Alfa Romeo Giulia 952

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin

Aiotko hankkia Giulian?

Ennakkotilaan asap
4
1%
Heti kun se tulee myyntiin, ei tarvitse edes koeajaa
6
1%
Käyn testaamassa ja ostan, mikäli on hyvä ja hinta on ok
46
10%
Odottelen myytäviä esittelyautoja
5
1%
Ostan vuoden/kaksi ajetun sitten joskus
75
16%
Ostan sitten joskus
260
57%
Tuskin
46
10%
En ikinä
13
3%
 
Ääniä yhteensä: 455

Avatar
karila
Viestit: 1224
Liittynyt: 28 Helmi 2011, 15:07
Car(s): Giulia Veloce Q4 benzina 2020
Giulia 1600 Super Biscione 1970
Paikkakunta: Turku

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja karila »

nepa kirjoitti:
11 Helmi 2025, 19:37
Enpä saanut tuolla konstilla penkin siirtymistä pois päältä. Ei lähtenyt mihinkään suuntaan liikkumaan sen jälkeen, kun paineli nuo, mitä käskettiin. Ehkä tuo toimii sitten vain tietyissä vuosimalleissa yms. Netissä sanottiin myös, että tarpeeksi uudessa infotainmentissa olisi tuohon asetus. Noh, pitääpä tutkia vielä.
Juu, -20/21 / uusi näyttö ja uusi vaihdekeppi niin ainakin siinä mallissa saa pois easy entryn valikosta.
- Kari

Avatar
Pujazuba
Viestit: 2393
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulia 2.2 JTD
Ex:
Giulietta JTDm2
156 JTS
146 TS

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

Tuo on ärsyttävä ja nolo toiminto kun mukana on takamatkustaja. Mutta kunhan muistaa painaa säädön etäisyys nappia heti kun istuin lähtee liikkeelle niin toiminto keskeytyy ja se pysyy siinä.
Kuva

Avatar
Polforea
Viestit: 11730
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Mahdollisesti softapäivityksiä pukkaa, BSM:ssä bugia tai konffisvirhettä, joka voi ilmeisesti poistaa sähköjarrutoiminnon käytöstä, jolloin pitää jarrutella hätähytikalla:
https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/ ... 5a5b886276
https://takaisinkutsut.traficom.fi/recall/17573

Ameriikan NHTSA:n lapussa on enempi tekstiä. Tuo lappu rajautuu vain Quadrifoglioihin, mutta en ole varma että se tarkoittaisi vian rajautumista vain veekuutosiin:
https://static.nhtsa.gov/odi/rcl/2023/R ... 2-9886.pdf
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Cassino
Viestit: 3
Liittynyt: 31 Maalis 2024, 10:43

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Cassino »

Polforea kirjoitti:
16 Helmi 2025, 09:45
Mahdollisesti softapäivityksiä pukkaa, BSM:ssä bugia tai konffisvirhettä, joka voi ilmeisesti poistaa sähköjarrutoiminnon käytöstä, jolloin pitää jarrutella hätähytikalla:
https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/ ... 5a5b886276
https://takaisinkutsut.traficom.fi/recall/17573

Ameriikan NHTSA:n lapussa on enempi tekstiä. Tuo lappu rajautuu vain Quadrifoglioihin, mutta en ole varma että se tarkoittaisi vian rajautumista vain veekuutosiin:
https://static.nhtsa.gov/odi/rcl/2023/R ... 2-9886.pdf
Traficomin sivun mukaan takaisinkutsu koskisi vain viittä ajoneuvoa, joten olisiko sitten juuri Quadrifoglioista kyse.

Avatar
Polforea
Viestit: 11730
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Ah, niinhän onkin, jotenkin pääsi tuo iteltä ohitse.

Myös kun luki tarkemmin tuota jenkkiversiota, niin se Quadrifoglion erillinen käsijarrusatula jää jossain tilanteessa laahaamaan ja ja tuhoaa sitä kautta jarrulevyn.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

hene-
Viestit: 10
Liittynyt: 14 Joulu 2024, 20:28

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja hene- »

Osaako joku suositella (näin etukäteen) Giulialle osaavaa huoltopaikkaa Jyväskylästä tai lähialueilta? Merkkihuolto Hedin tiedossa, mutta onko se sitten osaava ja hyvä...?

nepa
Viestit: 51
Liittynyt: 23 Helmi 2013, 09:34
Car(s): Alfa Romeo Giulia Super

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja nepa »

Eilen käynnistin auton ilman ongelmia, mutta sitten hetken päästä tuli check engine -teksti. Auto kyllä toimi moitteetta eikä mennyt vikatilaan yms. Tarkistin lukijalla ja yleinen p250b-koodi oli eli Oil Level Sensor. Öljyn taso kyllä infotainmentin mukaan oli vähän puolen välin yläpuolella, missä se on aina ollut. Nollasin koodin ja sitä ei enää ole tullut. Pitäisikö tuosta nyt huolestua? Voiko olla ihan vain kulunut sensori, joka kaipaa vaihtoa? Jos on, niin onko iso homma vaihtaa? Vai voiko tuo olla oire jostain isommasta?

edit: Internetsin mukaan ko. virhe voi tulla, jos auto on jätetty käyntiin kaltevalle pinnalle. Nyt, kun mietin niin tuo virhe tuli juuri silloin, kun jätin auton käyntiin pihalle hetkeksi aikaa ja kun menin autolle takaisin, niin sillä aikaa oli tuo virhe tullut. Voisiko tuossa olla siis siitä vain kyse, että öljyn taso oli jotenkin väärä, jos auto oli vähän kallellaan...?

Avatar
Pujazuba
Viestit: 2393
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulia 2.2 JTD
Ex:
Giulietta JTDm2
156 JTS
146 TS

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

^ Mulla parkkihallissa auto on jatkuvasti kallellaan ja öljyntaso aina ollut Max:ssa. Siihen liittyviä vikakoodeja ei ole ilmennyt.
En tiedä onko MES:ssä öljyntason kalibrointia josta voisi hyötyä.
Myös öljyn määrän pitäminen lähempänä Max:ia olisi hyvä harkita mutta toivoisi että vika ei liittyisi siihen.
Kuva

Avatar
155156
Viestit: 2197
Liittynyt: 11 Kesä 2003, 17:08
Car(s): Alfa Romeo Giulia Veloce Q4 2.0T vm. 2018
Alfa Romeo 156 2.5 V6 vm. 2001
ex-155 2.0 16V
ex-Sprint 1.5 QV
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja 155156 »

hene- kirjoitti:
17 Helmi 2025, 17:25
Osaako joku suositella (näin etukäteen) Giulialle osaavaa huoltopaikkaa Jyväskylästä tai lähialueilta? Merkkihuolto Hedin tiedossa, mutta onko se sitten osaava ja hyvä...?
Hyvä kysymys. Siellä eli Ex- Delta Autossa olen Giuliaa käyttänyt, mutta on kallis (144 euroa tunti) ja palveluasenne täysin riippuvainen siitä, kuka tiskillä sattuu olemaan. Tuo jälkimmäinen on sellainen asia, josta ex-Konela ei tunnu koskaan pääsevän eroon.

Tuleva 120 tkm huolto on tarkoitus käydä teettämässä paikassa Nokian Autotalo, josta minulla ei ole vielä kokemuksia huoltopaikkana.

Avatar
Tiige
Viestit: 2975
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Paikkakunta: Turenki

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Tiige »

nepa kirjoitti:
19 Helmi 2025, 08:15
Eilen käynnistin auton ilman ongelmia, mutta sitten hetken päästä tuli check engine -teksti. Auto kyllä toimi moitteetta eikä mennyt vikatilaan yms. Tarkistin lukijalla ja yleinen p250b-koodi oli eli Oil Level Sensor. Öljyn taso kyllä infotainmentin mukaan oli vähän puolen välin yläpuolella, missä se on aina ollut. Nollasin koodin ja sitä ei enää ole tullut. Pitäisikö tuosta nyt huolestua? Voiko olla ihan vain kulunut sensori, joka kaipaa vaihtoa? Jos on, niin onko iso homma vaihtaa? Vai voiko tuo olla oire jostain isommasta?

edit: Internetsin mukaan ko. virhe voi tulla, jos auto on jätetty käyntiin kaltevalle pinnalle. Nyt, kun mietin niin tuo virhe tuli juuri silloin, kun jätin auton käyntiin pihalle hetkeksi aikaa ja kun menin autolle takaisin, niin sillä aikaa oli tuo virhe tullut. Voisiko tuossa olla siis siitä vain kyse, että öljyn taso oli jotenkin väärä, jos auto oli vähän kallellaan...?
Taitaa olla softabugi:
search.php?keywords=p250b&terms=all&aut ... ubmit=Etsi
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta

nepa
Viestit: 51
Liittynyt: 23 Helmi 2013, 09:34
Car(s): Alfa Romeo Giulia Super

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja nepa »

Tiige kirjoitti:
19 Helmi 2025, 13:12
nepa kirjoitti:
19 Helmi 2025, 08:15
Eilen käynnistin auton ilman ongelmia, mutta sitten hetken päästä tuli check engine -teksti. Auto kyllä toimi moitteetta eikä mennyt vikatilaan yms. Tarkistin lukijalla ja yleinen p250b-koodi oli eli Oil Level Sensor. Öljyn taso kyllä infotainmentin mukaan oli vähän puolen välin yläpuolella, missä se on aina ollut. Nollasin koodin ja sitä ei enää ole tullut. Pitäisikö tuosta nyt huolestua? Voiko olla ihan vain kulunut sensori, joka kaipaa vaihtoa? Jos on, niin onko iso homma vaihtaa? Vai voiko tuo olla oire jostain isommasta?

edit: Internetsin mukaan ko. virhe voi tulla, jos auto on jätetty käyntiin kaltevalle pinnalle. Nyt, kun mietin niin tuo virhe tuli juuri silloin, kun jätin auton käyntiin pihalle hetkeksi aikaa ja kun menin autolle takaisin, niin sillä aikaa oli tuo virhe tullut. Voisiko tuossa olla siis siitä vain kyse, että öljyn taso oli jotenkin väärä, jos auto oli vähän kallellaan...?
Taitaa olla softabugi:
search.php?keywords=p250b&terms=all&aut ... ubmit=Etsi
Tuota itsekin mietin, kun nettiä luin, vaan oma auto on vuosimallia 2018 ja mielestäni tuo bugi koski vain vuosimallia 2017. Tosin niin mielestäni piti myös tuon infotainmentin näytön halkeamisen koskea vain aiempaa vuosimallia. Joten liekö oma on vm. 2017, mutta otettu käyttöön vasta loppuvuonna 2018...
Mistä muuten autosta löytyy jokin tarra yms. jossa on kerrottu valmistusajankohta? Ovenpielessä oli yksi tarra, mutta mielestäni siinä ei tuota kerrota.

Avatar
karila
Viestit: 1224
Liittynyt: 28 Helmi 2011, 15:07
Car(s): Giulia Veloce Q4 benzina 2020
Giulia 1600 Super Biscione 1970
Paikkakunta: Turku

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja karila »

Rosso Veloce kävi 100 000 huollossa. Normihuollon lisäksi vaihdettiin peräöljyt, etuperäöljyt ja jakolaatikon öljyt. Katotaan ne vaihteistoöljyt vähän myöhemmin kun tuo ZF näyttää sen sietävän ja vaihteiston toiminta on ihan mallikasta. AutoFilaro hoiti homman.
- Kari

Avatar
Pujazuba
Viestit: 2393
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulia 2.2 JTD
Ex:
Giulietta JTDm2
156 JTS
146 TS

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

Omassa mittari lähestyy 150 000 ja vaihteistoöljyt + suodatin pakko vaihdattaa kun historiaa kyseiselle ei ole.
ZF ilmoittaa öljynvaihtoa viimeistään 150 000 km kohdalla mutta olen nähnyt muutaman öljypohjan tarviketoimittajan suosittelevan vaihtoväliksi 80 000 km / 5v. Näillä on toki liikeinteressiä.
Peräöljyn aijon ehdottomasti vaihdattaa samalla kun tätä pidemmälle ei haluaisi voimalinjan voitelua venyttää.
Kuva

Avatar
TeroST
Viestit: 33
Liittynyt: 02 Loka 2005, 00:03
Car(s): Giulia
Paikkakunta: Helsinki

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja TeroST »

Kävin kokeilemassa vanhaa 2 tn hallitunkkiani Giulian alle. Ei mene. Olisiko joku onnistuneesti käyttänyt tätä mallia, eli onko riittävän pitkä? : https://www.motonet.fi/tuote/mtx-automo ... t=80-12962

Avatar
giils
Viestit: 304
Liittynyt: 17 Syys 2017, 10:58
Car(s): Alfasud 1.2 -87
156 2.5 V6 -01
159 2.4 JTDm -06
159 2.4 JTDm Q4 -09
Fiat Barchetta 1.8 -96
Saab 90 2.0 -87
Mazda MX-5 1.6 -98
Giulia 2.2 -16
Paikkakunta: Janakkala

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja giils »

TeroST kirjoitti:
08 Maalis 2025, 20:47
Kävin kokeilemassa vanhaa 2 tn hallitunkkiani Giulian alle. Ei mene. Olisiko joku onnistuneesti käyttänyt tätä mallia, eli onko riittävän pitkä? : https://www.motonet.fi/tuote/mtx-automo ... t=80-12962
Mulla on tämä ja menee mun giulian alle, normitunkki ei mene. Vm 2016 takaveto.
You put this kid behind the wheel, there's nothing she can't do.

Avatar
Pujazuba
Viestit: 2393
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulia 2.2 JTD
Ex:
Giulietta JTDm2
156 JTS
146 TS

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

TeroST kirjoitti:
08 Maalis 2025, 20:47
Kävin kokeilemassa vanhaa 2 tn hallitunkkiani Giulian alle. Ei mene. Olisiko joku onnistuneesti käyttänyt tätä mallia, eli onko riittävän pitkä? : https://www.motonet.fi/tuote/mtx-automo ... t=80-12962
Juuri tätä oli muut kokeilleet ja vahvistaneet sopivuuden.
Kuva

Avatar
Pujazuba
Viestit: 2393
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulia 2.2 JTD
Ex:
Giulietta JTDm2
156 JTS
146 TS

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

Jarrupalojen merkkivalo näyttäytyy mittaristoon mutta ei ole jatkuvasti päällä.
Ulkoapäin katsottuna joka nurkassa näyttäisi olevan väh. 5mm kitkapintaa paloissa.
Voiko syy olla muu kuin kuluma?
Kuva

Avatar
TeroST
Viestit: 33
Liittynyt: 02 Loka 2005, 00:03
Car(s): Giulia
Paikkakunta: Helsinki

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja TeroST »

giils kirjoitti:
08 Maalis 2025, 21:25
TeroST kirjoitti:
08 Maalis 2025, 20:47
Kävin kokeilemassa vanhaa 2 tn hallitunkkiani Giulian alle. Ei mene. Olisiko joku onnistuneesti käyttänyt tätä mallia, eli onko riittävän pitkä? : https://www.motonet.fi/tuote/mtx-automo ... t=80-12962
Mulla on tämä ja menee mun giulian alle, normitunkki ei mene. Vm 2016 takaveto.
Hienoa, että tietää sopivan. Käyn hakemassa renkaanvaihtoja varten. Yllättävän matala auto :)

Avatar
Tiige
Viestit: 2975
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Paikkakunta: Turenki

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Tiige »

TeroST kirjoitti:
08 Maalis 2025, 21:57
giils kirjoitti:
08 Maalis 2025, 21:25
TeroST kirjoitti:
08 Maalis 2025, 20:47
Kävin kokeilemassa vanhaa 2 tn hallitunkkiani Giulian alle. Ei mene. Olisiko joku onnistuneesti käyttänyt tätä mallia, eli onko riittävän pitkä? : https://www.motonet.fi/tuote/mtx-automo ... t=80-12962
Mulla on tämä ja menee mun giulian alle, normitunkki ei mene. Vm 2016 takaveto.
Hienoa, että tietää sopivan. Käyn hakemassa renkaanvaihtoja varten. Yllättävän matala auto :)
Tuohon väliin sitten joku kumitalla tai muuten muljaa nostopaikan huonoksi.

Itse käyttänyt piha nosteluissa tätä: https://www.biltema.fi/autoilu---mp/kor ... 2000044394
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta

koomala
Viestit: 89
Liittynyt: 11 Huhti 2018, 10:32
Car(s): Giulia 2.0 -18
ex. 159 2.4 JTDm Q4 -08
Paikkakunta: E-Savo

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja koomala »

Myös tämä tunkki sujahtaa hyvin Giulian alle ja on tukevan tuntuinen laitos:

https://www.motonet.fi/tuote/mtx-automo ... t=80-12963

Avatar
Jiitee
Viestit: 4597
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, IS250 ´07 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe. Jonossa 116-Giulietta 2.0 TC ( 2. sarja )

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

https://www.motonet.fi/tuote/mtx-autom ... t=80-7653

Noita mulla yhden järeämmän mallin kanssa 2 tallissa, kevyt ja nopeakäyttöinen … racing 8)
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Paikalla
FinPat
Viestit: 8362
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Madalletun 916 Spiderin takia hommasin Bachon matala- ja pitkänokkaisen nostimen.

Avatar
155156
Viestit: 2197
Liittynyt: 11 Kesä 2003, 17:08
Car(s): Alfa Romeo Giulia Veloce Q4 2.0T vm. 2018
Alfa Romeo 156 2.5 V6 vm. 2001
ex-155 2.0 16V
ex-Sprint 1.5 QV
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja 155156 »

Jiitee kirjoitti:
09 Maalis 2025, 14:14
https://www.motonet.fi/tuote/mtx-autom ... t=80-7653

Noita mulla yhden järeämmän mallin kanssa 2 tallissa, kevyt ja nopeakäyttöinen … racing 8)
Minulla tämä sama. Suosittelen.

Avatar
155156
Viestit: 2197
Liittynyt: 11 Kesä 2003, 17:08
Car(s): Alfa Romeo Giulia Veloce Q4 2.0T vm. 2018
Alfa Romeo 156 2.5 V6 vm. 2001
ex-155 2.0 16V
ex-Sprint 1.5 QV
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja 155156 »

Pujazuba kirjoitti:
08 Maalis 2025, 21:30
Jarrupalojen merkkivalo näyttäytyy mittaristoon mutta ei ole jatkuvasti päällä.
Ulkoapäin katsottuna joka nurkassa näyttäisi olevan väh. 5mm kitkapintaa paloissa.
Voiko syy olla muu kuin kuluma?
Omassa kinnerissä teki samaa viime vuonna ja näytti että pintaa on vielä jarrupaloissa. No jarrupalat takana kuitenkin olivat syylliset ja menivät vaihtoon.

Avatar
Pujazuba
Viestit: 2393
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulia 2.2 JTD
Ex:
Giulietta JTDm2
156 JTS
146 TS

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

^ Tämä taitaa olla yleistä, kiitos tiedosta.
Anturi taitaa myös olla vain levyjen taempana olevissa paloissa. Tässä tapauksessa hyvä niin.
Kuva

nepa
Viestit: 51
Liittynyt: 23 Helmi 2013, 09:34
Car(s): Alfa Romeo Giulia Super

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja nepa »

DNA-valitsimen N-kohdan valo pimeni. Nyt pimeässä paistaa vain D ja A. Onkohan tuota lediä mitenkään mahdollista vaihtaa itse? Vai meneekö koko nuppi vaihtoon?
Jos jälkimmäinen, niin melkein sama olisi sitten asentaa race-nappula ja -moodi myös.
Sinänsähän tuosta ledin hajoamisesta ei haittaa ole muuta kuin, että ärsyttää.

Avatar
Cloverleaf
Viestit: 1608
Liittynyt: 02 Kesä 2005, 18:02
Car(s): Tesla Model 3

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Cloverleaf »

nepa kirjoitti:
10 Maalis 2025, 08:33
DNA-valitsimen N-kohdan valo pimeni. Nyt pimeässä paistaa vain D ja A. Onkohan tuota lediä mitenkään mahdollista vaihtaa itse? Vai meneekö koko nuppi vaihtoon?
Jos jälkimmäinen, niin melkein sama olisi sitten asentaa race-nappula ja -moodi myös.
Sinänsähän tuosta ledin hajoamisesta ei haittaa ole muuta kuin, että ärsyttää.
Multa saa postikulujen hinnalla DNA-kytkimen. Jäi ylimääräiseksi, kun vaihdatin Race-moodin.

nepa
Viestit: 51
Liittynyt: 23 Helmi 2013, 09:34
Car(s): Alfa Romeo Giulia Super

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja nepa »

Cloverleaf kirjoitti:
10 Maalis 2025, 17:40
nepa kirjoitti:
10 Maalis 2025, 08:33
DNA-valitsimen N-kohdan valo pimeni. Nyt pimeässä paistaa vain D ja A. Onkohan tuota lediä mitenkään mahdollista vaihtaa itse? Vai meneekö koko nuppi vaihtoon?
Jos jälkimmäinen, niin melkein sama olisi sitten asentaa race-nappula ja -moodi myös.
Sinänsähän tuosta ledin hajoamisesta ei haittaa ole muuta kuin, että ärsyttää.
Multa saa postikulujen hinnalla DNA-kytkimen. Jäi ylimääräiseksi, kun vaihdatin Race-moodin.
Laitoin privaa.

nepa
Viestit: 51
Liittynyt: 23 Helmi 2013, 09:34
Car(s): Alfa Romeo Giulia Super

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja nepa »

Yhtenä aamuna pakkasella Giulia käynnistymistämisen jälkeen tärisi niin, että koko auto heilui.
Ajaminen sinänsä kyllä onnistui, mutta risteykseen pysäytettäessä oli kuin olisi tehosekoittimessa ollut. Sen jälkeen on taas toiminut ihan ookoo.
Mitään vikakoodeja ei tullut ja tuntui, että kovempaa ajaessa auto kyllä toimi moitteetta ja suorituskykyäkin oli. Mutta pysähtyessä oli aika tärinää. Mietin ensin, että olisiko lunta ja jäätä voinut kertyä jonnekin, kun oli ensin kunnon lumisateet ja plussalla kävi ja sen jälkeen veti pakkaselle ja pyöränkaaristakin piti melkein jo isommilla työkaluilla irrottaa jäät, kun oli niin juminut paikoilleen.

En tuota niin murehtinut silloin, mutta ajattelin kuitenkin tänään vähän googletella.

Ja sinänsä paljon juttua löytyy aiheesta, mutta ei mitään yksiselitteistä syytä. Joillakin on ollut ihan moottorinkiinnikkeet syynä, mutta toisaalta silloin tuo olisi jatkuvaa. Toisilla on ollut syy huonossa akussa. Mietin, että vaikka tuohon uusi akku vaihdettiinkin ja ylläpitolaturi laitettiin, niin lämpimien säiden vuoksi en juurikaan ole pitänyt autoa roikan nokassa. Todella paljon tulee lyhyttä muutaman kilometrin pätkäajoa, joten olisiko uudenkin akun varaus jo voinut mennä huonoksi? Tuo voi olla, koska yksi päivä aika hitaasti tuntui taas takalasinlämmitin toimivan. Taisi lähteä kunnolla päälle vasta, kun penkinlämmittimet otin pois päältä.

Jotta että pitääkö tuosta tärinästä miten huolestua ja voiko tuo olla oire jostain paljon isommasta? Kävikö kenties vain kolmella sylinterillä? Tosin siinä tapauksessa varmaan suorituskyky olisi selkeästi huonompi? Ja varmaan jotain vikakoodia antaisi, jos kolme sylinteriä olisi vain ollut käytössä?

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5466
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: Ampera, X5, 500c, 159tbi, Giulia
harrasteet: Spider 2000, 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6
Paikkakunta: Keuruu

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

Polforea kirjoitti:
05 Joulu 2024, 10:13
Hokkuspokkuksella viitattaneen siihen tapaan, jossa peilit avataan mekaanisesti käsin ja sekoitetaan automatiikka sillä. Toisaalta, se ei tosiaan kauhean montaa minuuttia ota napsutella taitto MESsillä pois päältä ilman pienintäkään mekaanista riskiä.


Onkos kukaan vielä tutustunut Giulian moottorituentaan? Vaimon dieselissä tulee etenkin kylmänä tärinät koriin asti ihan liian kanssa, oma paheksuva katse suuntaa ekana moottorituentaan. Aeromotors kauppaa moottorituen nimellä kolmea puslaa, joita yleisemmin pääosin tasauspyörästön eli perämurikan pusliksi kutsutaan, vähän herättää epäilystä.
Löysitkö tähän tärinään ratkaisun tukikumeista? Oma alko nyt kolahtamaan käntiinlähtiessään ihan kuin joku ottaisi koriin kiinni. aamulla kun kylmänä raapaisi käyntiin -18 kelistä niin ekaa kertaa kolautti isommin, veikkaus tukikumille täältäkin mutta voisko olla joku muu? ylimääräsiä tärinöitä ei ole kyllä ollu..

Avatar
Polforea
Viestit: 11730
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Polforea »

^Taisivat tarkistella kumeja huollossa mitään ihmeellistä löytämättä. Tuo siis ei kolise, vaan efekti on juurikin Nepan kuvaama tilanne, että koko auto tärisee ihan kuin moottori olisi jäätynyt koriin kiinni - mikä voi pitääkin paikkansa, koska esiintyy nimenomaan pakkasilla. Helpottaa tietty kierrosten noustessa kun pyörivien osien inertia lisääntyy, iskutaajuus nousee yms seikat joiden ansiosta se moottorin tärinä vähenee. Kun kone lämpenee, koriin päässevä tärinä vähenee myös, joka myös puhuu jäätymisen puolesta.

Vaikea keksiä miten tuo voisi akusta tulla, mutta lie se mahdollista jos tyhjä akku innostuu ottamaan isosti virtaa vastaan (hämmentävä ajatus pakkasella), kuormittaen laturia ja samalla hämmentäen moottorinohjausta että tyhjäkäynti alenee. Toisaalta, meillä se ei oikein voi akusta johtua - tuolla harvoin ajetaan alle 20km pätkää startin jälkeen eikä mitään varusteita putoile pois päältä. Kesällä tankin tyhjennyttyä pitkien ja lukuisten starttiyritysten jälkeen kun lähti ainetta saatuaan tulille, sammutti SS auton heti ekassa risteyksessä ja toimi moitteetta, mikä kertoo minulle että akku on kyllä ihan hyvässä kunnossa.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Tommi
Viestit: 675
Liittynyt: 17 Loka 2003, 16:44
Car(s): Stelvio QF, (barchetta)
Paikkakunta: Espoo

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Tommi »

Itsellä aikoinaan Giuliassa kerran teki talvella tuota. Ihan kamala tärinä, joka hissukseen tasaantui ja auton lämmettyä katosi kokonaan.
Jotenkin muistelisin, että mahdollisesti lunta/loskaa olis voinut päästä johonkin ja jäätyä yön aikana. Pakkanen tähän kuitenkin liittyi.
Stelvio QF (+barchetta); Ex: 156 SW Super, GTV TB, 159 SW 3.2, MiTo QV, Giulia 2.0

nepa
Viestit: 51
Liittynyt: 23 Helmi 2013, 09:34
Car(s): Alfa Romeo Giulia Super

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja nepa »

Joo, tuota itsekin mietin, että miten tuo voisi olla akusta kiinni, mutta ilmeisesti jollakin on noin ollut.
Itsellä ei ole tuo SS toiminut vähään aikaan, joten voi olla, että akkukin on jo vähän latausta vailla. Tosin talvella se ilmeisesti vähän harvemmin muutenkin toimii, mutta uuden akun laiton jälkeen muutamana päivänä toimi ja sen jälkeen ei ole. Laitoin auton jo nyt aamusta roikan nokkaan, jotta latailee akkua. Toki ehkä näin pakkasella lataa vähän hitaammin, mutta eiköhän sinne kuitenkin virtaa mene.

Jos tuo tärinä nyt toistuu jossain vaiheessa, niin pitää sitten tarkemmin tutkia. Tuo tuli tosiaan lämmintä ja sohjoista päivää seuraavana pakkaspäivänä, jolloin ihan varmasti oli moottoritilaankin edellisenä päivänä mennyt kaikenlaista märkää ja sohjoa, joka ei ole ehtinyt kuivaa ja on voinut sitten jäädyttää moottoria paikoilleen tai jotain.

Avatar
Polforea
Viestit: 11730
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Joo, kyllä tuossa sohjosetissä on oivalliset olosuhteet jäätymiseen.

Pakkasella akku tosiaan ottaa virtaa hitaammin vastaan, mutta toisaalta se lämpiää samalla, joten ottaa sitten startin jälkeen auton laturilta paremmin vastaan. Kyllä se ylläpitolatailu ehdottomasti kannattaa jos pätkämatkaa ajaa, parantaa akun kestoikää myös kun pysyy täydempänä.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Greymaniac
Viestit: 40
Liittynyt: 31 Tammi 2018, 10:35
Car(s): 2017 AWD Giulia Veloce
2012 Giulietta MA170 (kiitos palvelusvuosista)
2006 Fiat Punto 60 Dynamic
1995 Fiat Uno
Paikkakunta: Uuleopori

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Greymaniac »

Itsellä oli viikonloppuna samanlaisia käynnistyksiä parina päivänä. Yhteistä molemmille päiville oli lähtöhetkellä 0-1 asteen lämpötila ja kylmäkäynnistys. Parin ensimmäisen risteyksen ajan tuntui selkeä ylimääräinen tärinä. Sen jälkeen katosi eikä ole palannut muinakaan päivinä.

Sohjokelin aiheuttamia ihanuuksia lienee. Vikakoodeja kun ei autossa ole nykyisiä eikä muistissakaan mitään, niin paha tässä on lähtä piruakaan vielä seinälle maalaamaan.

harde
Viestit: 360
Liittynyt: 08 Marras 2008, 09:33
Car(s): Giulia 2,0 ja 10 ex Alfaa
Paikkakunta: Kuopio

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja harde »

Tämä kans tärisi yhtenä aamuna -15 pakkasta. Oli parkkihallissa puoli tuntia, ei enää tärinää. Ilmeiseti oli jäätä muodostunut sopivaan paikkaan arveli korjaamon tyyppi

Avatar
mutt
Viestit: 5774
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja mutt »

Taitaa olla moottorin tuenta samaa kumia, kuin aikoinaan -99 Puntossa. Siinä moottori oli yhtä puuta korin kanssa aina riittävän kovilla pakkasilla. -95 Puntossa ei moista oiretta esiintynyt, kun siihen oli vaihdettu tarvikekumet.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Greymaniac
Viestit: 40
Liittynyt: 31 Tammi 2018, 10:35
Car(s): 2017 AWD Giulia Veloce
2012 Giulietta MA170 (kiitos palvelusvuosista)
2006 Fiat Punto 60 Dynamic
1995 Fiat Uno
Paikkakunta: Uuleopori

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Greymaniac »

Kävin sitten vihdoin tutustumassa kesärenkaisiin tarkemmin, tiedossa oli jo ostohetkellä että parissa vanteessa on hiukan kanttirupea. Muuten kyllä pesun jälkeen asiallisen näköiset vanteet. Mitäpä luulette, saako noista vanne-expertti sen näköiset, ettei eroa muusta sarjasta kanttirupien häivytyksen jälkeen?

Kesärenkaat sen sijaan olisivat kaivanneet hieman syvempää vilkaisua oston yhteydessä. Nimittäin en veikkaa että kahden gislavedin ja kahden pirellin runflatin (todennäköisesti auton alkuperäiset nämä flatit) antama ajonautinto olisi kovinkaan hyvä. Gisleissä kyllä olisi enemmän pintaa, mutten näitäkään nyt jätä kyllä alle jos toisen rengasparin korvaan.

Suosituksia kesärengassarjaksi? Vanteita taikka rengastusta ei nykyisellään ole "staggeroitu" (eikä tälle käsittääkseni AWD-autossa olekaan monia järkisyitä) joten 225/45/18 koossa mentäisiin joka nurkkaan.
Liitteet
Rupia osa 1
Rupia osa 1
vanne1.jpg (62.89 KiB) Katsottu 2222 kertaa
Rupia osa 2
Rupia osa 2
vanne2.jpg (55.19 KiB) Katsottu 2222 kertaa

Avatar
karila
Viestit: 1224
Liittynyt: 28 Helmi 2011, 15:07
Car(s): Giulia Veloce Q4 benzina 2020
Giulia 1600 Super Biscione 1970
Paikkakunta: Turku

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja karila »

^ itsellä Rossovelocessa kesällä Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6 225/40 R19, jotka tuntuvat oikein hyviltä.
Sitä ennen oli Continental Sport contact 6 samassa koossa, jotka myös antoivat tarkan ohjaustuntuman.
Itsellä talvivanteina noi samat 18 tuumaset.
Itse korjautin vastaavat ruvet kesävanteista, lopputulos erinomainen. Uskoisin että helppo homma.
- Kari

Avatar
155156
Viestit: 2197
Liittynyt: 11 Kesä 2003, 17:08
Car(s): Alfa Romeo Giulia Veloce Q4 2.0T vm. 2018
Alfa Romeo 156 2.5 V6 vm. 2001
ex-155 2.0 16V
ex-Sprint 1.5 QV
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja 155156 »

Bensa-moottoristen Giulia & Stelvio tuotannon loppu on lähellä:
https://moparinsiders.com/alfa-romeo-wi ... io-models/

Kiire on, jos meinaa uuden uuden tilata.
Viimeksi muokannut 155156, 20 Maalis 2025, 11:06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

jmi
Viestit: 1619
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja jmi »

155156 kirjoitti:
19 Maalis 2025, 11:40
Bensa-moottoristen Giulia & Stelvio tuotannon loppu on lähellä:
https://moparinsiders.com/alfa-romeo-wi ... io-models/
Surullista, mutta ehkä kerran vielä voi päivittää bensamallin uudempaan.

Avatar
Xehpuk
Viestit: 810
Liittynyt: 09 Loka 2009, 19:05
Car(s): ex Pitkäkattoinen 159 2.0JTDm 2011
ex AR 156 V6 1998
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Xehpuk »

155156 kirjoitti:
19 Maalis 2025, 11:40
Bensa-moottoristen Giulia & Stelvio tuotannon loppu on lähellä:
https://moparinsiders.com/alfa-romeo-wi ... io-models/

Kiire on, jos meinaa uuden uuden tilata.
Kuinkahan monta vuotta seuraajia saadaan odotella :-D :roll:

Greymaniac
Viestit: 40
Liittynyt: 31 Tammi 2018, 10:35
Car(s): 2017 AWD Giulia Veloce
2012 Giulietta MA170 (kiitos palvelusvuosista)
2006 Fiat Punto 60 Dynamic
1995 Fiat Uno
Paikkakunta: Uuleopori

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Greymaniac »

Tänään töistä lähtiessä auto tarjosi ensimmäisen vikakoodin yhteisellä taipaleella. ELM-lukijalta sai tiedoksi kyseessä olevan P0116 (Engine coolant temperature (ECT) sensor - range/performance problem). Nollauksen jälkeen vikakoodi jäi pois ja ainoastaan archived-osioon jäi kyseinen merkintä. Kävin ajelemassa lenkin ja auton toiminta oli taas aivan normaalia ilman mitään erikoista.

Liekö aiheuttaja ollut letkulämmitin? Laitoin aamulla työpaikan pihalla taas normaalisti lämmitystolppaan kiinni ja päivän aikana ilman lämpötila oli noussut kuitenkin jo viisi astetta plussan puolelle.

nimim. Pitääkö olla huolissaan? :mrgreen:

Avatar
mutt
Viestit: 5774
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja mutt »

Moottorin lämmitys voi aiheuttaa juurikin tuota vikakoodia, jos on lämmitetty paljon, ja lämpö ei ole kerennyt jakautumaan tasaisesti. Vesipumppu kun lähtee pyörimään, pääsee anturille eri lämpöistä vettä, ja sähköaivo alkaa epäillä anturia vialliseksi.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
h_lauri
Viestit: 6742
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

Viimeisimmän vuosihuollon jälkeen alkoi esiintyä käryä kabiinissa. Luigi tsiigas, kiristi yhden suuttimen, putsas koneen "katon" ja kas, ongelma hävisi. Tosin, tiistaina skujasin motarilla ja hiukan oli vaimeata tuoksua, oletan että jossain on vielä naftaa ja se sopivissa olosuhteissa roiskuu esim. pakoputken päälle.

Pitänee kyllä jossain vaiheessa pyytää katsomaan pohjaa (laatikko) kans, siellä on vielä märkää. Tallin lattia ei kuitenkaan ole kastunut enempää.

Avatar
Savo
Viestit: 2145
Liittynyt: 23 Elo 2003, 15:42
Car(s): GT 3,2 ja Giulia 2.0
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Savo »

Pilasin sitten Giulian maineen ja hankin hylkäyksen katsastuksesta. Olin kyllä huomannut oikean takaiskunvaimentimen kolisevan, mutt oletin vielä pääseväni sillä läpi kun ei autokorjaamon katsatustestauksessa löytynyt. Oaikallinen korjaamo tarjoaa KYBiä. Liekö kelvollinen, onko kokemusta?

Avatar
mattijus
Viestit: 5302
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
sininen mersu
Paikkakunta: Kalukylä

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Savo kirjoitti:
23 Maalis 2025, 18:54
Pilasin sitten Giulian maineen ja hankin hylkäyksen katsastuksesta. Olin kyllä huomannut oikean takaiskunvaimentimen kolisevan, mutt oletin vielä pääseväni sillä läpi kun ei autokorjaamon katsatustestauksessa löytynyt. Oaikallinen korjaamo tarjoaa KYBiä. Liekö kelvollinen, onko kokemusta?
Lienee OK. Mutta tarvitseeko katsastustestauksesta maksaa jos siellä ei ole huomattu hylkyperustetta?
VMP

Avatar
Raikkoo
Viestit: 313
Liittynyt: 27 Loka 2013, 15:13
Car(s): Giulia Super, -18
156 2.5 V6 Berlina, -99

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Raikkoo »

mattijus kirjoitti:
23 Maalis 2025, 18:59
Savo kirjoitti:
23 Maalis 2025, 18:54
Pilasin sitten Giulian maineen ja hankin hylkäyksen katsastuksesta. Olin kyllä huomannut oikean takaiskunvaimentimen kolisevan, mutt oletin vielä pääseväni sillä läpi kun ei autokorjaamon katsatustestauksessa löytynyt. Oaikallinen korjaamo tarjoaa KYBiä. Liekö kelvollinen, onko kokemusta?
Lienee OK. Mutta tarvitseeko katsastustestauksesta maksaa jos siellä ei ole huomattu hylkyperustetta?
Oma 159 meni aikoinaan ihan pilalle KYB:n alustalla ja jos sun juliaano ei ole aktiivialustalla niin alkuperäinen ei taida maksaa yli kahta sataa.

Avatar
Macela
Viestit: 2687
Liittynyt: 24 Huhti 2013, 16:56
Car(s): .
'06 Brera 2.2
'01 166 2.5 V6
'99 156 2.5 V6
(ex: GT 3.2, GTV TS, 164 V6)
Paikkakunta: Pori

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Macela »

156:ssakin KYB:in takaiskarit hirveet pakkaskeleillä. En ostais toista kertaa samaa merkkiä.

Avatar
Pujazuba
Viestit: 2393
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulia 2.2 JTD
Ex:
Giulietta JTDm2
156 JTS
146 TS

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

Kesärenkaat joihin asenneettiin uudet paineanturit vuosi sitten näyttää nyt renkaiden vaihdon jälkeen hölynpöly paineita. Edessä 2.4-2.5 ja takana 2.0 baria vaikka huoltoaseman letkusta kahdesti tarkistettu että edessä on 2.2 ja takana 2.4.
Ajoakin on ollut muutama kymmentä kilometria kyseisillä renkailla mutta koelaudan painehäly ja yo lukemat on silti päällä.

Pitää kai hankkia rengaspainemittari tai kurvaa toiseen paikkaan säätämään paineet. Huoltoasemien ilmalaitteisto pääsee huonoon kuntoon tähän aikaan vuodessa.

Edit
Nyt vasta anturit alkoivat käyttäytymään nätisti. Ihme että talvirenkaita kun tuli viimeksi laitettua alle niin nämä asiat oli melkein heti kunnossa. Ero voi olla antureissa tietysti. Kesärenkaissa halvat tarvikeanturit.
Kuva

Vastaa Viestiin