Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Valvoja: Moderators
-
- Viestit: 289
- Liittynyt: 28 Helmi 2012, 12:14
- Car(s): Alfa Romeo GT 3.2 -04
Alfa Romeo MiTo Qv -10
Chevrolet Corvette -00
Subaru Impreza STi -07
Tesla Model Y -23
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Öljynpaineanturi on siellä etummaisen pakosarjan alla, kompuran vieressä.
Sen saa vaihdettua ja nähtyä yläkautta, kun ottaa lämpösuojan pois.
Sen saa vaihdettua ja nähtyä yläkautta, kun ottaa lämpösuojan pois.
Eero Tiainen
0451560102
CARF klubimestari "ratavastaava"
0451560102
CARF klubimestari "ratavastaava"
- palkus
- Viestit: 5558
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
- Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Ei ole tuo, tarkistin heti. Suodattimen kotelon tiiviste alkoi kiinnostamaan
"puhun niin totta kuin osaan"
- Turpokiisseli
- Viestit: 57
- Liittynyt: 13 Loka 2019, 12:39
- Car(s): Alfa Romeo 159 2,4 jtdm 2006
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Jäi leima käsijarrun tehon takia saamatta ja nyt sitä ihmettelen, niin millainen operaatio on 159 käkkärin säätö? Koetin keskikonsolista kiristää mutta vieläkin jää teho vajaaksi. Onko satulan päässä kiristys mahdollisuutta koska palat, levyt yms on suht tuoreet eli pintaa pitäisi olla
- kovan onnen soturi
- Viestit: 441
- Liittynyt: 20 Heinä 2014, 11:19
- Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 JTS -06
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Tarkista ekana että jos kässärivipu on alhaalla että satuloissakin mekanismi palautuu rajoittimen saakka.
Joissakin automaattisäätö ei toimi jos käsijarru jää vähänkään kantamaan.
Joissakin automaattisäätö ei toimi jos käsijarru jää vähänkään kantamaan.
Lapsena minua kuljetettiin tarhaan takamoottori skodalla, sen jälkeen ei oo VAG:laiset sytyttäny.
- karila
- Viestit: 1245
- Liittynyt: 28 Helmi 2011, 15:07
- Car(s): Giulia Veloce Q4 benzina 2020
- Paikkakunta: Turku
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Eikös tämä 159 kässäri ajan mittaan vaadi vaijerin vaihdon jos ei muu auta.
- Kari
- Polforea
- Viestit: 11837
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Vaijerin tai satulan. Jos vaijeri liikkuu hyvin niin vika on satulassa.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
- Turpokiisseli
- Viestit: 57
- Liittynyt: 13 Loka 2019, 12:39
- Car(s): Alfa Romeo 159 2,4 jtdm 2006
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Vaijeri liikkuu niin nähtävästi satulat vaihtoon, meinaa molemmat puolet olla heikot niin samalla kärsimyksellä laittaa sitten molemmat
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Tämä on se mitä aina yritetään. Mutta kun ongelma ei ole siellä vaijerin säädössä, vaan lähes 100% siellä pyörän päässä.Sen käsijarru linkun pitää palautua täysin takaisin nolla-asentoon, muuten palat ei säädy riittävän lähelle levyä. Onko syy vaijeri vai satula se pitää sitten selvittää. Tekohengittää voi, kun toinen kääntää linkkua ja toinen nykii käsijarru kahvaa.Turpokiisseli kirjoitti: ↑23 Kesä 2025, 19:35Jäi leima käsijarrun tehon takia saamatta ja nyt sitä ihmettelen, niin millainen operaatio on 159 käkkärin säätö? Koetin keskikonsolista kiristää mutta vieläkin jää teho vajaaksi. Onko satulan päässä kiristys mahdollisuutta koska palat, levyt yms on suht tuoreet eli pintaa pitäisi olla
- Maunu
- Viestit: 3630
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): Junior Speziale Electrica 2025, Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006
- Paikkakunta: Pori
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Tuon käsijarrun säätöhän ei tapahdu pelkästään kiristämällä vaijeria.
https://aftersales.fiat.com/elearnsecti ... 0JTD%2020V
https://aftersales.fiat.com/elearnsecti ... 0JTD%2020V
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
- Turpokiisseli
- Viestit: 57
- Liittynyt: 13 Loka 2019, 12:39
- Car(s): Alfa Romeo 159 2,4 jtdm 2006
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Vaijeria kiristämällä tulee aina aloitettua koska se ohje löytyy ensimmäisenä etsiessä ja vie aikaa arviolta 1min. Vaijeri ei ole uusi mutta uudehko ja liikkuu hyvin kun satuloista irti. Satulat on taas minimissään toista kymmentä vuotta vanhat ellei alkuperäiset ja melko jäykät kokeiltaessa joten niistä varmaan aloitan.
Mukava ajatusvirhe kävi purkaessa kun innoissaan kokeilin uutta induktio lämmitintä ja sen suurempaa ajattelematta lämmitin jarruletkun liitosta satulasta irti niin nähtävästi ei ole parhain idea kun jarruletku mossahtaa naamalle. Siinä ajattelin jo lähes puolenyön aikaan että ehkäpä tämä riittää tälle iltaa.. No uusi pätkä letkua vielä tilaukseen ja kohti uutta nousua
Mukava ajatusvirhe kävi purkaessa kun innoissaan kokeilin uutta induktio lämmitintä ja sen suurempaa ajattelematta lämmitin jarruletkun liitosta satulasta irti niin nähtävästi ei ole parhain idea kun jarruletku mossahtaa naamalle. Siinä ajattelin jo lähes puolenyön aikaan että ehkäpä tämä riittää tälle iltaa.. No uusi pätkä letkua vielä tilaukseen ja kohti uutta nousua

- Polforea
- Viestit: 11837
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Oonkohan minä 3 vai 4 satulaa pistänyt samoilta oireilta vaihtoon ja saanut sillä kuntoon, kyllä ne automaattisäädöt siellä osaa tosiaan hajota.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
- Turpokiisseli
- Viestit: 57
- Liittynyt: 13 Loka 2019, 12:39
- Car(s): Alfa Romeo 159 2,4 jtdm 2006
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Juuri tuolla ohjeella koetin ensin vaijeria säätää muttei auttanut tarpeeksiMaunu kirjoitti: ↑25 Kesä 2025, 07:15Tuon käsijarrun säätöhän ei tapahdu pelkästään kiristämällä vaijeria.
https://aftersales.fiat.com/elearnsecti ... 0JTD%2020V
- Aquatica
- Viestit: 15163
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Nyxät:
Saparo Outback 2.0 Boxer diesel '11
Citruen C5 1.8 16v '02
Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99 - Paikkakunta: Mikkeli
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Tosiaan mulla jokaisessa 159:ssä on käsijarru alkanut ottamaan vasta 2. tai 3. kliksulta; myös uusilla vaijereilla tai satuloilla.
Oon huomannut, että kireämmälle laittamalla jostain syystä etenkin tarvikevaijerit jää kantamaan -> automaattisäädön vipu ei palaudu täysin satulan stoppariin -> automaagikiristys ei toimi -> käsijarru ei pidä.
Se linkku voi olla tosi jäykkä - siellä onm vahvat jouset - mutta sen pitäisi vapauttaessa "napsahtaa" stoppariin todella kiivaasti, jos ei sitä tee niin takuulla on vikaa satulan päässä. Itse ottanut yleensä papukaijapihdeillä siitä, vvetänyt ja "lipsauttanut" pihdit pois linkulta ja kuunnellut, kuinka se napsahtaa voimalla stoppariin.
Ja siis kokemuksella se, että se linkku vain koskettaa stopparia, ei välttämättä riitä. Sen täytyy painaa sitä vasten ihan kunnolla, jotta automaagisäädön ruuvi kiristyy sitten seuraavalla käytöllä, jos tarvetta on
Oon huomannut, että kireämmälle laittamalla jostain syystä etenkin tarvikevaijerit jää kantamaan -> automaattisäädön vipu ei palaudu täysin satulan stoppariin -> automaagikiristys ei toimi -> käsijarru ei pidä.
Se linkku voi olla tosi jäykkä - siellä onm vahvat jouset - mutta sen pitäisi vapauttaessa "napsahtaa" stoppariin todella kiivaasti, jos ei sitä tee niin takuulla on vikaa satulan päässä. Itse ottanut yleensä papukaijapihdeillä siitä, vvetänyt ja "lipsauttanut" pihdit pois linkulta ja kuunnellut, kuinka se napsahtaa voimalla stoppariin.
Ja siis kokemuksella se, että se linkku vain koskettaa stopparia, ei välttämättä riitä. Sen täytyy painaa sitä vasten ihan kunnolla, jotta automaagisäädön ruuvi kiristyy sitten seuraavalla käytöllä, jos tarvetta on

- Turpokiisseli
- Viestit: 57
- Liittynyt: 13 Loka 2019, 12:39
- Car(s): Alfa Romeo 159 2,4 jtdm 2006
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Nyt on uudet satulat jotka käteen tuntuu paljon herkemmiltä (käsijarrun käyttö vivun osalta) kuin vanhat mutta pihassa mäessä kun käkkärin vetää pikku vauhdista renkaat laahaa ennen kuin pysähtyy eikä mene heti lukkoon. Pysyy kyllä mäessä mutta heilutellessa auto meinaa valua. Kiristys on tehty myös käsinojasta mutta pitääkö käsijarrua jotenkin esikiristää satuloista niiden uusimisen jälkeen vai enteileekö tämä vaijerista?
- Aquatica
- Viestit: 15163
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Nyxät:
Saparo Outback 2.0 Boxer diesel '11
Citruen C5 1.8 16v '02
Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99 - Paikkakunta: Mikkeli
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Esikiristys jätetty niin, että kahva alhaalla vapautuu ja vähänkin vetäessä alkaa kiristämään?
Jos ei tuolla & usealla kiskaisulla & käytöllä herää, vaijerit.
Jos ei tuolla & usealla kiskaisulla & käytöllä herää, vaijerit.