2011, 17:29
Car(s): Model 3sr -21 & F-Pace -16 & Miata -90 ex: Niro -18, Proceed Gt -19, Sportage -16, F20 -12, E91 -09, Giulietta MA -11 SP I, Focus Wagon -13 147 "Ruttutukku" -07, E87 -07, GT selespeed -05, Delta 1.4Tjet -09, C2 -05, Xsara -98, ZX -97, BX -89, CX -87
Paikkakunta: Espoo

Re: Junior - täyssähköinen SUV (2024)

Viesti Kirjoittaja Gusse »

Vittorio Jano kirjoitti:
13 Tammi 2025, 09:32
Cotzy kirjoitti:
11 Tammi 2025, 21:06
Luokkansa paras ajettava, voin uskoa.
Mutta että hauskempi ajettava kuin Mito ja Giulietta? Kova väite. Vaatii koeajoja
Oliko se Giulietta nyt erityisen hauska? Apilamalleja/Velocea en ole ikinä kokeillut, mutta muut kylläkin. Ihan ookoo semisporttinen hatchback, mutta ei nyt mikään ylittämätön este hauskuusmielessä.
Joo ei ollut MA Giulietta nyt mitenkään erityisen hauska tai erikoinen. QV malliin varmaan viittanneet

jmi
Viestit: 1600
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004

Re: Junior - täyssähköinen SUV (2024)

Viesti Kirjoittaja jmi »

Kenen valmistama "moottori" näissä on?

Avatar
lerppu
Viestit: 6229
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Junior - täyssähköinen SUV (2024)

Viesti Kirjoittaja lerppu »

Gusse kirjoitti:
13 Tammi 2025, 12:08
Vittorio Jano kirjoitti:
13 Tammi 2025, 09:32
Cotzy kirjoitti:
11 Tammi 2025, 21:06
Luokkansa paras ajettava, voin uskoa.
Mutta että hauskempi ajettava kuin Mito ja Giulietta? Kova väite. Vaatii koeajoja
Oliko se Giulietta nyt erityisen hauska? Apilamalleja/Velocea en ole ikinä kokeillut, mutta muut kylläkin. Ihan ookoo semisporttinen hatchback, mutta ei nyt mikään ylittämätön este hauskuusmielessä.
Joo ei ollut MA Giulietta nyt mitenkään erityisen hauska tai erikoinen. QV malliin varmaan viittanneet
Molempien QV:t useasti ajettuna ja molemmista kaksi karvalakkia itsellä ollutkin. "Paras" (autona) oli Giulietta T-Jet, ainakin _vastineena_ *silloiselle* rahalle - mutta kovasti oli "Corollaa" perus Giuliettassa... Perusmalleista hyvä kuskinpaikka ja semihauska ajaminen tuli MiTon mukana. Mutta elähdyttävin ja paras käskeä oli Giulietta QV tct. Aika isolla marginaalilla. Toki MiTon QV myös jees, mutta ero perusmalliin ei ollut niin messevä. Siltikin - on nämä varmaan aikalailla kärkipäässä kun ajatellaan millaisia etuvetoisia autoja on tullut ajettua. Joten siitä tulokulmasta allekirjoitan jäsen Cotzyn mietinnän.

(Tuo oma MiTo - Giulietta pohdinta ei siis heijastele nykypäivää - kun kaikkien hinnat aika samanlaiset ja yksilön kunto varmaankin tuon ikäisissä jo se ratkaisevin tekijä. Nyt lienee elähdyttävin autoista helposti paras valinta; jos olisin moista ostamassa, QV/Veloce tct Giulietta.)

Avatar
HANU
Viestit: 1451
Liittynyt: 27 Joulu 2004, 18:25
Paikkakunta: VAHTO
Viesti:

Re: Junior - täyssähköinen SUV (2024)

Viesti Kirjoittaja HANU »

Mulla olis ylimääräisen Giulietta QV TCT, niin sen ostamalla pääsee sen testaamaan. Ei siihen pettyä ainakaan tarvitse.
Itse ole ajanut kaikki variaatiot Giulietasta, niin kyllä tuo facelift QV TCT on kaikista maukkain malli.
Viimeksi muokannut HANU, 13 Tammi 2025, 16:30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Autokaupan ammattilainen

Avatar
Cotzy
Viestit: 968
Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 man. Distinctive -01, Brera 3.2 JTS V6 man. Q4 -06, & DS3 Crossback E-Tense -21, Carado A464 -11
Paikkakunta: Turku

Re: Junior - täyssähköinen SUV (2024)

Viesti Kirjoittaja Cotzy »

HANU kirjoitti:
13 Tammi 2025, 16:01
Mulla olsi ylimääräisen Giulietta QV TCT, niin sen ostamalla pääsee sen testaamaan. Ei siihen pettyä ainakaan tarvitse.
Itse ole ajanut kaikki variaatiot Giulietasta, niin kyllä tuo facelift QV TCT on kaikista maukkain malli.
Jos tuut Giulietalla sinne sähkö-Alfojen koeajopäivään 1.2., voidaan testata miten Junior Speciale vertautuu Giulietta QV:hen. Joku paikalle tulevista alfisteista voi innostua hieromaan kauppoja :lol: .

Cotzy

Avatar
HANU
Viestit: 1451
Liittynyt: 27 Joulu 2004, 18:25
Paikkakunta: VAHTO
Viesti:

Re: Junior - täyssähköinen SUV (2024)

Viesti Kirjoittaja HANU »

Cotzy kirjoitti:
13 Tammi 2025, 16:24
HANU kirjoitti:
13 Tammi 2025, 16:01
Mulla olsi ylimääräisen Giulietta QV TCT, niin sen ostamalla pääsee sen testaamaan. Ei siihen pettyä ainakaan tarvitse.
Itse ole ajanut kaikki variaatiot Giulietasta, niin kyllä tuo facelift QV TCT on kaikista maukkain malli.
Jos tuut Giulietalla sinne sähkö-Alfojen koeajopäivään 1.2., voidaan testata miten Junior Speciale vertautuu Giulietta QV:hen. Joku paikalle tulevista alfisteista voi innostua hieromaan kauppoja :lol: .

Cotzy
Jos on kuiva pakkaspäivä niin voin tullakin, muuten livahdan paikalle Amperalla. Tai sitten mulla ei oo kumpaakaan enää siinä kohtaa.
Autokaupan ammattilainen

insinörtti
Viestit: 2653
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): pikaladattava hybridi
Paikkakunta: Vantaa

Re: Junior - täyssähköinen SUV (2024)

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

1. testilenkki junnulla ja ylipäätään millään sähkövatkaimella suoriettu.

Veloce olisi kiinnostanut enemmän, mutta niitä ei Vantaalle saada ennen helmikuun loppua. Odotukset eivät kovin korkealla muutaman kovin negatiivisen sinäputkivideon jäljiltä.

Yllättävän positiivinen fiilis jäi. Junior ei tunnu pikkuautolta, vaikka sellainen se himpun yli 4 m kokonaispituuden ja olemattoman takapenkin jalkatilan perusteella on. Vajaan 2 h / 100 km testilenkin perusteella auton ärsyttävin piirre ovat peileihin sijoitetut sivuvilkut, jotka pimeällä näkyvät sisälle turhakin hyvin.

Pakkopulla-avoavustimet eivät ajaneet minua raivohulluuden partaalle. Ylinopeusvarointin on kohteliaan vaimea ja näköjään sen poistkytkennän saa nostettua pikavalikkoon. Kaistapäävahti puolestaan luovuttaa aika helpolla taistelun kuskia vastaan.

Hidas käyttöliittymä?... no silti kaikki pelaa 100x nopeammin kuin Volvossa. Rengasmelu ihan kohtuullinen - tosin alla tietysti pehmeät kitkarenkaat. Lie selvästi Giuliettaa hiljaisempi.

Koajoautossa matriivisalot. Näkyivät toimivan kuten kuuluukin, mutta valoteho ei sykähdyttänyt. Tosin märkä tienpinta ja lähes lumeton maa imevät hyvienkin valojen tehot. Peruspenkit ei hurraahuutoja aiheuttaneet eikä ohjaus. Kovin kevyt taajamassa ja tuntui vain muuttuvan hieman tahmeaksi satasen vauhdissa. Toisaalta mikään ei silti ärsyttänyt - kyllä tällä arkiajoa/ruuhkakonttausta ajasi ongelmitta.

Toimintamatka? Ennuste suli 2x vauhtia kilometreihin nähden, vaikka ajoin rauhallisesti - nurkkaa, moottoritietä, maantietä. Koeajolla kulutus 18,5 kWh/100 km, minkä pohjalta voisi odottaa jotain 270 km toimintamatkaa. Tai vajaa 200 km niin, ettei tarvitse akkua rasittaa lataamalla se ihan täyteen ja purkamalla lähesä tyhjäksi asti. Tämä olisi vielä OK mm. omiin mökkimatkoihin, mutta Velocesta kun puuttuu lämpöpumppu ja muutoinkin energiatehokkuus lie heikompi, niin sille voi olla jo 200 km liikaa pyydetty...

Sitten se varsinainen elefantti huoneen nurkassa. Tietenkään perusmalli ei kauheasti sykähdyttänyt. Veloce saattaisi toimia paremmin, mutta se hinta.

Perinteiseen tapaan konfiguraattori yms. täynnä virheitä. Siellä listattu urheiluistuimet hintaan 0 €. Hups. Todellinen hinta näille 3 tonnia. Matriisivalot, avaimeton lukitus, peruutuskamera yms. "perusvälttämättömyydet" myöskin 3 tonnia. Talvirenkaat 2,4 tonnia JOS 18" vanteet mahtuvat pyörimään. Liikkeen arvio 3,5 tonnia, mikäli pitää talvirenkaillakin olla 20" vanteet. Latausjohdon kotelo konepellin alle vajaa 400 €. Punainen väri 1650 €. 2 v takuun pidennys 5 vuoteen 1350 eli 450 €/vuosi. Tämä siis maahantuojan oletusarvo keskimääräisille korjauskuluille. Lupaavaa.

Jos ja kun koeajoautoihin on lastallu kaikki em niin nehän on 57-58 k€ hintaisia. Tällä rahalla kait saa muitakin merkeiltä jo jotain kiinnostavaa...

Mahd. viimeinen naula arkkuun: missään esitemateriaalissa ei mainintaa akkutakuusta. Myyjä kyllä heitteli että ooonse 8 tai 10 vuotta. Jos on, niin haluaisin nähdä mustaa valkoisella.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Avatar
Maunu
Viestit: 3574
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Re: Junior - täyssähköinen SUV (2024)

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Onko Juniorissa minimi rengastus18"? Pösössä mulla on nyt alla 16" vanteet. Onko Alfaan laitettu paljon isommat jarrut?

Jotenkin ihmetyttää tuo ilmalämpöpumppu asia myös. Omaa Pösöä mainostettiin myös ilman ilppiä, mutta kyllä ilmastointi osaa tehdä lämpöä, eco moodissa ei käytä lainkaan sähkövastuksia lämmittämiseen. Tuntuisi jotenkin älyttömältä ratkaisulta jättää nelitieventtiili asentamatta kalleimpaan versioon.

Akku takuu on pösössä 8 vuotta, joten kaiketi myös Alfassa, koska on sama akku.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

insinörtti
Viestit: 2653
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): pikaladattava hybridi
Paikkakunta: Vantaa

Re: Junior - täyssähköinen SUV (2024)

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

Velocessa 382x32 mm laikat, muissa malleissa 302x26 mm.

Koeajoautossa (Elettrica Speciale) 18" vanteet, joissa useampi cm tilaa jarrusatulan ja vanteen välissä. Polttomoottoriversiossa tulee 17" vanteet vakiona ja em. havainnon perusteella 16" saattaisi sekin sopia - riippuu varmaan jo vanteen mallistakin.

Velocessa vakiona 20" ja elättelen toivoa, että 18" kelpaisi talvivanteeksi.

Et ole ainoa lämpöpumpun puutteen ihmettelijä. Liekö syynä kustannusten karsiminen vai tilanpuute konehuoneessa. Arvostan tätä tyyliä, missä tingitään mieluummin akun koosta ja auton massasta kuin ratkotaan kaikki ongelmat mättämällä kyytiin 800 kg akku, mutta pienen akun, ison kulutuksen ja hitaan latauksen (puuttuva esilämmitys) yhdistelmä ei kuulosta talvipakkasilla lupaavalta.

Akkutakuun jättäminen pois markkinointimateriaalista... ja nyt huomasin, että polttomoottoriversion lisätakuu maksaa 900 €. Eli maanhantuojan arvion mukaan sähköauton korjauskulut ovat 50 % kalliimmat.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Taika-Jim
Viestit: 44
Liittynyt: 22 Touko 2012, 19:00
Car(s): Giulietta MA
Paikkakunta: Uusimaa

Re: Junior - täyssähköinen SUV (2024)

Viesti Kirjoittaja Taika-Jim »

^ ja ^^ Hinnasto 1.1.2025 "Junior elettrica -mallin korkeajänniteakun takuu 8 vuotta / 160 000 km (min. 70 % kapasiteetista)"

Avatar
Cotzy
Viestit: 968
Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 man. Distinctive -01, Brera 3.2 JTS V6 man. Q4 -06, & DS3 Crossback E-Tense -21, Carado A464 -11
Paikkakunta: Turku

Re: Junior - täyssähköinen SUV (2024)

Viesti Kirjoittaja Cotzy »

insinörtti kirjoitti:
18 Tammi 2025, 07:38
Velocessa 382x32 mm laikat, muissa malleissa 302x26 mm.

Koeajoautossa (Elettrica Speciale) 18" vanteet, joissa useampi cm tilaa jarrusatulan ja vanteen välissä. Polttomoottoriversiossa tulee 17" vanteet vakiona ja em. havainnon perusteella 16" saattaisi sekin sopia - riippuu varmaan jo vanteen mallistakin.

Velocessa vakiona 20" ja elättelen toivoa, että 18" kelpaisi talvivanteeksi.

Et ole ainoa lämpöpumpun puutteen ihmettelijä. Liekö syynä kustannusten karsiminen vai tilanpuute konehuoneessa. Arvostan tätä tyyliä, missä tingitään mieluummin akun koosta ja auton massasta kuin ratkotaan kaikki ongelmat mättämällä kyytiin 800 kg akku, mutta pienen akun, ison kulutuksen ja hitaan latauksen (puuttuva esilämmitys) yhdistelmä ei kuulosta talvipakkasilla lupaavalta.

Akkutakuun jättäminen pois markkinointimateriaalista... ja nyt huomasin, että polttomoottoriversion lisätakuu maksaa 900 €. Eli maanhantuojan arvion mukaan sähköauton korjauskulut ovat 50 % kalliimmat.
Tilasin oman Veloceni heti loppiaisen jälkeen, kun välipäivien rahoitustarjous, nollakorot+nollakulut max. 40 keur 7 vuoteen, oli vielä voimassa. Nyt rahoituksen korko ja muut ehdot ovat vielä samat, mutta kuukausilaskun kirjoittamisesta kertyvät 14 e/kk kulut on näemmä laitettu päälle.

Auto tulee neljättä talvea ajossa olevan ekan CMP-sukupolven esikoisen, DS3 Crossbackin tilalle, lisäämään erityisesti hauskuutta työajoihin.
Olin aivan myyty ajatukselle, että Alfa Romeo pystyy pudottamaan auton painoa 100-150 kg verrattuna sisaruksiin, kilpailijoista puhumattakaan. Samalla alusta, ohjaus ja jarrut on optimoitu ajettavuuden näkökulmasta ja akkukapasiteetin lisäys laitetaan lähes kokonaan suorituskyvyn kasvatukseen 80%:lla, eikä rangen merkittävän kasvatuksen kaltaiseen arkiseen tylsyyteen. Sisustusta ja ulkonäköä unohtamatta.

Vaikkei Veloce nyt ehkä olekaan teknisesti sydämeltään puhdas Alfa Romeo, hengeltään se on hyvinkin Alfa Romeo. Ei siis mitään järkeä tässä. Ja siksi erinomaista 8) .

Suomen maaahantuontiohjelmassa ei ole tällä hetkellä 19" vanteita ollenkaan, mutta maahantuojan tekniikkaekspertti vahvisti puhelimessa 18" vanteiden sopivan myös Velocen jarruille. Joten Hakkapeliitta 10:t pyöräytetään 18" tuuman vanteille toivottavasti vielä alle keväällä 2025. Noi 20" neliapilavanteet ovat kyllä härskin hienot, mutta mieluummin totuttautuu autoon ensin vähän vähemmän kolhuherkällä rengastuksella.

Syytä lämpöpumpun puutteeseen Velocella en saanut. Se onkin ehkä ainoa merkittävä varustejuttu, mikä on Velocessa mielestäni heikommin kuin DS3:ssa :? . Mutta en anna sen haitata, kun kylmemmillä talvikeleillä Stelvio tulee olemaan muutenkin se matka-auto. Kovasti kerrottiin etäohjausäppin toimivan myös Velocen lämmityksen ja jäähdytyksen kanssa. Ja pitäisi pystyä nyt myös määrittämään latauksen maksimitason, toisin kuin vanhemmissa sähkösisaruksissa. Sukolaturia ei tule mukana, mutta eipä sitä ole tullut DS3:lla käytettyä, kuin pari kertaa. Aivan liian hidas mihinkään. Haen sellaisen Motonetista varoiksi.

Lisätakuu viiteen vuoteen ja pikkutilpehöörit ovat neuvottelukysymyksiä tässä hintaluokassa.
Huoltopakettia en ottanut, kun ei noiden pienempien sähkäreiden huollot ole mielestäni kovin arvokkaita. Raittarin nyt voi vaihtaa itsekin. Samoin softien ja karttojen päivityskin onnistuu itse, kun vain ymmärtää hieman tietotekniikasta ja jaksaa odotella sen 3-4 tuntia, mitä lataukset ja asennukset kestävät.

Nyt ajelen DS3:lla talvella sellaista 150 km siivua nastarenkailla. Kotiinpäin tultaessa käyn ottamassa akun pikalatauksella 80 %:iin, laitan kruisen 87 km/h:iin, lämmöt päälle ja ohittelen tarvittaessa. Kotipihassa on 10-15 km rangea jäljellä, jota saa venytettyä vielä helposti. Kesärenkailla kesäisemmissä lämpötiloissa 80 % akulla on päässyt sen noin 200 km maantiellä.
Stellantisten rangelaskuri on vitsikäs, kun ekan 20 km ajokilometrina aikana rangesta häviää noin 50 km ja sitten rangen viimeisiä 20 km:ia ajetaankin sellaiset 30-40 km. Joten parampaan arvioon pääsee akun varaustilaa lukemalla. Jos Velocen rangessa tulee parannusta 10-20 % ekan sukupolven DS3:een verrattuna, oikein hyvä. Ja jos laskuri ja appi ovat selvästi parempia, oikein erinomaista. Mutta olen joka tapauksessa siedättänyt jo itseni tähän epämääräisyyteen.

Cotzy

Avatar
Maunu
Viestit: 3574
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Re: Junior - täyssähköinen SUV (2024)

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Laitoin tarjouspyynnön Alfasta. Saa nähdä mitä tarjoavat pösöstä vaihdossa. Onhan tuo jo melkein 1,5 vuotta vanha ja lähes 14tkm ajettu. Jos ainakin sen verran saisi mitä on maksamatta.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
Cotzy
Viestit: 968
Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 man. Distinctive -01, Brera 3.2 JTS V6 man. Q4 -06, & DS3 Crossback E-Tense -21, Carado A464 -11
Paikkakunta: Turku

Re: Junior - täyssähköinen SUV (2024)

Viesti Kirjoittaja Cotzy »

Harri Salo ajelee Specialella talvessa

https://www.youtube.com/watch?v=J0IGHIFg0i0

Ehkä vähän pudotus suorituskyvyssä Velocesta tähän. Joten ei ihan samaa innostuneisuutta, kun kesällä Baloccossa Velocen ratissa.

Osa ominaisuuksista ei Harrille avautunut. Noi hipaisusisävalot on DS:ssäkin ja toimivat OK, kun logiikan oppii. Muuten minusta tosi hyvä, että Juniorissa kaikki ajamiseen ja lämmittämiseen liittyvät jutut toimii myös fyysisellä napilla tai vivulla. Ja näytön hipelöinti ei ole välttämätöntä.
Ja toi hänelle mystinen lämmitin on tuulilasin vasemman reunan lämmitysvastukset, jolla pyyhkimien heittämä sohjo saadaan pois.
Äppi näyttäisi kehittyneen selkeästi noista ekan sukupolven eCMP-sisaruksista.

Cotzy

Lumlum
Viestit: 150
Liittynyt: 21 Elo 2017, 21:33
Car(s): Giulietta MA M6 '17
Spider TS '03

Lancia k Busso '99
Paikkakunta: Helsinki

Re: Junior - täyssähköinen SUV (2024)

Viesti Kirjoittaja Lumlum »

Maunu kirjoitti:
19 Tammi 2025, 22:30
Laitoin tarjouspyynnön Alfasta. Saa nähdä mitä tarjoavat pösöstä vaihdossa. Onhan tuo jo melkein 1,5 vuotta vanha ja lähes 14tkm ajettu. Jos ainakin sen verran saisi mitä on maksamatta.
Joko sait tarjouksen? Oliko mitään järkeä?

Avatar
Maunu
Viestit: 3574
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Re: Junior - täyssähköinen SUV (2024)

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Sain tarjouksen. Ei ollut mikään paras, mutta ei toisaalta huonokaan.
Pösöstä olisi saanut 24,500€, jolla ei ihan jäljellä olevaa velkaa saa kuitattua, mutta melkein kuitenkin.
Jos haluaa 0% koron lainaan niin käsiraha on vähintään 6000€. Auto kokonaisuudessa jotain 40 000€ sis talvirenkaat. Väri rosso Brera ja olisi saanut nopealla toimituksella suoraan varastosta.

Tässä sitten punnitaan vielä, onko järkeä vaihtaa 1,5 vuotta vanha alle 14tkm ajettu auto käytännössä samaan autoon, jossa on parempi varustelu ja mieluisampi logo nokalla. Ja tietty uudessa miinuksena ylinopeushälytin. 5,500 euroa 14tkm ei sinänsä ole kauhean paha tiputus, koska 80% kilometreistä on ajettu työajona. Latauksiin on mennyt ehkä muutama tankillinen bensa rahaa.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
Cotzy
Viestit: 968
Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 man. Distinctive -01, Brera 3.2 JTS V6 man. Q4 -06, & DS3 Crossback E-Tense -21, Carado A464 -11
Paikkakunta: Turku

Re: Junior - täyssähköinen SUV (2024)

Viesti Kirjoittaja Cotzy »

Maunu kirjoitti:
30 Tammi 2025, 19:20
Tässä sitten punnitaan vielä, onko järkeä vaihtaa 1,5 vuotta vanha alle 14tkm ajettu auto käytännössä samaan autoon, jossa on parempi varustelu ja mieluisampi logo nokalla. Ja tietty uudessa miinuksena ylinopeushälytin. 5,500 euroa 14tkm ei sinänsä ole kauhean paha tiputus, koska 80% kilometreistä on ajettu työajona. Latauksiin on mennyt ehkä muutama tankillinen bensa rahaa.
Suosittelen, että lähdet la 1.2. Turun Auto Bassadonelle sähkö-Alfoja koeajamaan. Mietitään porukalla sitä järkevyyttä sitten :-D .
Takuunalaisesta sähkö-Peugeotista voi saada jotain samaa tai parempaa myös Autovexin kautta ja päästä parempaan lainatarjoukseen kiinni.

Cotzy

Avatar
HANU
Viestit: 1451
Liittynyt: 27 Joulu 2004, 18:25
Paikkakunta: VAHTO
Viesti:

Re: Junior - täyssähköinen SUV (2024)

Viesti Kirjoittaja HANU »

Cotzy kirjoitti:
30 Tammi 2025, 19:46
Maunu kirjoitti:
30 Tammi 2025, 19:20
Tässä sitten punnitaan vielä, onko järkeä vaihtaa 1,5 vuotta vanha alle 14tkm ajettu auto käytännössä samaan autoon, jossa on parempi varustelu ja mieluisampi logo nokalla. Ja tietty uudessa miinuksena ylinopeushälytin. 5,500 euroa 14tkm ei sinänsä ole kauhean paha tiputus, koska 80% kilometreistä on ajettu työajona. Latauksiin on mennyt ehkä muutama tankillinen bensa rahaa.
Suosittelen, että lähdet la 1.2. Turun Auto Bassadonelle sähkö-Alfoja koeajamaan. Mietitään porukalla sitä järkevyyttä sitten :-D .
Takuunalaisesta sähkö-Peugeotista voi saada jotain samaa tai parempaa myös Autovexin kautta ja päästä parempaan lainatarjoukseen kiinni.

Cotzy
Paikalla on myös alan ammattilainen, eli minä ja voin itsekin ostaa tuon sähkö Pösön suoraan. Mikä varustelumalli se on? Ei siitä Vexissä saa parempaa hintaa.
Autokaupan ammattilainen

Avatar
Maunu
Viestit: 3574
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Re: Junior - täyssähköinen SUV (2024)

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Jaa jälkikasvu haluaa Myllyyn shoppailemaan, joten kaipa sitä huomenna voisi Irmaa ulkoiluttaa Raisioon asti.
Ei tiedä, vaikka HANUn kanssa saataisiin jotain aikaiseksi.

Irma on siis ihan pirkka malli, jota myytiin hullu pösönä. Tosin mulle kävi tuuri ja sain tuon 2024 facelift mallin.
Ainoa lisävaruste, jonka olen siihen asentanut on takapenkin alkuperäiset valot. Viiden vuoden takuun sai kylkiäisiksi, kun suostui jättämään auton itselle vuoden yksityisleasingin jälkeen.

Eli näillä myyntipuheilla huomenna liikkeellä. Katsotaan tullaanko Juniorin kauppakirjojen kanssa takaisin Poriin.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
HANU
Viestit: 1451
Liittynyt: 27 Joulu 2004, 18:25
Paikkakunta: VAHTO
Viesti:

Re: Junior - täyssähköinen SUV (2024)

Viesti Kirjoittaja HANU »

Ompas jännää sitten. Saa nähdä kuinka meidän käy.
Autokaupan ammattilainen

Paikalla
Avatar
RaceAlfa
Viestit: 237
Liittynyt: 28 Huhti 2010, 08:06
Car(s): 147 GTA, 147 2.0TS -07, 147 JTDm -08, 147 2.0 kilpuriaihio, Lancia Delta Integrale 16V, Giulia Super -72, Giulietta -82, Alfa 90 2.0 -85, Alfa 90 Super -88, 164 TS -89, 75 2.0 -86

Re: Junior - täyssähköinen SUV (2024)

Viesti Kirjoittaja RaceAlfa »

Mitäs kaikkea huomenna olisi Turkkusessa nähtävillä?
Pitäisiköhän tulla tyrkyttämään Konaa Veloceen vaihdossa...

Avatar
Cotzy
Viestit: 968
Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 man. Distinctive -01, Brera 3.2 JTS V6 man. Q4 -06, & DS3 Crossback E-Tense -21, Carado A464 -11
Paikkakunta: Turku

Re: Junior - täyssähköinen SUV (2024)

Viesti Kirjoittaja Cotzy »

Tarkempaa tietoa tuolta ”Tapahtumat ja kokoontumiset” ja ”Turunalueen meet” -sivulta.

Tervetuloa!

Cotzy

Avatar
Maunu
Viestit: 3574
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Re: Junior - täyssähköinen SUV (2024)

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Joo o. Yleisön painostuksen alaisena tuli vaihdettua Irma paikalla olleeseen sähkö junnuun.
Täytyy vielä odotella talvirenkaita viikko pari, jonka jälkeen auton saa noutaa.

Vähän parani tarjous netin kautta pyydettyyn ja foorumilaisille oli vielä varattu hyvä alennus pidennetystä takuusta.

Toivottavasti useampi puute, joita Irmassa on, korjaantuu tällä hankinnalla.
Vähän jäi epäselväksi mitä kaikkea varusteita autoon oli otettu, mutta spesiaali versioon ei taida saada kauheasti lisättyä lisävarusteita.

Epäselvää on ainakin parkkitutkien määrä, onko myös edessä?
Automaatti pitkät. Näitä yritin päälle, mutta selvää indikaatiota en saanut mistään, että olisivat päällä. Mittaristossa näkyy kuitenkin kaukovalojen kuva ja auto, joten ehkä ne sitten on toiminnassa.
Kuolleenkulman varotin?
Tummentuvat peilit? En katsonut peiliin :-D
Tyhmä ei edes huomannut kysyä, onko tässä rengaspaineanturit vai onko yhtä surkea systeemi kuin Irmassa eli tarkkailee abs kehää. Pösön versio herjaa renkaista, kun paine-eroa on 0,05 baria. :crazyeyes:
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Vastaa Viestiin