Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
lerppu
Viestit: 6291
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja lerppu »

jmi kirjoitti:
28 Helmi 2025, 09:01
Joskus aikanaan kirjoitin, että muutaman kerran maantienopeudessa oikein liukkaalla kävin niin, että takapään pito petti. Aika epämiellyttävä tunne 80-100km/h:n vauhdissa. Laitoin silloin huonojen kitkojen piikkiin.

Tänä talvena kävi sama Jyväskylän korkeuksissa ja alla kaksi vuotta vanhat kitkat. Pakko hiljentää vauhtia samalla kuin muita autoja menee ohi.
Onko muilla kokemuksia ja onko vaan takavedon ominaisuus?
Siis tarkoitatko sitä, että auto on edes vähän irti? Eli siis pyrkimyksenä että ei saa pito lainkaan mennä ns rallimoodiin? Mulla on syksyllä ostetut kitkat ja pito on irti tuolla tavalla kuvattuna talvella lähes jokaisella ajokerralla, myös "joskus" kovemmissa vauhdeissa. Tuohan on takaveto kunnes pitää siirtää vetoa etupäähän, joten tykkäähän se hiukan perää tarjota. Mutta aivan liian nopeasti iloittelu loppuu kun ajonvakautukset sun muut paholaisen keksinnöt iskee kimppuun... Anyways, jos nykäisee maantievauhdissa perää vähäsen jonkun loskapolanteen tai muun tähden sivulle, niin oikean jalan suoristus vie vetoa myös etupäähän. Kunhan ajonesto sallii ees vähäsen - ja laite suoristuu kyllä - ihan maltillista ohjausta voi siinä joutua tekemään. Mutta vaikka siis sähköaivo on vähän vaarallinen, niiin auto on melkein kuin oikea neliveto siitä huolimatta. Joten kovaa ajoa vaan tämän perusteella.

Jos taas kyse jostain muusta, vaikka "yksivetoiseksi" muuttumisestta jostain kumman syystä, niin sitten asia on eri. Itselle ei ole tullut kolmessa talvessa vastaan moista hetkellistä hajoamista, mutta yksilöitähän nämä ovat... En itseasiassa edes tiedä onko tässä avoin takapää ja vain elektroninen jarruilla tehtävä "lukko". Luulisi että siellä nyt joku lsd päissään tehty tasauspyörästö olisi elämässä... Jos ei, niin sittenhän elektroninen failu voisi tehdä autosta jossain tilanteessa hieman vekkulin.

jmi
Viestit: 1619
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja jmi »

Joo kyllä se täälläkin kaupunkiajossa joskus takapäätä heittää "tarkoituksella", mutta 100km/h:n vauhdissa kun tuntee että takapää irtoaa niin ainakin näin etuvetoihin tottuneena tuntuu hieman epämiellyttävältä. Ja siis tapahtuu ihan tasakaasulla eli ei missään kiihdytyksessä missä onkin mielestäni normaalia. Näissä tapauksissa tie on ollut kyllä melko jäinen ja viimeksi oli rekka poikittain yhdessä alamäessä.

Mielestäni 166 on paljon rauhallisempi liukkaalla kelillä ja ei pelkoa pidon menetyksestä.

FinPat
Viestit: 8362
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Itse ajoin nastoilla Stelvion kanssa mutta mielestäni auton käytös liukkaalla oli aina looginen, myös loskavalleja ylitettäessä. Stelvion ollessa pikku-möhkö niin korkeus luonnollisesti aiheuttaa hieman enemmän kabiinin heilumista verrattuna matalampiin autoihin.

Toki Stelvion jälkeen alle tuli kitkoilla oleva Tesla 3 joka aiheutti heti traumoja liukkaalla joten voi olla muistot kultapinnoitettuja...

jmi
Viestit: 1619
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja jmi »

FinPat kirjoitti:
28 Helmi 2025, 11:00
Itse ajoin nastoilla Stelvion kanssa mutta mielestäni auton käytös liukkaalla oli aina looginen, myös loskavalleja ylitettäessä. Stelvion ollessa pikku-möhkö niin korkeus luonnollisesti aiheuttaa hieman enemmän kabiinin heilumista verrattuna matalampiin autoihin.

Toki Stelvion jälkeen alle tuli kitkoilla oleva Tesla 3 joka aiheutti heti traumoja liukkaalla joten voi olla muistot kultapinnoitettuja...
Normilumikeleillä ei ongelmaa, mutta jäisellä pinnalla mielestäni hieman hermostunut. Voi vikaa olla myös kuskissa :-D

Avatar
Maunu
Viestit: 3612
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Junior Speziale Electrica 2025, Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006
Paikkakunta: Pori

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Mikä ajomoodi oli valittuna. Jos ajaa dynamicilla, niin neliveto toimii parhaiten. N ja A tuntuu tekevän tuota varsinkin liikenneympyrään ajettaessa.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

jmi
Viestit: 1619
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja jmi »

Maunu kirjoitti:
28 Helmi 2025, 12:40
Mikä ajomoodi oli valittuna. Jos ajaa dynamicilla, niin neliveto toimii parhaiten. N ja A tuntuu tekevän tuota varsinkin liikenneympyrään ajettaessa.
D:llä tulee ajettua lähes aina.

lerppu
Viestit: 6291
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja lerppu »

Näitä kikottimia pitäisi joskus testailla ristiin että miten pelittää… Oma yksilö on sekä aktiivinen että reaktiivinen, mutta ei arvaamaton. Joskus ehkä äkkinäinen. Ja omat kovan vauhdin peränheitot liittyy epätasaiseen pinnan olosuhteeseen ja lappu lautaan kiihdytykseen. Jolloin nilkka suorana suoristaa kyllä autonkin, vaikka aika väkivaltaiselta tuo voi tuntua. Ihan hiljattain tuli yllätettyä kehällä kiilaileva Tesla Stelvion menohalukkuudella, ja kyllä - ihan tarpeeksi kovasta vauhdista perä irtosi hetkeksi. Poljin ei lattiasta. Mutta ikävä jos auto tekee moista asennevammattomillekin pyytämättä ja yllättäin! Eli ei kyllä ole itselle tuollaista tasavauhdin pidon menetystä tullut vastaan vuosien varrella. Toivottavasti ei siellä moinen kroonistu!

jmi
Viestit: 1619
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja jmi »

No, kuuden talven aikana on tainnut yllättää 4-5 kertaa ettei kovin yleistä, ja aina Keski-Suomessa.

Avatar
Cotzy
Viestit: 1090
Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 man. Distinctive -01, Brera 3.2 JTS V6 man. Q4 -06, & DS3 Crossback E-Tense -21, Carado A464 -11
Paikkakunta: Turku

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja Cotzy »

jmi kirjoitti:
28 Helmi 2025, 10:27
Joo kyllä se täälläkin kaupunkiajossa joskus takapäätä heittää "tarkoituksella", mutta 100km/h:n vauhdissa kun tuntee että takapää irtoaa niin ainakin näin etuvetoihin tottuneena tuntuu hieman epämiellyttävältä. Ja siis tapahtuu ihan tasakaasulla eli ei missään kiihdytyksessä missä onkin mielestäni normaalia. Näissä tapauksissa tie on ollut kyllä melko jäinen ja viimeksi oli rekka poikittain yhdessä alamäessä.

Mielestäni 166 on paljon rauhallisempi liukkaalla kelillä ja ei pelkoa pidon menetyksestä.
Ei vastaavaa pidon menetystä takaa, ilman etupään välitöntä korjausta koettuna Stelviolla.

Itsellä kerran tänä talvena kävi loskapatjan yli rivakammin ohitukseen lähtiessä, että toinen takapyörä sutaisi loskapatjan päällä ja perä lähti vähän rajummin heittelehtimään. Mutta pidin kaasun päällä ja auto veti etupyörillään auton suoraan ja takaisin ajolinjalle. Ajoin N-moodilla. Ja hätkähtäneille takapenkkiläisille tietty kehuin isän olevan rattimiehiä :wink: . Eli ihan toivotusti toimi Stelvion Q4-neliveto, mutta vähän säikäytti. Monella muulla autolla olisi tullut kolinoita.

Vaihteisto- ja peräöljyt menossa vaihtoon Stelviossa tänä vuonna.

Cotzy

Avatar
Maunu
Viestit: 3612
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Junior Speziale Electrica 2025, Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006
Paikkakunta: Pori

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Asiaa kun mietein vielä vähän, niin minun auto oli ennen voimansiirron ohjelmistopäivitystä herkästi kotipihassakin puskeva jään päällä käännettäessä parkkiin. Tuntui kuin neliveto ei olisi toiminut mitenkään oikein. Tähän autoon oli jostain syystä laitettu Giulian voimansiirron ohjelmisto. Päivityksen jälkeen auto rauhoittui huomattavasti, mutta edelleen D tai Race asento tuntuu "oikealta" nelivedolta. N ja A ajoon lähtö ja luistonesto avustimelta.

Onkohan kaikki alkupään Stelviot samanlaisia. Vaikka autoni on ensi rekisteröity loppu vuodesta 2018, niin se on tehty 2017 kesällä.

Eli ne, jotka eivät saa asennettua Race modea alkupään Stelvioon ilman drivetrain proxyn epäonnistumista, voivat olla ihan samassa tilanteessa.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
Maunu
Viestit: 3612
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Junior Speziale Electrica 2025, Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006
Paikkakunta: Pori

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Tänään vaihdoin öljyt kun taas kerran herjasi oil pressure low:ta.
Yli 18000 km meni tällä kertaa ennen kuin öljyt olivat auton mielestä loppu.

Samalla kun tein vaihtoa huomasin, että koneen etuosan olevan öljyn tahrima. Tutkittuani asiaa paikallistin vuodon mielestäni kaasuläpän kohdalle.
Lauhdutin läpän alapuolella oli öljyinen päältä, joten kaipa läpän kohdalta vuotaa.

Täytyy tutkia saisiko tunne vaihdettua tiivisteitä tai ainakin kiristettyä klemmaria, ettei öljyä valu pitkin konetta.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
Tommi
Viestit: 675
Liittynyt: 17 Loka 2003, 16:44
Car(s): Stelvio QF, (barchetta)
Paikkakunta: Espoo

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja Tommi »

Jaahas - yritin tilata AutoBassadonelta Stelvioon QF-vanteita kesärenkaisiin.
Ensin sanottiin, että varastossa on, tule hakemaan. Olihan niitä tavallisia Stelvion vanteita, muttei QF-versioon. Hetken aikaa jouduttiin vääntämään, että uskoivat, ettei sovi.
Italiasta tuollaiset toki saavat, mutta ehkä toukokuussa. Hintakin aika suolainen, mutta se nyt on selvä orginaaleista.

Olen yrittänyt netistä löytää jotain kelvollisia vanteita, jotka voisi laittaa talvirenkaisiin ja nuo orkkikset kesärenkaisiin.
Eipä ole kovin helppoa sekään.

Onko hyviä ideoita, mistä saisi 9x20 ja 10x20 -tuumaiset vanteet, jotka ei näytä ihan teinituningeilta?
Mielellään jotain vähän Alfa-henkistä saisi olla.
Stelvio QF (+barchetta); Ex: 156 SW Super, GTV TB, 159 SW 3.2, MiTo QV, Giulia 2.0

koomala
Viestit: 89
Liittynyt: 11 Huhti 2018, 10:32
Car(s): Giulia 2.0 -18
ex. 159 2.4 JTDm Q4 -08
Paikkakunta: E-Savo

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja koomala »

^Ebaysta QF-replicat? Tässä eka setti mikä tuli vastaan:
https://www.ebay.ie/itm/267096276514

Kotimaan tarjonta yleensäkin Alfan vanteisiin tuntuu olevan heikkoa, kun olen itsekin uusia kesävanteita Giuliaan katsellut.

Avatar
Tommi
Viestit: 675
Liittynyt: 17 Loka 2003, 16:44
Car(s): Stelvio QF, (barchetta)
Paikkakunta: Espoo

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja Tommi »

No tämähän näyttää hyvältä. Pitää tutustua tarkemmin.
Stelvio QF (+barchetta); Ex: 156 SW Super, GTV TB, 159 SW 3.2, MiTo QV, Giulia 2.0

milaih
Viestit: 182
Liittynyt: 25 Tammi 2007, 22:17
Paikkakunta: Riihimäki
Viesti:

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja milaih »

Maunu kirjoitti:
26 Maalis 2025, 20:49
Tänään vaihdoin öljyt kun taas kerran herjasi oil pressure low:ta.
Yli 18000 km meni tällä kertaa ennen kuin öljyt olivat auton mielestä loppu.

Samalla kun tein vaihtoa huomasin, että koneen etuosan olevan öljyn tahrima. Tutkittuani asiaa paikallistin vuodon mielestäni kaasuläpän kohdalle.
Lauhdutin läpän alapuolella oli öljyinen päältä, joten kaipa läpän kohdalta vuotaa.

Täytyy tutkia saisiko tunne vaihdettua tiivisteitä tai ainakin kiristettyä klemmaria, ettei öljyä valu pitkin konetta.
Onko selvinnyt? Itselläni 2018 QV 2.2 diesel. Ja näyttää hiukan samalta. Putsasin, minkä pystyin. Täytyy hiukan tutkia, että mistä mahdollisesti falskaa. Lisätakuu voimassa...
Brittiläinenkään rauta EI ruostu

Avatar
Maunu
Viestit: 3612
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Junior Speziale Electrica 2025, Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006
Paikkakunta: Pori

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja Maunu »

En oo ehtinyt vielä katsomaan pellin alle.

Katsastusmies katsoi kyllä tänään sinnekin. Kaikki oli hyvässä kunnossa, vaikka autolla on jo ikää ja kilometrejäkin takana 194tkm.
Yllättävän luotettava peli on ollut.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Vastaa Viestiin