Ota kiinni tangosta, loppuuko ääni? Omaani vaihdettiin aikoinaan takuuna koko turbo pelkästään väljän tangon takia.
Joo, naputus/räminä vähenee radikaalisti, kun estää tankoa hakkaamasta molemmissa päissä oleviin tappeihin. Olen jotain kotikonsteja yrittänyt äänen vaimentamiseksi, mutta vaatimattomin tuloksin. Outoa että kyseistä rakennetta ole parannettu, kun kyseessä on noin yksinkertainen asia.
Kylmänä kun laittaa käyntiin niin omassa kuuluu melko voimakas metallinen kalina/räminä joka kuuluu sen aikaa kun käy korotettua tyhjäkäyntiä. Loppuu kun laskee normaalille tyhjäkäynnille. Voi tottumattoman korvaan kuulostaa löysältä ketjulta.
Euroopasta saa myös ilmeisesti vähän paranneltua versiota. Tuossa ei tosin näytä olevan laakerointia.
Onko tuo sellainen osa, jonka voi itse vaihtaa helposti? Onko miten näkyvillä vai pitääkö edestä purkaa jotain? Ja onko tuo sellainen, mikä olisi hyvä tsekata, että on kunnossa? Itselläkin kylmänä pitää kalinaa, mutta ääni häipyy sitten.
En ole käynyt konepellin alle kurkkaamassa tuon osalta, joten ajattelin täällä kysäistä.
Onko tuo sellainen osa, jonka voi itse vaihtaa helposti? Onko miten näkyvillä vai pitääkö edestä purkaa jotain? Ja onko tuo sellainen, mikä olisi hyvä tsekata, että on kunnossa? Itselläkin kylmänä pitää kalinaa, mutta ääni häipyy sitten.
Näyttää helpolta vaihdettavalta, mutta en tiedä vielä. Moottorin muovinen näkösuoja ensin pois ja sitten 1 tai 2 alumiinista lämpösuojaa turbon ympäriltä ruuvattava irti. Sen jälkeen pitäisi vaihdettavan kohteen olla esillä. Paikka on sinänsä helppo, kun on ihan moottorin päällä eli ei missään ahtaassa välissä.
Turbon hukkaportin käyttömekanismi - erityisesti se metallinen tanko - alkaa takuuvarmasti naputtamaan ja rämisemaan ajan mittaan jokaisessa 2.0T-moottorissa, ellei raaka-aineissa ja toteutuksessa ole myöhemmin tapahtunut muutoksia. En kuitenkaan usko että on muuttunut mihinkään myöhemmissä vuosimalleissa.
^takatolppa = iskari, minun slangissani
Tai siis näin minulle yrittäjä kertoi, että iskari vaihdettiin. En ole tarkistanut..
Kertomansa mukaan - kun kolisee takana oikealla - syynä on ollut n. 20xiskari versus 2xkoiranluu.
Tai siis näin minulle yrittäjä kertoi, että iskari vaihdettiin. En ole tarkistanut..
Kertomansa mukaan - kun kolisee takana oikealla - syynä on ollut n. 20xiskari versus 2xkoiranluu.
Saakohan tuota todennettua jollain. Oon koittanut paikantaa tuota kolinaa sekä omalla nosturilla että yhdessä leimamiehen kanssa. Puolitoista vuotta tuota nyt kuunneellut, sehän ei häiritse kuin hitaalla vauhdilla soittimen volumen ollessa alhaalla
Koiranluun vaihdolla katosi kolina minun kinneristä. Paikka sama eli oikeanpuolen takakulma. Uusi osa on merkintään Meyle,jonka slogan on ”better than original” tms.
Saakohan tuota todennettua jollain. Oon koittanut paikantaa tuota kolinaa sekä omalla nosturilla että yhdessä leimamiehen kanssa. Puolitoista vuotta tuota nyt kuunneellut, sehän ei häiritse kuin hitaalla vauhdilla soittimen volumen ollessa alhaalla
No jos leimamiehen kanssa on tutkittu, niin iskari ei ole vuotanut.. Mutta kuuleman mukaan iskarin ei välttis tartte vuotaa, joku siinä rakenteessa menee väljäksi ja rupeaa holottamaan. Ihan sileällä asvaltilla ei ääntä tietenkään, mutta vähänkään röpöä, niin ääntää koko ajan. Monttujen
jälkeenkin. Mutta nyt on rauha palannut.
Todentaminen..ei kai se muu auta kuin ottaa iskari irti
Ajatuksen virtaa mitä muutostarpeita ilmennyt nyt muutaman viikon giulian omistamisen yhteydessä.
Kaasupolkimen asento on "kaasu pohjassa" vain 95%. Vasta kickdown jälkeen menee täydet 100%. Poljinkarttaan pien muutos.
Cold start cycle / cat heating pois. Muissakin autoissa lämpeää katti, niin eiköhän tuo giuliassakin.
Samassa yhteydessä tietty myös StartStop pois päältä.
Tuskin ainoa, ketä nuo häiritsee?
Ei häirinnyt noista mikään, start- stopinkin opin neljän vuoden
aikana heti napsautttamaan pois. Mutta olenkin messitön juulianisti
ja Toyota/ Lexuksen helppouteen oppinut…
Noi muut on asiallisia, mutta olisiko järkevää kuitenkin pitää Katin kylmäkäynnistys- lämmityssykli päällä ?
A) Onko koliseva tolppa sähkösääitöinen iskari vai perus kiinteäsäätöinen?
B) Millä olette korvanneet? Orggis? Tarvike, mikä?
Oikea takaiskari alkoi kolisemaan, kyseessä sähkösäätöinen ja korvasin käytetyllä osalla. Iskarin toiminnassa ei ollut moittimista.
Onko siis ihan perus Superissakin sähkösäätöisiä? Mistä tietää, mikä omassa autossa on. Varmaan ihan normi itsellä on, mutta pakko kysyä, kun luulin, että noita sähköisiä on vain paremmissa malleissa.
Taisi olla saatavilla kaikkiin, muistaakseni sisältyi suomessa johonkin elite driving packiin jossa tuli mukana myös lukkoperä. Pitäisi kait kabiinissa tunnistaa iskarinapista DNA-kytkimen keskellä.
Oma Superi on sekä "veloce-interior packilla" että performance packilla varustettu ja sisältää juurikin Polforean mainitsemat ominaisuudet. Lisäksi sen mukana tulee Veloce-varustelutason jarrut.
Auto on siis uitettu Saksasta ja oli aiemmin merkkiliikkeen esittelyautona.
Mites tuo manuaalivoimansiirtolinja toimii ja kestää Juulia-riisselin jatkona ?- bensaanhan sitä ei kai saanutkaan.
En tyrmää ollenkaan manuaalia pitkän matkan ajossa.
Kytkin , onko kaksoismassapyörää tms. herkemmin rikkoutuvaa?
Ainakin ZF8 HP:hen verrattuna vääntömomenttikäyrää on tuunattu alemmaksi... kestävyyssyistäkö ?
Softatuunattu manuaaliriisseli saattaa sitten olla kyllä aika nopsaan ( alle 200tkm ) finito ?
Hiukkasloukun toiminta Suomen talvessa-loskakelissä ? Ad Blueta ei näissä liene ?
Mites tuo manuaalivoimansiirtolinja toimii ja kestää Juulia-riisselin jatkona ?- bensaanhan sitä ei kai saanutkaan.
En tyrmää ollenkaan manuaalia pitkän matkan ajossa.
Kytkin , onko kaksoismassapyörää tms. herkemmin rikkoutuvaa?
Ainakin ZF8 HP:hen verrattuna vääntömomenttikäyrää on tuunattu alemmaksi... kestävyyssyistäkö ?
Softatuunattu manuaaliriisseli saattaa sitten olla kyllä aika nopsaan ( alle 200tkm ) finito ?
Hiukkasloukun toiminta Suomen talvessa-loskakelissä ? Ad Blueta ei näissä liene ?
Ajatuksia ? Kokemuksia ?
Ei ole kokemuksia mutta kaksoismassavauhtipyörä löytyy speksien mukaan. Manuaalissa ilmeisesti 380Nm - 400Nm vääntöä lähteestä riippuen ja ZF8HP:llä sitten 450Nm. Ja kuriositeettina 150HP dieselissä internetistä löytyvien speksien mukaan automaatilla 450Nm.
Ja ilmeisesti hardis on sama kaikissa pois lukien 210HP version turbon kierroslukuanturi ja vesi-ilmavälijäähy ahtoilmalle joka "heikommista" malleista puuttuu.
Aika vähän taitaa yleensä manuaaliaskeja paukkua softavireillä, vaikka huippuvääntö askin speksin ylittäisikin. Sillä huippuväännöllä ollaan kuitenkin yleensä aika pieni osa auton liikkumisajasta ja osissa on toleranssiakin - myös kuski ja ajotapa voi vaikuttaa kestoon merkittävästi. Ja toki softan voi tehdä niinkin, että nostaa vääntökäyrää vasta sieltä missä se laskee eikä koske siihen alempaan alueeseen.
Enemmän minua kiinnostaisi, että mistä se manuaaliaski on kotoisin? Kenen valmistama se on ja onko se kuinka Giulia-spesifinen, vai saattaako olla esim. samaa perua kuin XE:n manuaali? Tai Bemarin?
Aika vähän taitaa yleensä manuaaliaskeja paukkua softavireillä, vaikka huippuvääntö askin speksin ylittäisikin. Sillä huippuväännöllä ollaan kuitenkin yleensä aika pieni osa auton liikkumisajasta ja osissa on toleranssiakin - myös kuski ja ajotapa voi vaikuttaa kestoon merkittävästi. Ja toki softan voi tehdä niinkin, että nostaa vääntökäyrää vasta sieltä missä se laskee eikä koske siihen alempaan alueeseen.
Enemmän minua kiinnostaisi, että mistä se manuaaliaski on kotoisin? Kenen valmistama se on ja onko se kuinka Giulia-spesifinen, vai saattaako olla esim. samaa perua kuin XE:n manuaali? Tai Bemarin?
Sama aski kuin saman ikäisessä 1-sarjalaisessa. Frendillä sen yksilöstä tuosta jotain porsi (en nyt muista mitä, tänne siitä raportoin kyllä johonkin ketjuun), niin silloin selvisi moinen asia. Taisi olla joku vaihteenvalitsimeen ja sen lukintaan liittyvä juttu… Anyway, tuli kuntoon ja auto palvelee yhä käyttiksenä - oisko jo kuudetta vuotta? Täysin alkuperäisessä kuosissa, mutta kilsoja taitaa olla reilusti alle satkun, kun perheen kuljetin on G-kolmossarjalainen ja harraste nyttemmin 2-gen Camaro… Työmatka-autona siis palvellut oikein hyvin!
Sama aski kuin saman ikäisessä 1-sarjalaisessa. Frendillä sen yksilöstä tuosta jotain porsi (en nyt muista mitä, tänne siitä raportoin kyllä johonkin ketjuun), niin silloin selvisi moinen asia. Taisi olla joku vaihteenvalitsimeen ja sen lukintaan liittyvä juttu… Anyway, tuli kuntoon ja auto palvelee yhä käyttiksenä - oisko jo kuudetta vuotta? Täysin alkuperäisessä kuosissa, mutta kilsoja taitaa olla reilusti alle satkun, kun perheen kuljetin on G-kolmossarjalainen ja harraste nyttemmin 2-gen Camaro… Työmatka-autona siis palvellut oikein hyvin!
Liityin joukkoon tummaan, jonka Giuliaan on vaihdettu hanttarin puolen takatolppa, kolisevan tilalle.
Tämä on näköjään itelläkin edessä. Oikea takapää kolisee nyt oikein kunnolla. Kummallinen ääni, iskari on varmaan jo tyhjä. Nopeasti muuttui pienestä kumeasta satunnaisesta kolahduksesta tuommoseksi kunnon kolkotukseksi.
Pistänpä siis takaiskarit tilaukseen jarrulevyjen kaveriksi.
You put this kid behind the wheel, there's nothing she can't do.
Itsellä ei kolise vielä mikään mutta työmatkan pari heittoa kertoo persdynolle että iskareiden vaimennus ei ole enää ihan sitä mitä pitäisi olla. Bilsteinin B6 ja Eibach pro-kit on harkinnassa. Ennenkin toiminut käyttöautossa kivasti. Eibahcin jouset lähinnä nyt mietityttää. Onko niiden lapuissa vaatimus renkaiden suuntauksesta? Renkaat toki suunnattaisiin mutta muutoskatsastuksen kaikki vihreällä arvot mietityttää...