lerppu kirjoitti: ↑01 Marras 2024, 21:55^Jees - en ajatellutkaan sääliä!![]()
"Eka kierros ylläpitoa tänä vuonna tehtynä, kun on uusittu akku, jarrut ja talvirenkaat."
Mihin hintaan jarruremppa tuli? Katselin, että ihan Motonetinkin hinnoilla kertyy hintaa kuudensadan nurkilla, jos kaikki levyt ja palat uusii.
Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Valvoja: Moderators
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
- Tiige
- Viestit: 2992
- Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
- Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2 - Paikkakunta: Turenki
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
100tkm nurkilla laitoin vaimon Stelvioon kaikki levyt ja palat uusiksi. Riippunee kyllä paljon ajoprofiilista. Tuolta saa bremboa reilulla 400e koko kierroksen:
https://shop.alfisti.net/Tuning-Styling ... 9_602.html
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Pankkitililtä vilkaisin että 915€. Levyt ja palat joka nurkkaan.Tiige kirjoitti: ↑02 Marras 2024, 21:18100tkm nurkilla laitoin vaimon Stelvioon kaikki levyt ja palat uusiksi. Riippunee kyllä paljon ajoprofiilista. Tuolta saa bremboa reilulla 400e koko kierroksen:
https://shop.alfisti.net/Tuning-Styling ... 9_602.html
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Ööh… Ehkä? Pitänee kaivaa kuitti esiin. Ja tuossa lienee laina-autoakin joku euro…
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Ja Selenian öljyllä olet aina ajanut?lerppu kirjoitti: ↑02 Marras 2024, 13:56Rajalla käy säännöllisesti. Jos ei joka kerta kun lämpimänä - niin melkein. Mama I’m going fast!Polforea kirjoitti: ↑02 Marras 2024, 11:25Se moottorihan suunnitellaan ja rakennetaan tietylle kierros- ja tehoskaalalle. Se, että 7krpm kierrosalueesta käyttää vaan ekat 3, on vähän kuin tekisi etunojapunnerruksia niin, että yläkuolokohdassa kyynärpäät on 90 asteen kulmassa. Kokeilee tuota 10 vuotta ja kattoo sitten että onko kroppa kuosissa vai olisko parempi joskus nostaa ylös asti.
Että onko tämä kuin rannekello, jossa pitää olla juuri oikeat öljyt oikeassa paikassa.
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Auto on huollettu päivämäärien mukaisesti, eli vaikka metrejä ei ole paljon, huoltokirjassa on leimoja viljalti. Muutama Delta, loput Auto Milano. En ole liukasteen merkkiä kysellyt.Kuikkaa kirjoitti: ↑03 Marras 2024, 11:11Ja Selenian öljyllä olet aina ajanut?lerppu kirjoitti: ↑02 Marras 2024, 13:56Rajalla käy säännöllisesti. Jos ei joka kerta kun lämpimänä - niin melkein. Mama I’m going fast!Polforea kirjoitti: ↑02 Marras 2024, 11:25Se moottorihan suunnitellaan ja rakennetaan tietylle kierros- ja tehoskaalalle. Se, että 7krpm kierrosalueesta käyttää vaan ekat 3, on vähän kuin tekisi etunojapunnerruksia niin, että yläkuolokohdassa kyynärpäät on 90 asteen kulmassa. Kokeilee tuota 10 vuotta ja kattoo sitten että onko kroppa kuosissa vai olisko parempi joskus nostaa ylös asti.
Että onko tämä kuin rannekello, jossa pitää olla juuri oikeat öljyt oikeassa paikassa.
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Liukasteen tyypin näkee helposti huoltokuitin hinnasta. Selenia Digitek 6l maksaa 110-120€
Useimpien huoltamoitten käyttämä Mobil taas puolet vähemmän. Mielellään varmaan laittavat Mobilia vähän ohennettuna, ”jotta voitelisi paremmin…”
Useimpien huoltamoitten käyttämä Mobil taas puolet vähemmän. Mielellään varmaan laittavat Mobilia vähän ohennettuna, ”jotta voitelisi paremmin…”
- FatTony
- Viestit: 90
- Liittynyt: 26 Touko 2007, 09:57
- Car(s): '20 Stelvio Q4 Veloce 2.0, 01' GTV 3.0v6 CF3
EX: Giulia Q4 Veloce 17', 159 2.0 JTDm 11', 47 2.0 TS 08', 155 2.5v6 93' - Paikkakunta: Keski-Uusimaa
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Onko kenellekkään tuttua vaihteiston "nykiminen" kun ajaa tasakaasulla tai ruuhkassa ja hieman höllää kaasua, parhaiten huomaa taajamanopeuksissa ja pienemmillä kierroksilla, ihan kun arpoisi vaihdetta tai olisi jotain väljää jossain päin voimalinjaa. Ei oikeastaan eroa kylmällä tai lämpimällä koneella, kylmällä ehkä hitusen enemmän. Aikaisemmassa Giuliassa samalla tekniikalla ei tällaista ollut havaittavissa. Huollossa ihmettelivät, mutta kun ei ole mitään vikakoodeja niin ei kuulemma ole vikaakaan. Meinasin käydä kokeilemassa liikkeessä myynnissä ollutta vastaavaa, ihan vaan oman mielenterveyteni vuoksi, mutta ehti mennä kaupaksi.
Lisäksi muutaman kerran moottori on aiheuttanut nykimistä, ihan kun kävisi hetkellisesti vajaalla, mutta tästäkään ei ole mitään vikakoodeja aiheutunut, selkeästi eri asia kun tämä vaihteisto-ongelma. 90tkm ajettu 280hp bensa Q4 vm 2020.
Lisäksi muutaman kerran moottori on aiheuttanut nykimistä, ihan kun kävisi hetkellisesti vajaalla, mutta tästäkään ei ole mitään vikakoodeja aiheutunut, selkeästi eri asia kun tämä vaihteisto-ongelma. 90tkm ajettu 280hp bensa Q4 vm 2020.
Speed is a virtue
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Minulla kolmas Giulia menossa ja kaikissa sama nykimisongelma.
Kotoa kylille mennessä loiva mäki, missä kaikki kolme alkaneet mäen puolivälissä hiukka arpomaan ”että jatketaanko matkaa, vai mitä tehdään” Hetken arponeet ja sitten matka jatkuu ihan normaalisti.
Eli sanoisin että ”ominaisuus” mikä ei enää häiritse, vaikka sen useimmiten huomaa…
Kotoa kylille mennessä loiva mäki, missä kaikki kolme alkaneet mäen puolivälissä hiukka arpomaan ”että jatketaanko matkaa, vai mitä tehdään” Hetken arponeet ja sitten matka jatkuu ihan normaalisti.
Eli sanoisin että ”ominaisuus” mikä ei enää häiritse, vaikka sen useimmiten huomaa…
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Selvennän vielä ”nykimistä” omissa Giulioissani.
Siis kotoa lähtiessä pitkähkössä hyvin loivassa alamäessä ajettaessa vakkari päällä kuudenkympin rajoitusalueella vaihdelaatikko hetkeksi himmaa (arpoo varmaan sopivaa vaihdetta) mikä tuntuu ikäänkuin lievänä nykäyksenä, ei niinkään pitempikestoisena nykimisenä.
Minulla ilmiö esiintyy enimmäkseen silloin kun tasainen tie vaihtuu lievään alaseen.
Siis kotoa lähtiessä pitkähkössä hyvin loivassa alamäessä ajettaessa vakkari päällä kuudenkympin rajoitusalueella vaihdelaatikko hetkeksi himmaa (arpoo varmaan sopivaa vaihdetta) mikä tuntuu ikäänkuin lievänä nykäyksenä, ei niinkään pitempikestoisena nykimisenä.
Minulla ilmiö esiintyy enimmäkseen silloin kun tasainen tie vaihtuu lievään alaseen.
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Mulla tekee juuri samanlaista vastaavaa, parhaiten huomaa kylmänä kun ajelee vakkarilla taajamassa ja naksauttaa yhden km alaspäin niin aski nykii. Vain kylmänä.
Olen tulkinnut sen niin että laatikossa liian vanhat öljyt, tämä tosin vielä todistamatta.
Bimmerin lootan pitäisi kyllä minusta vaihtaa tyystin nykimättä.
Olen tulkinnut sen niin että laatikossa liian vanhat öljyt, tämä tosin vielä todistamatta.
Bimmerin lootan pitäisi kyllä minusta vaihtaa tyystin nykimättä.
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Veikkaisin että öljyt ei ole se juurisyy.
Kaksi ensimmäistä Giuliaa (kaikki pensakoneita) tuli minulle ~ yksivuotisina, vähän yli 10 tkm ajettuina, kun taas viimeisin tuli karvan alle kaksivuotisena vähän yli 40 tkm ajettuna ja kaikissa samat käytöstavat. Niin ja minullakin esiintyy enimmäkseen koneen ollessa kylmänä.
Kaksi ensimmäistä Giuliaa (kaikki pensakoneita) tuli minulle ~ yksivuotisina, vähän yli 10 tkm ajettuina, kun taas viimeisin tuli karvan alle kaksivuotisena vähän yli 40 tkm ajettuna ja kaikissa samat käytöstavat. Niin ja minullakin esiintyy enimmäkseen koneen ollessa kylmänä.
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Ööh. Mulla on ollut 5kpl autoja ZF8 lootalla, en tunnista tätä oiretta lainkaan? Tosin en käytä vakkaria juuri ikinä, jos sillä saa pulman esiin, niin sitten liittyy elektroniseen aivoon. Mutta Stelvion voimalinjassa ainoa viive, jonka kolmessa vuodessa olen havainnut ärsyttäväksi on pakilta eteenpäin kytkemisessä syntyvä ”löysä” liikkeellelähtöön. Bemarin iteroinneissa tätä ei ollut.
- Tiige
- Viestit: 2992
- Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
- Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2 - Paikkakunta: Turenki
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
^ Tämä alkoi nyt kiinnostamaan. Minkälainen oli ajoprofiili tuon 57tkm aikana? Paljon pätkää vai ehtikö öljyt lämmetä jokaisella ajokerralla? Ilmeisesti seleniaa käytetty. Oliko vaihtoväli 15tkm vai jotain muuta? Lähdettiinkö käynnistyksen jälkeen heti liikkeelle vai odotettiinko että tyhjäkäynti laskee normaaliksi? Oliko start&stop käytössä?
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta
Paikalla
Yleensä odotettu tyhjäkäynnin laskua, ennen liikkeelle lähtöä. S&S on mulla käytössä lähinnä kesäisin, talvella otan pois jos IBS sellaista yrittää tarjota.
Cotzy
- Cotzy
- Viestit: 1167
- Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
- Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 man. Distinctive -01, Brera 3.2 JTS V6 man. Q4 -06, Junior Elettrica Veloce 207 kW Q2 -25 & Carado A464 -11
- Paikkakunta: Turku
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Ajoprofiili 6 ekan vuoden aikana oli kaupunkiajopainotteinen. Sellaista 5-8 km pätkää muutaman kerran päivässä, 100-300 km maantiajoa pari kertaa kuussa. Öljynvaihtoväli 9-12 tkm vuodessa. Öljynlaadun heikkenemisen varoitus tuli 55 tkm kohdalla, kun ajettu se 12 tkm edellisesta vaihdosta.Tiige kirjoitti: ↑08 Marras 2024, 22:40^ Tämä alkoi nyt kiinnostamaan. Minkälainen oli ajoprofiili tuon 57tkm aikana? Paljon pätkää vai ehtikö öljyt lämmetä jokaisella ajokerralla? Ilmeisesti seleniaa käytetty. Oliko vaihtoväli 15tkm vai jotain muuta? Lähdettiinkö käynnistyksen jälkeen heti liikkeelle vai odotettiinko että tyhjäkäynti laskee normaaliksi? Oliko start&stop käytössä?
Yleensä odotettu tyhjäkäynnin laskua, ennen liikkeelle lähtöä. S&S on mulla käytössä lähinnä kesäisin, talvella otan pois jos IBS sellaista yrittää tarjota.
Cotzy
- Smiik
- Viestit: 236
- Liittynyt: 14 Marras 2016, 21:03
- Car(s): GT 3.2
Giulietta Multiair 170
Stelvio 2.0 280hv
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Onko muilla tuo tankin luukun kansi alkanut irrota siitä rungosta siten, että se oikein irvistää takareunastaan? Eikö tuo lämmönvaihteluiden mukaan "kupruileva" luukku ollut kuitenkin eri juttu kuin tämä? Omassa tosiaan irvistää melkein sentin raolla luukun ollessa kiinni ja sisäpuolella se musta muovirunko on ihan irti luukusta takareunastaan. Millainen rakenne tuo mahtaa olla, voiko tuon esim. liimata jollain massalla vai mikähän mahtaisi auttaa?
E: Nopean googletuksen perusteella näköjään taitaa ollakin juuri sama ongelma luukun kannen kanssa kuin muillakin, esim. täällä kuvia.
Ja toisena: Takaluukun ja takapuskurin väliin jää jostain syystä vettä, kun on märemmät kelit. Kun luukun aukaisee esim. sateen jälkeen, sen reunasta valuu ihan norona vettä ja yleensä sopivasti omaan niskaan, jos erehtyy menemään varomatta alle. Pitäisikö tuolla puskurin päällä olla jotain tyhjennysreikiä, mistä vesi pääsisi valumaan pois?
E: Nopean googletuksen perusteella näköjään taitaa ollakin juuri sama ongelma luukun kannen kanssa kuin muillakin, esim. täällä kuvia.
Ja toisena: Takaluukun ja takapuskurin väliin jää jostain syystä vettä, kun on märemmät kelit. Kun luukun aukaisee esim. sateen jälkeen, sen reunasta valuu ihan norona vettä ja yleensä sopivasti omaan niskaan, jos erehtyy menemään varomatta alle. Pitäisikö tuolla puskurin päällä olla jotain tyhjennysreikiä, mistä vesi pääsisi valumaan pois?
- Tiige
- Viestit: 2992
- Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
- Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2 - Paikkakunta: Turenki
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Se luukku on ihan liuttamalla siinä rungossa kiinni. Käyryydestä voi tarkastaa onko ulkona pakkasta.
Voi sitä kait koittaa liimata takareunasta siihen runkoon niin ei ehkä niin helposti käyristy.
Takaluukusta niskaan valuva vesi kuulostaa siltä että se tulee luukun sisältä. Sen tilkitsemiseen on tehtaan sarja olemassa. Löytyy ohjeineen esim tuolta:
https://www.futurez.fi/shop/varusteet-l ... uotosuoja/

Takaluukusta niskaan valuva vesi kuulostaa siltä että se tulee luukun sisältä. Sen tilkitsemiseen on tehtaan sarja olemassa. Löytyy ohjeineen esim tuolta:
https://www.futurez.fi/shop/varusteet-l ... uotosuoja/
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
^Alfa ei ole yksin tämän ongelman kanssa, mutta se ei poista sen ikävyyttä. Oman yksilön irvistys on onneksi tosi kylmälläkin maltillinen. Naapurin Kiassa aukee luukku pakkasella… Eli huonomminkin vois olla!
Mutta tämä pohjoisen asukkien julkea dissaaminen näillä halpisluukuilla on saanut minut aina välillä katselemaan jos löytyisi pilaamaton Challenger GT. Koska neljä vetävää pyörää on must - ja siinä ei bensakorkin luukku mene kippuraan. Onneksi niitä ei ole kotimaan markkinoilla, joten sadattelen Stelvion käpristyvää luukkua ja niskaan takakoslasta valuvaa vettä neljännenkin talven!
Kaikissa autoissa on jotain tyhmää.
Mutta tämä pohjoisen asukkien julkea dissaaminen näillä halpisluukuilla on saanut minut aina välillä katselemaan jos löytyisi pilaamaton Challenger GT. Koska neljä vetävää pyörää on must - ja siinä ei bensakorkin luukku mene kippuraan. Onneksi niitä ei ole kotimaan markkinoilla, joten sadattelen Stelvion käpristyvää luukkua ja niskaan takakoslasta valuvaa vettä neljännenkin talven!
Kaikissa autoissa on jotain tyhmää.
- Maunu
- Viestit: 3626
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): Junior Speziale Electrica 2025, Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006
- Paikkakunta: Pori
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Onko tuossa siis myös takaluukkuun joku tiiviste? Omassa autossa on aina vesisade kun avaa takaluukun pesun tai sateen jälkeen.Tiige kirjoitti: ↑09 Joulu 2024, 21:19Se luukku on ihan liuttamalla siinä rungossa kiinni. Käyryydestä voi tarkastaa onko ulkona pakkasta.Voi sitä kait koittaa liimata takareunasta siihen runkoon niin ei ehkä niin helposti käyristy.
Takaluukusta niskaan valuva vesi kuulostaa siltä että se tulee luukun sisältä. Sen tilkitsemiseen on tehtaan sarja olemassa. Löytyy ohjeineen esim tuolta:
https://www.futurez.fi/shop/varusteet-l ... uotosuoja/
Olen kyllä harkinnut luukun muoviin reiän poraamista, jotta vesi pääsee pois luukun ollessa alhaalla.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
- Tiige
- Viestit: 2992
- Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
- Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2 - Paikkakunta: Turenki
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Tuolla futurezin sivuilla on asennusohjeet kuvineen niin sieltä näkee mitä kaikkea siinä tulee.Maunu kirjoitti: ↑09 Joulu 2024, 22:08Onko tuossa siis myös takaluukkuun joku tiiviste? Omassa autossa on aina vesisade kun avaa takaluukun pesun tai sateen jälkeen.Tiige kirjoitti: ↑09 Joulu 2024, 21:19Se luukku on ihan liuttamalla siinä rungossa kiinni. Käyryydestä voi tarkastaa onko ulkona pakkasta.Voi sitä kait koittaa liimata takareunasta siihen runkoon niin ei ehkä niin helposti käyristy.
Takaluukusta niskaan valuva vesi kuulostaa siltä että se tulee luukun sisältä. Sen tilkitsemiseen on tehtaan sarja olemassa. Löytyy ohjeineen esim tuolta:
https://www.futurez.fi/shop/varusteet-l ... uotosuoja/
Olen kyllä harkinnut luukun muoviin reiän poraamista, jotta vesi pääsee pois luukun ollessa alhaalla.
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Ja vuoden 2020 malli ja nuoremmissa tuo korjaussarja jo asennettu. Ohessa pari kuvaa oman 2020 mallisen Giuliani tehdasasenteisista body computerin ja konepellin tiivistysasennuksista. Näitä olen aikaisemmin jo Giulia palstalla postannut. Eikä vuotoja ollut, kuin ei myöskään nykyisessä 2022 mallissa.
Näkyy kuvatiedostot olevan liian isoja, joten en saa niitä liitettyä.
Näkyy kuvatiedostot olevan liian isoja, joten en saa niitä liitettyä.
Viimeksi muokannut MeSoma, 12 Joulu 2024, 16:41. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Giulia palstalla 7 elokuuta 2023 kirjoittamassani viestissä näkyy valokuvassa konepellin saranan vesisuojausteippi. Ja muidenkin kommentteja asiaan liittyen oman viestini ympärillä.
- Maunu
- Viestit: 3626
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): Junior Speziale Electrica 2025, Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006
- Paikkakunta: Pori
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
No kappas kun olin sokea. Olihan siellä takaluukullekin omat teippi viritykset.
Ainakin nuo body compuutterin suojat on asennettu edellisen omistajan toimesta jo, mutta täytyy vähän ottaa auki tuota takaluukkua ja tutkia onko sinne jotain teippejä lisätty. Silti tuntuu, ettei tuo veden poistulo avatessa parane teippaamalla pellissä olevia reikiä umpeen, mutta toivotaan että auttaa. Enemmän tuntuisi siltä, että joku vedenpoistoreikä on tukossa.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
-
- Viestit: 1635
- Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
- Car(s): Alfa Romeo Stelvio Veloce vm.2021
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Liimasin sen luukun varmaan neljä vuotta sitten eikä ole sen jälkeen irvistellyt. Pieni ongelma, motonetista ostin keltaista hyytelöliimaa.Smiik kirjoitti: ↑09 Joulu 2024, 20:49Onko muilla tuo tankin luukun kansi alkanut irrota siitä rungosta siten, että se oikein irvistää takareunastaan? Eikö tuo lämmönvaihteluiden mukaan "kupruileva" luukku ollut kuitenkin eri juttu kuin tämä? Omassa tosiaan irvistää melkein sentin raolla luukun ollessa kiinni ja sisäpuolella se musta muovirunko on ihan irti luukusta takareunastaan. Millainen rakenne tuo mahtaa olla, voiko tuon esim. liimata jollain massalla vai mikähän mahtaisi auttaa?
E: Nopean googletuksen perusteella näköjään taitaa ollakin juuri sama ongelma luukun kannen kanssa kuin muillakin, esim. täällä kuvia.
Ja toisena: Takaluukun ja takapuskurin väliin jää jostain syystä vettä, kun on märemmät kelit. Kun luukun aukaisee esim. sateen jälkeen, sen reunasta valuu ihan norona vettä ja yleensä sopivasti omaan niskaan, jos erehtyy menemään varomatta alle. Pitäisikö tuolla puskurin päällä olla jotain tyhjennysreikiä, mistä vesi pääsisi valumaan pois?
- Giri
- Viestit: 527
- Liittynyt: 12 Maalis 2003, 13:57
- Car(s): Giulietta JTDm 170
Stelvio JTDm
164 QV 24V
33 16V QV
155 2.0 TS 8V
ex:
Giulia JTDm 180
159 2.4 JTDm Q-tronic
156 JTS Selespeed
164 3.0 V6
33 1.5 SL
Alfetta 1.8 - Paikkakunta: Comune di Pungalaitio
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Tähän follow up, eli nykiminen loppui heti kun jakovaihteistoöljyt vaihdettiin Auto-Milanossa. Toki kaikki muutkin voimansiirron öljyt vaihdettiin, joten on pieni mahdollisuus, että niilläkin oli vaikutusta.Giri kirjoitti: ↑09 Maalis 2024, 22:18Stelvio jtdm on alkanut lisääntyvässä määrin nykimään kiihdytyksessä. Vaikuttaa siltä, että joku kytkin jossain kohdassa voimansiirtoa antaisi periksi ja aiheuttaisi ”töksähtelyä”. Ilmiö korostuu pidemmän ajon jälkeen, eli kun vaihteisto on ajettu lämpimäksi. Onko kellään muulla esiintynyt vastaavaa? Epäilin vaihteistoa, mutta ulkomaisilta foorumeilta luin, että jakovaihteiston (transfer case) oljynvaihdolla homma voisi korjaantua. Deltassa ehdottivat ja suorittivatkin vaihdelaatikon kalibroinnin, mutta siitä ei ollut mitään iloa.
- Smiik
- Viestit: 236
- Liittynyt: 14 Marras 2016, 21:03
- Car(s): GT 3.2
Giulietta Multiair 170
Stelvio 2.0 280hv
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Pitääkin kokeilla tuota liimaamista sitten. Pitäisi vaan auto saada lämpimään joksikin aikaa, että viitsii edes yrittää. Mitähän tarkalleen tuo "keltainen hyytelöliima" on? Liimoja kun on niin monenlaisia eivätkä kaikki sovellu yhtä hyvin, vaikka muoveille olisivatkin. Jos tuo on neljä vuotta pitänyt niin lienee sitten aika lailla sopiva tuohon tarkoitukseen.

-
- Viestit: 1635
- Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
- Car(s): Alfa Romeo Stelvio Veloce vm.2021
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Tämä tuote, on muuten todella hyvää tavaraa moneen tarkoitukseen.Smiik kirjoitti: ↑12 Joulu 2024, 20:25Pitääkin kokeilla tuota liimaamista sitten. Pitäisi vaan auto saada lämpimään joksikin aikaa, että viitsii edes yrittää. Mitähän tarkalleen tuo "keltainen hyytelöliima" on? Liimoja kun on niin monenlaisia eivätkä kaikki sovellu yhtä hyvin, vaikka muoveille olisivatkin. Jos tuo on neljä vuotta pitänyt niin lienee sitten aika lailla sopiva tuohon tarkoitukseen.![]()
https://www.motonet.fi/tuote/bison-tix- ... ct=60-2597
Siihen luukun ja sen mustan saranan väliin tulee rakoa ja tämän raon liimasin kiinni. Koko luukunhan saa kokonaan irti jolloin näet miten on kiinni.
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Kiitoksia tästä, kiinnostaa myös meikämandoliinoa tämä fiksi
- Dali
- Viestit: 194
- Liittynyt: 16 Syys 2021, 21:03
- Car(s): 916 GTV 3.0 24v Phase 2
Citroen C5 X PHEV 225 - Paikkakunta: Raisio
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Kuinkas yleisiä diesel-Stelviossa oikeasti ovat nuo öljypumppujen ongelmat, vai onko kyseessä vain liikaa nettipostauksia lukeneen näköharha?
Kuinka kalliista toimenpiteestä on kyse, jos vaikka hihnanvaihdon yhteydessä ennakoivasti vaihdattaa myös öljypumpun ym. osia?
Kuinka kalliista toimenpiteestä on kyse, jos vaikka hihnanvaihdon yhteydessä ennakoivasti vaihdattaa myös öljypumpun ym. osia?
- Maunu
- Viestit: 3626
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): Junior Speziale Electrica 2025, Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006
- Paikkakunta: Pori
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Riippuu versiosta. Nelivedoissa vetoakseli taitaa mennä öljypohjan läpi, joka hankaloittaa työtä huomattavan paljon.
Käsittääkseni pumppuongelma tulee kahdesta eri viasta eli ruuvien löystymisestä ja öljypohjan sihdin tiivisteestä.
Käsittääkseni pumppuongelma tulee kahdesta eri viasta eli ruuvien löystymisestä ja öljypohjan sihdin tiivisteestä.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
-
- Viestit: 1
- Liittynyt: 10 Tammi 2025, 20:39
- Car(s): Ex auto viisi vuotta (uutena ostettu) Alfa Romeo 159 2,4 JTDM ja nyt Alfa Romeo Stelvio 949 2.2 D Q4 Diesel
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Näyttäis olevan tyyppivika tuo tankin luukun "avautuminen" hankala on se kovalla lumituiskulla, kun lumi menee sinne sisälle.Smiik kirjoitti: ↑09 Joulu 2024, 20:49Onko muilla tuo tankin luukun kansi alkanut irrota siitä rungosta siten, että se oikein irvistää takareunastaan? Eikö tuo lämmönvaihteluiden mukaan "kupruileva" luukku ollut kuitenkin eri juttu kuin tämä? Omassa tosiaan irvistää melkein sentin raolla luukun ollessa kiinni ja sisäpuolella se musta muovirunko on ihan irti luukusta takareunastaan. Millainen rakenne tuo mahtaa olla, voiko tuon esim. liimata jollain massalla vai mikähän mahtaisi auttaa?
E: Nopean googletuksen perusteella näköjään taitaa ollakin juuri sama ongelma luukun kannen kanssa kuin muillakin, esim. täällä kuvia.
Ja toisena: Takaluukun ja takapuskurin väliin jää jostain syystä vettä, kun on märemmät kelit. Kun luukun aukaisee esim. sateen jälkeen, sen reunasta valuu ihan norona vettä ja yleensä sopivasti omaan niskaan, jos erehtyy menemään varomatta alle. Pitäisikö tuolla puskurin päällä olla jotain tyhjennysreikiä, mistä vesi pääsisi valumaan pois?
- Maunu
- Viestit: 3626
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): Junior Speziale Electrica 2025, Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006
- Paikkakunta: Pori
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Tässä on tullut ihmeteltyä tuota Stelvion kelivetoa versus 159:sin ja Subarun jatkuvaan nelivetoon.
Stelvio tuntuu yleisesti toimivan huomattavasti huonommin kuin 159:si ja Subaru.
Nyt kun on vähän testailtu, niin tuntuu että esimerkiksi liikenneympyrään ajettaessa A tai N vaihtoehdolla neliveto ei lähde kovin nopeasti mukaan ja auto lähtee heittämään perää ja sen jälkeen puskee, jos kaasusta ei hellitä.
D ja Race mode taas tuntuisi enemmän jatkuvalta nelivedolta, jolloin ympyrään voi ajaa samalla tavalla kuin 159:sillä ja Subarulla. Onneksi tuli tämäkin huomattua ja nyt voi iloisemmin mielin ajella Stelviolla. Liikkeelle lähtö onnistuu kaikilla DNA valinnoilla kyllä mallikkaasti.
Oliko näissä joku turbiinilukko, jonka D ja R moodit pistävät päälle?
Ennen voimansiirron ohjelmapäivitystä auto tuntui todella surkealta nelivedon suhteen. Päivityksessä toisaalta huomattiin autossa olleen Giulian softa asennettuna. Tämä päivitys siis tehtiin, jotta race mode saatiin toimimaan.
Stelvio tuntuu yleisesti toimivan huomattavasti huonommin kuin 159:si ja Subaru.
Nyt kun on vähän testailtu, niin tuntuu että esimerkiksi liikenneympyrään ajettaessa A tai N vaihtoehdolla neliveto ei lähde kovin nopeasti mukaan ja auto lähtee heittämään perää ja sen jälkeen puskee, jos kaasusta ei hellitä.
D ja Race mode taas tuntuisi enemmän jatkuvalta nelivedolta, jolloin ympyrään voi ajaa samalla tavalla kuin 159:sillä ja Subarulla. Onneksi tuli tämäkin huomattua ja nyt voi iloisemmin mielin ajella Stelviolla. Liikkeelle lähtö onnistuu kaikilla DNA valinnoilla kyllä mallikkaasti.
Oliko näissä joku turbiinilukko, jonka D ja R moodit pistävät päälle?
Ennen voimansiirron ohjelmapäivitystä auto tuntui todella surkealta nelivedon suhteen. Päivityksessä toisaalta huomattiin autossa olleen Giulian softa asennettuna. Tämä päivitys siis tehtiin, jotta race mode saatiin toimimaan.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
- jargon
- Viestit: 653
- Liittynyt: 28 Elo 2011, 21:42
- Car(s): 33 -84 (1,7 16v)
Stelvio 2,0 -17
(ex 33 1,7 -92, 164 super 3,0 -96, 156sw 2,5 -03, 159sw 2,2 -06, 159 2,2 -06) - Paikkakunta: Varkaus
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
^mä en ole valitettavasti 159 nelivetoa päässyt testaamaan, Subaru Outbackin awd:sta tuli pari talvea kokemusta. Enemmän pidän Stelvion toteutuksesta, tosin ovat hyvin erilaisia yhdistelmiä (turbo, oikea automaatti ja kitkat vs vapari, cvt ja nastat).
Huonoilla kitkoilla Stelvion perä oli kyllä hyvin eloisa, noilla paremmilla tuntuu todella paljon tasapainoisemmalta, tosin sen takapainotteisuuden huomaa hyvin. Varsinkin liikkeellelähdöt on Stelviolla kivempia, auto ei turhia himmaile vaan pyrkii etenemään. Outbackin "hieman" yli-innokas luistonesto piti talvella kytkeä käytännössä aina pois, hiemankin jos joku pyörä löi tyhjää niin heti jarruteltiin.
Kysymyskin juolahti mieleen, näkeekö MES:llä moottorin ja vaihteiston ohjelmistoversion? Ja mikä versio pitäisi olla race modea varten?
Huonoilla kitkoilla Stelvion perä oli kyllä hyvin eloisa, noilla paremmilla tuntuu todella paljon tasapainoisemmalta, tosin sen takapainotteisuuden huomaa hyvin. Varsinkin liikkeellelähdöt on Stelviolla kivempia, auto ei turhia himmaile vaan pyrkii etenemään. Outbackin "hieman" yli-innokas luistonesto piti talvella kytkeä käytännössä aina pois, hiemankin jos joku pyörä löi tyhjää niin heti jarruteltiin.
Kysymyskin juolahti mieleen, näkeekö MES:llä moottorin ja vaihteiston ohjelmistoversion? Ja mikä versio pitäisi olla race modea varten?

- Polforea
- Viestit: 11796
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Tuo käy hyvin järkeen sen aiemmin linkitetyn teknisen dokumentin kanssa, jossa puhuttiin sekaisin reaktiivisesta ja proaktiivisesta käytöksestä. Toteutushan on kuitenkin etupäätä kytkevällä, logiikkaohjatulla kytkimellä, niin noissa ekommissa moodeissa sitten säästetään tehokkaammin ja mennään pääosin takavedolla ja reagoidaan vasta tarvittaessa.Maunu kirjoitti: ↑25 Tammi 2025, 19:20Nyt kun on vähän testailtu, niin tuntuu että esimerkiksi liikenneympyrään ajettaessa A tai N vaihtoehdolla neliveto ei lähde kovin nopeasti mukaan ja auto lähtee heittämään perää ja sen jälkeen puskee, jos kaasusta ei hellitä.
D ja Race mode taas tuntuisi enemmän jatkuvalta nelivedolta, jolloin ympyrään voi ajaa samalla tavalla kuin 159:sillä ja Subarulla. Onneksi tuli tämäkin huomattua ja nyt voi iloisemmin mielin ajella Stelviolla.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
- Maunu
- Viestit: 3626
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): Junior Speziale Electrica 2025, Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006
- Paikkakunta: Pori
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
En ole ihan varma onnistuiko jakolaatikkoa katsomaan MESsillä, mutta kaipa tuo selviää, jos laittaa tietokoneen kiinni autoon. Moottorin ja vaihteiston ohjelmisto ei taida tuossa ahdistaa. Tietty jos jakolaatikko on samassa boksissa vaihteiston kanssa niin sitten. Drivetrain oli muistaakseni ongelmana proxyssä ennen päivitystä.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
- Tiige
- Viestit: 2992
- Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
- Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2 - Paikkakunta: Turenki
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Näkee ne messillä mutta en osaa sanoa mikä versio sen pitäisi olla racea varten.
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Stelvion tehdassoftalla ajetaan aina nelivedon aivoja vastaan, ei niinkään elementtejä. Se on sekä turhauttavaa että välillä raivostuttavaa. Itsellä jäi tämän kuntoon laittaminen vaiheeseen, mutta joka talvi se ärsyttää. AIna pitää muistaa miten paljon voi antaa auton luisua ja millä ohjauskulmalla vielä saa annosteltua voimaa, jotta ilo ei katkea lyhyeen. Ja se ilo mitä dynaaminen moodi tarjoaa, se on aika rajoitettua. Ratti suorassa jonkun verran antaa rantua, joten fiksusti kikkailemalla saa jotain hassuhtavaakin aikaan. Mutta aivan naurettava ilon-eston systeemi, itse tekninen toteutus kuitenkin vallan kyvykäs, kovin samanlaiselta tuntuu kuin F-sukupolven 3-sarjalaisten vastaava. Sillä erolla että niissä sai joko löysättyä tai kytkettyä lapsenvahdit pois päältä.Polforea kirjoitti: ↑02 Helmi 2025, 20:15Tuo käy hyvin järkeen sen aiemmin linkitetyn teknisen dokumentin kanssa, jossa puhuttiin sekaisin reaktiivisesta ja proaktiivisesta käytöksestä. Toteutushan on kuitenkin etupäätä kytkevällä, logiikkaohjatulla kytkimellä, niin noissa ekommissa moodeissa sitten säästetään tehokkaammin ja mennään pääosin takavedolla ja reagoidaan vasta tarvittaessa.Maunu kirjoitti: ↑25 Tammi 2025, 19:20Nyt kun on vähän testailtu, niin tuntuu että esimerkiksi liikenneympyrään ajettaessa A tai N vaihtoehdolla neliveto ei lähde kovin nopeasti mukaan ja auto lähtee heittämään perää ja sen jälkeen puskee, jos kaasusta ei hellitä.
D ja Race mode taas tuntuisi enemmän jatkuvalta nelivedolta, jolloin ympyrään voi ajaa samalla tavalla kuin 159:sillä ja Subarulla. Onneksi tuli tämäkin huomattua ja nyt voi iloisemmin mielin ajella Stelviolla.
- Maunu
- Viestit: 3626
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): Junior Speziale Electrica 2025, Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006
- Paikkakunta: Pori
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Tässä 210hv ei adblue dieselin softanumerot, jolla toimii Race mode ja rattivaihteet race modessa.
- Liitteet
-
- ecu.jpg (163.39 KiB) Katsottu 2714 kertaa
-
- automloota.jpg (125.79 KiB) Katsottu 2714 kertaa
-
- jakolaatikko.jpg (143.32 KiB) Katsottu 2714 kertaa
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
- Maunu
- Viestit: 3626
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): Junior Speziale Electrica 2025, Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006
- Paikkakunta: Pori
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
ja vielä vaihteen valitsimen softa
- Liitteet
-
- keppi.jpg (72.04 KiB) Katsottu 2714 kertaa
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
- Maunu
- Viestit: 3626
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): Junior Speziale Electrica 2025, Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006
- Paikkakunta: Pori
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Kiinalainen tuunaustuote alkaa olemaan hinta kipurajan alapuolella.
Valkoinen auto voisi olla paremman näköinen mustilla putken päillä. Tietty sitten vielä merkit ja maski, niin taas menee yli kipurajan.
https://www.aliexpress.com/item/1005008 ... ry_from%3A
Valkoinen auto voisi olla paremman näköinen mustilla putken päillä. Tietty sitten vielä merkit ja maski, niin taas menee yli kipurajan.
https://www.aliexpress.com/item/1005008 ... ry_from%3A
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Olikos se niin että uuden firmiksen laitossa USB tikulta ei ole mitään ongelmia? Eikös täällä joku onnistuneesti uusia ole valuttanut?
NTFS tikku vain kiinni etummaiseen liittimeen ja oikea fw tuolta alfaowner saitilta?
NTFS tikku vain kiinni etummaiseen liittimeen ja oikea fw tuolta alfaowner saitilta?
- Tiige
- Viestit: 2992
- Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
- Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2 - Paikkakunta: Turenki
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Niin sen viihdepuolen saa siten saa siten päivitettyä. Jos siinä kaikki toimii niin en ehkä päivittäisi. Noissa on aina riskinä se että pimenee koko toosa.
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Oolrait
Enpä tiedä toimiiko oikein. Muutaman kerran buutannut ja puhelimen kontaktit näkyvät miltei aina pelkkinä numeroina ja vain erittäin satunnaisesti näyttää nimet numeroiden sijasta.
Ja tulisikohan uudemmassa softassa esim tuo easy entry disable valinta?
Enpä tiedä toimiiko oikein. Muutaman kerran buutannut ja puhelimen kontaktit näkyvät miltei aina pelkkinä numeroina ja vain erittäin satunnaisesti näyttää nimet numeroiden sijasta.
Ja tulisikohan uudemmassa softassa esim tuo easy entry disable valinta?
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Silloin kun mulla meni lopulta Stelviosta akku vaihtoon, niin infotainment oireili ja tuo outo puhelinluettelon katoaminen oli yksi oireista.Kuikkaa kirjoitti: ↑12 Helmi 2025, 12:29Oolrait
Enpä tiedä toimiiko oikein. Muutaman kerran buutannut ja puhelimen kontaktit näkyvät miltei aina pelkkinä numeroina ja vain erittäin satunnaisesti näyttää nimet numeroiden sijasta.
Ja tulisikohan uudemmassa softassa esim tuo easy entry disable valinta?
Minkä ikäinen auto kyseessä? Jos on 5 vuotta täynnä niin ajokilometreistä riippumatta saattaa olla akunvaihdon aika.
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Akku on syksyllä uusittu, joten vois olla sw. Taitaapi 002.009.043 softa olla liian vanha vikoineen.
- jargon
- Viestit: 653
- Liittynyt: 28 Elo 2011, 21:42
- Car(s): 33 -84 (1,7 16v)
Stelvio 2,0 -17
(ex 33 1,7 -92, 164 super 3,0 -96, 156sw 2,5 -03, 159sw 2,2 -06, 159 2,2 -06) - Paikkakunta: Varkaus
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Sähköinen takaluukku ei avaudu aina täysin vaan jää puoliväliin, onkohan oikein vika vai jokin outo ominaisuus?
- Maunu
- Viestit: 3626
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): Junior Speziale Electrica 2025, Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006
- Paikkakunta: Pori
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Ainakin ominaisuus silloin kun avaimet on taskussa ja olet pihassa tekemässä kyykkyyn ylös harjoitusta. Stelvio muistuttaa sinua liikunnasta nostamalla takaluukkua pikkuhiljaa ylöspäin. Jos taskussa on vielä 159:sinkin avaimet laskeutuvat ikkunat alas ja kattoluukku aukeaa.
Ei niitä kaikkein parhaita ominaisuuksia. Saa nähdä miten Junior toteuttaa tämän. Kaipa siitäkin luukku alkaa nousemaan ylös.
Mutta vastausta kysymykseen. Mielestäni mekanismi on aika herkkä ylimääräiselle vastukselle, joten voi olla että öljyä tai rasvaa tarvitsee johonkin laittaa tai sitten akkuvirta laskee liian alas ja homma pysähtyy siihen.
Ei niitä kaikkein parhaita ominaisuuksia. Saa nähdä miten Junior toteuttaa tämän. Kaipa siitäkin luukku alkaa nousemaan ylös.
Mutta vastausta kysymykseen. Mielestäni mekanismi on aika herkkä ylimääräiselle vastukselle, joten voi olla että öljyä tai rasvaa tarvitsee johonkin laittaa tai sitten akkuvirta laskee liian alas ja homma pysähtyy siihen.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Kävin taas Automilanossa hellimässä Stelviota, Tämän huollon yhteyteen vaihdatin vaihteistoöljyt. Kilsoja oli mitättömät 57tkm, mutta kun jouluna '18 käyttöönotettu auto on kasattu jo '17, niin ajattelin vanhat litkut pistää vaihtoon. Ja kyllä kannatti! Pakilta ajoon (ja vice versa) aiemmin täällä raportoimani "löysyys" on kadonnut! Ei ole placeboa tämä. Muutenkin jotenkin määrätietoisempi on aski. Eli taas vahvaa tekemistä, Jatkuva suositus kyllä Viikkiin tämänkin pohjalta. Hintakin oli mielestäni vallan kohtuullinen, ainakin kun vertaa mitä Bemarin huollattaminen maksaa.
Ja niille jotka moottoriöljyjen perään sniiduilee, vilkuilin kuitit läpi kaikista huolloista - ja on se koko elämänsä Seleniaa sisuksiinsa saanut. Joten suolan kanssa saa mielipiteeni valmistajan nimen yhdentekevyydestä ottaa, kun näkyy tulleen tuota default-valmistajaa suosittua...
Ja niille jotka moottoriöljyjen perään sniiduilee, vilkuilin kuitit läpi kaikista huolloista - ja on se koko elämänsä Seleniaa sisuksiinsa saanut. Joten suolan kanssa saa mielipiteeni valmistajan nimen yhdentekevyydestä ottaa, kun näkyy tulleen tuota default-valmistajaa suosittua...

-
- Viestit: 1635
- Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
- Car(s): Alfa Romeo Stelvio Veloce vm.2021
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Joskus aikanaan kirjoitin, että muutaman kerran maantienopeudessa oikein liukkaalla kävin niin, että takapään pito petti. Aika epämiellyttävä tunne 80-100km/h:n vauhdissa. Laitoin silloin huonojen kitkojen piikkiin.
Tänä talvena kävi sama Jyväskylän korkeuksissa ja alla kaksi vuotta vanhat kitkat. Pakko hiljentää vauhtia samalla kuin muita autoja menee ohi.
Onko muilla kokemuksia ja onko vaan takavedon ominaisuus?
Tänä talvena kävi sama Jyväskylän korkeuksissa ja alla kaksi vuotta vanhat kitkat. Pakko hiljentää vauhtia samalla kuin muita autoja menee ohi.
Onko muilla kokemuksia ja onko vaan takavedon ominaisuus?