Junior - uusi pieni SUV (2024)

Alfoista

Valvoja: Moderators

Avatar
Cotzy
Viestit: 1205
Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 man. Distinctive -01, Brera 3.2 JTS V6 man. Q4 -06, Junior Elettrica Veloce 207 kW Q2 -25 & Carado A464 -11
Paikkakunta: Turku

Re: Junior - uusi pieni SUV (2024)

Viesti Kirjoittaja Cotzy »

Koeajopäivä Turun Auto Bassadonella oli jälleen menestyksekäs. Valitettavasti en päässyt itse paikalle.
Mutta väkeä oli ja keli oli mitä mainioin keväisille koeajoille.

Junior Elettrica Speciale oli esillä (myyty jo aiemmin), Junior Elettrica Veloce oli kilvitetty koeajettavaksi (siirtyi maanantaina Vantaalle autolehtien koeajoihin) ja Junior Ibrida Speciale oli koeajettavana (aiheutti tarjouksien laadintaa).
Koeajettavat Juniorit ja Tonale PHEV olivat jatkuvasti ajossa liikenteessä koko iltapäivän. Kuulemani kommentit olivat vain myönteisesti yllättyneitä.
Joskin harmitusta kuului myös nykyisen kulkupelin arkisuudesta verrattuna koeajettuihin Alfa Romeoihin.

Tehdään tälläinen taas syksyllä, kun Junior Ibrida Q4 nelivetohybridi tulee koeajettavaksi.
Ei Alfa Romeota kukaan järkevä koeajamatta osta, ei edes järkevä alfisti.

Cotzy
Liitteet
Koeajo_Junior_Elettricat.jpeg
Koeajo_Junior_Elettricat.jpeg (149.8 KiB) Katsottu 2233 kertaa
Koeajo_Junior_Veloce.jpeg
Koeajo_Junior_Veloce.jpeg (136.52 KiB) Katsottu 2233 kertaa

Avatar
Cotzy
Viestit: 1205
Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 man. Distinctive -01, Brera 3.2 JTS V6 man. Q4 -06, Junior Elettrica Veloce 207 kW Q2 -25 & Carado A464 -11
Paikkakunta: Turku

Re: Junior - uusi pieni SUV (2024)

Viesti Kirjoittaja Cotzy »

2500 km takana Junior Velocella.

Ei ongelmia tai erityisiä harmeja tämän kanssa, vaan ihan päinvastoin. Todella maukasta ajettavuutta tasapainoisen suorituskykyisessä paketissa.
Yleensä perhekäyttöön tarkoitetuissa sähkäreissä on jokin ajettavuuteen liittyvä ominaisuus laiminlyöty, mikä pilaa homman.
Useimmiten epämääräiset jarrut, välillä epämääräinen ohjaus, mikä houkuttaa autonomiseen ajamiseen. Voimaa yleensä piisaa oikeinkin mukavasti suoraan menemiseen. Mutta tässä on ajo-ominaisuudet ja jarrut tasapainossa tehovarojen kanssa. Ja suurin taikavoima on keveys sähköautoksi.

Pari havaintoa kuitenkin, mitä kannattaa Juniorilla ottaa huomioon:

- Helposti avautuva latausluukku. Kovin pienellä sormen tökkäisyllä latausluukku ponnahtaa auki. Lataukseen kiva, mutta ekan ja ainoan kerran ajaessani harjattomaan autopesuun, latausluukku ponnahti auki kesken kaiken vesisuihkun tökkäisemänä. Ei onneksi osunut mihinkään, eikä repeytynyt irti heiluessaan ja latausliittimien päällä on erilliset kumisuojat. Mutta harjapesussa voisi tulla vaurioita, ellei luukku lukittu keskuslukolla.
- Pyörien ja puskurien sensorit ei tykkää monsuunista. Samassa harjattomassa autopesussa alkoi oranssi valot abs-sensoreista ja muista vilkutella ja auto meni kilpparimoodiin ulos ajaessa. Kuten eCMP-sisaruksessa aiemmin sensorien joutuessa veden, lumen tai jään kanssa kosketuksiin, ei kannata panikoitua ja mennä heti huoltoon. Vaan sammuttaa auto, käynnistää uudelleen, toistaa tarvittaessa. Jos talvi, sulattaa auto ja käynnistää uudelleen. Ja pim, varoitusvalot ovat hävinneet mittaristosta :-D .

Muuten ei mitään poikkeavaa.

Cotzy
Liitteet
Junior_Veloce_radalla_20250525.jpeg
Junior_Veloce_radalla_20250525.jpeg (152.44 KiB) Katsottu 2171 kertaa

Avatar
_rico
Viestit: 1370
Liittynyt: 13 Kesä 2011, 00:06
Car(s): ModelY
Ex Giulietta ja 3x 156
Paikkakunta: Espoo

Re: Junior - uusi pieni SUV (2024)

Viesti Kirjoittaja _rico »

Eikö Stellantiksen laitteissa ole erillistä autonpesu tilaa? Teslassa löytyy valikoista. Lukitsee automaattisesti ovet, ikkunat ja luukut sekä asettaa ilmastoinnin sisäilman kierrolle.

Avatar
Cotzy
Viestit: 1205
Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 man. Distinctive -01, Brera 3.2 JTS V6 man. Q4 -06, Junior Elettrica Veloce 207 kW Q2 -25 & Carado A464 -11
Paikkakunta: Turku

Re: Junior - uusi pieni SUV (2024)

Viesti Kirjoittaja Cotzy »

_rico kirjoitti:
04 Kesä 2025, 15:48
Eikö Stellantiksen laitteissa ole erillistä autonpesu tilaa? Teslassa löytyy valikoista. Lukitsee automaattisesti ovet, ikkunat ja luukut sekä asettaa ilmastoinnin sisäilman kierrolle.
Ehkä muissa Stellantis-sisaruksissa on, mutta Alfa Romeossa ei ole omaa autonpesumoodia telkkarin valikoissa.

Pitää tehdä ihan manuaalisesti koko homma.
Napista kattoluukku kiinni, napista ikkunat kiinni ja napista keskuslukko päälle.
Ja käsinpesu käyntiin.

Näin on paras.

Cotzy

Avatar
Maunu
Viestit: 3630
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Junior Speziale Electrica 2025, Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006
Paikkakunta: Pori

Re: Junior - uusi pieni SUV (2024)

Viesti Kirjoittaja Maunu »

En ainakaan Pösöstä tuollaista ole löytänyt.

Junior pesetetty nyt pari kertaa pesukadulla. Harjaton ei pese kunnolla, mutta harjallinen vie lian pois. Molemmat siis kokeiltu nyt kerran.
Tosin tuolla ABC washin pesukadulla auto pestään aina ensin käsin painepesurilla, pesuaineella ja käsiharjalla. Sitten vasta ajetaan katu läpi, jossa harjat ovat pehmoja.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

lerppu
Viestit: 6329
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05

Re: Junior - uusi pieni SUV (2024)

Viesti Kirjoittaja lerppu »

Maunu kirjoitti:
06 Kesä 2025, 07:44
En ainakaan Pösöstä tuollaista ole löytänyt.

Junior pesetetty nyt pari kertaa pesukadulla. Harjaton ei pese kunnolla, mutta harjallinen vie lian pois. Molemmat siis kokeiltu nyt kerran.
Tosin tuolla ABC washin pesukadulla auto pestään aina ensin käsin painepesurilla, pesuaineella ja käsiharjalla. Sitten vasta ajetaan katu läpi, jossa harjat ovat pehmoja.
Ööh, patterilaatikon pesuun olen siis aivan liian yliolkaisesti suhtautunut, kun olen olympiavolkkarin vain ajanut sisään ja antanut koneen tehdä pahimpansa. Noh, kulkineen rasittavin ominaisuus on loputon valikko ominaisuuksia - en aio sinne sukeltaa, vedetään riskillä! What’s the worst that could happen? Ajaisinkin ulos pesusta _Audilla_ … :oops:

Avatar
155156
Viestit: 2230
Liittynyt: 11 Kesä 2003, 17:08
Car(s): Alfa Romeo Giulia Veloce Q4 2.0T vm. 2018
Alfa Romeo 156 2.5 V6 vm. 2001
ex-155 2.0 16V
ex-Sprint 1.5 QV
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Junior - uusi pieni SUV (2024)

Viesti Kirjoittaja 155156 »


Avatar
Cotzy
Viestit: 1205
Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 man. Distinctive -01, Brera 3.2 JTS V6 man. Q4 -06, Junior Elettrica Veloce 207 kW Q2 -25 & Carado A464 -11
Paikkakunta: Turku

Re: Junior - uusi pieni SUV (2024)

Viesti Kirjoittaja Cotzy »

Valkoinen maahantuojan koeajoauto Junior Veloce oli Moottorin testissä:

https://moottori.fi/koeajo/koeajo-alfa- ... -chililla/

Cotzy

FinPat
Viestit: 8547
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Junior - uusi pieni SUV (2024)

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Kyseisestä artikkelista:
"Toisin kuin esimerkiksi 2000-luvun alkupuolen 147 GTA Q2:n kanssa, Alfa Romeo on nyt malttanut laittaa Junior Veloceen tasauspyörästön luistonrajoittimen."

Nyt ei ymmärrä mitä tuossa yritetään sanoa?

Ymmärrän kyllä termit "tasauspyörästö" ja "luistonrajoitin" mutta miten ne liittyvät tässä yhteydessä toisiinsa? 147 GTA Q2 on Torsen tyyppinen tasauspyörästö ja luistonesto taas järjestelmä jossa erilaisten antureiden antamien signaalien pohjalta tietokone sitten manipuloi erilaisia aktuaattoreita.

nimim. äidinkieli ei koskaan ollut lempiaineita

Avatar
mattijus
Viestit: 5311
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
sininen mersu
Paikkakunta: Kalukylä

Re: Junior - uusi pieni SUV (2024)

Viesti Kirjoittaja mattijus »

FinPat kirjoitti:
27 Kesä 2025, 09:41
Kyseisestä artikkelista:
"Toisin kuin esimerkiksi 2000-luvun alkupuolen 147 GTA Q2:n kanssa, Alfa Romeo on nyt malttanut laittaa Junior Veloceen tasauspyörästön luistonrajoittimen."

Nyt ei ymmärrä mitä tuossa yritetään sanoa?

Ymmärrän kyllä termit "tasauspyörästö" ja "luistonrajoitin" mutta miten ne liittyvät tässä yhteydessä toisiinsa? 147 GTA Q2 on Torsen tyyppinen tasauspyörästö ja luistonesto taas järjestelmä jossa erilaisten antureiden antamien signaalien pohjalta tietokone sitten manipuloi erilaisia aktuaattoreita.

nimim. äidinkieli ei koskaan ollut lempiaineita
Jos Junior Velocessa on tasauspyörästön (kitka?)lukko?
VMP

Avatar
Polforea
Viestit: 11841
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Junior - uusi pieni SUV (2024)

Viesti Kirjoittaja Polforea »

^Seuraavassa lauseessa toimittelija kertoo että autossa on torsen d -tyyppinen lukko. Seuraavaksi "luistonesto ja lukko pohtivat hetken, kenen homma on ratkaista tilanne" - mekaaninen torsen (joka ei ole lukko) ei mieti mitään, se vaan suorittaa. Jos siellä olisi mekaaninen lukko, kuten Giulian lukkoperässä on, niin sekään ei mieti mitään, se vaan suorittaa.

Johtopäätös: toimittaja ei vaan tunne aiheeseen liittyvää tekniikkaa eikä Alfan käsitteitä.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Cotzy
Viestit: 1205
Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 man. Distinctive -01, Brera 3.2 JTS V6 man. Q4 -06, Junior Elettrica Veloce 207 kW Q2 -25 & Carado A464 -11
Paikkakunta: Turku

Re: Junior - uusi pieni SUV (2024)

Viesti Kirjoittaja Cotzy »

Polforea kirjoitti:
27 Kesä 2025, 11:27
^Seuraavassa lauseessa toimittelija kertoo että autossa on torsen d -tyyppinen lukko. Seuraavaksi "luistonesto ja lukko pohtivat hetken, kenen homma on ratkaista tilanne" - mekaaninen torsen (joka ei ole lukko) ei mieti mitään, se vaan suorittaa. Jos siellä olisi mekaaninen lukko, kuten Giulian lukkoperässä on, niin sekään ei mieti mitään, se vaan suorittaa.

Johtopäätös: toimittaja ei vaan tunne aiheeseen liittyvää tekniikkaa eikä Alfan käsitteitä.
Tekisin saman johtopäätöksen.

Velocessa on Torsen D-kitkalukko edessä ja sillä taikoo vetopidon aikaiseksi mekaanisesti, jos vain jotain pitoa renkaiden alta jostain löytyy. Tuossa on erinomaista, että ensin mekaniikka hoitelee hommat, vasta pidon kadotessa molemmilta vetäviltä pyöriltä, luistonesto alkaa osallistua jarrujen avulla. Eli toinen jo tekee, kun toinen pohtii, ei molemmat pohdiskele :-D .
Regenin voi liittää mukaan pohdiskelemaan. Mutta erinomaista on, että regenin poistaa kuvioista myös kokonaan ja jättää jarrutuksen vain ja ainoastaan Brembon pyöräjarruille.
Eli unohtaa koko yhden polkimen ajo, jos haluaa hallita vetoa ja jarrutusta kahdella (2) jalalla samanaikaisesti 8) .

Taka-akselilla sitten luistonesto pyöräjarruilla pitää koria suorassa, jos pito karkailee takarenkailta.
En ole vielä saanut Veloce kunnolla kolmelle pyörälle. Mutta eiköhän sekin ole edessä :-D .

Mainiota luistonestossa on myös se, että sen saa halutessaan kokonaan pois. Siten että se kanssa pysyy pois, eikä ampaise mukaan yllättäen nopeuden noustessa (tai pyörän sutaistessa jäällä), miten yleensä sähkäreissä tapahtuu.
Joten Veloce jättää ajoneuvon hallinnan, kuljettajan niin halutessa, vain ja ainoastaan kuljettajan vastuulle.

Cotzy

Avatar
Polforea
Viestit: 11841
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Junior - uusi pieni SUV (2024)

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Cotzy kirjoitti:
27 Kesä 2025, 12:49
Velocessa on Torsen D-kitkalukko edessä
Vaikka lie teknisesti mahdollista pakata torsen ja kitkalukko samaan tasauspyörästöön, niin moinen toteutus kuulostaa erittäin epätodennäköiseltä. Torsen on kertova tasauspyörästö, joka itsessään ei ikinä lukitu, kun taas kitkalukko on kitkalevypakka, jolla veto päällä ohitetaan tasauspyörästö.

Useiden markkinointiosastojen virheellisestä viestistä huolimatta torsen siis ei ole lukko.

Kaivoin pikaisesti videot jotka näyttävät oikealta, en vielä päässyt kokonaan katsomaan enkä kuuntelemaan:
Torsen: https://www.youtube.com/watch?v=JEiSTzK-A2A
Kitkalukko: https://www.youtube.com/watch?v=WeLm7wHvdxQ
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Polforea
Viestit: 11841
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Junior - uusi pieni SUV (2024)

Viesti Kirjoittaja Polforea »

...nyt kun ehtii kuuntelemaan, niin tuota torsenivideota en niele, sen mukaan torsen lukittuu ja nimenomaan nopeuserosta, toimien silti välittömän nopeasti.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Cotzy
Viestit: 1205
Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 man. Distinctive -01, Brera 3.2 JTS V6 man. Q4 -06, Junior Elettrica Veloce 207 kW Q2 -25 & Carado A464 -11
Paikkakunta: Turku

Re: Junior - uusi pieni SUV (2024)

Viesti Kirjoittaja Cotzy »

^ Piti kaivaa manuaali esiin, miksi kutsuvat Velocen Torsenia.
Nämä kuvat on sitten englanninkielisestä versio 2:sta, jossa puhutaan Juniorista, ei Milanosta, mutta Velocen kohdalla puhutaan 2024 kevään 240 hp versiosta :-D . Sähköistä uutta tai suomenkielistä manuaalia ei vielä ole näkynyt :wink: .

"Torsen LSD" on termi, mitä tuossa käytetään.
Limited slip diffiä on myös käytetty esittelyvideoilla.
Tuossa yksi, joka esittelee halkileikkauksin Velocen voimalinjaa, ohjausta ja alustarakenteita. Toi Torsen LSD:n halkileikkausesittely rakenteesta ja toiminnasta alkaa 1 minuutin kohdalta.

https://www.youtube.com/watch?v=hF6RDPkbQ3Y

Cotzy
Liitteet
Junior_refills.jpg
Junior_refills.jpg (94.18 KiB) Katsottu 1102 kertaa

Avatar
Cotzy
Viestit: 1205
Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 man. Distinctive -01, Brera 3.2 JTS V6 man. Q4 -06, Junior Elettrica Veloce 207 kW Q2 -25 & Carado A464 -11
Paikkakunta: Turku

Re: Junior - uusi pieni SUV (2024)

Viesti Kirjoittaja Cotzy »

Cotzy kirjoitti:
27 Kesä 2025, 12:49

Mainiota luistonestossa on myös se, että sen saa halutessaan kokonaan pois. Siten että se kanssa pysyy pois, eikä ampaise mukaan yllättäen nopeuden noustessa (tai pyörän sutaistessa jäällä), miten yleensä sähkäreissä tapahtuu.
Joten Veloce jättää ajoneuvon hallinnan, kuljettajan niin halutessa, vain ja ainoastaan kuljettajan vastuulle.
Sen verran korjaan itseäni, että valitettavasti luistonestoa ei saa Junior Velocella valikoista pysyvästi pois :? .
Tulee päälle vauhdin kasvaessa kaikilla ajomoodeilla, myös D:llä, jolla saa regenin kokonaan pois ja täydet paukut ilman rajoittimia käyttöön.
Joten tässä on konffauksen paikka race-moodin taikomiseksi Junior Veloceen.

Ohessa kuva noista ajomoodien eroista eri Junioreille. Joskin tässä edelleen vanha ja väärä maksimiteholukema, 240 hp, Velocelle.

Mutta Velocen D-moodissa on täydet tehot (280 hv / 207 kW) käytössä, kartat, ohjaus ja luistonesto sporttiset ja regenin saa kokonaan pois halutessaan. Regenillä siis vain on/off -asennot. Max. nopeus 200 km/h.

N-moodissa maksimitehoa rajoitetaan n. 15 %:lla, kartat, ohjaus ja luistonesto normaalit. Regenillä kaksi eri asentoa. Max. nopeus silti 200 km/h.

A-moodissa maksimitehoa rajoitetaan n. 35 %:lla, rajoitetaan lämmitystä ja virran kulutusta, kartat, ohjaus ja luistonesto normaalit. Regeillä kaksi eri asentoa. Max. nopeus rajoitettu 150 km/h:een.
Tätä pitää kokeilla, sillä vakkarin kaistavahdilla voi silti säätää 160 km/h:een asti riippumatta moodista :wink: .

Cotzy
Liitteet
Junior_Veloce_moodit.jpg
Junior_Veloce_moodit.jpg (155.8 KiB) Katsottu 1097 kertaa

Avatar
Cotzy
Viestit: 1205
Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 man. Distinctive -01, Brera 3.2 JTS V6 man. Q4 -06, Junior Elettrica Veloce 207 kW Q2 -25 & Carado A464 -11
Paikkakunta: Turku

Re: Junior - uusi pieni SUV (2024)

Viesti Kirjoittaja Cotzy »

Teknavi ehtinyt myös koeajamaan valkoisen Junior Velocen.

https://teknavi.fi/yleinen/alfa-romeo-j ... -sahkolla/

Cotzy

Avatar
Polforea
Viestit: 11841
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Junior - uusi pieni SUV (2024)

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Tämä on parempi video torsenista: https://m.youtube.com/watch?v=5XnS4gRoK ... lhbA%3D%3D

Limited slip differential sopii torseniin, koska kyllähän torsenilla vähennetään pyörän luistoa, eli se on kyllä luistoa rajoittava tasauspyörästö. Sen sijaan se ei ole locking differential eli lukkiutuva tasauspyörästö. Suomessa näitä termejä sekoitetaan ristiin hyvin usein ja vedetään yhtäläisyysmerkit LSD=lukkoperä.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Tiige
Viestit: 3004
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Paikkakunta: Turenki

Re: Junior - uusi pieni SUV (2024)

Viesti Kirjoittaja Tiige »

^Näinhän se menee että kansankielellä torsen on lukko vaikka se ei teknisesti sitä ole. Torsen ja kitkalukko molemmat kuitenkin rajoittavat/jakavat voimaa pyörien välillä joten kait niistä molemmista voi käyttää termia LSD.

Tuo jutussa mainittu 147 GTA Q2 tarkoittaisi että siinä nimenomaan olisi torsen. Tuollaista mallia ei tainnut tehtaalta koskaan lähteä vaan kaikki 3.2 bussot oli avoimella tasauspyörästöllä. 156/147/GT ainoat missä taisi olla torsen tehtaalta lähtiessä oli nelivetomallit ja oliko 147/GT joku limited edition malli 1.9 dieselin kaverina missä etuakselilla oli torsen.
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta

A Bart
Viestit: 1892
Liittynyt: 01 Joulu 2007, 08:52
Paikkakunta: Pori

Re: Junior - uusi pieni SUV (2024)

Viesti Kirjoittaja A Bart »

Polforea kirjoitti:
27 Kesä 2025, 15:18
Tämä on parempi video torsenista: https://m.youtube.com/watch?v=5XnS4gRoK ... lhbA%3D%3D

Limited slip differential sopii torseniin, koska kyllähän torsenilla vähennetään pyörän luistoa, eli se on kyllä luistoa rajoittava tasauspyörästö. Sen sijaan se ei ole locking differential eli lukkiutuva tasauspyörästö. Suomessa näitä termejä sekoitetaan ristiin hyvin usein ja vedetään yhtäläisyysmerkit LSD=lukkoperä.
Olenkin pitkään miettinyt miten tuo torsen toimii, tämä selitti asian tämmöiselle analogia-anterolle.

Avatar
Cotzy
Viestit: 1205
Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 man. Distinctive -01, Brera 3.2 JTS V6 man. Q4 -06, Junior Elettrica Veloce 207 kW Q2 -25 & Carado A464 -11
Paikkakunta: Turku

Re: Junior - uusi pieni SUV (2024)

Viesti Kirjoittaja Cotzy »

Rönkkö on myös saanut valkoisen Junior Velocen koeajolle.

https://m.youtube.com/watch?v=Dv-grPr2LaA

Cotzy

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 11548
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Paikkakunta: 13100

Re: Junior - uusi pieni SUV (2024)

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

Kävin tänään Tampereella vanhempia moikkaamassa ja matkalla poikkesin paikallisessa Bassadone-liikkeessä. Tasan yksi Junior oli talossa ja sekin oli hybridi ja lähdössä puolen tunnin päästä koeajolle.
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."

Avatar
Cotzy
Viestit: 1205
Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 man. Distinctive -01, Brera 3.2 JTS V6 man. Q4 -06, Junior Elettrica Veloce 207 kW Q2 -25 & Carado A464 -11
Paikkakunta: Turku

Re: Junior - uusi pieni SUV (2024)

Viesti Kirjoittaja Cotzy »

Cotzy kirjoitti:
27 Kesä 2025, 15:10
Ohessa kuva noista ajomoodien eroista eri Junioreille. Joskin tässä edelleen vanha ja väärä maksimiteholukema, 240 hp, Velocelle.

Mutta Velocen D-moodissa on täydet tehot (280 hv / 207 kW) käytössä, kartat, ohjaus ja luistonesto sporttiset ja regenin saa kokonaan pois halutessaan. Regenillä siis vain on/off -asennot. Max. nopeus 200 km/h.

N-moodissa maksimitehoa rajoitetaan n. 15 %:lla, kartat, ohjaus ja luistonesto normaalit. Regenillä kaksi eri asentoa. Max. nopeus silti 200 km/h.

A-moodissa maksimitehoa rajoitetaan n. 35 %:lla, rajoitetaan lämmitystä ja virran kulutusta, kartat, ohjaus ja luistonesto normaalit. Regeillä kaksi eri asentoa. Max. nopeus rajoitettu 150 km/h:een.
Tätä pitää kokeilla, sillä vakkarin kaistavahdilla voi silti säätää 160 km/h:een asti riippumatta moodista :wink: .

Cotzy
Korjaan itseäni, kun noi vanhan Juniorin manuaaliversion tiedot koskien Velocen maksimiajonopeutta ja vakkarin maksiminopeutta eri moodeilla ovat paikkaansa pitämättömiä. Näemmä asiat pitää itse testata, kun uutta 2025 vuoden Juniorin manuaalia, missä Velocen tiedot olisi varmasti oikein, ei vielä ole saatavilla :? .

Myös A-moodissa menee vauhdikkaasti myös max. 200 km/h, vaikka tehoja on vähennetty ja kaasun vaste on verkkaisempi. Voi laittaa vakkarin vaikka sinne max. asetusarvoonsa, eli 180 km/h:een, ja auto kulkee jonossa kiltisti muiden perässä pysähtyen tarvittaessa liikennevaloihin automaattisesti.
Ja sitten tien vapautuessa kiihdyttää rauhallisemmin kohti asetettua vakkarinopeutta.
Ei tartte jalkoja polkimilla välttämättä pidellä. Kätevää maantiellä vaikka Vorssan liikennevalojen läpi ajaessa 8) .

En tosin suosittele ihan samaa D-moodisssa, sillä siinä tien vapautuessa kiihdytyskin on huomattavan rivakka myös vakkarilla ajettaessa.
Ei nyt mikään kickdown-kiihdytys sentään, missä slip diffi hakee aktiivisesti vetopitoa ja keula vetelee kuivallakin. Mutta kunnon rivakasti kelaa nopeuden takaisin esim. moottoritiellä ajettaessa :wink: .

Cotzy

Avatar
Tiige
Viestit: 3004
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Paikkakunta: Turenki

Re: Junior - uusi pieni SUV (2024)

Viesti Kirjoittaja Tiige »

^ Liikenteellä tai ilman niin 180km/h vorssan ohi on sopiva. :lol:
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta

Vastaa Viestiin