Siis tarkoitatko sitä, että auto on edes vähän irti? Eli siis pyrkimyksenä että ei saa pito lainkaan mennä ns rallimoodiin? Mulla on syksyllä ostetut kitkat ja pito on irti tuolla tavalla kuvattuna talvella lähes jokaisella ajokerralla, myös "joskus" kovemmissa vauhdeissa. Tuohan on takaveto kunnes pitää siirtää vetoa etupäähän, joten tykkäähän se hiukan perää tarjota. Mutta aivan liian nopeasti iloittelu loppuu kun ajonvakautukset sun muut paholaisen keksinnöt iskee kimppuun... Anyways, jos nykäisee maantievauhdissa perää vähäsen jonkun loskapolanteen tai muun tähden sivulle, niin oikean jalan suoristus vie vetoa myös etupäähän. Kunhan ajonesto sallii ees vähäsen - ja laite suoristuu kyllä - ihan maltillista ohjausta voi siinä joutua tekemään. Mutta vaikka siis sähköaivo on vähän vaarallinen, niiin auto on melkein kuin oikea neliveto siitä huolimatta. Joten kovaa ajoa vaan tämän perusteella.jmi kirjoitti: ↑28 Helmi 2025, 09:01Joskus aikanaan kirjoitin, että muutaman kerran maantienopeudessa oikein liukkaalla kävin niin, että takapään pito petti. Aika epämiellyttävä tunne 80-100km/h:n vauhdissa. Laitoin silloin huonojen kitkojen piikkiin.
Tänä talvena kävi sama Jyväskylän korkeuksissa ja alla kaksi vuotta vanhat kitkat. Pakko hiljentää vauhtia samalla kuin muita autoja menee ohi.
Onko muilla kokemuksia ja onko vaan takavedon ominaisuus?
Jos taas kyse jostain muusta, vaikka "yksivetoiseksi" muuttumisestta jostain kumman syystä, niin sitten asia on eri. Itselle ei ole tullut kolmessa talvessa vastaan moista hetkellistä hajoamista, mutta yksilöitähän nämä ovat... En itseasiassa edes tiedä onko tässä avoin takapää ja vain elektroninen jarruilla tehtävä "lukko". Luulisi että siellä nyt joku lsd päissään tehty tasauspyörästö olisi elämässä... Jos ei, niin sittenhän elektroninen failu voisi tehdä autosta jossain tilanteessa hieman vekkulin.