147 2.0TS -08 käyntihäiriö, vikakoodit P0100 ja C1101

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Alfissimo
Viestit: 8725
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

147 2.0TS -08 käyntihäiriö, vikakoodit P0100 ja C1101

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Mystinen vaiva kiusaa. Haluton ottamaan kierroksia yli 5000rpm ja pätkäisee ekan kerran jo 4500rpm paikkeilla. Pätkäisy ei ole mikään pieni, vaan kesken kiihdytyksen leikkaa täysin tehot pois. Kun pitää kaasun päällä, saa kierrokset n.5000rpm, mutta yli ei päästä. Samanaikaisesti syttyy moottorin vikavalo ja VDC-failure.

Ilman kuormaa kierrokset saa kyllä punarajalle, kunhan kaasua ei paina liikaa. Moottorin kuormalla / kaasupolkimen asennolla on tässä yhtälössä selkeä vaikutus.

Moottorin puolelta vikakoodi P0100 ja teksti ”ilmamäärämittarin vika”. Ei kuitenkaan ole suoraan MAF-koodi ja kokeiltu sekä kolmella toimivalla käytetyllä että yhdellä bräny boschilaisella ja myös MAF-johto irti, eikä käytös muutu.

ESP-ohjainlaitteelle tulee vikakoodi C1101, can väylävirhe, moottorin ohjainlaitteen vika.

Näillä on joku yhdistävä peikko, mutta en haluaisi ensimmäisenä uskoa moottorin ECU-vikaan, vaikka sinne osittain vihjaakin.

Kaasuläppäkotelon testasin myös uteliaisuuttani toisella toimivalla, eikä tilanne muuttunu. Johtosarjoissakaan ei ole näkyviä vaurioita siltä osin, kuin ilman täyttä purkamista esillä on.

Kellään ollut vastaavaa ja onko hyviä ideoita?
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

arv
Viestit: 627
Liittynyt: 25 Loka 2009, 05:12
Car(s): Mito QV -10
Fiat 500 Abarth -18
Paikkakunta: Seinäjoki/Jyväskylä

Re: 147 2.0TS -08 käyntihäiriö, vikakoodit P0100 ja C1101

Viesti Kirjoittaja arv »

Eipä ole kokemusta, mutta itse aloittaisin tsekkaamisen noista jarru- ja kytkinpolkimen katkaisimista sekä niiden liitoksista.
Näyttökuva 2025-05-02 kello 7.17.55.png
Näyttökuva 2025-05-02 kello 7.17.55.png (75.69 KiB) Katsottu 544 kertaa
Näyttökuva 2025-05-02 kello 7.18.18.png
Näyttökuva 2025-05-02 kello 7.18.18.png (81.58 KiB) Katsottu 544 kertaa

Avatar
Sape
Viestit: 1427
Liittynyt: 30 Joulu 2006, 19:46
Car(s): 164 TS
75 TS Turbo
75 3.0 V6 24V
GTV 3.0 V6 24V
Paikkakunta: Oulu

Re: 147 2.0TS -08 käyntihäiriö, vikakoodit P0100 ja C1101

Viesti Kirjoittaja Sape »

Pystyykö messillä logittamaan kampiakselin asentotiedon?

Oireet vain kuulostaa aivan vastaavilta, kuin minulla aiemmin olleessa 75 TS. Siinä tuli lähes aina "rajoitin" vastaan 5000r/min, mutta välillä antoi mennä ylemmäskin. En muista enää mitä kaikkea Tiige oli tähän kokeillut vaihtaa, mutta itse vaihdoin ainakin johtosarjan ja ecun ilman vaikutusta. Lopulta vika löytyi kampiakselin runkolaakereista, pääsi ilmeisesti sen verran elämään kierroksilla että hävitti kampiakselin asentotiedon.

Avatar
Janne
Viestit: 2143
Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 2x75, Käyttis: Bmw X1 -18
Paikkakunta: Oulu

Re: 147 2.0TS -08 käyntihäiriö, vikakoodit P0100 ja C1101

Viesti Kirjoittaja Janne »

Sapen kanssa ihmeteltiin samaa vaivaa taannoin mun 155:n kanssa. Kampuran anturi oli syypää. Antoi kierrättää vapaasti kun ei ollut ajossa, mutta ajossa ei kiertänyt ja saattoi myös sammua yhtäkkiä loppuvaiheissa.

Edit. Ongelma oli vähän hankala paikantaa kun vanhuksesta ei saanut koodeja irti, anturi oli vielä vastikään vaihdettu uuteen tarvikeanturiin. Kävin palikka kerrallaan läpi mahdollisia syitä: ecu, softa, kaasuläppäanturi, lämpöanturi, lambda, ilmaboksi, katalysaattori, jako, sähköjen maapisteet…
Alfa Romeo 155 V6 1992

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8725
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: 147 2.0TS -08 käyntihäiriö, vikakoodit P0100 ja C1101

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Omassakin mielessä ehti asentoanturi käymään, mutta hylkäsin sillä hetkellä, kun ei mikään koodi sellaisenaan ohjaa ja saa kyllä houkuteltua ottamaan kierroksia ilman kuormaa. Nokan asentoanturi on uusittu vuosi sitten jakopään yhteydessä Delphin anturilla, joten toivottavasti ei ole se. Ja jos on, niin sitten on. Kampiakselin anturin voisi ihan pirullaan testaa ja toisaalta poljinten anturit ei ole välttämättä huono idea. Auto on junioreiden ajossa ja äkkiäkös siellä on jotain vahingossa potkittu.

ABS/ESP-purkin suunta myös pitää kyllä vielä perkaa selkeämmin.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Vastaa Viestiin